>raëlische filmweek:
hoorlijke produkties
LM PREMIERES VAN DEZE WEEK
Geheim rapporï, een
overspannen film
a
Ruimtemonster
lutine-thriller
in Lautner
administrateur
Prolongaties
en reprises
RDAG 30 OKTOBER 1975
REGIO DEN HAAG EN LEIDEN
TROUW/KWARTET PS13-RH15
W. Wielek-Berg
s speelfilms, de lange docu-
lire en de zes korte (voor)-
die tezamen de Israëlische
reek vormen zijn uitgezocht
n kwaliteit, niet op hun di-
eii.
ige (en soms zeer populaire)
ngen, zoals de folkloristische
zijn niet vertegenwoordigd,
oor krijgt men misschien een
gunstig beeld van de Israëli-
filmproduktie (ongeveer zes-
Ims per jaar), maar de manier
jezen is toch zeker verant-
zo niet de enige mogelijke,
schrikwekkend voorbeeld van
erkeerd uitgangspunt en een
•rde afwerking staat ons steeds
nadese filmweek in het kader
et Holland Festival voor ogen.
en verveling troef.
Israëlische filmweek behoeft
rich geenszins te vervelen. Er
dan geen 'grote' films tussen
i de Israëlische film mag dan,
regisseur en acteur Uri Zohar
persconferentie bescheiden op-
e. nog geen eigen gezicht heb-
die stelling is trouwens aan-
>aar), het aanbod is van zeer
lijk niveau.
heeft maar drie miljoen inwo-
Nederland viermaal zoveel,
ijkt het me volstrekt onmoge-
n uit de Nederlandse productie
de jaren 1971 en 1975 een aan-
elfilms te kiezen, die ook maar
schaduw kunnen staan van de
sche (met onze documentaires
gelukkig beter gesteld). Be
enheid past dus eerder ons dan
olitiek zoekt, zoekt vergeefs,
ke films worden niet gemaakt,
■ndat het niet mag, maar omdat
lijkbaar niet kan of wil. Dat is
zo verwonderlijk: elke kunst-
eist afstand en wie te dicht op
[ewikkelde problemen zit kan
itand niet scheppen.
;t eigen gezicht betreft: invloe-
an buiten (met name Italiaanse
st-Europese) zijn ongetwijfeld
ijk aanwijsbaar, maar toch
naionaal-socialisme over de
lor van het grote onheil, dat het
nationaal-socialisme over de
bracht. Het behoeft niet eens
rden gesuggereerd, het is er.
de zwarte draad die de films
dt. Hieronder volgen ze.
W81st Blow
^"lste Slag' is een documentaire
'icques Ehrlich, David Bergman
im Guri over de vervolging van
Jen (vooral van de Poolse Jo-
[door de nazi's. De titel is ont-
aan een waar verhaal: toen
ïgen, die tachig slagen van een
zul had gekregen en de marte-
)verleefde, naar Israël kwam,
men hem daar niet geloven,
ïgeloof was de 81ste slag. In
n, waarin net als in Orthel's
:hijn van twijfel' het niet wil-
kunnen geloven in de vernie-
t het middelpunt staat, is veel
ld maar ook onbekend gruwe-
materiaal verwerkt (bijeenge-
it door Miriam Novich). De on-
ilen worden verbonden door een
igen ballade en de documentaire
t besloten met een ijzingwek-
I mooi gedicht van Haim Guri,
in Auschwitz 'de as-planeet' ge-
d wordt.
Michael
este
ism;
iste film uit het pakket is naar
aak 'My Michael' van Dan
Het Geheim Rapport (Report to the
Commisioner) moet verdoezelen, dat
chefs van de recherche in New York,
hijgend naar goede beurten en pro
motie, jonge, onervaren medewer
kers hebben opgeofferd. Door ze on
duidelijke en niet gedekte opdrach
ten te geven, die totaal uit de hand
liepen en leidden tot wilde acties,
overbodig geschiet, moord en zelf
moord.
Producent Mike Frankovich nam
voor deze film een boek van James
Mills, een kenner van New Yorks
onderwereld en drug-scene, en regis
seur Milton Katselas werkte voor
een deel met documentair aandoende
middelen: het echte New-Yorkse
milieu, de politie-methoden, de ty
pische karakters en hun verhoudin
gen. Hij toonde ook, met een kriti
sche inslag, dat het daar een harde
en corrupte troep is, met weinig ver
schil tussen politie en misdadigers.
Maar de film moest ook spannend
worden, en dat is, van de sociale
menselijke ondergrond af, opgedre
ven tot overspanning. Een dolle
schietpartij, een bezeten achtervol
ging over daken van gebouwen en
auto's, een gijzeling in een benauw
de lift, en zelfs een woeste rit van
een stakker zonder benen op zijn
karretje, zijn meer sensatie dan ge
loofwaardige werkelijkheid. Michael
Moriarty, als de jonge rechercheur
die veel te gevoelig is voor zijn
werk. wordt af en toe paniekerig bij
het hysterische af. Yaphet Kotto
maakt een prachtig type van de
eigenlijk grappige goede, maar als
agent verworden, neger. Susan
Blakely is goed als de blonde agente
die het, voor haar werk, aanlegt met
de zwarte drug-dealer, die door To
ny King wordt gespeeld. Maar ze
zijn alle vier opgezweept door de
regisseur die het allemaal wel wat
ken zij voor de verandering geza
menlijk op tegen een wezen uit de
ruimte, dat anno 1905 via een fos
siele aap terecht komt in de Sjang-
hai-express. Daar richt het gruwe
lijk onheil aan, want door de ogen
onttrekt het alle kennis aan de her
sens van zijn slachtoffers en boven
dien is het nog in staat, naar belie
ven in een andere huid te kruipen.
Ga daar maar eens aanstaan! Wan
neer Telly Savalas (Kojak van de te
levisie) als kozakkenhoofdman in de
trein verschijnt volgt een mooi num
mertje slapstick met zwaarden.
Proeve van dialoog: 'Schiet op alles
wat er bij die deur verschijnt!' 'Maar
als die monnik nu onschuldig is?' 'O,
onschuldige monniken hebben we
zat!'
Best aardig voor de liefhebbers, clie
ook met genoegen zullen zien dat
Peter Cushing zijn voorliefde voor
fraaie kamerjassen niet onder stoe
len,of banken hoeft te steken.
Amsterdam, City 1,14 jr.
te hevig wou.
B. H.
Een scène uit The House on Chelouche Street
Programma Israëlische filmweek
Utrecht Centrum 't Hoogt
Van vrijdag 31 oktober tot en met
donderdag 6 november, behalve
maandag elke avond aeht uur. Ach
tereenvolgens: 'Big Eyes', The 81st
Blow', 'My Michael', 'The Dreamer',
'But where is Daniel Vax', The
House on Chelouche Street'.
Rotterdam Filmhuis
Gouvernestraat
Van vrijdag 31 oktober tot en met
wóensdag 5 november elke avond
acht en tien uur. Achtereenvolgens:
'My Michael', The Dreamer', "Big
Eyes', The 81st Blow', The House
on Chelouche Street', 'Peeping
Toms'.
Amsterdams Filmmuseum
Van vrijdag 31 oktober tot en met
woensdag 5 november behalve zater
dag en zondag elke avond om half
acht. Achtereenvolgens: 'The House
on Chelouche Street en "But where
is Daniel Wax' (twee films op een
avond), 'Peeping Toms', 'Big Eyes',
'The 81st Blow'.
Bij enkele van de hoofdfilms zijn
korte Israëlische voorfilms ge
plaatst. Alle films zijn voorzien van
Engelse ondertitels.
;op de titel 'Borsten van IJs'
de, denkt dat hij. een sex-
te zien krijgt komt van een
kermis thuis, want in deze
Ier van Lautner draait nu
vajj alles om het feit dat de
(Mireille Darc)
I van sex moet hebben.
inan hoeft maar een vinger naar
rfUit te steken of hij heeft al een
iri de nek of een mes in de
De schrijver Fran-ois (Claude
'ur) die haar op het strand te-
it en subiet in liefde ontsteekt
leen in leven omdat hij haar
in grappen vermaakt en verder
jetast laat. Ze is zo hulpeloos
onaanraakbaar, dat ze een fa-
lantrekkingskracht op mannen
[ent: de advocaat Marc (Alain
is zo aan haar verslaafd dat
in huwelijk, zijn praktijk en
lijn leven ervoor over heeft om
>oor het krankzinnigengesticht
loeden waar ze natuurlijk
Luis hoort,
niet bepaald een goede ge-
om bjj een thriller het pu-
|al in het eerste halve uur op de
je te stellen van de stand van
>n t£- Lautner doet dat wel, met het
-,n(jlg dat zijn verhaal zich vleugel-
jvoortsleept. Mireille Darc en
ae Brasseur weten van hun
nieP nog wel iets aardigs te maken
r dep sfeertje van Nice in de winter
ïer eens wat anders dan anders,
IAlain Delon speelt zo afschu-
op zijn routine dat men bij de
stralende glimlach op een
acht moment al neiging heeft
eens fiks door elkaar te schud-
trekt zich daar niets van aan
acht onverdroten voort.
rdam-Saskia, 18 jr.
Wolman over een soort Madame Bo-
vary in het Jeruzalem van de jaren
vijftig. De mooie vrouw, getrouwd
met een brave doch saaie man, wordt
gekweld door (wens)dromen over
twee Arabische jongens met wie ze
opgroeide. Langzaam besluipt haar
een zenuwinstorting of krankzinnig
heid. De stad Jeruzalem, grauw in de
regen en goud in de ondergaande zon,
speelt er een grote symbolische rol in
en de film is behalve een psycholo
gisch vrouwenportret ook wel dege
lijk een treurzang over verloren on
schuld, verloren samenleven en ver
loren liefde tussen Arabieren en Jo
den.
The Dreamer
Eveneens van Dan Wolman is 'The
Dreamer'. Het is zijn eerste (uit 1971)
en als debuut bewonderenswaardig,
maar als film na een uitstekend begin
te traag, te vaag en te behaagziek.
Hij .gaatover een jongen die helpt in
een bejaardentehuis en zijn mooie re
latie met een oude vrouw bijna schip
breuk ziet lijden op zijn sexuele ver
houding met een jong meisje.
Peeping Toms
Van geheel ander kaliber zijn de
films van Uri Zohar (zowel regisseur
als hoofdrolspeler). Hij houdt van
een bepaald soort populaire Italiaan
se films en steeks die liefde niet on
der stoelen of banken. 'Peeping Toms'
gaat over jongens op het strand die
meisjes versieren en hun dagen ver
doen. 'Big Eyes' over een man die
het liefhebben niet kan laten en
daardoor voortdurend in moeilijk
heden raakt met zijn vrouw en zijn
minnaressen. Hijgend rent hij van
her naar der, steeds uitleggend en
verklarend zonder slot of zin. De
films zijn comedies met een lichtelijk
tragische ondertoon en zeer amusant
om naar te kijken, vooral door de
vele voortreffelijk geobserveerde de
tails. In beide speelt de bekende
Een scène uit de film Het mon
ster in monnikspij
Christopher Lee en Peter Cushing
voeren in de griezelfilm-wereld een
meedogenloze en eindeloze strijd als
Dracula de vampier en de geleerde
professor. In 'Horror Express', ge
regisseerd door Gene Martin, trek-
Het bestuur van de scholengemeenschap voor
VWO en HAVO
Christelijk Lyceum
te Alphen a/d Rijn
vraagt zo spoedig mogelijk een
die zal worden belast met de verzor
ging van de schooladministratie.
Ervaring in een dergelijke funktie is
vereist, terwijl het diploma MBA tot
aanbeveling strekt.
Salaris afhankelijk van leeftijd en erva
ring. Woning eventueel beschikbaar.
Alleen reflectanten van Protestants Christelijke
levensovertuiging kunnen voor benoeming in
aanmerking komen.
Schriftelijke sollicitaties binnen 14 dagen aan de
sekretaris van het bestuur, de heer J. Kalkman.
Vondelstraat 46, Alphen a/d Rijn.
'folksinger' Arik Einstein een grote
rol.
Chelouse Street
'The House on Chelouche Street' van
Moshe Mizrachi (een bekende regis-
sëur die onder andere 'Daughters,
daughters' maakte en ook in Frank
rijk filmde) confronteert ons met een
niet zo bekend Israëlisch volksdeel:
Spaans sprekende Joden uit de
Oriënt. Behalve de folkloristische
aantrekkelijkheid heeft deze nostal
gische film, die gesitueerd is in de
tijd dat Palestina nog net onder En
gels mandaat stond (1946) ons nog
iets anders te bieden: de fijngevoe
lig geobserveerde manwording van
een jongen, die zich moet losmaken
van de verslindende liefde van zijn
moeder.
Where is Daniel
De film met de veelbelovende opzet
is 'But where is Daniël Vax' van
Avrma Heffner. Een zanger, die zes
jaar in het buitenland heeft gewoond,
komt met zijn Amerikaanse vrouw
terug in Israël en gaat daar op zoek
naar zijn jeugd-idool Daniël Vax, die
op geheimzinnige wijze is verdwenen.
De mensen van vroeger die hij terug
vindt hebben allemaal hun proble
men en Daniël blijkt een windbuil te
zijn, een mislukte kletser, maar mis
schien is hij dat altijd wel geweest.
De film begint goed en eindigt uit
stekend, maar loopt in het midden
stuk vast in het zand van de wijd
lopigheid.
Amarcord. Fellini over zijn Rimini
in vier seizoenen. De gehele week in
Bijou, Hilversum.
Brother can you spare a dime. Bril
jante collage over de Amerikaanse
crisisjaren in film en werkelijkheid
van Philippe Mora. De gehele week
in The Movies, Amsterdam.
La Maman et la Putain. Indringen
de film van Jean Eustache over het
klimaat in Frankrijk na de mislukte
revolte van '68. 31 okt. en 1 nov. in
Filmhuis Wageningen.
Ich war ich bin ich werde sein. Voor
treffelijke analyse van de Chileense
arbeidersbeweging, gemaakt door
het DDR-team Scheumann en Hey-
nowsky. 5 nov. in Vera-Zienema,
Groningen.
L'Age d'Or en Le chien Andalou.
De eerste films van grootmeester
Luis Bunuel, gemaakt in 1928 en
1930. De hele week behalve zondag
en maandag in Filmhuis Shaffy, Am
sterdam.
La Notte. De film waardoor Michel
angelo Antonioni in 1961 beroemd
werd. Met Jeanne Moreau, Monica
Vitti en Marcello Mastroianni. 6 nov.
Zienema Drieluyck, Zaandam.
Klute. Geraffineerde thriller van
Alan J. Pakula met Jane Fonda en
Donald Sutherland. Vrijdag- en za
terdagnacht in Rialto, Amsterdam.
Pas si méchant pue ca. Bedroefde
komedie over een aardige bankrover
van de Zwitserse regisseur Claude
Goretta. De gehele week (ook za
terdags en zondags) in Kriterion,
Amsterdam.
Death in Venice. Film van Luchino
Visconti over verval en dood in Ve
netië, gebaseerd op Thomas Mann's
novelle 'Der Tod in Venedig'. De ge
hele week in Cine D, Amsterdam.
Scènes uit een huwelijk. Ingmar
Bergman's laatste en minst symbool-
beladen film. De gehele week in Ca
mera, Den Haag; Saskia, Arnhem en
Select, Delft.
C&^ütatAvoolale£i^e>if