Actie Kerkbalans doet weer beroep op kerkleden Kerk in de wereld Vandaag De tiendaagse veldtocht Dienstencentrum is reeds betaald Onze adressen: KERK 7|7 BALANS 76 Engelsen boos op dr. Potter Protesterende priester ontslagen voor een nieuw Zuid-Afrika Ruim acht miljoen pelgrims naar Rome VOORBUGANGERS TROUW/KWARTET 2 Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Van 12 tot 25 januari doet de actie Kerkbalans weer een beroep op de kerkleden. Elk jaar in januari vragen zeven kerken hand in hand de aandacht van hun leden voor hun moei lijke financiële situatie. Ook de kerk heeft geld nodig om te kunnen leven. D« opbrengst van Kerkbalans *75 was hoger dan het Jaar daarvoor. Maar onvoldoende. Want met de gulden van 1975 kon je minder doen dan met die van 1974. En voor 1976 zal het niet andera rijn. Kortom, de kerk moet om meer vragen, naarmate het geld in waar de daalt. In de hervormde kerk wordt dit jaarlijkse appèl op de gemeentele den ten behoeve van het plaatselij ke kerkewerk nu voor de vijfde maal gehouden. De meeste andere kerken haakten vier Jaar geleden to. Generaal gesproken la in die vijf Jaar komen vast te staan, dat de meeste gemeenten die meede den. in leder geval de Inflatie heb ben kunnen bijhouden. Ook ls in heel wat gemeenten meer gebeurd dan dat. In 1975 boekten de gereformeerden als resultaat van deze actie een stijging van de Inkomsten met ze ventien procent ten opzichte van 1974. De hervormden gingen vijf tien procent vooru it en de rooms - katholieken zeven procent. Van de kleinere kerken zijn geen exacte gegevens bekend, maar ook daar was men nilet ontevreden. Het re sultaat gaf temeer voldoening, om dat vele kerkvoogdijen, commissies van beheer, kerkrent meesters of hoe ze verder ook mogen heten, de actie met zorg begonnen in ver band met de economische depres sie. Ruim zeven miljoen Nederlan ders werden vorig Jaar bereikt. Op pad FAMILIEBERICHTEN kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456: en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18 00-20.00 uur. AMSTERDAM: Direktle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam Tel. 020-220383. Postbus 859 ROTTERDAM DORDRECHT Westblaafc 9, Rotterdam Tel 010-115588 Postbus 948 DEN HAAG E'DEN Parkstraat 22 ">en m Tel 070 4PQ14' Postbus 101 Melkman lei Po«»b. i« waardevast enieker Een verkwikkende onderneming overigens, die Kerkbalans. Tiendui zenden vrijwilligers gaan twee keer op pad. eerst om aan de huisdeur propagandamateriaal af te geven, een paar dagen later om financiële toezeggingen ln ontvangst te ne men. De landelijke interkerkelijke com missie geldwerving doet alles om de vrijwilligers zoveel mogelijk steun tjes in de rug te geven. Zo zijn dit jaar drie miljoen folders en enkele honderdduizenden stickers aange maakt. Op twintig grote postkanto ren worden deze maand alle post stukken voorzien van stempelvlag- gen met het opschrift 'Kerkbalans Januari' Vijfhonderd reclamebor den op stations tonen de hele maand een aanplakbiljet van Kerk balans. De confessionele omroepen (behalve de EO) zullen radio- en televisies pots uitzenden. Men zal daarbij waken voor de fout. die vorig JaaT gemaakt werd. In de (overigens uitstekende) tele visiespot werd als richtlijn voor de bijdrage één procent van het Jaar inkomen genoemd. Deze ene pro cent ls het minimum, dat de rooms-katholleken nog steeds aan hun leden kunnen vragen, omdat bij hen het grootste deel van de benodigde gelden nog altijd uit col lecten. stipendia en dergelijke ln de kerkdiensten komt. In de refor matorische kerken ligt de norm voor de bijdrage beduidend hoger: twee A drie procent of meer. Elk Jaar krijgt de actie Kerkbalans een motto. Was het vorig Jaar 'Per slot van rekening', ditmaal ls 'Waardevast en zeker' gekozen. Bij alle dankbaarheid voor de Jaarlijks toenemende Inkomsten rijn de ker ken er namelijk toch niet geheel gerust op. dat Kerkbalans de Infla tie zal kunnen blijven bijhouden. Dat zou betekenen, dat de gemeen ten en parochies achteruit zouden boeren. Arm Oud-min 1st er Nellssen van finan ciën toonde het op de persconfe rentie voor Kerkbalans 1975. een Jaar geleden, met harde cijfers aan: de kerken van Nederland zijn arm. Slechts tien procent van het De brieven van lezers staan vandaag op pagina 6. budge* komt uit dood geld. De rest (negentig procent) moet door do gemeenteleden worden bijeenge bracht. Volgens het centraal bureau voor de statistiek besteedt het Neder landse gezin gemiddeld 0,9 procent van zijn Inkomen aan kerkelijke doeleinden: instandhouding van de eigen gemeente, maar ook zending, diaconie, missie, landelijk kerke werk en dergelijke. De uitgaven voor de kerk vormen dus over het algemeen een kledn onderdeel van de totale uitgaven van het gezins budget. Het gaat bij de uitgaven voor de kerk dus niet zozeer om een kunnen, dan wel om een wil len. Het draalt om de vraag: wat ls de kerk. wat ls de voortgang van do evangelieverkondiging Je waard? Vreugde Ds. J. A. G. van Zanten te Wasse naar. oud-praeses van de hervorm de synode en voorzitter van de commissie geldwerving van de her vormde kerk: 'De woorden 'waarde vast en zeker' hebben een dubbele bodem. Als tenminste het oude randschrift op onze guldens en rijksdaalders voor ons meer bete kent dan een vrome kreet. Want als God met ons wil zijn, ook wat ons geld aangaat, dan zal het ons niet vermoeien of verdrieten, maar Juist een vreugde zijn, als er een beroep op ons gedaan wordt om van harte mee te doen. En dat niet alleen om het kerkewerk 'gaande' te houden. WIJ zullen ook vast en zeker besef fen. dat het waarde heeft, dat het kerkewerk góede voortgang heeft. Op grond hiervan durven wij el kaar te vragen om een waardevaste en zekere bijdrage. En naarmate het ons misschien moeilijker valt er dit Jaar een schepje bovenop te doen. naar dezelfde mate zal onze bijdrage waardevoller worden'. Kerkbalans ls een gezamenlijke ac tie van de rooms-katholieke kerk, de hervormde kerk. de gereformeer de kerken, de doopsgezinde broe derschap, de evangelisch-lutherse kerk. de remonstrantse broeder schap en de oud-katholieke kerk. Van een onzer verslaggevers LONDEN De wereldraad van kerken heeft een in harde termen vervat protest ontvangen van elf afgevaardigden van de kerk van En geland naar de laatste assemblee van de wereldraad ln Nairobi. De angli caanse gedelegeerden zijn boos op de secretaris generaal van de we reldraad, dr. Philip Potter, omdat volgens hen een te grote rol in Nai robi gespeeld is door onofficiële ver tegenwoordigers in de assemblee. De brief is geschreven door Maurice Chandler. Hij eist dat de leden- kerken geraadpleegd worden alvo rens de wereldraad leden van deze kerken als onofficiële afgevaardig den uitnodigt. "Wij vinden het on aanvaardbaar', schrijft Chandler, 'dat het aantal officiële afgevaar digden van een lid-kerk tweemaal wordt overtroffen door het aantal door Genève uitgenodigde onofficiële afgevaardigden, die allen meedoen aan de activiteiten van een assem blee, met uitzondering van het stem men'. De anglicanen zijn vooral verstoord dat Genève dr. Una Kroll heeft uit genodigd, een anglicaanse dame, die in Nairobi heeft gesproken ten gun ste van de wijding van vrouwen. De anglicaanse leiders hadden liever iemand in haar plaats laten spreken, die wat 'milder' staat tegenover de uitsluiting van de vrouw uit het priesterambt in de kerk van Enge land. co«et tó .ilt- faaU wft Jnvecl. aKCJot €e„ opqsbranol 'Denk Je aan het daaltje voor de dominee?', vroeg de koster mij toen ik, jaren her, als jeugdig dorpsorgamist de kerk binnen kwam. Hij bedoelde dat ik niet moest vergeten om direct na de dienst psalm 134 vers 3: 'Dat 's Heren zegen op u daal' in te zetten opdat de gemeente dit de dominee zou toezingen. Het zou trouwens niet de enige gezongen zegenbede rijn die ochtend, want het was gebruikelijk dat in de ndeuwjaarsdienst de nieuwe ou derlingen en diakenen werden be vestigd en ook zij dienden toege zongen te worden. Dat geschiedde echter niet met het Maaltje', maar met het derde couplet van de Morgenzang, iets gewijzigd: 'Dat zij hun ambt en plicht, o Heer/getrouw verrichten, tot uw eer'. Het was verder gewoonte dat op nieuwjaarsdag de leden van de kerkeraad uit de kerk met de do minee megingen naar de pastorie om daar koffie, en wie weet nog wat meer, te drinken. Alvorens de room zich van de melk afscheid de. kon je in het voorbijgaan de dominee een hand geven en bru- door A. J. Klei tale gemeenteleden maakten daar gaarne en gretig gebruik van. Eén van deze durfals maakte er zelfs een kleine voorstelling van. Hij zwengelde de arm van zijn herder en leraar krachtig heen en weer en sprak op luide toon: 'Nou do minee, de tiendaagse veldtocht zit er weer op, maar ik heb vanmor gen gemerkt dat Je kaarsje nog niet is opgebrand!' Later legde mijn vader uit dat in dominees- en aanverwante krin gen de (s)preekdrukte rondom kerst en met oud-en-nieuw werd aangeduid als de tiendaagse veld tocht. En wat dat kaarsje betreft dat nog niet was opgebrand: de hartelijke nieuwjaarswenser wilde zeggen dat de dominee blijkens zijn preek nog heel wat energie had overgehouden. Aan die verre nieuwjaarsmorgen moest ik terugdenken toen ik in het blad Areopagus van de Utrechtse theologische faculteits- vereniging bovenstaande tekening van (theoloog) Bert Kuipers aan trof. Mijn gedachten werden trou wens bij het aanschouwen van deze prent vermenigvuldigdwant ik herinnerde me ook dat in de Jaren vijftig in het Orgaan van de bond van Nederlandse predikan ten zulke geestige 'Mijmeringen van een emeritus' stonden en dat ln één van die stukjes gespot wordt met jongere dominees die zo moe worden van de tiendaagse veldtocht. Je moest het handig aanpakken (en nu citeer ik het slot van de bedoelde mijmering): 'Ik vertelde wel acht keer de kerstgeschiedenis, maar dat was altijd aan 't eind van 't feest en vijf minuten tevoren ging ik er heen. En liturgieën maken, voor elke krans en vereniging één geen sprake van! Ze moesten de Sionsbundel maar nemen of Woenseltje Kooy, maar aan die moderne poesepas heb ik m'n tijd noodt verspild. En dan nog: wij déden minder, maar kónden meer. Dat tegenwoordige Jonkvolk doet méér, maar khn minder. Dat maakt óók verschil. Enfin, ke rel.thuis alles goed? Je weet het dus. Ik ga 23 December naar Nederdinkel. Het goede, hoor! Hier, een sigaar. Echte tabak nog en voor mij niet duiur!' LEUSDEN Het nieuwe gereformeerde dienstencentrum in Leus- den, dat onlangs in gebruik werd genomen, heeft de kerkleden praktisch geen cent gekost. Open deur vakantieweken 1976. Het landelijk Open Deurvakantie werk (één van de werkzaamheden van de stichting Kerk en Wereld te Driebergen) organiseert ook in 1976 weer tien vakantieweken voor vrouwen, die op sociale indicatie hard aan vakantie toe zijn, maar vaak niet. over de financiële midde len beschikken om dat ook te reali seren. Inl. tel. 03438-2241 (mevrouw W, van Hereon). ZURICH Een van de twee Russen, die vorige maand aan de vjjfde assemblee schreven over de vervolging van christenen in finY*Qi"Pl VHOT* de Sowjet-Unie, de priester Gleb V UU1 v Yakoenin, is door de kerkelijke autoriteiten ontslagen. Dit meldt de Zwitserse organisatie Glaube in der Zweiten Welt. Bouw en terrein, samen ongeveer 6,1 miljoen gulden, werden betaald uit aanwezige middelen. Op het ge bouw rust geen hypotheek. Ongeveer 4,3 miljoen is afkomstig uit de verkoop van overbodig ge worden gebouwen: het evangelisa tiecentrum, het zendingscentrum en zeven woonhuizen in Baarn, het algemeen diakonaal bureau en het algemeen kerkelijk bureau in Utrecht en enkele woonhuizen in Amersfoort. Het algemeen diakonaal bureau, dat moest uitbreiden, stak 650.000 gulden in de nieuwbouw. Vier ton hoopt men te krijgen voor de grond die over is. omdat de hervormde kerk on het laatste nippertje be sloot niet naar Leusden te komen. De organisatie heeft telefonisch ver- nomen dat Yakoenin gevaar loopt te worden gearresteerd als werkloze zwerver. Yakoenin was reeds in 1966 ontsla gen, nadat hij in een brief aan de toenmalige patriarch van de ortho doxe kerk had geprotesteerd tegen de volgzame houding van de kerk leiding tegenover de overheid. Na openbare protesten was hij weer in ere hersteld. Samen met een Rus sisch orthodoxe leek Regelson liet Yakoenin echter opnieuw van zich horen in een brief aan de gedelegeer den in Nairobi, waarin de Russische regering beschuldigd werd van reli gieuze onderdrukking, een aantijging, die door de officiële Russische dele gatie werd ontkend. De leider van deze delegatie, metropoliet Nikodim, noemde Yakoenin een kerkelijke re bel. Volgens Glaube in der Zweiten Welt is ook een andere dissidente priester, Dmitri Doedko, uit zijn kerkelijke functie ontheven, omdat hij zijn pa rochie voor een vergadering in Mos kou bijeen had laten komen. ROME (CIC) Het heilige jaar. dat verleden week met Kerstmis is afgesloten, heeft ruim acht miljoen pelgrims naar Rome getrokken, veel meer dan de organisatoren heb ben durven rekenen. In 1950 kwamen vyf miljoen men sen voor het heilig Jaar aar Rome. Voor 1975 hoopte men op hooguit zes tot zeven miljoen Ook over de kwaliteit van de bedevaartgangers is men in Rome dik tevreden. De meesten gedroegen zich niet als toeristen De pelgrims muntten uit door soberheid en legden de nadruk op het e»bed Zn r>robee-d"n ri' het thema waar te maken- innerlijke vernieuwing en verzoening. Duidelijk ook naus Pa ilus aan .70 »oir« •van 'aa veel vrp,,rde v'lvi- Tang ha'! hij efi 1 "11 wat Mi Telf M/i l—'iw noem- i7.p o«h Dr. C. F. Beyers Naudé zou in de laatste dagen van vorig jaar een rede houden voor het Koninklijk Instituut voor Internationale Zaken in Londen. Doordat hij evenwel nog steeds geen paspoort krijgt, werd zijn rede voorgelezen door een oude vriend, sir Robert Birley. Dr. Naudé zou een van een serie van twee lezingen verzorgen. Zijn 'col lega' was de Zuidafrikaanse minis ter van buitenlandse zaken dr. Connie Muller, die van deze gele genheid gebruik maakte om de Zuidafrikaanse interventie to An gola te verdedigen. Naudé's rede ging over de rechten van het individu in Zuid-Afrika. Zuid-Afrika beweert van zichzelf dat het een bolwerk tegen het com munisme is. maar doordat het aan twintig van de vijfentwintig mil joen Inwoners in naam van de christelijke cultuur de democrati sche rechten ontzegt en een systeem van economische en maat schappelijke ontrechting in stand houdt, blijken steeds meer jonge zwarte intellectuelen zich af te wenden van het christendom. Steeds meer zwarten worden ge dwongen hun bevrijding te ver wachten van de overwinning van marxistisch georiënteerde bevrij dingsbewegingen zoals Prelimo en MPLA. 'De meest efficiënte manier om de communistische dreiging te weerstaan is door het opheffen van het apartheidssysteem en het op bouwen van een maatschappij, die gebaseerd ls op het erkenning van de menselijke waardigheid en de toepassing van de mensenrechten voor alle Inwoners van het land', aldus dr. Naudé ln rijn lezing. 'Waarom weigeren de blanken, die aan de macht zijn, de enige effec tieve maatregel te nemen om met succes iets te doen tegen de drei gende nadering van de communis tische invloedssfeer tot Zu'd-Afri- ka? Ziet Zuid-Afrika dan niet in dat het door zo te handelen het christelijk geloof tot een aanflui- i'ng maakt en de m-?erderhe'd van zijn mensen riw - -r nm zijn heil van over de e~cns te verwachten? Hei en ?c --'° iike antwoord op dP7f "mi? 15 daf 7,u'd Afr'ka's haat teen het communisme kennelijk 5 *Hr) up'do voor ziin <n - s»f»-ns quo Als deze conclusie juist ls, kan deze houding alleen maar leiden tot de eigenhandige vernietiging van zijn eigen systeem en tot de afbraak van de morele waarden, die het beweert hoog te houden'. Bantoestants In de lezing zette dr. Naudé uiteen wat de betekenis is van de vorming van de ban toes tans, waar tenslotte de meerderheid van de zeventieneneenhalf miljoen Afrika nen zich zullen moeten vestigen. 'In blanke kringen heeft deze poli tieke doelstelling geleid tot het in zicht dat ethnische en culturele schelding belangrijker is dan men selijke gemeenschap: dat nationale en raciale identiteit belangrijker is dan mededeelzaamheid en geza menlijke verantwoordelijkheid: dat raciale veiligheid en 'heil' gevonden kan worden in afzonderlijk leven in plaats van samenleven in een wereld, waarin het toekomstig lot van de mens dat steeds meer eist'. De wet op de bantoestans heeft echter onder de Afrikanen steeds meer verwarring. teleurstelling, boosheid, bitterheid en zelfs wan hoop geschapen, maar ook de be slistheid om het voertuig van de afzonderlijke ontwikkeling om het eigen doel te bereiken zichzelf te zijn. Beyers Naudé noemt ln zijn lezing het verzet van chief Gatsha Buthe- lezi en zijn beweging een teken dat de zwarte bevolking van Zuid-Afri ka gekant is tegen de thuislandpo- litiek. Naudé zegt dat de zwarte bevolking ln haar geheel tegen dit beleid ls en meent dat als de rege ring ontspanning nastreeft, zij dat. eerst maar eens binnenlands moet trachten te bereiken. Dr. C. F. Beyers Naudé zullen op dit punt doorslaggevend zijn. voor het besluitvormingspro ces, waarna Zuid-Afrika vervolgens hoogstens nog zo'n vijf tot zes jaar zal hebben om orde op zaken te stellen. En zelfs als deze schatting verkeerd is, en de periode zich tot tien k twaalf jaar zal uitbreiden, ook dan moet de blanke minder heid maatregelen nemen om de hoognodige vreedzame verandering in ons land te laten plaatshebben'. Polarisatie Volgens Beyers Naudé is een rege ring door de meerderheid ln Zuid- Afrika onvermijdelijk, ook al me nen de meeste blanken dat hiermee niet hoeft te worden gerekend. Toch kan het verzet tegen majority rule (regering door de meerder heid) niet anders dan mislukken op den duur. aldus dr Naudé. Hoe eer der de blanken dit inzien, hoe vreedzamer de verandering kan plaatshebben. Doch dit betekent, zo zegt Beyers Naudé in zijn lezing, dat de blanken nu alvast moeten beg'nnen met het delen van poli tieke macht, welvaart en landbezit. 'Als zij dat n'et doen verwacht ik', zo zegt Naudé. 'een onvermijdelijke toenemende polarisatie tussen zwart en blank die tenslotte zal lelden tot een botsing. De komende twee tot drie jaar NGKerk Beyers Naudé kent een belangrijke rol hierbij aan de kerken toe. Zijn hoop ls met name gevestigd op de kerken, die lid zijn van de Zuid afrikaanse raad van kerken, niet lan ger op de Nederduits gereformeerde kerk. die zestig procent van de blanke bevolking omvat. 'De keus voor conservatieve leiders, die pas heeft plaatsgehad maakt dat Ik het optimisme ten aanzien van' deze kerk niet kan delen. Integendeel. Ik heb mijn hoop opgegeven dat uit deze bron nog enige invloed te verwachten is die de moeite waard zal zijn'. De kerken hebben volgens Beyers Naudé keus uit drie mogelijkheden: steun aan de huidige situatie, zoals de NG Kerk doet, steun aan ge welddadige verandering of burger lijk"1 oneehoorzaamheid Of de keus voor het laatst gedaan zal worden, moet nog blijken. Intussen is 'er Bovendien iwas er de laatste vier Jaar een bouwfonds van zeven ton gevormd. Men verwacht ndjeit, dat de exploita tie veel duurder wordt. Vooral de administratieve combinatie leidt tot besparing op personeelskosten. Volgens het officiële orgaan van de gereformeerde kerken, 'Kerionfor- matoie', is het dienstencentrum een sterke poging tot vereenvoudiging en versobering to de huishouding van gereformeerd Nederland, zon der dat hierdoor het dienstbetoon vermindert. door Aldert Schipper ORDE OP ZAKEN Het moet nog even wennen, een nieuw jaar. Een nieuwe agenda, ai weer overvol, een nieuwe kalender, een nieuw zicht op allerlei wat weer ln de plannen staat. Het leven mag jachtig zijn, dit jaar boffen we, morgen al weer zaterdag en dan wéér een dag vrij. We moeten ook maar niet te veel klagen dat 't ons naar de keel vliegt. Misschien laten we ook wel eens te veel, dingen toe om ons naar de keel te vliegen. Je kunt beter zinnig aan één ding goed bezig zijn dan de hele dag door het huis lopen te brommentoestanden, toestanden! Een beetje planning kan geen kwaad. Natuurlijk niet die hoog moedige planning van die man uit Jezus' gelijkenis, die bij zijn volle schuren staat en 't als maar over zichzelf heeft en wat hij nou wel zal gaan doen. Nee, maar gewoon een beetje orde op zaken. En mis schien nog 't beste in het licht van de grote orde op zaken. Want dan pas is een mens bezig orde op zaken te laten stellen wanneer hij de grote Andier in zijn leven toe laat. Wanneer hij het goed gaat vinden dat Die het grootste en beslissende woord heeft. Dat geeft wel opnieuw veel werk, maar dat neemt ook een heleboel bezorgd heid uit handen. En het opent een mens ook, maakt hem in plaats van een toegesloten mens bij wie nie mand komen kan (altijd maar weer ik en nog eens ik) tot een open mens. Een mens bij wie iemand terecht kan. Die orde op zaken wens ik u van dit jaar van harte toe. plaats voor de vorming van een belijdende kerk uit de bestaande kerkinstituten to Zuid-Afrika. •Indien een belangrijk stuk van de christelijke gemeenschap in Zuid- Afrika blijft weigeren met meer inzet de partij te kiezen van de strijd voor gerechtigheid en bevrij ding in Zuid-Afrika, is het niet te voorkomen dat de kerk in Zuid- Afrika op den duur in eenzelfde situatie zal komen als de kerk in Mozambique, waar de steun van de kerk voor de status quo en haar weigering om deze status quo in zijn kern aan te pakken, er toe geleid heeft dat de kerk haar steun kwijt raakte onder het volk en met minachting wordt behandeld door de tegenstanders van het christelijk geloof. Vietnam Beyers Naudé spreekt zich in het vervolg van zijn lezing uit voor de terugtrekking van Zuidafrikaanse troepen uit Angola. Deelneming aan een oorlog In Angola kan vol gens Naudé slechts leiden tot een klein Vietnam, waaruit Zuid-Afrika alleen maar tevoorschijn kan ko men als een van de verslagen en teleurgestelde deelnemers. t)e regering dient zich te realiseren dat tn het conflict tussen kapitalis me en communisme de zwarte man to the street het kapitalisme van zelf vereenzelvigt met blanke over heersing en onderdrukking en er steeds meer toe neigt de commu nistische steun voor Frelimo en MPLA op een noemer te brengen met bevrijding. Wanneer men het de zwarte bevolking van Zuid-Afri ka zou vragen, zou deze steun ge ven aan een Afrikaanse vorm van socialisme .dat past bij de vormen van het traditionele Afrikaanse ge meenschapsleven. Beyers Naudé wil tot vreedzame onderhandelingen komen en daar voor vindt hij een klimaat nodig, waarin een einde komt aan vormen van geweld zoals de huidige golf van arrestaties, verbanningen en vrijheidsbeperking. Hij verleent steun aan de oproep, die een aantal blanke en zwarte leiders gedaan hebben om te komen tot een natio nale conventie. 'Ik twijfel er niet aan. dat de zwarten van harte mee zouden doen aan zo'n conventie, als de blanken positief op deze oproep zouden reageren en mee zouden doen aan het voorbereiden van een andere toekomst van ons land. waarin de politieke macht, de wel vaart en het land op een juistere manier gedeeld zouden worden en voor allen meer rechtvaardigheid zou zijn'. 'Beroepingswerk NED. HERV. KERK Bedankt voor Kinderdijk: P. M. Breugem te BartneveikL EV. LUTH. KERK Aangenomen naar Haarlem: C. F. G. E. Halewas te Nijmegen. DOOPSG. BROEDERSCHAP Aangenomen naar St. Anna Paro chie, OudeMLdtzirji, en Stiens (part time): W. J. Maas te Terneuzen. GEREF. GEMEENTEN IN NED Beroepen te Terneuzen: F. Mallan te Vlaardingen, Piet Reckman Piet Reckman stapt vandaag uit de Sjaloomgroep to Odijk. Hij is twaalf jaar nauw betrokken ge weest bij de totstandkoming en het werk van Sjaloom. Zijn werk als docent aan de sociale academie m Driebergen is te veel tijd gaan ver gen om zich nog langer Intensief met Sjaloom te kunnen bezighou den. Zelf stelt Reckman in een 'afscheidswoord' vast, dat de Sja- loombeweging zich heeft ontwikkeld tot een soort dienstencentrum ten behoeve van maatschappelijke krachten, ontwikkelingen en orga nisaties die van belang zijn voor het verwezenlijken van doelstellin gen die Sjaloom zelf ook nastreeft. Voor Reckman betekende dit, dat hij zich steeds meer moest gaan bezighouden met zaken, buiten de werkstructuur van Sjaloom: wel zijnswerk, politieke activiteiten, studie en publikaties. Hij zegt ten slotte, dat het voor een beweging als Sjaloom niet goed is, een soort oud-gediende te hebben over wiens ervaringen men kan beschikken maar die anderzijds misschien nieuwe ervaringen kan blokkeren. Michael Lord Kleine Michael Lord is acht jaar oud. Hij is geloofsgenezer, evange list en de zoon van een echtpaar uit Phenóx City (Alabama, VS), zo lezen we vla het blad 'Kracht van omhoog' in die Los Angeles Times. Michaels broertje Eddie is vijf jaar en volgt hem to rijn voetsporen. Laatst zong en preekte hij over David en Goliath in de Academy Cathedral in Los Angeles. Het gezin staat bekend als de beroemde rin gende Lords, maar Michael is toch wel de troefkaart. Hij vertelt, dat hij witte wolken ziet die op Jezus lijken, die to een wit kleed is gehuld, een zeker teken van diens komst. Hij veegt zijn lange blonde haren voor zijn ogen en zegt: Vrienden, Hij komt, vandaag of morgen of overmorgen of een dag later. Na de prediking volgt de genezings dienst en de oproep tot bekering. 'Er is een vrouw met een knobbel op haar linkerborst', zegt kleine Michael doodernstig. Een zwarte en een blanke vrouw gaan staan. Met de microonfoonkabel achter zich, nadert hij elk van hen, legt de handen op de zieke plaats en roept uit: 'Heer Jezus, genees.' Bevend en schokkend prijst de zwarte vrouw God en valt dan achterover. Zij ligt enige tijd to de zijbeuk en wordt dan rustig en zoekt haar zitplaats op. Aldus de Los Angeles Times aldus Kracht van Omhoog. Ds. F. de Vries Ds. F. de Vries te Den Haag is afge treden als president-curator van de theologische hogeschool van de ge reformeerde kerken (vrijgemaakt) te Kampen. Hij is 74 jaar. Zestien jaar is hij curator geweest, waarvan de laatste jaren als president. Met hem zijn ook afgetreden d?. J. ten Hove te Emmen en ds. W. Vreug- denhil te 's-Hertogenbosch, die met tussenpozen 5 en 20 jaar curator zijn geweest, en de heer J. Hendriks, voorzitter van deputaten financieel. Ds. Vreugdenhil was secretaris van het college van curatoren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1976 | | pagina 2