Een aanplakbiljet en een tekening Uit de kerkbladen Vandaag Charismatische golf ook in Oost-Europa Pater Hastings pleit voor zege van MPLA Doedko volgens Moskou niet ontslagen Van den Heuvel schrijft aan Brazilianen Initiatieven in gebedsweek COC maakt bezwaar tegen stuk over sexuele ethiek Wij maken ons te laat zorgen VOORBIJGANGEf Fransen trouwen steeds minder in de kerk 4AANDAG 19 JANUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2ND door A. J. Klei Een collega, wiens kerkgenootschap meedoet metde actie eKrkbalans 76, verliet met nijdige passen het Centraal Station in Amsterdam. Hij had zich geërgerd aan de aanplakbiljetten, waarmee de om geld wervende kerken in ons land de aandacht van het reizend volkje op zich proberen te vestigen. HIJ verklaarde alle vrede te hebben met het feit dat de bond tegen het bloeken ons via affiches op nagenoeg alle vaderlandse perrons toeroept, vrijmoedig over God te spreken doch Zijn naam niet te misbruiken. HIJ zed voorts zich persoonlijk hierin aardig te kunnen schikken en gaf tenslotte als zijn oordeel dat de kerken maar eens ernst moesten maken met de door de anti-vloek-bond geruite wens We hebben in de krant al eens een afbeelding gegeven van de voorkant van het vouwblad van Kerkbalans 76: een stapel guldens met daarboven de bemoedigende aanprijzing: waardevat en zeker. Een en ander flink uitvergroot levert het aanplakbiljet op. dat zozeer het misnoegen van mijn collega had opgewekt. HU legde ook uit. waarom: Het is Je reinste aflaatbrief. Je kimt nauwelijks wat met Je geld beginnen, als Je 't in de kerk stopt, komt het dik in orde. Waardevast en zekerJawel meneer! Is het niet voor nu dan voor het hiernamaals. En dan dat gesol met de woorden 'God zU met ons'. Denk eraan. HIJ Is met ons, ons. ons. ons. ons Dit UJkt behoorlijk veel op misbruik van Zijn naam'. Zelf heb ik nog geen reizen ondernomen sinds de actie Kerkbalans 76 begonnen ls en ik weet dus niet uit ervaring hoe zo'n aanplakbiljet 'overkomt'. Maar ik heb de aanschouwing van het biljet ook niet van node om weinig gelukkig met dergeUjke acties te zijn. Natuurlijk mag de kerk proberen zoveel mogelijk geld uit de zakken van haar leden te kloppen, de affaires dienen, heel nuchter en gewoon, draaiende te blijven en daarvoor ls vandaag de dag machtig veel geld nodig. Het is, dunkt me. ook geoorloofd, dat de kerk bij pogingen haar financiën te verstevigen, méér doet dan de kerkleden o porren en echt een beroep op hen doet als kerklid, als gelovig mens. Maar naar mUn gevoel zit Je ernaast als Je met deze dingen de straat en de perrons op gaat. Geldwerving moet de kerk binnenshuis doen. het is om zo te zeggen een huishoudelijke kwestie. Met stichtelUke kantjes, dat wel, maar dat is vers twee. En vooral nu de kerk. en teredht naar mijn overtuiging, van agressieve evangelisatie afziet, moet ze niet op ander terrein wel met uitgekiende reclamemethoden aan de gang gaan en de voorbijganger in koeien van letters 'waardevast en zeker" beloven. Net alsof het zo is: beste mensen, je ziel laten we met rust, maar doe alsjeblieft je portemonnee voor ons open. Nu sluit ik niet mijn ogen voor het feit dat er naar verhouding weinig voor de kerk wordt gegeven. We kennen het verschinsel van de man die moppert op het dure liedboek maar grif een nieuwe kleuren televisie koopt. Daarom begrUp ik bügaande tekening van Arend van Dam. die ik uit Hervormd Nederland knipte, niet. Hij wekt de indruk dat wij. toen wij nog fietsers waren, bescheiden kerjjes hadden en dat. naarmate de welvaart om zich heen graait, de kerkgebouwen uitbundiger worden. Het tegendeel is waar: we fietsen naar neo-gothische kathedralen en poenerige villakerken. we glijden in de auto naar een rechttoe-rechtaan gebouw, dat allezins nuttig ingericht is en nimmer de indruk wekt van uit een royale beurs opgetrokken te zijn. En als we mammondienaars zijn geworden (zie het tweede plaatje) dan is er helemaal geen kerk meer. Precies, zegt iemand, en Kerkbalans 76 heeft dan ook tevens een geestelijk aspect. Inderdaad, ls mijn reactie, en wapper daarom maar niet met aanplakbiljetten en zo. DEN HAAG De systematische onderdrukking van het geloof door de communistische regeringen wordt mede beantwoord door een charismatische opwekkingsbeweging onder vele jongeren en ook ouderen in verschillende Oosteuropese landen, zo meldt het persbureau van de Nederlandse hervormde kerk. In de DDR zijn duizenden jonge kerkleden bezield door het vuur van de Geest, zozeer dat sommige kerken, die er aanvankelijk scep tisch of zelfs afwijzend tegenover stonden, de opwekkingsbeweging in NIJMEGEN Zes kerken in N1J- megen-Oost, zullen op een bijzonde re wijze aandacht geven aan de gebedsweek voor de eenheid der christenen (18-25 januari). Elke dag zal in steeds weer een andere kerk een samenkomst wor den gehouden. Stuk voor stuk zal dan elke kerk uitspreken, hoe zij de bede van Jezus om eenheid onder wie in Hem geloven wil verstaan en tot wat voor konsekwentles dit voeren zal in Nijmegen-Oost. ook en Juist met betrekking tot haar zelf. Deze geloofsbelijdenissen (of wellicht schuldbelijdenissen) van doopsgezinden. gereformeerden, hervormden, lutheranen, remon stranten en rooms-katholleken zul len dan ter stimulering van de daadwerkelijke toenadering worden gebundeld in een brochure In Apeldoorn heeft hei beraad van kerken vertegenwoordigers uit de 'partnersteden' van Apeldoorn ge vraagd. de gebedsweek bij te wo nen. Uit Berlijn-Wilmersdorf en Minden fWest-Duitsland) en Lon- den-Sutton en Gladsaxe (Enge land) komen anglicanen, baptisten, lutheranen, methodisten en rooms- katholieken. Het ls de bedoeling, dat zij meewerken aan de zondag- morgendiensten op 25 Januari Ook wil het beraad hen betrekken bij een gedachtenwissellng over onder werpen als city-pastoraat en nieu we levensstijl. het geheel van htm organisatie hebben opgenomen. In Polen en in Slowakije, het oos telijke deel van Tsjechoslowaklje, komen rooms-katholieke jongeren tot een nieuw en dieper geloof. In Hongarije komen veel bult<mkerke- lijke jonge mensen tot geloof en worden charismatische jeugdbij een- komsten druk bezocht. Ook hier zijn jonge kerkleden erbij betrok ken. Vanuit Roemenië drongen reeds enige jaren geleden geruchten naar het westen door over sterke uitbrei ding van het geloof onder jonge mensen en onder de zigeuners. Ook onder de zigeuners in Hongarije ls een sterke opwekkingsbeweging ontstaan. Verscherping FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. DEN HAAG —De scriba van de synode van de Nederlandse Her vormde kerk. dr A H. van den Heuvel, heeft in brieven aan enkele Braziliaanse autoriteiten zijn be zorgdheid uitgesproken over een aantal politieke arrestaties in dat land, die kortgeleden hebben plaats gehad. Dr. Van den Heuvel dringt in het ij zonder aan op een mens waardige behandeling voor 21 gede tineerden. De arrestaties vonden plaats in de staat Sao Paulo. Vaak ontbreekt na de arrestatie elk spoor. Dr. Van den Heuvel vraagt de gevangengenomen juristen, artsen. Ingenieurs, vak bondsleden en anaeren wettelijke rechten to verlenen en onder meer bijstand van een advocaat en fami liebezoek mogelijk te maken. Onder de gearresteerden bevinden zich leden van de wettig toegestane LONDEN De Engelse priester en Afrika-deskundige Adrian Has tings heeft gezegd dat de Russen pas met hun luchtbrug naar An gola begonnen nadat de Amerikanen voor tien miljoen dollar (bij na 25 miljoen gulden) aan wapens naar het land hadden gestuurd. Dr. A. H. van den Heuvel oppositiepartij va'" Brazilië, de MDB. Er bestaan berichten over martelingen en overlijden In ge vangenschap. Door de Russische hulp is een ne derlaag van de volksbeweging voor de bevrijding van Angola (MPLA) voorkomen, aldus Hastings. De En gelse pater is degene die enkele jaren geleden voor het eerst mel ding maakte van de Portugese mas samoorden in Mozambique. In de Londense Times schrijft Has tings dat de MPLA nooit op zo grote schaal hulp van de Sowjet- Unie zou hebben aanvaard, als de Amerikanen niet eerst haar concur renten van wapens- hadden voor zien. De MPLA is volgens Hastings jarenlang de voornaamste bevrij dingsbeweging van Angola geweest. Hastings gelooft niet in een verzoe ning van de drie bevrijdingsbewe gingen. omdat deze elkaar reeds Het ls raerwaardig, dat deze snelle verbreiding van geloof en geloofs verdieping samenvalt met de ver scherping van de atheïstische kerk politiek. waartoe de partijsecreta rissen van de Oosteuropese staten in 1973 besloten en die in de mees te genoemde landen duidelijk voel baar is. Wat de houding van de regeringen tegenover deze reactie op de drang tot niet-geloven, die zij op hun burgers uitoefenen, zal zijn, moet nog afgewacht worden. Zeker ls wel. dat. de sterk oecumenische trekken, die de charismatische op wekkingsbeweging eigen zUn, met name in Hongarije de autoriteiten voor problemen stelt. AMSTERDAM De Nederlandse vereniging tot Integratie van ho- mosexualiteit (COC) maakt be zwaar tegen het Vaticaanse stuk over 'enkele vraagstukken van sexuele ethiek' dat donderdag ls uitgegeven. Vooral homosexuele gelovigen wor den volgens het COC ernstig ge schaad in de aanvaarding van hun eigen homosexualiteit en velen zul len In zwarte gewetensnood komen. De vereniging tekent een ernstig protest aan tegen het document en zegt dat de Romeinse verklaring zich kenmerkt 'door een zeer tradi tionele en conservatieve visie op homosexualiteit en huwelijk. Het document erkent slechts het huwe- hjk als enige vorm van samenleven en gaat daarbij volledig voorbij aan andere samenlevingsvormen, zoals communes, vrienden- en vriend In nen paren. De uitspraak dat sexueel gedrag uitsluitend binnend e huwe lijksmoraal past. betekent een ern stige ve-schrallng van het gevoels leven van de mens', aldus het COC. "De verklaring miskent de homo sexualiteit als een eigen mogelijk heid om vorm te geven aan sexueel gedrag'. Het hoofdbestuur van het COC vreest dat het document tot gevolg zal hebber, dat velen die in hun omgeving met homosexualiteit ge confronteerd worden, zich belem merd zullen voelen, zich open ten opzichte van de homosexualiteit op te stellen. Het COC spreekt dan ook de hoop uit 'te mogen vertrou wen dat de rooms-katholieke ker kelijke instanties en welzijnsinstel- lingen in Nederland zich sterk van het gepubliceerde document zullen distantiëren Brieven van lezers vandaag op pagina 7. MOSKOU Het patriarchaat van Moskou heeft de juistheid van het bericht aangevochten, dat ook in deze krant gestaan heeft en volgens hetwelk de priesters Dimitrij Doedko en Gleb Yakoenin uit de dienst van de kerk ontslagen zouden zijn. De reactie op het bericht is afkom stig van ae metropolieten Seraphim van Kroetisky en Kolomna en Alexed van het patriarchaat. In een brief aan het secretariaat van de wereldraad van kerken ln Genève ontkennen zij dat er strafmaatrege len tegen de twee genomen zijn. Dimitrij Doedko tekende enkele da gen geleden samen met de ander sdenkende kerngeleerde Sacharow en de schrijver Amalrik een oproep ten gunste van de bioloog Kovalev. Yakoenin kwam in het nieuws door de brief die hij samen met ene Lev Regelson aan de assemblee van de wereldraad van kerken in Nairobi zond. In de brief van de twee metropolie ten wordt gezegd dat Doedko's pa rochie de samenwerking m et de pastoor heeft opgezegd omdat hij zich systematisch in anti-sociale zin uitlaat in zijn preken. Doedko blijft volgens het patriarchaat ge woon priester, maar wacht op het Zeven van de tien Nederlandse jongeren van 16 tot 20 jaar blijkt nooit naar de kerk te gaan, vol gens het rapport van de r.k. bis schoppen, waarvan wij vorige week melding maakten. Twee gaan geregeld en een zo nu en dan. In Conto schrijft Joost Reu ten: Er is een uittocht uit de kerk - moor Jezus leeft wel onder Jonge mensen; voor zijn idealen hebben ze soms heel wat over... zoeken God en de armsten van zijn mensen. De zoons en dochters profeteren: zien visioenen van de nieuwe samenle ving waarvoor wij in Gods Naam ons moeten inzetten. Ze zien vaak beter dan wij. Maken we ons echt zorgen over het feit dat er die kortsluiting is tussen de Jonge ge neratie en de kerk. dat Jongeren op een of andere wijze staan in de lijn van de idealen van Jezus, terwijl we ze 's zondags niet in de kerk zien, dan moeten we denk ik twee dingen overwegenIn de eerste plaats denk ik. dat wij ons tee liét zorgen maken. Dat doen we pas als kinderen van 12 tot 15 jaar bij voorbeeld niet meer mee willen naar de kerk. De fout ligt dan bij ons denk ik - en eerder: in het feit dat we wel willen dat kinderen van een Jaar of 8 in de kerk komen, maar dat er in feite geen plaats voor hen ls. Dan zitten er in zo'n dienst soms wel honderd kinderen, maar ze worden zelden aangespro ken, het ls allemaal te moeilijk en te lang. Ze krijgen vier of vijf jaar om zich ln de kerk te vervelen en er een hekel aan te krijgen - en wij verbazen ons als ze daarna niet meer willen. We zouden duidelijk vormen moeten vinden voor die kinderen in de zondagsdienst: ou ders zouden daar hun voorgangers bij moeten helpen. Uit ervaring weet ik. dat het geweldig werkt als je Je een of twee keer ln een kerkdienst heel uitdrukkelijk tot de kinderen wendt. Verder is er de goede mogelijkheid de kinderen na het openingslied naar een andere Ds. A. A. Spijkerboor plaats te laten gaan, waar ze hun eigen woorddienst van Lied, gesprek en vertelling hebben. (Over twee experimenten op dit gebied werd uitvoerig bericht in Conto jrg. nr 10 oktober 1974). Ze kunnen dan na de preek weer bij hun ouders gaan zitten. Het eerste punt dus: zorgen dat de kinderen tussen 8 en 15 jaar geen hekel krijgen aan een kerk dienst. Macht Ds. A. A. Spijkerboer en Ir. J. van der Graaf zijn in Woord en Dienst een discussie begonnen over de plaats van de gereformeerde bond ln de hervormde kerk. Uit de eerste brieven de volgende fragmenten: Ds. Spijkerboer: Toen ik enkele Jaren geleden ds. Tukker voor dit blad interviewde, zei hij mij dat de bond zijn werk zag als 'steiger- werk' voor de wederopbouw van de héle Nederlandse Hervormde Kerk. Ik geloof van harte dat de bond het zo bedoelt, maar ls het niet een aparte kerk in de Nederlandse Her vormde Kerk. die onder Jullie han den is ontstaan? De bond heeft zijn eigen organen voor de zending in binnen- en buitenland, zijn Ir. J. van der Graaf eigen beroepingscommissie, en de verhalen over de 'buitengewone wUkgemeente Ln wording', die ln zoveel bondsgemeenten gesticht zijn, zijn voor wie de héle kerk op het oog heeft, niet met droge ogen te lezen. Wij. nietbonders. zeggen wel eens tegen elkaar: 'Als de bond ergens terrein gewonnen heeft, geeft hij dat nooit, nooit en nooit meer prijs'; hebben we daar gelijk tn. of vergissen we ons daarin? Ik ga deze brief besluiten, en vat wat ik te zeggen heb samen: wat de bond wil, en wat ik hem in zijn beste vertegenwoordigers ook zie doen. lijkt mij wezenlijk christe lijk: maar kan de bond de kerk hiermee dienen zolang hij zo star op al zijn stukken blijft staan, en zolang hij de schijn wekt. dat het hem om de macht te doen is? Ir. Van der Graaf: Een Bond in de kerk ls een griezelige zaak. zeker als we bedenken dat de Schrift geen bonden in de kerk kent. Maar wat minstens zo griezelig is en onaanvaardbaar is een kerk. die op vitale punten met het Schriftgetui genis op gespannen voet staat. Vanuit dit laatste ontstonden de verschillende afscheidingen. De Bond blééf in de Hervormde Kerk. kon deze kerk niet loslaten vanwe- .0 GEDULD Ook zend ik moedeloosheid voor uit. Die zal de Hevieten, de Kanaanieten en Hittieten voor u uit jagen. Ik zal ze niet in één Jaar voor u uit verdrijven, opdat het land geen woestenij de en ge de wilde dieren niet meer aan kunt. Exodus 23, 27-33. De aanwezigheid zal Ich lat merken door een voorspoedige tocht en het terugwijken van volken. Niet ln één jaar. Dat later gebleken. Zelfs Salomo's rij heeft nog niet de uitgebreidheid hier beschreven wordt, 't Is er genlijk nooit van gekomen en be da hoort blijkbaar bij de wensen vaLvc de late tijd waarin deze woordi geschreven zijn. Er klinkt iets een belijdenis. Ook al gaat het nii_ zoals wij aanvankelijk gedacht hek het ben. het is daar en daar goed vo< geweest. Wat zouden we gehad hel ben aan een woestljnij aan. land dat onbegaanbaar is van wilde beesten? Ze zeggen niet: hf>ini zal wel ergens goed voor gewi zijn. Ze weten het voor zichzelf, hebben vrede met deze leiding. radicaliteit heeft z'n grenzen. Ov<__ leg kan weerhouden van situatfodit die uit de hand lopen. Groeien kajeir beter zijn dan dwingen. Er is odev, zoiets als een historisch milieub« derf. Om dat te voorkomen is gtde duld nodig. Iets dat vandaag wel duur, in de zin van sch: lijkt te zijn. tien ja-ar hebben bestreden. Als de minst noodlottige uitweg beschouwt hij een terugtrekking van Zuidafri kanen en Amerikanen en een snel le overwinning van de MPLA. Volgens Hastings is niet te ver wachten dat de MPLA de kerken goed zal behandelen. De MPLA zal naar zijn verwachting meedogenlo zer en onverdraagzamer optreden dan indien de Zuidafrikaanse inva sie achterwege zou zijn gebleven. Maar hoe sneller de MPLA wint, des te minder mensen zullen ster ven en des te kleiner is de kans dat de Russen zich helemaal in Angola kunnen indringen. Hastings ver wacht dat de Afrikaanse zin voor realiteit mettertijd de marxistische theorieën wel zal verzachten. moment tot hij een nieuwe benoe ming krijgt. Yakoenin bekleedt we gens een brief die hij in 1966 schreef nog steeds een laag ambt in de kerk. Dat Yakoenin zijn gemeente moest verlaten is volgens metropoliet Alexei te wijten aan het feit, dat de priester in Moskou woonde, terwijl zijn gemeente buiten de stad ligt. Dit was de oorzaak van onaange naamheden. aldus het patriarchaat. Prof. P. Smits Op 18 augustus wordt de bekend^ Leidse godsdienst-socioloog pro dr. P. SmitS zeventig jaar. Ter gel»mc genheid daarvan zal een feestbiujkt. del verschijnen met een select go van zijn geschriften op theologisch wijsgerig en sociologisch gebie Thema's o.a. de wijsgerige en socit logisch gebied. Thema's o.a. c" wijsgerige bezinning op de christf^-, lljke mensleer, fundamentele cris Zrj van de geloofstaal, veranderend vroomheidstypen. Prof. Smits wef vooral bekend door de discussfer over de verzoeningsleer in de N4 derlandse hervormde kerk in 4n Jaren zestig. Men kan voorintekfck, nen door een bericht aan dr. A. f Fokker, Kruislaan 17, Bilthoven. ge het verbond, vanwege Gods trouw in de geslachten. De Bond als organisatie is niet meer dan een noodverband, een tijdelijke behui zing. Het is echter goed als anderen ons eraan herinneren, dat het ge vaar groot is dat we de Bond als een definitieve behuizing gaan zien. zo als het óók goed is als de Bond de kerk er telkens aan herin nert. dat een woning zonder deug delijk fundament het in de stormen niet uithoudt. De Bond is de kerk niet. De doop, het avondmaal, de prediking, het ambt ontvangen we niet middels de Bond maar middels de kerk uit de hand van de Koning der Kerk. De Bond bedoelt verbrei ding en verdediging van de waar heid in de Hervormde Kerk (zo zegt het de naam) en wil niet macht voor zichzelf maar een kerk ondier het gezag van het Woord. Verstaansmodel Ds. M. P. van Dijk in Credo (maandblad van het confessioneel gereformeerd beraad): Is het wel waar dat het evangelie kan een moet worden verstaan van uit het verstaansmodel van onze tijd of wordt het zo geheel en ail onverstaanbaar? Wordt het evange lie niet geheel en al onverstaan baar als het spreekt van het dragen van Jezus van onze schuld wanneer in het verstaansmodel van onze tijd heel het begrip zonde wegvalt? Het marixisme vertrouwt op de menselijke rede! Is van hieruit het evangelie nog wel Invoelbaar' te maken? Zijn hier niet twee verschillende talen en taalvelden? Zelfs op de synode sprak men van twee ver schillende golflengten. Heeft het moderne denken zo beslag op ons gelegd, dat men de taal van de belijdenisgeschriften niet eens meer verstaat? De moderne wereld dringt, het valt niet te ontkennen, langs allerlei poorten binnen. Leef den wé als kerk vroeger min of meer geïsoleerd, het wordt heden ten dage steeds moeilijker ons af te zonderen. De TV staat aan. stromen van informatie spoelen over ons heen. Informatie dat betekent tijd geest, want neutrale informatie be staat niet. We kunnen in zo sterke mate door de tijdgeest beïnvloed worden, dat het verstaan van de eigen taal van het evangelie moei lijk zo niet onmogelijk wordt. Prof. dr. P, Smits Dr. J. Bouma Mevrouw dr. J. Bouma, die zestij!" jaar als arts in dienst van de ge formeerde zending in Indonej^', heeft gewerkt, is naar Neder la rn teruggekeerd. Van 1959 tot 1965 zU verbonden aan een ziekenh in Semarang. Na een studieverlf( aan het eind waarvan zij in G( ningen promoveerde, vertrok weer naar Yogijakarta, waar zij voor kort werkte in het Bethes* ziekenhuis. Voordat zij in diei F van de gereformeerde zending tr werkte zij ook nog een jaar in 1 ziekenhuis van Albert Schweitzer Lambarene (Gabon) dit en de k 'bi, kat Ook dr. C. G. G. Boeken die sinds 1971 aan het Bethesd ziekenhuis te YogaiJakarta verb* Jcr riiM-i tomr is gerepatrieerd. OARIJS (Kathpress) De Fraiin jongeren voelen steeds minder vöper een kerkelijk huwelijk. Een enquleen in Parijs heeft uitgewezen, dat vhng de honderd huwelijken er veertig Rei de kerk gesloten worden. De priènrt ters verwachten, dat dit aantal r*i j f verder zal dalen en in steeds snfem Ier tempo. Veel jongeren blijken kritisch afwijzend te staan tegenover tab kerkelijk standpunt, dat het hui 1*1 lijk onontbindbaar ls. In één ge was het voorgekomen. dat priester cm die reden het huwe! weigerde Ln te zegenen, omdat a isa vaarding van de onontbindbaarh h van het huwelijk voorwaarde en voor geldige huwelijkssluiting. W*} problemen blijken de priesters jjw hebben met de vraag of zij wel f16 huwelijk kunnen inzegenen, wr neer blijkt dat eeno f beide T-EL' ners niet of nauwelijks gelovr^1 Ier flo üy aa kal

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2