Geestelijk verzorger van Drie van Breda pleit voor gratie r Vandaag Gemengde huwelijken aderlating voor protestants België China verwijt Rusland <c Hervormde artsen naar Afrika Drs. J. de Rek (66) overleden Morgenlandzending in onzekerheid over zendelingen VOORBIJGANGER VRIJDAG 23 JANUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTtü Martelaarschap te veel eer voor misdadigers Een paar honderd kilometer Westfalen in ligt een koket stadje dat er dertig jaar geleden nog niet was. Het heet Espelkamp en de man dit geldt als een van de stichters woont er in een eenvoudige flat. Het is praeses Ernst Wilm. Hij heeft een kleurrijke loopbaan achter de rug: als jong dominee in conflict met de nazi-overheid, lid van de Bekennende Kirche, gevangene in Dachau, oostfrontstrijder in een zelf moordcommando, krijgsgevangene van de Russen, leider van de evangelische kerk in Westfalen, helper van vluchtelingen en nu geestelijk verzorger van de nog overgebleven Duitse oorlogsmisdadigers in bui tenlandse gevangenissen. Dat laatste betekent in de praktik dat praeses Wilm zich bezighoudt met het wel en wee van de in het Ita- iaanse Gaeta zittende Herbert Kapp- ler en met de 'Drie van Breda': Fer dinand Hugo aus der Fünten (66), Franz Fischer (74) en Joseph Johann Kotalla (67 jaar oud). Met de andere twee gevangenen, die nopens zijn kerkelijke opdracht onder Wilms zor gen vallen, Rudolf Hess in Berlyn- Spandau en Erich Koch in een Pool se gevangenis, kan de geestelijke geen contact krijgen. Discreet Praeses Wilm vindt dat de Drie uit de koepel in Breda behoren te wor den ontslagen. Sinds de Duitse do minee in 1970 met de zorg voor de Drie werd belast, heeft hij zonder moe te worden zijn best gedaan om de Drie op discrete manier los te krijgen. Eerst door middel van brie ven en bezoeken aan politieke en kerkelijke autoriteiten. In voorjaar 1972 leken deze effect te hebben. Pre mier Biesheuvel en minister Van Agt van justitie hadden de gratiëring al helemaal in kannen en kruiken. De Hoge Raad had ja gezegd. De koningin kwam volgens sommigen vervroegd uit Canada, waar zij op bezoek was, over om haar handteke ning te zetten. In Bredase winkels werden de koffers gekocht. Het spaar geld van de Drie werd van de bank gehaald. Mevrouw Fischer kreeg van de politie advies om met haar man kamermeerderheid lieten het argu ment van professor Bastiaanse zwaar der wegen, dan het door ieder wel aanvaarde punt van de noodzaak de Drie 'uit te stoten'. Professor Bas tiaanse meende dat deze uitstoting leed zou toevoegen aan het toch al zware lijden van de slachtoffers van het nazi-dom. De vrijlating werd hierdoor een politieke kwestie, iets zeer ongebruikelijks in ons vader landse recht. Minister Van Agt ge bruikte in dit verband het woord 'uitstoting'. eerst een tijdje op een geheime plaats te gaan wonen in verband met de G66n r63Ctl6 belangstelling van de pers. En toen kwam professor Bastiaanse, de man die zich het lot van de lijders aan het concentratiekamp-syndroom heeft aangetrokken. Er volgde een hoorzit ting in de Tweede Kamer en het parlement verbood aan het kabinet de Drie zonder zijn voorkennis het land uit te zetten. Het PvdA-kamerlid Voogd en een UIT VAN LEZERS Vakantie Trouw ls een kritische krant. Dit wordt vaak gezegd en terecht. Wan neer het niet waar zou zijn, zou ik geen abonnee zijn. Tenminste wan neer er een kritisch alternatief zou zijn en dat valt te betwijfelen. De enkele keer dat de kritisch be schouwende formulewordt nagela ten. valt dit onmiddellijk op. Dat was het geval in de bijlage Zomer vakantie '76 (16 jan.». Alleen het honingzoete en zorgeloze waarin reisbureaus en caravanverkopers ons willen doen geloven werd gepre senteerd. De saus naar het recept van ANWB en Consumentenbond, welke aan dit menu was toege voegd. kon dit niet goedmaken. Want de kritische opstelling van Trouw gaat toch heel wat verder dan consumentenmobilisatie op het prijzen- en kwaliteitsfront alleen. Zij moet ons ook in de vakantie helpen om iets waar te maken van een meer verantwoorde nieuwe levensstijl. Waar bleven krantekopjes als: 'Man, ga fietsen en spaar energie"; 'Help als toerist geen tiran in het zadel zitten' en "Kom eens tot Jezelf in een klooster Er zijn nogal wat alternatieve vormen van met vakan tiegaan denkbaar. Vormen waarbij mens en medemens wat meer tot hun recht komen. Onze krant zou er niet alleen over kunnen schrijven. Soms zou Trouw ze nog moeten organise ren ook. Spijkenisse M. de Jonge Normstudent Het belangrijkste bezwaar tegen A. D. de Groot (Trouw van 16 ja nuari) is mJ. het scheiden van niet te scheiden zaken. Namelijk in uren waarin de student wèl, en die waar in hij niet studeert/zich ontwikkelt. De Groot beweert: mijn normstu dent studeert 1700 uur per Jaar. Er zijn echter bronnen die de studie scheiding anders interpreteren en tot minder of meer uur komen. De conclusie is dan: de student werkt minder dan de gemiddelde werkne- FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456: en van 16.30-20 00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18 00-20 00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: We8tblaak 9! Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG'LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE'GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. mer, minder dan een gymnasiast in de eindexamenklas. Daarmee wordt van de student een onjuist en onge nuanceerd beeld gegeven. Wat weet De Groot van de tijdspassering van de student af. Laat men eerst on derzoeksgegevens verzamelen. Nu de kans op studieduurverkorting groot is. betekent dat voor sommi gen harder werken (lijkt me juist), sommigen te hard (onjuist) en weer anderen dat zij hun nevenwerkzaam heden moeten opgeven (buurthuis, hulpdiensten enz. i lijkt me ook onjuist. Wil men het universitaire onderwijs stroomlijnen (het is te duur) dan zijn er m.i. sympathiekere manie ren: goedkopere academici of een toelatingsexamen. Amsterdam P. Haagsma Inflatie Met genoegen las ik in Uw krant de commentaar over inflatie. Einde lijk wordt er eens vastgesteld, dat er slachtoffers zijn onder de oude ren. Is het niet mogelijk eens duide lijk aan de kaak te stellen, dat in flatie diefstal is. en wel van de te genwoordige generatie op de oude re. Ouderen hebben hun AOW, pen sioen. enz. met harde guldens ver diend en krijgen er thans zachte voor terug. Vroeger noemde men dit "snoeien" van de munt. thans heet dit Inflatie, maar het blijft beide diefstal. In alle eisen en onderhan delingen van de vakbonden wordt dit nooit naar voren gebracht: ook de regering spreekt hier niet over. Automatismen zijn slechts gedeelte lijk ingebouwd, maar wie daar ge heel of gedeeltelijk buiten valt, wordt zonder meer bestolen. De die pere oorzaak van de inflatie is psy chologisch. namelijk het te sterke verlangen naar een steeds grotere welvaart. Men wil steeds meer heb ben. maar dit gaat ten koste van de ouderen. Bovenstaande is uit den aard der zaak globaal. De regelma tige verhoging van de AOW en som mige welvaartsvaste pensioenen leg gen een pleister op de wonde: maar meer dan een pleister is het ook niet. Rozendaal P. van het Kaar Onderdrukking Het presidium van de opperste Sow- Jet van de Sowjet-Unie heeft bij de wet bepaald dat de staat gerechtigd is een kerkgebouw voor eigen ge bruik of voor sociale doeleinden te vorderen. Verder kunnen, ook vol- eens deze wet, ouders uit de ouder lijke macht worden ontzet, wanneer ze hun kinderen vanuit godsdienstige overtuiging opvoeden. De kinderen komen dan in een kindertehuis, om te worden ongevoed 'in de geest van het communisme' Van het communisme valt weinig goeds te verwachten. Honelijk is. of wordt dit ieder duidelijk! Immers, door dit totalitaire systeem worden Om de zaak opnieuw in beweging te krygen hervatte praeses Wilm zijn correspondentie en zijn bezoeken. De kerkelijke relaties, die de oud-praeses hier heeft, lieten de geestelijke we ten dat de kerken niets konden doen. Wel benaderden de kerken de poli tieke partijen. Slechts twee reageer den. Premier Den Uyl antwoordde niet op een brief. Pas na vijf maan den kreeg de Duitse geestelijke een antwoord van minister Van Agt. Dat was opnieuw negatief. De Duitser be sloot toen zijn discrete methode los te laten. Hij zegt hiervan: 'Ik dacht: zo gaat het niet langer. Mijn kerke lijke vrienden zeggen mij dat een Duitse stem ten gunste van de Drie niet goed valt in Holland. Maar wie zal het dan voor deze mannen op nemen? Ik ben de enige. Van mij kan niemand zeggen dat ik de misdaden van de Drie kleiner voorstel dan ze zijn. Niemand kan mij van nazi-sym pathie verdenken. Integendeel. Ik heb steeds geweigerd in het open baar op te treden bij avonden van 'Heimkehrer'. die in het publiek de terugkeer van de Drie eisten. Ik denk soms ernstig over een honger staking in de Bredase gevangenis'. Praeses Wilm denkt dat het voor lijders aan het concentratiekamp- syndroom ook beter zou zijn als de Drie naar Duitsland gezonden zou den worden. Zolang zij in Nederland zyn, is het niet te voorkomen dat de discussie telkens weer oplaait. Iedere keer is dat dan weer uiterst pijnlijk voor de lijders aan het KZ-syndroom. De Drie zijn volgens de Duitse do minee geen onschuldige martelaren. Kotalla was een harde kerel, iemand die graag sloeg, Aus der Fünten en Fischer waren omhoog gevallen po- litie-ambtenaartjes, die kil en met ijzeren discipline de joden naar Wes- terbork zonden, in de mening daar mee hun plicht jegens het vaderland te vervullen. Maar praeses Wilm vindt wel dat de Nederlandse crimi noloog professor Nagel gelijk heeft, dat ons land tegen de verkeerde bo men blaft, als het deze drie mannen vasthoudt. Hun vroegere chefs, voor zover zij nog in leven zijn, lopen allen alweer jarenlang vrij rond. Onmenselijk Praeses Wilm: Levenslange gevange nisstraf zonder uitzicht op vrijlating past een beschaafd land niet. Zeker Nederland niet, dat een naam te ver liezen heeft op het gebied van de milde behandeling van gestraften. Zo'n straf is onmenselijk en barbaars. En waarom zou men bij het toepas sen van de straf verschil maken tus sen oorlogsmisdaden en andere mis daden. Een andere misdadiger zou ook reeds op vrije voeten zyn. En als de Drie nu eens geen Duitsers maar Nederlanders waren geweest, ook dan zouden zij vast al uit de gevangenis zyn. Dat riekt naar dis criminatie. Mr. Nouwen, de advocaat van Kotalla heeft dat bij het ge rechtshof in Den Haag gezegd. Hij kreeg daar geen begrip voor. Praeses Wilm is een moedige man. Al voor de oorlog was hij in de belijden de kerk. Hij protesteerde tegen de zogenaamde euthanasie van geestes zieken. In januari 1942 werd hij ge arresteerd. Na vele weken kwam hij in Dachau terecht, waar hij samen was met mannen als Overduin. In het laatste oorlogsjaar stuurde Himmler de dwarse theoloog naar het oostfront om voor het vaderland te sterven. Hij werd echter tijdig door de Russen bevryd, die hem in de herfst van 1945 naar huis stuurden. Ook in bet naoorlogse Duitsland toonde Wilm zijn moed. Toen de ge allieerden een munitiedepot van de SS wilden opblazen, vonden zij de weerbarstige dominee op hun pad. Wilm wilde van het barakkenkamp een vluchtelingenkamp maken en hij wist zijn wil door te zetten. Nu nog herinneren de straatnamen in Es pelkamp aan Danzig, Breslau en an dere steden uit het vroegere Duitse oosten en het plaatselijke cafe heet Pommerschen Hof. Het is gevestigd in een van de laatste barakken die nog intact zijn. De overige zijn door het Duitse Wirtschaftswunder ver vangen door van die akelige moderne bouwwerkjes, die ooit nog wel eens klassiek zullen worden. Helden ontvangst Wilm heeft nooit de kant gekozen van de zwijgende meerderheid. Als voor zitter van de evangelische kerk in Westfalen opende hy, zodra dat na de oorlog weer kon, het contact met het buitenland en hij reisde naar Po len en Tsjechoslowakije, toen dat nog gold als verraad. Samen met an dere Europese kerkleiders richtte hij de conferentie van Europese ker ken op. In het eigen land maakte de Westfaalse predikant duidelijk dat hij aanhanger was van Willy Brandt en hij kwam uit voor zijn mening dat een fatsoenlijk christenmens best SPD kan kiezen. Nadat Wilm in 1969 de leiding van zijn kerk overdroeg belastte deze hem met de zorg voor de meest ver achtelijke van Duitslands zonen: de nog zittende oorlogsmisdadigers. In Nederland vreest men dat de Drie een heldenontvangst te wachten staat als zij worden losgelaten. Dat is onzin. Wat denkt men toch in Holland van ons? In geen geval zullen zij als helden worden ontvan gen. Maar wanneer Nederland de Drie nog veel langer vasthoudt, dan wordt de kans wel groter dat zij als martelaren zullen worden gezien. Hoe eerder Nederland de Drie vrij laat hoe kleiner de kans dat hun vrijlating opschudding verwekt. Het martelaarschap zou te veel eer voor de Drie zijn. Maar men denkt wel eens dat ze een royaal pensioen kunnen krijgen. Daar hebben ze geen recht op, omdat ze geen militairen waren. Een vrouw als mevrouw Kotella werkt in een wasserij. Ze zorgt voor haar bejaarde vader en als haar man thuis zou ko men, weet ze nauwelijks hoe ze de touwtjes aan elkaar kan knopen. De oorlogsmisdadigers hebben niet eens recht op hun AOW als ze ouder dan 65 jaar zijn. Ze kunnen alleen een beroep doen op de bijstand. Hoe Is de gezondheidstoestand van de Drie? Aus der Funten is twee jaar geleden wegens longkanker geopereerd. Fischer is een oude man, maar nog vry fit. Kotalla heeft een hersen- Praeses Ernst Wilm bloeding gehad en is aan een kant verlamd. Hij spreekt nauwelijks meer verstanbaar. Heeft u een vertrouwensrelatie met de mannen? Ik sta niet op voet van jij en jouw met de Drie. Ik ben hun geestelijke verzorger. Ik bezoek hen vier maal per jaar. Dan trek ik anderhalf uur per man uit. Ik spreek met hen. We lezen uit de bijbel en we bidden samen. Kotalla is wel eens opstan dig. Op een keer vond ik de sfeer niet zodanig dat we samen konden bidden. De keer daarna zei Kotalla dat hij dat vervelend had gevonden. Hoe staan de Drie zelf tegenover hun verleden? Ik ken ze nu ruim vijf jaar. En ik kan u verzekeren dat ze alle drie berouw hebben van hun daden. Van de familie kan dat niet steeds gezegd worden. Maar de Drie hebben op recht spyt, voozover ik dat kan zien. Kotalla kan zich niet zo goed uitdrukken. Vindt u dat Duitsers het recht heb ben om vrijheid voor de oorlogsmis dadigers te vragen? In Nederland wordt wel eens verge ten dat er ook Duitsers zijn geweest, die onder de nazi's hebben geleden. In de concentratiekampen zaten niet alleen Nederlanders. De nazi's heb- BRÜSSEL Er moet in België een aanzienlijk betere samenwer king tussen de kerken komen ten aanzien van de zorg voor de ge mengd gehuwden. Tot deze conclusie komt een rapport over de ge mengde huwelijken in België in de periode 1970 tot 1974. met de Het rapport is opgesteld door kanun nik Houssiau, voorzitter van de roomse commissie voor de oecumene, drs. H. Eikelboom, gereformeerd evangelisatiepredikant te Brussel, en de heer Van Bergen. Voor de toch al niet grote protes tantse kerken in België betekenen de gemengde huwelijken een flinke aderlating, aldus het rapport Zy vinden, dat de roomse kerk een an dere houding moet aannemen, waar uit zou blijken, dat het haar ernst is met de oecumene. Het komt nog heel dikwijls voor, dat bij het sluiten van een gemengd huwelijk de pastoor door dit totalitaire svsteem worden 111 1 de grondrechten voor individu en ee- TV"* AnT1 IZOY* U hD7AO U 011 zin. nu op een officiële manier, ge- lllt/t/I Ut/ZiUCiV C/Il verdrukten' en^onder- 'gOClSClienStig bijgelOOf' schonden. Voor de christen ls er de opdracht tot gebed voor drukkers. En voor iedereen is er de mogelijk heid tot protest I Schrijf daarom, als individu, of als (plaatselijke) kerkgemeenschap, school, beweging of organisatie, naar de Russische ambassade. A. Blcker- weg 2. te 's-Gravenhage. uw protest. Hattem H. Ondental, predikant Kerkbalans Met de strekking van het artikel van de heer A. J. Klei "Een aanplak biljet en een tekening' (Trouw/ Kwartet 19 januari 1976) kan ik het helemaal eens zijn. Tot nog toe vind ik het afschuwe lijk. dat er via grote reclame-cam pagnes gebedeld moet worden om geld voor de eredienst. Zou een ge- beds-campagne niet beter zijn? Trouwens, als er gedrongen wordt 'of liever gedwongen) geldelijke bijdragen te geven, rust daar ze gen op? Waar blijft onze eigen ver antwoordelijkheid voor het rent meesterschap? Rekken Mej. J. van Bensem TOKIO (AP) Volgens China speelt zich in de Sowjet-Unie thans een opleving af van 'godsdienstig bijgeloof' onder jeugdige personen, arbeiders, intellectuelen ep militairen en wel nadat in dat land 'het kapitalisme was hersteld'. worpen in de afgrond van lijden en kwelling en worden zij blootgesteld aan de meedogenloze onderdruk king en uitbuiting door de bureau cratische monopolie-kapitalisten. Die grimmige realiteit heeft ertoe geleid dat een aantal dier mensen zich tot de kerk heeft gewend om geestelijke steun en troost.' 'Een andere reden voor de godsdien stige opleving is.' zo ging Nieuw- China verder, 'dat de revisionisti sche afvallige Sowjet-Kliek de godsdienst gebruikt als een instru ment om zijn reactionaire beleid te handhaven en op te voeren. Terwijl die kliek de tegenstand van het volk met fascistisch geweld bestrijdt wekt hij de godsdienst tot leven om de opstandige geest van het Sow- Jet-volk mee in slaap te sussen.' In een uitzending van het persbu reau Nieuw-China werd dinsdag gezegd dat zestig percent van de kinderen in de Sowjet-Unie worden gedoopt en dat er meer en meer Jon ge mensen in de kerk trouwen. 'Het aantal gelovigen onder de jon geren in de Sowjet-Unie is belang rijk toegenomen.' aldus de uitzen ding. 'Vroeger zag men in de ker ken voornamelijk oude vrouwen maar nu vaak mensen van twintig dertig jaar oud die de grote ker ken van Moskou op zondag bezoe ken.' Wat is de reden van deze godsdien stige herleving in de Sowjet-Unie? "Onder de nieuwe tsaren.' aldus Nieuw-China, 'worden de massa's der werkende mensen opnieuw ge niet eens contact opneemt dominee van de andere kerk. Het rapport pleit voor de totstand koming van richtlijnen voor een goede pastoraal onder gemengd ge huwden. Daarbij gaat het niet aller eerst om het oplossen van leerstel lige problemen, maar om een goede pastorale zorg en een goede integra tie van de gemengd gehuwden in de kerken. Er zou een speciale katechese moe ten komen voor hen, die een gemengd huwelyk aangaan. Betrek in de op stelling van zo'n katechese dan ook mensen, die zelf gemengd gehuwd zijn, zo vraagt het rapport. OEGSTGEEST Drie artsen-echt paren zijn deze dagen in hervormde zendingsdlenst naar Afrika vertrok ken. Dokter en mevrouw Soete- kouw-Meijer, verbonden aan de classis Delft, zijn naar Nigeria ge gaan, waar het ziekenhuis in Uburu hun werkbestemming is. Het echt paar Soetekouw is gereformeerd. Eerder deze maand vertrokken dok ter en mevrouw Peerenboom-van Rijssel, verbonden aan de classis Gouda, naar het ziekenhuis van Bo- naberi. Douala, van de evangelische kerk in Kameroen. Dit ziekenhuis begon twee jaar geleden met twee Nederlandse artsen. Nu werken er, samen met een staf van ruim hon derd Kameroense verpleegsters en verplegers, vijf artsen, twee uit het land zelf. een Fransman en twee Nederlanders. Midden vorige maand gingen dok ter en mevrouw C. van Gulik in her vormde zendingsdienst naar het zie kenhuis Eja Memorial in Itigidi, Ni geria, ter opvolging van dokter Toor- man, die repatrieerde. De hervorm de zending werkt sinds 1962 mee aan dit protestantse ziekenhuis, waarvan de leiding sedert 1970 berust bij een Nigeriaans artsen-echtpaar. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Op 66-jarige leeftijd is te Amsterdam overleden de historicus drs. J. de Rek. vooral bekend door zijn grote vaderlandse geschiedenis (met name het eerste deel 'Van Hunebed tot Hanzestad' is vele malen herdrukt). De crema tie heeft gisteren in alle stilte plaats gehad. De heer De Rek begon zijn loop baan als onderwijzer te Ouderkerk aan de IJssel. Daarna was hij hoofd van de christelijke lagere (basis) school te Lunteren. In die tijd be gon hij te publiceren, hij leverde voor het onderwijsblad 'Onze vaca tures' bijdragen 'van de Woud schoolmeester'. Hij behaalde in die jaren ook zijn middelbare akte ge schiedenis en deed nadien doctoraal examen aan de Universiteit van Amsterdam. In Amsterdam is hij leraar geweest aan de christelijke hbs in Oost en later tot aan zijn pen sionering aan het hervormd lycenm. Van een onzer verslaggevers UTRECHT De Morgenlandzen ding verkeert nog in onzekerheid over het lot van de twee Nederland se zendelingen, Catrien Groenenboom en. Nans Groeneveld, die In Libanon werken. Het laatste wat men van hen verno men heeft, staat in een brief, die eerder deze week in Nederland aan kwam en op 8 januari vanuit Syrië was verzonden. Volgens deze brief was alles nog goed. De beide dames zijn sinds jaren ac tief in gemeentewerk en kinderclubs in christelijke dorpen in het midden van het land, op de Békaahoogvlak- te. tussen de gebergten Libanon en Anti-Libanon. ee ben niet alleen veel buitenlandse jo den vermoord, maar ook Duitse jo den. Dat waren onze landgenoten. En heeft Nederland soms niet zijn colla borateurs gehad? Nederlandse land verraders, voorzover zij niet geëxe cuteerd werden, zijn ze allang vrij. Dat Nederland de Drie nog vasthoudt, zegt u eens, zit daar geen haat en wraak achter? Zou het toch niet beter zijn als u de Drie er geestelijk op zou voorberei den dat zij tot hun dood in Breda zullen blijven? Waarom zou ik hun de hoop op ont slag ontnemen? Ik heb immers zelf nog hoop? Wat betekent de zaak van de Drie voor uw persoonlijk leven? Mijn vrouw zegt dat myn hele le ven veranderd is sinds de zorg voor de oorlogsmisdadigers mij is toever trouwd. Zij zegt wel eens dat het me te veel aangrijpt. Ze zyn eigenlijk nooit uit mijn gedachten. Ik bid elke dag voor hen. En ik lees en overdenk vaak die bijbelgedeelten, waar be vrijding voor de gevangenen wordt beloofd. Die beloofde verlossing is er niet alleen voor de onschuldige gevangenen, maar vooral voor de gevangenen, die nog schuldig zyn ook. Maar een man als u, met zo'n staat van dienst, kan zijn laatste levens jaren toch wijden aan een zaak die dat meer waard is? Ik heb me steeds ingezet voor de ge rechtigheid en de verzoening. Die verzoening is er gekomen in de ver houding tussen de volken in Europa. We bezoeken elkaar weer. De drijven meer handel dan tevoren. Maar de verzoening is met compleet, als Ne derland zich blijft vastklampen aan deze rest uit ons donkere verleden. HET BLOTE MOETEN Het wordt steeds duidelijker het blote moeten van radio en visie voor velen de grote vak j gaat worden. Nou kijk, er if aantal zendgemachtigden en een hoeveelheid zendtijd eqen laatste moet door die gemachl gevuld worden. Ze zijn nu Ar groot aantal jaren bezig daar iig< kaar te beconcurreren, allerlei ie gramma's van elkaar na te ra z elkaar ideeën af te zien of du luisteren. Het is in te zien d|de een einde komt aan dit soort [va: tiviteit. Bepaalde gemachl t, vallen nu al duidelijk doofcet mand. proberen niets meer enlij] ven gewoon een gezellige avoi las wat daarvoor moet doorgaan, me moet. De tijd moet gevuld. Eé« ru de mogelijkheden is het intertegi Men sprak vroeger van persmu ten als jongens die hondsbi :ië zich overal en nergens ophi ie om nieuws te garen, maar zij (An den met straatlengten vers door de interviewers. Wat «g mannen en vrouwen soms aam slachtoffers durven vragen en!Wi ven vragen grenst aan het orfed felijke en nadert in ieder gev ël( grenzen van het toelaatbarwicf gaat alles eraan. Men vraagljes zolang totdat iemand b.v heeft dat het kabinet wel sp voor een ander zal moeten maken. Is dat eenmaal g< wordt het honderdvoudig en binnen een dag gaat ji alleman ervan uit. Op grond van? Gunt men dit kabin» eventueel op komst zijnde mische opleving niet? Mochl alleen de recessie, de ol' enkele kapingen verwerken? het 't blote moeten van de en wat daarachter schuilt onverantwoorde wijze ingirlj] het gebeuren? Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Alblasserdam: J. land te Middelhamis; te Erm^ H. D. Louwerse te Sneek. Bedankt voor Nunspeet: E Meijndert te Lunteren. j-v Afscheid op 25 jan. van Kat^X d. Rijn: M. Heijmans wegens ritaat; van Den Haag: H. M. J Duyne wegens emeritaat; vairn me'rik: dr~ C. A. Tukker, bé Noordhorn. (HE Intrede te Wissenkerke: J. L. |BiJ temaker uit Tjerkwerd. p js Bevestigd te Zeist (pred. bunfi werk: staflid secr. v. d. hervr voor het jeugdwerk): J. A. Hrd uit Roden. f Ol EV. LUTH. KERK Emeritaat: J. H. Smit kunst te Amsterdam. J de ](W pnd GEREF. KERKEN Beroepen te Barendrecht (zi huispred. te Rotterdam) P. F raars te Helpman. Benoemd tot alg. dir. v. d. ch academie te Kampen: S. W. J.[; man te Woudenberg. Afscheid van Maasland: C. ber. te Den Haag-Loosduinen. 1 Intrede te Bleiswij k: J. van (5' turn uit Nunspeet; te West* Zevenaar: kand. A. C. Grant^ Amstelveen. CHR. GEREF. KERKEN Intrede op 28 jan. te 's-GraveJ. de: H. de Graaf uit Maarsst Lelystad (i.s.m. geref. kerkenjg b.v.) A. Broersma uit Goes. GEREF. KERKEN (VRIJG., b.' Aangenomen naar Eek en b.v. L'AbriB. Wielenga te nesse (herst.). 1 NED. PROT. BOND j Aangenomen naar Baarn, mqje A. Schipper, doopsgez. pred. ti_ in Duvalier President Jean-Claude Duval Haiti heeft een brief ontvangi dr. A. H. van den Heuvel, de taris-generaal van de Neder hervormde kerk. Van den vraagt de president, het ree juridische bijstand te waarl van de Haitiaan Alex Pierre Na het behalen van het economie aan het katholiek tuut voor hogere handels schappen te Brussel keerde Li 6 november van het vorig jaT rug naar Haiti. Bij aankon^ het vliegveld van Port au werd hij zonder opgaaf van r€ gearresteerd. Tot nu toe zijn van arrestatie en verblijfplaa Louis nog steeds onbekend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2