'Ze willen zich op een goedkope manier van ons afmaken' Vandaag lllslllalll Ds. C. van Ginkel: wij breken nóg niet sdresser.: Personalia De mensen van de Amro TQ Bank weten er alles van. Betaald Antwoord raadt geen andere banken aan Ds. Rochus Zuurmond (Christenen voor het socialisme): Lastige vragen in vredesconferentie Namibische kerkleider weer uit gevangenis Te strenge man in Utrecht zou fataal zijn Nieuwe boeken DINSDAG 7 OKTOBER 1975 KERK - BINNENLAND TROUW/KWARTET 2 Dl door Aldert Schipper Bij een aantal Nederlandse kerkgebouwen worden komende zondag amanifesten' uitgereikt, waarin het nodige voorbehoud wordt gemaakt tegen een al te private en onpolitieke opvatting van de leer van de 'nieuwe levensstijl', zoals deze thans in heel wat kerken opgeld doet. Het stuk is afkomstig van de Nederlandse beweging 'Christenen voor het Socialisme' (cvs)die daarmee althans in ons land voor het eerst op royale wijze voor het voetlicht van de publieke belangstelling treedt. De cvs is ook in Holland tot open baring gekomen na de generaals- putch van september 1973 in Chi li. Over de hele wereld ontstond toen een solidariteitsbeweging en die christenen onder deze groep noemden zich alias, naar voorbeeld van de christenen in Chili, die Al- lende steeds gesteund hadden: 'Christenen voor het socialisme'. In ons land doen enkele honderden roomskathoheke en protestantse christenen aan de beweging mee. In een land als Italië heeft de groep massale aanhang. Dit vertelt de Delftse studentenpredikant Ro chus Zuurmond, die sinds kort lid is van de stuurgroep van de bewe ging cvs. Behalve in plaatselijke groepen komt de cvs eens per maand een dag in Utrecht bij elkaar. Voor de middag wordt doorgaans een stuk marxistische theorie bestudeerd en na de middag is er tijd voor theolo gie en bijbelstudie. Een kleine groep, een man of vijftig. Herhaaldelijk (onlangs nog in deze krant) wordt de cvs voor de voeten geworpen, hoe in Oost-Europa de mensenrechten ervoor staan. Ds. Zuurmond zegt daarop: 'Nog voor dat we een mond open doen moe ten we ons als het ware legitimeren met een forse anti-sowjet-belijde- nis. En als we daartoe niet meteen bereid zijn, dan zijn we eigenlijk meelopers van Moskou, iets waar in het geheel geen sprake van is. Aan hangers van het Oosteuropese soci alisme zijn er bij ons eigenlijk niet. Het socialisme in Latijns-Amerika en Zuid-Europa vindt onder ons meer aanhang. Toch is het voor de buitenwe reld wel van belang even te weten wat voor vlees men in de kuip heeft. Ja. maar de manier waarop dat gebeurt irriteert ons verschrikke lijk. Natuurlijk lopen bij ons ook de koude rillingen over de rug bij het horen over de stalinistische proces sen. Maar daarmee as het socialis me nog niet van de baan. Men wil zich op een goedkope mander van ons afmaken. Gollwitzer praat op de juiste manier over Oost-Europa. Hij is kritisch solidair. Maar Gollwitzer is veel minder leerstellig dan jullie. Zijn laatste boekje 'de kapitalisti sche revolutie' liegt er niet om. Het is lastig om te voorkomen dat je betweterig lijkt. Aan de ene kant moet je duidelijk laten uitkomen waar je staat, maar aan de andere kant moet je laten blijken dat het tevens een uitnodiging is om te reageren. Geldt dat ook voor jullie kritiek op de 'nieuwe levensstijl'? Natuurlijk. Een groot stuk van onze kritiek is van economische aard. Daarom bevat het manifest veel economische analyse. En dan vra gen we de mensen of de actie niet een beetje te a-politiek wordt op gedist. Eigenlijk zeggen we: die ac tie ds goed, maar hij moet duidelij ker in een politiek kader worden geplaatst. Hoe stellen jullie je dat con creet voor? De actie moet zo uitgewerkt worden dat de mensen een beetje benul krijgen van het krachtenveld waar in ze leven. Dat klinkt ook niet zo erg con creet. Je moet van de cvs ook geen eigen concrete politieke actie verwachten. We willen ruimte maken voor poli tieke betrokkenheid, die we dan vervolgens in een politieke partij of een vakbond realiseren. Bij de mensen in de kerk ds vaak zo wei nig politiek bewustzijn. Ook bij col lega's merk ik dat. We leven dn een kritieke periode, met de economische recessie en de te verwachten rassenmoedJijkheden. Een fascistoïde wending zit er ge woon in. Wat gaat de kerk dan doen? De Bekennende Klrche was vijf jaar te laat. Daarom staan wij nu alvast maar op. En we proberen tegengas te geven en een aantal vanzelfsprekendheden te doorbre ken, Bijvoorbeeld dat je als chris ten anti-socialist hoort te zijn. Dat heeft als gevolg dat je de natuurlij ke bondgenoot wordt van iedereen, die ook anti-socialistisch is. Daar om zeggen wij: Wij zijn christen, wij zijn orthodox. Desalniettemin is onze politieke theorie marxistisch. Men moet eraan wennen dat je dat theologisch heel goed kunt verdedi gen. Dorothee Sölle vindt het mar xisme een te arme voedingsbodem om je menselijk te kunnen ont plooien. Op dat punt staat Dorothee Sölle in de traditie van de Duitse en Zwit serse christen-socialisten. Wij zien dat iets anders. De marxistisch- lenindstische theorie gaat uit van de werkelijkheid, met al haar harde kanten. Die marxistische analyse moet ook kil wezen. Dan mag je er vervolgens emotioneel op reageren. Maar waar de marxisten de baas zijn, is het ook zo klinisch en koud. Ik begrijp wel wat u bedoelt. Maar kom eens bij een Italiaanse com munist ais Gramsci, dat is een heel verschil. Die spreekt gewone taal. Ik zou niet weten, waarom je je daar niet menselijk zou kunnen ontplooien. Maar Gramsci is nergens de baas geworden. Lenin wel. En in de Sowjet-Unie waar Lenin de leiding heeft genomen loopt de zaak niet zo best. Ik geloof dat de ontwikkeling in dat land bijna onvermijdelijk was, omdat het feodaal was en boven dien bedreigd werd vanuit het Wes ten. Maar de hoog-ontwikkelde in dustrielanden zitten in een andere uitgangspositie. Wij hoeven niet een geforceerde economische groei door te maken, maar wij moeten naar een stabiele economie toe. Dat geeft ons wellicht de mogelijkheid de bestaande vrijheden voor de ge wone mensen te behouden en zelfs uit te bouiwen. Bij Marx en Lenin hoort het geloof af te sterven. Begint dat al bij u? Volgens de marxistische theorie is het geloof een uiting van een ver keerd bewustzijn 'dat zal afsterven, als het bewustzijn de werkelijkheid weer juist ziet. Met de religiekritiek van Karl Barth in mijn achter hoofd kost het me geen moeite om dat te onderschrijven. De vorm van religie waar ik dagelijks tegen op loop is inderdaad een uiting van een verkeerd bewustzijn. Je hoeft geen marxist te zijn om dat in te zien. Maar ik geloof dat Marx en Lenin nooit in aanraking zijn ge komen met de profetische kern van de bijbelse verkondiging. Dat blijkt uit wa.t Lenin over het christendom schrijft. Ik vind overigens wel dat we opnieuw met de marxisten moe ten praten over het geloof en het Christus-belijden en over wat atheïsme nu eigenlijk is. Helaas is dat op het moment niet overal mogelijk. Wat voor theologie zit er achter uw keus voor het marxisme? Ik spreek alleen voor mezelf, niet voor de cvs. De verkondiging spreekt van een God die geschiede nis maakt, die bezig is mensen te bevrijden. Als je dat hoort, kun je natuurlijk zeggen: dat slaat alleen maar op mijn innerlijk. Dat lijkt Ds. Rochus Zuurmond dan niet-poiitiek, maar in feite be vestig je daarmee de bestaande toestand. Of je zegt: de verkondi ging slaat duidelijk op de werke lijkheid, waarin we leven. God heeft deze wereld niet aan haar lot overgelaten. Maar dan vraag je je direct af: waar zie ik daar iets van. Het lijkt of ik Aantjes hoor spreken. Ja, ik hoor het ook bij Aantjes. Dat ds natuurlijk tussen al die politieke opportunisten een gave man. Maar hij overschat de betekenis van zijn eigen groep. Dat hebben de confes sionelen altijd al gehad. Die zien het. evangelie als een idee dat zij in werkelijkheid moeten omzetten. Dat is een stukje burgerlijke ne- gentiende-eeuwse filosofie. Ik vraag niet: hoe zullen wij chris tenen. nu een christelijk plan tot wereldverbetering in praktijk bren gen, maar waar zien we de tëkenen van Gods handelen in deze wereld? Dan ds het zaak om daar bij te zijn en je daar in te zetten. Er is natuurlijk niemand in onze beweging, die de illusie heeft dat er binnen afzienbare tijd hier een so cialistische revolutie zou plaatsheb ben. Aan de ene kant is een revo lutie noodzakelijk, maar aan de an dere kant zijn de mensen er nog niet aan toe. Als wij de komende tijd een beetje tegendruk tegen de verrechtS'ing kunnen geven, nu dan zijn we al heel tevreden. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Femina (1) In Trouw van 3 oktober lees ik, dat B. en W. van Rotterdam 'dreigden' de politie en de brandweer terug te trekken van de Femina-Beurs als niet alle toeristische reclame voor Spanje achterwege gelaten werd. Een duidelijker bewijs van linkse dictatuur in Rotterdam kan niet geleverd worden. Zwolle J. M. Enklaar-Reulman Femina (2) Volgens Uw berichtgeven zou de gemeente Rotterdam gedreigd heb ben om politie en brandweer van de damesbeurs Femina terug te trekken als op die beurs verdere aandacht aan Spanje zou worden gegeven. Ik betwijfel de juistheid van dit bericht. Zo'n dreigement van ge meentezijde zou om redenen van behoorlijk bestuur en veiligheid dermate ernstig zijn, dat een mi nister van binnenlandse zaken ge dwóngen zou worden de Rotter damse burgemeester een ambtelijke waarschuwing te geven. Zelfs ont slag zou in dit geval ndet te zwaar zijn. Bij mijn weten is een derge lijk optreden zoals in Rotterdam zou zijn vertoond in Nederland niet eerder gepasseerd. Lisse J. A. Bom Immers veel mensen uit zijn eigen kring zien er geen enkel bezwaar in om op bezoek of op vakantie te gaan naar aan land met een com munistisch regime. En hoe daar met menselijke vrijheden omge sprongen wordt, is ons allen wel bekend. De Wilp H. Klein Ikkink AMSTERDAM Ds. C. van Ginkel, gereformeerd predikant te Heinenoord, meldt ons mede namens zijn collega W. van Bentliem te Nieuwland (Dr.) dat ons bericht onder het hoofd: Drie domi nees breken met gereformeerde kerken, enigszins voorbarig is. Spanje (22) Wij moeten als christenen de lef hebben om ons tegen alle onrecht te keren en vóór rechtvaardigheid te zijn, onafhankelijk, of het nu bij, vriend of vreemde is. En dat in het besef dat wij ook geen lieverds zijn. Dat wij ons ook moeten bete ren (verbeteren, bekéren). Dat wij ons niet als farizeërs moeten ge dragen: zijn nu plotseling alle pro- dukten uit Spanje taboe? Zoals eerst die uit Zuid Afrika? Of die uit Chili, straks die uit Amerika Schijnheilig heet dat! I Zutphen J. de Vries Spanje (23) Spanje (21) Uit de reacties van de Spaanse regering op onze massale demon stratie in Utrecht, moeten we wel concluderen dat dit Indruk gemaakt heeft. Grote waardering heb ik voor de manier waarop de minister-pre sident zijn vlammend protest liet horen. F. J. de Jong Nuenen De waardige manier van proteste ren ontbrak mijns inziens bij de premier, die het zo nodig vond ons met vakantie gaan naar Spanje in een kwaad daglicht te stellen. Zo'n uitspraak ligt, dacht ik, niet op de weg van deze minister-president. Spanje (24) HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zljds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM-/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Posbus 101. ZWOLLE: Melkmarkt 56. Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. De schrik sloeg mij om het hart toen ik voor de TV moest horen hoe onder de toespraak van bis schop Zwartkruis, naast wie dr. Van den Heuvel stond, nota bene met volle borst de Internationale werd gezongen. Onbegrijpelijk! Je vraagt je dan, erg onder de indruk, toch wel even af: 'was dit alleen maar een bijeenkomst van protesterende mensen, of werd dit bedoeld als een meeting van de Partij van de Arbeid'. Als ons volkslied gezongen was zou alles bij mij heel anders zijn overgekomen. Het Wilhelmus had daar moeten klinken. Arnhem K. E. Vegter Onze auto (13) Met stomme verbazing las ik de reprimande van mijnheer Eshuis (onze auto 8. 22-9) aan mijnheer Broos (auto 3, 17-9) B. verheugt zich, fietsend, over het behoud van een goede gezondheid. Komt niet te pas. zegt E. Hij mocht God wel eens danken. Hoe weet E. eigenlijk dat B. dat niet doet? Omdat hij er niet over in de krant schrijft? Wat is het moeilijk om zich oprecht in andermans gezondheid te verheu gen! Gorssel S. van Reijendam-Vos Op het ogenblik waarop de verkla ring verspreid werd was de daad werkelijke stap door hen nog niet gezet. De zinsnede: 'Wij scheiden ons af van hen die door dwaalleer of dulding daarvan zich schuldig maken tegenover het lichaam van Christus en mitsdien tegenover Hemzelf', werd in de verklaring na melijk voorafgegaan door deze woorden: 'Moet dan heden uw keus niet duidelijk zijn: wij scheiden ons af' enz. De vraag is namelijk aan de verga dering voorgelegd of het niet de hoogste tijd is het kerkverband te verbreken. Wat de predikanten Van Ginkel en Van Benthem betreft kan op dit moment van een officië- Groei prot theologische faculteit te Brussel BRUSSEL Bij het begin van het nieuwe academische jaar werden aan de Nederlandstalige afdeling van de protestantse theologische faculteit te Brussel 19 eerste jaars studenten Ingeschreven: vijf Bel gen en veertien Nederlanders. Een dergelijk aantal werd in het 25- jarige bestaan van de faculteit niet eerder bereikt. Libanon In zijn artikel 'Libanon, een wan kel geheel' in Trouw van 4 oktober komt dr. A. Wessels tot de conclu sie: 'zolang het Palestijnse vraag stuk niet wordt opgelost, althans een weg wordt bewandeld die tot een rechtvaardige oplossing kan leiden, zal een gevaarlijke polarisa tie ook tussen de verschillende godsdienstige groeperingen het ge volg zijn'. Het ligt voor de hand te stellen, dat zij naar hun eigen toe komstige staat moeten gaan, in hetzij geheel hetzij een deel van het voormalige Britse mandaatsge- bied Palestina. Immers, in Jorda nië zijn zij niet langer welkom, in Syrië wordt hun vrijheid aan ban den gelegd en in andere Arabische staten zijn zij nog minder welkom. Maar zal in een 'democratische staat Palestina, met gelijke rechten voor Joden, christenen en moslims', zoals de PLO als programma heeft, meer rust heersen dan nu in Liba non? Of zal zo'n staat juist een vuurhaard worden waarbij vergele ken de huidige bloedige conflicten in Libanon tussen christenen en moslims, tussen bezitlozen en bezit- tenden en tussen ideologisch links en ideologisch rechts nog maar kinderspel zijn? Wie zo'n Palestijn se staat voorstaat ten einde de vrede in het Midden-Oosten te ver zekeren. doet wel, zich deze vraag te stellen. Amsterdam Dr. Hénriette Boas le breuk met het kerkverband (nog) niet gesproken worden. Eerst zullen kerkeraad en gemeente ge raadpleegd worden. SIOFOK Op de bijeenkomst van de christelijke vredesconferentie die gehouden werd in het Hongaar se Siofok heeft de theoloog prof. dr. James Will van Princeton de ker ken in Oost-Europa opgewekt hun standpunt van terughoudendheid bij het bespreken van maatschap pelijke kwesties te verlaten. 'Ik weet dat veel kerken in socialisti sche landen een periode van profe tisch zwijgen hebben aangenomen, als boeie voor hun verwaarlozing van het proletariaat en hun verzet tegen de revolutie. Zij hebben ook noodzakelijkerwijs een strategie ontworpen om hun trouw aan de socialistische maatschappij vorm te geven. Hebben zij hun principiële loyaliteit intussen zo afdoende bewe zen, dat zij nu moeten beginnen thuis ook weer een profetisch ge luid te laten horen?', vroeg Will. Hij ging verder: 'Is het voor onze Russische broeders werkelijk nodig hun maatschappij alleen maar te loven, alhoewel wij allen weten dat ook daar geen volmaakte bevrijding en gerechtigheid tot stand gekomen is?' De woorden van Will veroor zaakten een levendig debat onder de 160 deelnemers aan de confe rentie en over de Amerikaan werd honende kritiek uitgestort door de afgevaardigden uit de Oosteuropese landen en uit de ontwikkelingslan den. Secretaris Met ingang van 1 november is mr. J. Th. H. C. van Ebbenhorst Tengbergen benoemd tot particulier secretaris van prin ses Beatrix en prins Olaus. Hij wordt tevens hoofd van het parti culiere secretariaat van de prins en de prinses. Mr. Van Ebbenhorst Tengbergen volgt mr. J. T. Warmenhoven op, die deze functie sinds 1 december 1971 heeft vervuld en nu terug keert naar het ministerie van bui tenlandse zaken. Mr. C. van Ebben horst Tengbergen (geboren in 1935) is werkzaam geweest op de Nederlandse ambassades te Belgra do, Kopenhagen, Yaounde en War schau en bij de Nederlandse delega tie bij de conferentie voor veilig heid en samenwerking in Europa te Genève. Hij is gehuwd en heeft drie kinderen. De werkgroep Betaald Antwoord stelt voorop dat 'zolang de politieke en economische (wereld) orde is zoals die is en een rechtvaardiger wereldsamenleving nog onvoldoen de ontwikkeld is, is er geen enkele waarborg te geven tegen het maken van vuile handen als gevolg van ons omgaan met geld, ook ons ei gen verdiende, gespaarde of hoe dan ook verkregen geld; er is echter verschil in vuile handen je krijgt ze omdat je niet anders kunt wegens het ont breken van een schone wereld, óf je maakt ze omdat je meedoet aan zaken, waarvan je kunt weten dat er ernstig onrecht aan vast zit en die je zou kunnen vermijden; deze overweging bepaalt ook het beleid van de Wereldraad van Kerken en het optreden van 'be taald Antwoord' tegenover de AM- RO-bank: het richt zich tegen het speci fieke geval van rechtstreekse on dersteuning van het zonder meer op onrecht berustende apartheids- regime van de Zuid-Afrikaanse re gering. Tegelijk wordt op die wijze nadrukkelijk de aandacht gevestigd op het algemene verschijnsel van onze betrokkenheid in het, in de bestaande politieke en economische orde ingebakken onrechtJDe werk groep stelt vast dat er naast de WINDHOEK De directeur van de theologische hogeschool in Wind hoek, ds. Zephanja Kameeta, is na drie weken eenzaam opgesloten te hebben gezeten uit de gevangenis ontslagen. Ook de theologie-student Festus Nahole is op vrije voeten gesteld. Er zijn nu nog ongeveer twintig kerkleden in eenzame ge- vangenischap. Kameeta heeft gezegd dat hij goed behandeld werd en om de dag ver hoord werd. Het is hem evenwel niet mogelijk, naar het buitenland te reizen, omdat hij geen pas heeft. Hij was uitgenodigd voor enkele gastcolleges in het oecumenisch in stituut in Bossey. Dl ze u AMSTERDAM De werkgroep Betaald Antwoord voelt er niet voor diegenen, die hun relatie met de AMRO-bank opzeggen een andere bankrelatie aan te bevelen. Wel wijst de werkgroep op en kele alternatieven, zoals banken, met ideële doelen, zoals coöpera tieve en spaarbanken. Ook wijst de werkgroep op de Postgiro en de rijkspostspaarbank. Tenslotte is er in de toekomst de mogelijkheid om geld te investeren via de oecumenische ontwikkelingscoöpe ratie van de wereldraad van kerken, die binnen afzienbare tijd in ons land gevestigd zal worden. AMRO-bank nog andere banken in ons land zijn, die relaties met Zuid- Afrika hebben. Bij de AMRO-bank is er sprake van welbewuste deel neming aan leningen aan de rege ring van Zuid-Afrika, waarbij ge bruik gemaakt wordt van door de bank beheerde gelden, dus ook van het geld dat rekeninghouders aan de bank ter beschikking stellen, doch zonder dat met hen over het gebruik van het geld overlegd is. SPAANSE FURIE Eigenlijk was dat bijzonder juist wat die Rotterdamse politieman in een KRO-radio-uitzending van! vrijdag jl. zei. Het ging over men sen, die in zo'n geval als nu van die demonstraties tegen het dood schieten van vijf mensen in Spanje altijd meteen met de zure opmer king komen: waarom protesteren ze dan niet tegenen dan komt er een ander voorbeeld van onrecht. Hij zei nl.: dan vraag ik altijd meteen: heeft u dan tegen dat andere onrecht gedemonstreerd? Hij had gelijk. Mensen die altijd vinden dat je dan tegen de hele wereld moet protesteren gebruiken i dergelijke goedkope opmerkingen meestal om een alibi te hebben, Laat iemand eerlijk zeggen: ik de monstreer niet tegen Spanje,, want ik vind 't niet zo erg. Hij kan dat van mij staande houden, ook al is hem al uit den treure duidelijk gemaakt dat de gewraakte politiea genten geen gewone agenten zijn, maar uitgerekend die agenten die in de tijd van het nationaal-socia lisme in dit koudere noorden SS,- ers en SD-ers genoemd werden, dus folteraars en martelaars. Wie nogL twijfelt over de vergelijking moetL maar eens naar Franco luisteren g Het zijn natuurlijk opnieuw i metselaars en communisten dje gedaan hebben. Hitler had ook lijstje. Intussen worden de kraj ten wel openbaar en kan men gemakkelijk gewaar worden wd,e,'j heil identificeren met de bestaai' toestand en wie nog uitzien een werkelijk leefbare wereld, zit het maar in twee minuten stl maar 't komt er uit. En zou het kunnen zijn dat daarom zo'n d: te ontstaat om Spanje omdat ondanks de tachtig-jarige borl< een beetje op dat land, en'! v<' 'gesteld zijn? We gunnen ze1'ge dictatuur. NED. HERV. KERK Beroepen te Westmaas: J. van Dul leman te Klaaswaal; Waddinxveen: dr. C. A. Tukker te Kamerik; U i Uitgeest-Akersloot 'Herv-Geref.-fe- deratie' (toez.)P. van Die te Wol- faartsdijk; te Amersfoort en WIjif bij Heusden: J. Westland id Schoonrewoerd, die bedankte vooi' Capelle a.d. IJssel, Ede en. Nïjkerk, Aangenomen naar Ootmarsum: T Tijsma te Marrum en Westernij; 1 kerk, die bedankte voor 's Graven^ deel en Exloërmond. Beroepbaar: kand. A. Boer, F. Dondersstr. 34 bis, Utrecht (eventfo part-time) (Verb, ber.) Aangenomen: naar Echteld H. Eda Vermeulen te Emmer-Compascuumjc: GEREF. KERKEN Beroepen te Schoonhoven-Willeg^n Langérak: J. yi. Zijlstra te Doezun if (verb, ber.); te Nieuw Vennep: Gvl: Rang te Soest; te Den Haag Oost C. M. Overdulve te Pijnacker-Noot dorp. CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Lisse en te Rotterdam^ Oost: J. Germs, kand. te Amersft foort; te ZwaagwesteindeJ. Oosge terbroek, kand. te Apeldoorn. Aangenomen naar Leeuwarden: .Bfru v. d. Kamp te Stadskanaal. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor 's GravenzandeAte Bac te Boskoop; voor Borssele: Hp Ligtenberg te Terwolde: voor Schep veningen (als legerpredikant) Wageningen: J. W. Verwey te H,|e Ambacht. Beroepen te ScherpenisseA. Breg man te Rijssen, OUD. GEREF. GEM. Bedankt voor Den Haag: A. Kot t e IJsselmuiden. Kardinaal Alfrink: MILAAN 'Ongetwijfeld is het moeilijk de juiste man te vinden. Een bisschop van Utrecht, die te streng, te autoritair, te weinig be reid is tot dialoog, zou voor de kerk van Nederland fataal kunnen zijn en niet alleen voor de kerk van Nederland'. Aldus kardinaal Alfrink in een interview met twee Italiaan se 'vaticanistl' (journalisten gespe cialiseerd in de Vatikaanse bericht geving). De interviews zijn in grote opmaak zondag gepubliceerd in de 'Corriere Delia Sera' in Milaan en 'II Tempo' in Rome. Kardinaal Alfrink ver klaarde: 'Wanneer men de Neder landse bisschoppen verwijt proble men te hebben geschapen, waaro ver de verantwoordelijken in de universele kerk zich opwinden, dan zit men er volkomen naast'. Niet de bisschoppen hebben de problemen geschapen, maar zij hebben ze slechts geconstateerd en naar zo goed mogelijke oplossingen gezocht. Het resultaat hiervan is, dat de kansen op een schisma op het ogenblik ver verwijderd liggen. 'De genen, die in principiële vragen afwijken, stichten geen nieuwe kerk, zij maken zich van haar los en daarmee basta'. De kardinaal keerde zich bovendien tegen de opvatting, dat de spannin gen ip de r.k. kerk van Nederland groter zouden zijn dan elders. 140 blz. prijs ƒ14,50 (gebonden). Anaïs is een beroemdheid vanweg1* haar dagboeken, waarvan tot o heden twee delen in vertaling b uitgeverij. Bert Bakker uitkwameia 'Een spion in het huis van liefde' i bij mijn weten de eërste in onr® taal vertaalde roman van haa hand. Het verhaal heeft niets mr spionage te maken, Slthans nie met wat mer. daar gewoonlijk on der verstaat. De hoofdpersoon een vrouw die zichzelf analyseert haar liefdesrelaties. In deze analj ses probeert zij volkomen eerlijk i zijn, waardoor zij gepresenteerd wordt als een dubbelhartige vrouï die op zoek is naar primitieve vita liteit, naar relaties zoals een kim die zou leggen, maar ook naar f diepten van de geest. Bij lezing van 'Een spion in be huis van liefde' moest ik regelmati aan 'Van de koele meren des dood: van Frederik van Eeden denken dezelfde genuanceerdheid, hetzelfd afwegen van gevoelsimpulsen. Mis schien heeft dit te maken met hl feit dat zowel Van Eeden als Anal Nin als psychotherapeut werkzaal zijn geweest. 'Een spion in het huis van liefde' echter wel in een modern jasj gestoken: de vrouwelijke hoofdper soon wordt in haar eerlijkheid nie gestimuleerd door een psychiater maar door een leugendetector. Eer technisch voorwerp dat wat vreen* aandoet in deze wereld van liefde, genot, schuld en angst. Al

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2