Tien punten voor dialoog met Oosten Bi Uit de kerkbladen Vandaag Kanseltaal moet voor iedere kerkganger aanvaardbaar zijn Minder geloof in leven na de dood Weer vier jaar in de marge Commissie hervorm de Kerk: Russische baptist verdwenen Klooster in Pijp moet bijna twee miljoen opbrengen VOORBIJGANGERS DINSDAG 3 FEBRUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Over kerk in Oost-Europa wordt vaak te algemeen gesproken door Piet Bouman Na het artikel van dr. van den Heuvel en de kanttekeningen van prof. Runia lijkt het me goed om van uit Genève ook een paar opmerkingen te maken. Hit gaat me daarbij niet alleen om de mensenrechten- vraag. de kerken in de socialistische landen van Europa moet duidelijker, meer zichtbaar gemaakt worden. Hierover maak ik graag vier opmer kingen: a) Het niveau van de theologische discussie zal belangrijk verbeterd moeten worden. Veel meer vragen kunnen behandeld worden en beide zijden kunnen er beter van worden: de eenheid van de kerk, kerk en cul tuur (vele kerken in Oost-Europa hebben sterke historische en cultu rele banden), kerk en maatschappij (wat betekenen al die veranderingen der laatste dertig jaar voor het ge tuigenis en de dienst van de kerk, een christelijke kritiek van het kapi talisme, enz.), vragen rond ambt en structuren (vernieuwing van de ere dienst, kerkelijke financiën, de vra gen rondom de vrouw in het ambt). b) Uitwisseling van theologische li teratuur. Vele bijdragen van de Oost-Europese kerken hebben geen of weinig invloed op het theologisch gesprek (taalbarrières, ons gebrek aan openstaan voor de ervaringen van de kerken in een socialistische maatschappij). Hoe kunnen we er voor zorgen dat de inhoud en de echte vragen in de theologische dis cussie in het Westen en in de 'derde wereld' beter, duidelijker, over komen? c) De kwaliteit van consultaties, ge sprekken en wederzijdse bezoeken zou verbeterd kunnen worden. Hoe staat het met de nazorg van de be staande kontakten? d) De verhouding kerk-staat is een algemeen oecumenisch en vooral Europees probleem. Hoe zouden Oost-Europese theologen in de be staande discussies (Skandinavië, En geland om er maar enkele te noe- Theologie men> een goede bijdrage kunnen le- veren? 3. De bijdragen van en de deelname 4. Hoe vaak nog wordt het beeld dat aan de oecumenische beweging door we hebben van kerken en christenen 1. Het lijkt me van het grootste be lang dat we afleren over Oost-Euro pa in algemene termen te spreken. Dat geldt reeds voor het politieke terrein, maar in nog sterkere mate voor het culturele en godsdienstige leven. De generaliseringen waaraan velen zich schuldig maken doen groot onrecht aan de kerken in deze zich socialistisch noemende staten en dra gen niet bij tot een verheldering van de discussie. 2. Na de Tweede Wereldoorlog, voor al sinds het einde van de vijftiger-, begin zestiger jaren, werd het weer mogelijk relaties aan te knopen tus sen de kerken van West-Europa en die van Oost-Europa. De meeste van deze relaties kunnen het best omschreven worden in termen ont leend aan het diakonaat, aan de in terkerkelijke hulpverlening. De rijke kerken in West-Europa (en aanvan kelijk ook heel sterk Noord-Ameri ka) ontdekten de 'arme' kerken in Oost-Europa. In de loop der jaren heeft men op deze wijze werkelijk bestaande no den kunnen verhelpen maar er was ook een keerzijde. Vaak zijn we in deze kerken de arme broeders en zusters blijven zien en is het te veel gezegd als ik meen dat er ook "kolo nialistische en paternalistische pa tronen' ontwikkeld werden? Als ik naar de projektenüjst kijk die via mijn kantoor loopt, dan vrees ik vast te moeten stellen dat we vaak bijgedragen hebben tot de opbouw van alhankelykheidspatronen. Een verschijnsel dat de kerken in Afrika en Azië hebben herkend en daarom hun roep op 'moratorium'. Ik geloof dat een moratorium voor sommige kerken in de socialistische landen een zegen zou zijn! UIT VAN LEZERS Drie van Breda (2) Met grote instemming las lk het Interview in uw blad met Ernst Wllm. de Duitse predikant, die ge regeld contact heeft met 'de Drie van Breda' en met grote belangstel ling las ik eveneens in uw blad wat geschreven werd door Mr Abel Herz- erg. de zionist, die eveneens het concentratiekamp aan de lijve heeft ervaren. ZU hebben beide het volle recht van spreken. Ik kreeg de in druk dat aan eerstgenoemde ln een interview gevraagd werd of hij niet wat beters te doen had. Ik vroeg mij toen af: wat is eigenlijk schuld vergeving als de Here Jezus zegt in Mattheus 18 vers 22: u moet niet zeven maal maar zeventig maal ze ven maal vergeven. Daarna dacht lk aan de tekst uit de Hebreeën 10 vers 30: Mij komt de wraak toe. Ik zal het vergelden spreekt de Here. Hier is geen vergeving, hier is wraak, naar mijn besef. Moeten en mogen wy de drie van Breda niet antwoor den in bijbels licht? Moeten wij als Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. wij het Onze Vader gaan bidden ook bij de woorden 'gelijk ook wü' niet voor die drie bidden? Maar is dat wel een vraag? Natuurlijk moeten wij dat. Zo mag het niet met die drie. Ik behoor ook tot 'de andere mensen' (Herzberg). Arnhem Th. A. Vos FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM'DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG LE!DEN: Parkstraat 22. Den Haag Tel 070 469445 Postbus 101. ZWOLLE GRON'NGEN Melkmarkt 56. Zwol'e. Tel 05200 17030. Postbus 3. bovengenoemden van me- 1 o -uit kunnen verschillen kun- lci|J\Vv3i xv thans niet. worden besnro- Drie van Breda (3) De discussie over de 'drie van Bre da' is opnieuw opgelaaid nadat Pfar- rer Ernst Wilm gelegenheid kreeg zijn mening te uiten ln Trouw' van 23 Januari en ln "Brandpunt' van 24 januari Jl. Ondergetekenden, die zich krachtens hun werk en op grond van hun persoonlijke keus nauw betrok ken weten bij het wel en wee van het Joodse volk, voelen zich ertoe gedrongen, het pleidooi van de gees telijk verzorger van de 'drie', waar- In hij spoedige vrijlating van de drie oorlogsmisdadigers bepleit, krachtig te ondersteunen. De argumentatie van Pfarrer Wilm alsmede die van mr. Abel J. Herz berg, opgenomen in Trouw' van 27 dezer, kunnen zij grotendeels onder schrijven. Details waarover men met de belde nlng zou nen hier thans niet worden bespro ken. Op grond van ethische ovewe- glngen achten wij een langere ge vangenishouding van de drie niet te verantwoorden. Gevangenhouding tot de dood erop volgt achten zij ln strijd met ethische beginselen en met ons rechtsbestel. Het zou een onherstelbare blaam op Nederland als rechtsstaat werpen op Nederland dat zo graag en zo vurig het recht van anderen in deze wereld bepleit wanneer de 'zaak van de drie' in letterlijke zin een natuurlijke dood zou sterven. Nog erger zou het zijn als dit zou ge schieden opgrond van intern-politie ke of louter-emotlonele overwegin gen. Wij zijn ervan overtuigd dat het onrecht, door de drie gepleegd, nooit meer goed te maken is. Bo vendien zijn wij van mening, dat reeds jaren geleden verzuimd werd, de enig Juiste straf tot uitvoering te brengen, te weten de doodstraf WIJ zijn er echter tevens van over tuigd dat het sollen met mensen ook wanneer zij misdadige mensen zijn op de rand van het graf. on menselijk is en een niet te herstel len onrecht met zich brengt. Zoals Herzberg dit namens joodse land- en lotgenoten deed onder het opschrift 'om onzentwil'. zo zeggen wij cp grond van onze christelijke overtuiging: Laat om onzentwil de 'drie van Breda' zo spoedig mogelijk vrij Voor het te laat la. Want op de rand van het graf kan onrecht niet meer door mensen worden hersteld. Prof. dr. M. Boertien Prof. dr. M. J. Mulder (De briefschrijvers ijn hoogleraar Hebreeuws en Aramees aan de Uni versiteit van Amsterdam, resp. de Vrije Universiteit.) in Oost-Europa gevormd en mis vormd door onze kontakten met en de literatuur van bannelingen en organisaties zoals Oost-priesterhulp of Wunnbrand? Het is verdrietig om vast te moeten stellen hoe weinig invloed de toch groeiende kontakten en reismogelijk heden, wederzijdse bezoeken, enz. hebben op de oordeelsvorming in sy nodes, de uitspraken van kerkleiders. 5. De Wereldraad van Kerken en haar ledenkerken zijn slechts een deelaspect van het christendom-zyn. De Rooms-Katholieke Kerk speelde en speelt een belangrijke rol en de houding van de Oosteuropese rege ringen is vaak bepaald door hun reaktie tot de Rooms-Katholieke Kerk of het Vatikaan. Hoe moeten we het beleid van het Vaticaan ten overstaan van de socialistische lan den beoordelen? 6. In de westerse pers, kerkelijk zo wel als niet-kerkelyk, wordt grote aandacht gegeven aan de anders denkenden in de kerken van som mige Oosteuropese landen (vooral Tsjechoslowakije en de Sowjet- Unie). Echter in bijna alle Europese kerken zijn er grotere of kleinere dissidente groepen. Handelen wij correct als we alléén naar hun stem luisteren? Is het niet vaak in de eerste plaats een pastoraal probleem waarmee vele kerken het moeilijk hebben en is een uitwisseling hierover niet beter pas send in de geest van het oecumenisch gesprek? 7. Dr. van den Heuvel heeft terecht gezegd dat het hebben van goede re laties met de kerkleiders van deze kerken van het grootste belang is. De klacht van velen van deze kerk leiders in Nairobi was dat ze voel den, hoorden, hoe gedelegeerden uit WestEuropa en Noord-Amerika zich zorgen maakten over hun situatie, vaak in te algemene termen spraken, maar vaak bitter weinig moeite de den om tijdens lunch of koffiepauze nu eens echt het gesprek aan te gaan. Al is het waar dat de kerken in de socialistische landen aanvankelijk de 'nieuwe orde' zeker niet accepteer den, om van een keuze maar te zwij gen, het is evenzeer waar dat velen in deze kerken met een steeds groter wordende vanzelfsprekendheid en natuurlijkheid de socialistische maat- schappyvorm bewust hebben (leren) aanvaard (en). Zijn we bereid dit feit ernstig te nemen? Of blijven we bij elke ontmoeting, elk gesprek 'pas- poortspeeches' horen? Komt er dan een echt gesprek op gang? 8. Vele klachten over geschonden mensenrechten in Oosteuropese lan den bereiken onze werktafels. Voor al Uit de USSR is een groeiende stroom Samidat en organisaties zoals 'Glauben in der weiten Welt' en "Re ligion in Communist Countries' ka naliseren, commentariëren vele van deze geschriften. Wat voor beleid moeten we voeren om met deze klachten om te gaan? Hoe scheiden we het kaf van het koren? Nairobi pleitte terecht voor wederzijdse con sultatie. Hoe zetten we dit op in een sfeer van echt vertrouwen? We zullen de Helsinki-verklaring minstens zo serieus moeten nemen als onze broeders en zusters in de Oosteuropese landen dat doen. Zij verwachten er veel van, misschien onrealistisch veel, maar laat onze Van een onzer verslaggevers WAGENINGEN Het taalgebruik van de predikant tijdens een kerkdienst moet in het algemeen voor ieder aanvaardbaar zijn. Als hij zijn taal op een bepaald gehoor wil afstemmen, moet hij er zeker van zijn, dat uitsluitend dit gehoor aanwezig is. 'Als ik in dit fatsoenlijk huis nu nog langer die vieze boekjes van je zie, dan ga je er uit, versta je?!' onverschilligheid en cynisch kom- mentaar geen bijdrage vormen tot hun teleurstelling. 9. Naast de Wereldraad van Kerken zijn er twee andere forums in Europa waar Oost en West elkaar geregeld ontmoeten. Hoe kan de Konferentie van Euro pese Kerken van een vrijblijvend, europees-oecumenisch 'toerisme' uit groeien tot een echte ontmoeting? Wat betekent dat voor KEK's pro gramma, beleid, studiewerk en in hoeverre kan KEK bijv. het werk van het oecumenisch centrum voor 'Kerk en Maatschappij' in Brussel vruchtbaar maken naar de kerken in Oost-Europa toe? Een aantal kerken in Oost-Europa heeft de weg naar de Wereldraad van Kerken gevonden via de Christelijke Vred es Konferentie. Voor velen, ker ken en individuele christenen, blij ven de konferenties van de CVK van belang, ook omdat daar de Oost- Europese kerken meer 'onder elkaar' zijn, ze zijn er niet in de minderheid. Een wat grotere belangstelling voor de CVK aan officiële, westerse ker kelijke zijde zou mee een bijdrage kunnen vormen tot een verandering in klimaat. 10. Tenslotte. Slechts als ook wü in het Westen willen leren, bereid zyn tot luisteren en ons bewust zün van onze maatschappelijke en politieke vooroordelen, zal het echte gesprek op gang komen. Eerst dan zie ik ook mogelijkheden voor de Europese ker ken om de oecumenische malaise te overwinnen. (Ds. P. Bouman is stafmedewerker van de wereldraad van kerken in Genève. De redactie beëindigt met deze bijdrage de discussie voorlopig). Dit heeft de generale commissie voor het opzicht in de Nederlandse her vormde kerk uitgesproken op een klacht van enkele gemeenteleden uit Wageningen tegen dr. G. H. ter Schegget. Dr. Ter Schegget, stafdocent bij de sociale academie De Horst te Drie bergen en als zodanig predikant voor buitengewone werkzaamheden van de hervormde kerk, ging op 1 juni van het vorig jaar voor in een aca- demiedienst van de hervormde ge meente van Wageningen. Hij gebruik te in zijn preek uitdrukkingen als 'Jezus had geen plaats, waar hij zijn kop kon neerleggen', 'hij moest wel op de blaren zitten', 'Jezus' leerlin gen, langharig tuig, loopt het uit de klauw*, 'verdomd cynisme'. Het ge volg was, dat dertig van de honderd vijftig kerkgangers met de organist de dienst voortydig verlieten. Achteraf bleek, dat dr. Ter Schegget van mening was, dat hij alleen voor studenten en professoren zou preken. Hij was van oordeel, dat zulk taal gebruik in een bepaalde universitaire sfeer geoorloofd en zelfs gewenst is om verstaanbaar te zijn. Hy had zyn gehoor echter miskend, vond de taal die hy sprak voor dit gehoor onge schikt en heeft daarover zyn spyt betuigd. Mede gezien deze spytbetuiging heeft de commissie uitgesproken, dat dr. Ter Schegget volgens haar wel te kortgeschoten is in zyn taak als be dienaar des Woords, maar dat zy de ernst van de tekortkomingen niet zo zwaar acht, dat een tuchtmaatregel geboden is. Prof. dr. G. P. van Itterzon (die zich met de uitspraak van de commissie kan verenigen) knoopt daar in het Hervormd Weekblad de opmerking aan vast. dat er over het verschil in 'taalvelden', waarop men zich in de kerk beweegt, toch eens open en eer lijk met elkaar gesproken zou moeten worden Prof. Van Itterzon: 'De zaak is alge mener dan men wellicht denkt. Links èn rechts gebruiken tegen woordig soms een kanseltaai, die on- FRANKFURT Van de West duitsers gelooft veertig procent niet in een leven na de dood. Wel in zulk een voortbestaan gelooft 36 procent. Dit blijkt uit een en quête, die gehouden is door een Duits instituut voor opinie-onder zoek. Het instituut stelt vast dat 24 procent van de ondervraagden van mening waren dat er niet met zekerheid iets over dit thema te zeggen is. Volgens het instituut een hoog percentage. Precies twintig jaar geleden werd eenzelfde vraag in een opinie onderzoek gesteld. Toen gaf 42 procent van de ondervraagden te kennen dat zij in een leven na de dood geloofden. 35 procent zei toen dat de dood het volledige einde was. Uit de recente enquête blykt dat mannen aanzienlyk minder ge neigd zijn in een voortbestaan na de dood te geloven dan vrouwen (45 procent der mannen tegen 34 de dertig jaar gelooft 38 procent procent der vrouwen antwoordde met neen). Van de jongeren onder niet in een leven na de dood. De middengroep van 31 tot 45 jaar komt op 46 procent ongeloof aan een voortbestaan en van de oude ren boven de zestig jaar meent 35 procent dat er geen leven na de dood is. Van de katholieken neemt pre cies de helft dat er na dit leven nog iets komt. Van de protestan ten is 48 procent die mening toe gedaan. Vier jaar lapwerk Jan Fllius in Werelddiakonaat, het maandblad van de stichting Oecu menische Hulp: Ze was negentien jaar overzee ge weest - kinderarts. De interkerke lijke 'derde wereld' werkgroep ln haar geboorteplaats belegde een ge- spreksavond. Wat had ze daar ge daan? vroeg Iemand. Bescheiden als ze altijd was geweest zei ze: 'Eigenlijk niets bijzonders, gewoon helpen'. A an de daarop volgende dlskussie ontlenen we: aan de oplossing van het pro bleem van de politieke gevangenen had ze niets kunnen bijdragen; aan bewustmaking van de basis was ze niet toegekomen; de theologie der bevrijding was ln de kerk waar ze zondags naar toe ging. nog niet doorgedron gen. de moratoriumgedachte evenmin. Ze was juist weer voor vier jaar te ruggevraagd. Ze knikte verlegen toen de gespreksleider zei: weer vier Jaar helpen - en hij sprak het woord uit alsof hij wilde zeggen: weer vier jaar lapwerk, vier Jaar morrelen in de marge. Hij fleurde pas weer op toen hij de film na de pauze aankondigde - een bijdrage van het Zimzwambi-komité. waarin ieder w»rd ongeroepen solidair te zijn met de arbeiders op de koffie plantages aldaar. Gewoon helpen telt hier kennelijk ntPt meer dacht ze. oo we«r raar huis "De moeders die in moeilijke momenten vol vert-ouwen In Je zijn. de kinderen en de kleuters die je zo veel zo-g hebt gegevn. de vaders die je troosten moest als het mis gevaan was de vp-pi^^Tt Pn de studenten die Je hebt opg°leld - het telt pll"*napl niet' Illustratie in 'Werelddiakonaat' Er komt soms een onmenselijk trek je in de moderne menselijkheid naar boven :een mens is niets, de maat schappij is alles. Spraakverwarring Het woord 'charismatisch' ls bela den. schrijft Ben Hoekendijk ln zijn maandblad Opwekking: Als iemand het heeft over de charis ma Msche beweging moeten we al- tUd vragen wat ze bedoelen. Want Nederland gaat weer een andere koers dan de rest van de wereld. Sommige broeders sympathiseren met de Wereldraad van Kerken, an deren weer niet. Trouwens, de scheu ring in Amerika tussen de groep N°w Wine en Lo«*os. waarin de eer ste wel en de laatste geen kerirvor ming nastreeft, heeft deze naam voor velen onbruikbaar gemaakt. Zo zei Loren Cunningham in Jeruzalem: Ik gebruik die naam niet meer. En Katnryn Kuhlman zei hétzelfde. Op nieuw l'hlstoire se répète <de ge schiedenis herhaalt zich, red.). Op een dag was de naam Pinksteren be laden. Fanatisme in sommige Pink sterkerken maakt dat velen zich lie ver Volle Evangelie noemen. Nu de naam charismatisch ook zijn be zwaren heeft, kunnen we maar weer het best overnieuw beginnen en ons Pinksteren noemen. Wie zei er ook weer dat met Pinksteren het probleem van Babylon was opge lost? Dominee In H«*t Oceaan van de bond van Ne- Boekenkast Drs. T Manenscbiin in Onrtr^oM en Dienst, het blad van de gerefor meerde mannenbond: E°n academicus of iemand die zich met hen op één lijn stelt, zal er niet gauw voor uit komen dat hij een t v. heeft, laat staan een kleuren-t.v. D^t verhoogt ziln status niet. Wat wél zijn status verhooet? Zyn boe kenkast dominees laten zich eraag fotoeraferen tegen de achter grond van brede riien boeken va kantie in Frankrijk, voorkeur voor franse wiln en franse kaas. zich la ten voorstaan op onbekendheid met snori en vermaak en het wonen in een goede buurt. eerbiedig aandoet. Dat begint al, wanneer de kerkgangers met jy en jou worden aangesproken.' MOSKOU Negenentwintig leden van een niet erkende baptistenge meente in de Russische stad Krivoj Rog. in het distrikt Onjepropetrovsk, hebben by de regering van de Sow- j et-Unie aangedrongen op een on derzoek naar de raadselachtige dood van Iwan V. Biblenko. Zy vrezen dat hij is overleden als gevolg van ernstige mishandeling door anti- christelyke partij-funktionarissen of agenten van de geheime politie. Een medewerker van evangelist An ne van der Bijl, is met dat nieuws uit de Sowj et-Unie teruggekeerd. Uit een brief aan de regering in Moskou blijkt dat Biblenko op 13 september op weg ging naar een kerkdienst in Dnepropetrovsk, waar hij nooit arri veerde. Veertien dagen later kreeg zijn familie bericht van zyn overlij den in een ziekenhuis. Uit het feit dat men de familie zo lang in het onzekere heeft gelaten over Biblen- ko's verblyfplaats, maken de baptis ten op dat hy een gewelddadige dood is gestorven. Volgens de officiële instanties is er op de dag van zijn verdwijning evenals op de volgende dag geen verkeersongeluk in het district ge beurd. Lijkschouwing ten huize van het slachtoffer bracht aan het licht dat hy met een scherp voorwerp moet zijn mishandeld. Er worden o.m. steekwonden aan de knieën, als mede bloeduitstortingen en botbreu ken aan het hoofd geconstateerd. Eind 1974 was Biblenko vrij geko men, na een gevangenschap van twee jaar, wegens zijn godsdienstige acti viteiten. Volgens de baptisten in Krivoj Rog is de verdrukking van christenen in dat distrikt sinds de conferentie over de rechten van de mens in Helsinki eerder toegenomen dan verminderd. In totaal zijn twaalf mensen uit de gemeente in Krivoj Rog in de afge lopen jaren veroordeeld tot gevange nisstraf. Ook werden talrijke geld boeten opgelegd. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Woensdag behan delt de gemeenteraad het voorstel van B. en w. om het scholen- en kloostercomplex aan de Rustenbur gerstraat, ln De Pijp, aan te kopen voor 1,8 miljoen gulden. De Amster damse Stichting voor Katholiek On derwijs en buurtgroeperingen hebben het kloostergedeelte gekraakt. De bedoeling van de gemeente is op een deel van het complex een nieuwe school te bouwen en het deel, dat thans door de Stichting bezet is, be stemmen voor de openbare Bouman- school, die met ruimtegebrek kampt. BREUGHEL IN HOLLAND Hoewel het al weer een aantal jaren geleden is dat ik zelf de schaatsen onderbond zodra er ook maar enigs zins gereden kon worden met welk een heimwee kan ik dan te rugdenken aan de slootjes en de boe- renwetering toch kan het zien van sloten en vaarten, dichtgevroren met een mooie gladde ijsvloer, mij toch bijzonder blij maken. Waarom weet ik niet, want de kou die ons deze laatste week overviel, werd ook door mij niet met dezelfde blijdschap begroet. Misschien is het toch om het feestelijk gezicht, zo van 'Breughel in Holland'. Hoeveel jaren geleden is het nu dat dit kon? Je vraagt je even af of dit invloed zou gehad kunnen hebben op onze hoort er immers zozeer bij, dat we toch altijd die kunstbanen als niet helemaal echt ervaren. Zou dat on schuldig genot van zwieren en zwaai en, van een baantje met die en met die, van een kapotte schaats en de anysmelk bij het 'koekesopie' ons dan zo goed gedaan hebben in het verleden dat we allemaal wat grim miger geworden zijn sedert ihet ons onthouden is? Ik weet zulke dingen niet, maar ik vroeg het me wel af. Want we zijn een beetje grimmig geworden. We kunnen, ik denk al leen maar eens aan de politiek, niet zoveel van elkaar hebben. Met el kaar op de baan zou het misschien gemakkelyker gaan. En dan met rode koppen thuiskomen, niet van wege het zure debat, maar van de kou en de wind, om samen bij de kachel (die wie weet hoe gauw weer terugkomt) nog lang na te praten. Wie weet. derlandse predikanten geeft ds. C. Blomaard (via het baptistenweek blad De Christen een rede weer van een Amerikaan, die zich bezig houdt met postoraat aan predikanten, dr. Bob Dale, over de drie voorspelbare kritische perioden in het leven van een voorganger, waarin de meeste uittredingen uit het ambt plaatsvin den: De eerste periode is drie tot vijf jaar na het einde van de studie. Hij heeft dan ontdekt hoe de gemeen te in werkelijkheid ls. Die valt soms zo tegen, dat hij ontmoedigd raakt. Niet te lang in de eerste ge meente blijven hangen, lijkt een goed recept. De tweede crisis doet zich \oor rond het veertigste levens jaar. De predikant beseft dan, dat hij nooit praeses van de synode zal worden, zelfs niet van provinciale kerkvergadering of classicale verga dering (lk vertaal naar de Neder landse situatie toe). Hij merkt, dat hij niet voldoende geld verdient om zijn kinderen een goede opleiding te geven. Dit alles frustreert hem. De derde crisis speelt rond het zes tigste levensjaar. Hij zal geen be roep meer krijgen. Zijn energie is minder, maar zijn ervaring groter. Helaas is hijzelf de enige, die dit weet te waarderen. Van groot belang, zegt Dale, ls dat de voor ganger (predikant als u wilt) een goede vrouw heeft en een gezin, dat hem steunt. Als er nog gezinspro blemen bijkomen, dan wordt de drang om uit het ambt te vluchten des te groter. Beroepingswerk ED. HERV. KERK Bedankt: voor Nijkerk P. M". Breu- gem te Barneveld; voor Westbroek C. van Bart te Putten. GEREF. KERKEN Beroepente Dwingeloo J. J. de Lange, kand. aldaar, die dit beroep heeft aangenomen; te Winsum (Fr) en te Tunje P. L. Schuddebeurs, le raar godsdienst te Leeuwarden. Aangenomen: naar Voorthuizen E. J. van 't Riet te West-Terschelling- Vlieland; naar Onderdendam i.s.m. Bedum en Zuidwolde J. de Vries te Lollum, die bedankte voor Drachten (8e pred.pl.) en Stadskanaal. Bedankt voor UI rum W. Venne- geerts te Campen (W-Dtsl.). GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt: voor Urk S. S. Cnossen te Spakenburg-noord. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen: te Alphen a/d Rijn P. v. Zonneveld te Leerdam; te Aalsmeer J. de Jonge te Kampen. Bedankt: voor Emmeloord drs. Joh. Kruis te Deen Bosch. Aangenomen: naar Bunschoten M. Vlietstra te Werkendam. GEREF. GEMEETEN Beroepen: te Meliskerke A. Bac te Boskoop, die bedankte voor Apel doorn; te Goudswaard J. van Vliet te Aagtkerke. BAPT. GEMEENTEN Beroepen: te Musselkanaal J. Bou- ritius te Arnhem. VARA Blijkens het rapport van de VARA commissie zenderverdeling, inzake de toekomst van de hilversumse zen ders (waarvan verslag in uw editie van 28 januari), hanteert men bij de VARA de volgende synoniemen; rood ongekleurd voorlichten behoefte ombuigen partituur behangselboek politiek cultuur Dan zal hun cultuurfilosoof wel de partij-ideoloog zijn. En dat terwijl het maar gaat om 4 uur niet-russi- sche muziek op maandag (Hilver sum 4). Dat moet dan zeker ook weer met gesproken woord worden opgevuld; muziek is te harmonieus, past niet in het conflictmodel. Sorry hoor, maar ik vind varanormaal minstens zo griezelig als paranormaal. De VARA is in feite niet beter dan de agressieve colporteur waar koning klant zo tegen te keer gaat poot tussen de deur en doorlullen (spreektaal, VARA-cultuur). Bot en brutaal. Scherpenzeel Wim van Halen Ds. R. Reiling De evangelisatie-commissie van de unie van baptistengemeenten ln Ne derland heeft ds. R. Relling te LJ- muiden benoemd tot evangelist in part-time dienst. Voor het eerst is daarmee iemand ln de Nederlandse baptistengemeenschap (gedeelte lijk) vrijgesteld voor het evangeli- sstiewerk. De taak van ds. Reiling zal vooral liggen op het terrein van de toerusting van de gemeenten tot het evangelisatiewerk. Ds. Reiling uit een bekende baptistenfamilie; de rector van het baptistensemina rium dr. J. Reiling is zijn broer is 51 jaar. Hij was predikant te Hoogezand, Rotterdam-Zuid. Schie dam en Leiden en staat sinds 1972 ln IJmuiden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2