Zet steun voort aan het anti-racismefonds Liefst bovenin, links vooraan Vandaag m BSI# ib Hervormd moderamen: geen ontslag voor huwende predikant l fllsilla! 'y- Advies aan gereformeerde synode: Raad van kerken verontrust over resolutie VN f* Doopsgezinde tentoonstelling in Middelburg Franse pater kocht drugs in Amsterdam Neusverkouden? j Rhinospray helpt Chileense dominees vrijgelaten jry Beroepingswêl fir Nieuwe boek Libanon de dupe van winstbejag lr/7\i Ü&p *1 IsÉt M te m Jï»* wtsm Jjsps W.4 3bai DONDERDAG 13 NOVEMBER 1975 KERK-BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Van een onzer redacteuren BAARN De speciale commissie die door de gereformeerde synode was ingesteld om een nieuwe studie te maken van de gereformeerde steun aan het speciale fonds van het programma van de wereldraad van kerken tot bestrijding van het racisme (PCR) komt tot de conclusie dat er geen reden is om deze steun op te zeggen. Het advies van de commissie komt volgende week woensdag in de ge reformeerde synode ter sprake. Voor de behandeling is een delegatie van acht man uit de Zuidafrikaanse ge reformeerde, blanke, kleurlingen, Van een verslaggever AMERSFOORT De Nederlandse raad van kerken is verontrust over de resolutie aangaande het zionis me die in de VN werd aanvaard. De raad van kerken meent dat de uit spraak dat zionisme een vorm van racisme is. in het licht van de geschiedenis 'absurd en ongegrond' is. In wezen beoogt een dergelijke uitspraak het bestaansrecht van de staat Israël aan te tasten, aldus de verklaring. 'De resolutie moet ook daarom worden betreurd en afge wezen. omdat zij een belemmering kan zijn in het streven naar een vreedzame oplossing van de con flicten in het Midden-Oosten'. De raad spreekt er verder zijn zorg over uit dat het aanvaarden van de resolutie afbreuk doet aan de waar de van uitspraken van de volkeren organisatie. zwarte en Indiër-kerken reeds in ons land aangekomen. De commissie die de nieuwe studie voor de gereformeerde synode heeft uitgevoerd staat onder voorzitter schap van prof. dr. D. C. Mulder van de Vrije Universiteit te Amster dam. De studie was nodig geworden omdat de blanke Zuidafrikaanse Ne derduitse gereformeerde kerk aan de Nederlandse gereformeerde kerken een ultimatum had gesteld om de steun aan het PCR te staken in haar eerstkomende synodezitting. De commissie-Mulder zegt nu dat dit ultimatum niet een zaak is van de Nederlanders, maar van de Zuid afrikanen, en dat het ultimatieve ka rakter van de eisen niet mag mee spelen in de overwegingen. De com missie stelt vast dat het ultimatum de gesprekken tussen de Nederduitse gereformeerde kerk en de Nederlan ders heeft belast en gehinderd. Verder gesprek De commissie dringt er bij de Zuid afrikaanse blanke gereformeerden op aan een besluit om met de Neder landers te breken te herroepen en verder te gaan met het gesprek over de eisen die het evangelie stelt voor een rechtvaardige samenleving. De commissie adviseert de synode om de relatie met de niet-blanke ge reformeerde kerken in Zuid-Afrika nauwer aan te halen en met deze kerken het gesprek over het racisme voort te zetten. De commissie Mulder wil wel dat de gereformeerde synode het PCR kritisch blijft volgen en er op toe ziet dat het PCR zich beperkt tot humanitaire hulp en geen oproepen tot gewapende strijd zal steunen. De gereformeerde kerken steunen het PCR sinds maart 1974, toen de synode van Haarlem besloot dat er geen doorslaggevende bezwaren wa ren om zich te stellen achter het speciale fond. Het speciale fonds is een deel van het totale programma tot bestrijding van het racisme. Fonds en programma zijn een initiatief van de Wereldraad van KeKrken om in de Wereldraad van Kerken om in racisme te bestrijden door middel van publikaties, bezinningsbijeenkomsten en dergelijke. Doelen De afgelopen jaren heeft zuidelijk Afrika, omvattende landen als Ango la, Mozambique, Rhodesië, Namibië en Zuid-Afrika, nogal veel aandacht van het PCR gekregen. Het geld dat het PCR uitkeert aan organisaties en vrijheidsbewegingen mag alleen be steed worden voor humanitaire doe len. Er is een nadrukkelijke afspraak dat de gelden uiteraard niet gebruikt mogen worden voor het aanschaffen van wapens. De reactie van de organisaties en vrijheidsbewegingen daarop is dat zij regelmatig, vrijwillig, verantwoor ding over de besteding van de gel den afleggen. Deze verantwoording is echter uitdrukkelijk vrijwillig om dat de kerken hierdoor hun solidari teit met de bevrijdingsbewegingen kunnen betonen. De gereformeerde synode besloot vo rig jaar geen gewoon kerkelijk geld te zenden, maar zij opende een reke ning waarop kerkleden geld dat voor dat speciale doel bestemd was kon den storten, hetgeen dan via de ge reformeerde organen zou worden doorgestuurd. Tot dusver is op deze wijze achttienduizend gulden door gegeven. De blanke Nederduits gereformeerde kerk in Zuid-Afrika reageerde on middellijk zeer afwijzend op het be sluit van de Nederlandse gerefor meerde synode. Op haar synode, die in oktober 1974 in Kaapstad werd gehouden, was een delegatie van de LI Hervormd moderamen: geen ontslag meer voor huwende predikante DEN HAAG De classis Haarlem van de hervormde kerk heeft het initiatief genomen te komen tofc beëindiging van de nu nog gel dende kerkordelijke verplichting voor vrouwelijke predikanten zo dra zij gaan trouwen met hun predikantswerk te stoppen. Het breed moderamen van de hervormde synode heeft dit initiatief overgeno men en laten omzetten in een voorstel, dat de hervormde synode volgende week krijgt te behandelen. Prof. dr. D. C. Mulder Nederlandse gereformeerde kerken aanwezig. Tijdens hun verblijf be sloot de synode van de Nederduits gereformeerde kerk met de Neder landse gereformeerden te breken tenzij deze laatsten op hun eerstvol- gende synode zouden besluiten zich WlJZlging niet langer achter het speciale fonds van het PCR te stellen. De commissie voor kerkordelijke aangelegenheden stelde (voor ordi nantie 1-16-91 de omschrijving voor: 'Vrouwelijke lijlmaten, die in een be diening zijn gesteld, leggen deze neer op de laatste dag van het jaar waarin zij de leeftijd van zestig ja ren hebben bereikt'. Daarmee wordt in dit gedeelte van de kerkorde niet meer gesproken over de dag waarop zij in het huwelijk treden. worden is een eerste stap gezet op de weg naar volledige opheffing van de kerkordelijke belemmeringen voor de vervulling van het predi kantsambt voor vrouwen. (ADVERTENTIE) UIT VAN LEZERS Ouderwets (2) Dat dominee Van der Wiel uit Leeuwarden met zijn 37 jaren, naast vesper, jeugd-, themadiensten enz., op verzoek een ouderwetse kerkdienst zal houden, geeft een warm en blij gevoel. Het advies van dominee Kwast daarentegen maakt verdrietig, klinkt liefdeloos voor de (oudere) naaste. Standdaarbuiten M. van Bracht Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. PPR (2) Met verbazing las ik het stukje vol aantijgingen tegen de PPR, van de heer Boeve. De PPR kan juist in geen enkel opzicht de doelstellingen van de CPN onderschrijven (o.a. dui delijk anti-religieus). Dat wij slechts bestaan uit dwarsliggers, protest- marcheerders en wat dies meer zij is barre nonsens. Ik ken in de PPR ve le overtuigde hervormden en vooral gereformeerden, die het in het CDA niet zien zitten. Heeft niet een groot percentage van hun stemmers zich uitgesproken voor het samengaan in een regering met de WD? Een par tij waarvoor bezitsvorming heilig is! De PPR voelt zich dan ook geroepen een zoutend zout te zijn, waarbij het ons volk wil wijzen op het funeste van deze vorm van machtsconcen tratie. En wat die afval betreft: 'de tijd zal het leren', er zijn wel meer opiniepeilingen de mist ingegaan. Velp H. J. Veenvliet-v. d. Horst zus Sirach hoofdstuk 21, vers 18: Als een verstandige een goede leer hoort, gelooft hij ze en verbreidt ze, maar hoort een moedwillige ze, zo mishaagt zij hem, en hij werpt ze achter zijn rug. Abcoude J. C. Janssen Ouderwets Ik vraag me af of oudere mensen graag 'ouderwetse kerkdiensten' willen, of dat dit argument alleen maar gebruikt wordt als een doekje voor het bloeden. Neem b.v. het rit misch zingen. Dit dateert al van 1946/1947. Iemand die nu 70 jaar oud is heeft bijna 29 jaar ervaring in het ritmisch zingen. Zou deze persoon nu werkelijk staan te trappelen om 'ouderwets' te zingen? Ik zou wel eens willen weten hoe men altijd aan dat 'Men' komt. Is er een enquête ingesteld? Of is het maar gevoels matig? En nu we zo'n prachtig Lied boek hebben moeten dan zo nodig de gereformeerde meezingers weer van stal gehaald worden? Reeds dr. A. Kuyper kon geen waardering op brengen voor het lied 'Daar ruist langs de wolken'. In een schrift overdenking over Mattheus 1 vers 21 schreef hij o.a.: 'Die wolken boven ons zwerk zijn stom en spellen ons van Jezus' naam geen letter'. Het (ADVERTENTIE) moet ook wel altijd slecht weer we zen als je dit liect zingt. Maar ja. als je een elektronicum in je kerk plaatst kun je van alles verwachten. Geen show, zegt ds. Van der Wiel. Misschien niet gewild, maar onge wild toch koren op de molen van hen die altijd (meestal niet gefundeer de) bezwaren tegen welke vernieu wing dan ook hebben. Utrecht C.F. Morriën Waar dan? Ondergetekende las in Trouw van 11 november 'Hondenpoep wordt aange pakt'. Ik ben het daar volkomen mee eens, maar waar moeten onze hon den dan hun behoeften doen? Heeft men daar wel eens aan gedacht? In de goot, dat kan onmogelijk vanwe ge de auto's. Midden op straat lijkt mij te gevaarlijk. Ik heb wel een nieuwe leuze: 'Op de stoep geen hondenpoep en ook de auto's van de stoep'. Voorburg A. Toet Verbijstering (2) Ds Cohen Stuart uit Poortugaal is verbijsterd. Ik zou er op willen wij zen dat er tienduizenden Nederlan ders te vinden zijn, die nooit gedoopt en toch geen Jood zijn. Overdrijft ds. Cohen Stuart de waarde van het doopbewijs niet een beetje: Ik heb nog nooit gehoord dat Hitler's vrien den een Jood lieten lopen, omdat hij een doopbewijs in zijn bezit had. Voerendaal. J. G. Gonkel. Van een onzer medewerkers MIDDELBURG Met een congres van de doopsgezinde historische kring is de tentoonstelling geopend over de geschiedenis van de doops gezinden in Zeeland. De tentoonstelling, in het Rijksar chief te Middelburg, duurt tot 17 ja nuari. Aan de hand van een uitge breide katalogus "Voortrekkers en Stilstaanders' krijgt men een uitste kend beeld van het wel en wee van vijftien generaties dopers leven in Zeeland. De doopsgezinde historische kring werd in 1974 opgericht en telt thans 425 leden. Dr. S. L. Verheus uit Am sterdam toonde in zijn openings woord op het congres het grote nut van de beoefening van de doperse geschiedenis in internationaal ver band. Vanaf het begin (1525) heb ben de dopersen met interne moei lijkheden te kampen gehad. Men sprak van stilstaanders en voortrek kers. De gemeente Zierikzee kreeg de bijnaam 'stilstaanders', toen zij rond 1570 geen partij wilde kiezen in de strijd tussen de Friese stroming (strenge levensopvatting) en Vlaamse (de meer rekkelijken) bijgevolg door beide richtingen in de ban werd gedaan. Dr. Verheus stelde de vraag, wat de huidige doopsgezinden doen: het do perse erfgoed actualiseren of opgaan in de welvaartsstaat. Secretaris Visser gewaagde groei van de kring. De Doqpsgez# bijdragen, waarvan po.Tvei'ichei, mogen zich ook buiten de kerk'^iri een goede belangstelling verheugen. Maar om de massa te bereiken, is eenvoudiger taal nodig. Ook zullen de kerkelijke archieven toegankelij ker moeten worden. Nu is, alles nog te veel verspreid en soms erg onge ordend. 's Middags hield dr. A. L. E. Verhey- den uit Vilvoorde een boeiende cau serie over de Zeeuwse bijstond aan de Vlaamse broederschap. Dezelfde namen komen steeds terug en Zeeuwse lekepredikers werkten met zegen in Vlaanderen en het Land van Waes. Maar na de pacificatie van Gent werd het voor de volgelingen van Menno Simons erg moeilijk nog langer in hun land te blijven. Velen weken uit naar Zeeland. Zelfs in Tholen en Sint Maartensdijk ont stonden doperse gemeenten. Het breed moderamen van de synode voegt daar aan toe, dat een wijzi gingsvoorstel van de kerkorde in voorbereiding is, waardoor de pen sioengerechtigde leeftijd voor man nen en vrouwen gelijkgetrokken zal worden en op 65 jaar gesteld. Als dit laatste voorstel te zijner tijd wordt aanvaard, kan de betreffen de kerkorde-bepaling (ord. 1-16-9) in zijn geheel vervallen. Het breed moderamen is van me ning, dat indertijd niet de bedoeling heeft voorgezeten discriminerende maatregelen te nemen. 'Aangezien echter gebleken is, dat er op het ogenblik geen begrip bestaat voor de indertijd geldende overwegingen en zij voornamelijk worden verstaan als een uiting van discriminatie, meent het breed moderamen dat thans on verwijld moet worden overgegaan tot opheffing van wat wordt aange voerd als discriminitoir'. Over de voorstellen zal op de a.s. synodevergadering in eerste lezing worden beslist. Als ze aanvaard MULHOUSE (Reuter) De Franse pater Girardin (42), leider van een centrum tot hulp aan gewezen drug verslaafden, is in staat van beschul diging gesteld op verdenking van drugsmokkel. Hij heeft bekend zelf aan heroine verslaafd te zijn. Pater Girardin is aangehouden na een be- - zoek aan Amsterdam, waar hij drugs de had gekocht van geld, dat hij van liefdadige instellingen had ontvan gen ten behoeve van zijn centrum. (ADVERTENTIE) oatWo^"SVn,Pn van een tekort aan .totnen z vitamines van het B-complex. !t^°ZT^Ür" succesvo( UITSLUITEND VERKRIJGBAAR BIJ UW DROGIST EN APOTHEKER GENEVE (LWI) De twee Chi leense predikanten, die onlangs ge arresteerd waren en tegen wier ge vangenneming onder meer door het moderamen van de Nederlandse her vormde kerk is geprotesteerd, zijn na drie weken vrijgelaten. Het bureau voor Latijns-Amerika van de verenigde presbyteriaanse kerk in de Verenigde 'Staten heeft een telefoontje gekregen van domi nee Juan Polanco, praeses van de evangelisch presbyteriaanse kerk in Chili, waarin hij meedeelde, dat hij en dominee Dennis O'Shee op vrije voeten zijn, maar dat hun toekomst onzeker is. Dominee Polanco sprak zijn grote dank uit voor de solidariteitsbetui gingen. Zijns inziens hadden de pro testen uit verschillende landen hen voor erger bewaard en hun vrijlating bespoedigd. Religies Ergens in ons land rijdend j m autoradio aan luisterden wij 'Meer over minder', een uita van de NOS, waarin allerlei re heidstoestanden aan het wooi men. Naast veel wat de NOS goed en vaak veel beter aan omroepen kan overlaten, mii juist wel een typisch NOS-pn ma. Daarin hoorden wij een katholiek geestelijke in wat ti gestemde bewoordingen een h godsdienstoefening in een kattf®^ kerk inleiden. Te hoog gestemd, omdat daa j vraagloos gesteld werd dat v zelfde God aanbidden. Maar met die vragen worden wij woordig duidelijk geconfroi Als het dan maar niet uitloopt Mish-Mass, die enkele weken g 11 in New York gehouden werd. centrale punt van de kerk dame in lange japon te zien i ven haar uittronend een ge jongeman. De eerste moest de der van de Wereld voorstellen ®n; tweede God zelf. Deze kosmische mis werd opgi in de episcopal cathedral of S the Divine, toegangsprijs: vijf [en (ongeveer dertien gulden). v werd geleid door de zoon van Khan (de stichter van de so weging). Wanneer we dan nog dat het uitgangspunt van de secte is 'de eenheid van alle verbaast het ons niet om Mozi ma, Jezus, Elia, Mohammed, B< pe( en Shiva tegen te komen in de |,rt van de mis, allen op gelijke wij bonden met de godheid boveni 'Vreemd gezelschap voor Moha P) een profeet die zichzelf noo anc schouwd heeft als meer dan ej >rla ver menselijk wezen', voegt Tij nie het bericht toe. Ik dank: we dei vreemd voor alle genoemden. I rak geval een levensgroot teken en weg die sommigen menen te fan gaan. NED. HERV. KERK Beroepen te BunschotenJ. de me ken te Benthuizen; te Epe (t 10r gew. wijkgem.) toez.: A. St< >ffe te Barneveld (buitengew. wi itie i.w.). ing Bedankt voorVeenendaal (nw« ent pl. wijk 7)J. Smit te Hilv con :a. Etio ;he GEREF. KERKEN VRIJG. Bedankt voor Leiden: L. Graaff te Heerde Wapenveld. GEREF. GEM. Beroepen te 's Gravenpolder: gunst te Veen. GEREF. KERKEN Beroepen te Langeslag-Hein van der Vaart te Lobith, die /|f| roep heeft aangenomen. H-W, geest. verz. opvarenden bmne B|n, pen in O.-Nederland; te Ede: Hekman te Vriezenveen. Idri 'b igin Hans Dorresteijn. Je bent i beest. 24 blz. Willem Wilmink. Visite uit de 32 blz. Beide boekjes bij C. J. Aarts, Aj gracht 92, Amsterdam, 1975. per stuk. Achter de rug Vanmorgen lees ik in mijn krant: Het kabinet Den Uyl weigert in te gaan op het klemmende advies van de president van de Nederlandse Bank, dr. Zijlstra. de overheidsuit gaven sneller en verder terug te schroeven. Ik moest toen denken aan wat ik lees in het apokriefe bijbelboek Je- Onze adressen: AMSTERDAM: Direktie - commerciële afdelingen - administratie: Wibautstraat 131, tel. 020-913456, Postbus 859. Redaktie: Nieuwe Zijds Voorburg wal 280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9, Rotterdam. Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag Tel 070-469445. Postbus 101. ZWOLLE GRONINGEN: Melkmarkt 65, Zwolle. Tel 05200-17030. Postbus 3. Deze week in Hervormd Nederland o.a.: ft Prof. Casimir en de kern energie, ft Suriname wacht bloed. zweet en tranen, ■ft Wereldraad doet te veel aan theologie, ft Hans de Boer nieuwe voor zitter van de A.R.P. ft Pasolinl explosie van werkelijkheidsliefde. Ik abonneer mij op/vraag proefnummer Ivan Hervormd Nederland. ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR.: ab.prijs ƒ51,— per Jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon Ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Hervormd Nederland. Anlw nummer 1776. I)en Haag De bekende predikant-dichter Willem Bar nard scharrelt, zoals hij het zelf uitdrukt, in zijn vakanties graag rond in Engeland in versneden nostalgie naar de achttiende een soort romantisch toerisme met een on- eeuw. Kerken kijken en kerkhoven, met voorliefde voor plaatsen, waar de herinne ring nog hangt aan cultuurdragers uit ver leden tijden: Constable, de Bronté's, maar ook de dorpsdominee, die het lied 'Voor waarts, christenstrijders' schreef. Van een onzer redacteuren Hij heeft een genoegen als een kleine jongen, om maar rond te scharrelen en te kijken en door kruist Engeland het liefst gewoon in de bus, en dan graag bovenin de dubbeldekker, liefst het voorste bankje aan de linkerkant. Driemaal, in 1966, 1967 en 1969, hield hij rdn bus man's holiday en stuurde onderweg 'prtntbrief- kaartkrabbels' naar de bladen 'In de Waagschaal' en 'Woord en Dienst', die nu gebundeld zijn in een boek 'Papier als reisgenoot' (uitgave Holland, Haarlem, 159 blz. met 16 fraaie foto's van J. W. Schulte Nordholt, 17,90). Een busman's holiday, en wie zo'n uitdrukking bij Barnard leest, moet rekenen op een dubbele bodem. Trouwens, tussen neus en lippen door komt er heel wat theologie in deze krabbels voor. Anglofielen doen er goed aan. dit boekje mee te nemen als reisgenoot Hier volgt een fragment uit het boek, getiteld 'Een venster op het Noorden', door Barnard ge schreven in de kerk van Dereham bij het graf van Wiliam Cowper. die hier in 1800 overleed en van wie J. W. Schulte Nordholt (die ook bijgaande foto maakte) gezang 447 en 448 in het Liedboek vertaalde. Dereham. Een man zit te hijgen op een serafijn, zo'n bastaardorgel met de tongen uit de mond. een zwelkast in de buik en voortdurend ont stemd. Het is een moedeloze kerk waar wy zijn terechtgekomen, terzijde van een dof dorp. Als je achterom loopt door het gras vergoedt het landschap wel weer veel moeite, dat is waar: bomen en velden met barmhartig groen. Ook de toren die vierkant bij het heiligdom heeft post gevat is betrouwbaar. Naast de kerk trouwens is een parkeerplaats voor de conservatieve club. En RÉ** JÉÜ Het gedenkraam voor Cowper ook dat geeft moed, Engeland gaat nooit verloren. Nietwaar, er is toch nog veel moois op dit. eiland, ook hier, als je het maar zien wilt! Er is veel moois, ook hier, in Dereham Parish Church. Het valt mij zeker op omdat het orgel zwijgt. Er is een heel lief houten scherm, oud en met ruwe figuren beschilderd. Ik zit net om het hoekje erachter, met de schouderbladen tegen de houtworm. En hier in deze jzijkapel is dan het graf van Willem Cowper, waarvoor we eigenlijk gekomen zijn, een koperen vierkant vermeldt be- schiden zijn naam en het jaar van zijn dood, 1800. Een ijzeren hek sluit de nis af. Maar boven die plek waar de rusteloze man begraven ligt heeft men een monument opgericht, het is trouwens van Flaxman, voorstellende de bijbel, stoer en betrouwbaar, met zijn eigen boek, the Task, er tfegén aan geleund en droef neerhangende vredes palmen er overheen. Bijbel en Task staan samen boven op een steen die een gedicht te lezen geeft, of haast niet meer. de letters zijn half on leesbaar geworden gelukkig, het is een lelijk ge dicht, niet in overeenstemming met de poëzie ter ere waarvan het zich opdringt. Ik kijk liever naar het raam erboven, waar hij op te zien is, Cowper, met zijn hond en zijn tamme hazen, kleurig in een paarse jas, de vreemde muts op het hoofd, de kuitbroek aan, in een boudoir tje van glasbeschildering. Citaten uit zijn poëzie, geïllustreerd en wel, omranken dat intieme tafe reel van de dichter met een boekje in de hand waar hij vriendelijk overheen kijkt. Nee, het is geen mooi monument, die tombe, het is te zwaar en te zwetsend. Mary Unwin, de engel die hem niet eerder verliet dan toen ze doodging, wordt ook geëerd met een vers en eveneens de verzorg ster van zijn laatste jaren, Margaret Perowne, maar het ene dichtsel is al naarder dan het an dere. En dat is dan het monument voor de man die zoveel duisternis doorstruikeld heeft om ons een handvol van de mooiste kerkliederen na te laten. Soms groet een licht van vreugde de christen als hij zingt! Voor mij behoren de Olney-hymns tot de merkwaardigste voortbrengselen van het in nige christendom. Een lied als God moves in a mysterious wordt trouwens tot de meest geliefde gezangen van de engels-sprekende wereld gere kend en ook bij ons in het nederlands is het thuis geraakt. Erik Routley, de befaamde engelse h.mnoloog, telt dat lied bij 'our national anthems' en het is waarschijnlijk Cowpers beroemdste ge dicht. Maar het meest aangrijpend is misschien wel dat lied (om zijn al te stoutmoedige beeldspraak en zijn gruwelijke bloedtheologie thans even luid keels verworpen als het vroeger gezongen werd!) met de meesterlijk allitererende beginregel: There is a fountain fill'd with blood.(Een pa radijselijke bron, no. 69 van het 'rode boekje' der 102 gezangen). Het licht valt in Cowpers liederen met zware kleuren van buiten af naar binnen. Vaak is zijn bestaan alleen maar duister en dof geweest. Het als dat raam boven zijn tombe. Door dat raam valt nooit de volle gulle ochtendzon of het milde namiddaglicht. Het is aan de noordkant. Maar men ziet door het glas heen, als dc dag helder is, de aanwezigheid van het volle licht elders. Wat precies de invloed op van de Stratenmakeropzeesl zou ik niet durven zeggen. I weet wel dat die groot is. Ti niet alleen kinderhoofden zin liedjes na, ook heel wat volwi zijn verrukt van de teksten. 661 stijn en Wilmink zyn twee - rijke tekstschrijvers voor d( >TE gramma geweest. Hun liedje ms kinderen drukt Aarts nu vo0vi, deel af. Wie de platen heeft lr dus van de teksten voorzien (i den gedeeltelijk ook al wel boek dat Born over de Straat maai- zonder auteursnaam!), stijn blijkt de schrijver van le het gehoor liggende lied 'Je bi liegbeest, een jokkebrok val ren en van voren. Maai- ga e 0115 blieft mee door, want het is z pig om te horen'. In Dorrestijl jes voelen de kinderen zich 1 7 z. rot, ze zijn ongelukkig, hebbe ne gebreken, zijn een stijve h gymles, vervelen zich op /"J hebben liefdesverdriet, zijn na een verhuizing. Daarin scheidt hij zich van Willem ,jjv die een wat ruimere scope n hebben. Het titelgedicht van bundel (ook een keus; de rest u* 'Dat nvprlrnmf ipHpi-epn wp>1'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2