Eten bij Groen van Prinsterer Vandaal Rome verbiedt opnieuw homofilie en masturbatie fllsilislll Pi Kerk in de wereld Nederlandse bijdrage aan strijd tegen het milita risme Ondanks pleidooi voor begrip As Tsjoe verstrooid Sportief gebed Surinaamse kerk zwaar gedupeerd Nieuwe boeken Ier Er is een einde aan eenheid in verscheidenheid Socialist Burgerij VRIJDAG 16 JANUARI 1976 KERK-BINNENLAND TROUW KWAfcT^ door A. J. Klei Dit jaar is het een eeuw geleden dat mr. Guillaume Groen van Prinsterer overleed. Er zullen ter gele genheid hiervan stellig herdenkingsartikelen verschijnen, want de geestelijke nazaten van Groen, de anti-revolutionairen, staan tenslotte nog steeds stevig op eigen benen. In afwachting van meer ernstige beschouwingen vandaag het relaas van een maaltijd bij Groen van Prinsterer, waarbij je ook nog iets toekreeg. De latere professor Gunning was predikant van de Haagse hervormde gemeente, waartoe Groen van Prin sterer behoorde. Beide mannen on derhielden een uitstekende relatie. Geliefde vriend', zette Gunning bo ven zyn brieven aan Groen en Groen schreef in 1860, toen Gunning nog in Hilversum stond, dat hy getroffen was door 'de liefelijke verschijning van ds. Gunning'. In 1861 werd Gun ning in Den Haag beroepen en hoe wel Groen het niet in alles eens was met hem, deed de komst van Gun ning naar Den Haag hem deugd. Groen bespeurde namelijk in hem 'eene voor mij beschamende over gaaf met wederliefde aan Hem, Die ons het eerst liefgehad heeft'. Groen heeft meer dan honderd brie ven van Gunning bewaard (en wat kunnen wij met onze telefoons be waren? Niets!) en ik kan niet nala ten een paar regels te citeren uit een brief die Gunning in 1872 aan de bejaarde Groen schreef: kan ik U toch soms benijden (als dit het woord is) dat Gij zooveel nader tot de heerlijkheid zijt naar mensche- lijke waarschijnlijkheid. O hoe heer lijk als wij zullen kennen, gelijk wij gekend zijn in Jezus' liefde'. Dr. J. H. Gunning J.Hzn., de man van "Pnlël". heeft als zontje van do minee Gunning, Groen van Prinster er nog meegemaakt. Hij vertelt daar van in zijn 'Herinneringen uit mijn leven' en ik geef hier het desbetref fende citaat compleet met de bijbe horende voetnoot door: 'Een blijvenden indruk heb ik be houden van den Heer en Mevrouw Groen van Prinsterer. Zij waren al heel oud toen ik hen leerde kennen en ik was toen nog heel jong. Maar de vriendelijkheid, die beiden mij bewezen vergeet ik nooit. Eens wandelde ik met hem op zijn mooie buiten en zag toen op menige plaats netten gespannen om woud duiven te vangen. De kleine veertjes op den grond bewezen hier en daar dat zoo'n arme stakker zich daar doorgeworsteld had. Ik betuigde mijn afschuw over 'die akelige wreed heid'. Met zijn fijne stem zei de Heer Groen van Prinsterer mij toen: 'Ja, beste jongen, het is toch maar de vraag of wij hen dan wel of zij ons zullen opeten'. Toen ik een uurtje later aan zijn lunch zat, zei hij mij. terwijl ik sma kelijk aan een duivenboutje zat te peuzelen: 'ben je nog boos om mijn wreedheid dat boutje voor je te hebben doert klaarmaken?' Van Mevrouw kreeg ik bij die gele genheid een bankbiljet en ze zei: 'de gelegenheid eens ongevraagd") wat te kunnen weggeven, is mij aange naam. Overleg nu maar eens met je lieve moeder wat je hiervoor koopen zult'. Mr Groen van Prinsterer was altoos bij mijn vader in de kerk. Nog zie ik zijn eerwaardige gestalte naast my, want in de Willemskerk zat hij steeds in de domineesbank en als kwajongen merkte ik met eerbied op dat hij in elke collecte een rijksdaal der stopte. Ik vond dat toen gewel dig.' Zij waren heel rijk en heel mild en werden dus onafgebroken ge vraagd om hulp. Het record van mildheid sloeg destijds een juffrouw Jochems op den Wassenaarschen weg. Die verwarmde 's winters twee AAN DE GRENZEN DER VERMOIDHEID Mr. Guillaume Groen van Prin sterer (21 augustus 1801 19 mei 1876). kamers voor al de collectanten, die haar dag aan dag belegerden. De vrouwen kregen dan een warm stoof je, opdat het wachten de dames niet te lang zou vallen. Zij gaf vaak 1000 en veel meer weg tegelijk. Tempi passati! f m maar unse g imen, Het woord van Jeremia, de j ing ge' da', hij sprak tegen Baruch, de zoon van Neria, toen deze de woorden uit Jeremia's mond opschreef op een rol, ntjes ld Neo nu v W. is in het vierde jaar van Jojak f - KAtl de zoon van Josia, koning van Juda: Zo zegt Jahwe, de God van Israël, tegen jou, Baruch: Jij zei: Ach, ik, Jahwe voegt diepe smart toe aan mijn lijden, ik zucht me moe en ik vind geen rust! Dit moet je tegen hem zegg« jstvall ROME Volgens de christelijke leer zoals het Vaticaan die opvat mag de sexuele bele ving alleen plaatsvinden binnen het huwelijk. Voorechtelijke om gang en homosexualiteit en zelf bevrediging zijn daarom niet toe gestaan. Dit zijn de voornaamste punten van het door de congregatie voor de ge loofsleer opgestelde stuk 'Over en kele Vraagstukken van de Sexuele Ethiek'. De verklaring is goedge keurd door paus Paulus. Zij stelt zich achter de leer uit de encyclieken 'Casti Coonubii' en 'Humanae Vi- tae'. De Nederlandse bisschoppen noe men het document 'een wegwijzer cn een appèl' en 'de visie, die de christelijke kerk vanouds heeft af gelezen uit Gods woord'. Het stuk baseert zich op de natuurwet, vol gens welke de sexuele beleving al leen binnen het huwelijk echt zinvol en moreel juist is. Daarom verwerpt het sexuele omgang voor het huwe lijk. ook van degenen die vast van plan zijn met elkaar te trouwen of die menen deze intieme relatie niet te kunnen missen om hun liefdes band te bewaren. Een reden die te gen het samenwonen pleit is dat men in deze situatie geen kinderen wil- aldus het document. Ook homosexuele beleving is niet toegestaan ondanks de gangbare op vattingen om dergelijke relaties minstens te dulden. Het stuk pleit wel voor begrip en pastorale zorg envindt ook dat de schuld met voor zichtigheid moet worden beoordeeld. Maar dit alles is geen motief om ait gedrag moreel te rechtvaardigen. Homosexuele relaties druisen in te gen de moraal. Paulus citerend, stelt het document, dat men de homo- sexueel in geen geval mag goed keuren, zonder dat men echter mag concluderen dat allen die lijden aan deze 'afwijking' persoonlijk verant woordelijk zijn. De verklaring spreekt over homosexuelen die te genezen zijn en over anderen die vanwege 'een soort ingeboren in stinct' zo'n ziekelijke aanleg heb ben, dat ze ongeneeslijk zijn. Steeds op grond van het argument dat de sexuele beleving uitsluitend in het huwelijk thuis hoort, wijst het document ook de masturbatie volle dig van de hand, ook al is gebleken dat de zelfbevrediging veel voor komt en dat men hiervoor vaak slechts weinig verantwoordelijkheid draagt. Prof. Berkhof blijft raad van kerken leiden AMERSFOORT De raad van kerken in Nederland heeft besloten de aanbeveling van een van de secties van de assemblee van de we reldraad van kerken in Nairobi inzake de opzet van een programma tot strijd tegen het militairisme nader uit te werken. Zo spreekt Jahwe: Weet je wel, dat Ik afbreek wat Ik zelf gebouwd heb en uittrek wat Ik zelf plantte, en jfj, jij probeert 't beter te hebber Kwaad over al wat leeft, breng Ik, dat is zijn woord maar jou geef Ik je leven als buit waar je ook heengaat. (Jeremia 45) al bet« m hot zij en aden p is o: is öc gevolg" AR- ja ero\ ■eenh a zien R. m< Spotprent van Wibo uit de dagen van Humanae Vitae: een bedroefde dame voert de pil nu maar aan de kippen. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Beyers Naudé (2) Welk een laffe aanval! Welk een stoot onder de gordel! Deze welge teld elf vragen met ingebouwde ve nijnige conclusie van dr. E. D£asse- link In Uw blad van 12 januari j.l. naar aanleiding van de rede van dr. Beyers Naudé. Die alle heerlijk vrijblijvend gericht tegen een man, die als weleer de profeten en in navolging van zijn Heer om des gewetens en evangelies wil moet optornen tegen de geves tigde machten en de heersende on christelijke, want racistische, opvat tingen in de kerk en ln de samen leving, waarvan hij deel uitmaakt. Dr. Masselink! Er zal U hier geen uitreisvisum worden geweigerd, als U elders in de wereld, b.v. in Zuid- Af ka, een rede zou willen houden. Noch staat U hier een verbod van ontvangst van buitenlandse gelden voor Uw activiteiten te wachten. Wees dus een man! En geef dan in dit blad Uw eigen echte waarheid in liefde over de door de Nederduits Geref. kerk verdedigde opvattingen omtrent de scheiding van de rassen en over de daadwerkelijke uitwer- FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden ,op nummer 020-913456: en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Den Haag Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. king van die opvattingen door het op deze kerk steunende apartheids- regiem. Doesburg B. J. Zwiers Telefoonkosten In Trouw van vrijdag 9 januari jl. stond een bericht over een maatre gel van staatssecretaris Meijer (CRM), waarover Rotterdammers niet te spreken waren. Naar aanlei ding hiervan iets over de telefoon kosten. Voor bejaarden met-alleen-maar- AOW is de telefoon duur. veel te duur. De meesten zijn graag aan gesloten omdat hun kinderen en fa milie dan op elk gewenst moment *en kunnen spreken, maar zelf ge bruiken ze de telefoon meestal om zo nodig hulp te kunnen vragen, en voor enkele bestellingen. Dus hun 2-maandelijkse rekening zal mees tentijds bestaan uit 44.abonne mentsgeld en bijv. ƒ6,— a ƒ10,— gesprekskosten. En hierin zit toch een grote mate van onbillijkheid. Is het niet mogelijk om het als volgt te doen: stel het abonnement op bijv. 50,— of 60.— en ieder die minder dan dit bedrag aan gesprekskosten heeft, onverschillig hoeveel, krijgt een gelijk bedrag aan abonnements geld te betalen. Dat is eerlijker, en maakt de telefoon voor de mensen met kleinere inkomens minder duur, terwijl de Telefoondienst er niet op achteruit gaat waarschijnlijk. Voorburg G. Goris Adviseurs (10) De heer G. den Hertog wekt in zijn brief (7 jan.) de indruk, dat in het westen 'vrijheid' heerst, een 'recht staat is', en 'gelijke welvaart voor allen', in tegenstelling tot het Rus- sisch-communlstische systeem. Ik wil geenszins beweren, dat in het R sisch-communistische systeem vrijheid heerst. Dat echter ook de vrijheid binnen het westers-kapita- listische systeem zeer betrekkelijk is. wil ik duidelijk maken aan de hand van onderstaand citaat uit het boek 'Filosofen van de derde we reld'. door Hans Achterhuis. 'In de westerse klassenmaatschappij be schikken volgens Mao de heersende groepen over de vrijheid anderen uit te buiten, terwijl deze laatsten ze ker niet de vrijheid hebben zich aan deze uitbuiting te onttrekken. Ze ker. Mao geeft toe dat in een der gelijke maatschappij wel de vrij heid bestaat om zijn mening uit te spreken, maar slechts voor zover dit de fundamentele belangen van de bourgeoisie niet schaadt'. Stadskanaal Janet Steenhuis Kinderbijslag Men windt zich nu zo op over het voorstel tot afschaffing van de kin derbijslag. maar heeft men zich weieens druk gemaakt over al die genen die nog nimmer kindertoeslag gekregen hebben? B.v. de zelfstan digen met twee kinderen die maar net boven het minimum loon uitko- Groningen Zedenbederf In Rome is bekend gemaakt dat het stuk is opgesteld door een interna tionaal team van theologen. De of ficiële pauselijke commissie van theologen werd echter niet geraad pleegd en evenmin de bisschoppen conferenties. zoals dit de laatste ja ren bij de voorbereiding van belang rijke documenten gebruikelijk is. Aanleiding tot de publikatie van het document is het zedenbederf, dat de laatste tijd sterk is toegenomen en dat volgens de opstellers geleid heeft tot het bevorderen van een on geremde genotzucht. Hierdoor zijn 'zelfs bij christenen' de tot dusver trouw onderhouden ethische normen aan het wankelen geraakt. Omdat meningen, die in strijd zijn met de kerkelijke leer, zich wijd verbreid hebben, vragen velen zich af waar aan zy zich moeten houden. Dat de kerk herinnert aan de ethische nor men en beginselen spruit niet voort uit een wereldvreemde houding, zo als vaak beweerd wordt, 'maar om dat zij zeker weet dat deze normen overeenstemmen met de goddelijke ordening van de schepping en met de geest van Christus en dus ook met de menselijke waardigheid'. Hier bij beroept het document zich op de natuurwet, vele bijbelteksten, vooral van de apostel Paulus, en op teksten van het kerkelijk leereezag. met name van het laatste concilie. Christopher Matthews van het pers bureau Reuter in Rome tekent aan dat sommige Vaticaanse deskundi genvan het document vinden dat het meer tolerantie tegenover homofilie en zelfbevrediging inhoudt dan in vroegere Vaticaanse stukken tot uiting kwam. PEKING (AFP) De as vam wijlen premier Tsjoe en-Lai wiens stoffe lijk overschot maandag werd gecre meerd, is donderdag 'op verzoek van de overledene verstrooid over land en rivieren van ons moeder land' zo meldde het persbureau Nieuw China. Het officiële Chinese persbureau meldde voorts dat vice-premier Teng Hsiao-Ping Tsjoe's waar schijnlijke opvolger, donderdagmid dag een herdenkingsrede heeft ge houden tot meer dan 5000 verte genwoordigers van alle maatschap pelijke geledingen in Peking. BONN (ANP) In een gebeden boek. d at in West Duitsland door de rooms katholieke kerk is uitge geven, wordt sportlieden gevraagd te bidden om God's hulp om hun tegenstanders als vrienden te be schouwen. De nieuwe druk van het gebeden boek bevat voor de eerste maal een gebed speciaal voor beoefenaars van wedstrijdsport. Een gedeelte van het gebed luidt: 'Help mij om zelfs mijn tegenstander als een vriend te beschouwen. Laat de overwinning mij niet trots maken en moge een nederlaag mij niet tot wanhoop drijven'. De raad zal een werkgroep instellen, waarin leden van de sectie sociale vragen van de raad van kerken, ie mand van het interkerkelijk vredes beraad. van Kerk en Vrede en van de doopsgezinde kerk zullen zitten. De werelraad zal waarschijnlijk in augustus, tijdens de zitting van het centrale comité over de aanbeveling een besluit moeten nemen. De Ne derlandse afgevaardigden naar het centrale comité kunnen dan de re sultaten van de Nederlandse werk groep meenemen. Het programma tot bestrijding van het militairisme zou zich vooral richten op uitwassen van het militair denken en niet in de eerste plaats op het bestaan van strijdkrachten. De raad van kerken heeft besloten een nieuw huisorgaan op te richten, dat in de plaats komt van het blad Gemeenschap van Kerken, dat een kwijnend bestaan leidde. Het nieuwe blad zal als titel krijgen 'InEin'. Het komt voor het eerste eind van deze maand uit onder verantwoordelijk heid van de onlangs opgerichte sec tie publiciteit van de raad. Ook dit jaar blijft de Leidse dog maticus prof. dr. H. Berkhof voor zitter van de raad van kerken in Nederland. Prof. Berkhof zal een van de drie voorzitters zijn van het beraad dat Kerk en Wereld van 23 tot 25 januari houdt ter gelegen heid van het jubileum van dit vor mingscentrum. Het beraad zal gaan over 'Nairobi ln Nederland'. Er zul len honderden geïntersseerden aan meedoen. De raad van kerken heeft een werkgroep ad hoe ingesteld, die zich speciaal gaat bezighouden met ROTTERDAM De evangelische broedergemeente in Rotterdam is voor een bedrag van 67.000 gulden benadeeld. De politie heeft de 37- jarige administratieve consulent E. R. C. uit Zwijndrecht aangehouden. Hij wordt verdacht van valsheid in geschrifte. De evangelische broedergemeente in Rotterdam heeft de pastorale zorg voor enkele duizenden Surinamers in zuidwest-Nederland. een beraad over de betekenis van de assemblee in Nairobi voor de Nederlandse kerkelijke situatie. De Nederlandse raad van kerken heeft besloten het initiatief, dat in Nairobi werd genomen, voor een gesprek tussen de kerken in ons land en in Engeland en Duitsland voort te zetten en te komen tot een gezamenlijk beraad met de Europe se kerken over de Europese 'verta ling' van de oecumenische thema's. 'De moord op de eenendertigste ver dieping' en 'Springveer', door Per Wahlöö. Uitg. Bruna te Utrecht. Zwarte beertjes. Prijs 4,25. Het Zweedse schrijversechtpaar Sjö- wall en Wahlöö heeft wereldfaam verworven met een serie misdaad verhalen, waarvan er inmiddels in Nederland acht zijn verschenen. Het plan om er een serie van tien van te maken heeft het echtpaar maar ter nauwernood kunnen uitvoeren, omdat Per Wahlöö inmiddels aan maagkan ker is overleden. Bruna heeft nu twee boekjes vertaald, die Wahlöö nog alleen heeft geschreven. De cy nische ondertoon, het maatschappe lijke engagement, de kritiek op de verloedering in een moderne en hoogontwikkelde samenleving als een ste: die van Zweden; alle ingrediënten die de gezamenlijk geschreven poli- te Drogeham. tieromans zo kenmerken, zijn in aanleg ook bij Wahlöö alleen te vin den. Maar op de een of andere ma nier zijn de gezamenlijke boekjes volwassener, realistischer misschien. VOORBUGANf Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Gameren: J. te Middelharnis; te Doorn -i braad te Bleiswijk. I Afscheid op 18 jan. van Rit I P. Broeder, ber. te Borssele. Intrede te Warnsveld: H. donk uit Rotterdam-Hillef te Apeldoorn: J. Valk uit nen; te Laren (NH): J. F. Bn j uit Hilvarenbeek; te Vriezenvéen: E. Kempe ig e: Werkendam; q-, te Gouda: J. H. Gijsberts-er ven-Hardinxveld; te Rhoon: J. C. van Hunn melo. Hrda Emeritaat: J. W. Willemseif^ terhesselen; D. Oosten te Ut| GEREF. KERKEN Beroepen: te Zoetermeer ki Boer aldaar, die dit bero een r aangenomen: te Oosterend nodi P. H. Steenhuis te Enschede, betrc Afscheid van Peize D. ber. te Parijs (Fr.). Kies"' Bevestiging: te IJmuiden ht di pied.) F. Minnema uit Rotte al h< k zil GEREF. KERKEN (VRIJG. 1 voc Afscheid van Steenwijk J. S tijd, te Urk. p-ge CHR. GEREF. KERKEN hot( Beroepen te Maarssen J. IA. jyiug^iiaiu. Afscheid van Goes A. Broer 1 te Lelystad, i.s.m. Ger( (buiten verb.). In ieder geval zijn ze aanmerkelijk humoristischer. De verhalen van Per Wahlöö zijn voor alles somber, soms op het onwerkelijke af. Een luguber detail is in beide boekjes uit '64 en '68 is dat de hoofdpersoon last van zijn maag heeft. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen te Chilliwack (Br, bia, Canada) F. Mallan te V gen. eer tje. Hng evin iet h id, door Aldert Schipper Terwijl er nog nooit zoveel studenten aan de protestantse theologische fa culteiten in Frankryk zijn geweest als op het moment, tobt het Franse protestantisme over zyn aanstaande verdwijning. De bekende theoloog Jaques Ellul heeft gezegd: 'Onder ons beheer zien we het institutionele protestantisme overlijden'. In een discussie, die is afgedrukt in het ook al marginale protestantse weekblad 'Réforme' schrijft de voor aanstaande protestant Maurice Couve de Murville (lange jaren minister in gaullistische kabinetten) dat hij de gouden eeuw van het Franse pro testantisme situeert in de jaren tus sen 1870 en 1914. 'Mon Couve', zoals de Franse Canard Enchainé de mi nister spottend noemde, is een en thousiast protestant. 'Onze kerk heeft haar belijdenis en liturgie, maar zy heeft nimmer de plaats ingenomen van het individu, zij heeft nooit iemand zijn verantwoordelijkheid af genomen. Ik geloof dat het protes tantisme beter dan het katholicisme aangepast is aan de eisen van de moderne tijd. In de politiek is het de vertegenwoordigende democratie en in de economie is het de vrije onder nemingsgewijze productie. Als je volgens Couve de Murville de jeugd in deze religieuze traditie opvoedt en schoolt, zal er steeds een protestantse gemeenschap blijven bestaan. 'Zo Franse politieke, culturele en vooral wetenschappelijke leven. Hun deel in de leiding van de economie is al heel markant met een concentratie op de mijnen, de banken, de wapenindustrie en de auto's (Peugeot). Het vreemde is echter dat de protestanten linkser stemmen dan de katholieken. In de protestantse kerken geldt naast een traditionele theologie een progres sieve sociale ethiek. Oud-premier Couve de Murville niet, dan zullen de protestanten zich mengen onder de anderen en zal er van deze groep niets anders overblij ven dan een herinnering.' Couve de Murville situeert het pro testantisme waar het in Frankrijk, buiten sommige streken in het zuiden en oosten, eigenlijk aldoor gestaan heeft, in de kringen van de bour geoisie. Deze maatschappelijke oriën tatie van het Franse protestantisme is zijn zwakte, maar tegelijk vermoe delijk een van de oorzaken van zyn voortleven. Het protestantisme is in Frankrijk een zeer geringe minder heidsgroep. Er zyn zowat evenveel mohammedanen als protestanten in het land. Toch hebben de protestan ten een merkbare invloed op het Een vertegenwoordiger van deze progressieve ethische richting in het protestantisme is de socialistische partij-secretaris Michel Rocard. Hij is in een protestants gezin opgevoed en was lange tijd actief in de protes tantse jeugdbeweging. Rocard denkt, net als Couve de Murville, dat zijn kerk op een tweesprong staat De keuzen waarvoor het Franse protes tantisme volgens Rocard geplaatst is, wijken echter nogal af van de opties van Couve de Murville. Rocard zegt: 'Mijn relatie met de kerk is steeds een grote en voortdurende lijdens weg over het institutionele karakter van de kerk geweest, die niet in staat bleek de vragen te horen van de mo derne maatschappij. Indien de zaken doorgaan zoals zij nu gaan, geloof ik dat het protestantisme verloren is. En ik geloof niet dat het historisch zo'n enorm drama zou zijn. Maar als het protestantisme zich, zoals het nu is. weer ten dienste kon stellen van zijn profetische roeping, dan zouden heel wat dingen kunnen veranderen. Ontegenzeggelijk hebben de bijzon dere hoedanigheden van het Franse protestantisme er voor gezorgd dat het zo'n grote rol kon spelen in onze nationale volksgemeenschap op een moment dat wy moesten vormgeven aan onze democratie, een staatsbe stel waartoe ons volk in zijn geheel minder kwaliteiten bezit dan andere volken. In de huidige tijd zie ik voor het protestantisme geen vergelijk bare rol en nog minder in de toe komst'. Volgens Michel Rocard is dit pessimisme ingegeven, doordat aan de evangelische boodschap zijn maatschappelijke dimensie is ontno men. Dit vindt de socialistische lei der een teken van dood in de kerk. 'Ik raad u geen vlucht aan in de po litiek, maar ik vraag u het feit on der ogen te willen zien, dat je niet ongestraft christen bent. Op zichzelf is een kerk, waar een gaullistische premier en de secretaris van de socialistische partij elkaar tegen het lijf kunnen lopen zo gek nog niet. De sociologen zouden dat een teken van welkome pluriformi teit noemen. Toch lijkt me toe dat een kerk, die zo pluriform is inder daad gevaar loopt. Wanneer deene de kerk in stand wil houden om daarmee de toekomst van de ondernemingsgewijze pro ductie veilig te stellen, terwijl de an der het heeft over de openbaarheid van inkomens en de vrijheid van meningsuiting, dan ben je het ver band eigenlijk al kwijt. Het mooie van de protestantse va- .riant van het christelijk geloof is de passie voor eenheid en orthodoxie van de leer, maar ook het zoeken naar het juiste handelen van de ge meente. Als je elke keer als gemeen te weer merkt dat je elkaar nog kan vinden in de leer, dan is dat genade. Maar wanneer je meent het in de leer eens te zijn en in het handelen zo fundamenteel uit elkaar gaat als Couve de Murville en Rocard, dan zal het met de eenheid in de leer ook wel niet zo best er voorstaan. NED. PROT. BOND Afscheid van Baarn F. van gens em. Ursi Kardinaal Ursi van Napels >C< oproep aan de kidnappers 16 maanden oude baby gec kind vrij te laten. De bab 1 01 zoontje van een metaalarbe de voet van de Vesuvius. IN De kidnappers eisen 600 mil u. (twee en een kwart miljoen losgeld. In zijn oproep zegt ari dinaal: 'Ik ken noch uw naip r. uw gezicht, maar ik doe eei C( op uw hart in de naam van ijns de hele christelijke gemeens* u het kind terug geeft aan zr lie. Een baby van zestien hoort thuis bij zijn moedei ^erl' een wet, die zelfs door wild a men en wilde beesten in he' wordt in acht genomen.' vo; orrl senl Legeraalmoezenier Op 58-Jarige leeftijd Is o ge hoofdlegeraalmoezender E. Vallen te Den Haag. Sinds 1 ace hij belast met de leiding in r.k. geestelijke verzorging frbai landmacht. Stads 1946 wal mei legeraalmoezenier. De begri ton maandag ta Blerick. zint wit Meliton Metropoliet Meliton van is zeer tevreden over de a ,e van de wereldraad van k< Nairobi. 'Sinds Nairobi voele aj thodoxe kerken zich pas lid van de wereldraad', zei een bezoek aan het bureau 10g wereldraad in Genève. Nai: volgens hem beter dan Upp constateerde een duidelijke gang van het 'verticalisme'. Lu. Volgens Meliton hij is di t|a, man in het oecumenisch patr L vanKonstantinopel; toen hij in Rome was. kuste de paus i ten hebben de andere k< Nairobi voor het eerst echt op terd naar de stem van de or! ;d, Tgi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2