Geen kruis op je borst,
maar op je schouders
Vandaag
Ongewone taal in kerkorde
van buitenverbanders
Spuikerkdiensten
onder kerkelijk dak
Angolese methodisten
kiezen voor de MPLA
Corrie ten Boom
GEVAARLIJKE PAPIEREN
Journalist zit
vast in Dacca
FAMIL'E^ERICHTEN
ca:
VOORBIJGANGER!
Zes miljoen gulden
voor leden gered
Bisschoppen stellen
vastenbrief vast
DONDERDAG 12 FEBRUARI 1976
KERK-BINNENLAND
TROUW/KWARTET )NC
Dialoog met de moslims is spoedeisend
door Antonie Wessels
In de nacht van de vijftiende op de
zestiende januari 1976 werd pater
Michel All&rd in Beiroet door een
granaat getroffen en gedood. Eén
van de meer dan tienduizend slacht
offers van de burgeroorlog die nu al
tien maanden lang in Beiroet en Li
banon woedt.
Ik denk dat in Nederland behalve
enkele specialisten niemand de naam
van deze Fransman kent. Hij ls een
groot kenner geweest van de mos
limse theologie en filosofie. Hij was
hoofd van het instituut voor ooster
se letteren aan de St. Joseph-unlver-
sitelt in Beiroet. Hij was jesuïet. De
zinspreuk van de stichter van de
jesuïeten-orde. Ignatius van Loyola,
was ad majorem Dei gloriam: tot
meerdere glorie van God. Het was
ook de lijfspreuk van Calvljn.
Michel Allard had zowel persoonlijk
als wetenschappelijk een grote zorg
om het wederzijds verstaan van
moslims en christenen in hun beider
verstaan van God. Het ls daarom
des te tragischer dat Juist ook hij
(hoewel wie kan of mag oordelen
over de waarde of meerwaarde van
enig mensenleven) stierf, zo zinloos,
tijdens deze bloedige oorlog die
steeds maar weer wordt aangeduid
als een strijd tussen moslims en
christenen.
Zijn verscheiden is aanleiding om
ais eerbetoon aan zijn nagedach
tenis iets te zeggen over het m i.
spoedeisend karakter van de dialoog
met de moslims. In de laatste tien-
talen jaren hebben vele christenen,
sowel theologen als nlet-theologen.
zich bezig gehouden met het gesprek
met de joden. Daarvoor bestond en
bestaat een grote noodzaak. Maar
niet minder groot wordt de urgentie
om ook de moslims in onze horizon
te betrekken.
Vooroordelen
Nu is het opvallend hoezeer bij vele
Nederlanders vooroordelen gaan
meespelen zodra de islam of moslims
ter sprake komen. Ze zouden fatalis
tisch en fanatiek zijn. De profeet
Mohammed wordt gezien als iemand
die met geweld zijn godsdienst
stichtte en met de Koran in de ene
hand en met het zwaard in de an
dere die godsdienst uitgebreid zou
hebben.
Het is begrijpelijk waarom deze
(voor-)oordelen ontstaan zijn. Pa
lestina. het heilige land met onder
meer de stad Jeruzalem werd in de
zevende eeuw Arabisch en moslims
terrein. Gebieden waar eens aposte
len. martelaren en kerkvaders had
den gepredikt werden islamitisch, al
bleven er dan steeds kleiner worden
de christelijke kerken bestaan. La
ter. tot in de zeventiende eeuw toe.
stonden de Turken voor de poorten
van Wenen. Maarten Luther zong:
'De vijand rukt vast aan met op
gestoken vaan. Hij draagt zijn rus
ting nog. Van gruwel en bedrog.'
en hij dacht aan de Turken.
De bedreiging die de moslims voor
de Europeaan gevormd hebben spe
len tot op vandaag bewust of onbe
wust een rol bij de oordeelsvorming
over de islam. Dat uit zich bijvoor
beeld in de wijze waarop velen het
conflict in het Midden Oosten be
kijken. Een vooraanstaand Neder
lands theoloog zei: 'Het gaat in de
strijd in het Midden Oosten om een
strijd tussen de God van Israël en
Alah'. en een ander: 'Dat er geen
vrede komt in het Midden Oosten
ligt aan Allah.' Het is opvallend dat
een pro-joodse en pro-Israëlische
houding bij velen in Nederland een
anti-islamitische spits krijgt.
Tegen deze wijze van denken die van
een dergelijk conflict een gods
dienstoorlog maakt, waar dan zoals
eens in de Middeleeuwen het kruis
wordt geheven tegenover de heilige
oorlog van de islam, kan niet genoeg
bezwaar gemaakt worden.
Het beroerde van een dergelijke
zienswijze is dat er altijd wel stem
men te beluisteren vallen die deze
mening lijken te staven, zoals een
geluidswagen in Beiroet die een paar
weken geleden tot heilige oorlog op
riep of zoals bepaalde christelijke
stemmen in Libanon die een kruis
tocht menen te (moeten) voeren
tegen de moslims.
Misbruik
Maar dat er daarbij van beide zijden
een levensgevaarlijke vorm van mis
bruik van de godsdienst kan plaats
vinden of plaatsvindt, heft om zo te
zeggen het authentieke gebruik van
de godsdienst nog niet op. Aanhan
gers van beide religies hanteren
deze soms op.demonische wijze wan
neer zij de conflicten die in werke
lijkheid sociaal en politiek van aard
zijn (in Libanon: tussen arm en rijk
en tussen Palestijnen en Libanezen).
voor te stellen als een godsdienst-
krijg. Wel is waar dat het niet aan-
Burgeroorlog in Libanon
pakken van die politieke en maat
schappelijke problemen een toene
mende verharding der standpunten
in de hand werkt waardoor ook de
godsdienstige verschillen zich uit
kristalliseren.
In de krant stond een foto van een
rij moslims langs de muur in een
krottenwijk van Beiroet met een
falangist (christen) met een geweer
in zijn hand en een kruis op zijn
borst. Een andere foto toonde later
een moslim die elders een groep
christenen in Damour onder schot
hield.
Groot belang
Juist vanwege een dergelijke pola
risatie is het van zo groot belang
dat alles in het werk wordt gesteld
om de vervreemding tussen beide
partijen te doorbreken en de demon
van het misbruik van de godsdienst
als een dekmantel voor wat in wer
kelijkheid sociaal onrecht is uit te
drijven. Het elkaar beter leren ver
staan. eikaars godsdienst en ook de
wil alleen al om dat te doen. kan
leiden tot een dieper gaande ontmoe
ting van de ander.
Hoe belangrijk is het niet geweest dat
protestanten en katholieken elkaar
hebben leren verstaan, niet meer als
in vijandelijke kampen levende,
elkaar op leven en dood bestrijdende
groepen, maar in de eerste plaats als
mede-christenen. Hoe belangrijk zou
het niet zijn als moslims en chris
tenen elkaar gingen zien niet als
volkomen vreemden of natuurlijke
vijanden, maar als mensen die bei
den geloven in God en samen wor
stelen in het verstaan van God en
wat het betekent te geloven in het
persoonlijke en het maatschappelijke
leven van vandaag. Hiermee is niet
gesuggereerd dat er geen belangrijke
verschillen zouden bestaan tussen
christelijke en moslimse geloof en
dat er geen onderscheid zou bestaan
in het verstaan van God. Maar wel
ontken ik dat er een principiële on
verzoenlijke vijandschap bestaat die
het gesprek zinloos zou maken.
Natuurlijk heeft het weinig zin allen
of samen met moslims Here Here te
zeggen. Dat zou gepaard kunnen
gaan met een geraffineerde weige
ring om te zien naar de weduwe en
wees. Zowel Jezus als Mohammed
hebben de huichelarij van zulk een
dienst van God aan de kaak gesteld.
De naaste
Liever dan ons te verdiepen in de
kwestie of dialoog getuigenis in de
Van een onzer verslaggevers
AMSTERDAM In de 'diensten met belangstellenden' in de Amster
damse Spuikerk zal het voortaan ook mogelijk zijn, belijdenis des geloofs
af te leggen en gedoopt te worden.
Hiervoor is de Stichting diensten als zodanig fungeren. Voor de mees
met belangstellenden (DMB) tot
een samenwerkingsverband gekomen
met de hervormde Westerkerkge
meente (ds. H. A. Visser) in de
hoofdstad. Eerder was er reeds een
akkoord met de christelijke gere
formeerde kerken gesloten en DMB
streeft naar dergelijke samenwer
king met nog meer kerken.
Dertien Jaar worden deze diensten
met belangstellenden nu al gehouden,
waaraan vooral de namen van ds. R.
J. van Pagée en organist Piet van
Eigmond verbonden zijn. Ze trekken
wekelijks mensen tot ver buiten
Amsterdam. De stichting DMB be
staat uit leden van verschillende ker
ken. die zich verenigd weten in de
wens, de blijde boodschap van Gods
Woord te doen verkondigen, in het
bijzonder voor hen. die niet of nau
welijks contact met een kerk heb
ben. Omdat de stichting niet meer
dan een wegwijzer naar de kerken
wil zhn. was er tot nu toe geen ge
legenheid, in een Spuikerkdienst be
lijdenis af te leggen of het sacra
ment van de doop te ontvangen.
Nu de regeling met de Westerkerk
gemeente tot stand gekomen is. be
gint ds Van Pagée in maart een
belijdeniskatechlsatie. Na afloop
daarvan, in oktober, kunnen de ka-
techisanten dan in de Spuikerk be
lijdenis doen en eventueel gedoopt
worden. In de dienst, waarin dit zal
gebeuren, zullen de predikant en de
kerkeraad van de kerk. waarbij de
katechisanten zich willen aansluiten,
ten zal dit de Westerkerk zijn.
Vermoedelijk zal dan in een dienst,
waarin ds. Van Pagée en ds. Visser
voorgaan, ook het avondmaal ge
vierd worden, maar na die ene keer
is het waarschijnlijker, dat wie van
de 8puikerk wil. voortaan bij het
avondmaal te gast is in de Wester
kerk.
AMSTERDAM De Nederlandse
journalist Peter Custers blijkt al se
dert 8 december gevangen te zitten
in Dacca. Hij werd beschuldigd van
niet nader genoemde staatsgevaar
lijke activiteiten, zo blijkt uit mede
delingen in 'De Groene' van deze
week. Custers had een correspon
dentschap voor 'De Groene Amster
dammer'. Voorts werkte hij mee aan
de Volkskrant en incidenteel aan 'Le
Monde' en aan bladen in de Ver
enigde Staten. Hongkong en India.
Een woordvoerder van het ministerie
van buitenlandse zaken verklaarde
dat men op de hoogte is van de ar
restatie van Custers en dat men het
nodige poogt te doen.
door L. M. P. Scholten
KAMPEN Nederlands jongste kerk die nog altijd geen naam heeft, maar meestal wordt aan
geduid als de 'gereformeerde kerken (vrijgemaakt; buiten verband)' heeft afgelopen zaterdag
weer een stap gezet op de lange en moeizame weg naar de vormgeving van haar kerkelijke organi
satie.
LUANDA De verenigd methodistische kerk van Angola heeft op haar
zestiende synode in Malange zich gesteld achter de volksrepubliek Angola
van de MPLA. De kerk veroordeelt de Zuidafrikaanse inval in Angola en
de activiteiten van huurlingen en van het buurland Zaire.
De kerk doet een beroep op de or
ganisatie voor Afrikaanse eenheid,
de volksrepubliek Angola te erken
nen. Dit meldt de Jomal de Angola
van 4 februari.
De kerk kiest voor de MPLA. omdat
deze bevrijdingsbeweging zich inzet
voor de sociale vooruitgang van de
allerarmste lagen van de bevolking.
De MPLA is er ondanks de oorlog
nog steeds in geslaagd, aan de eerste
levensbehoeften van de bevolking te
gemoet te komen.
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
1630 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
1630-2000 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautsfraat 131,
tel 020 913456,
Postbus 859.
Red a kt Ie:
Nieuwe Z!|ds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM DORDRECHT:
Westblaak 9. Rotterdam.
Tel 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag
Tel 070 4*9445
Postbus 101.
ZWOLLE GRONINGEN-
Melkmarkt 56. Zwolle.
Tel 05200- 1703G.
Postbus 3.
De methodisten vinden het belangrijk
dat de MPLA tracht de hele bevol
king van het land te verenigen, de
stammentegenstellingen te overwin
nen, een einde te maken aan het ra
cisme en neigingen tot afscheiding.
De Jomal de Angola zegt dat de me
thodisten achter het streven van de
volksrepubliek saaan, de de invasie
machten uit Zaire en Zuid-Afrika
het land uit te zetten.
De verenigde methodistische kerk is
een van de grootste protestantse
protestntse groepen in Angola. In
het land is ongeveer wintig percent
van de bevolking protestants. De ove
rige bevolking is vrijwel geheel
room katholiek. De verenigde me-
thodistenkerk is actief in het land
sinds het einde van de negentiende
eeuw, toen de protestanten voor
het eerst recht kregen zending te
drijven.
In het noorden van Angola, langs de
grens met Zaire, het voormalige ge
bied van de bevrijdingsbeweging
FNLA, is de baptistenkerk het sterk
ste. De methodisten zitten meer in
he MPLA-gebied en in het zuiden,
langs de grens van Namibië wonen
veel presbyterianen, daar was tot
dusver de UNITA oppermachmachtig.
Tot voor kort kon men dus zeggen
dat elke kerk zjjn eigen bevrijdings
beweging had. Mede hierdoor heb
ben de kerken in Angola nauwelijks
een verzoenende rol kunnen spelen.
Achter de, schermen heeft de con
ferentie van kerken van geheel Afri
ka hard gewerkt, doch in deze be
weging overheerst reeds lange tijd
de gedachte dat een snelle overwin
ning van de MPLA voor Angola te
verkiezen is boven een langdurige
burgeroorlog. De wereldraad van
kerken tracht intussen humanitaire
hulp te blijven verlenen via de le
den-kerken in Angola.
(ADVERTENTIE)
Rectificatie
Heeft u TROUW van vrijdag j.l. gelezen?
en ook op pag. 3 rechts bovenaan het artikel „Verkla
ring van niet-jood-zijn in Brabantse gemeenten"?
Helaas is deze schandelijke handelwijze maar al te
waar!
Maar wat u nog niet weet is dat het Israël Comité
Nederland alle gemeenten in ons land verzoekt geen
niet-joodverklaringen te willen verstrekken.
En wat u ook nog niet weet is dat reeds honderden
gemeenten positief op dit verzoek gereageerd hebben.
Alien die dexe nieuwe vorm ven ariér-verklaringen ernstige discriminatie van
orue joodse landgenoten verafschuwen, roepen wij op:
Geef u thans op ais lid van het actieve Israël Comité Nederland (contributie
minimum 10,- per jaar) of bewijs uw sympathie met deze acties door storting van
•en gift op postgiro 3190896 ten name ven penningmeester Israel Comité
Nederland te Zwl|ndrecht.
Opgave nieuwe leden san bureau ICN, postbus 1072 Leidschendam.
Op een "landelijke vergadering' in
Kampen werd een artikel aanvaard
van het concept-akkoord van ker
kelijk samenleven, die een belang
rijke principe-uitspraak btekent.
Voor buitenstaanders is de gang
van zaken bij de buitenverbanders
weinig doorzichtig. In 1967 en vol
gende Jaren voltrok zich de breuk
in vrijgemaakte kring. Ongeveer
een kwart van de vrijgemaakten
raakte 'buiten het verband'. Vol
gens de laatste gegevens zijn er
thans 29.000 buitenverbanders, te
gen 91.000 vrijgemaakten, die bin
nen het kerkverband gebleven zijn.
Sindsdien is het wat stil geworden
rond de buitenverbanders. Er zijn
landelijk en op veel plaatsen uit
stekende contacten met de christe
lijke gereformeerde kerken. Er is
geen eigen predikantsopleiding,
maar de aanstaande predikanten
wordt aangeraden in Apeldoorn bij
de christelijke gereformeerden te
studeren. Buitenverbanders zijn te
vinden in allerlei gereformeerde
gezindte-activiteiten, doen veel
voor de zending, maar hun grote
handicap i6, dat het nog steeds niet
tot een behoorlijke organisatie van
het kerkverband gekomen is.
Daardoor hebben zij naar buiten
geen duidelijk gezicht. Volgens het
nieuwste 'Informatieboekje van Ne
derlandse gereformeerde kerken'
(uitgave Buyten en Rehipperheijn
te Amsterdam: 8.90) bestaat al
leen in Noord-Holland nog een
particuliere synode, met drie clas
ses. Elders zijn er nog enkele clas
ses, maar andere gemeenten zijn
weer ingedeeld in 'regio's', die elk
weer op eigen wijze functioneren.
Eens in het jaar wordt er een
landelijke vergadering gehouden,
ook wel 'convent' genaamd. Som
mige kerken laten zich daar getrapt
(via een afvaardiging van hun re
gio) vertegenwoordigen. Anderen
wijzen hun eigen afgevaardigden
rechtstreeks aan. De bevoegdheden
van deze landelijke vergaderingen
zijn onduidelijk, de resultaten van
de besluitvorming vaag.
Het zo getekende beeld ls te som
ber. Want intussen blijkt het kerk
verband ideeël wel degelijk te
functioneren. Maar het gevaar van
uiteengroeien van de plaatselijke
kerken is niet denkbeeldig.
Visies
Ruw gezegd staan er twee visies
over de vormgeving van het kerk
verband tegenover elkaar. Er zijn
er. die eeggen: wij zijn tegen
onze zin buiten het vrijgemaakte
kerkverband geraakt. Maar dat is
voor ons geen reden, om nu maar
af te stappen van de beproefde
gereformeerde organisatievorm, be
lichaamd in de Doxdtse kerkorde.
Die kerkorde mag best drastisch
herzien worden, maar de principiële
opzet moet bLlj ven-
Dwars tegenover staat de visie van
anderen. Zij menen, dat de synoda
le organisatie van het kerkverband
een van de belangrijkste redenen is
geweest, waardoor de kerkelijke
conflictsituatie van 1942-44 en
1966 en volgende Jaren tot zulke
verwoestende kerkscheuringen kon
den uitgroeien. ZIJ zijn allerelsch
geworden voor wat maar zou
kunnen «wcufn naar synodale
ho.- -/ucht en lergen alle nadruk
op de zelfstandigheid van de plaat
selijke kerken. Zij vinden het ei
genlijk best, zoals het de laatste
jaren is gegaan. Het kerkverband
moet ideeël en vooral niet juridisch
zijn. Regel landelijk zo weinig mo
gelijk en dwing nooit iets.
Afvaardiging
Deze tegenstelling spitst zich toe op
wat men noemt de 'getrapte verkie
zingen'. Voor de laatste groep
die in de minderheid is is een
landelijke vergadering (een syno
de) alleen aanvaardbaar, wanneer
alle kerkeraden uit het hele land
daar stuk voor stuk hun vertegen
woordigers hebben en mee kunnen
praten.
De tegenstanders menen, dat een
dergelijke vergadering in de prak
tijk niet in staat zal zijn, de lande
lijke gemeenschappelijke zaken ef
fectief te behartigen.
Een commissie functionering kerk
verband onder leiding van ds. J. C.
Janse uit Zaandam is met een in
gewikkeld tussenvoorstel gekomen.
Deze commissie wil de 96 kerken in
tien regio's opdelen. Volgens haar
voorstel bestaat een landelijke ver
gadering in principe uit vier afge
vaardigden per regio. Tenminste
twaalf kerken of acht afgevaardig
den hebben echter het recht, om
ten aanzien van een bepaalde zaak
te vragen, dat de landelijke verga
dering alleen een 'voorlopig oor
deel' geeft. Vier tot zes maanden
later bomt de landelijke vergade
ring dan opnieuw bijeen om over
deze zaak te spreken, maar dan
zendt elke kerk rechtstreeks een
afgevaardigde.
Geduld
Zaterdag kwam het over dit voor
stel nog niet tot een beslissing. Wel
aanvaardde de landelijke vergade
ring een ander artikel, dat de com
missie voorstelde. Een artikel, dat
duidelijk maakt, hoe de buitenver
banders over deze zaken bezig zijn
en dat al de bestede tijd géén
verloren tijd is: De kerken, die
van Christus zijn, werken een
drachtig samen. Zij wekken elkaar
op het Woord van God te bewaren
en te blijven bij de leer van de
kerk naar de formulieren van enig
heid: zij helpen en dienen elkaar
en behartigen de zaken, die zij
gemeenschappelijk hebben. Zij
mogen daarbij niet over elkaar
Proefpolder
(ADVERTENTIE)
in de film 'De Schuilplaats' E.O. Ned. 1, donderdag 12 februari 8 uur.
Een film die je vaker zou moeten zien
Bestel daarom in ieder geval het verhaal in hoorspelvorm op de L.P.
Op deze plaat vertelt onder andere Corrie ten Boom zelf over
haar belevenissen in de oorlogsjaren.
Stort f 15," plus f 2,50 portokosten op postgiro: 36 97 95. tn.v.
Uitgeverij 'In de Ruimte'. Soest en U ontvangt de L.P. nc~d vr thuis.
Va
co»
EN
oed
f be
weg staat een academische kwes
tie die zich mijns inziens niet voor
doet voor ieder die zijn eigen geloof
ernstig neemt zal de zorg moeten
zijn of die godsdienst wel ergens
voor dient, of beter: iemand dient,
namelijk de naaste.
Wie wordt de naaste van de (naar
mijn informatie van begin januari)
vijftigduizend weduwen en wezen in
Libanon? Wat hebben de rijke mos
limse Libanezen en de rijke christe
lijke Libanezen gedaan voor bijvoor
beeld een van de ergste krotten
wijken van Beiroet, de Quarantaine?
Wat hebben zij gedaan voor die in
de meest letterlijke zin van het
woord hoop menselijke ellende?
Daarvoor moet je geen kruis op je
borst, maar op je schouders dragen.
Ik ken een Nederlander. Frans Mul
der. die al meer dan tien jaar in
deze Quarantaine werkt. Hij lenigt
daar sociale en medische nood. Hij
is trouwens ook lid van de Societas
Jesu: tot meerdere glorie van God.
Dr. A. Wessels. missionair predikant
van de gereformeerde kerken, is ver
bonden aan de Near East School of
Science and Theology te Beiroet
(Libanon).
Al eerder schreven wij erover, ma
het kwaad blijft voortgaan. Telke
weer kan men voor radio of televi k
horen zoiets als: Ja, maar dan 1^
ik hier een tekstofdeze te(|
zegt toch Alsof de bijbel
soort arsenaal is met kanonnen
tanks die je in stelling kunt breng
en waarop de ander dan maar
zijn wapens moet komen. De bij
wordt op die manier een dik bcr
met allerlei uitspraken die zonar
enige achtergrondsinformatie, zo
der rekening te houden met de p:
tuatie waarin de woorden gesprokr.
zijn, in een diskussie in stelli
kunnen worden gebracht. Wat
je dan met", hoorde ik vanmorg
nog, 'wat doe je dan -met: Gï?"-®
heen en vermenigvuldigt u'? f"6
daar zat de gesprekspartner. Je tmm
zo n kanon maar op je gericht kil
gen! Dat staat er toch ook', zeggi
veel mensen dan. "Er' is een verkq
ting van 'daar', maar je zou di
toch mogen beginnen met vragi
als: Waar staat dat dan en v
heeft het gezegd en waarom is b
zo gezegd en is het wel goed b
taald en is het wel van toepassi?
op de situatie waar we het oy
hebben? Zo zou ik nog wel even m|
vragen kunnen doorgaan. Ja maarj
bijbel is toch duidelijk. Dat zal wa?
zijn, maar 't. zou natuurlijk best a;
onze traagheid kunnen liggen o
er werk van te maken om eracht)
te komen wat er werkelijk sta?
De bijbel zal wel duidelijk zijn, mal
wij zijn zo onduidelijk en zijn allai
blij als we onze particuliere rneni»
(hoe lang dan ook door velen gv
deeld, maar daar weet onze Nede
landse Geloofsbelijdenis nog wel ie
over) gestaafd zien in eentekst.
Jjw
heersen, maar zullen geduld met
elkaar hebben en samen de tijd
van God verwachten, waarin Hij de
weg duidelijk zal maken'.
In de vergadering werd gezegd, dat
dit eigenlijk helemaal geen kerkor
de-taal is. Zelfs waren er. die in de
laatste woorden 'verkeerde mystiek'
proefden.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepente Meteren en Est 1
van Laar kand. te Utrecht.
Aangenomen: naar Oudwoude-We
tergeest A. R. Heegsma, kand.
Stiens.
GEREF. KERKEN
Beroepbaar: dr. S. de Jong, Cur
straat 13, Apeldoorn.
Beroepen: te Spijk/Godlinze M.
Heule, kand. te Kampen.
GEREF. GEMEENTEN
Bedankt: voor Haamstede P. Hoi
koop te Kampen.
Maar volgens ds. Janse ls nu hier
in een notedop, waar het in het
buitenverbandse zoeken naar een
vorm voor het kerkverband om
gaat. In het verleden is er te vaak
koud-Juridisch met de kerkorde
omgesprongen. Als het zo moet,
kun je net zo goed een stel juristen
bij elkaar zetten om een uitgekien
de regeling te ontwerpen. Wij stre
ven echter naar een reformatori
sche vernieuwing van de manier
van omgaan met elkaar, tot ie de
verwoording van onze kerkorde.
Wij zijn vastbesloten, elkaar vast te
houden in de hoop. dat er zo wat
nieuws groeit, aldus ds. Janse. Er
leeft onder de buitenverbanders wel
het besef, dat men zo, al zoekend
en tastend, eigenlijk een soort
proefpolder is voor de gereformeer
de gezindte.
Dat dit artikel ln het concept-ak
koord nu het artikel 31 is, mag een
merkwaardige toevalligheid heten.
Op 6 maart komt de landelijke
vergadering weer bijeen.
Van een verslaggever
UTRECHT De bouw- en houtbond
RKV heeft vorig jaar bijna zes mil
joen gulden voor de leden 'verdiend'.
De belangrijkste posten waar ach
terstallig geld kon worden achter
haald waren loon (ruim een mil
joen), vakantiegeld (acht ton) en
de WW (zeven ton). In '74 bracht het
'klachtenwerk* nog slechts ƒ4 mil
joen op en in '73 2,3 miljoen, maar
in die jaren was het aantal klach
ten ook belangrijk minder. 'De ver
drievoudiging van de klachtenop
brengst is dan ook vermoedelijk te
wijten aan de toenemende proble
men in de bouw,' aldus de bouwbond.
Karl Barth
Bij Ten Have in Baarn is een boek)
van zestig pagina's uitgekomen mi
gebeden van Karl Barth. Deze g«
beden zijn, met uitzondering van ee
paar tot nu toe niet gepubliceerd
teksten, ontleend aan de twee uil
verkochte preekbundels 'Fürchl
dich nicht' (Chr. Kaiser Verlat
München) en Den Gefangenen Bf
freiung' (TVZ Verlag, Zürich), al?
ook aan de bundels "Berner Predif
ten' (TVZ) en 'Basler Predigtei
(Friedrich Relnhardt Verlag. Basel
De vertaling is van dr. F. van d<
Heijden. Het boekje kreeg als titf
'Gebeden'. Het kost 7,50.
Wang
De Chinese evangelist Wang M|
Dao leeft nog, aldus meldt de bewi
ging 'Jesus to the communist world
Vijfentwintig jaar geleden werd h
gevangen genomen. Hij verblijft 1
de Ta Tung Fu gevangenis.
Giles Hlbbert
De Engelse pater Giles Hibbert 1
ontslagen als studiedekaan val
Blackfriars, het opleidingshuis va
de paters dominicanen te Oxfortvar
wege zijn kritiek op het recente
meinse document over enkele vrai
stukken van seksuele ethiek. In
interview in een plaatselijk wei
blad had pater Hibbert het stuk ei
verschrikkelijk voorbeeld van waai
voorstellingen, onkunde en kwe:
larij genoemd. Hij hekelde vooi
de passages over de homoseksual
teit.
HAARLEM De r.k. bisschopper
conferentie heeft op haar maand(
lijkse vergadering de laatste han
gelegd aan haar brief voor de aan
staande vasten. Het herderlij
schrijven is getiteld: "Leven in vei
andering'. De bisschoppenconferenti
stelde ook een samenvatting van d
vastenbrief vast. Dit resumé leei
zich volgens de bisschoppen goed oi
in de kerk te worden voorgelezen.
Het was de eerste vergadering val
de bisschoppenconferentie die wer
voorgezeten door kardinaal Wille
brands. Hij noemde dit een voor her
aangrijpend moment. Hij srpak d
verwachting uit dat de bisschoppen
conferentie geïnspireerd zal blljva
door geloof en hoop en dat zij zt
functioneren in een geest van dienst
betoon alsook in goede verstandhou
ding van de bisschoppen onderling.
De "bisschoppen aanvaardden in be
ginsel de invoering ln de kerkpre
vi«He van het permanente diakonaat
De uUvnering van dit besluit word'
ove -relnten aan iedere bisschop af-
zniri-t-lffk D" betreffende kaderwe
is door de heilige stoel voor eei
proeftermijn van drie jaar goedge
keurd.