Assmann zegt: bij ons kun je alleen maar communist worden Van^m Toegroeien naar een witte toga <£H3£ Muziekschrift ontcijferd Muziek op woorden VOORBIJGANC rs ZATERDAG 7 FEBRUAR11976 KERK TROUW/KWAR(ER door prof. dr. H. M. Kuitert Politiek is een goede ~ai..k, zolang hij niet in handen van fanatici valt, of laat ik wat eenvoudiger formuleren: zolang hij niet wordt overmeesterd door „gelovigen", die van geen betrekkelijkheid meer weten, en alleen maar kunnen denken vanuit de waarheid van hun eigen politiek en maatschappelijk systeem. Dit is het zij toegegeven nogal een forse openingszin, die bovendien niet eens een verhandeling over politiek bedoelt in te lei den maar een boekbespreking Waarom zo'n fors begin? Ik kan daarop slechts antwoor den dat het boek zelf mij tot dergelijke overwegingen aanleiding heeft gegeven Laat ik het hier eerst maar noemen. Het is van de hand van Hugo Assmann, en draagt als titel: Onderdrukking - Verzet. Een uitda ging aan de christenen. Een stem uit Latijs- Amerika (Ten Have, Baarn. Prijs 27,50). Zoals de ondertitel al aangeeft, gaat het om een stem uit Latijns-Amerika, en wel: de stem van een christen-theoloog, die een van de woordvoerders is van de Zuidamerikaan se theologie van de bevrijding. Die theologie bestaat in vele versies (ik zal daar straks nog wat van zeggen) en heeft ook wel weer ande re woordvoerders maar wat de kern ervan uitmaakt, is de poging om christenen vanuit hun christelijk geloof aansluiting te laten vinden bij de revolutionaire vrijheidsbewe gingen van het Latijnsamerikaanse conti nent Hugo Assmann. de schrijver van het boek dat ik zo juist noemde, doet het op zijn manier, intelligent, spannend, maar dan toch wel zo dat je, als het boek uit is, de indruk overhoudt dat Assmann het christelijk ge loof gebruikt als middel om christenen tot ..gelovigen" in een bepaald politiek en maatschappelijk systeem te maken, en wel: het leninistisch-marxistische. Ik zal dat hier onder uiteenzetten, en daarbij ook niet ver helen hoeveel redelijkheid en logica achter zijn stellingname schuilt. Wanneer ik tenslotte toch mijn bedenkingen boven mijn lof laat overwegen, dan doe ik dat om de reeds vermelde reden. Uiteindelijk kweekt Assmann mijns inziens fanatici inde politiek en dat loopt op dictatuur uit; in elk geval loopt dat altijd uit de hand macht te veroveren (de terminologie is die van Assmann). Dat zijn allemaal krasse uitspraken. Ik dik ze niet aan, integendeel, ik heb nog niet eens vermeld dat het opkomende marxisme- leninisme voor Assmann bij 'de tekenen der tijden' hoort (voor roomskatholieke theolo gen zoveel als: God in de geschiedenis) en dat er daarom voor ware christenen die im mers de 'tekenen der tijden' weten te onder scheiden een regelrechte verbinding loopt tussen het geloof in God en het lidmaatschap van een marxistisch-leninistische partij Uitdaging Stap vooruit Laat ik allereerst mogen uiteenzetten waar om Assmann een stap vooruit betekent in de Latijnsamerikaanse bezinning over theolo gie en bevrijding. Deze bezinning zet in bij het Exodus-verhaal uit het Oude Testament. Dat verhaal staat als het ware model voor de manier waarop God in de geschiedenis aan wezig wordt geacht: als Bevrijder van de onderdrukten. Richard Shaull. Jiirgen Moltmann en Johan Baptist Metz zijn inder tijd met dit model begonnen, en de theologen van de Latijnsamerikaanse theologie van de bevrijding (mensen als Alvez, Segundo, Gu tierrez, om mij bij de rooms-katholieken onder hen te houden) nemen dat stuk voor stuk over, ook Assmann. God is de God van de bevrijding der armen, en overal waar tegen alle verwachting in armen worden bevrijd, daar mogen we roepen: Hij is het weer! Aldus Ruben Alvez. Maar Assmann heeft de naïviteit van dit mo del gezien. Er wordt geen groep, volk of gemeenschap vrij of ze moeten er zelf voor vechten! Dat wil zeggen: we kunnen wel over God in de geschiedenis spreken, en ons daar van een voorstelling maken met behulp van het Exodusmodel, maar meestal vergeten we dan een wezenlijke element: onze eigen men selijke rol in de geschiedenis. Bevrijding gebeurt toch niet door met de armen over elkaar te gaan zitten? Mensen moeten een strijd aangaan om vrij te worden. De meeste christenen die het Exodusmodel hanteren, zien die complicatie over het hoofd. Vermoe delijk omdat ze meestal aan de niet- christenen overlieten die strijd te beginnen en dus zelf nauwelijks een idee van hun eigen rol plachten te maken. Praten en doen Assmann heeft heel goed gezien dat het voorbij zien aan die eigen rol en verantwoor delijkheid van de mens veel goed bedoelde taal over God als bevrijder in de geschiede nis tot holle en lege rhetoriek maakt. Op dat punt scherpt hij zeer terecht de pro bleemstelling aan. vergeleken bij zijn voor gangers. Praten en doen moeten gelijk op gaan. Anders een toontje lager zingen als christenen minder praten) of als dat tenminste een mogelijkheid is meer doen. Assmann kiest voor het laatste. De Exodus- taal (laat ik het zo maar even noemen) mag en moet blijven bestaan, maar christenen moeten dan ook weten dat ze zelf de bevrij ding ter hand dienen te nemen en aangezien geen enkele bevrijdingsstrategie ooit wat heeft opgeleverd behalve de marxistische, moeten christenen, als ze hun christelijke taal over God als bevrijder tenminste waar willen maken, marxist worden, nader ge zegd: toetreden tot het leninistisch- marxisme zoals wij dat kennen in de com munistische partijen. Dat laatste sluit bij Assmann de gangbare ideologie in: de pro- duktiemiddelen behoren aan het volk toe; klassenstrijd is een noodzakelijk middel; de partij stelt de ideologie de partijlijn) vast, en daar hoort bij dat alle andere manieren van maatschappij-hervorming veroordeeld worden als versluiering, resp. als bestendi ging van de kapitalistische maatschappij. Krasse taal Volkomen consequent past Assmann dat laatste óók op het christelijke geloof toe. Het betekent voor hem dat óók het christelijk geloof de bestaande toestand continueert en niets voor de bevrijding van de arme doet of doen kan. behalve wanneer het zich laat enten op de 'onderbouw' van de marxistisch- leninistische maatschappij-analyse met de daarbij behorende strategie en tactiek om de Dat is al met al een vérstrekkend voorstel tot herprogrammering van het christelijk geloof. Geen wonder dat Assmann zelf zijn boek als ondertitel mee geeft: een uitdaging aan de christenen. Want dat is zijn voorstel zeker. Vooral als we erbij onthouden dat hij zich in een werelddeel bevindt waarin zestig procent van de men sen beneden een aanvaardbare mini mumgrens leeft, dertig procent zich op de rand daarvan bevindt en slechts tien procent daarboven. Deze gegevens maken duidelijk dat goed kope rhetoriek niet helpt, hoogstens verdoe zelt. Andere gegevens verbieden evenzeer dat we ons er al te gemakkelijk van af maken. De ontwikkelingshulp heeft tot op heden de bevolking van de Zuidamerikaanse landen nog afhankelijker gemaakt dan ze al waren. En de kerk heeft in het verleden op een enkele recente uitzondering na de onderdrukkende regimes gesteund. Wat kan men in zo'n situatie doen? Assmann zegt eigenlijk: bij ons kun je alleen maar commu nist worden; dat is de enige manier om een vuist te maken en je vrij te vechten van economische afhankelijkheid en onderdruk king. Aan de wal Voorzover ik kan zien, zullen wij christenen uit het westen een dergelijke stellingname moeten respecteren. Wij wonen niet in La- houdt niet in dat je het met hem eens zou moeten zijn. Met klem van redenen bezweert Assmann ons dat je (levend in Latijns- Amerika) als christen alleen marxistisch- leninistische politiek kunt bedrijven. Dat klinkt bekend, te bekend. Voor de Twee de Wereldoorlog hoorden we altijd dat je als christen alleen de omgekeerde politiek kon bedrijven, de conservatieve. Sterker nog: zowel toen als nu werd er ons verzekerd dat er geen alternatief was. Wie gelooft, stemt Colijn. heette het. Zo heet het bij Assmann: wie gelooft, stemt communist. Van het rechts fundamentalisme m de politiek stappen we over op het linkse fundamentalisme, waarbij ik als kenmerk van politiek fundamentalis me neem dat het de mensen met een geloof opzadelt dat hen de ogen doet sluiten voor de donkere kanten van het eigen politieke sys teem. Dat is mijn theologisch en mijn poli tiek bezwaar tegen Assmanns theologie: hij maakt met het geloof de mensen tot 'gelovi gen' in een systeem, het marxistisch- leninistische, dat op geen stukken na dat bevrijdende recept betekent als Assmann denkt. Kort gezegd: als Assmann wil dat christenen op het marxistisch-leninistische paard wed den, dan verkijkt hij zich op de waarde en de kracht van dat paard. Daarmee heb ik het, voor mijn besef, zo zakelijk mogelijk gefor muleerd: je bent geen aanhanger van het marxistisch-leninisme, omdat je dat geen goede theorie vindt en omdat de praktijk ervan tot nu toe ook niet bepaald perspectie ven opent. Er wordt in de Oosteuropese landen niet minder bevoogd zacht gezegd dan elders. Hoeft niet Dat is dan tegen Assmanns theologie gericht. Theologie hoeft er niet zo uit te zien om toch de gerechtigheid in het zadel te helpen. Christenen hebben tijdens de Tweede Werel doorlog met communisten eendrachtig sa mengewerkt tegen de gemeenschappelijke vijand, het nazisme, zonder intussen het christelijk geloof op de 'onderbouw' van een communistische theorie te enten. Het is echter niet tegen Assmanns stel lingname gericht. Die blijft een uitdaging aan alle christenen om overvloediger aan gerechtigheid te doen dan tot op heden het geval is, in elk geval zoveel overvloediger dat degenen die gerechtigheid zoeken niet meer alleen of allereerst bij het marxisme- leninisme hun heil hoeven te zoeken. tijns-Amerika, dat wil zeggen: wij staan als stuurlui aan de wal en kunnen de zaken van de christenen die daar wonen niet van hier uit regelen. Wij kunnen dat niet; wij doen het ook niet. Wij halen voor hen niet de kastanjes uit het vuur. Als zij zeggen dat zij niet anders aan de gerechtigheid kunnen voldoen dan door marxisten van het leninistische stempel te worden, dan zullen wij mijns inziens niet anders kunnen doen dan hen hun eigen verantwoordelijkheid in dat opzicht te laten dragen. Te bekend Een andere vraag is, of we het daarbij moe ten laten, en nog weer een andeFe of we deze theologen moeten importeren. Op deze vra gen zou ik ontkennend antwoorden. Ie mands verantwoordelijkheid respecteren De Franse musicologe Su zanne Ilaik Ventura meent, dat zij erin geslaagd is, het oudtestamentisch mu ziekschrift te ontcijferen. Volgens haar is het nu mo gelijk, de psalmen van Da vid weer ten gehore te bren gen op de oude Hebreeuwse melodieën. In de middeleeuwse He breeuwse handschriften van het Oude Testament vindt men allerlei zang- en klanktekens. Tot dusver was het systeem achter de ze aanduidingen nog voor werp van allerlei specula ties. Mevrouw Haik Ventu ra meent nu de enig juiste interpretatie te hebben ont dekt. Zij spreekt van „een muzikale notatie van een ongedroomde helderheid en precisie". Mevrouw Haik Ventura, die ook zelf componeert, zegt, dat haar interpretatie is goedgekeurd door opper rabbijn Henri Schill van Parijs en professor Israel Adler, directeur van het musicologisch instituut aan de universiteit van Jeru zalem. De Franse musicologe zal binnenkort een studie over haar werk uitgeven. In maart komt er alvast een grammofoonplaat op de markt met de „originele" versie van enkele psalmen van David, een gedeelte uit het Hooglied en passages van de profeten. Volgens het Franse persbureau AFP, waarvan dit bericht afkomstig is, zou het zo mogelijk zijn, „de ou de Hebreeuwse muziek, zo als die geklonken moet heb ben in de tempel te Jeruza- Zó tekende Tjeerd Bottema voor de kleuterbijbel van Anne de Vries de harpspelende psalmdichter David, toen deze opzij dook voor de speer van de boze koning Saul. FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven wor den op nummer 020-913456; en van 16 30-20 00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste nummer geldt ook voor ZONDAGAVOND en dan van 18 00-20.00 uur. door A. J. Klei Onze adressen: AMSTERDAM Directie - commerciële afdelingen - administratie Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redactie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam Tel. 020-220383 Postbus 859. ROTTERDAM/DOR DRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588 Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445 Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN Melkmarkt 56. Zwolle Tel 05200-17030 Postbus 3. Het is maar goed dat het weekblad Kerknieuws is blijven bestaan. Anders waren we volstrekt onkundig gebleven van de geestelijke strijd die gevoerd is in een hervormde pastorie te Maassluis. In Kerknieuws stond het volgende te lezen onder de berichten uit de hervormde kerk: Ds E. F. Verbaas te Maassluis ontving verleden jaar een bedrag om een witte toga te kopen. Hij heeft die thans aangeschaft. Hij is van plan het nieuwe ambtsgewaad aan te doen „bij hoogfeesten en bij de doop en avondmaal" zoals hij schrijft in het kerkblad De Zondagsbode. Hij voegt daaraan toe: „Langzamerhand gaan we er dan met zijn allen wel zo aan wer.nen dat het altijd gedragen wordt als .het hoge Woord' er uit moet. omdat we de verkondiging Nu in de boekhandel Frits Mehrtens teksten bijeengelezen en ingeleid door prof. dr. G.N. Lammens. 12.50 TEN HAVE BAARN altijd als een feest mogen ervaren". Ds Verbaas heeft naar hij meedeelt, mentaal nog even toe moeten groeien naar het dragen van een witte toga. Zo zie je maar weer dat dominees altijd nog meer aan hun hoofd hebben dan je denkt. We weten dat ze vlijtig in de weer zijn met een uitdaging zus en een uitdaging zo. en dan moeten ze het evangelie vertalen en positie kiezen, enfin, de kerkbodes staan er vol van. Maar het zou nooit in mijn hoofd opgekomen zijn dat er ook nog de uitdaging van de witte toga is. Toch had dominee Verbaas daar zeer concreet mee te maken: telkens als hij de kast opendeed, zag hij dat malle, uiterst besmettelijke ding weer hangen als een uitdaging. Dominee Verbaas heeft, naar hij in De Zondagsbode schrijft, moeten toegroeien naar het dragen van een witte toga. „Even", zegt hij dapper, maar reken maar dat dit een dagelijks gevecht is geweest. Met geestelijke wapens natuurlijk, doch niettemin: een gevecht. Want hoe is het gegaan' De eerste dag haal je dat lange geval met knaapje en al tevoorschijn, je houdt het omhoog voor de spiegel, je gaat erachter staan met je kop er bovenuit en je aanschouwt met een lichte rilling het effecL De volgende dag herhaal je deze handeling, alleen verleng je de tijd van het staan voor de spiegel. De derde dag doe je de kiezen op elkaar en de witte toga eventjes aan. heel eventjes maar. De vierde dag loop je in de toga één maal de kamer rond Na een nacht woelen neem je een fikse stap en daal je, gehuld in die witte toestand, de trap af. O wee. er wordt net gebeld als de weerga terug naar boven, roetsj dat ding uithéhè, net op tijd. Nou ja. zo rommel je dan aan tot je besluit: weet je wat. ik doe hem lekker alleen maar aan hij doop en avondmaal, ik leg 't wel uit in De Zondagsbode. en .dan zien we later wel verder. Een oppervlakkige lezer is nu misschien geneigd te denken dat dominee Verbaas uit zijn getob is. maar dan vergist men zich. Ik weet niet wanneer een van beide sacramenten weer gevierd wordt in Maassluis, maar vóór die tijd zal de drager van de witte toga een beslissing hebben moeten nemen over wat er onder die toga zal uitstéken. De zwarte zondagse stappers? Dat is eigenlijk niks. Een paar hippe laarzen ach nee, ook niet. Witte tennisschoenen misschien. Of blote tenen in sandalen? Ik geef geen aanwijzingen, ik zou trouwens niet weten welke ik zou moeten aanbieden. Dominee Verbaas moet zelf maar zien waar hij naartoe wil groeien. Intussen leven bij mij wel een paar vragen. Hoe zijn ze in Maassluis op een witte toga gekomen? Her en der zie je de toga verdwijnen en gelukkig maar, want tenslotte is die lap textiel de vorige eeuw in de kerk verschenen niet zozeer om het hoge Woord, maar om de hoge (namelijk academische) status van de dominee te onderstrepen. In Maassluis echter leeft de toga nog volop en komt er zelfs weer eentje bij. Een witte. Waarom wit? Om het gewaad een heenwijzend karaktertje te geven? En waar wijst het dan wel heen? Nog iets. Heeft dominee Verbaas hier en daar laten vallen dat-ie best es een witte toga zou willen dragen? Ik neem aan van niet, want je haalt jezelf toch niet de last van dat toegroeien op de hals? Hebben hartelijke gemeenteleden spontaan de koppen en portemonnees bij elkaar gestoken om hun dominee in het wit te steken? En (laatste vraag): is er in heel Maassluis niemand opgestaan om te vertellen dat het flauwe kul is, zo'n witte toga? ERBIJ ZIJN De mens heeft maar een haj dienst op aarde en z'n d niet als van een dagloner? Hij snakt naar een beetje sd en ziet begerig uit naar z'n l( Zo weet ik van vergeefse n en van nachten in moeite doorgebracht. Wanneer ik me neerleg den|| werd 't maar morgen en als I was 't maar vast avond, zodj schemering in m'n onrust zi Denk er toch eens aan, dat iT leven een zucht is en dat mil het geluk niet meer zullen zf Job 7 Van zijn vrienden hoort Jj ellende de traditionele anti je zal wel wat misdaan hel een mens kan niet altif hebben. Die antwoorden! hem niet meer en moeten di die achter deze dichter stoi meer voldaan hebben, begrijpelijk. Als je hem hi lijkt hij menselijk ontroostl| durft tegen zo'n man te had zoveel erger kunnen Kan het erger dan v maanden en nachten volT: dagen die te lang duren? TrTC in de eerste plaats erl_. Vandaar dat deze woorcM* maar moeten blijven staan, i in nood spreekt ook niet woorden van troost uit M B moeten we dit weekend biji zijn. Meer niet? Misschien.y betekenen: mee-lijden. lem, opnieuw ten gehore te brengen." Dat is al wel zeer on waarschijnlijk, omdat de muziektekens, waarom het mevrouw Haik Ventura blijkbaar gaat, niet authen tiek zijn. Zij zijn pas aange bracht in de vroege middel eeuwen door de zogenaam de masoreten, joodse schriftgeleerden, al is het natuurlijk mogelijk, dat hun aanduidingen terug gaan op oude tradities. Ingmar Bergman De Zweedse filmer Bergmann is begonnen metl bereidingen voor een film f lijden van Christus. Waarsfc zal de film in een serie Italiaanse tv uitgezonden Het is echter de bedoeling, film in Zweden gemaakt wol dia februari gaat Bergmari Rome voor overleg met delta] tv. Hij wil zich beperken I laatste deel van het leven va( namelijk vanaf het avondmaal tot de opstandig Michiel de Ruyter Driehonderd jaar geleden bh vlootvoogd Michiel de Ruyter Hongaarse predikanten van aanse galeiën. Dat is men in rije nog niet vergeten. Van I februari organiseert de HoP hervormde kerk in DebretfiE Michiel de Ruyter-herdenkifeft een symposium over kerkgei nis, theologie en oecumene, h stad staat ook al lang een stafc van De Ruyter. Onder keizfc pold I werden de protestal Hongarije zwaar vervolgd." predikanten werden in 1674P1 leislaven naar Napels verk<rd opdracht van de Staten-Gj?1 werden zij door De Ruyter f Dr A. H. van den Heuvel, sec generaal van de hervormde kj| ds L. de Liefde, assessor moderamen van de hervormt^ de, zullen op uitnodiging \L collegium van doctores van i^r gaarse hervormde kerk de %v king bijwonen. pa lie I UW VAKVERBOND Ravellaari l Utrecht maandblad voor evangelie en cultip óók nogl - schitterende uitgave! - neem nu eens een abonnement J - geen blad voor alleen doctoran< a - evenmin een uitgebreide kerkbo w - geeft veel stof voor bezinning. - stimulans voor bijbelstudie. Voor ieder die belangstelling heeft 1 achtergrond-vragen van deze tijd"1 eigenheid van de gereformeerd h voor de mens-van-nu op een eig 6 wijze vertolkt wil zien, is dit het blad! a Geloven zonder dwang, maar welp zag van Gods Woord. Redactie-secretaris: Dr. B.v. Oevi De abonnementsprijs blijft dit jaa per jaar! Een studentenebonnemei f 16.-. Indien u nu een proefnumrr vraagt bij mevr. Noordman, Sport! Ermelo. gaat dit nummer nog abonnementen mee. Tel. 03417-15 42

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2