Boeken voor de kerst en daarna Encyclopedie van bijbel herdrukt x mi°Y besteedt De praktijk in Zwolle en elders FAMILIEBERICHTEN Pas bij driehonderd belijdende leden eigen predikant ruim een miljoen Chr. gereformeerden actief in België Zuidvietnamese bisschoppen bijeen ICCC-actie voor scholen in Indonesië Beroep CHJO: 'CHU moet met WD samenwerken' Paus maant Israël recht Palestijnen te erkennen Alle dekens staan achter Willebrands VOORBIJGj DINSDAG 23 DECEMBER 1975 KERK-BINNENLAND Pa, wat betekent Eskol? Komt crematie ook in de bijbel voor? De kindermoordenaar van Beth lehem, was dat dezelfde Hero- dus, die later Johannes de Doper doodde? Heeft een ka meel in de bijbel twee bulten of een en is hij dus eigenlijk een dromedaris? Hoe zit dat met het duizendjarig rijk? Waar is de ark gebleven? Hoe bakten ze in de bijbel brood? Waar komt de doop vandaan? Pa hoeft zich over dit soort vragen geen zorgen meer te maken nu bij Kok te Kampen de tweede druk van de reeds lang uitverkochte Bij belse Encyclopedie is verschenen. Deze tweede druk is overigens niet te vergelijken met de eerste, die in de jaren vijftig uitkwam. We heb ben nog alleen maar het eerste deel voor ons, dat tot aan Hor loopt (het tweede deel verschijnt in ja nuari). maar dat is al bijna even dük als de vorige eendelige uitgave. Uitgebreid Het aantal namen van personen, dieren, planten, voorwerpen, bijbel boeken en aardrijkskundige namen is aanzienlijk uitgebreid. De meeste artikelen edjn geheel herschreven. Bovendien worden nu ook bijbelse grondwoorden, zoals zonde, genade, koninkrijk Gods, toegelicht. Hon derden foto's (meestal in kleur), tekeningen en kaarten ondersteu nen de tekst. De redactie bestaat uit prof. dr. W. H. Gispen (hij werkte ook aan de eerste druk mee), prof. dr. B. J. Oosterhoff, prof. dr. H. N. Ridder bos, prof. dr. W. C. van Unnik en ds. P. Visser. Dat rijtje is een aan wijzing, dat we in deze encyclope die geen schriftkritische beschou wingen behoeven te verwachten. Dat bewijzen artikelen als 'Bron- nenschelding' en 'Chronologie, Bij belse' wel. Een voorbeeld kan dit duidelijk maken. Onder oudtestamentici is het tamelijk algemeen geworden, de uittocht uit Egypte te plaatsen in de dertiende eeuw voor Christus, onder farao Ramses II. De verhalen over de aartsvaders situeert men, op grond van allerlei gegevens, driehonderd jaar eerder, in de zes tiende eeuw. Zuilengang van farao Amenophis III (1414-1383 voor Christus) in het tempelcomplex te Luxor, Egypte. (Illustraties uit de zojuist verschenen Bübelse Encyclopedie). Getallen Deze encyclopedie houdt zich ech ter strikt aan de bijbelse getallen. Salomo volgde David op in 973 voor Christus. Met behulp van 1 Konin gen 6 vers 1 wordt de uittocht uit Egypte dan berekend op het jaar 1449 voor Christus. De farao van de uittocht is dan Amenophis II en de 'dochter van de farao', die Mozes in het biezen kistje vond, zou de be faamde Hatsjepsoet geweest zijn. Verder terugrekenend rruet de bij belse gegevens komt men dan, dat Abraham omstreeks 2100 voor Christus geleefd heeft, dat is vijf eeuwen eerder, dan op sehriftkri- tisch standpunt gewoonlijk gedacht wordt. We willen maar zeggen, dat de samenstellers niet hijgerig achter de nieuwste theorieën aangelopen zijn, maar bedachtzaam vanuit de klassieke gereformeerde schriftbe schouwing een schat aan informa tie geven, die niet gauw teleurstelt. Sch. Bijbelse encyclopedie, twee delen. Uitgave Kok te Kampen. Prijs per deel 49,50 (wordt na verschijning van het tweede deel 59,50). UIT VAN LEZERS Superioriteit Onder de Indische Nederlanders is de mening gevestigd.dat de Hollan ders neerbuigend zijn en vol supe rioriteitsgevoel. Ik las dit ook weer eens in uw blad van 20 december in het artikel 'Alleen heimwee knaagt.' Dit is absoluut waar, maar deze mensen vergissen zich als zij me nen dat de Nederlanders deze hou ding alleen aannemen tegenover hun groep. Heel veel Nederlanders zijn altijd neerbuigend tegenover iedereen die een paar sporten lager op de maatschappelijke ladder staat, maar zou het niet een alge meen menselijke eigenschap zijn? Zelf in Indonesië geboren en geto gen, heb ik wel eens gehoord van iemand die een Indonesiër als chef had; na enige ellendige jaren had hij zijn baan moeten opgeven. Al onze aandacht is nu gevestigd op de Molukkers; de regering gaat speciale aandacht besteden aan hun problemen, maar er wonen ook Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam vaD de schrijver vermeld. kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 uur. Onze adressen: AMSTERDAM: Dlrektle - commerciële afdelingen - administratie: Wlbautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktle: Nieuwe Zljds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. nog steeds Papoea's iin ons land, die eveneens aandacht van de rege ring nodig hebben. Worden deze vergeten: Onze huidige regering is er toch wel sterk in alle mogelijke groeperingen en akities te bagatelli seren of te vergeten. Wat denkt u van de 'Aksi voor Spellin g vere en- vouding' ?Het plan is reeds geop perd minister Van Kemenade te gijzelen! Badhoevedorp W. van Oosten Zaligverklaring (slot) Hoewel het ingezonden stuk 'Zalig verklaring' van G. van der Hoeven juist is, is er toch één ding, n.l. de moordenaar aan het kruis, die de gelovigen altijd een verkeerd inzicht hebben gegeven omtrent het leven di rect na de dood. Lucas 23 vers 43 vergelijk Zacharia 9 vers 12. De oorspronkelijke tekst luidt n.l., zonder punctuatie: 'Voorwaar Ik zeg u heden met Mij gij zult zijn in het paradijs'. Niemand behoeft te worden gezegd, dat de punctuatie niet van Goddelij ke ingeving is. De Bijbelvertalers hebben het nodig geacht, gezien hun overtuiging, de komma vóór het woord 'heden' te zetten, hetgeen on juist is. Want na Zijn opstanding zei- de Hij tot Maria: 'Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader'. Dat de doden zalig worden gespro ken, wil nog niet zeggen dat zij die toestand beërven direct na de dood, maar dat zij die pas krijgen als Christus verschijnt op de wolken des hemels om te oordelen de levenden en de doden. 1 Corinthe 15 vers 16 tot 19 vergelijk Openbaring 22 vers 12. Schiedam H. van Holten Boek dr. Bade (slot) Waarom geen duidelijke taal ter troost aan onze homofielen. Wij hebben een onvoorstelbaar machtige Vader. Welke ons eerst heeft lief gehad. Wij mogen Koningkindèren zijn. Onze handelingen zullen zui ver worden, naar zijn Wil. Troost, troost mijn volk. Harderwijk M. Mooij LEEUWARDEN -s- 'Een 'hervormde gemeente moet eigenlijk driehon derd belijdende deden teilen, wil het financieel nog verantwoord zijn een predikant te beroepen. En ran moet je ook nog een meelevende gemeente hebben, die bereid is te offeren. Want een predikantsplaats kost momenteel minstens zestigdui zend gulden per jaar'. Dit zei op de provinciale kerkverga dering van de hervormde kerk in Friesland mr. H. W. Kuipers, voor zitter van de provinciale kerkvoog dij -commissie. Eeuwenlang had tot het kleinste dorp toe een eigen predikant, met kerk en pastorie vaak bekostigd uit de opbrengst van bezit aan landerijen en andere 'kerkelijke goederen', aldus mr. Kuipers. Sinds de jaren vijftig as dit wel geheel voorbij. De meelevenden onder de gemeen teleden blijken vaak tot grotere bijdragen bereid, maar de stijging van de kerkelijke bijdragen is iai de regel minder dan de inflatie. Bo vendien slinkt de kring van meele venden. De aanvankelijk zeer lage predikantstract-ementen en pensi oenlasten stijgen sneller dan de Inflatie. We staan als provinciale kerkvoog dij commissie soms voor een moei lijke keus, als een gemeente ons vraagt, of men weer mag beroepen, aldus mr. Kuipers. Je mag geloofs vertrouwen en offervaardigheid ze ker dn de offervaardigheid betrek ken, maar in het algemeen wordt ervan uitgegaan, dat een kerkvoog dij toch in elk geval de predikant moet kunnen betalen. DEN HAAG In 1975 heeft de min Y-beweging ruim een miljoen gulden besteed aan wat genoemd wordt ontwikkeling en bevrijding, zowel in arme als in rijke landen. Meer dan zestig initiatieven over de hele wereld werden gesteund. X min Y helpt mee aan mentaliteits verandering, het verschaffen van in formatie, aanzetten tot actie, uit oefenen van druk op overheid, be drijfsleven en andere instanties. De ruim zesduizend deelnemers storten hiervoor een bijdrage van minstens één procent van hun belastbaar in komen. Zo vullen ze het verschil aan tussen X (twee procent van het na tionaal inkomen, dat Nederland mi nimaal beschikbaar zou moeten stel len voor ontwikkeling) en Y (ruim een procent, dat ons land metter daad beschikbaar stelt). Vijf ton ging naar de derde wereld, onder meer naar Guinee-Bissau voor onderwijs en alfabetisatie, naar het Fretilin van Oost-Timor en naar Su riname. Ruim anderhalve ton werd internationaal besteed en 3,5 ton ging naar acties in de rijke landen. In de rijke wereld werd onder meer 35.000 gulden besteed aan de stich ting Oost-Europa projecten, om aan dacht te vestigen op 'socialistische modellen dicht bij huis'. Van een onzer verslaggevers ANTWERPEN De christelijke ge reformeerde kerken ontwikkelen de laatste jaren vanuit Nederland acti viteiten in België. Sinds 1972 leidt evangelist Kommer Groeneveld een evangelisatiepost in Antwerpen-Bor- gerhout. Hij is uitgezonden door de kerken van Dordrecht-Zuid en Eind hoven. Tot deze kleine gemeenschap in Antwerpen is ook toegetreden de heer J. K. Overbeeke, de eindredac teur van het bekende Vlaamse evan gelisatieblad De Kruisbanier. Vanuit de christelijke gereformeerde kerk van Zaamslag in Zeeuws-Vlaan- deren wordt nu ook gewerkt in de provincie Oost-Vlaanderen. Vanmid dag wordt in Zelzate een eerste sa menkomst gehouden, onder leiding van ds. D. J. van Vuuren uit Zaam slag. Sprekers zijn de heren Groene veld en De Feijter. SAIGON (KNA) Voor het eerst sinds de machtswisseling in Zuid- Vietnam in april van dit jaar zijn de r.k. bisschoppen van dit land voor een algemene vergadering bijeenge komen. De bisschoppenconferentie, die deze week wordt gehouden, wordt bijgewoond door afgevaardig den van het nieuwe bewind. Zij heb ben tot opdracht de bisschoppen uit een te zetten wat het standpunt van het bewind is ten aanzien van de hui dige situatie. De bedoeling der bisschoppen is zicht te krijgen op de situatie van de kerk onder de nieuwe omstandigheden. Daarbij willen zij ook de konsekwen- ties voor de kerk bespreken van de aaneensluiting van Noord- en Zuid- Vietnam. De nieuwe regering van Saigon heeft de laatste maanden de twee miljoen rooms-katholieken in Zuid-Vietnam herhaaldelijk opge roepen om mee te werken aan de opbouw van een nieuwe maatschap pij. DE BILT De Nederlande afdeling van Internationale christelijke hulp verlening (ICH), de hulpverlenings- tak van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC), voert een actie om honderdduizend gul den bijeen te brengen voor verschil lende projecten in Indonesië. Het geld is bestemd voor de bouw van een bijbelschool, annex lagere school in Prematang Siantar in het noorden van Sumatra, de bouw van een middelbare school in Gunung Willis op Oost-Java, een lagere school in Singkawang op Borneo, de ondersteuning van een weekhuis in Medan en de aankoop en versprei ding van bijbels in de Batak-Toba taal. door A. J. Kiel Omdat ik in een dorp opgegroeid ben, stond ik in mijn jeugd niet bloot aan de verlokkingen van het dominees-nalopen. We hadden één dominee en met hem moest je het elke zondag doèn, graag of niet. Maar van stadse familieleden vernamen wij wel van het verschijnsel dat er kerkgangers warendie altijd achter hun geliefde prediker aansjouwden, waar deze ook maar voorging. Dit werd overigens streng afgekeurd met een vloed van redenen, die ik me niet allemaal meer herinner. Ik weet nog wel dat iemand in het vuur van het gesprek over deze voor ons thuis dus louter theoretische, kwestie uitriep dat het Woord het moest doen en dat wij voorbij dienden te zien aan „de man netjes" die ons dat Woord brachten. In deze stipte opvatting is de klad gekomen, we zijn allang blij als Jan naar de door hem be wonderde dominee gaat in plaats van thuis de zaak voor gezien te houden. Ik wist echter nog niet dat we al zóver waren dat dominees in hun kerkbodes het met grote vanzelfsprekend heid hebben over de mensen die hen nalopen en zich ook recht streeks tot die nalopers richten. En dan niet om hen bestraffend toe te spreken maar om ze een tip te geven. Dit nam ik waar in Hervormd Zwolle, in een met kerstballen en kerstklokken om rankt wijkbericht van dominee L. J. Geluk. Deze predikant waarschuwt degene 'wie mij na loopt' dat hij de laatste zondag van het jaar tweemaal dezelfde preek zal houden en doet zijn aanstaand gehoor dan een mo gelijkheid aan de hand om de doublure te voorkomen. Het feit dat je zo rustig in het openbaar schrijft over je nalo pers, zou kunnen duiden op een zekere zelfgenoegzaamheid; an derzijds is het wel zeer beschei den van dominee Geluk om te veronderstellen dat niemand twee keer achtereen dezelfde preek van hem zou willen be luisteren. De mensen lezen een mooi boek toch ook meer dan eens? Ik durf niet aannemen dat de preken van dominee Geluk ééndagsvliegen zijn en als ik hem was, had ik geschreven: u treft het, 's avonds kunt u dezelfde preek nog eens genieten! Verder lezend in het wijkbericht van dominee Geluk merk ik dat deze vervolgens zijn aandacht verplaatst tot ver buiten de gren zen van Zwolle. In één krachtige alinea brengt hij zowel Wijster en de Brachthuyzerstraat in Am sterdam als' de bevrijdingsbewe gingen mitsgaders de bevrijdings theologie ter sprake, om tenslot te, nog steeds in dezelfde alinea, terecht te komen bij de steun aan het anti-racismefonds van de wereldraad van kerken. He laas legt de eerwaarde schrijver hierbij niet de bescheidenheid aan de dag, die hem zo sierde toen hij zijn nalopers met een kleine hint tegemoet kwam. Do minee Geluk: 'Bij alles wat deze acties (van de Zuidmolukkers, ajk) óók zijn, tonen zij hoe nu bevrijdingsbe wegingen in de praktijk werken. En elders in de wereld treden zij dikwijls nog veel bloediger op, geïnspireerd door de bevrijdings theologie en gefinancierd met kerkegeld! Wie leert hier iets van?' Van een verslaggever DEN HAAG Het dagelijks be stuur van de jeugdorganisatie van de CHU, de CHJO, is van mening dat de samenwerking tussen de VVD en de christen democraten moet worden her steld. Dit blijkt uit de tekst van een beroep, dat het bestuur heeft gedaan op de Unieraad (de partijraad van de CHU) en de Eerste en Tweede Kamerfrac tie van de CHU. Volgens de CHJO moeten KVP en ARP opgeroepen worden tot een gezamenlijke inspanning, die dilent te lelden 'tot beëindiging van de coalitie met de drie linkse partijen PvdA, PPR en D'66 en tot herstel van de samenwerking met de WD die ons land zulke goede resultaten heeft opgeleverd.' Alleen als de politieke ontwikkeling in deze door het bestuur Va nde CHJO gewenste richting gaat zal de CHJO bereid zijn verder mee te werken aan de voorbereiding van een CDA-kandiatenlijst voor de ko mende Tweede Kamerverkiezingen. 'Unieraad en Kamerfracties mogen niet wijken voor de druk van KVP en ARP, die proberen de CHU te bewegen tot een tegemoetkomende houding tegenover het kabinet. De CHU zou zo een heilloze weg ins laan', aldus het beroep. VATIKAANSTAD In zijn erst- toespraak tot het corps diplomati que bij de H. Stoel heeft paus Paulus gisteren Israël opgeroepen om 'de rechten en wettige verlan gens van een ander volk. namelijk de Palestijnen, te erkennen'. De paus wees er hierbij op, dat do joden na veel lijden thans hun toevlucht zoeken in een eigen on afhankelijke staat, maar dat ook de Palestijnen veel geleden hebben. Rijk en arm In uw blad las ik: God heeft ons als mens geschapen, wij hebben gemaakt dat er armen en rijken zijn. Dit zegt mr W. Aantjes, AR-fractie- voorzitter. In de bijbel staat Spreuken 22 vers 2. Rijken en ar men ontmoeten elkander: de Heere heeft hen allen gemaakt. Steenwijk J. Visscher-Fuite UTRECHT Alle 23 dekens van het r.k. aartsbisdom Utrecht hebben in een telegram aan kardinaal Wil lebrands hun vertrouwen in hem uit gesproken als de nieuwe aartsbis schop van Utrecht en hun volle me dewerking toegezegd. Van een onzer redacteuren Vlak voor de kerst stuurt de Kam- pense uitgever Kok ons een boekje dat 'En allen die het hoorden ver baasden zich' heet en een door (NCRV's) Wim Ramaker verzorgde bloemlezing van 'gedichten over een geboorte' behelst (73 pag., prijs ƒ9,90). Wie het niet vóór de kerst meer in huis kan halen verwijzen we naar wat Wim Ramaker in het slot van zijn inleiding opmerkt: 'Mis schien moeten we alle dagen kerst feest vieren en ook dan zullen we niet van onze verbazing bekomen Toen ze nog in tenten woonden' noemde Siepy Zijlstra-de Roos haar door haar voor kinderen vertelde ge schiedenis van de aartsvaders Abra ham, Izaak, Jakob en Jozef (uitg. Kok, Kampen, 71 pag., prijs ƒ7,90). Zij gebruikte hiervoor opstelletjes, gemaakt op christelijke basisscho len in Drachten en zo komen détails naar voren die (blijkbaar) de kin deren erg toespreken. Het boekje is geïllustreerd en er staan een paar kindergedichtjes In. Eveneens bij Kok in Kampen ver scheen 'Onmodieuze theologie' (108 pag., prijs ƒ12,50) van de Leidse remonstrantse theoloog dr. E. P. Meijering. Deze kerkhistori cus en kenner van de kerkvaders schrijft over de waarde van de theo logie van 'Grieks' denkende kerkva ders en volgens prof. dr. H. Berk hof (die op het achteromslag aan het woord is) zullen 'links' en 'rechts' in onze gepolariseerde ker ken in dit boekje verrassende ont dekkingen kunnen doen. In 'Kerk en jongeren', een werk boek ten dienste van het jeugd- en jongerenpastoraat, onder redactie van drs. G. Heitink en ds. H. Hogen- huis, gaat een aantal medewerkers in op de vraag hoe men de jeugd meer kan betrekken bij het leven en geloven van de 'gewone' gemeente. Zij doen dit vanuit de praktijk en op de praktijk (van stad en platteland), gericht. Het is een deel van de reeks Gemeentetoerusting en voor dit boek van 191 pagina's vraagt Kok in Kam pen 17,90. Nog een uitgave van Kok: de studie van de zuidafrikaanse theoloog dr. J. W. Hofmeyer over 'Johannes Hoornbeeck as polemikus' (246 pag., prijs 29,Tegenover het titel blad een afbeelding van de hier be sproken zeventiende eeuwse godge leerde. Twee mensen van het Nederlands bijbelgenootschap, ds. J. G. Mees en Jan J. van Capelleveen schreven 'De kerstvertelling en zijn vertaling, een AO-boekje van 24 pagina's, dat maar ƒ1,40 kost (adres: Maerlanthuis, postbus 37, Lelystad). Tenslotte volgt hier hetgeen ds, C. B. Bavinck, oud-actuarius van het gereformeerd deputaatschap voor de evangelieverkondiging onder Israël, oordeelt over Tussen Jeruzalem en Amsterdam' van dr. Meyer J. Pe- rath; uitg. Bosch en Keuning, Baarn; prijs 15.Ds. Bavinck: Dr. Premsela, die zich in Israël Pe- rath liet noemen, was voor de oor log arts in Amsterdam, maar ging na tien jaar praktijk op aliya naar Israël, om zich te vestigen in Jeruza lem. Sindsdien van harte Israëli, met veel liefde voor zijn land en zijn volk, hield hij de band aan Neder land aan en vergat Amsterdam nooit. Vandaar deze titel, en van daar ook naast vele artikelen over Israël, eveneens veel over het jood se leven in Amsterdam in de tijd, toen hij daar nog woonde. Dit boek is namelijk een verzameling artike len ruim 100 die Dr. Perath heeft geschreven in de loop der ja ren in verschillende bladen, vooral in het NJ.W. Het zijn dus allemaal kor te stukjes, die gemakkelijk en vlot lezen. Daaruit blijken twee dingen: de enorme kennis van zaken van de schrijver, en zijn bijzondere mild heid van oordeel. Kennis van zaken, want niet alleen over medische zaken en over joden dom weet hij met gezag te schrijven, maar ook over de natuur, de cul tuur, de Hebreeuwse taal enz. weet hij boeiend te vertellen. Natuurlijk zijn er artikelen, die voor een niet-jood niet direct Interessant zijn, maar daar staan er tientallen tegenover, die speciaal voor wie het land bezocht heeft en voor het volk belangstelling heeft, uiterst interes sant zijn. En zijn mildheid van oor deel komt duidelijk naar voren in artikelen over het volkslied, over broeder Daniël, over tolerantie enz. Nuchter constateert hij, dat van een Arabische Israëli onmogelijk kan worden verwacht, dat hij het lied der hoop, Hatikwa, met hart en ziel meezingt, reden waarom Perath het noodzakelijk acht, dat er een nieuw volkslied komt. En ook in zijn arti kel na het geruchtmakende proces tegen broeder Daniël komt zijn mil de visie duidelijk tot uiting. Prof. Boertien tekent in een kort voorwoord de schrijver, die tot kort voor zijn sterven nog actief deelnam aan de contact-conferenties van jo den uit Nederland afkomstig met niet-joodse Nederlanders, in Israël wonend. Welk een plaats hij ook in die kring innam, kan ieder die dit boek gelezen heeft, zich voorstellen. Eén keer heb ik hem op zo'n confe rentie ontmoet en met hem gepraat, en de herinnering daaraan vervult me nog met dankbaarheid. Ieder die dit boek koopt en leest (voor de on begrijpelijk lage prijs van vijftien gulden voor 328 blz.) heeft ook een waardevolle ontmoeting met iemand die nog spreekt, nadat hij gestorven is. DOEN DIAKENEN NIET Ai KERST? Wie het (nov)december-nuni het Kontaktblad voor de meerde diakonale arbeid of wat voor de kerst in z'n I kan zich dat even afvragen, ge dat aan kerstfeest herin11 ik in het voorwoord waarg kenen namens de deputati medewerkers 'gezegende gen', in één adem met ei jaarswisseling worden toege Zelfs de kleur (paars) is overeenstemming met dit h ren in het kerkelijk jaar. nummer is op een bijzondei i tieve wijze gewijd aan het diakonaat. Hoe dat funktic hoe men daar plaatselijk kreet aan mee kan doen. is het voor mij één van kerstbladen. Daarom zulle stellers van dit blad er niei gezien hebben om een don een meditatie 'in verband t kerstdagen' te vragen, maa f en wel weten dat dit hele én grote kerstmeditatie schien deel twee van de n maar deel één hebben we in huis. We zitten vaak twee: hoe brengen we de h in praktijk? Hoe doen we d woord dat geschied is'? woord op die vragen is h a feest van de diakenen. In de ji Hem die hier kwam om t n Weg van de kerstboom en naar het doen en het op i naar de naaste, veraf en die e die manier doen de diake kerstfeest. En ze zouden goede diakenen zijn als z dit nummer niet juist op dat de hele christelijke daarin hun kerstfeest gaat's ren. (Om het niet te m<i, maken, u kunt het aanvi c Kok, Kampen). ED. HERV. KERK Benoemd tot ziekenhui! StadskanaalM. G. Baldee Beroepen te Stellendam: Raad te Stolwijk. Bedankt voor Deil: G. D. Vaassen; voor Opheusden; stra te Doornspijk. GEREF. KERKEN Beroepen te Oukerkerk a. stel: kand. B. G. J. Rooi vin i lum; te Schagen: J. S. R. Metslawier. Aangenomen naar Boskooj Omta te Zwartebroek. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Assen: B. va kom te Groningen-Zuid. CHR. GEREF. KERKEN Bedankt voor Zwaagweste Bijkerk te Aalten; voor J. Jonkman te Drogeham. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Hoogeveen: H berg te Terwolde; te Me J. van Haaren te Amersfi bedankte voor Unionville Franklin Lakes (VS) en Ki (VS). Bedankt voor Borsele en M J. Koster t,e Bameveld. CHR. GE^EF. KERKEN Beroepen te 's-Gravendee Carlier te Leiden. Madeline Murray De strijdbare Amerikaanse Madeline Murray O'Hare 27.000 handtekeningen te len voor een verzoek aan SA. Zij wil, dat de astronai op eerste kerstdag 1968 tij( reis naar de maan een k zonden naar de aarde en da de bijbel lazen, alsnog beri den. Zoiets mag, vindt z meer voorkomen. Eerder sl erin, hetgebed op de school afgeschaft te krijg tante christenen zijn nu een tie begonnen en schrijven hi hoezeer zij de kerstboodscl de astronauten hebben gewa Adres: National Aeronau Space Administration, Texas (VS). Ds. S. S. M. Aertseifi Op 67-jarige leeftijd is ovei Amsterdamse hervormde predikant S. S. M. Aertsen. zich vooral ingezet voor dee' van het kerkelijk leven in di tuinsteden van Amsterdam zijn pionierswerk is met n kerkgebouw De Ark verbon Aertsen stond, alvorens hij j naar Amsterdam kwam, te E en te Enkhuizen. (Herplaatsing wegens misste j. Kees Roeleveld Kees Roeleveld heeft zijn aangeboden als secretaris Sint Willibrordvereniging, de et le oecumenische organisatie r.k. kerk in Nederland. Per ri wordt hij pastor aan het n trisch ziekenhuis Coudenv Rosmalen bij Den Bosch. H r dertien jaar secretaris van Willibrordvereniging geweest ze functie hield hij zich vo j] zig met de bevordering van mene aan de basis van partp. gemeente. Reeds geruime ti woog hij zijn vooral orga: r sche functie te verlaten en Ds. I. Hamming Op 70-jarige leeftijd is overl 1/ gereformeerde emeritus-prto ds. I. Hamming te Loppers stond achtereenvolgens in Oi erland, Nieuwendijk, Loppei e Roodeschool.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2