Drieduizend jongeren op Europees zendingscongres 1 Vandaag In memoriam dominee J. H. Sillevis Smitt Blad ziekenfondsen: oplage 4,6 miljoen Pauselijk dokument over seksualiteit Evangelisatie-actie Leger des Heils Dubieuze verkoop methoden Venezuela sluit contracten met olieconcerns Boerderij in as Café afgebrand VOORBIJGANGERS Conferenties* MAANDAG 5 JANUARI 1976 BINNENLAND/KERK TROUW/KWARTET 2 (Van een onzer medewerkers) LAUSANNE Biddend voor en zich bezinnend op het zendings werk gingen ze het nieuwe jaar in. Drieduizend jongeren uit nage noeg alle Europese landen inclusief het oostblok woonden de zendingsconferentie 'Mission '76' in het Zwitserse Lausanne bij. Met een massale viering van het avondmaal, die kort voor het midder nachtelijke uur begon, kwam een einde aan deze vijfdaagse ontmoe ting van Europese jonge christenen. "Mission '76' begon én dag na kerst en was georganiseerd door de Euro pean Student Mission Alliance (ESMA), in samenwerking met be wegingen als Operatie Mobilisatie, Youth With A Mission (Jeugd met een Opdracht). Youth for Christ en Campus Crusade for Christ Anders dan nagenoeg alle andere evangelische congressen van deze omvang was 'Mission '76' geheel door jongeren opgezet, zonder subsidies en zonder Amerikaanse hulp. Op dat punt verschilde deze manifestatie bijvoorbeeld heel sterk van het en kele maanden geleden in België ge houden en door Billy Graham geleide 'Eurofest'. "Wat je hier ziet is zo'n beet ja de crème de la crème van Eurofest', zei Joop Schotanus, de or ganisator van de Nederlandse deel name aan de zendingsconferentie in Lausanne. Er waren 250 Nederlandse deelnemers. Loo Frank Het initiatief voor *Mission '76' werd twee jaar geleden geboren onder stu denten van het European Biblie In stitute in Frankrijk. De meeste ini tiatiefnemers studeerden kort daarna af en stortten zich onmiddellijk full time in de voorbereidingen van de manifestatie. Ze hebben er anderhalf jaar aan gewerkt Doel: jeugdige Europese christenen kennis laten ne men van de situatie van de kerk in de wereld, hen te motiveren voor de zending en hen in contact te brengen met zendelingen en zendingsorgani saties. Voorzitter Eric Gay leek nogal ze ker van zyn zaak: 'Wc weten zeker dat dat deze conferentie de wil van God is. Hij zorgde steeds op tijd voor het geld. Als er een rekening binnen kwam, moesten we soms het geld bij elkaar bidden, maar we konden steeds op tijd betalen. Tot op dit mo ment zijn alle nota's verrekend'. Het verhaal deed de ronde dat Eric Gay zijn geloofsavontuur begon met een persoonlijk kapitaal van honderd franse franken Intussen hikten Gay en zijn mede werkers tegen het einde van de con ferentie tegen een tekort van zo'n slordige 150.000 gulden op, een be drag dat hij in een vergadering van zendingsvertegenwoordigers pas na langdurig aandringen wilde noemen. Hij leek er niet van onder steboven. Niet alleen met een bescheiden bud get, ook met weinig ervaring en zon der medewerking van allerlei ex perts moest "Mission *76' van de grond komen. Misschien was die be scheiden, jeugdige aanpak wel juist een van de charmes van 'Mission '76'. Geen overnachtingen in kostbare ho tels, maar op slaapzalen in een ka zerne en in een sporthal, alsmede ten huize van lokale christenen. Het wa ren, op enkele sprekers na, ook niet de evangelische leiders, die hier bij eenkwamen, maar de mensen van het 'grondvlak'. De generatie die uitein delijk het werk zal moeten doen. Toewijding Het thema 'de velden zijn wit om te oogsten' werd op velerlei manier tot leven gewekt Er ligt veel werk te wachten op de opgroeiende generatie van christenen, werd steeds opnieuw gezegd. „De oogst is nog nooit zo rijp geweest als nu', meldde Yves Per- rier, die in Libië heeft gewerkt en tegenwoordig het evangelisatie-team van de European Bible Institute in Frankrijk leidt Die toewijding stond centraal in de conferentie. Er werd niet opgeroepen tot een massale aftocht naar de bin nenlanden van Afrika of Azië, maar wel tot intensiever gebed en tot vol ledige integratie van de zendingsop dracht in het persoonlijke geloofsle ven. 'Gebed is onze belangrijkste taak, maar we schrikken daar dik wijls voor terug, omdat we het saai vinden', zei Perrier. In praktische studiegroepen probeer de men de jongeren te helpen, in eigen land verder te werken met de in Lausanne opgedane vernieuwing van visie. De jongeren werden er toe aangespoord zich zo concreet moge lijk op een bepaald zendingsveld te richten, met hun gebed en door er zoveel mogelijk over te weten te ko men. 'Pas als Je gaat bidden, kan de Heer je zelf misschien als werker naar UTRECHT De vier ziekenfonds- organisaties in Nederland, die van plan zijn te fuseren, hebben beslo ten om met ingang van 1 april 1976 een gezamenlijk blad voor de ver zekerden te gaan uitgeven. Het zal huis-aan-huis worden verspreid en met een oplage van 4,6 miljoen veruit het grootste periodiek ver schijnende blad van Nederland zijn. Behalve geaondheidsvoorfachJtang gaat het vijf maal per Jaar ver schijnende blad ook informatie ge ven over de ziekenfondswet en de AWBZ. De werktitel is "Uw Welzijn' en het blad zal in beperkte mate ook ad vertenties bevatten. Het krijgt 24 pagina's die in vier kleuren worden gedrukt bij Rotogravure to Haar lem. Bij de start van het nieuwe blad worden de huidige bladen voor de verzekerden. Uw Goed Recht/Uw Welzijn, Gezondheid en Zieken fonds en het Ziekenfondsblad op geheven. 'Revolutie der liefde' was het thema van de demonstratieve optocht, die de deelnemers aan Mis sion '76 naar de oude kathedraal van de stad bracht. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Cox Harvey Cox (Tr/Kw 30 dec.) heeft kritiek op de opvatting, dat redding voornamelijk een persoonlijke zaak zou zijn tussen God en de mens, en doet het af als een ketterij. Uitgere kend deze opvatting heeft men nooit kunnen uitroeien In de geschiedenis van het christendom omdat het te ruggrijpt naar de vroegste beleving van het christelijk geloof en daar door centraal is komen te staan in de meeste ketterijen. En dat Is maar gelukkig ook. omdat kerk, staat, maatschappij-structuren, psycho- FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20 00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel 020-913456. Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel 020 220383. Postbus 859. ROTTERDAM DORDRECHT: Westblaa^ 9. Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG LEIDEN: Parkstraat 22. Oen Haag Tel 070 4K9445 Postbus 101 ZWOL» F' '.viNGEN Melkmarkt 56. Zwolle lei 052(4) 1/U30 Postbus 3 analyse en filosofie wel tijdelijk soulaas kunnen bieden, maar geen af doend. Als men God alleen maar als een pro- jektie ziet, dan heeft deze projektle ons niets meer te bieden, dan wat wij ons zelf kunnen bieden. En dat is niet veel. Het is mij een raadsel, waarom juist dit punt vermeld wordt tezamen met de andere vier punten van Harvey Cox, die ik graag wil onderschrijven. Misschien dat de angst om als farizeeër uitge maakt te worden een nieuw farlzee- erdom schept, die de vroegste en meest vitale waarden van het chris tendom als orthodox afdoet. een bepaald gebied sturen', zei Jona than McRostie, de Europese coördi nator van Operatie Mobilisatie. Hij drong er bij zijn gehoor op aan zich tenminste bij één gebedskring aan te sluiten of er zonodig een te vor men. .,a-l-esfopartscoyYYY men. En verder: jaarlijks tenminste twee vakantieweken voor evangeli satiewerk te geven. Er was ook veel gedaan om de jon geren uitvoerig over de diverse zen- dingsgebieden te informeren. En over de noden. Meer dan honderd genootschappen, voornamelijk uit de sfeer van de geloofszendingen, waren met stands vertegenwoordigd op een soort informatiebeurs. De Argentijnse prediker Luis Palau, een soort Zuidamerikaanse Billy Graham in opkomst, hamerde er in zijn openingstoespraak op dat de pre diking van het evangelie primair het 'goede nieuws* moet behelsen en niet het puur oplossen van sociale en eco nomische problemen. Zendeling Har ry Sutton van de South American Missionary Society wilde dat niet te genspreken, maar voegde er wel aan toe, dat in Zuid-Amerika de zending niet zonder duidelijke sociale betrok kenheid kan. 'De kerk wordt niet al leen beoordeeld op wat zij zegt, maar ook op haar mate van betrokkenheid bij de sociale problematiek vap een land. In Zuid-Amerika kom je in een revolutionnaire situatie terecht. Daar moet een heel duidelijke theologie voor komen.' Verscheidene sprekers zeiden, dat eigenlijk alle aanwezige jongeren wel als zendeling in dat werelddeel tewerk zouden kunnen worden ge steld, mits zij zich voldoende zouden kunnen aanpassen by de cultuur. feit. 'Wy zijn én in de opdracht de wereld met het evangelie te berei ken in ónze generatie', zei iemand in een der Nederlandse bybelstudie- groepen. Evangelisatie, merkte Daniel Herm (tien jaar Pakistan) op, is geen zaak van pastors of organisaties, maar van alle induviduele kerkleden. Of om met Floyd McClung te spreken, die in Nederland de Dilaram Houses (training van jonge christenen) runt: 'Evangelisatie is geen zaak van sta tistieken, maar van gehoorzaamheid aan de Heilige Geest'. Hij maakte wat kanttekeningen bij de massa-evangelisatiemeetings, waarin velen tegelijk 'tot geloof ko men. Hij rekende de aanwezigen voor, dat de meesten later niet wer kelijk een geestelijk leven blijken te zijn begonnen. Discipelen maken is Praktijk Een slotresolutie of iets dergelijks kwam niet uit de bus. De jongeren hadden daar kennelijk geen behoefte aan: het ging hun meer om de prak tijk dan om doctrine. Theologische problemen speelden dan ook geen rol en de oecumenische avondmaalvie ring werd zonder enige discussie een Nieuw preekrecord voor dominee in Verenigde Staten BIRMINHAM (Michigan! UPI) De geestelijke Robert Marshall heeft zaterdag een record nonstop-preken geves tigd door 60 uren en 31 mi nuten aan het woord te blij ven. Het oude record stond in Guinness wereldrecordboek genoteerd met 60 uur en 25 minuten. Marshall, predikant van de Birmingham Unitarian Church, had zich 61 uren tot doel gesteld. Hij wilde met alle geweld in het genoemde recordboek worden genoteerd. Zijn marathonpreek was ge wijd aan de tijd 'van Abra ham tot Augustinus'. Terwijl hij uur na uur doorredeneerde in zijn preekstoel, voorzien van vijf soorten keelspray en volgelingen in en uit om als officiële getuigen te dienen. Soms waren er maar twee. dan weer meer dan honderd. heel wat meer dan mensen in zo'n meeting naar voren laten komen, zet te hij uiteen. McClung pleitte voor een diepere kennis van het evangelie, het maken van discipelen in plaats van oppervlakkige christenen. VATICAANSTAD In Rome wordt de publikatie verwacht van een pau selijk dokument over de sexualiteit, waarin Rome de teugels op het ge bied van de sexuele moraal stevig wil innemen. Het stuk wordt volgens de verwachting eind deze week ge publiceerd. In Rome wordt vermoed dat het dokinnent eenzelfde reactie zal oproepen als destijds de ency cliek 'Humane Vitae', waarin de pil werd verboden. Het document dat nu op stapel staat gaat nu over het vrijen, de mastru- batie, het voorechtelijk geslachtsver keer, homosexualiteit etc. Het zou minder aandacht schenken aan de huwelijksmoraal. AMSTERDAM "Beleven en door geven' ls de naam van de evangeli satie-actie. die het Leger des Heils in 1976 over de gehele wereld gaat houden. Zondag 18 januari ls het startpunt van de actie. De territo riale raad voor evangelisatie heeft een actie-map samengesteld, waar mee iedere heilssoldaat kan wer ken. Het principe van de actie 'Be leven en doorgeven' ls de persoon lijke benadering. Ergens aanbellen en iemand een envelop overhandi gen. zo simpel begint het. NEW YORK De Ameri kaanse lutherse theoloog So- vük heeft zijn afkeer uitge sproken van de harde ver koopmethoden, waarmee reis bureaus in de Verenigde Sta ten reizen naar het Heilige Land aan de man brengen. Het komt voor, dat predikan ten een gratis reds verdienen, ais zij tien mensen bij elkaar krijgen, plus een premie van honderd dollar voor elke pel grim meer. De meeste predi kanten zijn volgens Sovik volmaakt ongeschikt om als reisleider op te treden. Som mige reisleiders zijn nog nooit eerder in Israël geweest. DAAROM Hoeden moet ge u voor alles waarvoor Ik gewaarschuwd heb. De naam van vreemde goden moet ge niet uitspreken; ze mogen uit uw mond niet gehoord worden. (Exodus 23, 13) Dit zou best eens een slotformule van het zg. bondsboek (Exodus 20- 23) geweest kunnen zijn. In ieder geval vat dit woord twee dingen sa men. Er is gewaarschuwd en daarop dient gelet te worden. Israël gaat op weg en 't is goed dat het van te voren weet waar de bochten liggen en of ze goed of verkeerd liggen, en waar zich rovers ophouden of waar het water bedorven en het gras gif tig is. Waarschuwingen hoeven niet persé betutteling te betekenen. Be tutteling geeft vaak een gebrek aan vertrouwen te kennen. Ouders die hun kinderen geen vertrouwen geven beginnen te betuttelen. Maar een welgemeende waarschuwing komt voort uit een diepe liefde en zorg. Een kern-kwestie is die van de af goden. 'De naam noemen' is natuur lijk zoiets als aanroepen, in nood er bij roepen. Wie dat doet moet z'n mond spoelen, want dat leidt ner gens toe en ziet niet alleen de geva ren van de weg over 't hoofd, maar verleidt zelfs tot andere wegen die nergens op uitkomen, die werkelijk doodlopen. Het zijn vreemde goden die in de vervreemding voeren, en vervreemding leidt tot verlatenheid en verlatenheid, eenzaamheid, is een ziekte tot de dood. Daarom. Omdat Hij een God is die ons leven bedoelt. CARACAS De regering van Vene zuela heeft met achttien buiten landse oliemaatschappijen contrac ten gesloten voor de levering van in totaal anderhalf miljoen vaten olie per dag gedurende de komende twee jaar. De prijs is voorlopig vastgesteld op 14,81 dollar per vat (159 liter), maar zal om de drie maanden opnieuw worden bezien, zo heeft president Carlos Anders Perez meegedeeld. De maatschappijen, onder welke de Koninlijke-Shell Groep en verder voornamelijk Amerikaanse, hadden aangeboden 2.4 miljoen vaten per dag te kopen op voorwaarde dat de prijs met twintig dollarcent zou worden verlaagd. De Venezolaanse regering wilde daar echter niet op ingaan omdat zij zich wil houden aan de prijsafspraken die binnen .de OPEC (Organisatie van Olie Ex porterende landen) zijn gemaakt. Venezuela hoopt dit Jaar 2, 2 mil joen vaten per dag te produceren. SCHERMER Brand heeft zater dagavond een weekendboerderij in de Schermerpolder volledig in de as gelegd. De eigenaar en zijn gezin waren aanwezig op het tijdstip dat de brand uitbrak maar persoonlijke ongelukken deden zich niet voor. Het bedrag van de schade is nog niet bekend. De vermoedelijke oorzaak van de brand ls volgens de politie kortslui ting. De eigenaar van de boerderij is verzekerd. Den Haag J. P. Tump Leefgemeenschap Vier gezinnen stichtten in Amers foort een leefgemeenschap (Tr/Kw dec.). De soberheid en hulpvaar digheid zijn zeker toe te juichen. Graag enkele opmerkingen vragen derwijs. Is het zo erg gesteld met het ontbreken van burenhulp en me deleven? Wij en-aren het tegendeel, in Maastricht en Nijmegen toch geen dorpen. Die vier gezinnen willen een leefgemeenschap stichten, althans ten dele. Het inkomen zal gemeen schappelijk worden, dus geen eigen dom en beschikkingsrecht. Is dat evenwel in onze maatschappij geen onmisbare prikkel, daarbij een middel tot vrijheid en zelfstandig heid, tot orde en regelmaat? Het gaat blijkbaar goed. de deelgenoten zijn geestdriftig. Het is echter een kleine groep uit eenzelfde milieu en met verwante denkbeelden. Hoe zal het zonder deze voorwaarde gaan? Men kent de geschiedenis van de ko lonie "Walden' bij Bussum. Ook ge meenschappelijk bezit en gemeen schappelijke opbrengst van arbeid, leder naar eigen zin en eigen stre ven. Het liep echter op een misluk king uit in weerwil van het hoge idealisme en de stuwkracht van Fre- derik van Eeden. Een schip op het strand Is een baken in zee. Nijmegen dr J. E. Schnlte THOLEN In de nacht van zater dag op zondag is in Tholen een cafébedrijf tot de grond toe afge brand De beheerder en zijn vrouw, die sliepen, werden omstreeks vier uur wakker door een hevige knal. De vlammen sloegen inmiddels door de vloer van de bovenetage. Vla het dak wisten zij zich in vei ligheid te stellen. door ds. J. W. Sepmeyer Een groot mens is van ons weg genomen: ds. J. H. Sillevis Smitt, oud-hoofdvlootpredikant. Wie kent ds. Sillevis Smitt niet, zou ik bijna durven zeggen. In de Koninklijke Marine is hij een begrip. Men is er trots op zo'n bijzondere man als geestelijke vader gehad te hebben. Er doen talloze verhaten de ronde over zijn optreden in oorlogstijd: Hoewel een versje, vaak gehan teerd. ons profeteert dat een predi kant en een kip aan boord van een schip onheil betekent, heeft Sillevis Smitt het tegendeel bewezen. HIJ had zo'n diep geloofsvertrouwen dat waardoor hij zich geroepen wist op angst en twijfel hem vreemd waren, alle plaatsen onder alle omstandig heden zijn Heer te dienen. Ieder die hem gesproken heeft ver geet die ontmoeting nooit. Hoe komt het toch vraag je Je af. dat deze man zo'n Indruk achterlaat? Omdat hij zo hartverwarmend was. zo vol humor, zo direct en bovenal zó geïnspireerd door het leven met Jezus Christus dat hij altijd een boodschap doorgaf. Als iemand moedeloos was of negatief of dwars lag. na een gesprek met ds. S. S. was zo iemand 180 graden omre- k?erd en ging veranderd wee Sille vis Smitt was groot van ziel. sloot niemand buiten z;Jn hart, geloofde Ds. J. H. Sillevis Smitt In ieder mens tot het tegendeel bleek. Een lange, gespierde, magere man met een blij-ernstig gezicht, helde re stem. rap sprekend. Illustrerend met voorbeelden, wel ter tale, altijd boeiend, zo zien duizenden in ons land hem voor zich op de kansel: Prins Bernhard zei eens tegen mij: hij is een geweldige man. Vele jaren heb lk naast hem mogen werken voor lk het roer van hem mocht overnemen. Als ik moe was en geprikkeld, zei hij: Ga achter ie bureau zitten en laat alles van Je afglijden, dan komt God weer In Je leven en kan je het werk weer aan. Dat vraagt niet meer dan vijf mi nuten en het helpt altijd. Om te kunnen bevelen moet Je eerst leren gehoorzamen, zei hij altijd. Hij was een gehoorzaam mens. HIJ verwachtte alles van God en veel van zijn mede-mens. Het was een feest om met hem te verkeren. Er gtog altijd iets van hem uit: blijdschap en bemoedi ging. HIJ dacht niet eng-kerkelijk. Het was niet altijd koek en el met zijn kerkgenootschap. HIJ bracht in zijn marine-werk de oecumenische ge dachte in praktijk, de samenwer king met de Hoofdvloótaalmoeze- nier en zijn team was optimaal. Hervormde, gereformeerde en vlootpredikanten die tot andere kerkelijke denominaties behoorden, erkenden in hem hun leidsman. Hij was het die de stoot gaf tot Internationale samenwerking. De conferenties met vlootgeestelijken van andere landen vonden het eerst in Nederland plaats. De Vere nigde Staten onderscheidden hem met de Four Chaplains Award, een erkenning van de grote verdienste' van deze mens. In navolging van de vieij Amerikaanse geestelijken, die hun levens gegeven hebben voor de schepelingen, toen er geen red dingsmiddelen genoeg waren. Hij placht zich iedere dag ln zijn 'bidhokje' terug te trekken om te bidden en kracht op te doen in navolging van Jezus, die op een 'berg ging om te bidden. Hij was een vriend van de Heer en wandel de met God. Veel boeken schreef hij. onder an dere 'Open dat luik', 'De Plunjezak' en 'Ambassadeurs'. Hij was een ambassadeur van de Koning van het heelal Graag wil ik tot slot ds. Sillevis Smitt zelf aan het woord laten: 'Op één van onze mijnenvegers zat ik in het roefje van de schipper. Tot mijn verbazing zag ik dat er op de tafel een frisse, groene plant stond. Ik zei: hoe ls het mogelijk, schipper, dat Je hier een plant hebt en dat hij het zo goed doet? O. maar dat is eenvoudig, zei de man, ik schuif iedere morgen het luik een tijdje open en laat dan zon en lucht binnen. En u ziet het, de plant doet het best. Ik heb dit tafereeltje nooit kunnen vergeten en het heeft me een les geleerd. Het open-luik-naar-boven gaf leven en kracht. Er ls maar één ding nodig om de ziel levend n het geloof bloeiend te houden: het luik naar boven moet Iedere dag even open. Iedere dag moet onze ziel een tijdje verkeren to Gods gemeen schap. Laat ik het heel duidelijk mogen zeggen: dat open luik ls niets anders dan: de open bijbel en een moment van gebed. Daarom, open dat luik! Vergeet niet: het ls een kwestie van. leven en dood! Dat was ds. Sillevis Smitt en hij bracht het zelf dagelijks in praktijk en gaf het door. Een kind van God ging tot zijn Vader. Ds. J. W. Sepmeyer, hervormd, ls oud-hoofdvlootpredikant. Hij volg de in 1961 ds. Sillevis Smitt op. NED. HERVORMDE KERK Intrede- TE Eppenhulzen c.a., kand. K. G. Pieterman aldaar (nageko men ber.). GEREFORMEERDE KERKEN Afscheid: Van Bant en Rutten, H Bondt. ber. te Damwoude; van Ber gen (N.H.), W. van Galen, benoemd tot seer. Ned. Bijbelgenootschap (nagekomen ber.). Emeritaat: J J. van der Hoek te Zuilichem en Fameren. Da Silva Kardinaal Raul Da Silva Henrlqvres, die sinds 1972 voorzitter was van de Chileense bisschoppenconferentie, is opgevolgd door Francisco Fresco Larrain, de aartsbisschop van La Serena. Kardinaal Da Silva Henri- ques heeft de laatste tijd krachtda dig kritiek geleverd op generaal Pinochet en de overige machtheb bers in Chili. Karen Quinlan Karen Quinlan, het Amerikaanse meisje, dat al maanden in een coma ligt, maar (tegen de zin van haar ouders) krachtens een gerechtelijke uitspraak kunstmatig in leven moet worden gehouden, staat bovenaan de lijst van 'kerkelijke zaken', die in 1975 de meeste aandacht kregen in de media in de Verenigde Staten. Nummer twee op het lijstje, dat is opgesteld door het weekblad Chris tian Century, is de strijd over de priesterwijding van vrouwen in de episcopaalse kerk. Daarna volgen de anti-zionisme resolutie van de Ver enigde Naties, de vervolgingen in Chili, de Filippijnen, Zuid-Afrika en Zuid-Korea, en het overvliegen van Vietnamese vluchtelingen naar jrerika, iets waarmee de kerken veel van doen hebben gehad. Jörgen Thorseri Jörgen Thorsen, de Deense schrijver van het scenario van de film over 'het seksuele leven van Jezus Chris tus', zal niet vervolgd worden we gens godslastering. Mgr. Hans Mar- tensen, r.k. bisschop van Kopenha gen, liet onlangs weten, dat hij van plan is procureur-generaal Per Lin- degaard te verzoeken een vervolging wegens godslastering tegen Thorsen in te stellen. Maar Lindegaard heeft na bestudering van het scenario te kennen gegeven, dat hij hiervoor geen reden aanwezig acht. Nög steeds is niet zeker of Thorsen sub sidie krijgt voor het maken van zijn film. Het officiële filminstituut van Kopenhagen heeft financiële steun toegezegd, maar de Deense regering heeft de advokaat-generaal ver zocht na te gaan, of verlening van een subsidie in dit verband wel mo gelijk is. Deze heeft nog niet gerea geerd. Inmiddels is het scenario al in boekvorm verschenen. 9 Werkloosheid, werk voor de kerk? Bezinningsdag voor diakenen en pastores over werkloosheid, za terdag 14 februari van tien tot vijf uur in het Eijkmanhuis van Kerk en Wereld te Driebergen. Opg. en inL teL 03438-2241. 9 Operatie Mobilisatie, Jongeren- zendingsbeweging. De leider George Verwer komt twee dagen naar Ne derland. Vrijdag 9 Januari zijn er samenkomsten in Putten en in Utrecht, zaterdag 10 januari ln Alk maar (14 uur. Van Maerlandtstraat 100 en ln Haarlem (19.30 uur, Zui derkapel, Gedempte Oude Gracht 144). InL ds. A. J. Krol, teL 02508- 1224. 9 Levensreiziger, evenreizigers, eensreizigers. Weekend van zelf standig wonenden 'van dertig Jaar en ouder, 14 en 15 februari, Den Alerdinck, Laag Zuthem (post Zwolle). teL 05290-541.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2