Pastoor Doedko ontslagen
door Russische ambtenaar
c
n,
VJ
Vandaag
Meer kontakt tussen
Molukse kerken
Engelse christenen
op weg naar eenheid
Moskou voert actie
tegen godsdienst
op universiteiten
Over een excuus en over psalmgezang
'it
Ou
Vastenbrief
wacht op
Willebrands
De Gaay Fortman
stelt zijn bezoek
aan Antillen uit uit
Conferenties*
Kinderhuwelijk in
Italië afgeschaft
VOORBIJGANGERS
WOENSDAG 7 JANUARI 1976
BINNENLAND/KERK
TROUW/KWARTET 2
Van een medewerkster
Het ontslag van de Russische orthodoxe priester Dimitri Doedko in Moskou, betekent een inbreuk op de
wet betreffende de scheiding van kerk en staat. Het werd niet verleend door kerkelijke superieuren
maar door de gevolmachtigde van de staat voor religieuze zaken voor het gebied van Moskou.
Pastoor Doedko hield op 21 december met de verzamelde gemeente een kerkdienst in de kerk van de
grote martelaar Nikita in Kabanovo bij Moskou.
Na de mis kwam een ouderllnge bij
hem. Ze zei: lk moet met u spreken.
Doedko: Waar gaat het om?
De ouderllnge: WIJ maken een eind
aan uw dienstverband.
Doedko: Hoezo, waarom, op welke
gronden?
Ouderllnge: Omdat u tegen de partij
ageert.
Doedko: Ik ageer helemaal niet te
gen de partij. Al mijn preken zijn
schriftelijk vastgelegd en zijn bo
vendien op band opgenomen. Ik pre
dik tegen de drankzucht en tegen
straatschenderij. Wat heeft de par
tij daarmee te maken?
Desondanks, aldus de ouderllnge. ma
ken we een eind aan uw dienstver
band. Ze toonde de pastoor een
schriftelijk stuk dat door de hogere
geestelijke ondertekend was.
Doedko: Ik zal desondanks de mis
celebreren.
De ouderllnge: Dat zal ik niet toe
laten.
Nu begaf Doedko zich opnieuw in
de kerk en wendde zich tot de nog
aanwezige gelovigen om hen dat mee
te delen.
Het volk was daarop uitermate ver
ontwaardigd. Het begon de ouder
llnge ln het nauw te drijven: wat is
er aan de hand.
Toen zei de ouderllnge: Ik ben on
schuldig ln deze zaak. Het is een
bevel van het districtscomité van
de partij ln de stad Oregowo Zoeje-
wo.
De gelovigen snelden als één man
naar het districtscomité. Daar zei
men hun: Het is een bevel uit Mos
kou.
De gelovigen vroegen: Maar van wie
dan precies. Daarop kregen ze geen
antwoord. Tenslotte begaven de ge
lovigen zich naar Moskou naar de
gevolmachtigde voor religieuze za
ken van het bestuursgebied Moskou,
Troesjln, die deze post sinds het jaar
1943 bekleedt. Hij is dus een van de
zeer weinigen die alle systeemwis
selingen overleefd hebben.
Troesjln zei: een speciale commis
sie had de opdracht gekregen om de
ambtsbediening van pastoor Doedko
te onderzoeken. Op grond van het
rapport van de ouderllnge hebben
we besloten hem van zijn ambt te
ontheffen.
Onmiddellijk na zijn ontslag tele
grafeerde pastoor Dimitri Doedko
aan zijn kerkelijke superieur metro
poliet Serafin om het voorgevallene
mee te delen. Bovendien schilderde
hij het voorval ook in een brief aan
de metropollet. Deze hulde zich in
stilzwijgen.
Daarop schreef pastoor Doedko aan
de patriarch. Daarin deelde hij het
ontslag mee. dat een inbreuk op de
wetgeving betreffende de scheiding
van kerk en staat is. Hij begreep
wel, schreef hij, dat de patriarch
hem onder deze omstandigheden niet
kon helpen maar hij wenste wel met
de patriarch 'in kanonische gemeen
schap' te blijven.
Nu bevindt pastoor Doedko zich ln
zijn woning. De stemming is ge
drukt. Zijn gezondheidstoestand is
goed. De wonden die hij opliep bij
het mysterieuze auto-ongeluk van
vorig jaar, zijn geheeld. Men moet
vrezen dat het ontslag alleen maar
een eerste stap is waarop als twee
de stap een aanklacht wegens anti-
sowjet agitatie zal volgen.
Het ontslag van pastoor Gleb Yaku-
nin schijnt bijna gelijk met dat van
Doedko te hebben plaatsgevonden.
Ook hem verklaarde men dat hij op
aanwijzing van Troesjin ontslagen
was.
OEGSTGEEST De Molukse pro
testantse kerk van Indonesië zal
het kontakt voortzetten met de Mo
lukse evangelische kerk en andere
Molukse kerkelijke groeperingen in
ons land. Van beide zijden wordt dit
kontakt op prijs gesteld.
Dit is het voornaamste resultaat
van de bezoeken, die ds. Tanamal en
de heer F. Litaay aan Molukse
kerkleiders in Nederland hebben ge
bracht. Ds. Tanamal is sekretaris
van de synode van de Molukse pro
testantse kerk en de heer Litaay is
lid van het moderamen. Na de ver
gadering van de wereldraad van
kerken te Nairobi kwamen ze naar
Nederland op uitnodiging van de
hervormde kerk. Zij waren de gas
ten van het hervormde zendingsbu
reau te Oegstgeest.
Tijdens de gijzelingen had ds. Ta
namal voor de radio het standpunt
van zijn kerk herhaald: geen zelf
standigheid van de Molukken, mee
werken aan de vooruitgang van In
donesië en de terugkeer van zoveel
mogelijk Molukkers uit Nederland
naar hun vaderland. Op deze uit
spraken volgde een felle reaktie van
de synode van de Molukse evange
lische kerk. die de houding van ds.
Tanamal opportunistisch noemde.
Volgens het zendingsbureau vorm
den de uitspraken van Tanamal geen
(OEI
VREEMDE DAGEN
Het zijn vreemde dagen, zo aan het
begin van een nieuw jaar. Je moet
er nog inkomen, zeggen de mensen,
om even later te constateren dat 't
net is alsof het leven met al tri
belemmeringen voor de besprekin- problemen weer als een stoomwals
Va
Ds. Tanamal en de heer Litaay zijn
naar Ambon teruggekeerd.
UTRECHT In een extra vergade
ring onder voorzitterschap van kar
dinaal Alfrink heeft de rJc. bisschop-
fenconf eren tie besloten haar vasten-
rief voor dit Jaar "Leven in veran
dering' nog aan te houden. De bis
schoppenconferentie achtte het niet
wenselijk in haar huidige samenstel
ling de bespreking van de vasten
brief af te ronden en tot publikatie
ervan opdracht te geven.
Vóór de geplande publlkatiedatum
(medio februari) zal kardinaal Wil
lebrands namelijk het bestuur van
het aartsbisdom Utrecht hebben
overgenomen. Als aartsbisschop is
hij automatisch voorzitter van de
bisschoppenconferentie. Het is de be
doeling. dat de vastenbrief opnieuw
ln behandeling komt op de bisschop
penvergadering van 10 februari, de
eerste die zal worden geleid door
kardinaal Willebrands.
De brief is al ln verschillende verga
deringen besproken. Tijdens de ver
gadering van december bleek, dat
enkele pagina's voor de bisschop
pen niet duidelijk genoeg waren,
met name niet waar het ging om
christologische aspecten. Bisschop
Möüer nam de taak op zich die pa
gina's te herschrijven. Hij bracht
zijn herziene tekst in de vergadering
van gisteren. De bisschoppen hebben
de herziene tekst aan kardinaal Wil
lebrands opgezonden.
LONDEN Een interkerkelijke commissie in Engeland heeft een
program van tien punten opgesteld voor het bereiken van een zicht
bare christelijke' eenheid.
Het program is niet opgesteld als
een blauwdruk voor kerkenfusie, dat
de kerken hebben te aanvaarden of
te verwerpen. Wel wil de commissie
met de tien punten een weg aanwij
zen om de bestaande hindernissen af
te breken, zodat de kerken beter in
staat zijn te groeien naar eenheid.
Verwacht wordt, dat de punten 4, 5
en 6 de grootste moeilijkheden zullen
opleveren. Nummer 4 stelt namelijk
voor, dat alle leden van de deelne
mende kerken worden erkend als
waarachtige leden van het lichaam
van Christus en onvoorwaardelijk tot
het Avondmaal dienen te worden toe
gelaten.
ae Despremn- problemen weer ais een bwuiuwbib
gen. Beide bezoekers hebben ook de over je heen rolt. In deze dagen denk V*-
banden versterkt met de hervormde ik terug aan een jaar geleden. Ik lag te
kerk. die toezegde het kontakt tus- toen in een stille ziekenkamer, er- Hez
sen de Molukse kerken in Nederland gens hoog in een modern ziekenhuis,
en in Indonesië te willen bevorderen. M'n plaats hier in de hoek van de f*
krant bleef een maand leeg. Ik moet vei
daar telkens aan denken, ook nu het
allemaal al weer zo goed als voorbij
is. Maar nog meer moet ik denken
aan die vriend van ons die een dag 10
of wat geleden, nog in bet oude Jaar,
begraven werd. U kent hem niet,
maar ik schreef meermalen over
hem als ik 't over ons dorp had. Hij
was m'n overbuurman en vriend. Hij
deed iets heel anders in het leven
dan ik en was trouwens al gepensio
neerd, waarvan hij geweldig ge
noot. maar dat alles verhinderde
ons niet om veel met elkaar te pra
ten en op te trekken. Hij vertelde
ons de verhalen van de buurt en ook
die van vroegere tijden. Hij bracht
me bij een romeinse grafheuvel en
liet me zien waar je de tenen kunt
snijden om het stro van je dak bij
elkaar te houden. Hij stond er niet
meer toen we de vorige week aan
kwamen. We zijn naar het kerkhof
geweest en vonden zijn graf in een
huilende wind. We zullen hem mis
sen om zijn vriendschap en hartelijk
heid die hij met z'n tien getrouwde
kinderen om zich heen en de klein
kinderen als kwetterende mussen om
zijn huis, verspreidde. Over hem en
ons viel vaak de stilte en tegelijk
het licht van Hem, van wie wij al
len zijn.
Punt 5 stelt voor, dat de toelatings
eisen tot de verschillende kerken de
zelfde dienen te zijn en dat de daar
voor gebruikte riten wederzijds moe
ten worden erkend. Punt 6 verlangt
de wederzijdse erkenning van het
ambt als waarachtige bediening van
Woord en sacrament in de heilige,
katholieke kerk. De toelating tot het
ambt zal moeten" geschieden volgens
een algemeen erkend ritueel.
De commissie, die dit programma
heeft opgesteld, gaat uit van acht
kerken, waaronder de anglicaanse
kerk, de roomse kerk, de hervormde
kerk en de baptistengemeenten.
MOSKOU Aan meer dan 500 hogescholen en universiteiten in
de Sowjet-Unie worden op het ogenblik verplichte en van hoger
hand goedgekeurde colleges gegeven over de grondslagen van het
wetenschappelijk atheïsme. De laatste tien jaar is het aantal leer
stoelen voor het wetenschappelijk atheïsme opgevoerd van twee
tot twintig.
Van een verslaggever
DEIN HAAG Minister De Gaay
Fortman 'binnenlandse en Antil
liaanse zaken) zal niet zoals gepland
vandaag naar de Nederlandse An
tillen vertrekken om de al sinds een
half Jaar uitgestelde besprekingen
met de Antilliaanse regering te
voeren over lopende zaken.
Een woordvoerder van het kabinet
voor Antilliaanse zaken deelde mee.
dat de reis van de bewindsman en
staatssecretaris De Goede van fi
nanciën tot half februari is uitge
steld omdat de minister aanwezig
moet zijn bij enkele belangrijke ka
binetsvergaderingen ln Den Haag.
De Antilliaanse regering heeft be
grip getoond voor het gevraagde
uitstel, aldus de woordvoerder, die
verder zei dat er geen enkel verband
bestaat met de moeilijkheden ln het
Antilliaanse parlement.
Van links naar rechts: de vicarissen dr. A. J. Vermeulen (ooit genoemd als mogelijke opvolger van
kardinaal Alfrink) en dr. H. van Munster met de pauselijke muntius in Den Haag mgr. Felici op Schip
hol, terug van een tweedaags bezoek aan kardinaal Willebrands in Rome.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
FAMILIEBERICHTEN
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20 00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Direktie - commerciéle
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131.
tel 020 913456.
Postbus 859.
Radakile:
Nieuwe Zijds Voorburg
wal 280. Amsterdam.
Tel 020 220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM DORDRECHT
Westblaak 9. Rotterdam
Tel 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG lE'DEN.
Parkstraat 22. !~»en Ha-«g
Tel 070 469445
Postbus 101
Z r r-üNGEN
Melkmarkt 56. Zwolle
Ie' <52f¥» 17U3G
P stbus J
Wanbegrip
Wat een wanbegrip ten aanzien van
de R.K Kerk spreekt er uit het ar
tikel van 30 december 'Roomsen
weer op een afstand' door A. J. Klei!
Weet deze dan niet, dat die Kerk
geen democratie is, maar het Li
chaam van Christus, dat aan Chris
tus en aan Zijn aardse plaatsbekle
der, de Paus, volgzaamheid en ge
hoorzaamheid verschuldigd is? Men
kan wel tegen dit wezenskenmerk
aan blijven schoppen, maar men
geeft dan tevens blijk van een on
verzoenlijk anti-papisme. Niemand
wordt gedwongen, van die Kerk lid
te worden of te blijven.
Merkwaardig is. dat de nieuwe
aartsbisschop. kardinaal Wille
brands. zowel door de vrijzinnige
als door de rechtgelovige katholie
ken nogal koel is ontvangen. Maar
men vergisse zich niet: de onder
grondse breuk tussen het Utrecht
van kardinaal Alfrink 'de goedkeur
der van een ketterse Nieuwe Kate-
chismus en de begunstiger van een
schismatiserend "Noordwijkerhout'i
en het Rome van paus Paulus VI
bestaat nog steeds. Men weet nog
niet. aan welke kant van die breuk
lijn de nieuwe aartsbisschop zal
gaan staan, en naarmate dit duide-
Bevrijding van onrecht. De hood-
schap van Nairobi. Vijfde landelijke
werkdag, georganiseerd door het se
cretariaat voor ontwikkelingssamen
werking van de gereformeerde ker
ken, zaterdag 17 januari in de Op-
standingskerk in Groningen, m.m.v.
o.a. de Nairobi-gangers ds. J. C.
Baumfalk en S. Benedlctus. Het zal
vooral gaan om nieuwe inspiratie
om het op te nemen vóór de gerech
tigheid en tegen het onrecht in de
verhouding rijk en arm. Aanm. en
lnl. tel. 03496-3244.
Voorlichtingsdag Kampen voor be
langstellenden ln de theoloeische
studie, zaterdag 24 januari 10 uur.
Koornmarkt 1. Kampen (vooraf
aanm. tel. 05202-7811».
Voorlichtingsmiddac Kampen voor
belangstellenden in de theologische
studie, zaterdag 24 januari, kwart
over drie. Broederwee 15. Kampen
'geref. kerken vrijgemaakt».
lijker wordt, zal ook de polarisatie
weer toenemen. Niet de benoeming
van een zogenaamd boven de partij
en staande aartsbisschop, maar al
leen een wonder zal de genoemde
breuk nog kunnen herstellen.
Leidschendam J. H. Maas
ROME (CIC) Italië is met het
Vatlcaan overeengekomen, dat ook in
de r.k. kerk van Italië huwelijken
tussen jonge mensen onder achttien
jaar niet meer geldig kunnen wor
den gesloten. Tot dusver was de Ita
liaanse staat verplicht door het con-
cardaat. om huwelijken, die in de
r.k. kerk werden aangegaan door
jonge mensen van minimaal 16 jaar
voor jongens en 14 jaar voor meisjes
te erkennen. Vorig jaar werd in Ita
lië de wettelijke meerderjarigheid
op 18 jaar gesteld. Tegelijk werd
de minimum-leeftijd voor huwelijks
sluiting daarnaar opgetrokken.
De versterking van de atheïstische
propaganda is het antwoord der
Sovjet-regering op de toenemende
belangstelling in de Sowjet-Unie
voor de godsdienst. Dat regering en
partij er niet in geslaagd zijn de
godsdienstige gevoelens te vernieti
gen, wordt openlijk toegegeven.
Het officiële blad van de Russische
atheïstische beweging 'Nauka i Re-
ligija' schrijft b.v. dat 'er nog altijd
godsdienstige mensen eijn' en'dat
'de dienaren van de eredienst soms
duidelijke Invloed hebben op kin
deren van godsdienstige ouders'.
Feit is. dat de Orthodoxe priesterop
leiding in Leningrad ieder jaar
weer veel meer kandidaten voor het
priesterschap moet afwijzen dan
dat zij er aanneemt. De belangstel
ling voor het priesterschap over
treft vele malen de opnamecapaci
teit van de priesteropleiding
logie momenteel doormaakt. Veel
mensen hebben volgens Krasnow
hun vertrouwen in de communisti
sche leuzen opgezegd vanwege de
schrille tegenstelling tussen leuze
en praktijk. Grove mensen zoeken
het in drank en ontucht, intelli
gente mensen in de politieke strijd,
de spiritueel gerichter, ln de gods
dienst.
De strijd van de partijleiding ln de
Sowjet-Unie richt zich tegen de
opvattingen, zoals die op het ogen
blik in de Sowjet-Unie her en der
leven en verwoord worden in de
ondergrondse pers. Dit blijkt uit de
colleges ever het wetenschappelijk
atheïsme, die momenteel aan de
universiteit van Meskou gegeven
worden. Daarin wordt uitvoerig
aandacht gegeven aan 'de kritiek
der huidige godsdienstige ideologie
en haar betekenis voor de vorming
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Beroepen te Maarn: J. Kamerling
te Ballum en Hollum; te Wijk bij
Heusden: A. Vlietstra te Doornspijk.
Aangenomen naar Rotterdam-IJssel-
monde: P. E. van Ooijen te Pernis;
het beroep door de gen. syn. (leger-
pred.)B. de Graaf te Harmeien.
GEREF. KERKEN
Beroepen te Drachten: J. de Vries
te Lollum.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Rilland-BathE. Vene-
ma te Drachten, die bedankte voor
Siouxcenter (VS).
Leslie Weatherhead
I
De opleving van de godsdienst is. der communistische wereldbeschou-
volgens de christen geworden jood wing.' Aan de universiteit van Wil-
Anatoly Krasnow Lewitin, die vorig na in het, overwegend katholieke
Jaar naar het Westen kon uitwij- Litauen worden colleges gegeven in
ken. mede te danken aan de zware 'de kritiek der ideologie van het
crisis, die de communistische ideo- katholicisme'.
door A.J. Klei
Een paar weken terug stond op
deze plaats een stukje waarin ik
de spot dreef met een als ko
misch J>edoelde nep-advertentie
in het blad Waarheid en Een
heid van de verontrusten in de
gereformeerde kerken. Op de
voorpagina van het toen voor me
liggend nummer gaf de redactie
niet onduidelijk te kennen, ver
bijsterd en kapot' te zijn van de
beweringen, door professor Kui-
tert gedaan op de gereformeerde
synode. Een paar pagina s ver
derop echter moesten diezelfde
beweringen via nogal flauwe
woordspelingen dienen a s oor
zaak van vrolijkheid. Mijn rede
natie was als volgt, wanneer de
verontrusten zo gemakkelijk
grapjes verkopen over zaken,
waarvan zij zeugen verbijsterd
en kapot te zijn, maken zy hun
verontrusting niet erg geloof
waardig.
Het doet me deugd te kunnen mel
den dat de redactie van Waarheid en
Eenheid nu op die zogenaamde ad
vertentie terugkomt en er met zo
veel woorden excuses voor aanbiedt.
We zijn er niet zo gelukkig mee ge
weest. aldus de redactie, die voorts
bericht dat er negatieve reacties
waren uit Barchem. Almelo en Er-
melo (die van mij genoot niet het
voorrecht, meegeteld te worden».
De redactie van Waarheid en Een
heid verklaart: "Wij willen zo mo
gelijk overtuigen met de kracht van
de waarheid en de liefde. Daaraan
moeten ook humor en satire voldoen
De bekende Britse theoloog en psy- L
choloog dr. Leslie D. Weatherhead n
is op 82-jarige leeftijd in Bexhill,
Sussex overleden. Hij schreef meer
dan dertig boeken, waarvan vele ook
in het Nederlands vertaald zijn (zo
als 'Het sexuele leven beheerst door
psychologie en religie' en 'Psycholo
gie en leven') en in de jaren veertig
en vijftig veel gelezen werden.
loan Samu
De Roemeense zigeuner-evangelist
loan Samu is opnieuw gearresteerd.
Vorig jaar werd hij aangehouden op
beschuldiging van fraude. Toen zijn
onschuld werd bewezen, werd hij
vrijgelaten op voorwaarde, dat hij
niet meer zou evangeliseren. Hier
aan zou hij zich niet hebben gehou
den.
M, van der Spek
Zaterdagmiddag zal in de hervorm
de kerk van Brakel de uitzending
plaatsvinden van de heer M. van der
Spek als zendingsarbeider in dienst
van de gereformeerde zendingsbond
in de Nederlandse hervormde kerk.
De heer Van der Spek. laatstelijk
bedrijfsleider van een houtindustrie
in Zaltbommel, zal pioniersarbeid
gaan verrichten onder de Pokot-stam
in Kenia. Vorig jaar zond de GZB
reeds drs. J. J. Visser uit naar deze
stam.
H, Bijmolt
Als dat niet zo is overgekomen, dan
ons excuus.'
Wel een beetje mager excuus, merkt
iemand op en ik moet toestemmen,
het had royaler gekund. Maar niet
temin. het is een excuus en excuses
kom je bijzonder weinig tegen ln de
kerkelijke pers. In de bijbel staat
meer dan eens te lezen dat God er
gens berouw van heeft, maar in
kerkbodes valt een openhartige be
tuiging van spijt uiterst zelden waar
te nemen. Als een eerwaarde scri
bent al eens terugkrabbelt, doet hij
dit traag en liefst in de mist van
een vloed van woorden: wij hadden
zijn bedoeling niet goed begrepen,
het was niet zijn opzet geweest en
we moesten ook in aanmerking ne
men datnou ja. ln die trant.
Kortom, ik ben blij dat de redactie
van Waarheid en Eenheid niet wil
verdoezelen dat ze er naast zat met
die kwasi-advertentie.
Nu ik toch met verontrusten doende
ben. ze stellen me wel eens voor
kleine raadsels. Vlak voordat ik
dit verhaaltje begon te schrijven,
hoorde lk door de radio het Urker
mannenkoor 'Halleluja' de verzen 4
en 5 van psalm 42 in de oude berij
ming uitvoeren. Die Urkers zingen
geweldig goed, hun stemmen bewe
gen zich met groot gemak van hoog
tot laag en van zacht naar hard,
maar is er in Urk nu niemand ver
ontrust over de manier waarop zo'n
koor met de psalmen omspringt?
Ze zijn in Urk anders toch ook niet
gewend, hun verontrusting voor zich
te houden?
Je hebt hier te maken met een
Het bestuur van het landelijk cen
trum voor gereformeerd jeugdwerk
(LCGJ) heeft met ingang van
1 maart de heer H. Bijmolt (45)
te Drachten benoemd als stafmede
werker-coördinator. Hij is thans nog
verbonden als projectleider aan het
'experiment streekcentrum voor
werkende jongeren' te Drachten. De
taak van de heer Bijmolt bij het
LCGJ zal onder meer zijn het onder
houden van intensieve relaties met
de leden van de vereniging. Daar
door kunnen de voor het LCGJ be
langrijke ontwikkelingen op het ge
bied van gereformeerd jeugdwerk,
jeugdwelzijn en samenleving beleids
matig worden gecoördineerd. Met
zijn benoeming is een einde geko
men aan de vacature in de staf van
het LCGJ, die in juli 1974 ontstond
door het overlijden van de toenma
lige LCGJ-directeur Jacq. de Smit.
krachtige melodie uit de directe
omgeving van niemand minder dan
Calvijn. Er is het vertrouwenwek
kende van bekende en geliefde woor
den. Maar wat doen de Urker zan
gers? Zij maken van een dapper ge
loofsgetuigenis een romantisch lied
door te werken met tere fluisterin
gen die langzaam aanzwellen tot
een stralend geluid, dat dan moet |6tS 161*11010610061")
afzwakken bij: "En mijn hart. wat K
mij moog' treffen' (waarbij dit laat
ste woord een treffend accentje
krijgt; om dan weer enig gas te
geven bij de slotregel. Ja hoor eens
hier, dit is allemaal natuurlijk heer
lijk om in je oren te laten stromen,
maar het geheel lijkt op deze ma
nier meer op een gevoelig praatje
dan op een gereformeerde preek. En
mag dat wèl? Ik vraag maar.
Ledental NCRV
HILVERSUM —De NCRV heeft het
afgelopen jaar afgesloten met
488.110 leden. Dat betekent een
verlies van 268 leden. Het jaar 1974
sloot af met een stand van 488.378
leden. Daarbij wordt aangetekend
dat bijzondere inspanningen in het
Jubileumjaar 1974 een winst van
11.000 leden opleverde.