Boodschap van bekering centraal in het GZB-werk 81 Acht vrouwenorganisaties bezig met vorm van wereldzusterschap Vandaag Ds. Harkema van jubileren de zendingsbond: Nieuwe Russische bijbeluitgave Bijbelse encyclopedie UITGEVERSMAATSCHAPPIJ J.H. KOK KAMPEN Verschil in welvaart moet onder ogen worden gezien VOORBIJGANGER I hfl VRIJDAG 6 FEBRUARI 1976 TROUW KWARTET j door L M. P. Scholten ZEIST Vandaag bestaat de gereformeerde zendingsbond in de Nederlandse hervormde kerk 75 jaar. De GZB heeft in deze driekwart eeuw een vaste plaats gekregen in hervormde-gerefor- meerde kring. Dat blijkt uit het grote bedrag, dat elk jaar voor dit werk wordt bij eengebracht. Dat blijkt ook elk jaar op de zendingsdagen, de eerste don derdag in augustus, als meer dan vijftienduizend mensen in Driebergen ln het bos samenkomen, om bepaald te worden bij de zendingsopdracht De GZB werd opgericht in de tijd, dat de hervormde kerk zelf geen zending had, maar dit overliet aan verenigingen: het Nederlands zen delinggenootschap (1797), de Ne- derl. Zendingsvereniging <1858), de Utrechtse zendingsver. (1859het Java-comité, het Sangi- en Talaud- comité en andere. Geleidelijk groei den deze genootschappen tot grote re samenwerking, geconcentreerd in 'Oegstgeest' en in 1951, bij de in voering van de nieuwe kerkorde, droegen zij hun werk over aan de hervormde kerk (de raad voor de zending). De GZB deed dat niet en is tot op heden apart blijven staan, zodat de hervormde kerk thans in feite twee zendingen heeft: de raad voor de zending en de GZB. Ter vergelij king: de begroting van 'Oegstgeest' beloopt dit jaar 8.3 miljoen, tegen ruim vier miljoen van de GZB, een verhouding dus van twee op één. We vragen ds. II. Harkema. sinds 1965 secretaris van de GZB, waar om de GZB is blijven bestaan. De GZB is in 1910 opgericht als een hervormde organisatie voor zen- dingsarbeid naar Schrift en belijde nis. Gebrek aan vertrouwen in de ontwikkeling van het kerkelijk le ren deed ons in 1951 besluiten, dat wij de verantwoordelijkheid voor het werk, dat ons van Godswege was toegevallen, wilden houden. In Beeld van de zendingsdag-1975. een overgangsbepaling van de kerk orde is vastgelegd, dat wij deze verantwoordelijkheid behouden tot het ogenblik, waarop wij menen die over te kunnen dragen. En u meent dus die verantwoorde lijkheid nog steeds niet aan de raad voor de zending te kunnen toever trouwen? Ik had het daareven over een ker kelijke trend. Hier is niet in geding hoe wij tegenover de raad voor de zending staan. Als er gebrek aan vertrouwen is, dan geldt dat niet primair de raad voor de zending, maar de hele kerkelijke ontwikke ling. In het gedachtenklimaat van de GZB is de prediking de beslissende factor. Ons werk is erop gericht, de mensen tot het geloof te brengen, ze te wijzen op de unieke betekenis van Christus. Voor ons is de predi king van die Naam van beslissende betekenis. Wie de Zoon gelooft, heeft het leven, maar die de Zoon niet gelooft, heeft het leven niet. De eigen identiteit van de GZN is dus niet te vatten in begrippen als verticaal-horizontaal, woord-daad of dergelijke. De verkondiging kan niet los gezien worden van de daad. Wij zijn ervan overtuigd, dat de rechte prediking ook in daden ge stalte dient te krijgen. Gods heil is op de hele mens gericht. Zondag 1 van de catechismus zet al in met lichaam en ziel'. Onderwijs en me disch werk zijn er bij ons van meet af bij geweest. Maar de verkondi ging is voor ons nummer één. Zon der iets kwaads over Oegstgeest te willen zeggen we staan samen in één kerk en werken samen aan de ene opdracht vind ik het jammer dat deze noties daar niet altijd even duidelijk doorklinken. Voor ons is beslissend wat Paulus zegt: hoe zullen zij geloven zonder die hun predikt? Vandaar ook de sterke na druk in ons werk op de theologi sche opleiding in de jonge kerken. We vinden bij anderen vaak teveel de houding van 'en en', bij voor beeld in de kwestie van de dialoog. Natuurlijk, je moet dialogisch met de niet-christenen omgaan. Je moet weten hoe zij denken en doen. Maar dat mag nooit betekenen, dat je je eigen boodschap in de waagschaal legt en daar lijkt het vaak op. maar wij willen onze eigen weg gaan. Laat ik het zo zeggen: bij de anderen leeft zo weinig, dat een mens ook verlóren kan gaan. Die in de Zoon niet gelooft, die heeft het eeuwige leven niet. Ik zie de identi teit van de GZB in een prediking, die gericht is op bekering: 'Wij bidden u als gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade, laat u met God verzoenen'. De prediking is de voortgezette dienst der ver zoening. U noemt het woord verzoening. In hoeverre werkt de GZB ook naar de realisering van de verzoening tus sen mensen onderling? Wij beginnen dit jaar nieuw werk onder de Pokot in Kenia. Dat wordt door ons nadrukkelijk gedaan van uit het Turkanagebied, waar wij al langer werken. Vanouds leven de Turkana en de Pokot namelijk in grote rivaliteit. Wij hopen, dat het evangelie der verzoening bij zal dragen tot de verzoening tussen de ze volken onderling. Men kan niet zeggen, dat de GZB voor deze di mensie van het evangelie geen oog heeft. Maar de verzoening in Chris tus staat toch primair. In 1973 publiceerde de GZB het eer ste deel van een beleidsnota. Wan neer komt het vervolg? In het eerste deel werden de grond lijnen uitgezet. Het was de bedoe ling, dat daarna zou worden inge gaan op de praktische uitwerking. UIT VAN LEZERS R.k. moraal Afgaande op het bericht, dat Trouw op 27 januari publiceerde over de re sultaten van een Nisso-onderzoek in verhand met een nog te verschijnen proefschrift van drs. J. Frenken moet ik als rooms-katholiek pro testeren tegen deze competentie- overschrijding. Een sociaal-psycho loog behoeft als zodanig geen be grip te hebben van de r.k. zedeleer en bijgevolg geen idee van de bevrij dende uitwerking, die de innerlijke aanvaarding ervan heeft. Innerlijke aanvaarding lijkt hier dan ook te zijn verward met angstige volg zaamheid. Wie uit een ander motief dan liefde zelfbeheersing beoefent op welk ge bied dan ook. kan nare verschijnse len gaan vertonen, dat weten we. Probeer maar eens niet te eten waar Je zin ln hebt, niet te roken, als je eraan gewend bent; weersta als vrouw ln het voorjaar de neiging Korte, duidelijk geschreven. Hefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen AMSTERDAM: Dlrektie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redakllo: Nieuwe ZIJds Voorburg wal 280. Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. door vijanden van onze kerk l geloofd. Zij hebben een klok noren lui een nieuw kledingstuk te kopen en blijf ter wille van de zo nodige be stedingsbeperking rondlopen in je vervelende ouwe plunje; ruim de auto op en ga. als je ergens heen moet. staan wachten bij een toch tige bushalte. Moeten we geen bij zonder motief hebben om daar vro lijk bij te blijven en niemand te la ten lijden onder ons humeur? En als Je razend bent op iemand, voor wie je géén sympathie, zelfs geen medelijden voelt, wat doe je dan met Je agressiviteit? Niet veel goeds: nagelbijten, zelfbeklag, ho ningzoete pseudo-vriendelijkheid. maar ja. je moet wel. want agres sie wordt niet geaccepteerd. Frenken s onderzoek kan wél aan het licht brengen, hoevelen de tra ditionele normen hebben mis verstaan, en Ik neem aan, dat dit getal groot is. Dat ligt niet aan de normen .zelf, eerder aan een tekort schieten in het verleden van ver kondiging en zielzorg door herders, die waarschijnlijk ook niet beter wisten. Tenslotte: dat 'de r.k. moraal ge richt is op de voortplanting', wordt graaf horer_ lulden en willen niet weten waar de klepel hangt. Utrecht Mr. E. M. Vos de Wael- Smulders Drie van Breda (5) Met grote instemming las ik het ingezonden stuk van de heer Schram; ook ik begrijp niet hoe de drie ooit aan de doodstraf zijn ont komen. Purmerend mevr. M. W. Labruyère Drie van Breda (6) Er zijn voor en na de bedoelde von nissen meerdere personen tot levens lang veroordeeld, doch men treft in niet één gevangenis mensen aan die er meer dan dertig jaar zijn. En nu wordt er een uitzondering gemaakt en treft men er drie waarvan dit wel gezegd moet worden. Een vreemde zaak ln een land waar RECHT zo'n goot goed is. Amstelveen Joh. Hollander Drie van Breda (7) Nu er meerdere verzoeken komen om de drie van Breda vrij te laten, dacht lk als christen ook mijn wens daaraan toe te voegen. Voor velen is het zeer moeillik. dat gevoel lk enigszins. Maar de lief ie tot God en de medemens moet toch kunnen na dertig Jaar gevangenisstraf. En al le haatgevoelens los te laten. Want God zal eenmaal oordelen over hen en ons allen. Ylaardingen A. Broek Pzn. Drie van Breda (8) Martin Niemöller heeft Jaren gele den ongeveer het volgende gezegd: Aan de VOet 'De mogelijkheid bestaat, dat er dictators aan de macht komen waar bij vergeleken Hitier een onschuldig jongetje was'. Wij maken ons nu druk over drie sadisten, die met één been in het graf staan. Nemen wij bovenstaande uitspraak van Martin Niemöller wel serieus? Rotterdam A. J. Woensdregt Drie van Breda (9) Toen ik dat stukje in Trouw las van die Duitse dominee die in honger staking wilde gaan voor de Drie van Breda heb ik God gedankt dat er eindelijk iemand naarvoren kwam die op de weg van mijn Heiland wil de gaan. Persoonlijk geloof ik niet dat we op Gods weg zijn als we na dertig jaar opsluiting denken op Gods weg to zijn om ze tot hun dood vast te houden. Mag God zelf nu a.u.b. de rest nog eens doen? Zij (maar ook wij) zullen straks voor Gods troon komen en loon of straf ontvangen voor de daden door ons verricht. Schat u levenslange opslui ting tot eer van God? Utrecht N. Martens-Snieders Extremisten Izwestia laakt 'kerkelijke estre- misten', zo heb ik het gelezen in Trouw van 4 februari 1976. Maar dominee Georgl Viss is geen extre mist. Ook aartsbisschop Hermogen van Kaluga (thans opgesloten in het klooster van Zitomir), aartsbis schop Paul (Golytchef) van Novo- sibirsks (thans ontslagen en ver dwenen), paters Dimitri Doedko en Gleb Yakoenin zijn geen extremis ten. Dit zijn gewone eerlijke men sen, die voor hun overtuiging dur- Ds. H. Harkema Intussen vragen wij ons na alle op merkingen en de eigen bezinning rond de nota af, of zij niet herschre ven zou moeten worden. Er is mijns Nogmaals, wij hebben niet de min ste behoefte om ons af te zetten, inziens te weinig in gezegd over de plaats van de GZB in het geheel van de hervormde kerk. Onze kerkelijk heid is meer dan een loze kreet. Is het daarom wel juist, dat personen lid van de GZB kunnen zijn? Zou den dat niet alleen kerkeraden mo gen zijn? Hoewel dan weer het ge vaar dreigt van een kerkje in de kerk. Dat willen wij niet. Naar mijn mening zullen wij ook te luisteren hebben naar de kritiek, dat er in de nota te weinig aandacht was voor Israël, dat de dienst der verzoening, waarover wij het zojuist hadden, breder genoemd had moeten worden en dat in de nota meer gezegd had moeten worden over de verhouding tussen de zending en de jonge kerk. U werkt op Celebes en in Kenia en u hebt plannen om in Latijns-Ame- rika te beginnen. Kunt u over dat laatste al wat meer zeggen? Dit jaar zal daar een oriëntatiebe- zoek gebracht worden. Wij denken nu met name aan de presbyteriaan se kerk van Peru, waarvoor de her- vormd-gereformeerde jeugdbond vorig jaar een grote actie heeft ge voerd. Maar het gaat ons daarbij zeer nadrukkelijk om mogelijkhe den om echt zending te zijn. Mis schien is dat ook wel een kenmer kend verschil tussen ons en Oegst geest. Daar is er de neiging, zich te ontwikkelen tot een 'hervormde raad voor buitenlandse betrekkingen', zo als het in november op de synode werd gezegd. Voor ons blijft de zen ding iets van volstrekt eigen orde. Maar bij de GZB komt toch ook verandering in de verhoudingen? 'dochterkerk' meer, maar een zus terkerk. Komt in uw contact met deze kerk de gedachte van zending als 'tweerichtingsverkeer' nog niet op? Op het ogenblik zeker nog niet. De Toradjakerk heeft nog zoveel te doen, waarin ze onze hulp vraagt. Maar als ik zeg, dat zending zen ding moet blijven, bedoel ik, dat wij ons niet te lang op mogen laten hou den door een relatie met eenmaal ge stichte kerken. Vandaar dat we in 1961 naar Kenia zijn gegaan en nu het oog richten op Latijns-Amerika. Daarom gaan we nu ook naar Po kot, een nog nagenoeg maagdelijk gebied in Kenia. Dat ligt in de lijn van de GZB. Dat primaire zendings werk heeft voorrang. Want de ei genlijke zendingsopdracht is het evangelie te prediken tot de einden der aarde. Maar anderzijds schreef Paulus ook, dat hem dagelijks de zorg van alle gemeenten overviel. Al trok hij rusteloos voort, toch bleef hij zoveel mogelijk contact met al de gestichte gemeenten onderhou den. (ADVERTENTIE) ven uit te komen en de vervolging van zichzelf en hun gezinnen over hebben. Laat ons niet misleiden door de Sowjet-propaganda en geen zand in de ogen strooien. Laat ons eens goed de waarheid van de leugen on derscheiden. Rotterdam Dionissios Bisschop der Russisch- Orthodoxe kerk in Nederland MOSKOU (Reuter) In de Sowjet- unie wordt een nieuwe uitgave van de bijbel voorbereid, zo heeft het Russische persbureau Tass bekend gemaakt. Tass onthulde niet, wie voor de nieuwe uitgave verantwoordelijk is. Vorige uitgaven werden over het al gemeen in zeer kleine oplagen ver zorgd door de officiële kerkelijke autoriteiten en dan uitsluitend voor eigen gebruik. Van een verslaggever WADDINXVEEN Het verkeer op de rijksweg Den Haag-Utrecht is gis teren bijna een uur gestremd geweest toen de Gouwebrug, die geopend was om een schip door te laten, niet dicht wilde doordat de elektriciteit uitviel. Tenslotte slaagde de brugwachter er in de brug met handkracht dicht te draaien, waarna het verkeer weer langzaam op gang kwam. 2e geheel herziene druk Redactie: Prof. Dr. W.H. Gispen, Prof. Dr. B.J. Oosterhoff, Prof. Dr. H.N. Ridderbos, Prof. Dr. W.C. van Unnik en Ds. P. Visser Deel 2 is zojuist verschenen Prijs per gebonden deel 59.50 In oktober 1975 verscheen het eerste deel. Bij de verschijning van het tweede deel is de gehele oplage van dit standaardwerk bij de Uitgever uitverkocht. Spoedige bestelling bij de boekhandel mag u daarom geadviseerd worden. "Ik wil deze encyclopedie (Het is inmiddels al de 2e druk) zeer hartelijk aanbevelen. Kijkt u nou even over de prijs heen; de boeken zijn het meer dan waard. Het lijkt een beetje een cliché, maar zo is het toch werkelijk niet bedoeld als ik zeg: 'Dit werk mag in geen enkele Christelijke huisbibliotheek ontbreken". Ons Kerkblad Classis Arnhem "Het werk geeft buitengewoon veelWe willen maar zeggen, dat dit boek een schat van gegevens aanbiedt en tot dankbaar gebruik uitnodigt". Nederlands Dagblad "Een schat van informatie, die niet gauw teleurstelt". Trouw "Deze encyclopedie is zeer waardevol Friesch Dagblad "Een uitgave, die ik u zeer hartelijk aanbeveel". IJ. Jacobs voor de Evangelische omroep Van een onzer verslaggevers NIJKERK In Nijkerk hebben gisteren ongeveer 160 afgevaardigden van acht vrouwenorganisaties van hervormde en gereformeerde signatuur beraadslaagd over hoe zij hun band met de vrouwen in de derde wereld beter kunnen maken en gestalte geven aan wat genoemd werd wereldzusterschap. Het vraagstuk van het verschil in welvaart tussen onze westerse we reld en de arme landen is eigenlijk te belangrijk om de vrouwen daar bulten te houden. De kwestie ls echter dat ontwikeklingshulp meest al een zaak is van mannen onder ling. De doeltreffendheid van de hulp ls daardoor vaak kleiner dan nodig, want de hulp bereikt de 'basis' vaak nleit. waar de vrouwen zltten. Een vooraanstaand pleitbe zorgster voor ruimer aandeel van vrouwen in ontwikkelingswerk ls mevrouw C. M. van Heemstra, staf medewerkster van het gereformeerd werelddiaconaat. Zij leidde gisteren de conferentie. In de middag spraken de vrouwen over praktische weger om gestalte te geven aan de wereldzusterschap. ZIJ deden dat aan de hand van een aantal vragen en var een viertal korte Inleidingen, die 's ochtends werden gehouden. De Zuidafrikaanse mevrouw T Ra- vell beschreef de positie van de zwarte vrouw Ln haar land. ZIJ staan daar helemaal aan de voet van de apartheidsladder. Vooral de vier miljoen vrouwen die achter blijven in de zg. thuislanden zijn ln hoge mate slachtoffers van de uitbuiting. De mannen zijn slechts eens per jaar een korte tijd thuis, maar ook de vrouwen in de zwarte steden en in de blanke gebieden zijn er siecht aan toe. Zij verdie nen minder dan de zwarte mannen, die toch al niet meer dan één vijfde tot één tiende van de blanke lonen verdienen. De zwarte vrou wen moeten vaak, ook al hebben ze zelf kinderen, die oppas nodig heb ben, zorgen voor de kinderen van de blanke vrouwen. In veel geval len moet zo'n zwarte vrouw 't stellen zonder man. omdat deze elders ge dwongen is te wonen Veel mannen onttrekken zich aan het huwelijk, omdat aij niet langer kunnen aan vaarden dat hun inkomsten te ge ring zijn voor het gezin. Dit herin nert hen voortdurend aan hun ei gen tekortkomingen. De apartheids politiek brengt ook met zich mee dat Jonge zwarte vrouwen zich af keren van het huwelijk als leef vorm omdat het huwelijk te zwaar ls in de apartheidsmaatschappij. Suriname De Surinaamse mevrouw J. Wei- denbos ging in op de positie van de vrouw in Suriname Ze zei dat Je niet over vrouw kunt spreken zon der eerst te hebben gekeken naar de totale Surinaamse samenleving, die gekenmerkt wordt door armoe de. slecht onderwijs, werkloosheid, slechte hulsvesting en gebrekkige medische en hygiënische omstan digheden. Deze situatie ls ontstaan, zo zei mevrouw Weidenbos door de uit buiting en roof van onze bodem schatten in het koloniale verleden. In onze armoede-samenlevlng neemt de vrouw een ondergeschikte plaats ln. Zij heeft de zorg voor de kinderen en voor het huis. Met uitzondering van een beperkte elite komen onder de vrouwen veel al leenstaande moeders voor, die vaak acht tot negen kinderen hebben. Zo'n alleenstaande moeder verhuurt zich vaak noodgedwongen als dienstmeisje of werkt elders ln de verzorgende sector, zoals de verple- LATE RIJDER het gezeefd licht van de winterdag daalt over het park om de doolhof heen ligt de vijver dichtgevroren tot een grijze plaat de schaatsers zijn naar huis het witte slijpsel getuigt nog in de avond van hun sierlijk bewegen alleen één is nog overgebleven een donkere figuur een bijna droeve rijder in dit avonduur hij heeft nog niet genoeg het in zijn ranke lichaam opgeroepen ritme vindt nog kracht in spieren en pezen om met lange streken en snelle wendingen de doolhof te voorzien van op het ijs geschreven arabesken hij is alleen wat gaat er in hem om waarom zoekt hij niet de geborgenheid en warmte van zijn huis of komt hij juist een huis tekort? Beroepingswerk jï NED. HERV. KERK Intrede op 8 febr. te Vorden (fe tengew. wijkgem.)M. Heymafc em. pred. uit Katwijk a/d Rijn;t Wons: kand. G. J. Ros uit IJs| stein. GEREF. KERKEN Intrede te Den Haag-Loosdu: C. Padmos uit Maasland; te Sidi buren: kand. H. B. Groot EnzeiJ te aldaar; te Zoetermeer: kand, van Moer te aldaar. CBR. GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-Zuid: J. Ye Amstel te Enschede-West. Afscheid op 13 febr. van Drachtu, C. Bos ber. te Chatham (Ont. Ca*, da). GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Chilliwack (Canaót F. Mallan te Vlaardingen. Overleden Overleden zijn de gereformee emeriti-predikanten drs. D. Roesl Maassluis en T. Siebesma te Q ningen. Ds. Roest werd 65 jaar.' was predikant te Opperdoes, 7 geveen, 's-Gravenhage-Oost en 1951 tot zijn emeritaat op 1 aug tus 1975 in Rotterdam-Charlois.l Siebesma heeft gestaan in Hornl zen-Kloosterburen, Sellingen, I terburen en Wierum. Hij is 61 geworden. Cappucci Volgens het Jordaanse dagblad Destour is de gezondheidstoestj van aartsbisschop Cappucci, dil Israel twaalf jaar gevangenissj uitzit wegens wapensmokkel 1 de Palestijnen, zo slecht, dat zijrj ven in gevaar is. Colombo Kardinaal Colombo, de aartsbissci van Milaan, heeft een half milj gulden gegeven aan Milanese v bondsleiders voor hulp aan wer| zen. Het is de opbrengst van collecte, die in december in twaalfhonderd parochies van aartsbisdom is gehouden. ging, het onderwijs of als winkel meisje. Als de vrouwen in Nederland naast hun zusters in Suriname of ln de rest van de derde wereld willen gaan staan zullen zij zich eerst ln de patronen van de internationale economische uitbuiting moeten verdiepen, want veel van de ellende met name van de vrouwen ln de derde wereld ls terug te brengen tot de grondstoffen politiek van de rijke landen, zei mevrouw Welden- bos. Tijdens de discussie werd aan me vrouw Ravell gevraagd hoe Neder landse vrouwen praktisch solidair kunnen zijn met hun Zuidafrikaan- se zusters. Mevrouw Ravell stelde toen voor dat Nederlandse vrouwen Zuldafrikaanse produkten zulleD gaan boycotten. Discussie De middagdiscussie leidde onder meer tot ce conclusie dat de kerke lijke vrouwenorganisaties méér van dit soort Informatiedagen nodig hebben om zich te kunnen bezin nen op de rol die zij kunnen spelen bij het helpen van de bevrijding van de vrouw ln de derde wereld. Aan de organisaties die vertegen woordigd waren zal dan ook ge vraagd worden met dit soort dagen door te gaan. Onder de vrouwen blijkt voorts nogal wat ontevredenheid over de :msi C. M. baronesse van Heei eenzijdigheid van veel inform die zij krijgen ook vla de dag den. En van de vrouwen zei dat zij geschokt was voor het e te vernemen hoe slechr de vroui Suriname eraan toe ls. In de ontbreekt volgens de vrouwen veelal het, menselijke aspect, het einde van de dag konden dames tenslotte één van de vl onderscheidingstekenen ln vangst nemen die de natia commissie van het Jaar van vrouw aan hoopgevende initia ven op het gebied van de erna patie heeft uitgeloofd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2