t. den Doolaard: 'tot
ijn 26ste boekhouder
sindsdien zwervend'
voor
Koninklijk huis?
leven met conflicten
f
itoonstelling gewijd aan 75-jarige schrijver
Boeken vertaald
in tien talen
020-91345$
070-469445
OIO -115588
Slagersbediende
enige meisjes
een apothekersassistente
Woningruil
Den Haag-Rotterdam
ONDERWIJZER(ES)
"Scheveningen"
T CRDAG 12 FEBRUARI 1976
BINNENLAND
TROUW-KWARTET H11
'i!
Jac Lelsz
DOORN 'Tot zijn 26ste jaar boekhouder, sindsdien zwervend', meldde het Letterkundig Woor-
tk voor Noord en Zuid door K. ter Laan, dat in 1941 verscheen, over A. den Doolaard. Zater-
Jl. werd Den Doolaard pseudoniem voor C. Spoelstra 75 jaar, maar hij is blijven zwerven.
[dezer dagen een journalist
Iheldebij het huis van de schrij-
Hoenderloo, was hij hem
laps kwijt. Terwijl hij zijn
kromme pijp rookte als
boorsteen in de winter struin-
a in de verte door de besneeuw-
Iden van de Veluwe. 'Zo is het
liltljd', moet zijn vrouw Erie
geëxcuseerd. 'Verdwenen,
he moment sta je met hem te
n en het volgende is hij weg.'
jnieuwe bibliotheek, die in Velp
,nd Is, wordt gedurende enkele
i een bescheiden tentoonstel-
i Den Doolaard gewijd, aan
lancier en de zwerver, aan de
reporter en de man van Radio Oran
je. Een groot deel van zijn boeken
ligt daar uitgestald. Ook sommige
vertalingen.
Den Doolaard is in een tiental ta
len vertaald. 'Het verjaagde water',
dat hij vlak na de oorlog schreef
naar aanleiding van Walcherens
drooglegging, waarbij hij als ver
bindingsofficier optrad tussen de
Nederlandse waterstaat en de Brit
se genie, werd zelfs vertaald in het
Servo-Kroatisch en gedrukt in het
cyrillisch. Zijn 'Kleine mensen in de
grote wereld', kreeg een Hebreeuw
se vertaling.
Een boekhouder zat er echt niet in.
Dat was op de HBS al duidelijk.
Een puntenlijst uit 1919 vermeldt 'n
acht, twee negens en een tien voor
talen maar voor boekhouden een zes.
Na kortstondig boekhouder te zijn
geweest bij de Bataafsche Petro
leum Maatschappij werd Den Dool
aard bohémien. In Frankrijk was hij
landarbeider, druivenplukker, steen
houwer en dokwerker. Vele boeken
zijn de neerslag van persoonlijke er
varingen, al wijkt de schrijver terug
en treden anderen naar voren.
Zo ontstaan werken als 'De bruiloft
der zeven zigeuners', 'Wampie', 'De
herberg met het hoefijzer', 'Oriënt-
A. den Doolaard
Express' en 'Het land achter Gods
rug'. Al schrijft Den Doolaard óók
de autobiografie 'het leven van een
landloper' karakteristieke titel
hij blijft in de eerste plaats de ver
teller. Geen afstandelijke verteller,
maar een die een bloedwarm re
laas geeft, omdat hij er zelf bij
was en er zichzelf ook bij betrokken
voelde.
Vertellers worden in dit land niet
zeer hoog aangeslagen. Den Dool
aard heeft zich dezer dagen laten
ontvallen het gevoel te hebben dat
Dostojewski en Tolstoi, als ze Ne
derlanders waren geweest, niet tot
de literatuur zouden worden gere
kend, omdat hun boeken nergens
duister zijn.
Den Doolaard heeft ook vele andere
landen bereisd, maar zijn passies
liggen toch wel op de Balkan, voor
al Joegoslavië. Ze vormen de grond
slag voor vele boeken, daar speelde
zich ook een flink stuk van zijn
meer journalistieke werk af. Hij
placht en pleegt geen blad
voor de mond te nemen. Door zijn
anti-fascistische reportages werd hij
ondermeer Duitsland, Oostenrijk en
Italië uitgewezen. Hij stond op de
zwarte lijst van de Gestapo.
Na een avontuurlijke vlucht, waar
bij hij in Bordeaux de boot miste
waarmee Marsman omkwam, be
reikte hij in de zomer van 1941 En
geland. Zijn werk daar werd nader
hand gehonoreerd met het officiers
schap in de orde van Oranje Nas
sau. Dat was de lieden, die het had
den moeten weten, kennelijk ont
gaan. Zulks kan in het tumult van
de Nederlandse lintjesregens. Hoe
het zij, op een dag werd hij, als lite
rator. ridder in deze orde, hetgeen
dus eigenlijk een degradatie was.
Humanist
Sinds Hirosjima is Den Doolaard een
overtuigd pacifist en bestrijder van
het atoomgevaar. Een humanist was
hij al veel langer, maar wel een van
het zeer militante soort. Hij schiet
met scherp op iedereen die de vrede
in gevaar brengt en aan politieke
blokvorming doet. Hij waarschuwt
tegen overbevolking en milieu-aan
tasting. Zelf een van de nieuwe vice-
voorzitters van de internationale
PEN-organisatie neemt hij het op
voor gevangen en vervolgde colle
ga's. In '74 publiceerde hij in op
dracht een boek over pers en pers
vrijheid.
De domineeszoon, die veel belang
stelling heeft voor filosofie, spreekt
het begrip hiernamaals niet aan, ge
looft wel in een bepaald scheppings
plan. vindt dat de mens dat niet mag
doorkruisen.
Den Doolaard is, wat zijn literaire
werk betreft, begonnen met het
schrijven van poëzie. Hij deed dat
ook in de oorlog. In 1944 kwam zijn
bundeltje 'De Partizanen en andere
gedichten' uit. Er is een vers bij
waarvan twee regels blanco zijn ge
laten. Dat was omdat deze een of
andere code bevatten. Bij een her
druk na de oorlog werden de regels
wel afgedrukt Men kan de bundel
tjes zien op de expositie in de bi
bliotheek in Velp. samen met vele
van Den Doolaard's boeken in ver
schillende talen, reportages in een
Joegoslavische krant over de Bul
gaarse Comltadjis die een heftige
polemiek in de Balkanpers ten ge
volge had, foto's van de schrijver
met minister-president mr. P. S.
Gerbrandv en met de Duitse schrij
ver Heinrich Böll, kiekjes van hem
als knaap en als alpinist, een brief
kaart van de beroemde Griekse
schrijver Nikos Kazantzakis ('Chris
tus wordt weer gekruisigd') en een
liber amicorum. dat destijds ver
scheen toen Den Doolaard zestig
jaar werd.
Vers
A. Roland Holst schreef er een kort
vers voor dat zo begint: 'Het leven,
al vertellend, te verlichten, en zoo
te leven, en der medemenschen le
ven, vertellende, wat te verlichten
wie zou zich beter wenschen?'
r prof. H. Th. J. F. van Maarseveen
i de vrijheid van godsdienst behoort ook de vrijheid om van
Gfiienstige overtuiging te veranderen of iedere religieuze over-
pg af te zweren. Veel mensen vinden dat de Koningin en de
l van haar Huis dezelfde godsdienstvrijheid behoren te hebben
ee^e an(*ere Nederlander. Maar hebben ze die in feite ook?
slotte dat bij een volgend geval van
beraad over een te verlenen huwe
lijkstoestemming de levensovertui
ging van betrokkene als relevante
omstandigheid in aanmerking kon
i genomen, zij het dat da
niet gediscrimineerd mocht worden.
rbondenheid van het Oranje-
[met de christelijk gerefo-
godsdienst in de tijd van de
liek der Verenigde Nederlan-
at vast. Van daaruit werd in
idwet van 1814 dan ook de
ig opgenomen dat de christe-
^rvormde godsdienst die is van
evereine Vorst. Deze bepaling
In 1815 na de vereniging met
na veel strijd in de des-
jfende grondwetscommissie
pt. Sindsdien zwijgt de
over de godsdienst van de
In 1963-1964 kwam dit pro-
veer in de staatsrechtelijke
eit.
stie Irene
Jat zij zich in begin 1964 ver
was prinses Irene overge-
tot het r.k. kerkgenootschap
i zij een bezoek gebracht aan
i in Rome. Deze aangelegen-
wam uitvoerig ter sprake in
1 1964 in de Eerste en Twee-
mer. Minister-president Marij-
i per brief doen weten, dat de
geen wetsvoorstel zou in-
i tot verlening van toestem-
tot het voorgenomen huwelijk,
{evolg was dat prinses Irene
nakomelingen uitgesloten
In van de troonsopvolging,
tdenen die de regering aanvan-
j opgaf om niet tot wettelijke
femming over te gaan waren in
~:aak de omstandigheid dat de
jenoot van de prinses politieke
jfeties had in Spanje en die ook
■wilde blijven nastreven en dat
de prinses wettelijke toestemming
niet op prijs stelde. Dit waren af
doende redenen, en daar had het bij
kunnen blijven.
Toen de brief in het parlement in
behandeling kwam, werd de geloofs
overgang van de prinses door de
meeste sprekers niettemin aange
roerd. Zo vroeg het Tweede-Kamer
lid Vondeling of het kabinet in dit
geval niet toch had willen discrimi
neren wegens de overgang naar het
r.k. geloof van de prinses. Het Eer-
ste-Kamerlid Beerekamp van de
CHU zei letterlijk: 'Daarom is het
te verwachten, dat in het hypothe
tische geval van de goedkeuring
van een huwelijk de spanning tus
sen ons beginselprogramma, dat uit
spreekt dat Nederland bestuurd
moet worden als een christelijke
staat in protestante zin, en het op
de troon helpen van een r.k. koning
voorlopig nog groot en onder be
paalde omstandigheden zelfs te
groot zal zijn.'
De minister-president zei in de Eer
ste Kamer dat de geloofsovergang
van de prinses geen enkel punt had
uitgemaakt bij de motivering van
het niet verlenen van de huwelijks
toestemming. Dat behoefde ook
niet, want de gegeven motieven wa
ren voldoende!
Uit de Kamerdiscussies blijkt dui
delijk hoe hoog velen de geloofs
overgang zat en hoe blij iedereen
was dat de door de regering aan
gevoerde redenen om de prinses van
de troonsopvolging uit te sluiten
beslissend konden worden geacht.
Het kabinetsstandpunt was ten-
Met dat standpunt verenigde het
parlement zich. Het standpunt bete
kent, dat de religieuze overtuiging
in geval van een huwelijkstoestem
ming door de politici zal worden be
oordeeld en in aanmerking zal wor
den genomen. Het wil ook zeggen
dat in bepaalde gevallen de religieu
ze overtuiging een belemmering
kan zijn om huwelijkstoestemming
te verlenen.
De godsdienst van leden van het Ko
ninklijk Huis kan dus onder de be
oordeling van het parlement worden
gebracht en staat niet als strikt
persoonlijke beslissing uitsluitend
ter beoordeling van betrokkene.
Aan een verandering van de gods
dienstige overtuiging van Koning
of leden van het Koninklijk Huis
kunnen politieke gevolgen vastzit
ten. Kan men onder die omstandig
heden volhouden dat zij dezelfde
godsdienstvrijheid bezitten als ieder
ander Nederlander?
Wie het allemaal wil nalezen kan
terecht in de parlementaire hande
lingen te weten Handelingen II, zit
ting 1963-1964, nrs. 7561, 7564 en
7614 en pag. 1239-1265 en pag. 1589-
1612 en Handelingen I, zitting 1963-
1964, pag. 323-348.
Nadien is een r.k. geloofsovertui
ging nog aanwezig geweest bij de
echtgenoot van prinses Christina.
Voor dit huwelijk is ook geen wet
telijke toestemming verleend, maar
het is in het parlement niet uitvoe
rig besproken.
Verantwoordelijkheid
De ministers zijn verantwoordelijk
voor het doen en laten van de leden
van het Koninklijk Huis. In het hy
pothetische geval dat alle leden van
In de commentaar-kolom van
onze krant van 23 januari
1976 werd bezwaar gemaakt
tegen een stelling (en vooral
tegen de toelichting daarop)
van de Rotterdamse hoogle
raar Van Maarseveen over het
onthouden van het recht van
godsdienstvrijheid aan de le
den van het Nederlandse ko
ninklijk huis.
Prof. Van Maarseveen stuurde
ons een beschouwing naar aan
leiding van dit commentaar,
welke beschouwing wij hierbij
afdrukken ook al slaagt
prof. Van Maarseveen er ook
dit keer niet in ons van de
juistheid van zijn stelling te
overtuigen.
het huis zouden overgaan tot de r.k.
godsdienst zou dit grote politieke
spanningen oproepen. Veel mensen en
verschillende politieke partijen zou
den in hun historische verbonden
heid met het Oranje-huis en de mo
narchie ernstig teleurgesteld wor
den en de positie van de monarchie
zou aanzienlijk verzwakt raken. De
ministers zouden in het parlement
inlichtingen moeten geven en verant
woording moeten afleggen.
Kortom, een dergelijke geloofsover
gang zou een politieke zaak van de
eerste orde zijn en zeker niet alleen
maar een privé-zaak van de betrok
kenen. Dat betekent dat de vrijheid
van handelen in dit opzicht voor le
den van het Koninklijk Huis heel
anders ligt en veel beperkter is dan
voor andere Nederlanders.
Weerlegging
In het blad Civis Mundi heb ik ge
schreven dat in de kwestie Irene
haar geloofsovergang een rol ge
speeld heeft en dat voor leden van
het Koninklijk Huis het grondrecht
van de godsdienstvrijheid niet geldt.
De hoofdredactie van Trouw heeft
op 23 januari j.l. in een commentaar
gesteld dat dit niet waar is en dat
ik als staatsrechthoogleraar onwe
tenschappelijke conclusies heb ge
trokken. Men kan mijn beschouwin
gen bestrijden, maar met het boven
staande meen ik te hebben aange
toond dat ik niet van onwaarheid en
onwetenschappelijkheid behoor te
worden beschuldigd.
>r dr. C. Rijnsdorp
geregeld geschriften leest van wetenschaps-
en, in verband met actuele vraagstukken,
orbeeld kerk en samenleving, doet een dub-
ervaring op. Ik doel hier speciaal op boeken
jdschriften, waarin een aantal academisch
irmde lieden een bepaald onderwerp belich-
elk van zijn eigen vakgebied uit.
in de eerste plaats opvalt is, dat veel elkaar
overlapt en dit kan tot op zekere hoogte
gelukkige inconsequentie heten. Want het
grijpt dieper in en gaat over de verhou-
n van de wetenschapper tot zijn discipline.
vaktucht leidt ertoe, dat er een onpersoon-
wetenschappelijke taal, of juister nog: stijl
aat, die over de hele wereld onderling niet
el verschilt, evenmin als vliegvelden en
leifls. De een doet wat meer moeilijke woorden
centijn opstel (vooral de marxisten zijn daar
zatk jn) dan de ander, maar wat je hoort is
is de stem van een mens, maar het zoemen
insl een apparaat.
hri lurliJk' als ie de schrijver in zijn studeer-
•J 'er ontmoet, zit daar een levend mens voor
;ei met een eigen signalement en een eigen
c. hiedenis. En in wat hij schrijft komt het
ioonlijke bijvoorbeeld uit in een of andere
ikkige formulering, die collega's kunnen over
len en die zo de vaktaal kan verrijken. Maar
hu fett*rlievend man kan ik wel eens heimwee
en naar de t^d' dat *k nog 6elegenheid had
"ifjtaeken. brieven, zelfbeschrijvingen van gro-
~i< >ersoonlijkheden te lezen. Daaruit kwam de
n van een levend mens op je af; iemand had
woord genomen en niet een apparaat in be-
'ecl gezet-
oncilium
nu nummer 9 van de elfde jaargang van
NCILIUM, internationaal r.k. tijdschrift voor
o j ologie. De titel luidt: Als christen leven met
fiicten. Het is een uitgave van De Horstink
Amersfoort, telt 123 bladzijden, kost 10.90
is te bestellen, met bijbetaling van 2.
tokosten, op postgiro 291025 ten name van
Horstink, met vermelding van de bestelling.
en(j 'n dit nummer hebben veertien geleerden mee
werkt, eigenlijk vijftien, want er is een echt
paar bij. Ik tel zeven Spanjaarden, zes Fransen
en een te Parijs werkende prof. dr. Giulio Girari
s.d.b., die te Cairo is geboren en van Italiaanse
afkomst zou kunnen zijn. Het gezelschap bestaat
uit 12 mannen en 2 vrouwen. De vraag van de
recensent is nu: moet ik van de personen of
van de zaken uitgaan; gaat het erom 'wat' 'wie'
zegt, of kan ik de hele inhoud beschouwen als
het ware geschreven door een collectief? Een
cargadoor zou zeggen: heb ik hier te maken met
stukgoed of met stortgoed?
Afstand
Ik kies voor het laatste. En dan betekent dat
niet, dat ik vooral bij de Spanjaarden achter de
objectieve toon de tragische en smartelijke ge
luiden. die tussen de regels door mee verneem
baar zijn. zou miskennen. 2e schrijven in een
acoustische ruimte, waar om zo te zeggen de
stenen meespreken over onderdrukking, kerke
lijke heiliging van de naakte macht, martelingen
en bloed. Maar de auteurs pogen afstand te hou
den, de veelheid van verschijnselen te herleiden
tot grondproblemen, intellectueel een greep te
krijgen op wat er ten diepste aan de hand is.
Daarom is het nodig dat de mensen verdwijnen
achter de vraagstukken, die hier in hoofdzaak
verband houden met de relatie tussen rooms
geloof en het marxisme. De algemene gedachte
komt hierop neer, dat het conflictmodel van huis
uit gegeven is en dat men dit structurele conflict
tussen de twee tegengestelde blokken waarin de
wereld uiteenvalt (bl. 15) niet moet verdoezelen.
Iemands maatschappij-opvatting is zelf maat
schappelijk bepaald (25); er zijn klassen en het
bestaan van klassen leidt vanzelf tot klassen
strijd. Wij hebben niet de keus zo wordt
gesteld de klassenstrijd af te wijzen of te
aanvaarden, maar we zitten er midden in (28).
De klassenstrijd is de motor van de geschiedenis,
en aan de horizon doemt de mogelijkheid op van
een andere samenleving (29), waarin de tegen
gestelde klasse-verhoudingen niet meer bestaan.
Want de klassenverhoudingen zijn historisch en
dus veranderbaar. Het is onmogelijk de christe
lijke hoop op verzoening werkelijk te beleven,
als men dit historische proces niet binnentreedt.
Taal
De kerk van Rome sprak in de 19e eeuw eerst
gebiedende taal. Het soort eenheid dat zij in die
eeuw heeft bereikt, is een opgedrongen eenvor
migheid geweest, en moreel gesproken is deze
uniformiteit duur betaald. Men denke slechts
aan de afwijzing van De Lamennais (1782-1854)
en aan het streven om de herenigde oosterse
gemeenschappen te latiniseren. Tegenwoordig
spreekt Rome, aldus Concilium hier, halfslach
tige taal. Zo kunnen de tegenstellingen niet tot
rijping komen en worden onderdrukt. Maar wij
(bedoeld zijn de linkse roomsen) dienen een stijl
van eenheid te vinden, die de spanning, zo niet
het openlijk conflict, integreert (in zich op
neemt).
Aanvankelijk zochten velen de oplossing in de
zogenaamde dubbele trouw, door geloof en so
cialisme te willen verenigen. Maar op 1 maart
1954 moesten de priester-arbeiders een drama
tische keuze doen tussen trouw aan Christus in
de hiërarchische kerk en trouw aan Christus in
de verdrukten en armen van deze wereld. Kon
men voor de kerk en voor het geloof een bepaald
gebied reserveren dat veilig was voor marxis
tische kritiek?
Meer dan praktijk
Was het marxisme niet méér dan een praktijk
die zich beperkt tot het terrein van het 'tijde
lijke'? (81). Zo kwam men ertoe scheiding te
maken tussen het geloof in God en Jezus Chris
tus enerzijds en het geloof in de r.k. kerk zoals
die zich in de praktijk manifesteerde, aan de
andere kant. Militante figuren vonden dat het
geloof nu eindelijk maar eens moest worden
onderworpen aan de marxistische kritiek op de
godsdienst. Het heeft volgens hen geen zin de
kerk te vernieuwen: een linkse kerk is niet
meer dan een nieuwe variant van de christelijke
democratie.
Op de achtergrond van dit alles speelt het pro
bleem van de twijfel als zodanig mee. Het zal
nodig zijn aldus nog steeds Concilium de
twijfel, die immers ook al bij Jezus' discipelen
leefde, in het geloof op te nemen. Geloven
betekent het conflict stellen in het teken van
het kruis eri bijgevolg van de verrijzenis (53).
Genoeg om een indruk te geven van wat er
omgaat in de gemoederen van vele h"d "4
ontwikkelde rooms-katholi
Ie. zoals dat zich in dit
en toch in zekere zin -
Gerubriceerde annonce»
Gehele oplage
1,08 per kolom
per mm
editie Groot-Rotterdam Dordrecht f 0,64 per kolom
per mm
editie Groot-Den Haag Leiden
f 0,51 per kolom
per mm
Bovenstaande prijzen zijn exclusief 4% BTW
Voor brieven onder nummer wordt 71,50 extra berekend.
Voor advertenties welke onduidelijk zijn geschreven of wel
ke telefonisch zijn opgegeven kunnen wij helaas geen aan'
sprakelijkheid aanvaarden.
Uw kleine advertentie vandaag voor 11 uur opgegeven kan
morgen nog geplaatst worden.
Met uitzondering van de zaterdag.
personeel aangeboden
Jonge vrouw met klein kantoortje
en telefoon. Brieven postbus
9641. Oen Haag T101
personeel gevraagd
Leeftijd ongeveer 20 jaar. 5-daaose werkweek.
Slagerij H. de Jong
Stevinstraat 65. Scheveningen. Tel. 070-552826.
Herhaalde Oproep:
De Rabobank te Voorschoten zoekt voor spoedige indiensttreding
liefst met bankervaring voor baliewerkzaamheden.
Minimum leeftijd 19 jaar MULO/MAVO opleiding en typediploma «trekt
tot aanbeveling.
Bel 01717-6957 of schrijf Postbus 161 VoorschotenT102
Gevraagd bij apotheek
R van Breest Smallenburg
Loevestein 7. Leiderdorp
Tel 071-890001
huishoudelijk personeel gevraagd
Werkster gevraagd 1 dag p w bij
echtpaar z.k. in modern makkelijk
te onderhouden huis. Te bereiken:
bus 18 en 23. Mevr J. de Groot, de
Poonerstraat 10. Den Haag. Tel
070-240500 T104
De Nederlandse Operastichting
Het Circustheater - Scheveningen
Idomeneo
Wolfgang AmacJeus Mozart
za. 14 februari aanvang 20.00 uur
Solisten: Elly Ameling - Renée wn Haarlem -
Maud Ockers - Slavka Taskova - Tom Haenen
Meinard Kraak - Philip Langridge Rudolf
Ruivenkamp - Eric Tappy.
Het Radio Kamerorkest - muzikale leiding:
Hans Vonk - Regie, dekors en kostuums
Fiiippo Sanjust - Het Nederlands Operakoor
o.l.v. Thijs Kramer.
Plaatsbespreking dne dagen voor de voorstelling
aan de kassa van 10-16 uur, telefonisch van
11-16 uur. nr. 070 - 55 88 00.
CJP en 65 -paspoort geldig.
UW VAKVERBOND
Ravellaan 1 Utrecht
ROOSEN
OPTIEK
KORT GALGEWATER I
LEIDEN
TELEFOON: 071-120375
Woonruimte
aangeboden
Zoekt U naar een kamer of etage,
kom dan naar het kamer- en ete-
gebem. bedrijf ..Woningbureau
Centrum." EERSTE Sweelinckstr.
47. Den Haag. Vlakbij de Groot-
Hertoginnelaan en de Laan van
Meerdervoort. Tel. 070-602347 en
070-604791 Geopend van maan
dag t/m zaterdag. Steeds van 10 u
t/m 19 u. T105
Woonruimte
gevraagd
Droglste zoekt woonruimte met
keuken en douche. Loosduinen of
omgeving s Avonds tel. 023-
378521 ol 010-710730. T106
Kamers, etages en flatwoningen ie
huur gevraagd Gest. en/ol Gem,
evt. teeg te aanvaarden Met of
zonder overnamekosten. Woning
bureau
„Centrum"
EERSTE Sweelinckstr. 47. Den
Haag Tel. 070-602347 en 070-
604791Goopend van maandag t
m zaterdag Steeds van 10 u t/m
19 u. T106
De afd advertentie exploitatie van dit blad zoekt vooreen ha»r mede
werkers
woonruimte
Gevraagd: 3 4 kamerwoning In Den Haag of naaste omgeving.
Aangeboden ruime 3 kamertlat (hoekhuis) in Rotterdam (bij Zuider
park)
Brieven onder nr 2679 bur Trouw. Parkstraat 22. Oen Haag ol tel. in
lichtingen. 070-469445 (toestel 43) van 9 tot 12.30 uur. T107
Aangeb van part een OPEN ring-
leverhaard 70 em.br. compleet
Z.g.a.n Tel 070-245935 (na 17 00
uur) T112
J. H. Snijdersschool
School voor Chr. Onderwijs Jac. van Off-
wegenlaan 1 - Rijswijk.
Het bestuur van onze school
vraagt per
1 APRIL 1976
voor klas 6
in tijdelijke dienst tot 31 juli 1976
Na overleg is er een redelijke kans
op voortzetting in het nieuwe cur
susjaar in één van de middenklas
sen.
Wij zijn projektschool van de Chr.
Ped. Akademie J. D. de Vissers-
Smits in Den Haag en het Chr. Ped.
Studiecentrum in Hoevelaken. Wij
vragen iemand met een christelijke
levensovertuiging, die zich met ons
in teamverband voor de kinderen
wil inzetten.
Inlichtingen bij en sollicitaties aan de schoollei
der. H. J. Bossenbroek. Jee. van Oflwegenlaan 1,
Tel. (thuis) 070-933844. (school) 070-997526.
Het Gereformeerd Kerkkoor
vraagt per 1 augustus 1976
EEN DIRIGENT
omdat de huidige dirigent op die datum zijn funktie zal
neerleggen. Gevraagd wordt iemand van Prot. Chr. be
ginselen.
Mocht U belangstelling voor deze funktie hebben, wilt U
dit dan schrijven aan onze secretaresse Mevrouw M.
Buis - Ligthart, Heemraadstraat 78, Scheveningen
(tel. 070 - 54 58 98)
Huur voordelig bij ons een piano
of orflel, nieuw ol gebruikt met
recht van koop. Eigen muziek
scholen, laag lesgeld. Inlichtin
gen: Mossel Versteeg#, Zout
manstraat 53d. Den Haag Tel
070-333970. Tl 14
kleding en kapeel
Ver Helpende Hand vraagt GE
DRAGEN KLEDING voor STILLE
ARMEN Tel 070-857159. Tl 15
Te koop govraagd STUDIEPtANO
OF VLEUGELTJE van plm. 1 25
meter. Tel. 010-241711 (n» 17 00.
uur). T114
AutO'S,
autobenodigdheden
DAT SUN Liffi
AUTOBfPP'Jf ePOfPtj.' S
e