ursus (vier avonden) over ntwikkelings-samenwerki ng F.C. Koe in Lavinia een avondje ongein Meer voorstellingen Film International Supertramp toverde ruimtelijke effecten el vooral: de mensen bewust maken van derde-wereld-problematiek 'Ook mogelijkheden om zelf actief te worden aangeven' Zaterdag extra concert in de RAI Zilveren medaille voor Scarabee in Praag Antiekwereld, een nieuw maandblad NSDAG 14 JANUARI 1976 BINNENLAND/KUNST TROUW/KWARTET 9 va< stel r moet erd, •■en dapSFOORT De volksuni- ;t Eemland houdt in fe- rsone3i en maart een cursus over kkelingssamenwerking. is de deelnemers inzicht te ie in de achtergronden van erhouding tussen rijke en landen, de situatie van de cing in de Derde Wereld mogelijkheden om in Ne- ïd hiermee bezig te zijn. ;iet ii in de idt hi; zijn oo! ontwikkelingssamenwerking •sus bestaat uit vier avonden de financiële drempel zo laag ond< 1 gisch ei, ange fi Bijl gew Na wie onomi lk te houden, wordt voor die emen !n in totaal zestien gulden aan atscht >elc* gevraagd. Het initiatief ^ze cursus is genomen door Amersfoort, de plaatselijke ;r vartig van CLAT-Nederland, een ersortflteitsbeweging, die zich voor- derne ighoudt met het vakbonds- fschri zoals dat gestalte heeft ge- >i gist in de Latijns-Amerikaanse het trscentrale CLAT. In overleg teren e NOVIB en CLAT-Amers- in] 'erd voor de cursus ontwikke- en to menwerking een programma lt zicjeld, dat bestaat uit vier the- erd, het fSte avond (12 februari) gaat de vraag: 'Wat is ont- Ingssamenwerking?' Ferry it, ontwikkelingswerker van ort\ t VIB voor de regio Utrechte lef h oort zal over dit onderwerp eiding houden en daarna volgt het 1 toning van twee films ter il- voretie. Op 26 februari is als gast- brietr de Ceylonees Malin Swaris odigd, die het zal hebben over ichiedenis van ontwikkeling en ntwikkeling'. toegespitst op latie in Zuid-Azië. De derde heeft als thema: 'De kern van obleem is bevrijding'. Gerrit uit Amersfoort, secretaris solidariteitsbeweging CLAT- and zal dan verslag doen van s, die hij onlangs maakte door en Mexico. Daarbij zal film laten zien over zijn ont- met landarbeiders, kleine "en fabrieksarbeiders in die De cursus wordt afgesloten naart met een avond, die als heeft: 'Wat kunnen we zelf Jan ter Laak, oud-secretaris t Interkerkelijk Vredesberaad en nu pastor van het omroep- ,at KRO-RKK m Amersfoort, overzicht geven van de Derde beweging in Nederland. In ting daarop zullen mogelijk- tot eigen activiteiten bespro- irden. ill een nogal ambitieus pro- Dit Mexicaanse jongetje werkt in de kleigroeve van een steen fabriek om zo mee te helpen de armoe thuis enigszins te helpen verlichten. Hij draagt tien tot vijftien stenen per keer weg en dat de hele dag door. Naar school gaan is er voor hem niet bij. gramma, dat niet alleen gericht is op het geven van informatie, maar daarnaast ook is opgezet om de deelnemers aan deze cursus te wij zen op mogelijkheden om zelf actief te worden op het terrein van de ontwikkelingssamenwerking. Mevrouw D. H. Pot-Bieshaar, secre taresse van CLAT-Amersfoort, zegt desgevraagd, dat deze cursus er vooral op gericht is om de mensen bewust te maken van de Derde We reld-problematiek. Veel mensen zijn daar niet of nauwelijks van op de hoogte, terwijl het toch een zaak is, die ons allemaal zou moeten aan gaan. Vaak wordt men beïnvloed door negatieve berichtgeving hier over, waardoor er een houding van apathie ontstaat. Met deze cursus wil CLAT-Amersfoort in samenwer king met de volksuniversiteit Eem land zorgen voor verantwoorde in formatie over de levensomstandig heden van de mensen in de Derde Wereld met daaraan vastgekoppeld de vraag: wat kunnen we zelf doen hier in Nederland? Mevrouw Pot: CLAT-Amersfoort stelt zichzelf voortdurend die vraag en dat brengt mee, dat we doorlo pend bezig zijn om publiciteit te ge ven aan ons werk. Zo heeft onze af deling vorig jaar een informatie avond op touw gezet, speciaal ge richt op het onderwijs en ook een avond over ontwikkelingssamenwer king, bedoeld voor vakbondsleden, omdat nog steeds niet iedereen, die is aangesloten bij een vakbond door drongen is van de noodzaak, dat er op dit terrein nog veel moet gebeu ren. Als laatste voorbeeld kan ik vermelden, dat er ook'een bijeen komst is geweest voor kerkelijk georiënteerde mensen met prof. J. Verkuyl als spreker. Op deze ma nier proberen we steeds een bepaal de sector van de samenleving te be reiken. Wat het ontstaan van de cursus be treft vertelt mevrouw Pot, dat be gin september vorig jaar, toen CLAT-Amersfoort zich boog over de vraag wat men in het nieuwe sei zoen zou gaan doen, het idee voor deze cursus naar voren is gebracht. Er werd contact opgenomen met de volksuniversiteit Eemland en dat contact viel gunstig uit, nadat Eem land bij de volksuniversiteit in U- trecht geïnformeerd had hoe de erva ringen waren geweest met de cur sus ontwikkelingssamenwerking, die men daar met CLAT in Utrecht des tijds had georganiseerd. Die cursus is wel een succes geweest en naar aanleiding daarvan besloot Eemland aan een dergelijke cursus medewer king te verlenen. Wel werd daaraan de voorwaardeverbonden.dat de cur sus 'evenwichtig' van opzet zou zijn met als gevolg, dat ook de NOVIB bij de opzet werd betrokken. Gaat door De situatie is nu zo. dat de cursus in ieder geval doorgaat, omdat het minimum-aantal van twintig mensen als deelnemer inmiddels is bereikt, maar dit neemt niet weg. dat meer deelnemers nog van harte welkom zijn. Mevrouw Pot: Persoonlijk ben ik bij dit werk betrokken geraakt uit sociale bewogenheid met het lot van de mensen in de Derde Wereld. Ik wilde via het vakbondswerk pro beren hun levensomstandigheden te verbeteren..Mijn ervaring is, dat als je eenmaal met dit werk in aanra king bent gekomen, het je niet meer loslaat. Hoe meer je wordt geïnfor meerd over de situatie daar, hoe sterker je van het besef wordt doordrongen om er Iets aan te doen. Op mijn manier probeer ik dan ook om de situatie van de mensen in de Derde Wereld mee te helpen te ver beteren. Mochten na deze cursus deelnemers tot de overtuiging zijn gekomen, dat ook zij iets kunnen doen op dit terrein, dan is deze cur sus zeker niet tevergeefs geweest. Meer informatie over deze cursus kan men krijgen bij CLAT-Amers foort, tel. 033-15555. If'fAN LEZERS TS ipsrecht lan lu ruw die te hel hut hou< O] gqg, »eten d« vo< m bJOl Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Raad van Advies voor de ïlijke ordening 'n poging doet procedure rondom de bestem- nnen te verkorten is toe ïen. Dat hij dat doet ten kos- beroepsmogelijkheden van de uele burgers is onaanvaard- lelet op het gegeven dat het zestien procent van de be ken betreft, bovendien van invloed. In het commentaar w/Kwartet (31-12-'75) is te- twijfel uitgesproken. Naar lening speelt in deze kwestie ipderwaardering, zo niet mis- ;ag, van de bezwaren van niet nliische aard weer een rol. Als- bezorgd zijn over aantasting tuur en milieu niet van even- g etekenis is als de zorgen van -afcsche aard. U schrijft: een ^g aan de wetenschap om juiste waardebepaling te ko- )kee, maar dan in dit sta- 1 eker geen beperkingen van epsmogelijkheden. Zeker niet ig voor de milieubezorgden. M. Walinga ziektijdschrift, is juist, maar 'De Harp-Muziekfonds' bestaat nog steeds en is gevestigd te Amster dam-Osdorp. In een van de bundels 'Harpklanken', namelijk band 10, zijn vier voorspelen van Brachthuy- zer opgenomen. Deze bundels zijn nog steeds verkrijgbaar. Als bijzon derheid kan ik u nog vermelden dat het boek 'Evang. Gezangen' in mijn bezit is. Het is in 'steendruk' uitge voerd. Keurig schrijfwerk. Amsterdam Joh. M. Pijlman naliteit (2) igezonden stuk d.d. 8 janua- t de heer D. G. van den Bos rerlaagde criminaliteit in Den gevolg zou zijn van het [patrouilleren van de politie, i vermoeden harerzijds over Itte van de criminaliteit, ken er niet van uit gaan, dat Icriminaliteitscijfers aan de |_te wijten zouden zijn. Het vaar zijn, dat een en ander akt wordt door minder pa- en van de politie, nu niet be- I of de politie inderdaad min- |patrouilleerd hééft, moeten r ook niet van uitgaan. Daar bij, dat de gegeven cijfers wuste artikel vooral betrof- door betrokkenen aéngege- licten, zodat het tegengestel- Ide mening van de heer Bos Ivoor de hand ligt, nl. dat de e criminaliteit niet aan de e wijten is. Edward van der Kaaij fithuyzer (slot) .nleiding van uw artikel over puyzer het volgende: De op- wijlen 'De Harp', chr. mu- Heldring Als toegewijd lezer van Heldrings rubriek 'Dezer Dagen' in NRC Han delsblad deed het me deugd zater dag 10 januuri jJ. in Trouw een be spreking door ds. A. A. Spijkerboer aan te treffen van Heldrings boek 'Het verschil met anderen'. Mét ds. Spijkerboer geloof ik, dat een kriti sche en onafhankelijke auteur als J. L. Heldring nooit echt populair zal worden. Ondertussen wordt Heldring wel trouw en scherp gelezen. En ds. Spijkerboer mag hem dan nooit 'als autoriteit geciteerd gezien hebben', Heldring wordt wel degelijk geci teerd, zo niet als. man van gezag, dan toch zeker als man die iets te zeggen heeft. Om slechts één voor beeld van een (instemmend) citaat te noemen: in ons vorig jaar bij het Wereldvenster in Baarn verschenen boek 'In naam van de Vooruitgang' (politieke en ethische notities over 'grenzen aan de groei') beginnen Wouter van Dieren en ik ons voor woord met de uitspraak van Hel dring: 'De staat is immoreel. De in woners mogen misschien een moraal hebben, de ctaat zeker niet. Dat was altijd zo. maar kan dat zo blijven?'. Ons boek kan gelezen worden als een dankbare exegese van dit woord van Heldring. Dit antwoord luidt als volgt: Het uitgangspunt voor deze uitzen ding was uitsluitend composities op te nemen van organisten die aan de Amsterdamse Oude Kerk verbonden zijn geweest. Echter bleek in het beschikbare tijdsbestek het gesignaleerde psalm- voorspel van Jan Daniël Brachthuy- zer goed te passen, hoewel hij geen organist van de Oude Kerk, maar wel toezichthouder van het orgel is geweest. Aan de hand van gegevens door mej. Bijtelaar gepubliceerd bij het Orgel centrum, heeft het TV-productie- team aantekeningen gemaakt, die ook voor het 'Uitgelicht' in de Om- roepgids gebruikt zijn. Zn de daar vermelde lijst van Oude Kerksorganisten vond men wel Wil lem Hendrik, maar niet. Jan Daniël, die als toezichthouder elders in het verhaal voorkomt. Overigens is deze vergissing, waar voor onze excuses, niet de enige die ten aanzien van deBrachthuyzers ge- Saakt is. de voor-oorlogse druk van 'Het orgel en zijn meesters' door M. A. Prick van Wely is op pagina 291 een portret van Daniël Brachthijyzer te vinden. In de tekst zijn evenwel de bij Jan Daniël behorende jaartallen opgegeven. Hilversum Klaas Bartlema, plv. hoofd progr. afd. V muziek NCRV Hilversum Hans Bouma Brachthuyzer (4) Hoewel enkele lezers al reageerden op het voortreffelijke speurwerk van A. J. Klei betreffende de Brachthuyzers, naar aanleiding van de NCRV televisie-uitzending 'Luis ter van het orgel' op 5 december Jl., is de vraag over de verwisseling van Jan Daniël en Willem Hendrik Brachthuyzer in de Omroepgids van 23 november d.a.v. nog niet beant woord. Aanfluiting Het college van b. en w. is een aan fluiting voor de stad Amsterdam. Na het vertrek van de PSP-er Huib Riethof kon je voelen dat ook Roel van Duijn op welke manier dan ook gewipt zou worden. Het blijkt met de stadsbestuurders zo te zijn, dat als één persoon echt de beloftm aan de kiezers nakomt, hij eruit wordt gezrt. De meeste PvdA- wethouders gaan htm eigen gang. luisteren totaal niet naar hun ach terban en stemmen tegen gedane beloften aan kiezers in. Ook de kwestie rond de aanleg van de me tro zijn wij niet vergeten. Eigenlijk moesten alle leden van het college (behalve Van Duijn) na de misluk te aanslag op een metrostation af treden, omdat zij tegen beter weten in de actiegroep Nieuwmarkt aan wezen als de dader. Onze conclusie is dat Van Duijn moet aanblijven en dat de overige wethouders maar moeten opstappen. Een vervanger voor Van Duijn (gé- leverd door de PPR) is geen oplos sing. Deze persoon komt voor de zelfde moeilijkheden te staan. Als ambtenaren schamen wij ons diep om voor een dergelijk stads bestuur te moeten werken. Wij houden echter in gedachten dat we met ons werk vooral de bewoners var Amsterdam ten dienste zijn. Roel van Duijn wensen wij veel sterkte en we hopen, dat zijn eer lijkheid door de Amsterdammers niet snel vergeten zal worden. Amsterdam Frits de Jong H. Haken C. W. de Gans mevr. F. Janse Marx Satanisten zijn aanhangers van de satan. Het satanisme is dus niet zoals Aldert Schipper ons doet ver moeden een onschuldig verzetje voor een groepje mensen. Dat Marx een anti-christelijke leer gebracht heeft is voor ieder, die theologisch onderlegd is, een vol komen duidelijke zaak. Dit heeft Wurmbrand in hoofdzaak bedoeld. Niet Marx als lid van een groepje satanisten, zoals Laveys groep, maar Marx als tegenstander van het christelijk geloof, dus als satanskind. Ik begrijp dan ook niet dat Wurm brand de propagandatechnieken van de communisten in zijn schoenen geschoven krijgt, Ecmncs T. van Dalen Lammers 'Een goed en dynamisch bestuurder', noemde u in een redactioneel com mentaar de Amsterdamse wethouder H. Lammers. Ja ja, zo dynamisch dat Amsterdam van Ruigoord tot de Bijl mer mag uitgroeien tot één grote me tropool compleet met kantoorflats, industrieën en de verdere klerezooi. Niets is deze wethouder te veel. Ove rigens heeft deze ex nieuw linkser, al heel wat schade aangericht in de binnenstad o.a. door de aanleg van metro en parkeerruimte voor auto's. M.i. onbegrijpelijk dat deze vroegere progressief denkende man tot deze handelswazen kan komen. Door inferieure daden ta.z. van de Nieuwmarkt-bewoners en nu met Roel van Duyn (hierbij braaf terzij de gestaan door Samkalden) is zijn aanzien er niet beter op geworden. Amstelveen Sjaak v. d. Steeg i n Scène tijdens de intieme party in managerkring bjj 'F.C.Koe in Lavinia'. door André Rutten AMSTELVEEN 'F.C.Koe in Lavinia' is de merkwaardige titel van een merkwaardig programma, uitgebracht door Pim Peters Producties, voor het eerst in het Cultureel Centrum van Amstelveen. Het begint met twee (te) uitvoerige scènes van loltrapperij, eerst op een burgermansbruiloft, daarna op een intieme party in managerskring. Het zal wel de bedoeling geweest zijn te laten zien dat men in beide kringen om soortgelijke ongein lacht, maar om dat effect te bereiken waren noch de teksten, noch het spel vol doende toegespitst. De zaal, redelijk vol, liet het heel gelaten over zich heen komen en ademde duidelijk verlicht op, als het goede combo (te weinig) aan bod kwam. Misschien ROTTERDAM Met een record aantal voorstellingen gaat het fes tival 'Film international' van 20 tot en met 29 februari in Rotterdam zijn eerste lustrum vieren. Er worden meer dan tweehonderd voorstellingen gegeven in vijf zalen waar ih totaal 50.000 zitplaatsen be schikbaar zijn. Voor dit vijfde fes tival het enige dat jaarlijks in Ne derland wordt gehouden heeft men zoals gebruikelijk alleen films ingezet die nog niet in Nederland vertoond zijn. Er is één wereldpre mière bij: de film 'Central bazar' van de Engelse cineast Steve Dwoskin. De film heeft als thema de mense lijke onverdraagzaamheid en het on vermogen. tot communiceren. Niet alleen in Nederland, maar ook uit het buitenland is de belangstel ling voor het Rotterdamse festival in de afgelopen vijf jaar enorm toege nomen- Het begon als een plaatselij ke gebeurtenis. Vorig jaar was het festival al praktisch uitverkocht voordat het was begonnen. Er kwa men toen ongeveer 17000 bezoekers voor 55 films die in drie zalen wer den vertoond. Film International is een onderdeel van de Rotterdamse Kunststichting en wordt gesubsi dieerd door het ministerie van CRM en de gemeente Rotterdam. Er wor den uitsluitend films vertoond die dat uit cultureel, sociaal of politiek oogpunt waard zijn. door Ed Nijhuis AMSTERDAM In een al enkele dagen van tevoren uitverkocht Concertgebouw heeft de Engelse groep Supertramp maandag avond haar tweede optreden in Amsterdam gegeven. Sinds de op mars van geluids- en opnametechniek zijn er al heel wat pogingen gedaan de op de plaat gerealiseerde effecten ook 'live' te brengen; Het 'P. A. Systeril' in de zaal is steeds weer uitgebreid en met een enkele knoppenregelaar kan al nauwelijks meer worden volstaan. Bul Tot mijn grote ontsteltenis las ik het stukje 'Bul' onder 'Dichtbij en Verder'. Hoe kan iemand zoiets schrijven over een man die zulke hoogstaande en christelijke dingen in mijn land Brazilië doet. Daar kunnen wij niet bij in de schaduw staan. Deze man volgt Christus' op dracht uit naar de tekst: 'Zover gij dat aan de minste van mijn broe ders hebt gedaan, hebt gij dat Mij gedaan'. En leest u ook eens Phi- lippenzen 2 vers 1 t/m 8. Gelukkig dat er nog zulke mensen zijn op de ze aarde. Hulde aan Dom Helder Ca ma ra. Leidschendam Mevr. RL de Vries- Van Butselaar Zo oo bij Superfcramp: elk effect van de .zeer goed* geconstrueerde platen wordt 'live' ook geprodu ceerd. Belangrijk voor het totaalge luid van de groep is het gebruik van electrische piano (afwisselend -bespeeld door de componisten van de groep: Richard Da vies en Roger Hodgson) en de synthesizer. Da vies en Hodgson verzorgen in duet of solo ook het merendeel van het zangwerk, soms gesteund door John Anthony Heliiwell die saxofoons, klarinet en orgel speelt en (dat ls een bijkomstigheid) op het podium zeer autoritair overkomt. De ritme sectie bestaat uit drummer Bob C. Ben berg en bassist Dougie Thom son, die elkaar en de overige groepsleden muzikaal zeer goed aanvoelen. Sterk dramatisch Vanwege de onmiskenbare Jazz-in vloeden (en de totale sfeer) doet Supertramp denken aan het wat vlottere werk van Renaissance, hoewel Supertramp de roek-kant uitgaat, daar waar Denaissance jazz kiest en de arrangementen van Supertramp ingenieuzer zijn uitgewerkt. In verband met alle licht- en geluidseffecten en de sterk dramatische vertolking van de nummers zou ik het 'meer dan drie-dimensionale ruimte-rock' wil len noemen, die de heren brengen. Kortom: het lijkt me muziek waar Je een tijdje aan zult moeten wen nen om het ten volle en dan ook goed te kunnen waarderen. Zelf merkte ik in elk geval nog wel (vooral bij nummers die ik, in te genstelling tot de 'oerfans' nog niet van achter naar voren op kan zeg gen) dat ik de effecten soms meer los van de muziek bekeek, veraf schuwde of bewonderde, dan als deel van één geheeL Van de twee lp's van Supertramp 'Crime of the century' (inmiddels met goud beloond) en 'Crisis, what crisis?' werden in anderhalf uur vijftien nummers gespeeld. 'Bloody well right', 1>reamer' en vooral 'Hi de in your shell' allen van het 'Crime'-album en "Lady' en 'Ano ther Man's woman' vond ik de meest indringende. In laatstge noemd nummer werd de weg naar de eenvoudige rock weer even inge slagen middels flink opgevoerd tempowerk van ritme-sectie en Heliiwell, op sax. Projectiescherm De laatste minuten van het concert werden de 2200 man via een groot projectiescherm met Super tramp meegezogen, de ruimte in, om uit eindelijk opgenomen te worden ln de beklemming van de aardse wer kelijkheid. Vanwege de enorme belangsgelling is er een extra concert ingelast, zaterdag in het RAI-Cong rescen - trum in Amsterdam. zou er meer bereikt zijn als bijvoor beeld de acteurs zich in de tweede scène niet beperkt hadden tot het aandikken van mimiek en geaffec teerd stemgebruik in een kleding en in meubels die in die kringen gangbaar zijn, maar ook van die hulpmiddelen de bekaktheid hadden aangedikt. En wat de tekst betreft hadden ze van Brechts Burgermans bruiloft wel het een en ander kun nen leren. Na de pauze werd de zaal wat le vendiger deels ook wel een nor maal reactieverschijnsel, omdat toen niet meer naar de bedoelingen geraden hoefde te worden en er wei nig acteurskunst nodig was. Met behulp van twee echtparen, die in spiegelbeeld ongeveer hetzelfde de den, werd eenvoudig en schematisch het verloop van een normale werk dag van de gemiddelde werknemer uitgebeeld, waarbij een hele reeks goede dia's en andere kleine vond sten wel verrassend werkten. De werknemer b.v. achter zijn bureau in slaap, de dia's laten dan zien wat hij droomt niets anders dan hoe voor hem een normale werkdag verloopt. Pas in het laatste kwartier kwam er een samenwerking tussen acteurs en musici tot stand, waarbij de ac teurs zich als zangers achter micro foons opstelden en solo's, duo's en kwartetten zongen, begeleid door het combo. Hetzelfde programma zou zeker aan levendigheid gewonnen hebben als in de scènes met behulp van soortgelijke liedjes herhaaldelijk zulk een samenwerking met het combo was ontstaan. De saxofonist kreeg één keer de kans voor een aardige solo binnen dat liedjes programma. DEN HAAG Studio Scarabee uit Den Haag heeft op de vierjaarlijk se internationale tentoonstelling voor decorontwerpen in Praag een zilveren medaille verworven ln de categorie 'scènografie', speciaal voor het experimentele karakter karakter van de inzending. Scara bee had deze inzending verzorgd met ontwerpen van de producties 'Fata banana' uit 1971, 'Witstrip' uit 1973 en 'Dummies' uit 1974, en met fragmenten van voorstellingen op video-band. Scarabee maakt theater met als uitgangspunt beel- cende kunst. Er werden veel prij zen uitgereikt op dit internationale treffen van decorontwerpen, waar aan zowat elk land van de wereld deelnam. Engeland kreeg bijvoor beeld een gouden medaille voor scè ne-ontwerpen, Japan voor costuums en in de rubriek architectuur gin gen enkele gouden onderscheidingen naar Franse ontwerpers. De landen- prijs werd toegekend aan de Sov jet-Unie. AMSTERDAM Er is weer een nieuw tijdschrift voor antieklief hebbers verschenen: Antiekwereld, een maandblad in klein formaat, uitgegeven door De Tijdstroom te Lochem. Het wil volgens een mede deling in het eerste (januari)num mer, een vlot leesbare en ook voor de leek begrijpelijke Informatie verschaffen, en ook een aantrekke lijk kijkblad vol kleuren- en zwart wit foto'." zijn. Het Januari-nummer bevat o.m. artikelen van redacteur Jan Juffermans (Prenten verzame- le De Antiquair Roel Houwink) en Fanny Kelk (over Delfts wit aar dewerk). De lijst van medewerkers vermeldt o.a. W. Braasem, Eric Pa- pe, Menno Schenke, Lambert Te- genbosch, J. Visser en H. G. Th. zyt- veld. Verder adviezen, informatie en advertenties. Omvang 48 blz. Losse nummers 3,75.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 9