Kerkbalans - waardevast en zeker ïi Boodschappenlijstje voor het kerkewerk in komende jaren Vandaag Z.-Afrika Naar nieuw evangelisatiewerk Nog rumoer in vereniging vrijwillige euthanasie KERK-BALANS 76 UIT Onze adressen: VOORBIJGANG! Kranslegging bij urn uit Auschwitz MAANDAG 26 JANUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTENC door dr. J. J. Buskes De kerk heeft geld nodig. Geen sterveling kan haar verwijten, dat ze probeert ook financieel rond gepresenteerd als 'Kerk-balans 1976' met als motto: Waardevast en zeker'. Met die laatste woorden met het goed zichtbare randschrift: 'God zij met ons', met er naast het reeds genoemde motto, te komen. Dat lukt de laatste jaren niet zo best. Vandaar de jaarlijkse actie 'Kerk-balans', dit jaar ben ik niet zo gelukkig. Nog minder met het affich e van dit jaar: een aantal opeengestapelde guldens Bezig zijn met geldzaken ls geen minderwaardige bezigheid, al moet Ik zeggen, dat lk al weer niet ge lukkig ben met de Handreiking', die de synode van de hervormde kerk haar predikanten toezond voor hun prediking op 18 Januari. Daarin lees ik: "Het Woord ls vlees geworden en de Geest is uit gestort op alle vlees en vlees wil niet alleen zeggen het menselijke, maar de totale geschapenheid, ook die van metaal en papier dat wij geld noemen". Ik ben geen exegeet van professie, maar dat wij op Kerstmis moeten preken, dat het Woord niet alleen mens maar ook geld ls geworden en op Pinksteren, dat de Geest ook op alle geld is uitgestort, wordt mij te machtig. En alles in mij komt in verzet, wanneer de Handreiking' van ons als predikers verwacht, aan ker- kegeld en kerkelijke bijdragen een sacrale betekenis te geven. Tenslotte lees ik: Kxpliclet wordt er om geld gevraagd. Impliciet gaat het om geloof en bekering. Zodoende is Kerk-balans geen vraag naar geld, maar een verkap te enquête naar persoonlijk geloof. In wezen gaat het om de vraag: wat is Hij' Je waard. Is je geloof waardevast en zeker?' Als lid van de kerk ben lk zonder meer bereid aan mijn kerkelijke verplichtingen te voldoen, maar laat de kerk in Gods naam aan mijn kerkelijke bijdrage geen sa crale betekenis geven. En als 'Kerk-balans' geen vraag naar geld. maar een verkapte enquête naar persoonlijk geloof is, geef ik niet thuis. Een enquête naar per soonlijk geloof vind ik al een on ding en nu zou ik nog mee moeten werken aan een verkapte enquête naar persoonlijk geloof. Leren wij het dan nooit? De laatste vraag in de Handrei king' luidt: 'Is Je geloof waarde vast en zeker?' Die vraag wil ik wel beantwoorden, al zal mijn ant woord voor velen een teleurstel ling zijn. Mijn antwoord is: "Nee, mijn geloof is helemaal niet waar devast en zeker!' Wie het vatten kan, vatte het. Salarissen De kerk heeft geld nodig, heel veel geld, en het grootste deel van het geld, dat de kerk nodig heeft, heeft ze nodig voor de salarissen en pensioenen van allen, die in haar dienst staan. Er is een tijd ge weest. dat er in vele pastorieën armoe werd geleden en dat gods dienstonderwijzers, kosters en or ganisten werden onderbetaald. La ten we dankbaar zijn, dat die tijd verleden tijd is geworden. Er is helaas ik spreek over de her vormde kerk, hoe dat in de an dere kerken ligt, weet ik niet wat de salarissen en de pensioe nen betreft geen gelijkheid. Er zijn verschillende klassen. En do minees, die tot hoge functies wor den geroepen, verdienen meer dan de gewone dominees. Bovendien zijn de salarissen in de verschillende kerken niet gelijk. Het salaris van een gereformeerde dominee is veel groter dan dat van een hervormde. Een gereformeer de dominee verdient evenveel als een leraar met een academische opleiding. Waarom dat moet, is mij nooit duidelijk geworden. Zo'n dominee met een leraarssalaris zal in Wassenaar stellig niet behoren tot de hoogst gesalarieerde ge meenteleden, maar in vele ge meenten zal 't wel het geval zijn. In de hervormde kerk ligt dat evenzo, zij het in mindere mate. In de lutherse kerk en de doops gezinde broederschap zullen de dominees wel minder verdienen. En ik denk niet, dat er één pas toor is, die het salaris van een Amsterdamse hervormde of ge reformeerde dominee haalt. In de hervormde kerk waren de pensioenen tot voor kort wel- vaartsvast. Vanwege de financiële moeilijkheden zijn ze waardevast gemaakt. Dit betekent een verla ging, waartegen ik geen bezwaar heb. Maar waarom zijn de sala- waardevast en leker rissen welvaartsvast gebleven? Dat schept weer ongelijkheid, ook wat de pensioenen betreft. Het maximumpensioen in de Hervorm de Kerk bedraagt zo ongeveer der tigduizend gulden: De dominees, die in een lagere klasse worden ondergebracht, ontvangen een la ger pensioen. Een predikantsplaats eerste klasse vraagt om een bedrag van zo on geveer zestig- tot zeventigduizend gulden. Dat bedrag krijgt de pre dikant niet in handen. In dit be drag zijn ook opgenomen premies, enz. En dan zijn er in vele geval len nog neveninkomsten. Een pro bleem op zichzelf. Enkele hervormde dominees heb ben kort geleden uiting gegeven aan hun overtuiging, dat de sala rissen te hoog zijn. Kleine gemeen ten zijn niet meer in staat een predikantsplaats in stand te hou den. En grote gemeenten moeten predikantsplaatsen opheffen. Per soonlijk ben ik ervan overtuigd, dat wij het met de jaarlijkse 'Kerk-balans, waardevast en zeker' niet redden. Ongezond In Amsterdam geven de niet-mee- levende leden weinig of niets voor de kerk. De meelevende gemeen teleden een klein getal geven veel, vaak beschamend veel, ter wijl de meeste stukken minder verdienen dan de dominees. Dat is, geestelijk gewaardeerd, een onge zonde toestand. Hebben de Am sterdamse predikanten nu inder daad het recht deze gemeente leden op te wekken nog meer voor de kerk te geven dan ze geven? Ik blijf zakelijk. Haal er geen bijbelteksten bij. Dat vind ik te riskant. Mijn zakelijkheid heeft echter 'wel degelijk een bijbelse achtergrond. Ik stel nog een zaak aan de orde: de vergoeding voor vrijwillige preekbeurten. Officieel is deze ver goeding in de Hervormde Kerk vastgesteld: ƒ77 eerste klas reiskosten. Ik schaam mij elke keer weer, als ik die ƒ77 incas seer. Vele gemeenten houden zich intussen niet aan dit bedrag. Het kerkelijk bedrijf is een won derlijk bedrijf. Maar zou het niet van betekenis zijn, dat de predikanten wier sala rissen vrij hoog liggen, nu de kerk inderdaad financieel niet rondkomt, er zelf op aandrongen, hun trakte menten te verlagen, ze in elk ge val niet te verhogen? Ik weet, dat vele collega's mij dit artikel niet in dank zullen afne men. Ik weet ook, dat ik in dit ar tikel niet aan generaliseren ont komen ben. Ik weet bovendien, dat er nog heel andere en veel ingrij pender maatregels zullen moeten worden genomen. Maar ik wilde slechts één bepaald aspect aan de orde stellen. Ik kijk nog eens naar het affiche 'Kerk-balans 1976' met al die opeengestapelde guldens met dat provocerende randschrift. Moeten wij nu werkelijk onze eigen niet geringe traktementen en pensioe nen bij elkaar preken? Ze zijn toch inderdaad niet gering, wan neer wij ze vergelijken met die van onze doorsnee-gemeenteleden. Feest Collega van Zanten, de voorzitter van de 'Commissie Geldwerving' van de Hervormde Kerk, besluit zijn aanbeveling van de kerkelijke geldactie met de woorden: TLaten wij, nu voor de vijfde keer in onze kerk, er een echt feest van maken.' Ik wilde wel, dat ik hem deze woorden na kon zeggen, maar ik zie het niet zitten, al laat ik de mogelijkheid open, dat ik het ver keerd zie. Daarom publiceer ik dit artikel, dat ik schreef voordat de geldactie begon, pas nadat deze actie geëindigd is. Hoe meer het feest slaagt, des te meer reden is er voor de kerken en de dominees, zich af te vragen, of het wel een echt kerkelijk feest, een feest van de gemeente van Christus, is. Toen nam Mozes het verbon<f en las het voor aan het volk. Zij beaamden het en zeiden: Alles wat Jahwe zegt zullen wij doen en ter harte nemen. Daarna nam Mozes het bloed,1 sprenkelde het over het volk. z Exodus 24, 3-98. In de tussenliggende verzen we wat Mozes doet als hij boek terugkeert. Ook hier volgorde van de gebeurl voor vragen. Mozes offert, gelegenheid en leest het boe Het gaat over het verbond daarin van de Israëlieten ge wordt. Royaal beamen z woorden. Ter harte zullen nemen. Het Mjkt gemakkelijk,, zegd dan gedaan. Je kimt je f gen wat ervan terecht kon#cr gekomen is. Wat moet Ik nogtno doen, vraagt later Jahwe als di deze woorden allang vergeteije|i en ingeruild hebben voor hunt., gedachten. Het verhaal is styleerd. Zo moet het verteld^, waren we met Jahwe in ovfl' stemming. Zo staat het er,r;c altijd. Als een aanklacht. Zi getekend met het bloed. Hier nen ze niet meer onderuit. |V1 min als wij. Nooit kunnen weiur doen alsof we van niets Alsof *we niet weten van de bedoelingen en de beloften hoop. Alsof het nog eens ai staat om uit te maken wat i Heeft Hij ons niet bekei maakt? Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Burgemeesters Bij het commentaar van maandag 19 Januari over het salarisbesluit van de burgemeesters van de drie grootste steden suggereert u de commissarissen van de Koningin dat voorbeeld te volgen. U noemt zelfs hun huidige salarissen. Het valt op dat u bij uw opsom ming iemand uit uw eigen omge ving ontziet, n.l. de voorzitter van de Christelijke Pers, die voorzitter is van het Openbaar Lichaam Rijn mond. Ouddorp T. Tanis Burgemeesters (2) In uw rubriek Commentaar van 19 januari schrijft u dat een burge meester op een inkomen ter grootte va<p 180.000.- 72 procent loonbe- lasting verschuldigd is. Dat zou te gek zijn. Indien gehuwd en geen kinderaftrek, zou volgens de tarie ven van 1975 aan inkomstenbelas ting verschuldigd zijn: 102.792,- dat ls ongeveer 57 procent. Blijft in het 'handje' 180.000,- 102.792,- is 77.208. Dat is meer dan 28 procent (100 72) van 180.00,-. U zult in de war ge raakt zijn doordat van het laatste deel van het grote inkomen 72 pro cent geheven wordt. Is correctie niet nodig? PIJnacker >L Vermaas Naschrift hoofdredactie: Briefschrijver heeft de zaak keurig op een rijtje gezet. In ons com mentaar van maandag 19 januari was een tussenzin weggevallen. Wij pleiten voor een zekere matiging wat de top van re inkomens be treft, maar niet voor een ondoor dachte nivellering. door Aldert Schipper Bestuur blijft voorlopig aan Van een verslaggever UTRECHT Het huidige bestuur van de Nederlandse Vereniging voor vrijwillige euthanasie (NWE) zal in functie blijven tot de volgende ledenvergadering in november. De leden die dit zater dag besloten, zullen dan opnieuw bekijken of zij akkoord kunnen gaan met het gevoerde beleid, waarover nogal wat problemen ge rezen zijn. De oprichters van de vereniging, de heer en mevrouw Sybrandy, beslo ten zaterdag al hun lidmaatschap op te zeggen. Zij richtten een 'In formatiecentrum vrijwillige eutha nasie' op. Volgens hen hebben zij zich van de vereniging gedistan- cieerd wegens het gebrek aan visie, de 'regentenmentaliteit' en 'pogin gen onze goede naam aan te tasten'. De vergadering van zaterdag was een voortzetting van die van no vember. waar Interne ruzies open baar werden. De naweeën van de tegenstellingen waren nu nog dui delijk merkbaar. De achtergronden liggen in het verschil van opvatting tussen de groep Sybrandy en het bestuur over de werkwijze. Me vrouw Sybrandy. die eerst ook ln het hoofdbestuur zat. moest deze functie om gezondheidsredenen neerleggen FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456: en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18 00-20.00 uur. AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautslraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE'GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 052OO-17030. Postbus 3. Muntendam voorzitter? Het conflict spitste zich toe op een artikel van het hoofdbestuur in het blad van vereniging, naar aanlei ding van een stencil, waarin me vrouw Sybrandy een opsomming gaf van de rechten van de patiënt met betrekking tot euthanasie. Het hoofdbestuur was het hiermee niet eens en schreef dat mevrouw Sybrandy niet namens de vereni ging mocht optreden. Uit een stemming bleek zaterdag dat de meningen verdeeld waren. Een krappe meerderheid (36) koos voor de formulering, dat het artikel 'minder gelukkig' was geweest, ter wijl 31 aanwezigen het artikel on juist vonden. De voorzitter van de vergadering de heer A. van Rossen (voorzitter van de Algemene Bond van Ambtenaren), had de grootste moeite de vergadering een enigs zins ordelijk verloop te geven. De vereniging heeft ongeveer 7500 leden. Binnenkort zal blijken of prof. dr. P. Muntendam, oud direc teur-generaal van de volksgezond heid. voorzitter zal worden. HIJ ls daanoor gevraagd, maar heeft eni ge bedenktijd nodig. DRIEBERGEN Op Kerk en Wereld in Driebergen is gisteren een driedaags beraad afgeslo ten, dat onder de titel 'Nairobi in Nederland' zich heeft gebogen over de vraag hoe men de con clusies van de assemblee van de wereldraad van kerken in Nai robi kan laten doorwerken in ons land- De bijna tweehonderd afgevaardig den van provinciale en plaatselijke raden van kerken. Nairobigangers en andere geïnteresseerden hebben ln de drie dagen eer lange reeks van aanbevelingen opgesteld, die duidelijk weergaven dat men niet van plan ls Nairobi' tot een dode letter Ln ons land te laten worden. Het beraad werd vrijdagavond geo pend door de secretaris van de Nederlandse raad van kerken, dr. Herman Fiolet. Hij vergeleek Nai robi met het concilie van Jeruza lem. Ook hier werd gezegd: 'De heilige geest en wij hebben beslo ten'. De heilige Geest ls nog steeds dezelfde, maar die 'wij' zijn anders geworden, aldus dr. Fiolet. Het ge volg daarvan is dat wij niet. zoals de christenen in het concilie van Jeruzalem, opbrengen elkaar te aanvaarden. Ons ontbreekt de vast beradenheid van de christenen ln Jeruzalem, zei dr. Fiolet. Universaliteit Zaterdagochtend spraken dr. Paul Abrecht, de secretaris van de afde ling kerk en maatschappij van de wereldraad van kerken, en Pauline Webb, lid van het centrale comité van de wereldraad. Abrecht deelt een stuk van de kritiek die wel eens op de assemblee wordt ge hoord, maar hij wijt die aan de te hoog gestemde verwachtingen. Hij zei dat hij het van veel belang vindt dat ln Nairobi de universaliteit van de wereldraad van kerken be vestigd ls. Dat er geer breuk tussen de kerken uit het westen en uit de arme landen is gekomen noemde hij een teken dat ei een nieuwe fase is aangebroken ln de oecume nische beweging. Deze assemblee toonde volgens Abrecht veel meer zin voor de realiteit dan vroeger Het was de eerste echte wereld assemblee. Verontrustend noemt Abrecht dat het georganiseerde christelijk Jeugdwerk, bijvoorbeeld de wereii christen studenten vere niging afwezig was. Dc zwakste sec tie van de assemblee was volgens hem die over de dialoog met aan hangers van andere ldeologlën en godsdiensten. Vooral het ontbre ken van ten gesprek met marxisten noemde hij Jammer Pauline Webb schetste het beeld dat christenen uit de derde wereld van ons ln het Westen hebben. Zij stelde vast dat wij overvoed eo onderontwikkeld zijn Mevrouw Webb citeerde de Indiase theoloog Paul Gregorios (de vroegere PauJ Verghese). die gezegd heeft: In het proces von afschaffing van de ar moede ls een soort leven ontwik keld. dat een hel is Mevrouw Webb riep met haar crl- tiek op de westerse samenleving de kritische opmerking op van dr. J Hebly van het universitaire Insti tuut voor oecumenica te Utrecht Hij zei dat er in de westerse cul tuur waarden zijn. die we niet te laag moeten aanslaan, omdat we ondanks de gebreken die ons aan kleven daarmee andere culturen van dienst kunnen zijn. Mevrouw Webb meenden echter dat de wes terse cultuur meestal zo overweldi gend ls, dat de derde wereld het waardevolle er moeilijk van ziet. Na de inleidingen zetten de deelne mers hun beraad voort ln secties, dde waren Ingedeeld op dezelfde mander waarop ook Nairobi werkte Gisteravond werd dit overleg beëin digd in een ware stortvloed van aanbevelingen aan de raad van kerken ln ons land, aan de afzon derlijke kerken of aan plaastelijke kerken. In de aanbevelingen viel de nadruk op vernieuwing van het evangelisa tiewerk, gesprek met aanhangers van andere gosdsdlensten, zoals de moslims ln ons land vergrote aan dacht voor vernieuwing van het onderwijs, voor het tegengaan van rassenwaan en onderdrukking van vrouwen en voor steun aan min derheden. De sectie die zich bezig hield met technologie en de toe komst van de mens werd gepleit voor zorg om een rechtvaardige en houdbare samenleving. Speciale aandacht werd gevraagd voor steun aan een eventueel te stichten pro gramma tot bestrijding van het mi litarisme. In hun slotwoord gaven de presi dent van de lutherse synode ds. Wonno Bley en de voorzitter van de raad van kerken, prof. H. Berk hof blijk van hun twijfel over de uitvoerbaarheid van zoveel aanbe velingen. Ds. Bley noemde de hoe veelheid onaanvaardbaar en prof. Berkhof noemde het slot van het beraad 'hypermannelijk in de slechtste zin van het woord'. Hij zei dat we na de stortvloed van voor stellen ons nu maar eens moeten bezinnen op het wezenlijke. In elk geval hoeven de christenen en ker ken in ons land voorlopig niet met de duimen te draaien. DRIEBERGEN Het beraad 'Nairobi in Nederland' leverde circa 85 aanbevelingen op, waarvan er hier enkele volgen. Samen zouden wij moeten zoeken naar de betekenis van het evan gelie in deze tijd en naar het missionaire karakter van de ge meente van Christus en van daar uit naar nieuwe methoden en programma's van evangelisatie. Mogelijke Invalshoeken zijn: a) Ethische vragen rond leven en dood. b) Geestelijke vragen rondom nieuwe religiositeit en/of cultuur crisis. c) Vragen van geloof en techno logie. d) Vragen opkomend uit de le vensgeschiedenis van leder mens. 0 Belijden en lijden kunnen sa- manhangen. De gemeente van Je zus Christus zal meer solidariteit met de lijdende broeders en zus ters overal ter wereld moeten op brengen. Met Nairobi vinden wij dat dit een gebedssolidariteit zal moeten zijn. die doorwerkt in de eigen geloofshouding (I, 6). Wij vragen de Raad van Kerken om te bevorderen: dat een lijst van vervolgde broeders en zusters ter beschikking komt ln alle ge meenten en parochies, opdat zij bij name kunnen worden ge noemd ln de voorbeden. Het ge bed zal zich niet tot christen broeders en -zusters beperken. Het gebed voor de vervolgden zal evenmin mogen ontbreken. Tegen deze achtergrond verdient het werk van organisaties als Am nesty International meer steun van christenen en kerken ter plaatse. 0 De verantwoordelijkheid voor beter samenleven delen christe nen met aanhangers van andere Ideologieën. Daar Christus mensen oproept tot gemeenschap, is een dialoog met hen noodzakelijk. Speciale aandacht verdient de di aloog tussen christenen en mar xisten. Die christenen die dat ge sprek voeren moeten steeds con tact houden met hun mede-chris tenen. 0 Plaatselijke kerken moeten contact houden met moslims, met name Turken, Marokkanen en Tunesische werknemers en hun gezinnen. Een speciale rol kunnen vrouwenorganisaties spelen ten aanzien van het contact met mos lim-vrouwen en -gezinnen. Overzicht racisme 0 Wij bevelen de raad van ker ken aan, een overzicht van 'racis me in Nederland' samen te stel len: dit in samenwerking met een politicologische sectie van een fa culteit en betrokkenen. 0 Wij bevelen de raad van ker ken aan een werkgroep ln te stel len die een programma van stu die. aktie en reflektie ontwikkelt met betrekking tot bewustwording en bevrijding van vrouwen. Bij de studie zou de feministische theo- logie centraal moeten staan, bij aktie heeft men het oog op de situatie van vrouwen im de kerk, en het bevorderen van de samen werking van mannen en vrouwen in het kerkelijk leven. Dit houdt uiteraard tevens in verantwoorde lijkheid voor het streven naar een samenleving waaraan door vrou wen en mannen gelijkelijk vorm wordt gegeven. 0 Wij willen dat de raad van kerken een werkgroep vormt die zich buigt over de fundamentele vragen die aan de orde zijn bij het beoefenen van wetenschap, met name over de relatie tussen geloof en menswetenschappen. 0 Wij bevelen de raad van ker ken aan te bevorderen dat er een politieke ordening ontstaat waar in de deelneming van zoveel mo gelijk mensen aan de besluitvor ming is gegarandeerd en waarin gewerkt wordt op kleine schaal. 0 Wij stellen voor dat er serieuze aandacht wordt gegeven aan maatschappijmodellen, waarin de deelneming van zoveel mogelijk mensen aan de besluiten en kleinschaligheid meer kans maken dan ln onze samenleving. 0 Het militarisme moet worden onderzocht, onder andere ten aanzien van de vraag waar de grens ligt tussen het hebben van een leger en het verschijnsel van militarisme. GEREFORMEERDE KERKEN n Beroepen: te Oude Pekela, kai v J. van der Linde, hulppred. e die dit beroep heeft aangenoi% Kapucijnen rj De generaal der kapucijnen, igd Pascal Rywalski, heeft aa|0| twaalfhonderd leden van deze een brief gestuurd, waarin hP herinnert aan de speciale veifc tingen, welke het celibaat ode In de brief, die oo<k op het pt,er clalaat der Nederlandse kapub ln Den Bosch is binnengekf vraagt Rywalski van zijn kale nen terughoudendheid ten as van televisie en film, zow» tegenover de reclame en de gff, treerde tijdschriften, die Rywalski kennelijk niet fze zijn geschreven om religieus o vermaken, alswel als tijdspasfe 2 voor gehuwden. Hij wijst eici- eens op, dat vrouwen het ge veerde kloosterdeel niet mogerc treden, tenzij met UiitdruklPe| provinciale dispensatie om \V« redenenen. De geëigende plaat, vrouwelijk bezoek te ontvang de spreekkamer, niet de 1 de kloosterling zelf. Vervolg van pagina 1 De Amsterdamse burgemeester dr. Samkalden en de Amsterdamse wet houder Verhey legden gisteren op de Nieuwe Oosterbegraafplaats een krans bij de urn met as uit het con centratiekamp Auschwitch. Zij de den dit gisteren, voorafgegaan aan een reünie van oud-gevangenen van dit kamp, gehouden in het RAI-res- taurant in Amsterdam. Deze reünie kwam ln de plaats van de concert- bijeenkomsten die volgens voorzitter S. Slagter van het Auschwitch-co- mité te veel droeve herinneringen bij de deelnemers opriepen. Nu werd er op de reünie een licht amusements programma gebracht. Na de krans legging keerde mevrouw E. Tas, lid van het comité, zich tegen de VN- resolutie over het zionisme, die zij 'een trap tegen alle joden in de we reld' noemde. De dopperkerk vindt dat de I landse gereformeerden te 1 zelen met het toepassen van j lijke tucht op theologen, die kende opvattingen hebbem,ni vindt met name dat de zakenl tert en vooral Wiersinga te slepen. In het Verleden is d<Jva doppers ook bezwaar gemaaktien het gereformeerde li dm aait van de wereldraad van kerkL, de bijdrage van de gereformf. aan het fonds tot bestrijdlnl"3' het racisme. Dit fonds heeftfu| meer geld verstrekt voor hetitei lichtingswerk door twee Zu^ kaanse bevrijdingsbewegingen de Nederlandse gerefornu emigratie naar Zuid-Afrika tfht afgeraden is de doppers ook fcn verkeerde keelsgat geschoten.ian In een commentaar, dat de I teur van het Christelijk Insu_ dr. C. F. Beyers Naudé via de Het horen, zei hij te vrezen <k|, grote Nederduits gerefonyU kerk het voorbeeld van de di j kerk zal volgen. Dr. Naudé bé l de breuk en vindt dat hij u,. maar verder bijdraagt aan hez! lement van de AfrikaanstalisL Zuid-Afrika. Volgens dr. Naudé zullen de gereformeerden in Zuid-Af; ter voortgaan hun band m< Nederlandse geloofsgenoten sterken. Van de zijde van de landse gereformeerden geen commentaar beschikl scriba van de gereformeerde de. dr. H. B. Weijland, mee totdat de twee afgi van zijn kerk terug zijn land. ee De dopperkerk is lid van der li formeerde oecumenische s! waarvan verscheidene kerkei"— gereformeerde signatuur uil landen lid zijn. Mogelijk zal ln deze organisatie een op gang komen tegen het landse gereformeerd lidmaat De Zuidafrikaanse kerk stoi halve met de gereformeerde in Nederland ook nog in corrr''i< dentie met de christelijke ge zc meerde kerk, terwijl er mlnd«Pet gaande contacten zijn met nen en bultenverbandse maakt gereformeerden. De dopperkerk kent een synode, waar de zwaTte dop. vertegenwoordigd zijn. Deze een later stadium over het van de nationale synode te len hebben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2