Het ziekenhuis, de
zusters en de dominee
BI
1
Vandaag
Zending nu ook in
omgekeerde richting
Pignedoli had pas in vliegtuig
door wat hij had ondertekend
Stichtelijke lectuur
bij Buijten en
Schipper hei jn
RPF met eigen
kandidatenlijst
UIT
FAMILIEBERICHTEN
Zetel protestanten
Belfast verwoest
Intercommunie
en ambt
Financiële actie voor
De Vinkenhof
Balans vierdaagse dialoog r.k. kerk en islam
VOORBUGANGI
WOENSDAG 11 FEBRUARI 1976
KERK-BINNENLAND
door dr. Th. Struys
Steeds meer krijgt men er oog voor dat iemand die in het ziekenhuis wordt opge
nomen niet alleen zijn zieke lichaam meebrengt, maar ook zijn geloofsovertuiging,
zijn levensbeschouwing. Daarop moet worden ingespeeld, de zieke moet in dit op
zicht worden geholpen en begeleid. Tot de diensten die vanuit het ziekenhuis wor
den aangeboden behoort naast de lichamelijke verzorging ook de 'geestelijke' ver
zorging.
Dit groeiende besef in de zie
kenhuiswereld kan een be
langrijke voedingsbron vin
den in het boekje van dr.
S. J. Ridderbos dat is ge
schreven vanuit een protes
tants-christelijk psychiatrisch
ziekenhuis, waaraan de au
teur als predikant verbonden
is. Dat is te merken. Maar
veel van wat naar voren
wordt gebracht is net zo goed
van belang voor het leven en
werken in algemene zieken
huizen en verpleeghuizen, al
dan niet van protestants-
christelijke signatuur.
In zijn boekje wil Ridderbos
verpleegkundigen op weg
helpen om de mensen die zij
verzorgen ook geestelijk 'tot
hun recht" te doen komen.
Hij geeft praktische aanwij
zingen. zoals hoe je patiën
ten wél en niet erop attent
moet maken dat er gelegen
heid is om een kerkdienst bij
te wonen. Hij stelt achter-
grondsvragen aan de orde.
b.v. over het funktioneren
van het geloof, de hoop en
de liefde. Aan het slot van
elk hoofdstukje is een dis-
kussievraag opgenomen die
uitnodigt om zelf met de din
gen bezig te zijn en tot een
standpunt te komen. Het
boekje is niet doorspekt met
teksten maar de schrijver
laat op een prettige manier
zien wat je aan de Bijbel
hebt. voor jezelf en om an
deren verder te helpen.
Verpleegkundigen 'maken'
eigenlijk het ziekenhuis. Zij
vormen de spil waar heel
veel om draait Het is van
groot belang dat zij in deze
spilfunktie óók gevoel heb
ben voor wat een zieke in
geestelijk opzicht doormaakt
en te verwerken heeft Dit
boekje kan dat gevoel over
dragen en stimuleren door
de informatie die het ver
strekt.
Enkele leemten
De kwaliteit van deze infor
matie is uitstekend. De vol
ledigheid van de informatie
laat m.L hier en daar wat te
wensen over. Wat de schrij
ver bv opmerkt over kerke
lijkheid en onkerkelijkheid
is zeker verhelderend, maar
in de gemeenschap van het
ziekenhuis leeft op een spe
cifieke wijze de inter-kerke-
lijkheid. Kerkdiensten waar
in een protestantse en een
rooms-katholieke pastor sa
men voorgaan doen het in de
regel bijzonder goed, ook bij
mensen uit de 'zwaardere'
protestantse groeperingen. In
de ziekenhuisgemeenschap
herkennen gelovigen elkaar
in het wezenlijke van hun
geloof. Het komt mij voor dat
dit aspekt in een boekje als
dit zeker aan de orde zou
moeten komen.
Een ander voorbeeld: terecht
merkt de auteur op dat via
onze houding het evangelie
voor de patiënt van de groot
ste betekenis kan worden.
Graag had ik een dergelijke
opmerking óók gelezen m
verband met de verhoudin
gen-onderling in de zieken
huis-organisatie. Niet alleen
omdat patiënten observeren
(en konkluderen!), maar ook
omdat dit van belang is voor
de gehele sfeer.
'Religie
In de titel voert het boekje
het woord 'religie'. De schrij
ver geeft als nadere formu
lering van zijn onderwerp:
'wat heeft het geloof, waar
van het ziekenhuis wil uit
gaan, te maken met het ver-
plegingswerk?' Even later
wil hij 'religie' opgevat zien
als 'christelijk geloof, maar
vanuit christelijk oogpunt wil
hy toch ook 'in het algemeen
de relatie tussen verpleging
en levensovertuiging* aan de
orde stellen.
Mijn vraag is: welke levens
overtuiging bedoelt Ridder
bos? Die van de verpleegkun
dige, die van de patiënt, of
zowel de ene als de andere?
De inhoud van het boekje
wijst in do richting van deze
laatste mogelijkheid, dus óók
de levensovertuiging van de
patiënt. Maar dan mis ik in
dit boekje toch enkele aan
wijzingen over de kernpun
ten van het geloof van de
Israëliet en van de Islamiet,
iets over de levensovertui
ging van de humanist, en ook
enige nadere informatie over
de religieuze beleving van
rooms-katholieke patiënten.
Weliswaar verwijst de schrij
ver wie meer hierover wil
weten naar een ander boek
je. maar dat moet je maar
net bij de hand hebben.
Kortom: alles lijkt mij wat
teveel toegespitst op 'de do
minee' en zijn speciale zorg
gebied. Maar de zuster moet
evengoed de dominee als de
pater en de humanistische
raadsman behulpzaam kun
nen zijn, zij moet weten dat
zij bij een Islamiet niet een
stukje varkensvlees van zijn
etensbordje kan wegnemen
om er een stukje rundvlees
voor in de plaats te leggen,
4=^
AMSTERDAM Bij uitgeverij
Buyten en Schipperheyn zijn (weer»
een paar boekjes verschenen, die we
kunnen rekenen tot de stichtelijke
lectuur. Om te beginnen kwam in de
reekds 'Zicht op de bijbel' een nieuw
deeltje uit, het negende om precies
te zijn: "De tweede brief aan de
Thessalonicenzen' (ondertitel: van
het in-Chrlstus-zijn hangt alles af>
van de buitenverbandse vrijgemaakt-
gereformeerde dominee M. R. v. d.
Berg. Een bevattelijke parafrase van
dit bijbelboek. Het boekje telt tach
tig pagina's en kost 7.90. Voorts
verscheen het tweede deel van 'Ge
loven in deze tijd' van de gerefor
meerde predikanten A. Nagelkerke
en dr. B. van Oeveren: een catechi
satieboekje (ook te gebruiken in
clubwerk) van 112 pagina's (prijs
ƒ7,90). "Namen van God' (nummer
vijf van de Berea-reeks) is de titel
van een bijbelstudie van Nathan J.
Stone (uit het Engels vertaald en
ingeleid door dr. W. Adriani 160 pa
gina's. prijs ƒ7,90).
en elk ziekenhuis dient vrij
gevig te zijn met de 'ruimte'
waaraan een patiënt behoefte
heeft voor de beleving van
zijn geloofs- of levensover
tuiging.
Begrip en respect
Deze kritische opmerkingen
wil ik niet in mindering doen
komen op mijn waardering
voor deze uitgave. Je kunt
tenslotte niet alles neerschrij
ven in een boekje waarvan
de omvang (102 pagina's)
wellicht met opzet beperkt is
gehouden. Wat geboden
wordt kan goede diensten
bewijzen om de geestelijke
nood, waarin een patiënt kan
verkeren, te signaleren. De
verpleegkundigen staan in
het ziekenhuis het dichtst bij
de zieke, en het is van groot
belang dat zij niet alleen de
dokter roepen bij een veront
rustende temperatuurstij
ging, maar dat zij ook alert
zijn op de onrust en de on
zekerheid die eigenlijk het
best kunnen worden doorge
sproken met een (ziekenhuis)
pastor.
Het is de schrijver erom te
doen, de mensen een beetje
wegwijs te maken op een
terrein waar je verder komt
met begrip, respect en invoe
lingsvermogen dan met strak
ke regels en een duidelijke
bewegwijzering. In deze op
zet is hij goed geslaagd.
Dr. Th. Struys. ziekenhuis
predikant te Amsterdam, be
spreekt: 'Verpleging en reli
gie' door dr. S. J. Ridderbos.
Uitg. Ten Have, Baarn; 102
pag., prijs ƒ8,90.
DEN* HAAG De Reformatorische
Politieke Federatie (RPF) wil met
een eigen kandidatenlijst de Twee-
de-Kamerverk'ezingen in 1977 in
gaan. Hiertoe heeft de federatie-
raad van deze een Jaar oude poli
tieke groepering besloten.
In de RPF werken samen het Nati
onaal Evangelisch Verband (NEV).
de gespreksgroep van AR-gezinden
en het Reformatorisch Politiek
Jongeren Contact (RPJC). De fe-
deratieraad machtigde het RPF-be-
stuur contacten te leggen met de
SGP en het GPV ter bespreking
van de vraag op welke wijze geza
menlijk gehandeld kan worden ter
voorkoming van verlies van rest,-
stemmen
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatle wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS -
Niet-jood (1)
Naar aanleiding van het artikel
'Verklaring van niet-jood zijn in
Brabantse gemeenten' in uw blad van
6 februari, is het wellicht dienstig
te weten, dat het Israel Comité Ne
derland alle gemeenteraden in Ne
derland verzocht geen verklaringen
van niet-jood zijn af te geven.
Reeds enkele honderden gemeenten
hebben positief gereageerd op dit
verzoek en dus toegezegd geen ver
klaringen van niet-jood zijn te ver
strekken.
Zwijndrecbt Namens het
hoofdbestuur van het
Israël Comité Nederland,
Drs. W. van Veelen
Niet-jood (2)
Zouden de drie Brabante gemeente
raden besloten hebben.dat joodse in
woners van hun gemeenten een ster
moeten dragen, dan zou er princi
pieel geen verschil zijn met hetgeen
nu door hen besloten Is. ZIJ hebben
door dit besluit hun stenen bijge
dragen aan verlenging van de lij
densweg. die het Joodse volk de eeu
wen door heeft moeten gaan. ZIJ
die gebruik maken van deze ariër
verklaring zullen ervaren, dat dit
mammonbriefje hun nooit winst zal
kunnen geven. Minister De Gaay
Portman zou zijn gegeven advies
moeten veranderen in een ministe
rieel Ingrijpen. Zo zou hij als anti-
taclsme minister ln dubbele zin A.R.
zijn.
Nijeveen Th. Paulus
Drie van Breda (10)
De praatjes over menselijkheid en
gerechtigheid zijn juist onmenselijk
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
1630 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16 30-20 00 uur op nummer
020-220383 Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18 00-20 00
Onze adressen:
AMSTERDAM-
DlreMie commerciële
afdeiinqen -
administratie
Wibaotstraat 131
iel 020 913456
Postbus 859
Reinktie
Nieuwe Zljds Vr>< urg
wal 280. Amsiprd-«m
Tel 020 220383
Postbus 859
ROTTERDAM ryyonprHT
Westblaa»- 9 R^Me»d-«m
Tel 010 115588
PostbtiS 94R
N
M#>
re» c
P i
en onrechtvaardig, en wie in de kam
pen heeft gezeten wordt er alleen
iedere keer wéér ziek van. Er zijn
zoveel ergere dingen overal op de
wereld, laten we ons medelijden
niet verkwisten aan de drie die het
niet waard zijn.
Wassenaar H. Slotemaker
Monument
Graag wil ik alsnog mijn instem
ming betuigen met het ontwerp voor
een nationaal monument Koningin
Wllhelmlna in Den Haag, dat in op
dracht van de Commissie Nationaal
Monument ls vervaardigd, in welk
ontwerp de verbondenheid van de Ko
ningin met staat en kerk op zo tref
fende wijze tot uitdrukking is ge
bracht. MIJ moet echter het volgende
van het hart.
Inderdaad wilde Koningin Wilhelml-
na. zoals in de door het gemeente
bestuur verstrekte toelichting op het
ontwerp wordt gezegd, bewust pro
beren af te stappen van het hoge
voetstuk waarop protocol en traditie
haar hadden geplaatst, maar dit
wettigt naar mijn oordeel niet
de daaropvolgende conclusie, dat er
ln het plan geen plaats ls voor een
beeld van de Koningin. Zonder dat is
het voor mij niet compleet. Daarom
wil lk aandringen ophetplaatsen van
een monument, b.v. zoals is ontwor
pen door de Haagse beeldhouwster
mevrouw Sybillia Krosch.
Den Haag J. van de Water
Leraren
Graag wil ik een korte reactie ge
ven op het artikel 'Groep leraren
willen een stuk welvaart afstaan*.
Ik vind het een bijzonder schamel
resultaat, die 1600 handtekeningen.
Slechts zo*n vijf procent van de ab
normaal overbetaalde eerste-graads
bevoegde leraren willen een rela
tief salarisverlaginkje. Met 'overbe-
taald' bedoel lk de hoogte van hun
salaris in verhouding met dat van
b.v. een onderwijzer. Een onderwij
zer verdient, voor gelijksoortig
werk nota benei, ruim tweeduizend
gulden per maand minder dan deze
leraren.
Het is schandalig dat de overgrote
meerderheid van deze onderwijsmen
sen weigert genoegen te nemen met
een heel klein beetje minder-extra
Hoogeveen W. de Vries
Witte toga (2)
De toga mag dan. zoals de heer
OEGSTGEEST Het aantal zendingswerkers van jonge kerken,
dat in Europa wordt ingezet, groeit. Om ervaringen uit te wisselen,
kwamen dertien van deze zendingswerkers onlangs in Londen bijeen.
Hun conclusie was, dat zij als vreemdeling vriendelijk, maar tegelijk
ook neerbuigend worden ontvangen.
'In mijn gemeente ben ik nu als
pastor aanvaard, maar niet als per-
Klei schrijft, het kleed zijn der we
tenschap, naar mijn mening ligt het
bij de dominees anders. Als de do
minee zijn toga aandoet, verhult hij
daarmee zijn eigen persoonlijkheid:
de mens, die wegvalt, maar het
Woord Gods gaat verkondigen en
ontvouwen.
Naarden M. P. D. Ter Braake-
de Waal
soon door de totale gemeenschap.'
zei een van hen. Een ander had ge
constateerd, dat het aantal doopdlen-
sten en huwelijksbevestigingen dras
tisch was teruggelopen, nadat hij in
een gemeente was bevestigd. De al
gemene klacht is ook. dat deze wer
kers veel gevraagd worden op zen
dingsbijeenkomsten, maar dat het
onbegrip loskomt, zodra zij gaan
praten over hun zendingsarbeid in
het Europese land. waar zij werken
Witte toga (1)
Bijbelkennis
Te Maassluis flauwe kul? Zonder
zich dit bewust te zijn trad ds. E. F.
Verbaas bij het doen van zijn keuze
in het spoor van zijn voorgangers
in het verleden. Anno 1520 was de
kapel van Maassluis overgedragen
aan de Ridderlijke Duitse Orde
<RDO» balije van Utrecht. De balije
was daarbij vertegenwoordigd door
de landscommandeur, Heer Steven
van Zuylen van Nijevelt. een pastoor
bij de commanderij van Middelburg.
In Middelburg vond men de nu nog
algemeen bekende abdij van de Pre
monstratenzer orde. Stichter van de
orde is Norbertus van Xanten. De
geestelijken van deze orde waren
(en zijn) in het wit gekleed. Te
Beesd aan de Llnge vond men een
andere abdij, eveneens van de Pre
monstratenzers. De kerk van 's-Gra-
venzande werd bediend door geeste
lijken die hun aanstelling dankten
aan de abt van Mariënweerd
Beesd), terwijl die Haghe. die
Hofcapelle en Scheveningeh bediend
werden door Middelburg. De kerk
van Maasland behoorde aan de RDO,
balije van Utrecht. Hirtoe behoor
de o.m. ook de commanderij van
Middelburg De haven Maeslander-
sluys Maassluis) is gekomen ln
plaats van de natuurlijke rede %-oor
's-Gravenzande. Ging een schipper,
te Maassluis, op wat men daar
noemt 't verkeerde hoofd' aan wal.
dan betrad hij grond behorende tot
de Capittelduinen, en had hij uitein
delijk te maken met de Hofcapelle.
De Westwijk te Maassluis waartoe
ds. Verbaas behoort. Is gesitueerd op
deze Capittelduinen. Norbertus koos
de kleur wit onder verwijzing naar
Mattheüs 28 vers 3-5.
Zoelen D. van Baaien
Een ander lid van de groep klaagde
over het gebrek aan bijbelkennis in
Europa. 'Als ik een bijbeltekst thuis
in mijn preek verkeerd citeerde,
BELFAST (Reuter. UPI) Het
hoofdkwartier van de protestantse
Oranje-orde in Belfast is gisteren
door een brandbom totaal verwoest.
Aangenomen wordt dal de aanslag
het werk ls van de katholieke IRA.
De bom was door twee gewapende
mannen geplaatst ln een winkel die
onder in het vier gervleplngen tel
lende gebouw was bevestigd. De
aanwezigen konden op tijd worden
geëvacueerd, evenals de patiënten
van een aangrenzede kliniek.
De Oranje-orde is een Noordierse
politieke organisatie en het
symbool van het protestantisme. De
orde ls genoemd naar prins Willem
van Oranje, die in 1690 het katho
lieke leger van koning James bij
Boyne versloeg.
werd ik daar steeds op attent ge
maakt door de gemeente,' zei hij.
"Maar als ik dat doe in Engeland
hoort niemand het verschil.'
Een gemeentelid had een negerpre
dikant in Berlijn gevraagd, waarom
hij niet in zijn eigen land gebleven
was. 'Is daar geen werk genoeg?'
vroeg hij. Het antwoord luidde:
'Weet u, thuis brengen de mensen
hun bijbels altijd van huis mee naar
de kerk. maar hier laten ze hun
prachtige bijbels op de kerkbanken
liggen.'
DEN HAAG On der de titel 'In
tercommunie en ambt' (ondertitel:
bijbelse achtergronden en kerkelijke
perspectieven) is bij het Boekencen
trum in Den Haag in boekvorm ver
schenen het rapport van de commis
sie intercommunie en ambt van de
raad van kerken in ons land. Het
boekje telt 124 pagina's en kost der
tien gulden.
(ADVERTENTIE)
Heeft u TROUW van vrijdag j.l. gelezen?
En ook op pag. 3 rechts bovenaan hat artikel ..Verklaring van niet jood zijn in Bra
bantse gemeenten"? Helaas is deze schandelijke handelwijze maar al te waar!
Maar wat u nog niet weet is dat het Israël Comité Ne
derland alle gemeenten in ons land verzoekt geen
niet-jood verklaringen te willen verstrekken.
En wat u ook nog niet weet is dat reeds honderden ge
meenten positief op dit verzoek gereageerd hebben.
Allen die deze nieuwe vorm ven erier-verkleringen ernstige discrimi
natie ven onze joodse landgenoten verafschuwen, roepen wij op:
geef u thans op als lid van het actieve Israel Comité Nederland; (contri
butie door storting van aen gift op postgiro 3190896 ten name van pen
ningmeester Israel Comité Nederland te Zwijrtdrecht
Opgave nieuwe leden aan Bureau ICN. Postbus 1072, Leidschendam.
Vrijdagavond was de verwarring be
gonnen. toen er een gezamenlijke
slotverklaring werd uitgegeven, sa
mengesteld door vier leden van elke
delegatie na afloop van de conferen
tie. Pas in het vliegtuig naar Rome
ontdekte de leider van de roomse
delegatie, kardinaal Pignedoli van
het sekretariaat voor de niet-chris-
tenen. wat er precies in de Arabische
tekst stond over de politiek. Het zio
nisme wordt ln het stuk een racisti
sche en agressieve beweging ge
noemd, die niet thuis hoort in Pa
lestina.
Jeruzalem
De verjoodsing. deling of internatio
nalisatie van Jeruzalem wordt van de
har.d gewezen. Het 'Arabisch karak
ter' van de stad wordt onderstreept.
In hoeverre de vier roomse samen
stellers van de tekst, onder wie de
Nederlandse Jezuïet dr. Arjj Roest
Crollius. ook achter deze politieke
uil- -'ken staan, is nog niet duide
lijk der gc»a! wordt nu in Ro-
-I t cl« om i den para-
■=t"el zijn
onderschreven en worden voorge
legd aan het staatssekretariaat, in
het Vatikaan belast met politieke za
ken.
Volgens de Osservatore Romano ge
ven de twee politieke paragrafen
uitsluitend de mening van de islami
tische delegatie weer. De opvatting
van de heilige stoel over de heilige
plaatsen is volgens het blad niet ver
anderd.
Incident
Velen die in Tripoli aanwezig waren,
betreuren het dat van deze ontmoe
ting van 30 delegatieleden en 400
waarnemers uit 60 landen bijna al
leen het politieke incident wordt
vermeld. Volgens deelnemers bevat
de slotverklaring nog 22 andere pun
ten. die van groot gewicht zijn voor
de wederzijdse toenadering en
waardering.
Vier dagen lang werden dagelijks
twee voordrachten gehouden, terwijl
de middag aan diskussies werd be
steed. In een opzienbarende rede
ging de in Tunesië-werkzj-me Fran
se missionary Jacques Lunfry in op
AANVAARDBAAR/
GODONTEREND?
Het grote voordeel van zo'n co
van de Unie School en Evange^ra
in ieder geval dat verschillend
kende mensen elkaar daar ontm
en zo goed en zo kwaad als dat
met elkaar in gesprek raken. 'e'
goed dit was bleek met name u 'v
diskussie over de apartheid. T«jpf
prof. Slertsema die een aanvaar»^
noodoplossing noemde sprak dr.
kes over een Godonterend sys 0
Voor haar visie beriep prof. Si<
ma zich op Jezus' houding tege tr
de echtscheiding. In het verslaj
ik dat zij gezegd heeft: 'Echtschï a
is zondig, maar om erger te vod.
men heeft Jezus de echtscheidin e
noodoplossing aanvaard'. Ik weel ls
lyk gezegd niet wat ik met zo'Mer
netje als 'echtscheiding is V
moet beginnen. Hier zou tocÈ t
wat exacter te onderscheiden
Voor een noodoplossing moet
beide kanten nood geconstateen f
Daarom is apartheid helemaal
noodoplossing. Ik heb nog nooj-
hoord dat blanken nood erkend
zeker niet in Zuid-Afrika. Vo<Jn
regering van Zuid-Afrika
geen noodnormen, maar econoi
en machtsnormen. Ik heb nog
noodkreten van blanken uit
Afrika vernomen, of het moest
die van het Christelijk Instituut,
die verwerpen de apartheid dan*
Aanvaardbare noodoplossing is
maal een drogreden. Het kan bi
der moeilijk zijn om de weg v
apartheid te verlaten, daar zal
zinnig mens oog voor hebben, r
het begrip aanvaardbaar stabiü
een God- en mensonterend or%
AMSTERDAM In de unie van
baptistengemeenten zal in de maand
maart een landelijke financiële ac
tie gevoerd worden ten behoeve van
het baptistencentrum De Vinkenhof
te Bilthoven.
Op de Vinkenhof zijn onder meer
het secretariaat van de unie van
baptistengemeenten (het unie-bu
reau) en het baptistenseminarium
gevestigd. In de afgelopen jaren zijn
bij de exploitatie grote tekorten
ontstaan. Na veel wikken en wegen
besloten de baptisten op hun laatste
algemene vergadering (vorig jaar
oktober) De Vinkenhof te houden en
de tekorten weg te werken.
De actie wordt gevoerd onder de
naam Tienduizend maal tien voor de
Vinkenhof'. Er zijn namelijk ruim
tienduizend baptisten in Nederland.
Als leder een tientje geeft, is het fi
nanciële probleem vrijwel ineens
opgelost.
TRIPOLI ROME De verwarring rond de slotverklaring neemt niet weg dat de balans van de vier
daagse dialoog tussen Islam en roomse kerk. vorige week in de Lybische hoofdstad Tripoli gehouden,
positief is, aldus de indruk van vele conferentiegangers.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen: te Blitterswijk (b r
geref. federatie in oprichting (1
J. R. F. Heine te Weert. e
Aangenomen: (naar Katwijk e
Rijn J. Gebraad te Bleiswijk; d p
noeming als bijst. in het pash e
te Vriezenveen Chr. v. d. Leedeii
em. pred. te Puttershoek. i
GEREF. KERKEN
Beroepen: te Donkerbroek C
Heule kand. te Kampen; te
Veenhuizen (inr. min. v. justitii
Boot v.h.koopvaardijpredikan
Curacao, die dit beroep heeft aa
nomen.
Aangenomen: naar Scherpenze
van Breugel te Leeuwarden;
Baflo: Joh. Knol te Oldekerk;
Barendrecht (zlekenhuispred.
Rotterdam): P. R. Everaars te
ningen-Helpman.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Aangenomen: naar Leek T. D«
te Capelle a.d. LJssel.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen: te Tricht-Geldermi
A. Hoogerland te Krabbendijke.
Ds. A. D. van den Heuvel
Ds. A. D. van den Heuvel, legei
dikant in lang verband in 't H
is uit de gereformeerde kerken
treden. Hij heeft toelating gevr
bij de gereformeerde kerken
gemaakt). Ds. Van den Heuvel
39 jaar is, was al lang bezu
over de gang van zaken in de
formeerde kerken. Hij is best
lid (penningmeester) van de ve
ging van verontruste predika
'Calvijn'. Voordat hij in 1974 h
predikant werd, stond hij in
Ds. Van den Heuvel is de vierdi
reformeerde predikant, die naa
gereformeede keken (vi
maakt) is overgegaan, na ds.
Poelman te Kamperland, than
Enumatil, dr. M. J. Arntzei
's-Gravendeel. thans te Hhtten
ds. C. van Ginkel te Heinen
thans te Heemse. Ds. Van Gi
was secretaris van 'Calvijn'.
het moderamen van deze predi
tenvereniging is nu nog alleen i
zitter ds. J. Schelhaas te Delft
H. van Oostende
De bond tegen het vloeken hei
heer H. van Oostende uit Veenei
met ingang van 1 augustus
jaar benoemd tot secretaris i
bond. De heer Van Oostende (4
thans nog godsdienstleraar
Ichthus-college te VeenendaaL
is jeugdouderllng en catechee
Veer?r-frJ Lopik en Lexmond.
de wederzijdse vooroordelen en de
pogingen om deze misverstanden weg
te nemen. Openlijk sprak hij zijn
spijt er over uit, dat het christendom
vaak een waanidee had en heeft van
de islam. Deze godsdienst zou fata
listisch zijn, louter juridisch, laks, fa
natiek en zonder elan. Ook zou de
islam in de ogen van vel christenen
een godsdienst van angst zijn. Toen
de pater hiervoor zyn excuses aan
bood. werd hy omhelsd door twee is
lamitische delegatieleden.
Van Islamitische zijde werd sterk
aangedrongen dat de roomse kerk
Mohammed als profeet zou erkennen.
Kardinaal Pignedoli zei dat zijn se
kretariaat hierover aan theologen ad
vies heeft gevraagd.
President Khadaffi van Lybië. die
het initiatief had genomen töt de con
ferentie, droeg bij tot een verzoenen
de houding, door te onderstrepen dat
de Koran, het heilige boek. geen hei
lige oorlog kent tegen joden en
christenen.
Belangrijker dan alle toespraken en
verklaringen vindt men in Tripoli het
feit dat talrijke moslims en christe
nen enkele dagen vreedzaam en broe-
derliik samen zijn geweest.
George Brucks
Dominee George Brucks. direi
van Youth for Christ-Nederlani
deze maand ln Zuid-Amerika
Brazilië, Uruguay, Argentinië
Chili organiseert Youth for Cl
grote toerustingsbijeenkomsten
jeugdleiders. Dominee Brucks za
zingen houden over koffiebareva
lisatie en pastoraat voor predi
ten, zendelingen en jonge mei
die zich Inzetten om het evan
door te geven. Begin maart b
hij terug te zijn ln Nederland.
Billy Graham
Volgens de Amerikaanse evan
Billy Graham staan de Vera
Staten waarschijnlijk vlak vQ
vierde grote geestelijke opwel
in hun geschiedeffls. Tijdenl
maaltijd van de 'Overseas P
Club' in New York zei hij, dat
dingen hierop wijzen, zoals de
nemende belangstelling voor I
godsdienst. Hij herinnerde aaal
grote opwekkingen ln Amerika!
1734. 1800 en 1858.