ui I y
Nieuwe televisieserie
van Annie Schmidt
begint zondagavond
uw 2e
weekblad
shift f'
Radio- en televisieprogramma's
V/VN
ARNHEM
I
Bob Meijer
gaat weg bij
NOS-journaal
iC
TROUW/KWART! -
r0F IK. EFN I/O LIE 6AARDZOljY^
WILIEN HEBBEN?
WOU EM OF! .^DATBONZE
i r-TsPECIAUTEIT!
DEZE BAARDEN-KUUMf
ONGEHOORD GOEDKOOP
'KIJK EEW5! JE PAARDGR(
AL! 50 CENT ALSJEBLIEF!
ZATERDAG 6 DECEMBER 1975
BINNENLAND - RADIO EN TV
Radioinformatie
Waar ik bij normale
omstanddgheden nooit over zou
piekeren heb ik vrijdag gedaan: Zo
vaak mogelijk afgestemd op de
Nederlandse radiozenders. Tussen
het aangepaste muziekprogramma
van Hilversum drie waren
verslaggevers veelvuldig actief om
de luisteraars te informeren over
de gijzelingsacties. Voor de wijze
waarop zij dat hebben gedaan
vrijwel continu beheerst
verdienen zij een groot
compliment. Wel viel het jop, dat in
zulke uitzonderlijke toestanden
zoals wij die nu beleven, het puntig
stellen van nuttige vragen niet.
ieders specialiteit is.
In Achter het Nieuws vertelde NS-
conducteur Brinker, die uit de
gekaapte trein wist te ontsnappen,
dat hij bang is om weer aan het
werk te gaan. Daarmee signaleerde
hij een brok angst dat bij meer
openbare vervoerders zal leven. In
diezelfde uitzending van VARA's
actualiteiten rubriek kon de kijker
iets gewaar worden van wat er
woelt in het denken van
Zuldmólukse jongeren.
Omdat zij met fragmentarische
antwoorden moeten volstaan en
dus de achtergronden daarom niet
voldoende duidelijk kunnen maken,
is de kans groot dat deze jongeren
verkeerd begrepen worden. Wellicht
ook omdat de bereidheid aan onze
kant om begrip op te brengen, door
de gebeurtenissen aanzienlijk is
verkleind.
Dubbel jammer is het daarom dat
de omroepen nog altijd niet op de
proppen zijn gekomen met een
televisiedocumentaire die wel
gedegen a chtergrondiinformatie
verschaft. Tot dusver schijnt
niemand er aan te hebben gedacht
om bijvoorbeeld voor de camera s
een paar officieren of
onderofficieren van het voormalige
KNIL te halen, die met de vaders
en de ooms van de Zuddmolukse
overvallers door de Indonesische
rimboe hebben gepatrouilleerd of
de guerillaoorlog tegen de
Japanners hebben gevoerd.
Bijzonder toepasselijk in deze
crisissituatie was nu de introductie
van het VPRO-programma. Een
citaat, al meer dan 440 jaar oud
van de Florentijnse historie
schrijver Machiavelli: 'De ideale
staat is een droom. En fantasie
leidt nergens toe. want de kloof
tussen hoe men zou behoren te
leven en wat er werkelijk gebeurt,
is zo diep dat degene die daar geen
rekening mee houdt, onherroepelijk
ten onder gaat'.
Het in deze uitzending vertoonde
eerste deel van de film Gerald
Ford's America was niet.
oninteressant. Meer indruk maakte
echter op mij het geïmproviseerde
commentaar van de rasjournalist I
F. Stone op een senaatsrapport
over moorddadige praktijken van
de C.I.A. Uit dit rapport
concludeerde Stone dat John en
Robert Kennedy het lot
ondergingen dat zij zelf hadden
beraamd voor andere nationale
leiders. Eén van de vele
aanwijzingen dat wij leven in een
bezeten wereld. De
publiciteitsmedia voeren dagelijks
nieuwe bewijzen aan. Dat werkt
deprimerend. Allicht is het mede
daardoor dat wij zo graag uitwijken
naar de verstrooiing die o.a. de
televisie te bieden heeft.
TON HYDRA
rechtstreeks uit Beiroet kwam. De
Israëlische versie verdween zelfs in
de prullenmand, evenals een gesprek
'met Rabin.
Meijer: 'Het gaat de Israëliërs niet
om de vluchtelingendorpen, maar
wel om de basis van terroristen.
Deze worden expres dichtbij vluch
telingendorpen gebouwd omdat ze
moeilijk te beschieten zijn en om
de Israëliërs, wanneer ze er naast
schieten, de schuld te kunnen ge
ven dat zij op vluchtelingendorpen
richten.
In zijn brief aan de NOS-leiding
heeft Meijer vermeld, dat de radio
nieuwsdienst wel de berichtgeving
heeft voorzien van een Israëlisch
commentaar, maar het NOS-jour-
naal (de belangrijkste krant van
Nederland) doet dat niet en kent
zijn verantwoordelijkheid niet. Zo
wordt het an tl-semi t isme gestimu
leerd, ook nog in een tijd, dat de
Verenigde Naties een anti-Israël
motie aannemen.
Gesproken wordt van ooggetuigen,
die boo by traps in de vorm van
kinderspeelgoed zagen gooien. Er is
slechts sprake van één ooggetuige,
aldus Meijer.,Het is niet de bedoe
ling van Israël een gemene oorlog
te voeren. Zijn ontslagname ziet
hij als een geloofsdaad zo wil hij
onderstrepen.
Dolly bewonderend.
'Geen harmonica, een concertina,'
antwoordt Huib eigenwijs.
'Ik heb geen tijd dat je me nu voor
speelt, Huib, ik moet weer naar het
rijtuig terug, maar beloof me, dat je
het een volgend keer zult doen.' Huib
is duidelijk teleurgesteld, dat op dit
ogenblik zijn virtuozendom niet ge
vraagd is. waarom heeft zijn moeder
hem dan gestoord?
'Zoals U wilt.' Gemelijk gaat hij de
keuken uit.
Dolly neemt afscheid, bij de Krotens
is altijd iedere handdruk een uitwis
seling van hartelijkheid. Vrouw Kro
ten brengt haar tot het krakend hek
je van de kleine voortuin.
'Huib sien hele wens is om laoter pi-
nist te worden, als de freule er is
over praktizeren wil.'
'Ja. dat heeft hij me al eens gezegd.'
antwoordt Dolly, maar het is nu op
de valreep en ze heeft geen tijd
meer om de beroepsmogelijkheden
overeenkomstig Huibs muzikaal ta
lent te bespreken. Op een drafjespas
loopt ze het pad af, net nog komt ze
op tijd aan de straatweg, Willem
Hendrik stapt op de minuut van de
afgesproken tijd over de drempel
van het huis van de ontvanger.
63
Vroeger jaren was hij soldaat bij de
mariniers, als hij nu nog over Su
matra vertelt, dan is het zo leven
dig. alsof hij gisteren gerepatrieerd
is. Maar vandaag is er geen tijd om
lang te kouten. Dolly komt alleen
maar informeren, hoe het met de
spreienhandel staat. Kroten zocht,
toen hij chronisch ziek werd. naar
een kleine bijverdienste. Dolly
bracht hem op het idee spreien te
haken. Het werd een onverdeeld suc
ces. Ze kreeg voor hem gedaan, dat
de wblfabriek in Veenendaal de wol
tegen de inkoopsprijs aan hem
verkoopt, is er een sprei af, dan
heeft hij maar weinig moeite ze te
verkopen.
'Ik bin blij met het kouwe weer.
freule, dan kan 'k heul wat beter
haoken. in de zomertied bunnen de
vingers mi te heet.'
'Dat kan ik goed begrijoen Kro
ten ik heb ook altijd warme hart-
den, als ik iets moet haken of brei
en. of het winter of zomer is; en
als ik moet naaien, dan breekt bij
mij altijd de draad gewoon af.'
'Veurlopig geen naolster worden,
freule', zegt de jonge vrouw Krot ca
door
Henriette L.T. de Beaufort
met een gezellige lachknik.
Dolly vraagt, hoe het met de bestel
ling staat, er is nog maar één in uit
zicht, zegt Kroten, terwijl hij in een
keurig glinynend „zwart .zakbeekje
een lijstje nakijkt. Zijn handel heeft
hij blijkbaar goed te boek gesteld.
Dolly bestelt een sprei.
'Voor de freule zelf?'
'Nee, voor mijn vader.'
'O zo', zegt Kroten, en trekt de
wenkbrauwen* op. 'Voor meneer zei
vers. en als ik vragen mag, in wel
ke kleur?'
'Die kleur van laatst en ook dat mo
del.'
Voortreffelijke harmonicamuziek
wordt uit de richting van de zolder
gehoord, een deinende wals.
'Is dat Huib?'
'Ja freule, za'k effe roepen?' Vrouw
Kroten staat op en klapt onder aan
de leer in de handen. De leer staat in
een acherkamertje en loopt van een
zolderluik naar de grond toe. Het
valluik is open. roepen wil vrouw
Kroten niet. dat zou door de muziek
van de harmonica overstemd worden.
Huib daalt de ladder af en komt bin
nen, een opgeschoten jongen van een
jaar of zestien, wat spierloos met
te lange ledematen, hij heeft een
profusie van dof bruine haren, een
bewegelijk gezicht, waarop ook in
stilstand een ijdele grijns ligt. De
trekharmonica hangt met een riem
om zijn schouder. Het is een bak
beest van een instrument, met glan
zend zilveren belegsels van metaal,
de balg is bont gekleurd. Huib groet
met niet al te duidelijke woorden,
hij gaat zitten en haalt de balg uit.
zijn lange armen kunnen het instru
ment nog maar net omspannen.
'Wat een mooie harmonica.' zegt
228 Intussen was er in onze eigen
tijd nog steeds een figuur, dis het
helemaal niet eens was met dat ge
heimzinnige gedoe van verdwijnende
huizen en spoorloze smeden. Dat was
de onsterfelijke Eelco Eelkema,
veldwachter te Rijkhuyzen. Hij liep
somber peinzend door het Rijkhuyzer
Bos en keek pas op, toén een oude
man hem naderde. 'Een verdachte fi
guur met die tabberd en die zeis,'
gromde Eelco. Toen richtte hij zich
tot de grijsaard en baste: 'Héla, oude
man! Ben jij smidje Verholen soms
tegengekomen op je weg?' 'de
weg is lang, ja immer lang,' ant
woordde de oude baas met bevende
stem. 'En de tijdskring dient geslo
ten. Pas dan komt de trekker weer
op zijn punt van uitgang terug. Voor
waar, ik zag de smid en hij zal te
rugkomen, want ja immer nadert
zijn cirkelbaan het eigen begin'.
'Dat klinkt verdacht onbegrijpelijk,'
gromde Eelco. 'Als je de smid hebt
gezien, weet je dan misschien ook
waar hij is? En waar zijn huis is?
Nog steeds staan daar die vreemde
agent'n uut de stad voor op wacht!'
Het oude baasje schraapte zijn
keel en zei: 'Moge het begrip U
doordrenken van de wijsheid mijner
lange dagen. Waar de smid is in s(j
tijd, daar is ook het huis. Alles
mers keert weer, ja immer
Doe dus wel en zie niet om, wantjrel
cirkel is nog niet gesloten
'Dat moet ik maar 'es eev'n
schrijv'n in mijn boekie,' mompi
Eelco en haalde zijn gerief te vo®n
schijn. Doch toen hij opkeek om ij
oude man nog wat te vragen,
deze eveneens spoorloos verdwei
Dat vond de veldwachter hoogst i
dacht, maar ja, hij kon niet we
dat hij met Vadertje Tijd in ei|"1
persoon had staan praten
PELLI, PIIMGO EN HUN VRIENDEN
FERDINAND
Radio vandaag
HILVERSUM I
7.00 Nws. 7.02 (S) Ontbljt-soos. (7.30
Nws. 7.41 Atot. 8 30 Nws. 8.36-8.45 Gym.
voor de huisvrouw). 9.00 (S) Wegwezen.
9.30 (S) Tien-om. 10.00 (S) Aktiua-sport.
(10 30-10 32 Nws.) 11.00 (S) Hartje Am
sterdam. OVERHEIDSVOORLICHTING
12.16 Franco Huis. TROS' 10.26 Meded.
voor land- en tuinb. 12 30 Nws. 12.41 Akt.
13 00 (S Tross country. 14.00 (S) Stei
ger B. 15.30 Nws 15.33 (S) Als dat zou
kunnen 17.30 Nws. 17.32 Akt
18 30 Nws 16.41 Apollo XXI. 19 04 (S)
Plaatvaeria. VARA: 20.00 De VARA felici
teert 21.00 (S) Voor wie niet kijken wil...
met veel muziek ln alle variaties. (22.30-
22.40 Nws.) 23 55-24 00 Nws.
HILVERSUM II
VARA 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgym. 7.20
(S) Z.I. (11.00 Nws. 13.00 Nws
13.11 (S) In de Roole Haan. NOS: 15.00
(S) NOS-Jazz. 15.30 Gamma van Alpha
en Beta. 16.00 Nws. 16.03 (S) Het Zwarte
Schaap 17.00 (S) Harmonie en Fanfare
in Nederland en Europa. 17.30 (S) Kwart
uur amateur. 17 45 Voor blinden en
slechtzienden. 17.55 Meded.
18 00 Nws. VARA: 1811 Din«en van de
dag P.P 18.20 Ultz van de CHU. VARA:
18 30 (S) Roo'.e Oortjes 19.30 (S) De
VARA feliciteert. TR03: 20.00 Nws. 20.05
(S) Concert a la carte. 22.15 (S) Om de
kunst. 22.45 (S) Gultar'.telten. 28 10 Ak-
tua-klanbeeld 28 30 <S) Poezie rond mid
dernacht. 23.55-24 00 Nws.
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Drie op Je boterham.
8.03 (S) Drie op Je boterham. 9.03 (S)
Tot uw dienst 10.02 (S) Muziek bij de
koffie. 12.03 (S) D.RIE TUSSEN DE MID
DAG 14 03 (S> Schrijf es "n kaartje.
16 G3 'S) Sport show.
NOS: 18.03 (S) Joost mag niet eten.
NCRV: 19.02 (S) Discorama 20 02 (S)
F!'ter 21.02 IS) Elpee-pop 22 02 (S)
Strictly Country Style 22.30 (S) Jazz-
time. 23 02 8) Sportshow. 0 02 (S) Late
date 2 02 (S) Bent u daar nog? AVRO
6 02-7 00 (S) Als Je niet opstaat dan blijf
Je maar liggen.
Radio morgen
HILVERSUM I
KRO: 8.00 Nws 8.10 Overweging. 8.15
(S) Badinerie. 9 00 Nws. 9.10 Waterst.
9.15 (S) Laudate. 10.00 Euchar.viering.
11.00 Nws. 1102 (S) Brunchconcert. 12.00
Kruispunt. 12.30 Nws. 12.40 Echo 12 50
Bultenl. comment. NOS: 13.00 (8) Zon
dagmiddagouverture 14.00 (S) Neder
lands Kamerorkest met solisten. (14.43-
14.58 Adempauze." 16.00 (8) Aspecten
van de kamermuz. CVK: 17 00 CHrlst.
Geref kerkd. 18 00 Uitgesproken. IKOR:
18.30 Mensen. 18.45 Nogmaals een vaste
Paasdatum. 18.58 Wilde Ganzen NCRV:
1900 (S) Zondagavondzang 1915 Een
golf van woede 1930 Nws 1935 (S)
Kerkorgelconc 2010 (S) Poerama AVRO
20.30 (S) In de kaart gespeeld. 22 30 Nws.
22 40 Radtojoum. 23.00 (S) Vanavond
laat sport. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM II
VARA- 8.00. Nws. 8.10 Weer of geen
weer. HUM. VERBOND 9 30 Akt. vanuit 1
het Hum. oogpunt. IKOR: Korte kerk
dienst met kinderen. 10.30 Evang.-Lu-
therse kerkdienst. 11.25 Wilde Ganzen.
1130 Nairobi 1975 AVRO: 12.00 (S) Mu
zikaal onthaal. 13.00 Nws. 13.10 De toe
stand ln de wereld. 13.19 Radlojourn.
13 30 (S) Delta 14 00 (S) Fagot en
piano. NOS: 14.30 Progr. voor de bultenl.
werkn. VARA: 17.00 (S) Viool, hoorn en
plano. 17.55 Meded. 18.00 Nws 18.15 Din
gen van de dag. 18.20 (S) Verzet per
koepiet. 18.30 Boemerang. NOS: 19.00
Nws. 19.07 Int. Spektrum. 20.30 Journa-
llstenforum 21 15 Nordring Radio Prize
1975. 22.00 (S) Lichte gr.platen. 22.20
Van ta-ta tot totale taal. 22.30 Over
mualci gesproken. 23.00 (S) Rostrum of
Composers 1975 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III
AVRO: 7.02 (S) Ko. de boswachters
how 8.02 (S) Vitamine "8". 9.02 (S)
Juist op zondag. 11 02 (S) Muziek Mozaï
ek 11.02 (S) Drie draalt op verzoek.
VARA: 12 02 (Si Klink Klaar. 1302 (S)
NAR NOS: 14.02 (S) Langs de lijn.
KRO: 18 02 (S) Landgenoten lk heb u
lief. 19.02 (S) KROop-drle. 23.02 (S) Voer
voor vogels. 0 02 (S) In the still of the
nlght 1.02-7.00 <S) De week ln.
TV vandaag
NEDERLAND I
TELEAC
10.00 Huisartsen, les 8
herhaling
10.30 Computerkunde,
les 33 en 34
ll'.3t> Voorlichtingsprog.
de eerste 365 dagen
van het kind
NOS
15.30 Journaal
AVRO
15.32 Weet je wel
15.45 De holle, bolle
boom
16.30 Stuif es in
TELEAC
18.15 Duits, les 25
NOS
18.45 TV-dnformatie
voor Marokkanen
18.55 Journaal
AVRO
19.05 Wie van de drie
19.35 MASH
20.00 Angelique
21.35 Journaal
21.50 Demis Roussos
22.40 AVRO's Sportpanor.
23.20 Journaal
NEDERLAND II
NOS
18.45 Brigadier Dog
18.55 Journaal
KRO
19.05 Liedjes uit
Hameien
20.00 Journaal
20.25 Up in arms, film
22.00 Brandpunt
22.40 Julie en Carol
in Lincoln Center
23.30 't Zand 33
23.40 De Harmonie
"Gaudate" uit Cuyk
23.45 Journaal
23.50 Adventsgedachte
TV morgen
NEDERLAND I
KRO RKK
11.00-12.00 Eucharistieviering
vanuit Naaldwiik
TELEAC
14.00 Archeologie,
herh. les 18
Les Ganjmas
les 16
15.00 Voorlichtlngsprogr.
Pech onder weg
Voorlichtingsprogr.
Wetenschap in beweging
NOS
16.00 Journaal
16.02 Programma met
de muis
16.27 Skiën vanuit
Val d'Isere
16.55 Voetbal en totouitslagen
IKOR
17.00 Vesper
17.30 Wilde Ganzen
17.32 Israel en de
Palestijnen
TELEAC
18.15-18.45 Chemie.
les 12.
18.55 TV-informatle
voor Turken
NOS
19.00 journaal
KRO
19.05 Twietle
19.15 Berliner Philharmoniker
o.l.v. Herbert von Karajan
20.05 'n Rondje theater,
spelprogramma
20.55 Pleisterkede,
komedie-serie
21.45 Heel de mens
22.30 Muziekvereniging
"Somerens Lust",
uit Someren
22.30 Humanistisch Verbond
NOS
22.55-23.00 Journaal
NEDERLAND II
IKOR-KRO RKK
18.25-18.30 Woord voor woord
NOS
18.30 Brigadier Dog
18.35 De zwarte pijl,
jeugdserie
19.00 Panoramiek
19.15 Studio Sport
20.30 Ot.en hoe zit
het dan met Sien?
21.00 Vedettes en directe*
Guy Trepanier
21.30 Journaal
21.35 Informeel
22.35 Beeldsrpaak.
literaire uitzending
23.00-23.05 Journaal
Speciaal vandaag
Als derde in de serie vertoont
AVRO de romantische film An
lique en de koning.
Ned. 1/Zf'
Up in Arms is het filmdebuut
Damy Kaye. Hij speelde in 1944
rol van liftbediende met vele in j
beelde ziekten.
Ned. 2/21
Onderwerpen in Brandpunt zijl e
De gijzelingsacties en een peili
van de stemming in de Zuidmolt
se leefgemeenschappen.
Ned. 2/25 1
De KRO presenteert een show
Julie Andrews en Carol Burnett.
Ned. 2/22 r,
lm Schillinghof is een tv-film t
Karl Wittlinger naar de roman y
E. Marlitts.
Hilv. 2/1S r
De Vara heeft weer drie uur
schikbaar "Voor wie niet kijken w
Speciaal morgen
De Berliner Philharmoniker spel
o.i.v. Herbert von Karajan de eer
symfonie van Brahms.
Ned. 1/19
Caroline Euwe maakte een pi
gramma over een andere samen
vingsvorm dan het gezin.
Ned. 2/28
De KRO brengt de eerste aflei
ring op het scherm van Pleistert
de 17, een zesdelige tv-serie i
schreven door Annie M. G. Schmi
In de hoofdrollen: Nell Koppen
Jan Blaaser.
Ned. 1/20
Het Humanistisch Verbond is
oordeel dat bij gijzelingsacties gr«
zen moeten worden gesteld aan
toegeeflijkheid.
Ned. 1/22
In de Evangelisch-Lutherse k<
te Nijmegen gaat ds. C. F. G.
H alle was voor in de dienst, die do
het IKOR wordt uitgezonden.
Hilv. 2/18.
Ds. J. Verhage preekt in de chi'
telijk-gereformecrde kerk van Mi
pel.
Hilv. 1/17J
Ook documentaire over drugverslaafden
Bezwaren tegen
Israël-berichten
Van onze radio- en tv-redactie
HILVERSUM Bob Meijer
blijft bij zijn besluit het NOS-
journaal te willen verlaten. Don
derdag vroeg hij op staande voet
zijn ontslag omdat hij gewetens
bezwaren had tegen de vorm
van berichtgeving over Israël.
Gisteren deed .hoofd NOS-tele visie-
programma's Carel Enkelaar, hem
het verzoek zich te willen beden
ken. terwijl Mefjer er tevens op
attent werd gemaakt dat hij vol
gens zijn CAO niet op staande voet
kan wegblijven. Meijer heeft echter
wel te kennen gegeven, dat zijn
ontslagbrief is en blijft geschreven.
Over de procedure wordt nog bij de
NOS onderhandeld.
Directe aanleiding is de berichtge
ving in het journaal van acht uur
van 2 en 3 december over de Israë
lische acties in het zuiden van Li
banon. Gesproken werd daarin over
zware luchtaanvallen van Israëliërs
op vluchtelingendorpen. Meijer:
Niet gemeld werd dat dit bericht
KARELTJE KNETTER
Van onze radio- tv-redactie
HILVERSUM De KRO-televi-
sie begint zondagavond met de
eerste van zes delen, die Annie
M. G. Schmidt onder de titel
'Pleisterkade 17' op papier zet
te. Een komische familieserie
met in de hoofdrollen Nel Kop
pen en Jan Blaazer als vader en
moeder van een gezin.
'Pleisterkade 17' is onderdeel van
een nogal uiteenlopend televisie
programma van de KRO op zondag,
want daarna komt in 'Heel de
mens' ee.i documentaire over het
ontwenningscentrum voor verslaaf
den. de Emiliehoeve in Löosduinen.
waarover straks meer.
Annie Schmidts serie bevat evenals
de famiJie Doorsnee. Pension Hom
meles en Ja zuster, nee zuster, een
reeks humoristische lotgevallen in
een familie. De ouders heben drie
grote dochters, die gespeeld worden
door Trudy La bij. Marloes Fluitsma
en Marcelle Meuleman. Alleen de
jongste dochter Elly gespeeld
door Marloes Fluitsma is nog
thuis. De andere twee ?ijn gehuwd.
De mannen worden vertolkt door
Willem Nijholt en Hein Boele.
Over de serie heeft Annie Schmidt
gezegd, dat het een gezin uit een
burgermilieu is. Het milieu ligt er
gens in ce buurt van de familie
Doorsnee, maar niet volks zoals Ci
troentje met Suiker. 'Ik kan niet
schrijven over zo'n milieu omdat ik
het niet ken. Ik ben zelf van bur
ger-komaf en daarover kan ik
schrijven'.
Herkenbaar
Ook vinat ze. dat het herkenbare
mensen moeten zijn omdat er al zo
weinig herkenbare mensen op de
televisie zijn. 'Toen lk die Engelse
serie zag over de familie Ashton.
dacht ik Ja. dat is het nou. een
gewoon gezin met al hun ruzietjes
en hun romances, dat zien we in
Nederland te weinig'
Aan 'Pleisterkade 17' gaat zondag
nog een ander nieuw KRO-pro-
gramma vooraf, namelijk "n Rondje
theater' 't Is een soort theater
agenda waarin uitgebreid aandacht
wordt besteed aan wat er in dit
eerste kwartaal van het nieuwe
theater-seizoen gebeurt of gaat ge
beuren.
In deze eerste afleveringen iets
over 'De Engel van Amsterdam'
met in de hoofdrollen Jasperina de
Jong. Leen Jongewaard. Mieke Bos
en Lex Goudsmit. Verder aandacht
voor 'Majcor Barbara van het Pu-
blieksthearer met ondermeer Mary
Dresselh.iys. Petra Laseur en Joh an
Ooms. Ook komt het ensemble
Rients Giatema aan bód met zijn
cabaretprogramma Blauwe l^aan-
ADVERTENTIE)
voor t 41.60 per ja«r krijqt u wekeii|ks "n smaketi|k blad m hui*
vol met verhalen over tv en radio plus alle programma s
Bon inzenden in open enveloppe aan; KRO-antwoordnr. 70-Amsterdam
dagen Pia Beck met haar trio. Als
buitenlandse gast is er Frida Boc-
cara.
In "n Rondje Theater' dat wordt
gepresenteerd door Hans van Willf-
genburg worden fragmenten ge
speeld van genoemde toneelstukken
en van net optreden van de solo
artiesten.
Overgang
De kijkers moeten er op voorbereid
zijn, dat het een hele overgang is
van genoemde twee ontspannkigs-
programma's naar de serie 'Heel de
mens' over de Emiliehoeve in Loos
duinen. waar verslaafden aan drugs
en alcohol een ontwenningskuur
volgen-
De Emiliehoeve bestaat sinds fe
bruari 1972 als onderdeel van het
Psychiatrisch Ziekenhuis Bloemen-
daal. Er wordt geen gebruik ge
maakt ran vervangende middelen,
zoals tranquillizers, methadon en
slaappillen. 'Het grootste probleem
is om er af te blijven, het vol te
houden en om een andere oplossing
dan drugs en alcohol te zoeken als
er spanTr.gen zijn', zegt directeur
Martien Kooyman. psychiater
Na veel vallen en opstaan is daar
om voor bewoners een bijzonder
streng systeem ontwikkeld, zeker in
ogen van buitenstaanders en dat
zijn de meeste kijkers zondag
avond. Kooyman kan zich ook goed
voorstellen, dat het straffe drilsys-
teem in de boerderij vreemd aan
doet. Hij had er zelf ook moeite
mee in het begin. 'We zijn met
gesprekken begonnen, maar dat
werkte niet. De vrijwillig gekomen
verslaafden liepen weg of slaagden
erin op de Emiliehoeve toch weer
aan de drugs te komen. Daardoor
leerde men wel wat er niet gedaan
moest worden'
Een therapeutisch drugvrij pro
gramma wordt nu gehanteerd
waarvan bij Denny Yuson in Lon
den en in de Verenigde Staten
voorbeelden te vinden zijn. Zo
wordt een encounter, dat is een
bijeenkomst drie maal per week.
als een soort sensitivitytraining,
gehouden om spanningen af te rea
geren. In het televisieprogramma
zal dit 'aan het eind de meeste
indruk maken.
Maar er zijn ook haircuts, een soort
afblaffe.-ij om een negatieve hou
ding te berispen. Zo houden de
bewoners van de boerderij elkaar
in de gaten zodat niet in> de oude
fout vervallen wordt.
De methode op de Emiliehoeve doet
op het eerste gezicht keihard aan.
Directeur Kooyman legt echter uit.
dat dat nodig is omdat het om
mensen gaat. die ver weggezakt
waren, maar die moeten leren min
der chaotisch te ziin. Misschien is
het goed op te merken, dat de
bewoners ondanks de straffe me
thode en de emoties in de film
opgeroepen met lof over de Emilie
hoeve praten.
Het gezin, dat op "Pleisterkade 17' woont. In het midden Jan Blaaser als
vader, voor hem Nell Koppen als moeder. Rechts van haar Trudy Labij, als
oudste dochter, haar man Wouter, uiterst rechts is Hein Boele. Willem
Nijholt, links, is schoonzoon Gilbert, de man van dochter Jet. gespeeld door
Marcelle Meulemans.