Fundamenteel gesprek tussen prof. Berkhof en gereformeerde bonders 1 'Nederland wig tussen zwart en blank Z-Afrika Kerk in de wereld Vandaag Gerardus Bos, Kamper boekverkoper, overleden Beschuldiging prof. Spoelstra: Jezus willen we wel, jullie gewoontes niet overnemen VRIJDAG 9 JANUARI 1976 BINNENLAND KERK TROUW/KWARTI Van een onzer verslaggevers ZEIST Prof. dr. H. Berkhof wekte niet bepaald de indruk, dat hij in het hol van de leeuw terecht was gekomen, toen hij gisteren de hele dag met gereformeerde-bondspredikanten discussieerde over zijn boek 'Christelijk Geloof', waarvan maandag de derde druk uitkomt. Trouwens, ook de bonders waren geen ogenblik van plan om prof. Berkhof nu maar eens even op zijn ketterse nummer te zetten. Een soortgelijke ontmoeting tussen pak weg Schillebeeckx en Confrontatie of tussen Wiersinga en Schrift en Getuigenis zou waarschijnlijk heel anders uitgepakt zijn. De discussie bleef gisteren van een karakter, waarvan de hervormde kerk het charisma heeft. Zij was er overi gens niet minder fundamenteel om. Het gesprek werd Ingeleid met een referaat van prof. dr. C. Graafland. Hij begon met Berkhof's christolo gie. Daar is al veel over gezegd, maar in de christologie komt toch het duidelijkst de structuur van heel Berkhof's theologie aan het licht. Prof. Graafland borduurde voort op de discussie van Berkhof met De Hu en Geense. Is Christus alleen maar mens. of waarachtig God en waarachtig mens? Zijn wij door God zelf verlost of door een mens? In zijn antwoord aan De Ru en Geense heeft Berkhof duidelijk ge maakt. dat hij de verlossing van de mens toch ziet als een daad van God zelf. God redt in en door de mens Jezus Christus. Uniek Dan is de vraag: wie is deze Chris tus? Sterker dan ln zijn boek heeft Berkhof ln zijn antwoord aan De Ru en Geense de nadruk gelegd op de unieke ooreprongsverhouding van Christus tot God. In zijn boek wekte hij. aldus prof. Graafland, de indruk Christus' goddelijke oor sprong vooral functioneel te zien: zijn opdracht kwam voort uit een nieuwe daad van God. Nu heeft Berkhof toch weer meer het ontolo gische (de zljnsrelatie) van Chris tus met God benadrukt. Hij blijft de klassieke twee-natu- renleer verwerpen, maar spreekt nu over de ene menselijke natuur van Christus als een natuur, die er on derweg verdiepingen bij krijgt en tot vergoddelijking wordt gebracht. Prof. Graafland vond Berkhof's denken bijzonder onhelder en zag niet in. dat deze visie minder on aanvaardbaar voor het moderne denken zou zijn dan de klassieke twee-naturen leer. Bovendien stelde hij. dat Berkhof op deze wijze niet alleen tekort doet aan Christus' waarachtig godzijn. maar ook aan zdjn waarachtig menszijn. HIJ zag verder een nauw verband tussen Berkhof's christologie en zijn zondeleer. Jezus is bij Berkhof de nieuwe Adam. die heeft gedaan wat de eerste Adam had moeten doen. maar die daarin niet de be staande schepping vernieuwt en bevrijdt van de zonde. Hij betekent een nieuwe schepping. Want de zonde zit in de oude schepping structureel ingebakken. Dat komt omdat Berkhof de staat der recht heid ontkent en een evolutionisti sche scheppingsleer voorstaat. De zonde hangt samen met de roofpri- maatnatuur van de mens. De zonde is volgens de bijbel niet ln de schepping ingebakken, want 'zie. die was zeer goea', maar wordt ln de bij bei getekend als ongehoor zaamheid. opstand tegen God. Antwoord Prof. Berkhof kreeg uitvoerig gele genheid om op prof. Graafland ln te gaan. Met de tegenstelling onto- logisch-functioneel was hij niet ge lukkig. Pas vanuit het functionele kun Je het juiste zicht krijgen op het ontologische. Dat Christus een andere functie heeft, komt omdat hij anders is. Hij bestreed, dat bij hem Chrlstus geen ecnt mens meer zou zijn. 'Hij ls de mens. die ons in lichtende verten ls voorgegaan naar de ver heerlijking.' Verder wees prof. Berkhof erop. dat je in Berkouwers boeken over de zonde de duivel nergens tegenkomt. Juist doordat hij de verantwoorde lijkheid van de mens zo benadrukt. Prof. Berkhof ontkende, dat het lot bij hem zwaarder accent kreeg dan de schuld. De mens is van beneden bepaald (de roofprimaaünatuur) en van boven geroepen. Die roeping kan het opnemen tegen de zuig kracht van beneden. Hij waar schuwde de bondspredikanten: hoe algemener de zonde gesteld wordt, hoe minder echt schuldbesef bij de mensen overblijft. Juist door (zoals hij in zijn boek geprobeerd had) de zonde specifieker te begrenzen, wordt hert, schuldkarakter te ernsti ger. De schepping was volgens prof. Berkhof niet slecht, ook niet vol maakt. maar voorlopig, denk maar aan ziekten en natuUrrampen. die niet uit dc zonde te verklaren zijn De geanimeerde discussie spitste UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatie wordt de naam van de schrijver vermeid. VAN LEZERS Dierenbescherming Drie afschuwelijke dierenmishande lingen rond Kerstmis! Hoofd van het slachthuis Almelo ergert zich aan ritueel slachten van kleinvee door gastarbeiders ln slachthuizen na vergunning hiervoor van Staats secretaris Hendriks. Wie maakt een eind aan de kwelling van het ren- en springpaard? Gruwelijk dierenleed, handelaar ln Tilburg laat 38 honden verhongeren. Waar blijft de staatssecretaris voor die renbescherming. om het overvolle programma van de ministers voor de mens te ontlasten? Mèt een corps van rijks-dierencontroleurs en -con- troleuses die ingewerkt worden aan FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383 Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18 00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redaktla: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280. Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 856. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN; Parkstraat 22. Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE'GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. zich toe op de manier van omgang met de bijbel, omdat daar duidelijk de grot* tegenstelling lag. Volgens prof. Graafland had Berkhof vooral ln zijn discussie met de RU ge toond. selectief met de bijbelse ge gevens om te gaan. Tegenover deze vrije omgang met de bijbel bepleit te hij een strikte onderwerping aan het gezag van de schrift. Prof. Berkhof gaf dit grif toe. De schrift is Gods Woora ln mensen woord. Al erkende hij een innerlij- Prof. Berkhof ke eenheid, hij genoot van de vari atie binnen de bijbel, waarvoor men de laatste Jaren oog gekregen heeft. Volgens hem ontkomt geen enkele theologie, ook de klassieke reformatorische, niet, er aan. selec tief in de bijbel te werk te gaan. En hij vroeg de bonders: 'Wat hebt u bij voorbeeld met de bergrede gedaan?' door een onzer redacteuren PRETORIA Prof. B. Spoelstra, die in november namens die Gere formeerde Kerk in Suid-Afrika (Dopperkerk) de synode van de ge reformeerde kerken in Lunteren bijwoonde, beschuldigt de Neder landse zusterkerk ervan dat zij tracht de zwarte Nederduits Gerefor meerde Kerk in Afrika los te weken van de blanke moederkerk. Bekend door veilen 'domineesblibliotheken' KAMPEN In zijn woning te 't Harde is op 88-jarige leeftijd overleden de Kamper boekverkoper Gerardus Bos. De heer Bos heeft vooral bekendheid gekregen door het veilen van honderden theologische bibliotheken. In deel 5 van 'Het Koninkrijk der Nederlanden ln de Tweede Wereld- oorlof' heeft prof. dr. L. de Jong waarderend over hem geschreven. Voor zover bekend, was de heer Bos de enige ibliotheekhouder. die wei gerde het bordje 'Verboden voor Joden' op te hangen, waarom hij door de SD werd gearresteerd. De vader van Gerardus Bos. de heer J. H. Bos. stichtte de, boekhandel in Kampen in 1883. Toen enkele hoogleraren van de Theologische Hogeschool te Kampen, onder wie professor Herman Bavinck. in 1902 naar de Vrije Universiteit te Am sterdam overstapte, had de heer Bos het gevoel dat daarmee ook een poot onder de stoel van zijn bedrijf werd weggezaagd. Om eco nomisch voor een nieuwe poot te zorgen stichtte hij. naast de boek handel ln Kampen, een drukkerij - uitgeverij ln Gouda. In 1916 ging de zaak failliet, maar kort daarop begon de zoon Gerar dus Bos toch weer een boekhandel in Kampen. Jaarlijks hield hij tweemaal een veiling, in lente en herfst. In een oplage van 2500 exemplaren gingen de catalogussen de hele wereld over. Het waren vooral 'domineesbibliotheken', die aan de Oudestraat werden geveild. Ze kwamen uit alle delen van Ne derland. Vaak stelden de famllielp- clen van overleden predikanten de conditie: u kunt de bibliotheek krijgen, maar dan ook de haard, de schrijftafel of zelfs de hele studeer kamer. Op die manier werden door de heer Bos alleen al honderd cylinderbureaus verkocht. Tot de vaste afnemers van de bibli otheken. of gedeelten daarvan, be hoorden antiquariaten. Veel zaken werden ook met het buitenland ge daan. In die tijd ontstond de uit drukking 'De theologie brengt ner gens meer op dan bij Bos in Kam pen'. Behalve van talrijke predi kanten werden ook de bibliotheken van een aantal bekende hooglera ren verhandeld. Toen de zoon van de heer Bos, J. H. Bos in 1962 de boekhandel overnam, bleef Gerar dus de veilingen voor zijn rekening nemen. Hij hield er zich bijna zes tig jaar mee bezig. Tot Jongstleden maandag toe. Hij ging nog naar de zaak. voelde zich niet goed worden en reed even' later zelf nog naar zijn woning In 't Harde terug. En kele uren later overleed hij. In de jaren 40-50 was de zaak ln Kampen anderhalf jaar gesloten. De heer Bos weigerde, als gezegd, het bordje 'Verboden voor Joden' op te hangen waardoor hij door de SD werd afgevoerd. Toen een Jood dat later In dr. L. de Jong's boek las, reisde hij speciaal van Amster dam naar Kampen om bij Bos aan kopen te doen. In die jaren hield de heer Bos maar een enkele vei ling. Wat de verdere activiteiten van de heer Bos op het (gerefor meerd) kerkelijk erf betreft ver melden we nog dat deze varleerden van die van collectant te Gouda tot die van diaken te Kampen. Volgens de Zuidafrikaanse theoloog willen de Nederlanders de zwarte kerk misbruiken als permanent ka naal om in Zuid-Afrika veranderin gen te bewerkstelligen, omdat zij menen dat deze kerk nooit besmet kan worden verklaard. De Zuidafri kaanse theoloog heeft tegen het dag blad Die Transvales gezegd dat de directeur van het Christelijk Insti tuut, dr. Beyers Naudé waarschijn lijk gevraagd zal worden een belang rijke rol te spelen in de overdracht van de gelden. Prof. Spoelstra heeft in de synode zitting de gereformeerde kerken ge waarschuwd tegen het loslaten van de ware leer en tegen de vrijzinnig heid. Hü heeft er langdurig het woord gevoerd, zonder ook maar een mo ment iets over de plannen te spre ken, die de Nederlanders thans zou den hebben. De voorzitter van de Nederlandse synode, ds. C. Mak Azn. uit Hengelo, noemt het verhaal van prof. Spoel stra een volkomen mystificatie, waar van hij met verbazing heeft kennis genomen. 'We hebben nooit over wogen om dr. Beyers Naudé te vra gen als tussen persoon', aldus de gereformeerde synodepraeses. Hij vertrekt binnenkort, samen met de Kamper hoogleraar dr. J. Plomp naar zuid-Afrika als gast van de synode van de Dopperkerk. Ds. Mak is van plan daar na te vragen waar prof. Spoelstra zijn verhaal vandaan haalt. 'Ik zou het wel plezierig vinden, als prof. Spoelstra zijn verhaal in het openbaar zou rechtzetten', aldus ds. Mak. Volgens prof. Spoelstra zouden de Nederlandse gereformeerden denken dat de zwarte NG kerk in geen ge val risico loop door de Zuidafrikaan se overheid tot besmette organisatie te worden verklaard. Daarom zou ook de wereldraad van kerken van plan zijn via deze kerk, geld naar Zuid- Afrika te zenden. De leidig van de gereformeerde kerken zouden de verwijdering tus sen de blanke en de zwarte NG kerk willen om op deze manier de steun van de eigen kerkleden te be houden. 'De leden van de kerk zijn waarschijnlijk niet zozeer overtuigd dat de gelden voor het programma de Rijksuniversiteit voor de vee artsenijkunde te Utrecht? Dit corps zou mét de staatssecretaris de handen vol hebben aan de volgen de dierenmisstanden en dierenmis handelingen: bio-industrie, ritueel slachten, dierenvervoer, kettinghon den. vogelvangst, stroperijen, dieren mishandeling. dierenhandel, over schot van huisdieren, controle in de zwerf dierenasiels (gashokken) enz. Jonge en oudere mensen die werke loos zijn en voor dit vak voelen (en dit rijn er veleri!) zouden hierdoor weer werk krijgen. Laren (N.H.) G. Plat-Vincent Brachthuyzer (3) In Trouw van 3 januari las ik uw stuk over Brachthuyzer. U schreef dat er niet veel gegevens over wa ren. Vandaag zat ik te lezen ln Al- la rd Piersons 'Andere Tijdgenoo- ten' (derde druk. Amsterdam. 1922) en kwam ik in zijn prachtige be schrijving van een Réunion de twee Brachthuyzers tegen. Ik citeer van pag. 77: 'In een der hoeken van de zaal, schuin tegen over de deur. wordt al dat licht eigenaardig weerkaatst door de blinkende pijpen van een huisorgel, waarvan de deuren, die anders de pijnen onzichtbaar maken, thans openstaan, terwijl op een lessenaar, boven de toetsen, opgeslagen liggen de Evangelische Gezangen, naar de zetting van W. H. en J. D. Bracht huyzer; melodieën, van voor- en na- en tusschenspelen voorzien, die de kunstrechters in hunne eigenlijke waarde moeten beoordeelen. maar die in elk geval de eigenschap heb ben van bij uitnemendheid zangerig te zijn'. Deze Réunion is denkbeel dig en is 'meer dan veertig Jaren' geleden gerekend vanaf de tijd dat Pierson schreef (ongeveer 1888) (zie pag. 73). Groningen A. Ypma Texel Ik hoop dat Waterstaat nu inziet dat het zo niet kan, Texel is zater dag voor een ramp bewaard, dit is een groot wonder. Nu zal men in Zeeland wel aktie gaan voeren om de Oosterschei de af te sluiten (en ik meen terecht;, maar dan zal het gevaar voor overstroming voor ons nog toenemen. Want bij deze voort gang zal het zeker nog tien Jaar du ren eer de dijken hier op deltahoog te zijn. Na ons evacueren zaterdag avond. hoor ik in mijn gedachten no<* het loeien van al dat vee in doodsnood. Wat zegt u. geen geld? Kom nou. wel miljoenen om sport hallen enz. te bouwen. En ook geen {ezeur van vogelbescherming, mi- ieu- en landschapsbescherming waar het tracé van de nieuwe dijk moet komen. Nee. geen woorden maar daden en spoedig ook. t Noorden (Texel) Joh. Daalder Of Afrika het christelijkste wereld deel is durf ik niet te zeggen, maar het heeft wel het grootste aantal kerken en sekten. Daaronder zijn meer dan vijfduizend onafhankelijke kerken met in totaal zo'n tien mil joen aanhangers. Deze mensen zijn voor zichzelf begonnen onder het motto: die Jezus van jullie, die wil len wij wel. maar die kerkelijke ge woontes van jullie, die kun je hou den. Zo eenvoudig als het hier nu staat is het niet helemaal. Maar het komt er wel op neer. Veel Afrikanen vin den dat hun in de kerktypes, die hun door de westerse zending zijn ge bracht, weinig emotionele bevredi ging wordt geschonken, dat zij in andere, eigen kerkelijke vormen meer vrijheid vinden en vooral meer ziel. In Kenya, waar eind vorig jaar de vijfde assemblee van de wereldraad van kerken werd gehouden, zijn op nieuw een aantal onafhankelijke ker ken tot de wereldraad toegetreden. Onder de zeven nieuwe leden van de wereldraad waren twee Keniaanse onafhankelijke kerken, de Afrikaan se Israël Kerk Nineve en de Afri kaanse Christelijke Kerk en Scho len (in de wandeling respectievelijk AICN en ACC&S genaamd). De ACC&S is een grote kerk in het kikoejoe-district. Hij is ontstaan in 1947 als een afsplitsing van de an glicaanse missie. De oorzaak van de breuk is gelegen in meningsverschil tussen de zendelingen en de kerk leden over de opvoeding van de kin deren. In theologische en kerkorde- lljke zaken heeft de ACC&S geen nieuwe wegen ingeslagen. Van de ACC&S studeren jongelui aan de an glicaanse opleiding en er werken en kele Canadese baptisten als zende lingen mee in de kerk. Nineve De Afrikaanse Israël Kerk Nineve ls ln 1942 ontstaan uit een scheuring in de Canadese pinksterzendings- groep. De groep onderscheidt zich door een strikt bijbelse manier van leven. De toevoeging Nineve duidt er op dat deze mensen zich net als deze zondige wereldstad uit het oude testament beschouwen als op het nippertje bekeerd. De mensen van de AICN kun je zondags op straat makkelijk onderscheiden, om dat zij zich dan in lange witte jurken hullen. De mannen dragen daarbij ook nog witte doeken om het hoofd. Ook de kinderen hebben de witte kleertjes, waardoor zij er stuk voor stuk uit komen te zien om te zoenen. Of dat bU deze kerken ook het geval ls, durf ik niet te zeggen, maar heel De kinderen in hun witte kleertjes zyn om te zoenen. wat onafhankelijke kerken zijn ont staan doordat er onenigheid met de Europese zendelingen en missiona rissen was over oude Afrikaanse ge woontes, waarvan de Afrikanen von den dat die in een christelijke kerk best bewaard konden blijven. Tot de ze gewoontes behoren de besnijde nis van jongens en meisjes en de huwelijksgewoontes, met name de polygamie. In heel wat Afrikaanse stammen is het de gewoonte dat bij de jon gens de voorhuid van het geslachts deel wordt weggenomen, zoals dat ook bij veel semietlsche volken, on der wie de Joden, gebruikelijk is. Tegen het overnemen van dit ge bruik hadden de zendelingen niet zo veel bezwaar. Heel anders was dat met de besnijdenis van meisjes, waarbij de clitoris wordt weggeno men. De zendelingen vonden door gaans dat je een vrouw niet aldus kunt mismaken en verzetten zich dan ook met kracht tegen dit ge bruik. De Afrikanen ervoeren dit dan soms als een onaanvaardbare in breuk op hun traditionele eigenheid. Islam De polygamie heeft ook tot menig geharrewar geleld. Polygamie is de gewoonte van mennen meer vrou wen tegelijk te hebben. De alge meen aanvaarde christelijke opvat ting ls dat ln zo'n systeem tekort gedaan wordt aan de vrouw. De vroegere zendingsmensen hadden niet steeds door. dat de polygamie een systeem is dat haar tevens heel wat zekerheid verschaft. Ook het contact met de islam heeft er toe bijgedragen dat de kerken een toenemende tolerantie ten toon spreidden ten aanzien voor de poly gamie. Nadat de zendelingen de vraag of een polygaam gehuwde man tot de kerk mocht toetreden beves tigend hadden beantwoord, deed zich de vraag voor of zo'n man ook het kerkelijk ambt mocht bekleden. Te voren was een polygaam gehuwde vrouwen, op een na, weg te zenden. (Men denke zich in, tot wat voor drama's dit moet hebben geleid, want ook een man met meerdere vrouwen gevoelt liefde voor deze vrouwen.) Inmiddels heeft de Afrikaanse theo logie niet stilgestaan en de secre taris van de conferentie van kerken van geheel Afrika, kanunnik Burges Carr zegt nu dat de bijbel zich niet over polygamie uitspreekt, maar te gen de echtscheiding is. Cultuur Behalve disputen over deze diep-in- grijpende kwesties van culturele tradities, hebben ook heel wat me ningsverschillen van theologische aard tot de vorming van onafhanke lijke kerken geleld. In de Afrikaanse cultuur kent men het verschil niet zo tussen lichaam en ziel, zoals wjj dat van de Grieken hebben geleerd. De Afrikaanse men sen staan vaak op dit punt dichter bij de bijbelse traditie. Andere ker ken zien niet goed in waarom wij zoveel waarde hechten aan regelma tige avondmaalsvieringen en waar om wij onze kinderen met water do pen. Vooral de AICN-mensen vinden het tot bestrijding van het racisme (PCR) niet voor geweld zullen worden ge bruikt, hetgeen geleid heeft tot een sterke afneming in de geldelijke bij dragen van de kerkleden', aldus Die Transvaler. 'Door de indruk te wek ken dat de gekleurde dochterkerken in Zuid-Afrika voor steun zijn aan het PCR kan men voorbijgaan aan de bezwaren van kerkleden'. Volgens prof. Spoelstra zullen de zwarte gereformeerden niet zo dwaas zijn aan de Nederlanders hun zin te geven, omdat de dochterkerken niet bereid zijn zich te laten misbruiken'. Die Transvaler zegt echter wel dat deze geschiedenis aantoont hoe na- ief en paternalistisch juist diegenen zijn, die de blanken in Zuid-Afrika van paternalisme beschuldigen. In een hoofdredactionaal commentaar zegt de Zuidafrikaanse krant dat uit de pogingen van de Nederlandse ge reformeerden 'n wig te drijven tus sen de zwarte en blanke NG kerk blijkt hoeveel kwade trouw er aan de Nederlandse kant jegens hun ge loofsgenoten in Zuid-Afrika is. De krant komt tot de slotsom dat de blanke NG kerk met haar dochter kerken moet beraadslagen over de wijze waarop het verkeerde begrip in Nederland tegemoet getreden moet worden. Dr. Beyers Naudé Intussen heeft dr. Beyers Naudé een brief aan Die Transvaler gezonden, waarin hij van.de krant rechtzetting eist van de speculaties van prof. Spoelstra.- 'Ik kan niet anders dan mijn diepe teleurstelling uitspreken over de meningen van prof. Spoel stra, niet alleen omdat deze slechts op speculaties berust, maar ook om dat hij het Christelijk Instituut op een onbillijke manier wil betrekken bij de uiterst delicate verhouding van de NG kerk tot de NG 'dochter-ker ken', waardoor deze verhouding ge makkelijk ernstig vertroebeld kan worden.' Dr. Naudé zegt van geen plannen te weten, waar Spoelstra het over heeft en hij zegt dat de Neder landse gereformeerden heel goed we ten dat het Christelijk Instituut geen geld uit het buitenland kon aan vaarden. Enkele dagen geleden is haj in rii te begraven, ds. J. H. Slllevis Sin- Een 'In memoriam' verscheen] J deze krant. In memoriam. zullen hun eigen herinner hebben aan deze man die d^4 door de kerken waaraan hij bonden was zijn geheel eigen ging. Een gang die velen volg Henk SiHevis Smitt is voor mij f man van grote betekenis die f8 altijd als je hem ontmoette, kort soms ook, hier of in de tr Iets te zeggen had dat je bij waarover je bleef nadenken, j, eerste keer dat ik hem 'ontmo* was toen ik eelf nog een was. Het was op een zondagmoij,. tn de zomer. Hij ging preken i Keizersgrachtkerk, een gastpre dus naar wie wij, meer dan C vanwege onze geringe bewegiu vrijheid benieuwd waren. preekte uit het evangelie. Dat f— mij toen op. Ik denk dat het menhlng met de indruk die ik |1C heb, nl. dat er vroeger naar i houding veel uit de brieven gepreekt, dogmatisch om zo te i gen. Slllevis Smit preekte narrator hij vertelde je een verhaal. En r op zo'n manier dat je het |n gauw vergat. Toch zie ik hem fR die eerste ontmoeting nog an<Cj. Ik zie hem, kaarsrecht, in zijn F ge gestalte door het 'Leidsel# wandelen met. wat mij het meövi opviel een grote bijbel onder (ha arm. Dat laatste maakte de man, indruk op mij. Ik denk dat ik nog nooit gezien had. Het warf1 tijd van de kleine (mini)'bijïid tjes'. Dat was Henk Slllevis Sn e een man die voor ieder zichtfcd< met het Woord door deze wa p: liep. vloog, reed en voer. Ook 4iio dankbare herinnering voor it verschijning trooste die om fen heengaan bedroefd zijn. erk door Aldert Schipper raar dat wij in Europa onze kinde ren met water dopen, zoals Johannes de Doper deed. Zij vinden het chris telijker om het te doen op de ma nier van Jezus, met de Geest. In het algemeen geven de onafhan kelijke kerken minder om de sacra menten. maar er is één groep, een afsplitsing van het Leger des Heils die juist weer wel erg op doop en avondmaal is gesteld. Daaraan kun je zien dat het onafhankelijke van deze kerken vooral zit in de afstand die zij nemen van het Europese christendom. Christus De oudste van de onafhankelijke kerken in Kenia, de Nomiya Luo Church, die in 1914 is ontstaan uit de anglicaanse kerk, ontkent de godheid van Christus en belijdt een sterk op het oude testament ge oriënteerd geloof, waarin Jezus de rol heeft van een profeet, die de ge lovigen wijst op het verbond met God. In deze kerk worden vooral de vijf boeken van Mozes strikt nage leefd. Onze onafhankelijken In tegenstelling tot andere landen, zoals Zaire met zijn kimbangisten, is er in Kenya niet veel sprake van messianisme. Een uitzondering op deze regel vormt het Maria Legioen van Afrika, een afsplitsing van de rooms-katholieke kerk uit 1962 met een eigen 'heilige vader Simeo Lo- divicus Malkio Messias Ondeto', het hoofd van een hiërarchie, die weer geleid wordt door een paus Timotheo Atila, zeven kardinalen en talrijke aartsbischoppen, bisschoppen en la gere geestelijken. Men moet zich bij deze messias niet zoiets als Lou de Palingman voorstellen. Simeo Onde to tracht niet anderen van zijn mes- sias-schap ^e overtuigen, maar gaat af op wat zijn volgelingen van hem zeggen. De leiders van de onafhan kelijke kerken zijn mannen van al gemeen erkende capaciteiten als leider en inspirator van een grote groep mensen. Zij slagen er in, ge meenschap te vormen, maar hebben niet overdreven veel macht. Wie in de diensten van de onafhankelijke kerken komt valt het op dat het moeilijk te zeggen is wie de dienst leidt. Volgens een onderzoeker van de on afhankelijke kerken. Malcolm J. McVeigh, bestaat er binnen de on afhankelijke kerken weinig interes se voor de sacramenten, maar des te meer voor theologische vragen. In deze zijn de Afrikaanse onafhan kelijke kerken niet zoveel anders dan de Nederlandse onafhankelijken. Ook bij 'onze' gereformeerde ge meentes al dan niet in Nederland en Noord-Amerika vind je heel wat meer belangstelling voor theologie dan voor sacamenten en een grote passie voor een oud-testamentische manier van leven. Beroepingswerk NED. HERV. KERK Iju Beroepen te Utrecht: D. J. Spij| boer te Santpoort. Aangenomen de benoeming doofzo classis Doetinchem (kerkelijk ïr mingswerk cl. Zutphen, Doend chem) (beperkte werktijd): ntrp J. J. Ploeger-Grotegoed kandjafc Westervoort. ïu( Afscheid op 11 jan. van Boven-Sroe dinxveld: J. H. Gijsbertsen bentaa Gouda; van Tjerkwerd en Dedjleri: J. L. Leestemaker ber. te Wirier kerke en Geersdijk; van Ermë»?eno C. van Hunnik ber. te Rhoon-fr drecht. Intrede te Silvolde: J. Ribbinill Halle (cl. Doetinchem), te N«JfJ[ horst den Berg: W. van Tricht Amsterdam-Watergraafsmeer; TT Dinteloord: L. Westland uit bOL ren en Est; te Nijbroek: P. de 1 uit Dokkum; te Zandvoort (p/^ time pred.): mevrouw dra RC Biezeveld, sinds 1 okt. 1974 ree<ian Zandvoort werkzaam als njjgM werkster in het pastoraat^ Grijpskerke (Zld): kand. B. Vl^ Wit uit Voorburg. ,t GEREF. KERKEN J Beroepen te Roden: A. R. PlaL te Niezijl. Benoemd tot godsdienstleraar jg de chr. scholengem. te Leider W.l: drs H. C. Verdun, laatsl miss. pred. in Indonesië, tiji wonende in Oegstgeest, die d( noeming heeft aangenomen. Bedankt voor Ouderkerk a. d. «g stel: B. J. G. Roolvink kand. te 1% lum. Afscheid van Nunspeet: J. van fou turn ber. te Bleiswijk. Intrede te Rheden-de Steeg|n(j Leeuwis uit Monnickendam; te fou noo: C. v. d. Vaart uit Lobithuto wordt tevens belast met het pafet raat van de schippers in oosten Nederland; te Kornhorn: kanft C. Fockens te Kornhorn, waaiem sinds maart 1973 hulpdiensten lfcie verricht. jert GEREF. KERKEN VRIJG. Jll» Aangenomen naar Langeslag:; Kniggen, laatstelijk miss. pred."" nende te Hooghalen, die bedaJEC voor Bruchterveld. 'en GEREF. KERKEN VRIJG. B.V. psf Intrede te Voorthuizen en Errfc^ C. A. Versluis uit Groningen heen zendingspred. van de in deL^ vincie Groningen samenwerki,or geref. kerken vrijg. in Irian JajaL,, CHR. GEREF. KERKEN lts Afscheid op 14 jan. van Maar$is H. de Graaf ber. te 's-Gravenzfy- Intrede op 16 jan. te WinschqjS' kand. J. Germs uit Amersfoort. npr VRIJE EV. GEMEENTEN J Benoemd tot godsdienstleraar Ln chr. M.T.S. te Almelo: H. MoiLe kand. te Ressen (post Bello). u0 Beroepbaar: H. Onderstal, g dienstleraar, Beukenlaan 1, Haf- is bereid een beroep in overwqD te nemen. Intrede te Amersfoort: mevi-*- S. M. Tönjes kand. te Den Haag. Ds. E. Schroten Op zeventig-Jarige leeftjjd is fl leden ds. E. Schroten te Harmt emeritus predikant van de vormde kerk. Hij werd in 1939 j dlkant te Wouterswoude, vt 1 vandaar vier jaar later naar 1 kerk en kwam in 1948 naar Hi len, waar hij de hervormde gei te diende tot zijn emeritaat in li Ds. H. Wanink Op 46-jarige leeftijd is overledei'D H. Wanink, gereformeerde p» W( kant te Heemse, waar hjj sinds leden jaar mei stond. Daarvóór hy predikant in het Westdl dg Campen en in Stedum.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2