Kerk ernstig schuldig aan oorlog in Vietnam Vandaag Hongaarse lutherse dominees moeten vóór socialisme zijn Oude schetsen veilig in boek Pakket Vredesweek 1975 in de maak f||—il|s||l c Zitten blijven of overgaan Oordeel van Vietnamese priester: Kerkelijk vouwblad over Surinamers CHze ro< Beweplngswerk Alfrink heeft nu ontslag ingediend Theologische ontmoeting kerk en pinksterbeweging Nieuwe boeken TROUW/KWARTET VRIJDAG 18 JULI 1975 KERK /BINNENLAND ROME (NTC) 'De kerk is in ernstige mate verantwoordelijk geweest voor de oorlog in Vietnam', aldus Tran Tam Tinh, een Vietnamese priester, in een interview met het Italiaanse oecumenische blad Com - Nuovi Tempi. Onder het bewind van Thieu was pater Tinh een van de oprichters van het Illegale rJc. blad Dol Dien. In het interview wees hij erop. dat Vietnam na de Filippijnen het Azi atische land is met de meeste rooms-katholieken. Acht tot tien procent van de 45 miljoen Vietna- mezen Is katholiek. Het katholicisme kwam in Vietnam samen met de Franse koloniale macht en is daarmee in de ogen van de niet-chrlstenen nagenoeg geïdentificeerd. Na het akkoord van Genève van 1954 werden 'katholiek' en 'vriend van de indringer' nog meer synoniem, aldus pater Tinh. Bekeerlingen Wie veilig en beschermd wilde zijn, werd katholiek. Dit verklaart, waar om onder Diem (1958-1963) er on geveer honderdduizend bekeerlin gen waren, terwijl het katholicisme voordien praktisch alleen door de DEN HAAG In de kerken, die lid zijn van de Raad van kerken ln Nederland, is een vouwblad ver spreid. getiteld 'Als onder u gebo ren: de Surinaamse vreemdeling'. Aan het begin wordt gezegd: 'In ons land dreigt de kloof tussen Nederlanders en Surinamers steeds breder te worden. Er zijn diep be schamende voorbeelden te noemen van weerstand tegen de Surinaamse 'vreemdeling' in ons midden. Er is onwetendheid over de omstandig heden die hem er toe brachten zijn land te verlaten en in ons land te komen wonen. Er heerst onbegrip voor zijn levenswijze, hierdoor wor den vooroordelen gevoed'. In het vouwblad, bedoeld als hand reiking bij het pogen verbetering te bewerkstelligen, staan voorbeel den van deze 'hardheid en onver draagzaamheid' van onze samenle ving ten opzichte van de Surina mers. Er is zakelijke Informatie opgeno men. historische bijzonderheden worden gegeven en enkele gegevens over de religieuze achtergronden vermeld. In een bijlage worden de plaatselijke geadresseerden in de kerken nader geïnformeerd over het beleid van de Nederlandse re gering en over de kerken. Men vindt ook een aantal suggesties. De raad van kerken heeft de lid kerken gevraagd ernstige aandacht te besteden aan het probleem van de Surinamers in ons land. Het is de bedoeling dat het vouwblad op zondag 31 augustus aan de kerk gangers wordt uitgereikt. Het kan worden besteld bijPubli-vorm, Parkweg 20a te Voorburg en bij De Horstlnk, Kon. Wilhelminalaan 17 te Amersfoort. De prij6 is 10 ct per stuk. plus port- of vrachtkosten. geboorteaanwas groeide. Katholiek worden betekende sneller en zeker der Amerikaanse hulp. zoals voedsel en kleding, krijgen. Het betekende vooral als 'loyaal aan Diem' be schouwd worden. Dat was ook het beeld onder Thieu. Hoewel de ka tholieken een minderheid waren, bezetten zij de sleutelposten in de regering Thieu. Toen de Franse troepen zich ln 1954 uit Noord-Vietnam terugtrok ken, gingen vele katholieken met hen mee. omdat zij zich alleen bij de Fransen veilig voelden, aldus pater Tinh. 73 procent van de gees telijken vluchtte en acht van de tien bisschopen. Zevenhonderd duizend katholieken bleven achter. Nu zijn het er inmiddels al weer een miljoen. Niemand is uitsluitend vanwege zijn geloof lastig gevallen. Tot 1968 volhardden de katholieken ln het noorden in een defensieve houding. In dat jaar begonnen de Amerikanen het noorden aanhou dend te bombarderen. 'Toen begre pen de katholieken wie de Ameri kanen waren en begonnen zij mee te doen met de verdediging van hun bedreigde natie', aldus pater Tinh. Bedroevend Hij noemde de houding van de bisschoppen in Zuid-Vietnam 'be droevend'. Voor hen was de oorlog helemaal te wijten aan de 'commu nistische agressors'. Tot het einde toe hebben zij nooit zelfs maar de naam genoemd van de voorlopige revloutlonaire regering of van het nationale bevrijdingsfront. Vele malen reisden zij naar de Verenig de Staten om hulp te vragen bij verwoede anti-communisten als kardinaal Spellman. Zonder de steun van de Zuldvietnamese bis schoppen zouden Thieu en de Ame rikanen niet in staat geweest zijn, de strijd zo lang vol te houden, omdat zij dan beroofd zouden zijn geweest van hun fundamentele ba sis, hun katholieke bondgenoten. Het was volgens pater Tinh niet toevallig, dat Thieu's 'keurtroepen' geheel uit katholieken bestonden. Zelfs toen de hele wereld protes teerde tegen het vasthouden van politieke gevangenen in Thieu's ge vangenissen, vroegen de bisschop pen (10 januari 1974) amnestie 'in dien de openbare orde en de defen sie van de staat het toelaten'. Daarmee steunden zij Thieu in fei te. toen hij niemand vrijliet. Deze dubieuze uitspraak is het enige ge baar. dat zij hebben gedaan voor de gevangenen. Er zijn zeventien bisschoppen in Zuid-Vietnam. maar de man die in feite de lakens uitdeelde, was vol gens pater Tinh de apostolische de- legaat mgr Henri Lemaitre, een Belg. Deze presteerde het, om vlak voor de val van Saigon, op 12 mei, nog de benoeming door te drukken van Nguyen Van Thuan tot aarts bisschop coadjutor (en daarmee de waarschijnlijke opvolger van de ou de aartsbisschop Nguyen Van Binh). De nieuw benoemde is een neef van Ngo Dinh Diem en fel anti-communist. Bank Voor de komende tijd sprak pater Tinh allereerst de wens uit, dat de hiërarchie zichzelf zou bekeren. 'Het bisdom Saigon was de eige naar van de op een na grootste bank, de Bank van Vietnam. Zal het zich nu aan de kant van het volk stellen?' Verder sprak hij van een dubbele historische taak: de wederopbouw van het land en de vietnamizering van de kerk. 'Wij willen, dat de kerk niet langer een vreemdeling is. en niet langer verbonden met vreemdelingen, maar zich inzet in de strijd en hoop van Vietnam voor een vreedzame en demokratische wederopbouw'. BOEDAPEST Bisschop Zoltan Kaldy van de Hongaarse evan gelische (lutherse) kerk heeft verklaard dat de predikanten van zijn kerk 'van ganser harte' zouden moeten meewerken aan de socialistische samenleving van het land. Kaldy. die vanwege zijn kerk lid van het centrale comité van de wereldraad van kerken is. zei voor de staatstelevisie, dat het luthera nisme in Hongarije altijd al 'voor uitstrevend' was geweest en voegde daaraan toe:'Het is belangrijk van- UIT m Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet. Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Ds. Marais (5) Aan het advies van belde moeders uit Purmerend Leviticus 19. vers 15-18 te lezen heb ook ik gehoor gegeven. Getuige de wetgeving van de 'rechtsstaat' Zuid-Afrika schijnt deze tekst om één of andere duiste re reden uit de Bijbel van o.a. de heer Vorster verdwenen te zijn. Dit heeft tot gevolg dat vier-vijfde deel van de bevolking op beestachtige wijze wordt onderdrukt. Leviticus 19. vers 15-18 begint met: 'Gij zult bij het rechtspreken geen onrecht doen'. (Een Afrikaan die zonder speciale vergunning in een 'blanke' stad een kerkelijk feest bijwoont, is schuldig aan een misdrijf). U weet toch dat de door het koor gegeven concerten alleen door blanken bij gewoond mogen worden. Doet het niet wat vreemd aan, dat deze con- daag een generatie lutherse pastors op te voeden, die niet uitsluitend zou zijn geconcentreerd op puur godsdienstige zaken, maar die be reid zou zijn de socialistische sa menleving van ganser harte te be dienen'. "Dertig jaar na de bevrijding van Hongarjje is het voor mij ondenk baar dat iemand zich tegen socia lisme zou verzetten', aldus de bis schop, die zei 'tot zijn kudde te spreken vanaf een socialistisch po dium' en hij vroeg zijn predikanten hetzelfde te doen. certen door de 'blanke' beleefd mo gen worden tot meerdere eer en glorie van God, terwijl dit voor de 'zwarte' een misdrijf betekent? Door concerten te geven uitsluitend voor blanken geeft men te kennen dat men de apartheid onderstreept. U kunt er niets aan doen dat de toestand zo is: u kunt eraan mee doen dat de toestand zo blijft. Of u onderstreept de Bijbel en de Uni versele Verklaring van de Rechten van de Mens óf de apartheidswet geving. Een tussenweg Is er in dit geval niet. Amsterdam Maria W. van de Veer Ds. Marais (6) HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276 280, Amserdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM/DORDRECHT: Westblaak 9-11, Rotterdam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG/LEIDEN. Parkstraat 22. De»n Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25, Groningen. Tel 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle Tel. 05200-17030. Postbus 3. Prof. Verkuyl verdient gelukwen sen met zijn verzet tegen de voor genomen concertreis naar Zuid-A- rika van het koor Studio 72 uit Purmerend. Het kiezen van Zuid- Afrika als reisdoel voor Jonge Hol landers is in strijd met de welbe kende reputatie die Holland geniet wegens zijn verzet tegen rassen discriminatie en steun voor de handhaving van de rechten van de mens. Zuid-Afrika is het enige land ter wereld met een wet. die het voor een Afrikaanse vrouw strafbaar stelt om met haar man samen te wonen, of voor een Afrikaanse Jon gen boven de zestien om bij zijn vader te wonen, zonder toestem ming van een witte beambte. Dui zenden mannen en vrouwen zijn gevangen gezet wegens overtreding van deze wet. Aannemende dat ds. Petro Marais deze feiten kent. vind ik het moeilijk te begrijpen waar om hij Hollandse kinderen naar een land wil brengen dat op zo'n wrede wijze het gezinsleven van miljoenen mensen heeft verstoord. Washington Prof. Leslie Rutin Ds. Marais (7) De twee moeders uit Purmerend beschuldigen redacteur Hlelkema, onder aanhaling van Bijbelpassa ges. van laster terwijl hij alleen de achtergronden belicht van de reis van ds Marais' Jeugdkoor naar Zuid-Afrika (Tr/Kw 14-7). Voor VERTELD VERHAAL jm: n c I n c oon itk pel tt S 'Het schetsenboek van Hendrik Verhees' is een belangrijke uitgave van de Bossche uitgeverij Mer- lijn, die dan ook uitbundig geprezen dient te worden voor dit initiatief; want eerlijk gezegd: ik zie de kopers nog niet te hoop lopen voor deze uitgave. Het boek is enerzijds te gespecialiseerd: anderzijds voor de gewone liefhebber nogal kostbaar. Meer een boek om cadeau te krijgen (en er dan echt blij mee te zijn) dan om zelf uit de boekwinkel mee te nemen. Het is een facsimile van een schetsenboek, waarvan het origineel op het ogenblik berust in de biblio theek van het Kapucijnerklooster in Den Bosch. Het is omstreeks 1800 samengesteld door Hendrik Ver hees. een landmeter en architect uit Boxtel (en ook om andere redenen een belangwekkende man: hij heeft in de Franse tijd nog een politieke rol ge speeld als lid van de Nationale Vergadering, waar hij voor de Brabantse belangen opkwam). Verhees was nogal veel op pad en tijdens al die reizen heeft hij 246 kerken en gebouwen uit Bra bant, Noord- en Zuidholland vastgelegd, soms nogal slordig en vluchtig (een paar keer zelfs van uit de langs rijdende reiskoets of van een zeilschip), maar steeds met het oog van de architect. Daardoor vormt dat schetsboek een unieke bron om aan de weet te komen hoe die kerken er omstreeks 1800 bijgestaan hebben. Zó dikwijls werd het orginele schetsenboek daarvoor gebruikt, dat het niet langer verantwoord was het uit te lenen. Vandaar nu deze uitgave, waardoor de originele bron kan worden geconserveerd zonder te worden afgesloten voor belangstellenden, belangheb- benden of nieuwsgierigen. De kunsthistoricus Jan van Laarhoven schreef een inleiding en gaf toelichtingen. Heel belangrijk in deze uitgave is de dikwijls zeer gedetailleerde litera tuuropgave over de weergegeven kerken. De prijs van deze uitgave is tot 1 augustus 135 gulden; daarna 150 gulden. Als een voorbeeld van de nuchtere manier van tekenen van Verhees (waardoor hij zich onder scheidt van zijn dikwijls erg idyllisch werkende tijdgenoten) is hierbij afgedrukt de St. Pieterskerk in Oirschot, zoals Verhees deze op 23 juni 1794 heeft geschetst. Wij hadden het over dieren in het algemeen en over vogels in het bijzonder. Hoe we erop kwamen? Misschien wel doordat kwestie van die in het wild losgelaten katten en honden, door mensen die met va kantie gaan. zo langzamerhand de^tst spuigaten begint uit te lopen. De verhalen die je daarvan hoort tar ten alles. Alle televisiecommenta ren hebben ons in deze komkom mertijd nu het beeld van de auto op de stille bosweg laten zien en hoe dan zo'n hond nog vrolijk weg loopt ooi:. Een afschuwelijke zaak, mensachtig gewoon. Maar goedd toen vertelde mijn vriend iets van 01 de vogels. Hij had eens een keer ster meegemaakt dat hij voor een raait stond dat tot aan de grond reikte. Daarachter lag de tuin. Ineens eest kwam er een meesje aangevlogen dat zich op de ruit verkeek en een eeg geweldige smak maakte waardoor m het voor dood op de tegels bleel iar liggen. Even later naderde een an- nd. der meesje, dat eens keek en snuf felde en het omgooide. Het eersti vogeltje bleef, bekend beeld, met di, pootjes omhoog liggen. Het meesje vloog weg en kwam een paar se-lt0£ konden later met nog een meesje£?®r terug. Deze laatste begaf zich reso luut naar het dode broertje of zus je. bekeek het nog eens nauwkeurig en begon het toen stelselmatig op&e1 de kop te tikken. Net zolang tot hein c wonder gebeurde en het doodge and waande beestje weer tot levei eesl kwam. Zijn snaveltje bewoog weer hij hapte naar lucht en het duurde maar even of zij vlogen gedrieëi weg, het leven en de vrijheid in We waren allemaal even stil toen we het verhaal gehoord hadden Want daar zit je dan toch even val te kijken. ticiJ ._r€gc fW( UTRECHT Kardinaal Alfrink heeft in een brief aan de paus zijn ontslag gevraagd als aartsbisschop van Utrecht. Dit deelt hij mee in een brief aan pastores en gelovigen van het aarts .isdom. Na een woord van dank voor de gelukwensen bij zijn vijfenzeventigste verjaardag schrijft de kardinaal: 'U weet. dat sinds het tweede vatikaans concilie van bisschoppen gevraagd wordt, dat zij bij het bereiken van deze leeftijd hun ontslag aanbieden. Daaraan gevolg gevend heb ik en kele dagen mijn verjaardag, op 2 juli. aan de paus schriftelijk mijn ambt van aartsbisschop van Utrecht ter vrije beschikking ge steld. Voor de toekomst van onze geloofsgemeenschap zullen In de komende tijd belangrijke beslissin gen genomen moeten worden. Ik vraag daarom met aandrang in de voorbeden te willen bidden, dat de Geest van God diegenen zal lelden, die over het toekomstig bestuur van het aartsbisdom Utrecht moeten beslissen,' aldus kardinaal Alfrink in een brief aan priesters en gelo vigen van het aartsbisdom Utrecht. hen. evenals voor vele anderen, zal het wel moeilijk zijn om. met de woorden van ds Marais 'bewust' naar Zuid-Afrika te gaan. Maar dan 'bewust' zoals dr Beyers Naudé be doelt: hij acht een reis als deze alleen nog aanvaardbaar als 't doel is, te ontdekken 'wat men precies onder de zwarte bevolking denkt en voelt' (V.U.-raagazlne juni '75). De oogkleppen, verstrekt door Zuidafrikaanse regerlngsvoorlichter en blanke gastheren moet men dan afwijzen. Het is te hopen, dat. al zijn het maar een paar Purmerendse gemeenteleden het onmenselijke, dus onchristelijke van apartheid gaat beseffen en dit na terugkeer niet onder stoelen of banken ste ken'. Ds. Marais deed dit ook niet met zijn pro-apartheid standpunt. Of weten misschien zijn Jonge ge meenteleden hun geliefde predikant te bekeren op dit punt? Franeker M. Ooms AMSTERDAM Ter bevordering van het theologisch geóprek tussen kerken en pinksterbeweging zal van 9 tot 12 september in Amsterdam een conferentie rondom het centra le thema 'Vernieuwing' worden ge houden. Het is de bedoeling dat op deze conferentie, onder auspiciën van de Charismatische Werkgemeenschap Nederland en de Broederschap van Pinkstergemeenten in Nederland, predikanten en priesters zich be zinnen op de hedendaagse charis matische ontwikkelingen. Hoofd spreker is de zuidafrikaanse dr. F. P. Müller. die onlangs in Utrecht promoveerde op een proefschrift over 'Die diskussie oor die charis mata soos wat dit in die Pinkster beweging geleer en beoefen word'. Hij is moderator (praeses) van de Apostolische Geloofszending, de grootste pinksterkerk in Zuid-Afri ka. In het voorbereidingscomité hebben zitting theologen van hervormde, gereformeerde. rooms-katholieke, oud-katholiekehuize en uit de krin gen van pinkster- en baptistenge meenten. De coördinatie berust bij de hoofdstedelijke pinkstervoorgan ger ds. D. Voordewind, (adres: Kempering 329, Amsterdam-Bijl mermeer). NED. HERVORMDE KERK Aangenomen naar Kolderveen ei oei Dinxterveen: W. Tijink kand. tiij i Hoogkerk, die bedankte voor Dro re geham, Longerhouw (c.a.) en Ex- est loërmond (alle toez.); naar Op- en n Neder Andel (toez.): J. Vis te Zij-^ derveld. Bedankt voor Spijkenisse: D. J Spijkerboer te Santpoort GEREF. KERKEN Afscheid op 20 juli van Rotterdam G. Snel ber. te Coevorden. GEREF. KERKEN VRIJG. Beroepen te Overschie-Schiedam en v Pernis: A Veldman kand. te Kam li pen. Bedankt voor Leek: R. T. Urban t Goes. DEN HAAG Voor de Vredesweek 1975, die van 21 tot 28 septem- ■BillMlH, DEN HAAG Voor de Vredesweek 1975, die van 21 tot 28 septem ber onder het motto 'Weg van honger en geweld' zal worden ge houden, heeft het interkerkelijk vredesberaad (IKV) een omvang rijk pakket documentatie- en werkmateriaal in voorbereiding. Dit IKV-pakket 1975 zal behelzen: een vredeskrant (2 ex.)Informatie brief; raambiljet (nog niet geheel zeker): brochure (nr 18) 'Weest niet bevreesd' (een vervolg op nr 15 van vorig jaar over 'De macht van twee of drie"), waarin verslag wordt gedaan van uiteenlopende ervaringen op het gebied van le vensstijl en vormen van gemeen schap: brochure (nr 19) 'Onder aan de ladder', over kansen en ver wachtingen voor de toekomst van enkele groepen jongeren in de Ne derlandse samenleving: brochure (nr 20) 'Tussen wal en schip' over bedreigde groeperingen: werklozen, boeren en tuinders, werkgevers enz. incl. verslag van enkele 'hoopge vende signalen'; brochure (nr 21) 'Politiek Avondgebed' met infor matief en liturgisch materiaal uit deze gebedsdiensten in Den Haag en Amersfoort; cahier (nr 17) 'Arm-Rijk', met een bijbels-theolo gische reflectie: cahier (nr 18) 'Veiligheid in Nederland', met arti kelen over het Nederlands veilig heidsbeleid: een Onderwijskatern: 'Een weg vol hindernissen', een project over vooroordelen in sa menwerking met de Ned. Onderwijs Televisie' (drie uitzendingen), met Handleiding voor het onderwijsper soneel: en de brochure 'Ikvos-werk verhalenderwijs', met een verslag over het Ikvos. De vredeskrant kost dit Jaar vijftig cent; de eerstgenoemde brochures (18. 19. 20 en 21) en de Ikvos- brochure: de cahiers (17 en 18) vijf gulden per stuk, en het onderwijs katern één gulden. Het totale pakket zal omstreeks midden augustus verschijnen en kost (incl. adm. en verzending) dertig gulden, (de prijs per giro is ƒ27,50 en de voorintekenprijs tot 1 augustus ƒ25,-). Meer gegevens zijn vermeld in 'IKV-berichten 1974/75 - nr 4' van het Interkerkelijk Vredesberaad, Postbus 7627 Den Haag-2040. iot n«>e 'Als het aan mij lag', zo schrijft de heer S. Dijkstra, programma-redac teur van de RONO in Leeuwarden, 'zou er in uw blad een stukje mo gen staan, dat er ongeveer als volgt uitziet.en daarna kwam hetgeen nu volgt. Hilbert van Essen en ds Petro Ma rais uit Purmerend constateren dat wat Youth for Christ doet, eigenlijk oppervlakkig is: 'Het is net de eer ste klas en verder niet' (zie Trouw van 12 juli). Petro Marais vindt dat niet erg, want de kerk is er voor om de eerste klassers verder te helpen. Over wat er na die eerste klas dan precies nog geleerd moet worden en op grond waarvan je overgaat of zitten blijft, blijven Hilbert en Pe tro erg vaag. Overigens geven ze ook niet nader aan in welke klas ze inmiddels zelf zitten. Hilbert geeft wel een aanwijziging: hij heeft nog steeds de kick van (het toch opper vlakkige, kinderlijk eenvoudige) Eurofest nodig. Petro is misschien verder, die maakt een andere reis, namelijk met een door hem ge vormd vrij omvangrijk gospelkoor naar zijn (Petro's) thuisland Zuid- Afrika. Ik lees dat verderop in de zelfde krant en daarbij lees ik ook dat de Purmerendse dominee nog al wat kritiek te verduren heeft vanwege die onderneming. Eerlijk gezegd mag hij voor mijn part met z'n koor en desnoods met z'n hele gemeente reizen naar weet ik waar ik had zo graag wat meer willen weten over die klassen en hoe het zit met het overgaan. In welke klas zit dat koor eigenlijk ls het ver antwoord om met eerste klassers zo'n reis te maken? Een medewerker van de theologi sche faculteit van de Vrije Univer siteit in Amsterdam drs. J. A. Montsma, schrijft op dezelfde pagi na van 12 juli een stuk over een boek genaamd 'De politiek van het kruis' door ene John Howard Yo- der. Meneer Yoder komt als chris ten op grond van het evangelie tot een consequent pacifisme. Ja, ja, zegt drs. Montsma (bij wijze van spreken dan natuurlijk) John Ho ward denkt van zichzelf heel wat, maar in feite is hij een eerste klasser met daarbijbehorende praat. Wij hier aan de theologische facul teit weten wel beter: 'wie niet tij dig en doelmatig iets tegen Ausch witz organiseert draagt er toe bij dat de geschiedenis daar terecht komt en er voor miljoenen mensen eindigt ook'. Niks geen pacifisme dus. Ik heb. het verhaal van de theoloog Montsma een paar keer gelezen hebbend, begrepen dat ze bij de VU ook niet weten wat ze met de bergrede moeten. Anders gezegd: daar weten ze ook niet duidelijk te zeggen hoe je nou in de tweede klas komt. Laatst las ik ik weet niet meer precies het wie en het waar en daarom noem ik maar geen namen de klacht van een gereformeerde die er naar snakte om in het hier en het nu daden te stellen, maar zich daarbij gehinderd voelde door medechristenen die dergelijke da den z.i. niet van een degelijk gees telijk fundament voorzien, doch handelen vanuit een gemakkelijk horizontalisme of iets dergelijks. Daar heb je nou iemand dacht ik die met vlag en wimpel over kén, maar blijkbaar willens en we tens blijft zitten. Waarom toch? Het punt is dat de gewone kerkman maar moet zien dat hij met al dat geschrijf nog iets doet. Of hoeft zelfs dat niet? Gewoon zitten blij ven dan maar? Gewoon op eigen houtje overgaan kan natuurlijk ook. 'Vervreemding in de arbeid' door Pu J. van Stien, W. van Dooren, R Fes Sierksma en A. W. M. Teulings,aa Uitg. Boom te Meppel 124 blz. Prij^oi 13, Dit boekje heeft zijn ontstaan tl* danken aan een in het voorjaa j' 1974 aan de Groninger universltei ot gehouden studium generale ove iss vervreemding in allerlei sectoretfP 1 van de maatschppij. De bunde biedt een goed overzicht van d< ontwikkeling van het vervreem dingsbegrlp vanaf Hegel en Marjei tot aan Heidegger. Fromm en Mar-jei cuse. 'Sociologie van sociale bewegingen' door J. A. Banks. Uitg. Boom t£*; Meppel. 69 blz. Prijs 9,90. De Engelse hoogleraar sociology Banks vindt de sociologische litera tuur over de sociale beweging ver warrend en noemt een nader* analyse van dit verschijnsel wense lijk. In zijn analyse zet Banks ziel met name af tegen (functionalistl sche) verklaringen, waarin sociali bewegingen worden gezien als eer collectief afwijken van de social* orde. 'Handboek voor jeugdloners' door Henne Pauli en Mirjam Bartels man. Uitg. Van Gennep te Amster dam. 96 blz. Prijs 4,90. Het handboek voor jeugdloners een strijdbaar geschrift voor over werkende jongeren. Uitgangs punt van deze uitgave van het NVV-Jongerencontact zijn de pro blemen, waarmee werkende jonge ren te maken krijgen als zij voor hun belangen opkomen. 'Hoe sterk is de eenzame sollicitant' door mr. Mare Chavannes. Ineke Jungschieger en rar. Frank Kuiten brouwer. Uitg. In den Toren te Baarn 110 blz. Prijs 7,50. Een belangrijk boek voor het grot* aantal werkzoekenden in Neder land. De auteurs hebben om deze gegadigden te bereiken een grool aantal zaken die bij het solliciterer te pas komen aan de orde gesteld: machtsverschil, medisch onderzoek psychologische test, strafbladen politieke activiteiten, recht op in formatie, recht van beroep op in- bundel wordt besloten met en seri^_ praktische tips voor de sollicitant. 'De mogelijkheden van de algeme ne bijstandswet' door D. van dei Waals. Uitg. Kluwer te Deventer. 111 blz. Prijs ƒ19,-. Oud-directeur van de gemeentelijk* sociale dienst te Rijswijk. D. val der Waals, geeft een uitgebreit overzicht over het sluitstuk der so ciale verzekeringen: de algemen* bijstandswet. Met name aan de bij standsnormen is aandacht besteed. 'Euthanasie', door o.a. dr. R. van Kessel, prof. G. E. Mulder, prof. G den Otter, prof. J. F. Rang. mevr dr. J. C. Schreuder en mr H Sybesma. Uitg. Bosch en Keuning te Baarn. 102 blz. Prijs ƒ8,90. 'Euthanasie is een rapport van het Nederlands Gesprek Centrum. Het onderwerp wordt vanuit medische, juridische, ethische en pastorale gezichtspunten benaderd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2