Synode Dopperkerk praat
over band met Nederland
1!
J
'Rode' bisschop
laakt communisme
Vandaag
Westduitse kerken
eens over abortus
'Wapenveld': veel
theologie als
bittere noodzaak
Het stervend deel der natie
Nieuw budget op
agenda uitvoerend
comité wereldraad
FAMILIEBERICHTEN
Onze adressen:
Vrijgemaakt overleg
in Indonesië
Volgende week
bidden om eenheid
PvdA-senator
uit Eerste Kamer
Kerk en Israël
samen
onderweg
Bollenvelden in
omvang verkleind
Nieuwe opzet r.k.
zielzorg onder
gastarbeiders
Conferenties
VOORBIJGANGER
1
WOENSDAG 14 JANUARI 1976
KERK - BINNENLAND
TROUW-KWARTE
L A
Van een onzer redacteuren
POTCHEFSTROOM Vandaag begint in Potchefstroom de generale synode van de 'gereformeerde
kertc in Suid-Afrika', in de wandeling meer bekend als de Dopperkerk. Deze synode zal een beslissing
moeten nemen over de verhouding tot de gereformeerde kerken in Nederland.
De Dopperkerk staat wat in de
schaduw van haar wel grotere zus
ter. de Nederduitse gereformeerde
kerk, die anderhalf miljoen leden
telt. de niet-blanke dochterkerken
niet meegerekend. Tot de Dopper
kerk behoren ruim honderdduizend
Deze kerk ontstond In 1859 door
een afscheiding met soortgelijke
motieven ais de Afscheiding van
1834 tn Nederland. De latere presi
dent Paul Kruger was een van de
vijftien oprichters. De betekenis
van het woord dopper", oorspron
kelijk bedoeld ate scheldwoord, ligt
In het duister. Meestal ziet men het
als een vervorming van 'domper' of
"doper".
Evenals de Nederduitse gerefor
meerde kerk onderhoudt de Dop
perkerk een correspondentieband
met de gereformeerde kerken In
Nedeland. Ook in de gereformeer
de oecumenische synode ontmoeten
deze keken elkaar.
GENEVE Het uitvoerend comi
té van de wereldraad van kerken
komt van 22 tot 28 maart bijeen in
Genève. Het comité bestaat uit 19
leden. Aan de vergadering wordt,
als gebruikelijk, ook deelgenomen
door de zes nieuwe voorzitters van
de wereldraad en de ere-voorzitter,
dr. W. H. Visser 't Hooft.
Het uitvoerend comité zal zich moe
ten bezighouden met het budget van
de wereldraad voor het Jaar 1976.
Het zal ook moeten beslissen over de
toekomst van het oecumenisch In
stituut in Bossey en een lijst van
prioriteiten voor het werk van de
raad opstellen.
Het centrale comité, dat eens per
jaar bijeenkomt zal dit jaar ook in
augustus in Genève vergaderen. De
secretaris-generaal van de wereld
raad, dr. Philip Potter zal hier een
eerste rapport indienen terzake van
de bescherming van mensenrechten
in de landen, die de verklaring van
Helsinki hebben ondertekend.
Hoewel Diet groot, heeft de Dop
perkerk toch invloed ln Zuid-Afri-
ka. mede door haar universiteit in
Potchefstroom. Doordat zij minder
gellëerd is aan de Zuidafrikaanse
regering, staat zij ook minder on
kritisch tegenover het apartheids-
beleid, dan de grote Nederduitse 1)S. Mak
gereformeerde kerk.
testaties van eikaars leden. Deze
manier om de gereformeerde fami
lieband over het rond der aard toch
nog enigszins be bewaren, is voor
gesteld door de christian reformed
church m Amerika.
Zorgen
Het is dan ook niet allereerst om
politieke zaken, dat de Dopperkerk
al enkele Jaren overweegt, de band
met de gereformeerde kerken in
Nederland te verbreken. Zij maakt
zich veel meer zorgen over de theo
logische ontwikkelingen hier.
Bij de NG kerk heeft men die
bezorgdheid tot voor kort veel min
der kunnen merken. Pas toen de
Nederlandse gereformeerden in
1974 bestoten, het arcti-racism e-
fonds van de wereldraad van ker
ken te steunen, kwam de NG kerk
met haar ultimatum, waarin zij
dreigde de band met Nederland te
verbreken, tenzij de synode de
steun aan het an tl-rac ismefonds
zou stopzetten.
Op de vorige synode van de Dop
perkerk. in 1973, was al een voor
stel om de band door te snijden.
Dat werd toen verworpen. Wed werd
de relatie aan beperkende maatre
gelen onderworpen. Zo worden ge
reformeerde predikanten uit Neder
land. op bezoek in Zuid-Afrika, na
1973 alleen nog maar op de kansel
van een Dopperkerk toegelaten na
een leergesprek.
Na 1973 is het er. volgens de Zuid-
a frik aanse waarnemers, niet beter
op geworden. Vandaar dat er nu
een groot aantal verzoeken van
kerkeraden op de synodetafel in
Potchefstroom Ugt. om de relatie
maar te verbreken. De synode zou
dan de weg volgen, die al eerder
door enkele kleinere gereformeerde
kerken elders in de wereld is ge
gaan.
Er ls nog een andere mogelijkheid:
dat er wel een relatie blijft be
staan. maar dan niet meer in de
engere zin, zoals voorheen, met
kanselrull en uitwisseling van at-
GRENOBLE Het communisme is een geneesmiddel dat erger is
dan de kwaal. Aldus mgr. G. Matagrin van Grenoble in het laatste
nummer van zijn bisdomblad. Hij is vice-voorzitter van de Franse
bisschoppenconferentie en wordt de 'rode' bisschop genoemd van
wege zijn inzet voor sociale gerechtigheid en voor coëxistentie van
christenen en marxisten.
Inhakend op een artikel ln het
communistische dagblad 'Humanité'
wees mgr. Matagrin erop dat de
pausen altijd het kapitalisme heb
ben veroordeeld, omdat het de rang
orde van de waarden op zijn kop
aette. Het geestelijk leven werd on
derworpen aan de consumptie, de
consumptie aan de produktle. die
weer onderworpen is aan het geld.
Het marxisme, dat het kapitalisme
wilde vernietigen, heeft zie h vol
gens mgr. Matagrin niet echt kun
nen losmaken van de filosofie van
het economisch liberalisme, die de
mens allereerst ziet als producent.
Brieven van lezers staan vandaag op
pagina 9.
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
AMSTERDAM:
Dlrektle - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wlbautstraat 131,
tel. 020-913456.
Postbus 859.
Redaktle:
Nieuwe ZIJd8 Voorburg
wal 280. Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORDRECHT:
Weetblaak 9. Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22. Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
In leder geval zullen synod epraeses
ds. C. Mak en prof. dr. J. Plomp,
die de Nederlandse gereformeerde
kerken deze dagen in Potchef-
ENSCHEDE Volgens een bericht
in het Gereformeerd Kerkblad voor
Overijssel c.a. overwegen de ver
schillende groepen, die in Indonesië
ontstaan zijn uit zendingswerk van
de gereformeerde kerken (vrijge
maakt» uit Nederland, om één
kerkverband te vormen, dat dan de
naam zou krijgen van "gereformeer
de kerken in Indonesië Door de
vrijgemaakte zending zijn kerken
ontstaan op Oost-Soemba en West-
Irian. Ook wordt er gewerkt op
West-Borneo.
stroom vertegenwoordigen, het niet 1
gemakkelijk heben.
De synode in Potchefstroom wordt
ook bijgewoond door ds. M. Drayer
en ds. J. H. Velema namens de
christelijke gereformeerde kerken.
Deze kerken onderhouden ook cor
respondentie met de Dopperkerk en
werken met haar samen op zen-
dingsgebied in Vendaiand.
DEN HAAG Ter opening van de
gebedsweek voor dc christelijke
eenheid, die van 18 tot 25 januari
wordt gehouden, verzorgt de KRO-
televisie zondagmorgen vanuit de
Paradfjskerk ln Rotterdam de uit
zending van een eucharistieviering
volgens oud-katholieke ritus. De
oud-katholieke pastoor F. Smit zal
daarin voorgaan, geassisteerd door
de r.k. pastoor J. I. M. van Adri-
chem. De laatste houdt de preek.
Het thema voor de gebedsweek
1976 'geroepen om te worden wat
we zijn' en de richtlijnen voor de or
de van dienst zijn aangegeven door
het secretariaat voor de eenheid in
Rome en door de wereldraad van
kerken. Het apostolaat van het ge
bed en de raad van kerken hebben
ook dit jaar een boekje uitgegeven
met een korte uitleg van het ge
bedsthema en een orde van dienst,
liederen, schriftlezingen en gebeden.
BONN (KNA) De evangelische kerk en de r.k. kerk van West-
Duitsland hebben in een gezamenlijk standpunt gesteld, dat in
een wettelijke regeling van de abortus de adviesprocedure strikt
gescheiden moet blijven van de indicatiebeoordeling.
Wanneer advies en beoordeling één
procedure zouden worden, zal het
voor de adviesbureaus onder kerke
lijke verantwoordelijkheid onmoge
lijk zijn hun medewerking te verle
nen.
Het gezamenlijk standpunt der ker
ken is neergelegd in een brief van
de evangelische bisschop Hermann
Kunst, gevolmachtigde van de raad
en consument. Het beste bewijs
daarvan 1s aldus de bisschop
dat een verandering in de verhou
dingen bij de produktle de mens
zou bevrijden van zijn vervreem
ding. Het Ideologisch materialisme
sluit dc mens op in een zuiver
aardse horizon. Zijn atheïsme ont
kent, dat het verlangen naar God
het meest wezenlijke van de mens
is.
'Omdat het communisme ontkent
dat de menselijke persoon een
waarde op zich heeft, kan bet de
vrijheid en de vrijheden niet fun
deren in theorie en niet garande
ren in de praktijk. De theorie van
de klassenstrijd, door de commu
nisten beschouwd als een beslis
send element voor de vooruitgang,
sluit de mensheid op ln een helse
cyclus van geweld", aldus mgr. Ma
tagrin. 'Het drama van de huidige
tijd te zo vervolgt hij dat de
onderdrukten, in ons land en el
ders. gemeend hebben hoop op be
vrijding te vinden op een weg. die
alleen maar leidt tot een totalitair
systeem'.
CRISIS
Hij voegde eraan toe. dat de groot
machten in oost en west falen,
omdat ze geen eerbied hebben voor
alle aspecten van de mens. Var uit
welke poHtteke keuze dan ook zou
men moeten beseffen, dat de huidi
ge crisis niet op de eerste plaats
economisch, financieel of monetair
te. maar cultureel, moreel en gees
telijk.
Kerkelijke waarnemers zien een
verband tussen de waarschuwingen
van mgr. Matagrin en de anti
communistische uitspraken, die de
kerk in Italië de laatste maanden
heeft laten horen en die bevestigd
werden door de Paus. Opvallend is
dat de bisschop van Grenoble niet
inging op het mildere marxisme,
dat door Fransen als Garaudy
wordt voorgestaan.
Van onze Haagse redactie
DEN HAAG Het Eerste Kamerlid
E. Steenbergen (PvdA) zal in fe
bruari de Eerste Kamer verlaten.
Hij Is per 1 februaari benoemd tot
plaatsvervangend directeur-gene-
raal voor het kleuter- en lager on
derwijs bij het ministerie van on
derwijs.
De heer Steenbergen te sinds 1969
kid van de Eerste Kamer Zijn op
volger op de kandidatenlijst te de
heer H. Oskamp uit Friesland.
'Uw volk is mijn volk. Kerk en
Israel samen onderweg', door ds. J.
Dijk. Uitg. Zomer en Keuning. Wa-
geningen, prijs 10,90.
In deze pocket van 95 pag. geeft
Ds Dijk een neerslag van wat hij
op zijn cursussen in diverse plaat
sen in ons land behandelt. In
dienst van Israel-deputaten der ge
reformeerde kerken, heeft hij o.m.
tot taak. door lezingen en cursus
sen in de kerken belangstelling te
wekken voor en voorlichting te ge
ven over alle vragen, de verhouding
van kerk en jodendom betreffende.
In zijn voorwoord vertelt hij, dat
hij in dat werk mijn opvolger is. Na
lezing van zijn boek kan Lk eerlijk
zeggen dat ik geen enkele zorg
meer heb voor de 'hoorders', want
ze zijn er hard op vooruit gegaan
krijgen veel en veel meer 'mee',
dan vroeger het gevaJ was. Zoveel
zelfs, dat dit boekje in een drin
gende behoefte voorziet, want hoe
anders zullen de cursisten vasthou
den. wat hun allemaal is verteld?
Leuk
Bij de behandeling koos Dijk een
leuke indeling: uitgaande van een
familie spreekt hij in zeven hoofd
stukken over familiekroniek, fami
liefeesten. enz. De beste gedeelten
uit dit boek vind ik persoonlijk die.
waarin de schrijver zich bezighoudt
met de Bijbel-gegevens. Wanneer hij
b.v. Efeze 2 en Romeinen 11 uitlegt,
of handelt over het verband tussen
besnijdenis en kinderdoop, is hij in
zijn kracht, en laat soms nieuw
licht vallen op van ouds bekende
teksten. Met DIJfcs visie ben lk het
in grote trekken eens. en ik ver
heug me dan ook. dat door dit
boekje velen in kennis komen met
een andere kijk op de verhouding
tot het Joodse volk. dan de gebrui
kelijke traditionele.
Ik zou het dan ook toejuichen,
wanneer niet alleen cursisten en
oud-cursisten dit boekje kochten,
maar ook vele andere belangstel
lenden. die hierover wel graag eens
wat meer willen weten.
Een paar kleine" errata' kan ik niet
verzwijgen: Chamboriain was geen
Labourman. en woonden er werke
lijk 200.000 Joden ln Nederland
voor 1940?
Namen
Jammer vind Ik de opsomming van
namen in het laatste hoofdstuk.
Moeten al die werkers, die lang
zaamaan en moeizaam bezig zün
om de kerk voor te bereiden op die
familie-reünie, nu werkelijk bij na
me genoemd?
In de besloten kring van een cur
sus-avond. gaat dat. maar ln een
boekje dat ln veler handen komt.
ook bulten de kerkelijke kring. Lijkt
me dat niet zinvol.
Een fijn en nuttig boekje, dat ik in
veler handen wens. en waarmee ik
Ds Dijk geluk wens.
C. B. Bavinvk
Van een onzer verslaggevers
DEN HAAG Het totale bloembol
lenareaal in ons land was medio
1974 ten opzichte van een jaar
eerder met 400 hectare ingekrom
pen. Dit bkjkt udt oiJferB van het
Centraal Bureau voor de Statistiek.
Oorzaak te de omschakeling van
vele telers op het kweken van ndet-
bolbloemen. bomen en planten. Het
areaal van de bloemen- en plan
tenteelt is tussen medio 1974 en
half 1975 met 240 hectare uitge
breid en dat van de boomkwekerij
met 135 ha.
Het aantal bloembollenkwekerlJen
verminderde in één jaar met 575.
Bij de glaabedrijven met bloemen
en planten viel een toename met
95 te constateren, bdj de boomkwe
kerijen met 134. De beteelde opper
vlakte met bloembollen was in 1975
13.010 ha.
Omslagtekening van het blad 'Wapenveld'.
Van een onzer redacteuren
WOERDEN Het tweemaandelijkse tijdschrift 'Wapenveld', dat te
boek staat als het blad van de een beetje naar links kijkende intel-
ligentia van de gereformeerde bond in de hervormde kerk, bestaat
een kwart eeuw.
der evangelische kerk ,en mgr. Wil
helm Wöste, ledder van het com
missariaat der Westduitse rJc. bis
schoppen. aan de fractievoorzitters
in de bondsdag en aan de voorzit
ters van de Juridische commissie en
van de commissie voor herziening
van het wetboek van strafrecht.
De advisering van de zwangere
vrouw mag volgens belde kerken
slechts worden toevertrouwd aan
gekwalificeerde en speciaal daar
voor opgeleide medewerkers. Van
een arts kan een verantwoord ad
vies meestal niet worden verwacht,
omdat hdj daarvoor niet i sopgeleid
en omdat van hem niet verwacht
kan worden, dat hij voldoende tijd
ervoor kan uittrekken.
Voor wat de beoordeling der Indi
caties betreft zijn de kerken van
mening, dat deze niet alleen strikt
gescheiden moet blijven van de ad
viesprocedure. maar dat zij boven
dien alleen mag worden toever
trouwd aan gespecialiseerde artsen.
De kerken schrijven hier letterlijk:
'Wanneer iedere arts toegelaten zou
worden tot de beoordeling van de
indicatie, dan zou over een waar
schijnlijk breed gebied iedere hin
derpaal voor abort us-op-wens-ver
dwijnen'.
De Westduitse kerken hebben met
haar brief tijdig haar eis ten aan
zien van de abortusregeling gesteld.
In de bondsdag rekent men erop,
dat de tweede en derde lezing van
de wetsontwerpen der regeringscoa
litie en van de CDU/CSU in maart
van dit jaar zullen plaats vinden.
Hoofdredacteur prof. dr. ir. R. Plomp
merkt in een herdenkingsartikel in
het jubileumnummer op, dat de jaar
gangen van 'Wapenveld' veel theolo
gie vertonen en dat dit niet zozeer
is uit begeerte, veel theologie te
brengen als wel vanwege het feit dat
er geen andere kopij binnenkwam.
'Wapenveld' is het orgaan van de
reünistenorganisatie van de CSFR,
de studentenvereniging welke haar
leden recruteert uit de rechterflank
van de gereformeerde gezindte. Het
blad heeft niet zelden bijgedragen
tot de discussies binnen en over de
gereformeerde bond door met spe
ciale themanummers te komen.
In zijn bijdrage, welke meer gericht
is op kritisch zelfonderzoek dan op
gejubel, beantwoordt prof. Plomp
de vraag, of 'Wapenveld' het gelukt
is 'op een bevrijdende en richting
gevende wijze over de vele vragen
van het leven in onze maatschappij
te schrijven', ontkennend. Wij geven
een lang citaat:
'Als ik hiervoor een term mag ge
bruiken die na 1950 in zwang geko
men is, dan moet ik zeggen dat in
de lijn van een lange traditie de ver
ticale dimensie van de relatie tot
God een veel grotere aandacht krijgt
dan de horizontale_dimensie van het
concrete leven als christen. Voor
Wapenveld betekende dit dat het
veel moeilijker was en is bijdragen
te "krijgen over de betekenis van het
Evangelie voor het leven van alle
dag in onze moderne samenleving
dan over aspecten van het geloofs-
HAARLEM Bisschop Zwart
kruis van Haarlem heeft het be
stuur van een stichting 'Cura mi-
gratorium' (zorg voor de migreren-
den) geïnstalleerd. De stichting wil
de r.k. zielzorg en welzij nsbeharti-
ging van buitenlandse werknemers
bevorderen. Dit in samenwerking
met andere instellingen op dit ge
bied. Met de oprichting van de
stichting heeft het vele werk, dat al
jaren wordt verricht door particu
lieren en allerlei groepen aan r.k. zij
de, officiële erkenning gekregen.
De Stichting 'Cura migratorium'
zal tevens als adviescollege optre
den van de onlangs benoemde bis
schoppelijk gedelegeerde voor het
vreemdelingenpastoraat, drs. P. van
OdJJk, de voormalige vicaris-gene
raal van het bisdom Roermond. Als
opvolger van vicaris dr. R. Koper
van Haarlem wordt hij belast met
de coördinatie van de pastorale
zorg onder de buitenlanders. Pater
R. Rijk te Oss. hoofdaalmoezenier
voor de Spanjaarden in ons land zal
het secretariaat van de stichting
leiden. Hij wordt tevens hoofdaal
moezenier van de vreemdelingen
zielzorgers in Nederland. Het bu
reau zal worden gevestigd in Den
Bosch.
Conferenties van het Toerustings
centrum van de gereformeerde ker
ken te Leusden (tel. 03496-3244, toe
stel 123)
Daar komt straks een publikatie
wat doen wij? Over het opzet
ten van plaatselijke evangelisatie-
activiteiten rond de 'perskampagne'.
Zaterdag 31 januari half elf tot
half vijf.
Bijbelverhaal en kringgesprek.
Bestemd voor leidsters van evange
lisatievrouwenkringen. Zaterdag 31
januari van half elf tot half vijf.
door dr. C. Rijnsdorp
Uit de kring van onze lezers komt het verzoek, de inscriptie op de
klok in de kathedraal van Chester in Engeland in het Engelse origi
neel onder de ogen te krijgen.
tekst vaak bij lezingen over bejaar
denzorg'. Een reden te meer om het
gedicht hier in het Engels af te druk
ken. Men lette op de telkens terug
kerende korte regel van twee één
lettergrepige woorden, beginnend
met 'Time', krachtig als klokslagen.
Het artikel onder bovenstaande titel
immers afgedrukt in onze krant
van 5 Januari begon met een
proeve van vertaling in het Neder
lands. om zoveel mogelijk lezers te
gerieven. Intussen zond prof. dr.
J. Th. R. Schreuder te Barchem mij
een reeds lang bestaande Neder
landse weergave, die vrijer is dan de
mijne en des te meer naar het origi
neel doet verlangen. Prof. Schreuder
schrijft: 'Ik gebruikte de Engelse
i
When as a chUd I laughed and wept
Time crept.
When as a youth I dreamed and talked
Time walked.
When I became a foil-grown man
Time ran.
And later at I older grew
Time flew.
8oon 1 shall find while travelling en
Time gone.
Will Christ have saved my soul by then?
Amen.
Onwillekeurig moet men hierbij den
ken aan Vondels gedicht (gedrukt
1647) op een medal je van Cornells
Tacitus, waarin hij diens proza be
schrijft als 'heerelijck, en bondigh,
en beknopt'. Dit geldt ook voor de
Engelse inscriptie, die ik overigens
niet ter plaatse heb gecontroleerd en
waarvan de dichter mij onbekend is.
Misschien weet een anglofiel onder
onze lezers er meer van.
er
JSJ
;1
er
J w
leven. Theologie staat heel wat ho
ger aangeslagen dan maatschappijleer
in het licht van de Bijbel. AJs men
moet constateren dat in sommige
oude jaargangen van Wapenveld re
latief veel theologische artikelen
voorkomen, dan leg ik dat niet als
een streven van de redactie *uit, maar
als bittere noodzaak omdat geen an
dere kopij binnenkwam. Deze zuig
kracht in de richting van een theo
logisch tijdschrift treft men niet al
leen bij de scribenten, maar ook bij
de lezers aan. Themanummers waar
in theologische en kerkelijke vragen
aan de orde kwamen bleken een
veel gretiger aftrek te vinden dan
nummers waarin de maatschappij of
het mensbeeld werden behandeld.
Het blijft echter moedgevend, dat
nooit van een nummer méér navraag
is geweest dan naar het nummer
waarin het bekende uitvoerige ar
tikel van Prof. van Ruler over 'Ul
tra-gereformeerd en vrijzinnig' werd
gepubliceerd (februari-maart 1971).
Hier komt nog bij dat bij velen de
leer hegemoneert over het leven: de
belangstelling voor leerstellige en
vrijblijvende betogen is vaak groter
dan voor ernstige pogingen Gods be
doelingen met de mens te vertalen
in de concreetheid van het leven.
Het komt mij voor dat deze neigin
gen voorts samenhangen met een
hang naar het verleden en een ge
voel dat men meer toeschouwer dan
deelnemer in de huidige ontwikke
lingen in de samenleving is. Wan
neer een historicus op basis van de
publicaties zou moeten aangeven
waar in het Nederlands protestantis
me de initiatieven liggen, waar het
meest wordt gestudeerd en gedacht
en ideeën worden gelanceerd, waar
geestelijk gesproken de beslissingen
worden genomen, dan zou het 'ach
terland' van Wapenveld inderdaad
een achterland blijken te zijn'.
Tot zover prof. Plomp. De omslag
tekening van het blad is van C. van
Ierson, die in zijn toelichting op de
plaat schrijft dat in het centrum
staat het Lam, als geslacht, op de
berg Sion, het visioen zoals het in
Openbaringen 14 staat beschreven.
'Wapenveld' is te bestellen bij
mevrouw P. D. van Wageningen,
Bleekerssingel 59, Gouda, tel. 01820-
21658.
AMOS EN DE GERUSTEN
We borduren nog wat voort op
gerustheid van gisteren. Mei
kunnen te gauw gerustgesteld
len worden en zich daarmee ontti1
ken aan de verantwoordelijkhei(
moet dan natuurlijk denken aan "f
woord van Amos (6, 1): Wee de
rusten te Sion! Dat woord hx
nog al eens een rol gespeeld in i
kelfjke discussies. Meestal werd i
gehanteerd door hen die terech [r
niet van mening waren dat er
mis ging met de wijze van belj
nis van de een of ander. Daar
_.ien niet gerust op zijn en er mT
dan iets gedaan worden. Hoewel
woord in zo'n situatie nog wel
gebruikt zal worden kan men er
eens aan denken om dit woord tq
ten meespreken wanneer het i
om dingen die dichter bij
protesten ligt, nl. het doen en L
van mensen die zich de naam
volk van God aanmeten. Zijn wi >r^
kerk voldoende alert op wat er Hi
ons heen en in ons midden pltrc
vindt? We houden in veel geva
maar vast aan eenmaal aangenof^
gebruiken en gewoonten, aan z bil
wijzen en manieren van spre
maar intussen weten duizenden »s
meer wat we bedoelen en vo
diezelfde duizenden zich op geen i
kele manier meer aangesproken scl
Amerika haalde iemand het bek« 1
woord aan waarin uitgesprcfee
wordt dat een kerk dan pas 1 -ir
vormd/gereformeerd is wanneer ig
kerk bereid is zich telkens opni kt
te laten hervormen/reforme de
m.a.w. de vernieuwing en verai m
ring van bovengenoemde zakei et
geen luxe maar hoort erbij wiln
kerk vandaag nog verstaan woi ig
en wil de vervreemding van v zij
tot staan gebracht kunnen wor<roi
Dat zou een man als Amos best k iet
nen bedoeld hebben als hij onzealc
tuatie kende. Maar afgezien dit e
van zou dat in ieder geval dan »eni
onze bedoeling knnen moeten zijifinc
I
Beroepingswerk
'li
NED. HERV. KERK
Beroepen te Vlissingen (toez.)
C. Pettinga te Hardenberg; te
dinxveenJ. van Wier te Kampei
Bedankt voor Zwartebroek: H.
Post te Bergambacht.
GEREF. KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Helpman: C. J. Si
te Enschede Z.W.
BAPT. GEMEENTEN
Bedankt voor AlblasserdamO.
denburger te Stadskanaal-Zuid.
Bisschop Bluyssen
Bisschop Bluyssen van Den BcPP
wil praten met vertegenwoordig
van de Lambertusgemeenschapr
Eindhoven. Dat heeft een wo< epi
voerder van het bisdom bekend cü<
maakt. Tijdens het overleg zal i ^ei
den gesproken over de Integratie ll)
de Lambertus-parochie ln de ie^
rochie Gestel-Zuid zonder dat dl Kai
bij de sluiting van de Lamber J"oc
kerk voorop staat. Het conflict i
de Eindhovense Lambertuskerk l
de eind vorig jaar opnieuw op 1
de bisschop besloot zijn priesters
deze kerk terug te trekken. En
jaren daarvoor al had hij beslo pf
de kerk te sluiten en de parochii J*
te nemen in de grotere paro
Gestel-Zuid. Tegen deze beslis
hebben de parochianen zich altijcT
verzet. In 1972 leidde dat tot een
zetting van de kerk. Thans won
in de kerk eucharistievieringen m]
houden. Deze worden geleid door w
priester, wiens naam slechts bek 'EE
is bij enkele leden van het v£k>]
malig kerkbestuur. De parochia kis
kennen zijn naam niet. tor
- I Vc
Gulbinowicz
De Poolse regering is akkoord vo-
gaan met de benoeming door Jto;
Vaticaan van de 47-jarige H a 1
Roman Gulbinowicz tot aart* rge
schop van Wroclaw. Acht eerder <>P
het Vaticaan voorgedragen kandl »u
ten waren onaanvaardbaar voorg
Poolse regering. Het aartsblsd
Wroclaw heeft geen kerkelijk h(
gehad sinds het overlijden van
dinaal Boleslaw Kominek in
1974.
Drs. G. Kaandorp
Drs. G. A. Kaandorp (30) te
kerk is benoemd tot secretaris
het landelijk pastoraal overleg
de r.k. kerkprovincie Nederlandj
tot ambtelijk secretaris van de
schoppelijke beheerscommissie,
is hans nog vormingsleider bij
katholiek militair vormingscenttln^
Vlasakkers te Amersfoort.