'Nairobi veranderde koer van de wereldraad niet' I De kerken en Angola Vandaag Zeven hoofdzonden 'Voorlopige regering van West-Papua' valt 'Door de Eeuwen Trouw' aan 1 Personalia I t Ir. J. van der Graaf tot predikanten: Proces tegen vier pro-Russische Joegoslaven Conferenties Interview met Thijs van Leer van Bt Wiesenthal stopt jaclit Oostenrijkse oorlogsmisdadigers DONDERDAG 8 JANUARI 1976 BINNENLAND/KERK TROUW/KWARTET 2 k_> Van een onzer verslaggevers ZEIST 'Nairobi mag dan in vergelijking met Uppsala een stabilisering of een afremming betekenen, een werkelijke ver andering van de internationaal socialistische koers van de we reldraad van kerken gaf Nairobi niet te zien.' Dit zei ir. J. van der Graaf, alge meen secretaris van de gerefor meerde bond in de hervormde kerk. gisteren op de predikantenconfe rentie. die deze bond elk Jaar begin Januari organiseert. Ongeveer hon derdveertig hervormde predikanten dakar EINDHOVEN De ln Dakar, de hoofdstad van de Afrikaanse republiek Senegal, gevestigde Voorlopige regering van West-Papua is verbolgen over het optreden van de Stichting Door de eeuwen trouw, die behalve de Zuidmolukkeis ook de bevolking van West-Papua steunt in haar strijd om zelfbeschikkingsrecht. In een door Bernard us M. R. Tang- gahma. minister van buitenlandse zaken, ondertekende brief wordt de stichting beschuldigd van politieke inmenging en poging tot omkoping. Tanggahma schrijft dat de regering en met Dame haar president Seth J. Rumkorem, het de stichting kwalijk nemen dat zij enige tijd geleden een bedrag van ruim vijf duizend Australische dollars ter be schikking heeft gesteld aan de vi ce-president en de minister van defensie, die door Tanggahma ken nelijk als afvalligen worden be schouwd. Blijkens de brief wordt deze geldelijke steun beschouwd als "pure ondersteuning van omkope rij'. De belde ministers zouden het geld hebben gebruikt voor een reis naar West-Papoea en daar de cen trale regering hebben verzocht hun collega's van financiën en van bui tenlandse zaken van hun functie te ontheffen Volgens Tanggahma heeft de stich ting zich daarnaast schuldig ge maakt aan Inmenging ln het bui tenlandse beleid van de Voorlopige regering van West-Papoea. Op grond van een en ander wordt de stichting dringend verzocht onmid dellijk alle activiteiten met betrek king tot West-Papoea op te schor ten. De voorzitter van de stichting Door de eeuwen trouw, de heer W. C. de Vries uit Eindhoven, die de brief gisteren overigens nog niet ontvan gen had. wijst de beschuldigingen van Tanggahma van de hand. Hij schrijft ze tóe aan de voortdurende onderlinge verdeeldheid van de Pa poea's. waaraan hij naar zijn zeg gen zo iangzamerhano wel gewend ls. Volgens hem staat nog aller minst vast dat de Inhoud van de brief wordt onderschreven door president Rumkorem. met wie de stichting naar de heer De Vries zegt. altijd op goede voet heeft gestaan. maken deze tweedaagse conferentie op Woudschoten mee. Ir. Van der Graaf woonde een deel van de assemblee in Nairobi bij. De koers van de wereldraad wordt vol gens hem gekenmerkt door een universalistische visie op het heil: de hele schepping ls verzoend: per soonlijk geloof ls hoogstens van belang om hier en nu gemotiveerd te leven en te handelen, maar niet om in het heil te delen. We werden de laatste Jaren over spoeld met een internationaal 'so cial gospel', waarin de bijbelse woorden een sociale of politieke uitleg kregen. De Schrift werd ge legd op het procrustesbed van de maatschappelijke ideologie. Deze theologische lijn van Geneve ken merkte volgens ir. Van der Graaf ook de voorbereidingsstukken voor Nairobi en de hoofdreferaten tij dens de assemblee. De trein was door de leiding van de assemblee duidelijk op eenzijdig theologisch spoor gezet, zei hij. Toch heeft de leiding niet volledig bereikt, wat zij wilde. Vooral door de inbreng van de evangelicals ln Nairobi aanzienlijk gematigder ge worden dan Uppsala. Ir. Van der Graaf vond met name ln het rap port van de eerste sectie (over het belijden van Christus vandaag) goede dingen, die het hart van het kerkzijn raken. Overigens had hij als bezwaar, dat ook in dit rapport het universalis me niet wordt afgewezen. Ir. Van der Graaf citeerde met instemming, wat de Engelse evangelical John Stott ln Nairobi naar voren bracht. Stofct ging er vanuit, dat aeen mens verloren is. zolang hij het evangelie niet hoort en gelooft en zei in dit verband: 'De wereldraad hoort zeer nauwlettend naar de schreeuw van de onderdrukten. Horen we echter ook het geschrei der verlorenen?' Dat geluld ls in het rapport, on danks de goede elementen, niet te rug te vinden. En intussen heeft dit rapport ook niet doorgewerkt naar de andere secties, met name niet naar sectie drie (over de dialoog) en sectie vijf (over de bevrijding van onrechtvaardige structuren). Wei was er inderdaad in Nairobi aandacht voor de spiritualiteit. Maar weer moet gezegd, dat datge ne wat ervan naar bulten kwam. getoonzet was door maatschappij kritische Inhoud. In Nairobi ls op indrukwekkende wijze de nood van de wereld ln sociaal opzicht bloot gelegd. WIJ zullen niet van de ene eenzijdig heid in de andere vervallen door te doen alsof die nood er niet is. aldus ir. Van der Graaf. Ook christenen zullen moeten strijden tegen on recht. Maar de Integrale nood is ln Nairobi niet gepeild. Het politiek messianisme ls de dominerende lijn ln de wereldraad gebleven. Het heil is binnenwerelds en binnentijde- lijk. Bevrijding UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Israël (6) Jammer, dat de heer Blnnerts uit Rtnkum die 't duidelijk niet op Is raël begrepen heeft, bU 't lezen van 't boek Amos niet verder gekomen is dan t vijfde hoofdstuk. Als hij doorgelezen had. zou 't slot van Amos hem tot een andere conclusie hebben moeten brengen. Naarden M. J. Pieksma-Sterel Criminaliteit Dr. Peljster beweert, dat de crimi naliteit in Den Haag is afgenomen (Trouw/Kwartet 3 Jan.). Het aantal misdrijven, dat ter kennis van de Haagse politie kwam. bedroeg vo rig Jaar 2000 minder dan in 1974. Wat kunnen hiervan de oorzaken zijn? De belangrijkste ls mijns in- zi ns de volgende: de politie heeft het vermoeden, dat er een daling ls '•an het aantal misdrijven, zodat zij minder gaat patrouilleren met het gevolg dat minder misdrijven wor den ontdekt, wat weer als gevolg heeft, dat de politie nog minder gaat patrouilleren etc. Arnhem D. G. van den Bos Brachthuyzer (2) Het ls inderdaad J. D. Brachthuyzer die 55 psalmen harmoniseerde, waar- FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Direktle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Radaklle: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. van psalm 3 in een heel mooie zet ting. De overige psalmen zijn ge harmoniseerd door Martin Boltes, die dit werk deed in opdracht van zijn leermeester Gullen, de organist van de herstelde lutherse kerk aan de Kloveniersburgwal in Amster dam. Opvallend is de mooie zetting van psalm 150. De Melodieën van de psalmen door J. D. Brachthuyzer en Gullen (diens naam en niet die van zijn leerling verscheen op het titel blad) zijn in Amsterdam uitgegeven door De Bussy, Rokin 60, in het Jaar 1910. In 1860 werden de eerste 55 psalmen ln afleveringen uitgegeven. Pas vijftig jaar later dus kwam het complete werk. Eindhoven P. Woudstra Den Uyl Waarom doet een fenomeen als de heer J. den Uyl nu van die ingrijpen de uitspraken in een interview? Die heilige modale 24.000 gulden-grens ls zo langzamerhand een obsessie. Wij hebben geen kinderen en ons in komen bereikt niet die 24.000 gul den. Toch is mijn mening dat het onjuist ls mensen die net die 24.000 bruto ontvangen constant te achter volgen met wanhoopsmaatregelen. De politieke gevolgen van zulke uit spraken kunnen juist voor de men sen waar de heer Den Uyl voor op de bres staat rampzalig zijn. De af lossing (WD-CDA) staat al te trap pelen. Amsterdam R. J. de Groot Angola (9) De MPLA zet zijn strijd voor een echte bevrijding voort. Dit betekent dat de rijkdommen van Angola ten bate komen van de bevolking zelf en niet in eerste plaats van de grote bedrijven. God beware het Angolese volk voor een nieuwe slavernij, waar de mees te Latijns-Amerikanen zo over mee kunnen praten. Dat de MPLA alleen door Rusland gesteund moet worden is een grote aanklacht voor het Westen, die zich met betrekking tot de bevrijding van de Afrikanen weinig gelegen hebben laten liggen. Het is onjuist de strijd in Angola af te doen alsof Rusland zijn Ideologie ook ln Afrika wil wortelen. Dat is speculeren op het koude oorlogssyndroom, dat bij velen nog leeft. Den Haag Theo van der Greft Huiswerklijstje Het huiswerklijstje van dr. Van den Heuvel vermeldt volgens de krant van 31 december 14 verschillende onderwerpen. Het programma ter bestrijding van het militarisme werd echter niet als een apart onderwerp genoemd, maar onder evangelisatie. Daaronder otond "nieuwe levensstijl' waarbij het gezamenlijk plannen van een rechtvaardige en houdbare maatschappij als noodzakelijk werd vermeld. Kan zo'n maatschappij haar voortbestaan baseren op het dreigen met massavernietigingswa pens? Het programma ter bestrijding van het militarisme houdt waarschijn lijk meer verband met nieuwe le vensstijl dan met evangelisatie. Het absolute vertrouwen dat veel op rechte christenen hebben ln de macht van de wapens kan toch nooit \oldoende ln overeenstemming zijn met een christelijke levensstijl? Rotterdam A. P. de Winter BELGRADO (Reuter) In de Joe goslavische hoofdstad Belgrado be gint maandag een proces tegen vier Joegoslaven die van staats vijandige activiteiten worden beschuldigd. Zij zouden onder meer in de Sowjet- Unie wonende Joegoslavische emi granten hebben gevraagd of het Russische rode leger ln actie zou kunnen komen zodra president Tito niet langer de macht zou uitoefe nen. zo ls althans in kringen van Juristen tn Belgrado vernomen. Joegoslavische regerimgs- en partij- kringen zouden bij een recent be zoek aan Moskou de verzekering gekregen hebben dat het Kremlin geen illegale pro-Russische groepe ringen in Joegoslavië steunt. De vier beklaagden worden beschul digd van het vormen van een groep die tot doel had de economische ontwikkeling ln Joegoslavië te ver storen, het gezag omver te werpen en het land onder buitenlandse in vloed te brengen. De beklaagden hebben in de Jaren vijftig al eerder straffen uitgezeten wegens het steunen van het regiem van Josef Stalin. Het viertal werd vorig Jaar Juli gearresteerd. Eén ervan. Dusan Brkic was tot 1950 premier van Kroatië, één van de zes Joegoslavische republieken. Conferenties van het gereformeerd Toerustingscentrum te Leusden (tel. 03496-3244): Omgaan met de bijbel in het gezin. Voor ouders en andere belangstel lenden, zaterdag 17 januari half elf tot half vyf, m.m.v. mevr. H. Lam- Raadgever. Levensstijl. Wat kunnen we op dit punt van de joden leren? Zaterdag 24 januari half elf tot half vijf, m.m.v. drs. W. H. Zuidema. Het kind in de eredienst. Voor pre dikanten. Donderdag 29 januari, half elf tot half vyf, m.m.v. drs. W. H. Zuidema. Ir. Van der Graaf zei, zich in Nai robi te meer het grote goed van de Reformatie te hebben gerealiseerd, waarvan hij op de assemblee weinig terugvond, maar die met de heront dekking van de rechtvaardiging door het geloof weer de weg opende naar de ware bevrijding, namelijk de persoonlijke verlossing in Chris tus. Deze bevrijding staat niet los van de heiliging van het totale leven en heeft ook konsekwentles voor een wereld in nood. Maar met de rapporten van Nairobi wordt geen nieuwe weg mogelijk. De invloed van de kerken op het wereldraad beleid is door de massa- structuur veel geringer dan de in vloed van het wereldraadbeleid op de kerken. Mijn grote bezwaren te gen dit hele wereldraadbedrijf zijn in Nairobi alleen maar gesterkt, aldus ir. Van der Graaf. Voorzitter ds. W. L. Tukker sprak ln zijn openingswoord pastorale woor den over de bevinding. Verder refe reerde dr. I. Boot over de prediking van de Nadere Reformatie, naar aanleiding van de dissertatie van dr. T. Brienen. Vandaag discussiëren de bonds pre dik anten over de Christelijke Ge loofsleer van prof. dr. H. Berkhof. Deze heeft toegezegd, daarbij aan wezig' te zullen zijn. Advertentie Deze week in Hervormd Nederland o.a.: ft Marokkanen ln kerk bang voor martelingen, ft De Antillen mooi maar vernederd, ft Chili een lange traditie van geweld, ft Lepra geen medisch maar sociaal probleem, ft Links en rechts struikelen over de vredesweed ft De trucdoos van Gerard Reve. Ik abonneer mij op/vraag een oroefnummer I Hervormd W 'XNederland- NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF NR.: ab prijs ƒ51,— per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik Ingaan. Bon ingevuld ln BLOK LET TERS ln envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Ook in de losse verkoop. Tel. 070—51 21 11. Hervormd Nederland. Antw nummer 1776, Den Haag Deze tekening van Annie Vallotton is gekozen als illustratie bij het opstel over de toorn. Mr. D. Schaafsma, een van de secretarissen van het Nederlands bijbelgenootschap, heeft een boekje geschreven dat hij 'Twee maal zeven' noemde en waarin hij achtereenvolgens schrijft over de zeven klassieke hoofd zonden (Hoogmoed, Hebzucht, Gierigheid, Afgunst, Onkuisheid. Gulzigheid, Luiheid, Toorn), en de zeven hedendaagse hoofdzon den (Rassenwaan Kolonialisme, Paternalisme, Oorlog, Farizeïs me, Vervreemding, Angst). Hij werd hiertoe geinspireerd door Helder Camara die eens terloops de hoofdzonden van deze tijd aanwees. Trouwe NCRV-luiste- raars zullen een deel van de in dit boekje verzamelde teksten herkennen: mr. Schaafsma gaf voor de radiomicrofoon al eerder een schets van de hoofdzonden- van-nu. Intussen betekent dit niet dat de klassieke hoofdzon den verleden tijd geworden zijn of door de auteur op een tijdloze manier behandeld worden. Dit aardige boekje, dat actueel is zonder modieus te zijn, is ver lucht met tekeningen van Annie Vallotton, die met toestemming van het bijbelgenootschap ge haald zijn uit 'Groot nieuws voor n'. Uitgever Benedictus te Hilversum brengt 'Twee maal zeven', dat 103 pagina's telt, voor 12,30 op de markt. Illustratie bfl het opstel over paternalisme. HIER Het wordt steeds duidelijker dat on ze wereld er nog lang niet is. Be- richten uit alle hoeken der aarde spreken van onrecht en bedrog, van marteling en hoogmoed. Volken, nog maar pas bevrijd, moeten opnieuw onder het juk van nieuwe tyrannen door. Gevestigde naties ontzien zich niet zich te mengen in de moeilijk- i heden van anderen, niet om te hel pen, maar om er zelf duidelijk beter en machtiger van te worden. De landhonger en markthonger is de I wereld nog niet uit. Als gieren, met van die kale halzen, zie ik ze zitten en ik hoor hun ongure geluiden van leugen en angst. Dat zijn wij dus, wij mensen. Gieren in 't groot en in 't klein. We schijnen het nooit te le ren. Het jaar is nog maar net be gonnen of we zitten al weer in de war met onze eigen rijke economie. We piepen als we één streepje ach teruit moeten. Daar verspillen we al onze energie aan. Ik ben moe van 't zuchten, schrijft Baruch, als hij het dagboek van Jeremia bijna klaar heeft. Mensen worden er moe van en klagen: ik zal het wel niet meer be- leven dat het nog eens anders wordt, j En anderen verwijten 't je dan weer dat je zo aards denkt en teveel uit ziet naar een toekomst in het hier en nu. Daar komt immers nooit iets vanEn dat wilde ik u vandaag zeggen, dat geen mens dat ooit mag zeggen: er komt nooit iets van. Dati weet niemand. Wie deze hoop schrapt, hoe kan hij hopen op de verwerkelijking van Gods bedoelin gen? Wie ophoudt met hopen valt langs de weg. Hij moet opgebeurd) en 'lij moet weten dat ze er nog zijn j die meegenomen willen blijven door de opdracht en de toekomst van Hem die immers hiér op aarde kwam. Vai de: aan lias Lat sta: tilli tenrijkse oorlogsmisdadigers. WENEN (UPI) Simon Wiesen thal, de bekende nazi-Jager heeft gisteren in Wenen gezegd dat hij met de jacht op Oostenrijkse oor logsmisdadigers stopt, omdat deze ln het algemeen toch weer vrijgela ten worden waardoor zijn onder zoek zinloos wordt. Wiesenthal zei dat zijn beslissing vast stond nadat een Oostenrijkse rechtbank de voormalige SS-er Hans Gogl vorige maand had vrijgesproken. Gogl werd beschuldigd van oorlogsmis daden. begaan in het concentratie kamp te Mauthausen. 'De zaak Gogl ls slechts het laatste voorbeeld van een lange lijst mensen die vrijge sproken werden', aldus Wiesenthal. die eraan toevoegde dat hij door zal gaan met het opsporen van oorlogsmisdadigers bulten Oosten rijk. Zijn joodse documentatie-cen trum blijft gevestigd in Wenen. Burgemeester Tot burgemeester van Valkenburg-Houthem is per 1 februari benoemd de heer P. M. Ge- lissen uit Den Haag. De heer Gells- sen (41, r.k. en lid van de KVP) is nu hoofd van het bureau gewesten van de afdeling bestuurlijke reorga nisatie van het ministerie van bin nenlandse zaken. Janca Loot Zondagmiddag zal in de baptisten- kerk te Leeuwarden de uitzendings- dienst worden gehouden van zuster Janca Loot. Zij gaat als zendelinge werken ln het noorden van Kame roen. De Nederlandse baptisten zijn van plan, dit jaar nog een jonge vrouw uit te zenden om de zuster- gemeenten ln Afrika te helpen, Jan- neke van Oosten. De gereformeerde theoloog drs. N. A. Schaman te Zaandam, verbonden aan de Vrije Universiteit te Am sterdam, stuurt ons de volgende bij drage tot de discussie over de ker ken en Angola: Graag wil ik enkele kritische op merkingen maken over uw Commen taar in Trouw 24 dec. 1975 op de oproep van het 'komitee kerken voor Angola'. Ik behoor niet tot de on dertekenaars van de oproep, behoef dez als zodanig niet te verdedigen, •naar ik meen dat uw commentaar op zijn beurt ernstige bezwaren op roept. 1. Terecht stelt u dat onze keus (ook uwerzijds: die voor de MPLA) niet bepaald moet worden door de Russen. Akkoord. Zij vissen slechts, als elke grootmacht, ln troebel wa ter om een zo groot mogelijke vangst te doen. Mnar de vrasg is deze: hoe is het tot die Russische hulp gekomen? Net als in Vietnam destijds wordt het ook nu voorgesteld alsof de Amerikaanse inmenging gevolgd ls op de Russische. Maar net als des tijds lijkt het omgekeerde het ge val. In de New York Times ver schijnen reeds de eerste berichten hierover. De CIA is al Jarenlang be zig de anti-MPLA organisaties te steunen. Waarschijnlijk omdat de V.S. het evenals uw Commentaar 'zeer vervelend vindt dat de MPLA gebruik maakt van de mar xistische theorie'. Precies zo ver ging het destijds Noord-Vietnam en de Vietminh. En hun verzekering dat hun streven nationalistisch was en dat zij zélf voor de door hen ge wenste maatschappijvorm wilden kiezen, werd niet aanvaard. In Viet nam is nu wel duidelijk geworden dat deze beweringen niettemin juist waren. Het zou toch wel heel erg zijT,, en méér dan dat, wanneer ook de MPLA eerst door het vuur moet gaan om zijn bedoelingen gehono reerd te krijgen. Dan blijft Vietnam zelfs niet als les' over. 2. Een onafhankelijk oordeel over de situatie en zijn geschiedenis hoeft zich m.l. niet zoveel aan te trekken van de positiekeuze van deze of ge ne grootmacht. Wie 'achter' Israël staat, hoeft toch niet in zijn handen te klappen over de Amerikaanse steun aan dat land? En zeker niet over de eigenlijke motieven van die steun. Of, wie destijds de onafhan kelijkheidsoorlog van Bangla Desh toejuichte, veranderde toch niet van mening omdat de Russen toen ach ter Bangla Desh, maar de Amerika nen achter Pakistan stonden? 3. Een dergelijke onafhankelijk heid ligt voor kerken en christenen nog meer voor de hand, omdat zij ideëel gezien politiek onge bonden zijn. Daarom verbaast mij uw wantrouwen tegen het kerkelijk partijkiezen, ów vaststelling dat zo iets meest 'pas achteraf mogelijk Js, en uw moeiteloos constateren dat er 'duidelijke en overtuigende uit zonderingen' zijn. U noemt dan het kerkelijk verzet tegen Hitier, het kerkelijk protest tegen onderdruk king in Oost-Europa, de Ameri kaanse kerken contra de oorlog ln Vietnam, en kerkelijke protesten te gen verdrukkingen in Chili. Maar zijn dit werkelijk duidelijke en overtuigende uitzonderingen op het achteraf-oordeel? a. Het kerkelijk protest tegen Hit- Ier was in de jaren '30 matig tot zeer zwak. Maar tóen kwam het er juist op aan! Niet alleen ontbrak het in die jaren aan duidelijk ker kelijk protest, er gingen diverse stemmen op die in Hitier een ge schikte anti-bolsjewistische macht zagen. b. In Nederland hebben de meeste kerken lang geaarzeld om ook maar Op nin ge het ten omi kin voe Vol het B Beroepingswerk NED. HERV. KERK Beroepen te Heerhugowaard-Veen- huizen (toez.): G. A. de Groot, le raar te Rotterdam. Bedankt voor 's-Gravenzande (na-' dere beslissing)J. C. Plaat, te Zwolle. GEREF. KERKEN Bercepen te Onderdendam In samen werking met Bedum: J. de Vries te Lollum-Waaxens. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Dordrecht: T. Dekke te Capelle aan den Ussel. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor 's-GravendeelJ. H. Carlier te Leiden. GEREF. GEMEENTE Bedankt voor Zwijndrecht en Leer dam: G. Mouw te Genemuiden. REM. BROEDERSCHAP Aangenomen naar Dordrecht: E. H. Cossee te Oudewetering. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Noordeloos-Op land: B. J. G. Rooi vink te Kollum. GEREF. KERKEN Beroepen te Stadskanaal: J. de Vries te Lollum. NED. HERV. KERK Overleden: A. K. de Groot (79) te Zwolle, em. pred. prot. kerk van In donesië. Stond in Tjideres (West- Java) van 1921 tot 1928 en in Bata via (Djakarta) van 1929 tot 1942 en van 1946 tot 1956. Werkte na zijn terugkeer nog onder gerapatrieer- den, o.a. in Zeist en Rotterdam. Urker zangers Het was een mooi plaatje dat giste ren in de krant stond bij het stukje: 'O /er een excuus en over psalmge zang', maar de afbeelding had vol-: strekt niets met de tekst te makenj Het was onze bedoeling dat een foto van al dan niet zingende Urkeri mannen ons proza zou verlevendigen, maar door een verkeerde greep inj het foto-archief zijn het een paar Twentse boeren geworden. Ons ex-j cuus hiervoor I een half protest te uiten tegen wat vanaf 1954 in Vietnam zich afspeel de. Voorzover er later, veel later iets officieel gezegd werd van ker kelijke zijde, betrof het meest 'be zorgdheid' enz., hetgeen iets anders is dan onafhankelijke positiekeuze. En nóg is kritiek op de Amerikaan se machtspolitiek in Vietnam zeker geen gemeengoed in de kerken. c. Hetzelfde geldt van wat er in Chili gebeurt sinds de coupe tegen Allcnde's regering. Het zijn meest tleine groepen die hierin duidelijke taal spreken en zich in kerkelijke verbanden eerder daarvoor moeten verdedigen dan daarin echt gesteund worden. d. Uitzondering ls inderdaad het protest tegen schending van burger rechten in Oost-Europa. Het protest is alleen maar juist. Maar dat dit protest wél gemeengoed is, is be nauwend. Politiek is dit protest, om zo te zeggen 'veilig' en algemeen aanvaard. Resumerend: de 'duidelijke uitzon deringen' zijn weinig overtuigend en pleiten bepaald niet voor opschor ting van een onafhankelijke (ty pisch kerkelijke) oordeelsvorming over de situatie in Angola. Franco De weduwe van generaal Franco heeft de linkerarm van de Spaanse heilige Theresia van Avila 1515 1582) teruggegeven aan het carme- litessenklooster van Ron da, zo meldt het r.k. weekblad De Bazuin. De re liek, die in 1937 na de val van Ma laga was aangetroffen in de bagagej van een republikeinse legerofficier, werd in 1947 aan Franco uitgeleend.1 Deze had de arm altijd bij zich, op een klein altaar in zijn werkkamer, en nam hem zelfs mee op reis. Op 15 oktober, de feestdag van de hei-: lige, placht in de kapel van Fran co's paleis een speciale dienst te worden gehouden om de arm te ver eren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2