Kerken in Angola
ijveren voor vrede
Eerste conclusies op
tafel in Nairobi
Vandaag
In memoriam Ad
Kui
iper
Conferenties*
Ds. Matuawana: volk is het vechten moe
FAMILIEBERICHTEN
Hervormde kerk
eist ruim miljoen
van Haagse raad
Ad Kuiper (78)
overleden
VOORBIJGANGERS
VRIJDAG 5 DECEMBER 1975
KERK - BINNENLAND
door L. P. M. Scholten
DE BILT Ds. Joao Matuawana is ervan overtuigd, dat de kerken erin zullen slagen in Angola een
verzoening tot stand te brengen tussen de strijdende partijen. "Veertien jaar heeft het Angolese volk
gestreden voor bevrijding. En nu hebben de politici het doel vergeten. Maar het volk is het vechten
moe. Het voelt, dat de politici nu voor buitenlandse belangen vechten en niet meer voor het volk.'
Ds. Matuawana, baptist uit het noor
den van Angola (het FNLA-gebied),
is enkele dagen in ons land om te
spreken over hulpverlening aan zijn
kerk. Ik trof hem bij ds. J. ter Braak
te De Bilt, die zelf tien jaar in Zaire
als baptistenzendeling onder Ango
lese vluchtelingen gewerkt heeft.
De politici streven naar overwinning.
Wij zeggen: overwinning is geen op
lossing. Er moet verzoening komen
door overleg, zegt ds. Matuawana.
Een zesde deel van de Angolese be
volking is protestant. Verwacht u,
dat u voldoende gewicht in de schaal
kan leggen?
Alle politieke leiders zijn afkomstig
uit de protestantse kerken en hebben
hun opleiding op zendingsscholen
gehad. Dat is te begrijpen. De Portu
gezen en de roomse kerk kweekten
een Angolese elite ten behoeve van
het koloniale regime. De zending
leidde een kader op, dat de blanken
kon vervangen, en was daarom al
lang voor de opstand verdacht. In de
vrijheidsstrijd (1961-1975) heeft dan
ook naast de politici geen groep zo
veel te verduren gehad als juist de
dominees. Onze reputatie is onver
dacht.
Hoe is de situatie op het ogenblik
voor de protestantse kerken?
Wij hebben alle vrijheid, kunnen
kerkdiensten houden, onderwijs, so
ciaal en medisch werk opzetten.
Maar wel zijn wij thans gebonden
aan onze eigen gebieden. De baptis
ten werken vooral in het noorden,
waar de FNLA de macht heeft, de
Deze foto werd genomen tijdens de bidstond voor de vrede, die in
september in San Salvador werd gehouden. Naast ds. Joao Matua
wana (tweede van rechts) een Italiaanse r.k. geestelijke.
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij pubiikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
AOW
De KVP heeft in de Tweede Kamer
gesuggereerd de AOW-uitkering
niet langer te koppelen aan de ge
middelde loonstijging, maar aan de
prijsstijgingen. Dit zou de overheid
in enkele jaren miljoenen guldens
aan besparingen opleveren. Is er nu
geen andere manier om te bezuini
gen dan juist op de AOW? Of denkt
de KVP misschien dat de AOW-
trekkers het te weelderig hebben?
Dat geldt misschien voor een aan
tal topfiguren, maar niet voor dege
nen die bljj zijn met elke AOW-ver-
boging.
Amsterdam
Gastarbeiders
W. Bakker
Ja, laten we iets doen aan het pro
bleem van de (illegale) gastarbei-
kunnen van maandag tot en
met vrijdag telefonisch tot
16.30 uur opgegeven worden
op nummer 020-913456; en van
16.30-20.00 uur op nummer
020-220383. Dit laatste num
mer geldt ook voor ZONDAG
AVOND en dan van 18.00-20.00
uur.
Onze adressen:
AMSTERDAM:
Dlrektle - commerciële
afdelingen -
administratie:
Wibautstraat 131,
tel. 020-913456,
Postbus 859.
Redaktie:
Nieuwe Zljds Voorburg
wal 280, Amsterdam.
Tel 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM/DORORECHT:
Westblaak 9, Rotterdam.
Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG/LEIDEN:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel 070-469445.
Postbus 101.
ZWOLLE/GRONINGEN:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
ders, die hun toevlucht in kerken
hebben gezocht. Moet dat laatste
niet een extra aanwijzing zijn voor
ons om hen te helpen? Ik heb ge
hoord dat bisschop Simonis zich ern
stig met hun zaak bezig houdt. Waar
blijven de andere kerken?
En waar blijven de kerkmensen?
Straks op 5 december geven we el
kaar weer wat (soms veel). En wat
geven we hen? Geven we hen de
kans op een menswaardig bestaan in
ons land dat, ondanks economische
problemen, toch tot de rijke landen
behoort eten we er een boterham
minder om als zij hier werken?
Laten we hen laten ervaren dat we
een democratische en christelijke
natie zijn en hen niet in de kou la
ten staan letterlijk noch figuur
lijk.
Rotterdam
Mej. O. G. de Kwaadsteniet
Kinderbijslag (2)
Volgens ds Heemskerk worden de
kinderen beter beschermd en opge
voed, en het gezin erkend, door de
kinderaftrek en kinderbijslag door
de overheid.
Deze overheidsvoorziening ziet hij
als een stukje vrijheid van opvoe
ding.
Hoe is het dan met de gezinnen van
de zelfstandigen die deze kinderbij
slag niet krijgen?
Hoe kan ds Heemskerk staatsopvoe
ding afwijzen, terwijl hij wel bijdra
gen van de staat wil ontvangen?
Gunt ds Heemskerk de laagstbetaal
den geen compensatie?
Ik vind de reactie van de heer Rool-
vink beter: bet afschaffen van de
kinderbijslag voor de hogere inko
mens. Deze bijslag kan er best af'.
Zeist A. van Esch
Herdoop (3)
Zich laten dopen behoeft geen ver
dediging maar is een GETUIGENIS.
Daarom zijn in de voorbije eeuwen
zo onzaglijk veel christenen die de
bijbelse doop. dat is onderdompeling
hebben ondergaan, vervolgd en ge
dood. In het Historisch Museum in
Amsterdam ziet men een stukje
kerkgeschiedenis afgebeeld hoe de
wederdopers smaad en vervolging
hebben moeten lijden. Op bijbels
handelen volgt altijd vervolging.
Maar een kerk die zowel de be
sprenkeling als de volwassen doop
zou toestaan is tegen zichzelf ver
deeld. Efeze 4 vers 5 zegt duidelijk:
Een geloof, één Doop. Laten de ker
ken ophouden met al die theologi
sche formuleringen om de kinder
doop te rechtvaardigen. Laten ze
gaan doen wat de Dooper Jezus zelf
heeft doen ondergaan toen Johannes
Hem o derdompelde.
De Bilt
G. v. d. Hoeven
methodisten in het midden (MPLA)
en de verenigde kerk in het zuiden
(Unita).
Wij moesten vorig jaar de organisa
tie van het kerkelijk leven weer he
lemaal van onderop beginnen. Je
kon toen uren rijden door het noor
den van Angola zonder één mens
tegen te komen. Een half miljoen
mensen was gevlucht naar Zaire.
Alle dorpen waren verwoest. Alleen
aan de vruchtbomen was nog te zien,
waar ze gelegen hadden. Van de
driehonderd baptistenkerken hebben
de Portugezen er 298 met de grond
gelijk gemaakt. De voedselvoorzie
ning gaf en geeft nog geweldige
moeilijkheden, nu de vluchtelingen
teruggekeerd zijn. Een ander voor
beeld: de enige dokters uit dit gebied
waren Portugese militaire artsen, die
allemaal weggegaan zyn. Nu moeten
wij het doen met vijf Angolezen, die
in Zaire een spoedcursus tot arts
volgden.
Hoe kunt u als protestantse kerken
stelling nemen, als u geen contact
meer hebt met elkaar?
Het Woord van God is niet gebonden.
Wij blijven liefde, verzoening en
eenheid preken en de politici zullen
tot de overtuiging komen, dat wij
geljjk hebben. Een voorbeeld: in mijn
gemeente San Salvador organiseerde
ik in september een grote bidstond
in de open lucht voor de vrede. Ik
nodigde de FNLA-leiders uit, maar
zei erbij, dat wij ook voor de anderen
zouden bidden. Zij kwamen toch.
Vierduizend mensen waren daar bij
een om te bidden. Wanneer de an
deren dat in hun gebied ook doen,
zal dat zijn uitwerking niet missen.
Hoe verloopt de hulpverlening nu?
Omdat er geen kerkelijke organisa
ties meer waren, steunde de wereld
raad tot vorig jaar via de bevrij
dingsbewegingen. Nu het weer moge
lijk is de kerken te steunen, vroeg de
wereldraad ons een raad van kerken
te vormen, die als kanaal zou kun
nen functioneren. Ik had zitting in
het voorbereidend comité, dat in juli
in Loeanda vergaderde. Dat was in
de tijd van de coalitieregering. Maar
ongelukkigerwijs brak toen juist de
burgeroorlog uit, zodat deze bespre
king voortijdig moest worden afge
broken. De wereldraad heeft toen be
sloten de drie kerken afzonderlijk te
steunen, maar maakte daarbij de
fout alle geld via Loeanda te sturen.
Bij mijn bezoek aan Zweden en En
geland ontdekte ik, dat veel geld
voor ons baptisten gestuurd is, dat
nooit is aangekomen. Men kan ons
alleen bereiken via Zaire.
Hoe Is de positie van de r.k. kerk
thans?
De roomsen zijn zeer bang. Ze heb
ben afschuwelijk met de Portugezen
gecollaboreerd. Ze zijn ook bang
voor ons, protestanten. Wanneer de
Portugezen een kerk van ons ver
woestten, stalen de priesters onze
kerkklokken. Daarom was het voor
hen onbegrijpelijk, dat wij hen ook
uitnodigden voor die bidstond in San
Salvador. Sindsdien is er wel wat
veranderd.
In Europa beseft men vaak niet, dat
de godsdienst in Afrika een veel
grotere realiteit is dan de politiek.
Hoe kan het ook anders, als je min
stens twee maanden nodig hebt om
de mensen uit te leggen wat socia
lisme, communisme enz. is. Daarom
ben ik ervan overtuigd, dat de ker
ken beslissende invloed hebben. Wij
hopen en bidden en weten daarbij,
dat wij een God hebben, die leeft.
Veertien jaar hebben wij als vluch
telingen in Zaire gebeden om vrij
heid en God heeft ons gebed ver
hoord. Nu bidden wij om eenheid en
verzoening en ook dat zal God ons
geven. Dat is mijn vast geloof.
DEN HAAG De vier hervormde
eigenaars van het vroegere landgoed
Oostduin hebben bij de Haagse ge
meenteraad een schadeclaim ten be
drage van 1.255.000 gulden inge
diend, omdat zij blijkens het nieuwe
bestemmingsplan Oostduin-Arends
dorp op hun gronden niet meer die
gebouwen kunnen bouwen, die zij
vóór de wijziging van dit bestem
mingsplan voor ogen hadden.
Het gaat om de stichting Oostduin
en de drie participanten daarin, de
Haagse hervormde gemeente (het
college van kerkvoogden daarvan)
en haar diakonie en de landelijke
hervormde kerk. Op Oostduin stond
al geruime tijd het rusthuis Oost
duin. Later is een deel van het ter
rein verkocht en bebouwd met een
hoog kantoorgebouw. Op het eigen
gedeelte kwam ook een tweede be
jaardengebouw van de diakonie van
de grond, het flatgebouw Arends
dorp. Neerzetten van een centraal
dienstencentrum voor de hervormde
kerk met vergaderruimte voor de
synode en dergelijke werd tenslotte
onmogelijk.
De adressanten wijzen er de Haagse
raad op, dat zij door het nieuwe be
stemmingsplan bouwgrond op een
van de fraaiste plaatsen van Den
Haag kwijt zijn geraakt, nu de res
terende ruimte het karakter van een
park moet behouden. Op grond van
prijzen van vervangende bouwgrond
op vergelijkbare stand wordt ge
vraagd de schade te bepalen op
1.255.000 gulden.
TROUW/KWARTET 2 v
-ï
door Aldert Schipper
NAIROBI De assemblee van de wereldraad van kerken komt in het stadium dat er noten gekraakt wor
den. De dagen zijn voorbij dat de tweeduizend deelnemers aldoor luisterden naar redevoeringen. De ge
sprekken in kleine groepen zijn afgelopen. In de secties kwamen gisteren de eerste voorlopige conclusies op
tafel, zodat van sommige secties nu wel zo'n beetje bekend is waar het allemaal heen gaat.
Er is veel belangstelling voor sectie
één, die gaat over het belijden "tan
Christus in de hedendaagse wereld.
Hier stonden de mensen van de
maatschappelijke betrokkenheid te
genover de aanhangers van evange
lisatie (als we de 'richtingen' zo mo
gen aanduiden). Het voorlopige rap
port dat in deze sectie is geprodu
ceerd doet vermoeden dat er een
brug geslagen is tussen de horizon
tale en vertikale lijn. In het rapport
komen hoofdstukjes voor over beke
ring, discipelschap, het zijn van een
belijdende gemeenschap, de heelheid
van de wereld en de heelheid van de
kerk, de urgentie en de methodolo
gie van de verkondiging van het
evangelie.
In het voorlopige rapport van deze
sectie wordt de culturele eigenheid
van de mensen als positief gewaar
deerd, hetgeen een bepaalde kritiek
inhoudt op de evangelisatiemetho
des, waarbij het westers cultuurpa
troon automatisch ingevlochten were?
in de verkondiging van het evange
lie. Ook wordt in dit rapport aan
vaard dat hét antwoord van elke
mens op de roep van het evangelie
variëert naar gelang de eigenheid
van iedere persoon. In de groep is
de opvatting van de Argentijnse
theoloog Miguez Binimo aanvaard,
dat het evangelie vergeleken kan
worden met olie in eén aarden vat.
Als je het aarden vat van de maat
schappelijke betrokkenheid breekt
en wanneer je alleen de inhoud wilt
overdragen, dan verliest het evange
lie zijn duidelijke vorm en vastheid.
Andere godsdiensten
Het voorlopige rapport van de sec
tie die zich bezighoudt met het
thema van het zoeken van gemeen
schap met aanhangers van andere
godsdiensten en ideologieën stuitte
op grote weerstand, vooral van de
zijde van de evangelicals, maar ook
van orthodoxe zijde.
De Noorse bisschop Per Loenning
walde in zijn kritiek weliswaar niet
zover gaan, het stuk synoretistisch
te noemen, maar hij proefde er
naar zijn zeggen toch een smaak
van universalisme in. Hij kreeg de
steun van een massa gedelegeerden,
die het rapport, zonder erover te
willen stemmen, terugzonden naar
de sectie om het te laten herschrij
ven.
In het rapport van sectie drie is
duidelijk de hand te herkennen van
de directeur van het programma,
dat de- wereldraad heeft voor de
dialoog, de Indiase theoloog dr.
Stanley Samartha. Het christendom
heeft als eigenschap de mensen te
brengen tot het vormen van ge
meenschap, niet alleen tussen de
aanhangers van het christendom
zelf, maar ook met andere mensen,
omdat het christendom nu eenmaal
leert, dat alle mensen in beginsel
schepselen Gods zijn, die allen tot
het geloof in Jezus geroepen wor
den.
De dialoog met aanhangers van an
dere godsdiensten moet men vol
gens dr. Samartha dan ook niet
zien als een alternatief voor of de
voorbereiding op de verkondiging
van het evangelie. Het is een we
zenlijk andere activiteit, waartoe
christenen door hun Heer gedwon
gen worden.
Onder de deelnemers aan de assem
blee bevindt zich dan ook een klein
aantal vertegenwoordigers van ande
re godsdiensten, een tweetal joden,
een hindoe, een paar moslims en
een boedhist. Dit feit schijnt een
aantal deelnemers aan de assemblee
dermate te irriteren, dat zij er be
zwaar tegen maakten. De joodse
vertegenwoordiger vroeg toen: 'Wat
wilt u, dat er liever geen joden in
de wereld zouden zijn?'
Het christelijk respect voor de aan
hangers van andere godsdiensten,
aanwezig is in een of andere vorm.
De koran erkent Hem als profeet en
de hindoe-vertegenwoordiger meldde
ook dat in zijn godsdienst het mo
del van Jezus een steeds grotere rol
gaat spelen.
Afwezigen
De grote afwezigen in de sectie in
zake dialoog zijn de vertegenwoor
digers van de ideologieën, zoals het
kapitalisme of het marxisme. Dit ge
mis wordt te sterker gevoeld na de
rede van de premier van Jamaica,
Manley, die de kerken uitdaagde tot
het nadenken over een duidelijke
maatschappij vorm. Manley leverde
ernstige kritiek, zowel op het wes
terse soort kapitalisme als op het
Oosteuropese staatskapitalisme en
hij riep onder de slagzin: 'Geen ba
zen en geen ondergeschikten meer'
de aanwezigen op te zoeken naar
een alternatief.
Hij verheimelijkte niet dat volgens
hem dit alternatief gezocht moet
worden in de richting van Joegosla
vië of Tanzanië. Welnu, de wereld
raad heeft geen mensen en geld om
deze uitdaging op te pikken. Een an
dere hindernis voor dit gesprek met
ideologieën is uiteraard dat niemand
weet wie nu eigenlijk 'het kapitalis
me' vertegenwoordigt. Met de
marxisten ligt het nog moeilijker,
daar de marxisten die aan de macht
zijn meestal niet geïnteresseerd zijn
in een gesprek met het christendom
over beginselkwesties.
Militarisme
In de sectie die zich bezighoudt met
de technologie en de toekomst van
de mens is het voorstel gedaan om
de wereldraad te vragen een spe
ciaal programma op te zetten om
het militarisme in de wereld te be
strijden. Het zou volgens de secre
taris van deze sectie, de Nederlan
der dr. H. M. de Lange, zoiets kun
nen worden als het programma tot
bestrijding van het racisme. 'Er is
jaren en jaren vergeefs geprotes
teerd tegen het militarisme. Het
programma tot bestrijding van het
racisme heeft de debatten over ras
senwaan versneld en verhevigd. Het
zelfde moet gebeuren met het mili
tarisme'.
Na 'de eerste dagen vergaderen ln
de secties is het opvallend hoezeer
de gedelegeerden uit zijn op het ver
mijden van conflicten, maar ook hoe
weinig de mensen zich op hun komst
naar Nairobi hebben voorbereid. Vier
vijfde van de afgevaardigden zijn
nieuw in de assemblee en zij Reb
ben hun huiswerk slecht gedaan. In
de sectie over technologie is men
lang zover niet gekomen als het
programma van de wereldraad zelf
al was sinds de reeks vergaderingen
in Pont Mousson, Boekarest en
Sigtuna, waar de studie over de toe
komst van de mens begon, respectie
velijk werd afgerond en waar nage
dacht werd over de invoering van
kernenergie.
door Bertus Schellingerhout
Ad Kuiper, man van vrede.
Onze laatste ontmoeting: bij het open graf van een vriend.
Wie was Ad Kuiper? Een vriend tot het laatst.
Met zijn vrouw onderhield hij tot op het laatst contacten die van wezenlijke betekenis waren.
Rijk aan gaven, warm menselijk in
elke ontmoeting was hy in alles een
lief kind van God die het niet kon
laten van zijn Heer te getuigen. Zijn
woorden waren daden. Zijn daden
hadden iets te zeggen.
Na het officiële afscheid als direc
teur van De Witte Hei bleef er het
persoonlijke contact. De diepe per
soonlijke belangstelling voor ieder
die hij iets te geven had. Dat was
veel. Daarom leeft hij ook nadat hij
gestorven is.
Als ouderling legde hij op een on
orthodoxe manier contacten met
mensen bij wie hij kwam namens
zijn Zender. Als man van fijne be
schaving zocht hij naar het goede
woord. Naar het woord dat iets deed.
Naar de daad die iets te zeggen had.
Daarom was hij zo blij met de luid-
klok bij De Witte Hei. Deze klok
voert het randschrift: Weest daders
des Woords.
Na zijn pensionering mengde hij zich
niet meer in de gang van zaken het
gereformeerde jeugdwerk betreffen
de, maar hij hield het wel bij. Hij
volgde het met liefde. De mensen
die informeel contacten bleven hou
den zijn er meer dan ik kan be
denken.
Zo was hy, zich niet opdringend,
maar altijd beschikbaar.
Hij had zo zijn zorgen over gere
formeerd jeugdwerk. Hij kende ook
zijn talloze vreugden aan datzelfde
werk.
Op 11 augustus kregen wij nog een
brief waaruit ik citeer: 'Uw. onze
opdracht uiteraard ook voor he
dendaags jeugdwerk dringt ons
naar het slot tegelijk protocol!
van het Marcus-evangelie. Het wordt
hoe langer hoe meer voor ons jeugd
werk de quintessens, voor de wer
kers, voor de groepen van het LGCJ'.
Ad Kuiper
Persoonlijk werd hij voor mij als di
recteur een vriend; een vriendschap
die zich verdiepte toen er geen func
tionele verhouding meer bestond.
Een vriendschap die van blijvende
betekenis is.
Daarom leeft hij ook, nadat hij ge
storven is.
De heer L. Th. Schellingehout is
stafmedewerker van het L.C.G.J.
(landelijk centrum voor gerefor-
meer jeugdwerk).
SINNIKLAAS
Mag ik even beginnen met de moe
ders vandaag alle sterkte te wen
sen? Ze hebben dat wel nodig, ook
al is het dan misschien niet preciei
van mij, want er wacht ze weer het
een en ander. Hoe je immers ook
bezig bent geweest, er moet zo'n
sinterklaasdag zelf vaak nog zoveel
gebeuren. Dat ellendige gezeul langs
winkels en warenhuizen, dat gereken
en gedub. 't Is altijd net zoiets als
amateuristisch haarknippen. Jt
knipt altijd iets teveel en dan moet
je alles weer op dat niveau bijknip
pen. Je koopt net weer iets dat dui
delijk duurder is voor Jantje, zodat
je dan toch nog even voor Frits de
straat op moet, want 2e mogen niet
gediscrimineerd worden. En dan die
gedichten. Je wilt er toch een beetje
behoorlijk mee voor de dag komen
Dus: veel sterkte, moeders en even
tueel ook vaders. Trek u er ook
weer niet teveel van aan. Een kin
derhand mag tegenwoordig dan wat
minder gauw gevuld zijn, het is toch
ook een stuk gezelligheid en harte-
lijkheid die het doet. En als u me
belooft het niet aan uw kinderen te
laten lezen dan wil ik het hier nog
wel even zwart op wit 'in de krant'
laten afdrukken: hij bestaat niet
Alleen u bestaat en uw kinderen be-1
staan. En dat is morgen hopelijk
nog zo en overmorgen, 't Mooiste
sinterklaascadeau blijft een liefheb
bend hart en mensenlevens die echt;
aan elkaar verbonden zijn. Maar nu
houd ik echt op, want sinterklaas
is tenslotte geen erkende christelij
ke feestdag en een preek hoort er;
daarom niet bij.
Van een onzer verslaggevers
UTRECHT De heer Ad Kuiper,
mede-oprichter van Trouw' en oud-
directeur van het (voormalige) gere
formeerde jeugdcentrum "De Witte
Hei', is in Utrecht overleden. De
heer Kuiper is korte tijd ziek ge
weest; hij bereikte de leeftijd van
78 jaar.
Ad Kuiper begon zijn loopbaan bij
het lager onderwijs, studeerde Ne
derlands en werkte daarna als le
raar aan de christelijke kweek
school 'Rehoboth' te Utrecht en aan
het christelijk lyceum te Zeist. Hij
maakte vele jaren deel uit van het
hoofdbestuur van de gereformeerde
jongelingenbond en verrichtte als
tweede voorzitter veel redactioneel
werk. Bij de jeugd was hij een ge
liefd spreker en raadgever.
In 1948 werd hij directeur van het
gereformeerde jeugdcentrum De
Witte Hei in Huis ter Heide (Utr.),
dat hij opbouwde en tot bloei bracht.
In 1962 ging dfe heer Kuiper met
pensioen, maar het vrije gerefor
meerd jeugdwerk bleef zijn warme
belangstelling ontvangen, zowel na
tionaal als internationaaL
In februari 1943 werd mede op ini
tiatief van Ad Kuiper samen met
Wim Speelman en dr. Bruins Slot
het verzetsblad Trouw' opgericht.
Aanstaande maandag zal de begra
fenis plaatsvinden te Utrecht. Eraan
vooraf gaat een dienst in de Lu-
kaskerk aan de Bernadottelaan te
Utrecht om ongeveer 12.15 uur.
Beroepingswerk
NED. HERV. KERK
Afscheid van Strijen: B. Albada,
ber. te Raalte.
Intrede te Westmaas: J. van Dulle-
men uit Klaaswaal, (wordt tevens]
belast met het past. van verpl. teh.
De Egmontshof in Oud-Beijerland).
Emeritaat verleend aan ds M. Hiel-
kema te Monnikendam, waar hij
bijst. in past. blijft verlenen.
Beroepen te Kinderdijk: P. M. Breu-
gem te Barneveld; te Capelle aan
den Ussel: H. Jongerden te Veenen-
daal.
Aangenomen naar Noordhomdr. C
A. Tukker te Kamerik, die bedankte
voor Nijkerk en voor de benoeming
tot bijst. in het past. te Wassenaar
Bedankt voor Werkendam (toez.)
J. L. Ravesloot te Oostermeer; voor
Bunschoten: J. den Dikken te Bent
huizen.
GEREF. KERKEN
Intrede te Oude en Nieuwe Bildt-
dijk: kand. G. Bilker aldaar.
Beroepen te Hantum-Ternaard: J.
F. Boon, kand. aldaar, die dit beroep
heeft aangenomen.
EVANG. LUTH. KERK
Bedankt voor Haarlem: A. Burg
hoorn te Apeldoorn.
OUD GEREF. GEM.
Beroepen te Den Haag-GaslaanM.
Padmos, hulppred. te Krimpen aan
den IJssel.
Prof. R. Schippers
Ter gelegenheid van zijn zilveren
ambtsjubileum als hoogleraar aan de
Vrije Universiteit te Amsterdam
kreeg de nieuwtestamenticus prof.'
dr. R. Schippers een bundel opstel
len van collega's en leerlingen aan
geboden. Dit boek, compleet met het
portret van de jubilaris en de lijst
van intekenaren, is bij Kok in Kam
pen uitgekomen onder de titel 'Ad
interim' (ondertitel: opstellen over
eschatologie, apocalyptiek en
ethiek). Het telt 262 pagina's en
kost 42,50.
Ds. H. Mondt
Op 78-jarige leeftijd is overleden ds.
H. Mondt te te Milsbeek. Hij werkte
als hervormd predikant in Nijega
(HO), Leiderdorp, Zelhem, Apel
doorn en van 1948 tot zijn emeri
taat in 1962 in Haren.
Ray Teeuwissen
Ds. Ray W. Teeuwissen (57) te
Brussel is benoemd tot secretaris-ge
neraal van het Belgisch bijbelge
nootschap. Hij werd in 1945 door zijn
kerk, de verenigde presbyteriaanse
kerk van de Verenigde Staten, uit
gezonden als fraternal worker
werkte als zodanig in Duinkerken
(Frankrijk), Genève, Yacundé (Ka
meroen) en sinds 1963 als evange
lisatieleider van de protestantse kerk
in België.
Ervaringen uit Nairobi. Discussie
avond met dr. H. M. de Lange, don
derdagavond 18 december half acht
in het theologisch instituut, Rapen
burg 59, Leiden.
Praten met Kuitert, 19 tot 21 de
cember in het vormingscentrum De
Drieklank te Paterswolde aan de
hand van zijn boekje 'Zonder geloof
vaart niemand wel'. Inl. tel. 05907 -
2700.
Begeleiden van jongerengroepen.
Trainingsdagen 13 en 14 december
op De Drieburg, Driebergen (tcL
03438-3193).
Kerstretraite op De Hezenberg te
Hattem (tel. 05206-1648), 19-31 de
cember.