3oed gebruik van :heatermogelijkheden Socialisten pleiten voor de 'samenwerkingsschool' )verijssels orkest jaf drie primeurs Haagse Comedie start met avondje vermaak Orkestenbestel moet eens op de helling jeuw programma 'Shorts' Van Kemenade kan 'neutrale' positie niet langer volhouden omponisten leidden eigen werk in Drs. T. M. Gilhuis: 'Principieel een onmogelijkheid' Te veel zangers in vocalistenfinale concours Den Bosch Kijken en luisteren in Maastricht SEPTEMBER 1975 BINNENLAND-KUNST (or André Rutten ILEM De kleine thea- ;p Perspekt, die vorig sei- 'Rabenshalle' speelde, fcft een nieuw programma ir, dat 'Shorts' heet. Het be at uit twee delen, die los van staan: 'Palais Mondo Bi- en 'Shit and die"*. I "Palais' is een Vlaamse kermis- Daar is eerst de voorkant, met peurde lampjes èn fraaie sohil- r gen. van te zien, maar na een feje worden alle onderdelen er- omgedraaid en dan is er het eitje binnen in de tent ont- n. Voor de tent voert de eige- per microfoon een luide strijd de luidsprekers van andere Sattracties, binnen wordt er I kleine show vertoond met en- i losstaande nummers. Het acte- beperkt zich meestal tot het pig, overdreven aanduiden van akkelijk herkenbare figuren. dat wordt wel aangevuld met he technische grapjes. himmenspel van de scènes, 'liefde bij de jtenaren' is een kort schim- spel. Een Egyptische schone zit et bad, haar minnaar stapt er bij naar dan zie je het bad omdui- Uit. In een andere spènè chijnt er een grote dranken'au- aat. De mijnarbeidéï haalt er het drukken op knoppen eerst bekertje koffie, uit, het roerdin- i, een "Broodje. Als zijn baas op knop drukt komt er een kittig s sje uit met van alles voor de b keurig op een dienblaadje. Shit and die' wordt er gespeeld een oude Wild-West-film. Die dt vertoont op een projectie- rm, dat vóór op het toneel ;t, maar gaat een keer of wat in gespeelde scènes, waarbij het gezwollen spreken in het Ame rikaans doorgaat. Vertaling geprojecteerd De Nederlandse vertaling ervan, die meestal op een grappige manier niet letterlijk is, wordt boven het toneel geprojecteerd. Een van de aardigste effecten in dit deel is het terugroepen van een trein, die je net via geluid en lichtflitsen een klein prairiestationnetje hebt horen en zien voorbijschieten. Je hoort hem stoppen en terugstomen, en dan verschijnt er in het echt de nabootsing van de laatste coupé met een da-me erin. Als de passa giers zijn ingestapt en de trein )r R. N. Degens ICHEDE Bij de meeste concerten onder leiding van Willem Frederik Bon die ik hoorde, werd alve gemusiceerd ook veel gepraat. Bon (35) houdt er blijkbaar van, het contact met zijn con- publiek niet alleen via het orkest maar meer persoonlijk met een praatje vooraf tot stand te igen. wget ook anderen te bewegen te,-<ïoen. En zo waren de com- sten Ure zaterdagavond in En- de dóór -het Overijssels Phil- nonisch Orkest gespeeld wer- min of meer gedwongen hun :en mondeling bij het publiek e lelden. Willem Frederik Bon, die ook eigen werk dirigeerde, ging dat il vlot; hij wist ook precies >eg te vertellen van zijn 'Qua- prophetdes de Nostradamus' om luisteraars duidelijk te maken hem voor ogen stond toen hij muziek schreef. Dat hij de van angst en verschrikking in ttodlotsvoorspel 1 ingen voor het 1999 van deze 16e eeuwse 'pro- erg suggestief had getroffen in muziek (voor sopraan en or- kwam bij mij niet zo duide- over. Ook in dit werk, waarin he de Vink knap de sopraan- Ij vertolkte, bleef Bon naar smaak teveel de esteticus, die I hier weer met veel gevoel voor rast en evenwicht smaakvol klankkleuren speelde: als dit voor-echo van een wereldcata- phe moet zijn zal het allemaal meevallen, dacht ik al luiste- mu hieruit kunnen concluderen het misschien beter is, vooraf maal niets over een nog niet end uit te voeren werk te zeg- Wat de andere Inleidende ponisten dan ook met zóveel 1 tien deden: en waarvan zij wel degelijk bewust waren, r goed. het geeft toch wat con- en je ziet tenminstevooraf wiens muziek je van doen mponiste- dirigente vond ik het wel met de uiterllj- verschijning van de kordate, ■mante Tera de Marez Oyens Pen dat zij maar vijf minuten te had om met haar 'Introduzi- kllnkend te bewijzen dat het een aanzetje ging: een stuk zichtig geïnstrumenteerde on- feheid. die aan het eind op- lt maar niet af is Zij dirigeer - het zelf en bewees daarmee dat zeldzame combinatie van com- Bte-dirigente bij haar wel in >e handen ls. van Bon en Marez-Oyens was erder elders gespeeld; maar er ook primeurs deze avond: Symphonletta van Harry er. een stuk voor hobo's en ®t van Walter Hekster, en een 'ert voor elektronisch orgel en st van Lex van Delden. met de laatste te beginnen: hij Willem Frederik Bon, vlotte prater verklaarde oprecht niet veel heil in een toelichting te zien. Maar hij bleef toch een tijdje aan het woord om uiit te leggen dat dit stuk werd geschreven uüt bewondering voor Bernard Drukker (de vroegere Am sterdamse Royal-theater organist) die het zover kreeg dat het elektro nische toetseninstrument, ook wel pijploos orgel genoemd, als hoofd vak-instrument op de conservatoria werd aangenomen. Dan moet er ook literatuur voor komen. En to zo'n geval Is CRM niet te beroerd voor een aantal opdrachten. Waar uit ook dit 'Concerto per organo elettronico e orchestra, opus 100' van Van Delden ontstond. Méér dan dat Drukker het vaardig speelde kan lk er niet van zeggen. De steriele glib berigheid van de klank van zo'n instrument smoort de beste bedoe lingen, zowel van componist als re censent. Nooit uitgevoerd Van Harry Mayer (61), intelligent schrijver over o.a. twaalftoonsmu- ziek, was er een wat schools werk uit 194348 genaamd 'Symphonlet ta' dat nog nooit was uitgevoerd. Mayer wees in zijn inleiding op het grote verschil tussen iets aan de schrijftafel uitdenken en het in klank horen. Ik vermoed dat dit laatste hem in dit geval wel tegen gevallen zal zijn. Afgezien van een nogal overdadig, te pas en te onpas gebruik van wat volgens de moderne bespelingstech- niek allemaal mogelijk en geoor loofd is, bleek Walter Hekster voor door Piet Hagen In 'Palais Mondo Bjzarro' van de technische theatergroep Perspekt krygt de "baa§'een beter verzorgde lunch dan de gewone mijn- arBeidè^ weer optrekt, verdwijnt niet de coupé want daar moet nog in gespeeld worden maar het stati onnetje. Het aardige van dit alles ls, dat het geen andere pretentie heeft dan leuk spelen met theatermogelijkhe den, en dat het niet naar een gladde perfectie streeft maar ge woon gezellig en heel vindingrijk aanklungelt. Perspekt noemt zichzelf een techni sche theatergroep. Zij bestaat uit tien mensen, van wie er vijf ook acteren. Zij gaf haar eerste voor stellingen van dit programma ook weer in de Haarlemse schouwburg, waar zij een vooral Jongeren-pu bliek zeer goed beviel. AMSTERDAM Vele jaren is de verzuiling van het onderwijs een onderwerp geweest, waar aan de Partij van de Arbeid lie ver niet haar vingers brandde. Het ziet er echter naar uit dat de P.v.d.A. deze 'pacifistische' houding in de kwestie van de verzuiling gaat verlaten. De duidelijkste aanwijzing ln deze richting is een artikel in het mei nummer van Socialisme en Demo cratie, het maandblad van de Wiar- di Beekman Stichting. In dat arti kel wordt de samenwerkingsschool, waarin verschillende levensbe schouwingen elkaar 'ontmoeten' ge propageerd als de schoolvorm van de toekomst. Openbaar en bijzon der onderwijs zullen wel blijven bestaan, maar daarnaast moet de samenwerkingsschool juridisch ruim baan krijgen. Want 'het mo del van de ontmoetingsschool is elke democratische doorbraakpartij op het lijf geschreven'. Stérker nog: ook christendemocratische partijen zouden het ideaal van de ontmoetingsschool moeten delen. Het pleidooi in Socialisme -en De mocratie is ondertekend door -A. A. de Bruijn, leraar te Rotterdam en lid van de bestuurscommissie van de samenwerkingsschool in zijn woonplaats Waddinxveen, D. A. Th. van Ooyen, katholiek priester en lid van de Tweede Kamer voor de PvdA, en prof. dr. J. P. van Praag, oud-voorzitter van het humanis tisch verbond. Zij dringen aan op herformulering van de onderwijs- paragraaf in het beginselprogram ma van de Partij van de Arbeid, dat naar hun smaak tezeer uitgaat van de klassieke driedeling van het onderwijs en nieuwe ontwikkelin gen (zoals het ontstaan van sa menwerkingsscholen) te weinig sti muleert. Gezien de grote belang stelling die zij in het land vöor samenwerkingsscholen bespeuren, vinden zij een aktieve politiek ter bevordering van de ontzuiling no dig. In dat verband willen zij ook artikel 208 van de grondwet Chet geven van onderwijs is vrij, behou- 1 dens het toezicht der overheid...') ter discussie stellen. Of het artikel in Socialisme en Democratie inderdaad meer is dan een slag in de lucht zal spoedig blijken. In september verschijnt een concept van een nieuw begin selprogramma van de PvdA, waar over het partijcongres van volgend jaar dan moet beslissen. Voor de actuele politiek nog belangrijker is het debat dat de socialistische mi nister Van Kemenade heeft toege zegd over zijn interpretatie van de vrijheid van onderwijs. Proefschrift Van Kemenade is in 1968 gepromo veerd op een onderzoek 'De katho lieken en hun onderwijs'. Daarin signaleert hij bij steeds meer ka tholieke ouders en docenten een voorkeur voor levensbeschouwelijke samenwerking, althans in het MM HhhJ A. Th. van Drs. T. M. Gilhuis giSiiiS' i jtSiH'i Élll Prof. dr. I. P. van Praag voortgezet onderwijs. Dat proef schrift heeft grote invloed gehad op het denken over de samenwer kingsschool. Sinds Van Kemenade minister is heeft hij zich echter angstvallig op de vlakte gehouden op dit punt. Zijn optreden viel samen met het vertrek van staats secretaris Schelfhout, die zijn ijve ren voor meer grondwettelijke ruimte voor de samenwerkings school met een politiek doodvonnis had moeten bekopen. Maar Van Kemenade kon deze 'neutrale' positie in de kwestie van de verzuiling niet langer volhouden. Als bewindsman is hij verantwoor delijk voor een beleid dat steeds meer gaat in de richting van schaalvergroting en dus van sa menwerking. Dat geldt niet alleen voor het voortgezet onderwijs, maar zelfs voor het kleuter- en basison derwijs. Ook in andere sectoren (werkende jongeren, lerarenoplei ding, enz.) blijkt de traditionele getalsverhouding tussen openbaar en bijzonder onderwijs steeds min der gewicht in de schaal te leggen. Onderwijskundige en vooral ook fi nanciële argumenten wegen dan zwaarder dan levensbeschouwelijke zelfstandigheid. Discussie Belangrijker misschien nog dan de ze politieke ontwikkeling ls de in 1972 wat verflauwde, maar de laat ste tijd weer hernieuwde discussie over de praktische mogelijkheid en wenselijkheid van de samenwer kingsschool. De schrijvers van het artikel in Socialisme en Democratie menen dat de samenwerkingsschool het ideaal is van een (snel) groei ende bevolkingsgroep. Wat het ka tholieke voortgezet onderwijs aan gaat was reeds het proefschrift van Van Kemenade een duidelijke aan wijzing in die richting. Maar zijn alle andere argumenten die worden •opgesomd even eenduidig? Zo vermelden De Bruin en zijn mede-auteurs op gezag van het ka tholiek onderwijsbureau dat in 1973 reeds 334 samenwerkingsprojecten (bestaand dan wel in voorberei ding) bekend waren. Dit cijfer is inmiddels opgelopen tot bijna vier honderd. Maar is dit een argument voor de samenwerkingsschool?' Al lereerst Is er een groot aantal initi atieven geweest dat i»oit verwe zenlijkt is Vervolgens vallen onder dit getal vele scholen die eigenlijk geen echte samenwerkingsschool zijn. Daarvan is immers alleen sprake als openbaar en bijzonder onderwijs samengaan, en niet als een hervormde en een gereformeer de of een katholieke en een protes tantse school tot samenwerking be sluiten. Dan is er een grote catego rie scholen voor buitengewoon on derwijs, die je ook moeilijk kunt meetellen, omdat hier samenwer king vaak de enige mogelijkheid ls. Het aantal door ouders bewust ge kozen samenwerkingsscholen (o- penbaar-bljzonder) is nog altijd zeer gering. En dat kan niet alleen geweten worden aan de juridische problemen die zo'n school met zicli meebrengt, want de bestaande sa- menwerkingssscholen bewijzen dat het kan )in de vorm van een stich ting of in de vorm van een ge meentelijke school met een be stuurscommissie zoals vermeld ln artikel 61 van de gemeentewet). Gemakkelijker Een nuancering die De Bruin en zijn mede-auteurs ook over het hoofd zien is dat de zaak in katho liek Nederland nog wel wat gemak kelijker ligt dan ln het protestantse onderwijs. Dat blijkt ook uit het onderzoek dat het instituut voor toegepast sociaal-wetenschappelijk onderzoek van de Vrije Universiteit heeft ingesteld naar de motieven van ouders voor de keus van een christelijke school. De Bruin en de zijnen lezen uit het onderzoekverslag dat 43 procent van de ondervraagden voor enige samenwerkingsschool is. De onder vraagden zijn dan: ouders die hun kind naar een christelijke school sturen. Dr. J. de Jonge, een van de ohd er- stens mag concluderen dat dertig procent - wel voor een samenwer kingsschool zou zijn. Maar dan met dien verstande dat de helft van deze ouders binnen die samenwer kingsschool de eigen identiteit niet wil prijs geven. Bovendien zitten onder die dertig procent ook de ouders die hun kind nu wel naar een christelijke school sturen, maar die dat niet doen omdat ze christen zijn, maar gewoon omdat de desbe treffende school goed ls of dichtbij huls is. (die groep ls nog altijd een zesde van het totale aantal ouders van christelijke scholen). Waarde enquêtes Een moeilijk punt is ook welke waarde je moet hechten aan aller lei enquêtes die met name ln nieuwbouwwijken gehouden worden omtrent de wensen der ouders. De Bruin en de zijnen melden dat soms wel tachtig procent voor sa menwerkingsscholen kiest. Maar lang niet alle enquêtes zijn be trouwbaar. Sinds dit voorjaar be staat er. een min of meer verant woorde vragenlijst (op verzoek van het ministerie van onderwijs opge steld door het instituut voor socio logisch onderzoek te Nijmegen), maar daarmee zijn nog geen erva ringen opgedaan. Het nadeel van deze enquête is ook dat zo'n onder zoek vrij kostbaar wordt. Zo valt er wel meer op het artikel ln Socialisme en Democratie af te dingen. Hoe groot men echter ook de aanhang van de samenwerkings school taxeert, het feit blijft dat een niet te verwaarlozen deel der ouders wat in deze mogelijkheid ziet, ondanks het verzet hiertegen vanuit de landelijke organisaties van protestants- en katholiek on derwijs. Drs. T. M Gilhuis, voorzitter van de Unie 'School en Evangelie' er kent dat de groep ouders die enige vorm van samenwerkingsschool wenst misschien groter is dan men binnen de organisaties denkt. Maar hij blijft erbij dat de samenwer kingsschool principieel een onmo gelijkheid is. Een samenwerkings school is niet meer dan een openbare school met een plus. Zo als prof. Van Praag gezegd heeft: het ls een school waar de verschil lende levensbeschouwingen niet al leen gerespecteerd worden (zoals op de openbare school), maar waar de levensbeschouwelijke vorming 'geïntensiveerd' wordt. Gilhuis: 'Je kunt je voorstellen dat sommige mensen in een concrete situatie de voorkeur aan zo'n school geven bo ven een openbare school. Vooral als er geen andere keus zou zijn. Ik zal mensen die daarvoor uit overtui ging kiezen niet veroordelen. Ik snap alleen niet hoe Je kunt geloven in een school die van drie levensbeschouwingen tegelijk uit gaat. De ervaringen die daarmee in de praktijk zijn opgedaan bewijzen ook dat men daar niet uit komt. Het duidelijkst heb ik dat gehoord van de directeur van de Open Scholengemeenschap Bijlmer die ronduit zegt dat zijn school hele maal geen samenwerkingsschool 'wil zijn, maar juist heel sterk uitgaat van één bepaalde visie (de pedago gische gedachte van Rudolf Stel- ner.) Volgens hem is elke (goede) school per definitie een, bijzondere school en zou openbaar onderwijs eigenlijk niet kunnen bestaan. Ik ontzeg memand hel. recht een sa menwerkingsschool op te richten. Maar ik zie niet in dat daarvoor de (grond)wet veranderd moet wor den. Zowel de openbare school als de samenwerkingsschool in de be staande vorm bieden voldoende ruimte voor hen die een confronta tie met andersdenkenden nastre ven'. drie soorten hobo's een van begin tot eind boeiend stuk muziek te hebben geschreven n.a.v. gedichten van Walter Stevens. Het ls verfijnd van kleur en wisselend van bewe ging, met knap gebruik van de mogelijkheden van het beknopt ge houden instrumentarium (strijkers, 2 harpen, piano celesta, slagwerk en voor een enkel effect Hammondorgel). Theo Brul was de uitstekende vertolker van de solo partij op hobo, aiithobo en Engelse hoorn. Wie nu mocht denken dat het al tijd zo geavanceerd toegaat bij het Overijssels Philharmonisch Orkest heeft het mis. Ze doen zoiets de laatste Jaren eenmaal per seizoen (dat is tóch al heel wat) om daar na rap over te gaan op de orde van de week met bekende werken. Be- tére kost voor het vaste a bonne- mentspubliek dat nu zijn stoelen in de Schouwburgzaal had openge laten voor een gelukkig nog vrij groot aantal jongere nieuwsgieri gen. Waarvan dacht ik de helft niet zou zijn gekomen als het niet een gratis concert was geweest. Een uitstekend initiatief overigens. door Frank Delboy DEN BOSCH Niet minder dan 23 vocalisten zongen zaterdag in het Provinciehuis in de finale van het internationale concours te Den Bosch. Dat is teveel, evenals de 10 prijzen die werden toegekend. Waarom bijvoorbeeld alle 7 bassen en baritons uit de halve finale zon dermeer naar de eindronde overge heveld? Zeker 4 hadden weg kun nen blijven en van de overigen was de imposante Rus Pankratov wel een Eerste Prijs waard, maar hij was zeker niet die universele zan ger, voor wie de zelden uitgereikte Prijs van de stad 's Hertogenbosch bestemd bleek. De bariton Heiner Eckols (Wdld.) kreeg een tweede prijs, evenals de Duitse sopraan Christiane Baumann en haar prachtig zingende Poolse stemcolle- ga Swiatek-Matuslk. De eerste prijs bij de hoge vrouwenstemmen was voor de Amerikaanse Maria Venuti, die haar geweldige adembeheersing door André Rutten DEN HAAG Het Nederlarjdse toneel kent weinig tradities, maar een ervan is toch dat een zich zelf respecterend gezelschap een nieuw speelseizoen met een avondje vermaak begint. De Haagse Comedie heeft daarvoor een blijspel van dé Engelse vermaaksleve- rancier van vooral de dertiger jaren, Noel Coward gekozen: 'Al wie met ons mee wil gaan', dat in de oorspronkelijke versie 'De sign voor living' heet, vrij vertaald: ontwerp voor een manier van leven In New York is het in 1933 in première gegaan, in Londen vond de onlangs afgeschafte toneelcensor het zes jaar lang te immoreel, zodat hét daar pas in 1939 begon te lopen. MAASTRICHT Tussen 23 en 28 september vindt in Maastricht een reeks evenementen plaats die sa menvallen met een tentoonstelling van historische en hedendaagse muziek instrumenten. Deze ten toonstelling die onder de naam 'Musica' in de Eurohal wordt ge houden, omvat een uitgebreide col lectie instrumenten en accessoires,' waarbij bijzonderheden worden verstrekt via dia's met gesproken teksten. Hiervoor zorgde de muziek afdeling van het Haagse Gemeen te museum. Het thema van de ten toonstelling is 'Volksmuziek en volksinstrumenten in Europa.' Tij dens deze Musica worden concerten gegeven door de Kon. Harmonie, er is een korenavond in de Concert zaal van het Conservatorium, in de O.L. Vrouwekerk wordt een orgel concert gegeven m.m.v. het Kamer koor Camera Musica en op het Vrijthof wordt een carillonconcert gegeven. De tentoonstelling is geo pend van 23 tot en met 28 septem ber van 14.00 tot 22.00 uur. Wat heet immoreel? Noël Coward was, zoals het programma van de Haagse Comedie terecht vaststelt, 'een typische vertegenwoordiger van de bloeiende vermaaksinustrie van tussen de belde wereldoorlo gen.' Hij viel daarin op, omdat hij soms.zoals in dit stuk, overmoedi ger tegen de vooral sexuele taboes van die tijd aantrapte dan zijn meeste collega's, en dialogen schreef, die in dat kader nogal puntig, of in ieder geval 'lichtvoe tig' overkwamen. Hij tartte dus ei genlijk zijn schouwburgpolitiek van helaas ook combineerde met ma niertjes, die de jury had moeten doorzien. De Mexicaanse Rosario Andrade kreeg slechts een erediplo ma. Tweede prijzen waren er voor de handig zingende Amerikaanse tenor Rosendo Dakal Meyerbeer Vraagt overigens voor zijn 'l'Afri- caine' een forte-tenor! de on aards mooi vocaliserende counter- tenor Dalton uit Australië, de im posante Russische alt Mina Teren- tieva en voor de nerveuse Canadese Marie Laferriere. die de hekken- sluitster was in deze te lange finale, die van de jury bijna 6 luister- en van het publiek niet minder dan 10 verblijfsuren vergde. De Engelse Pa tricia Price die even poëtisch als muzikaal zong, kreeg een eerste prijs. Geen enkele Nederlander be reikte de eindronde, maar voor de Hilversumse mezzo Anette Andries- sen was er toch nog de Toonkunst- Vocallstenprijs van 1250 gulden. die dagen door zijn hoofdfiguren vrijmoedig te laten omspringen met de morele codes. Alleen in ■woorden en suggesties, er was nooit iets te zien wat iemand zou .kunnen ergeren. Zo uitgekookt was hij wel. In dit stukwoont in het eerste bedrijf een eigenzinnige jonge vrouw, die binnenhuisarchitect is, samen met een jonge schilder, maar deelt even het bed met hun beider vriend de toneelschrijver. Met die woont ze in het volgende bethijf samen en deelt even het bed met de teruggekeerde schilder. Vervolgens gaat zij met een oudere vriend van hen alle drie to New York samen wonen. Enzovoorts. Het ls wel een weerspiegeling van een bepaalde mentaliteit, van de vrijgevochtenheid waarmee kunste naars zich toen te weers telden tegen de gangbare moraal. Als zodanig zou het misschien best interessant kunnen zijn. Mhar het is geregis seerd door de beproefde Jan Teu- liings en gespeeld door ervaren ac teurs als Guido de Moor, Jules Roy- aards en Bas tên Bestenburg als 'n klucht, en op die manier is het vooral langdradig en van een ver velende amoraliteit. De enige die daar redelijk aan ontkomt ls Lies Franken. Alleen de decors van Frank Vossen waren echt raak. Er loopt nog een ander blijspel van Noel Coward to de vrije produktie: 'Privé voor twee' (Private Lives) van 1930, met Pleuni Touw en Je roen Krabbé, waar ongeveer het zelfde over op te merken zou zijn. De dertiger jaren zijn nu eenmaal to; het toneel doet mee. AMSTERDAM Na vier jaar arbeid heeft de Commissie Orkesten- beste] van de Raad voor de kunst een eindrapport samengesteld dat na de vaststelling daarvan op de algemene vergadering naar de betreffende colleges van de Raad gaat en vervolgens vergezeld van het advies van de Raad naar de minister van CRM. Ondanks de vele verschilpunten die verhinderden tot een eensgezind eindoordeel te komen, ls men het er wel over eens dat het orkesten- bestel in Nederland op de helling moet. Tot de aanbevelingen die de com missie daartoe in haar rapport geeft, behoren het indienen van een meerjarenplan door de Neder landse muziekinstellingen alsmede een begroting op basis van een brede taakstelling. De minister van CRM moet na een korte overgangs periode de subsidies aan de muziek instellingen bepalen op basis van honderd procent van de personeels lasten. Dit geldt ook voor het Ge westelijk Orkest. In het rapport wordt ook gesteld dat de minister onverwijld een fonds voor de kamermuziek moet stichten en dit fonds van de nood zakelijke middelen moet voorzien. Ook neemt de minister het initia tief tot het vormen van één groot samenwerkingsverband als proef model voor de toekomst. Hiervoor komen het meest to aanmerking het Operagezelschap Forum en het Overijssels "°hllharmonlsch Orkest. Doelmatige en verantwoorde pu- •blieksvormtog moet voorts onder werp Van een landelijk onderzoek zijn. Eveneens dient de minister te onderzoeken welke taak, bevoegd heden en samenstelling een op te richten Nationale Muzlekraad zal moeten hebben. De subsidiegevers dienen er bij hun beleid van uit te gaan, dat de werkgelegenheid noch de kwaliteit van het aanbod in gevaar mag wor den gebracht als het orkestenbestel op de helling gaat. Een minderheid van de commissie staat een geheel nieuwe opzet voor nl. die waarin muziekcentra worden geformeerd waarin omvangrijke eenheden van uitvoerenden worden gecoördineerdeen meerderheid van de commissie blijft van me ning dat het bestaande orkest als centraal punt moet worden geno men voor reorganisatie van het be stel. De keuze van een stelsel zal niet mogen worden gebaseerd op de wens tot bezuiniging. De doelma tigheid mag de keus wel bepalen. Eén van de punten waarover ir de commissie volledige overeenstem ming bestaat is de democratisering van de muziekinstellingen (orkes ten of muziekcentra). Ook kan ie dereen zich er to vinden dat er een gecoördineerd beleid ontstaat voor het hele regionale muziekleven. Daarbij dient het Isolement van de professionele, amateuristische en edukatleve sectoren te worden doorbroken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 7