Sectie zag voedseltekort over 't hoofd Ons antwoord is: nee I Vandaag Hulp aan Indonesië had gestopt moeten worden Twee vrouwen en een Rus gekozen in presidium Wereldraad Discriminatie van kerkelijke werkers Conferenties* Minister Pronk in radio-programma Twee Nederlanders in centraal comité FAMILIEBERICHTEN Dat is leven uit de kracht der opstanding VOORBIJGANGERS MAANDAG 8 DECEMBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET door Aldert Schipper NAIROBI Het rapport van de sectie, die zich hier in de assem blee heeft gebogen over de problemen van menselijke ontwikke ling, macht, technologie en de kwaliteit van het leven is door de assemblee teruggezonden, omdat de mensen van deze sectie ver geten hadden aandacht te geven aan de hongerproblemen in onze wereld. Verder kreeg het rapport van deze sectie heel wat steun m de assemblee. Vooral de schande van de bewape ning lijkt thans zoveel mensen in het oog te springen, dat daartegen scherp werd stelling genomen. De bewapening wordt een van de grootste schandalen en tragedies van onze dagen genoemd. "De ker ken over de hele wereld moeten hun stem verheffen tegen het toe nemende mffltairisme en de publie ke opinie oproepen de noodzakelij ke verandering ln de nationale eco nomieën aan te brengen, zodat de bewapeningswedloop daadwerkelijk kan worden gestopt en gewerkt kan worden aan de algemene ontwape ning'. Macht Waar het rapport van deze sectie over macht spreekt, vraagt het bij zondere aandacht voor de macht van de kerk. Deze heeft vaak land in bezit of zij is eigenaresse van aandelen in het bedrijfsleven. De kerk oefent soms macht uit via het onderwijs, de gezondheidszorg of gewoon door deel te zijn van de totale machtsstructuur van een land. Het rapport wijst er de ker ken op. dat zij hun macht ln trouw aan Jezus Christus dienen te ge bruiken voor de bevrijding van de verdrukten. 'De deelneming van de christelijke gemeenschap in de strijd tegen armoede en onderdruk king is een teken van het antwoord op de oproep van Jezus Christus tot bevrijding', zegt het rapport. Het rapport ondersteunt de pogin gen om te komen tot een nieuwe levensstijl. Het behandelt dit punt in de kontekst van de kwaliteit van het leven. Aan de ene kant kun je slachtoffer zijn van onderconsump tie, maar een discussie over de kwaliteit van het leven Is maar half, wanneer niet de vinger gelegd wordt bij de wonde plek van de overconsumptie. Wij hebben als mensen bepaalde principiële be hoeften. We hebben ettn en drin ken en warmte nodig. We hebben het nodig ergens een thuis te heb ben en bij anderen te behoren. We hebben behoefte aan liefde en aan menselijke waardigheid. 'Consumerisme' We worden echter bedreigt door het gevaar, dat we ons meer toeleg gen op hebben dan op iets te zijn, meer op bezitten dan op geven. Bezitsdrift kan ziekelijk worden en ons leven gaan beheersen, zodat we tenslotte ten slachtoffer vallen aan het zogenaamde consumerisme, de verteerzucht: In het rapport wordt over deze ziekte zorg uitgesproken, omdat de verteerzucht ons geeste- Van een onzer verslaggevers HILVERSUM 'Ik heb er nooit twijfel over laten bestaan dat als ik minister van ontwikkelingssamenwerking was geweest op het moment van de staatsgreep in Indonesië, dat ik dan precies zo had gereageerd als na de coup in Chili', Na de val van de Chileense president Salvador Allende werd de Nederlandse hulp aan dat land onmiddellijk stopgezet. Secretaris-generaal dr. Philip Potter en zijn echtgenote op de as semblee van de wereldraad van kerken in Nairobi. lijk aantast. Onze ervaringen wor den ontmenselijkt en we vervreem den van God en van onze naaste. In het rapport wil men niet pleiten voor een terugkeer naar de tijd, dat er nog geen technologie bestond. Een terugkeer is niet mogelijk, maar we moeten wel de baas zien te blijven van de machines, die we hebben gebouwd, zodat het geen Industriële molochs worden, die ons op den duur zullen verzwelgen. Na vastgesteld te hebben, dat Christus ons wil bevrijden uit onze zelfzucht tot de ware vrijheid van de kinderen Gods. zegt het rapport, dat dit een passend ascetisme bete kent en de erkenning dat de kwali teit van het leven niet bestaat in de overvloed van de dingen die we bezitten, maar in onze betrekking met onze Vader 'en onze broeders en zusters. Volgens minister Jan Pronk (ont wikkelingssamenwerking) had dat ook met Indonesië moeten gebeu ren. De Partij van de Arbeid heeft na de staatsgreep in Indonesië niet onmiddellijk om stopzetting ge vraagd, maar 'had daar wel naar moeten vragen', aldus Pronk in het radioprogramma In de Rooie Haan. Wat je nu nog kunt doen, is vol gens de bewindsman in de bestaan de situatie proberen door middel van de ontwikkelingsgelden voor Indonesië invloed uit te oefenen op de toestand in dat land. Bijvoor beeld proberen dat geen nieuwe politieke gevangenen worden ge maakt (op het ogenblik zitten er volgens voorzichtige schattingen 50.000 man vast. (Amnesty Interna tional houdt het op 100.000) en dat zij die op het ogenblik gevangen worden gehouden een goede rechts pleging krijgen. De minister wist te vertellen dat de tweede helft van dit jaar 1300 poli tieke gevangenen .zijn vrijgelaten. 'En ik heb aanwijzingen dat dat mede het gevolg is van buitenland se druk'. Als aan voorwaarden als het niet maken van nieuwe gevan genen en een goede rechtspleging niet wordt voldaan, zo herhaalde de minister, zal de Nederlandse hulp en de internationale steun vla de IGI (Intergouvernementele Groep Indonesië) opnieuw moeten worden bekeken. Cuba De minister heeft onlangs een be zoek gebracht aan Cuba. ook een concentratieland voor Nederlandse hulp, maar eveneens een land waar mensen om politieke redenen ge vangen zittten. Pronk heeft ook daarover met premier Fidel Castro gepraat en heeft hoop op wijzigingen in het beleid tegenover politieke Van een verslaggever NAIROBI Voor het eerst zijn een Rus, de metropoliet Nikodim van Leningrad, en twee vrouwen, de Ghanese rechter Annie Jiagge en de Amerikaanse Cynthia Wedel in Nairobi in het presidium van de wereldraad van kerken gekozen. De bewindsman noemde 'Cuba met uitzondering van het vraagstuk van de politieke gevangenen een bijna ideaal ontwikkelingsmodel'. Grote voorrang wordt gegeven aan de ge zondheidszorg, onderwijs en huis vesting. Nederland zal Cuba het ko mend jaar vooral helpen bij de gezondheidszorg. De afspraak is ge maakt dat aankopen met dat geld voor medicijnen en apparatuur in een ontwikkelingsland of in Neder land zullen worden gedaan, niet in andere westerse landen. Nergens worden schaarse middelen zo goed verdeeld ten behoeve van de armen als in Cuba, aldus de bewindsman. Er zijn naar zijn idee maar weinig maatschappijen waar de mensen zich zo voor de ontwikkeling van de hele samenleving inzetten, 'na tuurlijk mede het gevolg van enige indoctrinatie'. Angola De beweging 'Christenen voor het socialisme' (p/a "Woudschoten', Zeist) schrijft: De hoofdvraag die prof. dr. J. de Graaf ons in Trouw van 22 novem ber stelt is'Kan men vandaag voor het socialisme zijn zonder the orie en praktijk van het marxisme kritisch te bestuderen?' Eén van de resultaten van een kritische bestudering is. dat "het marxisme' een hele reeks verschil lende funkties en verschijningsvor men heeft. Ons antwoord moet dus worden toegelicht. 1. Er is in de eerste plaats een groot verschil tussen het marxisme als politor «e theorie van de arbei dersbeweging ten dienste van de strijd tegen uitbuiting en onder drukking, en het marxisme als offi ciële Ideologie van gevestigde soci alistische staten. Haalt men die door elkaar, dan gebeuren er vreemde dingen. Zo wijt prof. De Graaf het feit, dat 'de communistische partijen in Oost-Europa tegelijk voor en tegen de rechten van de mens kunnen zijn, tegelijk voor en tegen het instituut van politieke gevangenen, tegelijk voor en tegen demokratie' aan de 'onwetenschappelijkheid van de marxistische verklaringsme thoden'. Het lijkt ons logischer de aangedui de verschijnselen te verklaren uit het feit, dat de communistische partijen in Oost-Europa grotendeels met de staatsmacht zijn verweven, met alle gevolgen van politiek op portunisme van dien. Men kan ten slotte hetzelfde waarnemen bij de Nederlandse staat, die in het geval kunnen van maandag tot en met vrijdag telefonisch tot 16.30 uur opgegeven worden op nummer 020-913456; en van 16.30-20.00 uur op nummer 020-220383. Dit laatste num mer geldt ook voor ZONDAG AVOND en dan van 18.00-20.00 Onze adressen: AMSTERDAM: Direktle - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456. Postbus 859. Redaktio: Nieuwe ZIJds Voorburg wal 280. Amsterdam. Tel 020 220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE/GRONINGEN: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. van levering van reactorvaten aan Zuid-Afrika het met de mensen rechten ook niet zo nauw neemt, nog afgezien van alle kapitalisti sche staten met volle concentratie kampen en martelkamere, die even vrolijk de 'rechten van de mens' ondertekenen. Staatspolitdek en politiek theorie vallen in het algemeen niet samen. Het 'marxisme' heeft in Ookt-Euro pa naast een wetenschappelijk-ver klarende functie vooral een legiti merende functie. Maar daarvoor is het dialectisch denken niet ontwor pen. 2.Er is echter ook een verschil ln karakter tussen de socialistische staten onderling. In landen als Vietnam, Cuba en ook Joego-Slavië ls aanmerkelijk meer verwerkelijkt aan basisdemokratiezowel op het ekonomisch vlak als op het politie ke vlak. dan in de Sowjet-ünie. Maar ook ln Oost-Europa zijn er. buiten Joego-Slavië, nog genoeg verschillen tussen bijvoorbeeld Hongarije en de DDR. Wij zullen de laatsten zijn. die dat ontkennen. Het is immers van groot belang voor de socialistische beweging te zien welke historische mogelijkheden er zijn en waar de verschillen vandaag komen. "We hebben echter de indruk, dat prof. De Graaf ons verwart met bewegingen als de Christelijke Vre desconferentie en verwante bewe gingen, voor wie socialisme simpel weg gelijk is aan de politiek van de Sowjet-Unie. Mocht hij dat van ons denken, dan is dat een misverstand. Er is overigens in Nederland niet één politieke organisatie van enige omvang, die er een dergelijke visie op nahoudt. De CPN heeft al veer tien jaar geleden afstand van "Mos kou' genomen en voert een onaf hankelijke politiek. Wie een goede, kritische beschouwing over de Sow jet-Unie wil hebben, leze de artike lenserie in de Waarheid, die daar over pas is verschenen. Het in één adem noemen van 'communisme' en 'Oost-Europa' be rust op een geconditioneerde reflex, die in twintig Jaar koude oorlog zorgvuldig is gekweekt. Er schijnt geen kruid, ook niet een juiste weergave van alle ermee strijdige feiten, tegen get wassen te zijn. 3. Maar laten we het over West- Europa. en meer in het bijzonder over Nederland, hebben. Het is jammer dat prof. De Graaf niet zijn uitgangspunt neemt in onze publicaties, in 'Opstand', het blad van de beweging, in het Mani fest over de Nieuwe Levensstijl en in ons antwoord aan H.M. de Lange ln Tijd en Taak van 20 september. Dat is daarom jammer, omdat wij speciaal ln het Tijd- en Taak ar tikel-in gaan op de scheiding van sociaal-democratie en communis me. in Nederland vertegenwoordigd door PvdA en CPN. waarvan wij hopen dat ze, zo star en onbeweeg lijk als ze is. ntet zal blijven voort duren. WIJ hopen op een krachtige sociall- sche beweging ta dit. land. De noodzaak daarvan blijkt eens te meer. nu het kapitalisme weer in een heftige crisis is geraakt. Wij hopen ook, dat christelijke ar beiders, middenstanders en boeren Ln hun verbijstering over de crisis niet naar rechts zullen vluchten of zich nog heftiger vastklampen aan confessionele voormannen. Wij willen werken aan het Inzicht, dat mevrouw Tjaden-Van der Vries (bijgenaamd En ka) uitdrukte, toen zij in 1907 schreef: "Het is een leugen, dat het christendom van onze Heer en Heiland, die liefde is, de instandhouding van dit moor dende stelsel eisen zou'. Daarin weten wij ons één met prof. De Graaf. Maar wij moeten wèl zeggen, dat het marxisme voor dat inzicht onontbeerlijk is. Op dit moment, is er met de crisis in het kapitalisme ook een crisis inde economische wetenschap. De enige wetenschappelijke verklaring komt van marxistische zijde. Dat feit kan men niet hoog genoeg waarderen. Het betekent, dat men de beschikking heeft over een we tenschappelijke théorie, die de sa menhang tussen rijkdom aan de ene en armoede aan de andere kant kan verklaren. Als we het daarover eens zijn: dat het met het kapitalisme afgelopen moet zijn en dat de marxistische theorie in die strijd een onmisbaar wapen is, dan kan er ook gepraat worden over wat het marxisme al lemaal niet ls. Als wij, christenen, de revolutionai re geschiedenis van Dorpersen en calvinisten, van Albigenzen en Ta- boriten, van Johannes Chrysosto rn os tot En ka, weer tot een levend verleden maken, dan kunnen we dat ook met enig recht. Een ge sprek met marxisten, dat zowel de socialistische als de christelijke zelfkritiek dient, ligt dan open. De overige drie leden zijn de Ar gentijnse ds. Miguez-Bonino, de in- donesische generaal b.d. Simatu- pang en de Zweedse aartsbisschop Olof Sundby. Voorts is een nieuw centraal comité gekozen dat in de komende zeven jaar de belangrijke beleidsbeslissingen zal moeten ne men. Twee Nederlanders hebben thans zitting ln het centraal comi té. De gereformeerde predikant me vrouw ds. M. van der Veen-Schen- keveld uit Krimpen aan de IJssei en dr. A. H. van den Heuvel, sekre- taris-generaal van de hervormde kerk. Moeilijk kaan om tegen de regels in een schriftelijke stemming te houden, zodat de tegenstand zou blijken, werd afgewezen. Ook de poging om de voorzitter van het aftredende centraal comité, de Indiase hoogle raar dr. M. M. Thomas, als presi dent naar voren te schuiven mis lukte, omdat Thomas zich niet be schikbaar stelde. In de Russische delegatie werd door de Russische orthodoxe kerk zelf voorgesteld de leek Osapov te ver vangen door de Archimandriet Bo- rovoy. Daarmee stemde de vergade ring in. nadat Osdpov zich had te- ruggetroken. Moeilijk verliep de verkiezing van de zes presidenten vanwege de kandidatuur van de Russisch-ortho doxe metropoliet Nikodim uit Mos kou. Het was een publiek geheim dat er in verschillende delegaties, ook in de Nederlandse, bezwaren bestonden tegen Nikodim, die te vens voorzitter is van de Praagse vredesconferentie. Nikodim zou nauwer dan wie dan ook gebonden zijn aan de inzichten van de Sow- jet-regering. Dat hij toch gekozen werd, komt vooral, omdat geen en kele orthodoxe gedelegeerde bereid was zich als tegenkandidaat te stel len. Een voorstel van een Amerl- Horst-docent Bert ter Schegget stelt in het maandblad Wending vragen aan Schillebeeckx naar aanleiding van diens boek 'Jezus, het verhaal van een levende', zoals deze: Als Schillebeeckx de kern van de christelijke boodschap samenvat, zegt hij: menselijke geschiedenis - met haar successen, fiasco's, illusies en desillusies - wordt overstegen door de levende God (525). Dat wil ik graag beamen. Omdat God God As, kan het bij fiasco's en illusies niet blijven. Betekent dit nu ech ter. dat wij vanwege de eindigheid, vanwege de metafysische scheur in het menselijk wezen niet op een reeds in de tijd blijkend overwicht van de opstanding mogen hopen en alleen maar (in alle mislukking) op het laatste woord van God aan het eind der tijden mogen hopen? Wordt de messiaanse verwachting nooit zichtbaar in het gelijk gesteld door de historische feiten? Zijn er met andere woorden alleen formele sporen, die verwijzen naar Jezus als openbaring, maar geen tekenen, achteraf, die erop wijzen dat God ons ln de geschiedenis niet in de steek laat? Kan ik wat zeggen over China, over Angola, over Vietnam als tekenen, dat Satan niet totaal ongebonden woeden kan? Ik kan dan niets met het woord disconti nuïteit (de militaire coup in Chili was ook discontinu!). Ik kan dan alleen wat met Jezus als openba ring van de God. die de slaaf der 6 la ven tot Heer (kyrios) stelde en wiens hand ik meen te herkennen in historische gebeurtenissen, die doen vermoeden, dat het laatste woord reeds nu werkt, zodat er een overmacht der opstanding is; deze geeft ons - zoals Schillebeeckx te recht zegt - niet de voltooiing in de eigen hand (want aan de menselij ke activiteit is een heilzame grens steld is, zal zelotisch-Jacobijns alles in enen willen en daardoor ook omslaan ln haar tegendeel. Wanneer leren wij nu eindelijk on heroïsch, ontragisch, maar ook onja- cobijns en met wijs voorbehoud der vertrouwen op het overwicht der verrijzenis geen aparte christen - dommeldjke praxis te bedrijven (waarvan meestal niets terecht komt dan de plechtige aankondi ging). maar gemene zaak te maken met de bevrijdingsbeweging der ar men zelf, op genade en ongenade, met hén schuldig wordend en met hen gerechtvaardigd. Dat, lijkt mij, is leven uit de kracht der opstan ding. Moeilijk Prof. dr. E. Schillebeeckx gesteld), maar veroordeelt onze praxis toch ook niet tot tragische heroïek, zodat wij in een courage to be. die alle mislukking, teleurstel ling en vertwijfeling overschreeuwt, geheel en al op de absurde moge lijkheid zijn aangewezen. Wij mogen toch verwachten, dat het werk van onze handen beves tigd wordt en dat nog in de ge schiedenis Satan gebonden wordt en dat het óók in de geschiedenis licht zal kunnen worden. Of ls de geschiedenis alleen maar een om weg van God en frustreert de ein digheid bij voorbaat alle andere verwachtingen dan de ene totaal- eschatologische? Wordt dan het laatste niet toch de vijand van het voorlaatste? Immers als de eschato logie al te steil wordt, dan krijgen de demonen Ln het voorlaatste pas goed hun kans - zij krijgen er vrij spel. Wij moeten leren minder bang voor utopie te zijn en naarstl- ger speuren naar manifeste en ver borgen strekkingen in haar rich ting. Een messiaanse praxis die daar geloofsheroïsch bovenuit wil en die alles op de kaart van het laatste zet. slaat door zelfoverschat ting in haar tegendeel om. Omge keerd: een praxis die de grens uit het oog verliest die aan haar ge- Ds. J. H. Velema is ln het christe lijke gereformeerde weekblad De Wekker een serie begonnen over de vraag "Moeten we terugkeren naar de hervormde kerk?' Uit zijn inlei ding: Die vraag is moeilijk, omdat de concrete aanleiding tot deze vraag de meeste keren gelegen is ln het feit dat men meer geestelijk voed sel ontvangt in de plaatselijke her vormde kerk dan in de eigen chr. geref. kerk. De eigen kerk vaart de vernleuwingskoers terwijl de plaat selijke hervormde kerk niet op deze toer gaat en een goede schriftuur lijk-bevindelijke prediking brengt. Onze lezers begrijpen dat het ln zo'n geval moeilijk is om zo'n vraag te beantwoorden. Er een ogenblik van uitgaande dat deze dingen zo zijn, buig je beschaamd het hoofd en weet Je bij ervaring dat er in sommige gevallen meer geestelijke affiniteit kan zijn met plaatselijk hervormde kerken en ambtsdragers dan met plaatselijk chr. geref. kerken en ambtsdra gers. Het ls verdrietig, om dat te moeten constateren, maar het is te kenend voor de geestelijke en ker kelijke situatie. Dan is er nog een reden waarom ik deze vraag moeilijk vind. Misschien erg persoonlijk: maar bij tijden kan ik ook verlangen naar de tijd dat we volop en voluit ln de Her vormde Kerk kunnen preken. De laatste maanden stond ik bij ver- EEN BRIEFJE Beste jongen, je moet blij zijn als je jong bent en plezier hebben in je jonge jaren; ga waarheen je hart uitgaat en naar wat je ogen zoeken. Maar weet één ding: je leeft vóór God en die vraagt verantwoording. Geef bitterheid geen toegang in je hart en probeer kiwalen uit je lichaam te houden want jeug en jong-zijn is niet het laatste. (Prediker 7,9.10) Een klein briefje aan een Jongen die midden in zijn jeugd staat. Hij moet niet bang zijn om iets U jjl ondernemen. Hij heeft zi'n hart en hij heeft z'p ogen niet voor niets. En, >r zinnen zijn er om geprikkeld te wor den, las ik eens. Met verbitterd worden schiet je niets op en je lichaam moet bewaard worden. Maar 't voornaam ste is dat Je je leven leeft vóór "S God, voor zijn gezicht. Hij vraagl wat we ermee gedaan hebben en o! het eerlijk was wat we deden en ot er geen knoeierij aan te pas kwam En waarom moet ik dan zelfs bij dat laatste zinnetje toch ineens in >'s dit advent denken aan Jezus, dieru die jongen uit Nain terugriep om te verder jong te zijn. Van Hem krij gen we het blijkbaar uit de doden terug. n In Cuba wordt een ontwikkelings beleid gevoerd zoals de bevrijdings beweging MPLA dat in Angola voorstaat. Nederland heeft tot voor kort deze beweging gesteund via de Organisatie voor Afrikaanse Een heid (OAE). Pronk bestrijdt dat deze hulp is stopgezet. Van de twee miljoen voor op bouwprojecten in de Angolese hoofdstad Loeanda is één miljoen overgemaakt. Het tweede miljoen wordt overgemaakt zodra erom gevraagd wordt. Wel zal daarna de hulp aan Angola worden opgeschort omdat in een burgeroor log wederopbouwhulp weinig zin heeft, aldus de bewindsman. De hu manitaire hulp (voor slachtoffers van de strijd en voor vluchtelin gen) zal gewoon doorgaan. GEREFORMEERDE KERKEN Aangenomen: naar Baarn, G. H. Homans te Alkmaar. Bedankt: voor Zeist, D. N. Ver schoor te Dieren. William R. Pogue Opnieuw heeft een astronaut de ruimtevaart verlaten om evangelist te worden. William R. Pogue is n\ toegetreden tot de evangelisatie- groep van ex-astronaut James Ir win. Pogue behoorde tot de beman- nding van Skylab 3, die in 1974 het record van 84 dagen in de ruimte^ AMSTERDAM Opnieuw komt het herhaaldelijk voor, dat op het Tsjechi.. sche consulaat aan personen, die kerkelijk werk doen geen visum voor Tsjecho-Slowakije wordt verstrekt. Dat treft predikanten, geestelijken maar ook kerkelijke werkers. Dit blijkt nu echter ook te gebeuren op het Hon gaarse consulaat, waar meegedeeld wordt dat voor mensen die voor de kerken werken eerst in Boedapest geïnformeerd moet worden of men hen mag toelaten. Deze discriminatie van kerkelijke werkers gebeurde vele jaren geleden en leek geheel tot het verleden te behoren. schillende gelegenheden op her vormde kansels. Dan overvalt je de gedachte: hoe lang nog? Er gaat van de vele oude hervormde kerken een bekoring uit, die tot nadenken stemt. Terecht kan Iemand zeggen: maar dat zijn maar uiterlijke din gen, die het wezen niet raken. Wie dat opmerkt heeft natuurlijk gelijk. Het is kinderachtig om daar veel waarde aan te hechten: het is - zoals Ik zei - ook erg persoonlijk. Maar daarom temeer vind Ik de gestelde vraag erg moeilijk. Geweld Tenslotte dr. E. Masselink in Waar heid en Eenheid: Kuitert pleegt eindeloos geweld. Op de belijdenis, op de kerk, op de openbaring, op de Bijbel, op God en op alle mensen. En hij meent (evenals diverse 'voorsprekers' ter Synode) dat hij het hoogste recht bedient (van de vrijheid, van de waarheid en de waarachtigheid), Kuitert meent dat Gods woord een mensenwoord ls, en dat de openba ring een stuk menselijke duiding is, en dat de mens kan uitmaken wat waarheid is. Zo wil hij de mo derne mens (die zich door nie mand en niets laat gezeggen) be naderen met het evangelie en zeker tien sprekers ter synode zeiden: dat is het, dat is het nieuwe van onze tijd, geef hem en iedereen de ruim te! En om nu maar even bij de mens te blijven (hij immers wil het middelpunt zijn van het heel al)™ ik ben er verbijsterd en kapot van, hoe onbarmhartig Kuitert ge weld pleegt op de mens! Kuitert meent de mens te helpen en te eren door alles aan zijn oordeel te onderwerpen. De mens, de religieuze mens mag zeggen wat de zin van bijbel en geloof is: de men6 mag uitmaken wat waarheid is: de mens mag zich een beeld van God maken, 't Lijkt heerlijk: wat een ruimte, wat een vrijheid, nou beginnen we pas goed te leven. Maar in werkelijkheid wordt de mens een gevangene van zijn eigen kleine denkhorizon, van menselijke cultuurkaders en van het laatste tijdsgebonden horizontalisme. Ds. M. J. Aarents De elfduizend zielen van de her vormde gemeente van Den Heidei moeten het op het ogenblik doen met één predikant, ds. M. J. Arents. Enkele jaren geleden had Den Hel der nog vier hervormde dominees, maar twee predikantsplaatsen moesten worden opgeheven en er ïb^ één vacature. Ds. Arents is nog maar een jaai dominee in de hervormde kerk Daarvoor was hij oud-katholié pastoor. 'De levende gemeente verantwoordelijk voor de flnanciëk toestand van de gemeente. En al diie verantwoordelijkheid haa dwingt niet verder te gaan dan zorg voor de vervulling van slecht twee predikantsplaatsen, dan die levende gemeente als geheel de gevolgen van die verantwoordelijk held moeten dragen', aldus ds. Aa rents, in een bericht in het Kerk blad van Hervormd Noord-Holland waarin hij onvermijdelijke verder* inkrimping van het aantal kerk diensten. Op-zichzelf-staanden. Voor op zichzelf-staanden (ongehuwden, ge scheiden personen, weduwen, we duwnaars) organiseert het alge meen ddakonaal bureau van de ge reformeerde kerken weekends e: gas tend agen24-26 december t Etten-Leur en in Noordwij keriiou' 23-25 januari in Laag Zuithem, 20- 22 februari in Lage Vuursche, 26-21 maart in Oostkapelle, 17-19 april la Sint Nlcolaasga en in Noord wijker- hout. Opgave en ini. ADB tel 03496-3244. Engagement of mystiek. Predï kantenconferentie op De Hezen ben te Hattem met dr. R. G. H. Boitei van Oudezijds 100 te Amsterdam en prof. dr. H. Berkhof. Dinsdagmor- gen 6 januari tien uur tot woensdag- E avond 7 januari zeven uur. Inl. en h opg. tel. 05206-1648. 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2