Geëmancipeerde vrouwen lieten mannen opdraven Diakenen helpen bij bijstandswet lilaiEïs Vanda, 1 U ICCC-lijstje gaat tot de letter K Optimistische kijk op één r.k. jaar Bluyssen over opvolging Alfrink Onze adressen Team Wereldraad bezoekt Koerden Politie martelt Spaanse paters Handtekeningen actie sluit in oktober af R.-k. kerkelijke pers in VS draait met verlies Driehonderd kloosters in DDR Alfrink ere-doctor protestantse universiteit Bewepings Nieuwe boe TROUW/KWARTET VRIJDAG 23 MEI 1975 KERK-BINNENL%' Van een onzer verslaggevers UTRECHT Als onmiddellijke geburinnen van de Emancipade, in de Margriethal, hielden gerefor meerde vrouwen gisteren haar ontmoetingsdag. Iets minder in getale dan vorig jaar te Zwolle, hoe wel nog altijd met duizenden. Zou dat komen omdat de thuisblijfsters deze Emancipade teveel met dolle Mina's en zo vereenzelvigen? Ten onrechte dan, want wat dat betreft is die manifestatie een heel braaf gebeuren. De dames hebben zich daar zelf van kunnen overtuigen. In elk gval maakte het grote podi um dat voor het jaarlijkse gebeuren van de gereformeerde vrouwenbond was opgebouwd helemaal geen 'geëmancipeerde' indruk. Mannen, waar je maar keek. De Utrechtse politiekapel, stoere ordebewaarders, waar nog geen rokje tussen te ont dekken viel. En als spreker alweer een man, in de persoon van drs. A. Schippers, wetenschappelijk mede werker en docent in de praktische vakken aan de theologische hoge school in Kampen, die zich direct al heel klein maakte door te zeggen dat zijn vrouw hem had meegeno men en hij aldoor had volgehou den: op mijn plaats had een vrouw moeten staan. aan alle mogelijke twijfels een eind door te verklaren: wij, gerefor meerde vrouwen voelen ons zó Drie thema's geëmancipeerd dat het ons geen enkele moeite kost al die mannen de ruimte te geven. Wij willen juist door de vele franjes en toestanden die altijd om woorden als 'jaar voor de vrouw' en 'emancipatie' opdui ken, heenkijken en datgene oppak ken waar het om gaat! Waarbij ze drie thema's noemde en uitwerkte, te weten gelijkheid, ontwikkeling en vrede. Iedereen, ook wij, zijn geneigd vanuit ons eigen hokje te kijken. De opgaaf is nu juist daar wat aan te doen. Wat voor ons betekent: doen vanuit een houvast, een God die we kunnen vertrouwen en die ons nooit in de steek laat. Dit dan niet als opdracht voor één jaar. maar voor heel ons leven. Onrecht De presidente, mevrouw D. de Jong-Bakker uit Drachten, maakte geen pion, maar speler Drs. Schippers leverde een door zichtig betoog over 'Pion of speler'. Mevrouw D. de Jong-Bakker: door franje heenkijken waarin hij duidelijk maakte dat het speler willen zijn niet betekent een strijd om de macht tussen man en vrouw, maar een gevecht tegen de onmenselijkheid, t.egen het ver loochenen van Gods bedoeling met de mens. Onrecht ten opzichte van de vrouw is er: kijk alleen maar naar de tv-reclame die u presen teert als wasmiddelen-maniak, kof- fieschenkster, sexbom, de altijd zorgzame voor die arme, vermoeide man. Onderschat ook niet wat er in de kerk gebeurt waar de vrouw eeuwenlang moest zwijgen en waar ze nu mag opdraven omdat de mannen verstek laten gaan. Maar toch is dat allemaal nog maar één stukje uit de legpuzzel van de onmenselijkheid. De Emancipade kan zo gemakkelijk de hele werke lijkheid versluieren. Van pion kan je misschien wel raadsvrouw, ko ningin worden, maar je blijft dan een schaakstuk dat wordt ver plaatst. Zoiets is géén emancipatie. Wat dan wel? De christenvrouw mag daar een eigen visie op hebben vanuit de bijbel. Daarin gaat het om een totéle bevrijding. De enige macht die ons leven dan nog gaat beheersen is de macht van de lief de. Bloemenhulde 's Middags zwermden de vrouwen uit over het grote expositieterrein, waar ook haar eigen organisatie een stand heeft. Maar niet nadat eerst een bloemenhulde naar de koningin was gezonden, ditmaal met een brief, waarin 'wij bewon dering uitspreken voor de zeer spe ciale wijze, waarop Uw Majesteit uw taak van werkende vrouw, echt genote, moeder en grootmoeder vervult en weet te combineren.' Waarop de volkshymne volgde. DEN BOSCH Bij het regelen van de opvolging van kardinaal Alfrink moet men trachten onheil te voor komen zoals dat bij vorige benoe mingen is ontstaan. Dit zegt mgr. J. Bluyssen, bisschop van Den Bosch, in een interview inhet bis domblad ter gelegenheid van zijn zilveren priesterjubileum. De opvolging van kardinaal Alfrink acht de bisschop van Den Bosch 'een uitzonderlijk belangrijke zaak' omdat de aartsbisschop van Utrecht in feite de primaat van de Neder landse kerkprovincie is. Hij acht het vangroot belang dat het kapit tel van het aartsbisdom Utrecht, de Nederlandse bisschoppen, de nunti us en de Romeinse congregatie voor de bisschoppen goed met el kaar in overleg treden. Verwarring en teleurstelling die ontstonden bij vorige benoemingen, 'toen allerlei verwachtingen ten slotte de bodem werden Ingeslagen', zouden kunnen worden voorkomen als bij elkaar wordt afgetast in welke lijn de opvolger gekozen zou moeten worden, zo meent mgr. Bluyssen. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Onv diakenen wegwijs te maken in de mogelijk heden, die de algemene bijstandswet biedt, hebben de diakonale organen van drie kerken samen een voorlichtingsmap uitgegeven. Het zijn de hervormde kerk, de gereformeerde kerken en de chris telijke gereformeerde kerken. Tien jaar geleden trad de algemene bijstandswet in werking. Daarmee werd de financiële hulpverlening aan hen, die tijdelijk of permanent over onvoldoende middelen be schikken, In de eerste plaats een overheidstaak. De diakonieën had den sindsdien in dit opzicht alleen nog een aanvullende functie. Zij kregen daardoor de handen vrij, UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Luthers zegel (2) Het zegel toont niet één, maar twee soorten planten, die wel in dezelfde grond staan maar niet aan dezelfde wortel ontspringen. De ene soort is in enkele exemplaren afgebeeld, is stekelig en bloeit niet, de andere telt slechts één bloeiend exemplaar. Twee van de stekelige planten heb ben zich in achtvorm om de bloei ende geslingerd, die daar echter geen hinder van ondervindt. Onze gedachten worden daarmede be paald bij motieven uit Mattheüs 13 (luth. vert.): het goede zaad. dat onder dorens of onkruid is gevallen en met verstikking wordt bedreigd. Zo zijn de aanhangers van de Con fessie van Augsburg door tegen standers in de leer en overheden vervolgd en met vernietiging be dreigd, maar zij, het goede en vruchtdragend zaad, hebben 'het veld behouden'. De oplossing moet niet in de intenties van het Alge meen Consistorie, maar in de aan 1614 voorafgaande jaren worden gezocht. Het is een triomfantelijk zegel. Amsterdam J. L. Klaufus adj. bibl. Evang.-Luth. Seminarium om zich te meer te werpen op andere taken, zoals het welzijns werk en het werelddiakonaat. Toch behielden de diakenen daar naast een belangrijke functie in de bijstandsverlening: die van voor lichting in de doolhof van 'de bij stand' aan mensen, die in principe voor hulp in aanmerking komen. Heel concreet: het helpen bij het indienen van aanvragen en het op stellen van bezwaar- en beroeps- schriften. Aan deze hulp bestaat grote behoefte. Om de diakenen tot deze taak toe te rusten gaf de generale diakonale raad van de Nederlandse hervormde vertrekgemeente betaalt verhuizing, ves tigingsgemeente inrichting Een illustratie uit de map, die diakenen helpt, anderen te helpen by het aanvragen van hulp krachtens de by'standswet. kerk al een paar jaar een voorlich tingsmap uit. De nu verschenen derde druk is interkerkelijk gewor den. Al eerder werkten de diakona le instanties van de genoemde drie kerken in de voorlichting over de algemene bijstandswet samen door het beleggen van gespreksavonden, die dit jaar een vervolg zullen krij gen. De map bestaat uit een samenvat ting van de wet ën een toelichting en de rijksgroepenregelingen, met daaraan toegevoegd een overzicht van beroepsuitspraken. In de bijla gen worden voorbeelden gegeven, terwijl ook maar adressen voor in formatie wordt verwezen. De map, die voor 6,50 bij de diakonale bureaus van de drie kerken ver krijgbaar is, werd samengesteld door de heren W. J. Postema, direc teur van de gmeentelijke sociale dienst te Voorburg, en G. van der Meiden, stafmedewerker van de ge nerale diakonale raad. Misgreep (1) We weten heus wel dat het optre den van de VS in Indochina niet altijd gelukkig is geweest, maar het is bijzonder eenzijdig en onjuist, wanneer geen rekening wordt ge houden met het feit dat de wortels van 'Vietnam' liggen in de periode van koude oorlog, waarin een reeks van agressieve communistische acties zoals Berlijn (luchtbrug), Tsjechoslowakije Ü948), China (1949), verder Korea. Hongarije de vrees voor steeds verder opdrin gen van het communisme wekte. Oordelen achteraf is zo ontzettend goedkoop. Trouwens, het zal nu nog moeten blijken of de zo gesmade dominotheorie werkelijk zo dwaas was. Laos is prompt gevolgd. Straks Thailand? Zal het zeker door de VS vaak onderschatte nationalisme sterker blijken dan het van buiten gesteunde communisme? Let wel: ik zie heus wel grove fouten aan Amerikaanse kant. Maar ik protes teer tegen de laatdunkende toon van uw commentaar zodra het over Amerika gaat. Drachten T. Zeilstra door Aldert Schipper De wereldraad van kerken houdt er een uiterst beknopte basis formule op na, maar zijn tegenhanger en tegenstander de ICCC (internationale raad van christelijke kerken) werkt met een lijstje dat tot de letter K gaat en waarin zorgvuldig omschreven staat wat je, wil je toetreden, moet geloven. In deze lijst kom je tegen de maagdelijke geboorte, de eeuwige redding voor de uitverkore nen en het altijddurend lijden voor de verworpenen. Misgreep (2) HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Het is goed en zelfs meer dat presi dent Ford koelbloedig is opgetreden om het gekaapte vrachtschip terug te veroveren. Wel is het jammer dat er een marinier en een piloot zijn gesneuveld. Maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Amerika toonde meer moed dan West-Euro pa, want dat had schip en beman ning zonder meer geofferd. Ik vraag me wel eens af wat West- Europa zal doen als de landen van het Warschau-pact tot een aanval op het Westen zouden overgaan? Ik zie het donker in. Toch is er nog één lichtpuntje: Amerika, niet waar? Papendrecht Pleun Boer Geesteswerking (2) Het ls een positieve gedachte dat er aandacht aan het pinksterfeest be steed wordt. Maar waarom kiest de heer Scholten een boekje dat, zo stelt hij. de lezerhonvoldoende in formeert? Ligt het niet voor de hand een beter boekje te kiezen uit de brede stroom van informatie over dit thema? We moeten niet alleen aandacht schenken aan al lerlei spectaculaire verhalen die het werk van de Heilige Geest in een 'hocus-pocus sfeer' plaatsen. Laten we eens zien wat er al in Neder landse gemeenten gedaan is. We merken dan dat er talloze nuchtere kerkgangers zijn die het werk van de Geest (h)erkennen en er God voor danken! Utrecht P. den Hollander Aan de verschillen tussen de wereld raad van kerken en de ICCC werd ik herinnerd door een belangstel lende lezer, die kennelijk benaderd was door iemand die enthousiast was over de ICCC, welke inderdaad de belichaming is van een geheel andere eenheid dan de wereldraad. Die eenheid is ook iets gemakkelij ker tot stand te brengen voor een organisme dat uiterst kleine kerken en sekten onder zijn 201 leden telt. Het verschil tussen de ICCC en de wereldraad van kerken is vooral dit jaar enigszins verwarrend, omdat beide kerkelijke organisaties een wereldcongres houden in de hoofd stad van Kenia, Nairobi. Eerst de ICCC en daarna, in de late herfst, de wereldraad. Doordat ons een uitnodiging bereikte voor de bij eenkomst van de ICCC valt het ons gemakkelijk, het verschil met de wereldraad van kerken voor een breder publiek inzichtelijk te ma ken. Tot de congrestalen behoren naast het Engels en Frans ook het Neder lands, het Koreaans en het Chi nees. Het Nederlands mogelijk om dat de grootste kerk, die lid is van de ICCC uit ons land afkomstig is. Het zijn de christelijke gerefor meerde kerken (overigens neemt de belangstelling voor het lidmaatschap in deze kring af). Uit deze kring komt ook de secretaris van de ICCC voort, de Amstelveense ds J. C. Maris, die net als de voorzitter van de ICCC: Carl Mclntire na enkele eredoctoraten thans dr. Ma- ris heet. Men kan van de christelijke gere formeerden van alles zeggen, maar GENEVE Volgens een groep'be zoekers namens de wereldraad van kerken wordt, de toestand in de koerdische gebieden van Irak snel normaal. Er zijn volgens deze bezoe kers door de Iraakse regering her stelprogramma's in werking gezet in de gebieden die door de oorlog hebben geleden. De afgevaardigden van de wereld raad onder wie Stanley Mitton, de man die speciaal belast is met noodhulp, waren tien dagen in het door de jarenlange burgeroorlog getroffen gebied op uitnodiging van de Iraakse regering. De bezoekers reisden op eigen gelegenheid langs een groot aantal dorpen en spraken ook met vroegere soldaten van ge neraal Barzani, die allen zonder uitzondering in aanmerking kwa men voor amnestie. MADRID In de Noordspaanse provincie Biskaje worden vijf ka tholieke priesters gevangen gehou den. Volgens de katholieke kerk worden de vijf gemarteld. Een van de vijf, pater Eustatsio Erquicia (30) ligt met een ernstige nierkwaal aan een kunstnier in een ziekenhuis in Bilbao. Erquicia was pastoor in een arbeiderswijk in Bil bao. Tijdens het verhoor sprong de politie op zijn lichaam met het gevolg dat de jonge priester zwaar lichamelijk letsel kreeg. Volgens de familie van een andere gevangen priester pater Taomin Arteche (49) uit Ibarruri heeft deze een verminkt gelaat opgelopen tij dens een verblijf in de gevangenis. Andere mishandelde geestelijken zijn pater Pedra Cia, een arbeider- priester, José Antonio Calzada en Luis Amiano, pastoors in Bilbao en Guernica. Een 72-jarige priester Enrique Do- minguez is door rechtse vechtersba zen in elkander geslagen en wordt thans verpleegd. Van een onzer verslaggevers VELP Het comité, dat de hand tekeningenactie van verontrusten in de gereformeerde kerken organi seert, is van plan, deze actie tot oktober door te laten lopen. Daarna zal de petitie aan de generale syno de worden overhandigd. Men durft op het ogenblik geen schatting te maken, hoeveel handtekeningen er al zijn binnengekomen. Wel heeft het comité, gelet op de aanvragen, al 27.500 formulieren laten druk ken. Dr. Carl Mclntire niet dat het eigenwijze schreeuwers zijn. Daarom zullen de christelijke gereformeerde deelnemers aan het toekomstige wereldcongres wel weer over een paar dingen ver baasd zijn, net als zij over het vorige waren. Ditmaal hoort ds Ian Paisley, de Noordierse protestan tenleider tot de sprekers. Dit zal wel geen opwekkende vertoning worden. Gelukkig ls er in het pro gramma ook nog wat ruimte voor luim. Er komt een schitterende vlaggeparade in het centrum van Nairobi en er komen koren uit Ke nia zelf en uit Brazilië en de VS. Drie Koreaanse meisjes zullen er zingen. En dan kunnen de 3.000 deelnemers op Safari. ti CHAUFFEURS De mannen die alles koop van auto's af wet) verklaard dat de verhoj benzineprijs de verkoo] dele geremd hebben. M< dit jaar de afname 450.000 auto's. Dat be belangrijke stap op de het eindresultaat: ieder ne een eigen auto, iei een chauffeur. In het van Simon Vestdijk is df- soon Vorbrot, chauffeur ergens in Oostenrijk, hoofdstuk is hij bezig i den en het verleden. In verleden heeft hij een gespeeld die hem na de loslaat. Op een bepaalfef: als het. vuur hem te schenen komt overwei biecht te gaan. Maar zal u doen? 'Ik was geen biechteling: in de oorlog nooit gedaanen chauf cl er mij ook niet de mensen voor. waarom wh: Ja toch: omdat dage lijk den afgeslepen wordei bochten die zij nemen, bochten van de weg vaék naar Bund'. Chauffeui r< niet. Hun zonden worde n afgeslepen, door de boch de files of door de geva autosnelwegen. Automob ben nog meer de kans aan voorbij te gaan d« Er is wel eens sprake de psychologie van de maar je zou hier ook van de automobilist stellen. Wat heeft het dat we zo mobiel word< allemaal? Raken wij er den mee kwijt of vei, erdoor? Sneller voortbei Ier aan iets voorbijga) vergeten? Wat is het? Ei mee. NEW YORK De 138 diocesane bladen van de r.k. kerk in de Ver. Staten draaien met een gemiddeld verlies van 13.000 dollar per blad per jaar. Vorig jaar moesten de diocesane kassen in totaal vier en een half miljoen gulden bijpassen om de tekorten te dekken. De Catholic Press Association con stateert, dat de tekorten groter worden ondanks het feit, dat het aantal abonnees na een tijdelijke daling weer flink toeneemt en ook de advertenties meer inkomsten opleveren. De tekorten worden ver oorzaakt door de te grote stijging van de distributie- en produktie- kosten. Men verwacht dat de tekor ten zullen blijven stijgen. BERLIJN In de DDR bestaan op het ogenblik nog driehonderd ka tholieke kloostergemeenschappen. In merendeel zijn deze vrouwelijk. De 2.577 nonnen leven samen in 282 kloostergemeenschappen. Er zijn 18 mannelijke gemeenschap pen, waar 129 monniken wonen. NEW HAVEN Kardinaal Alfrink heeft in New Haven (Connecticut) een ere-doctoraat in de theologie van de universiteit van Yale in ontvangst genomen. Yale is een protestants georiënteerde universi teit. NED. HERV. KERK Beroepen te Woudenberg!l naar te Jaarsveld. Afscheid op 25 mei van G. van Doorn wegens van Aalsmeer: J. Kran emeritaat: van Nunspe<s Nieuwpoort, ber. te Hui van Vuursche; C. J. Kif Eist (bij Amerongen)v£ gen: dr. L. van Hartimc te Wapenveld (buiteng. wording): van Amsterds Cnossen, ber. te Woe Beesd: M. Schukken, ber lijk Flevoland; van Grij Vermeulen, ber. te (ZH)van WaddinxveeL Vliet, ber. te Papendrecht dam: T. Lekkerkerker, be t Intrede te Arnhem: A. uit St. Laurens: te Maars Heuvel uit Nieuwerkerk zee); te Den Ham: dr W Bodegraven; te Joure: dr nis, kand. te Utrecht. Bevestiging te Maaslam dingspredikant drs C. 1 kand. te Oegstgeest (wo aan de theologische Ndoungue, Kameroen). GEREF. KERKEN Beroepen te Strijen: Vaartjes kand. te Utree beroep heeft aangenomei Afscheid van Alphen a.< Borman, ber. te Assen; i D. A. Veenendaal, ber. van Oldeboorn (waar voor de herv. gemeente het pastoraat verleende 0 Azn ber. te Bunschoten-S; Intrede te Nieuwdorp uit Twijzel; te Capelle W. v.d. Zwan uit Rotte langen; te Herwijnen: I. Veenwoudsterwal; te H<[ Ambacht: kand. J. L. daar. GEREF. KERKEN (VRIJ1 Beroepen te Oegstgeest-I Boermsa kand. te Amersf Aangenomen naar Beve Foikersma te Musselkana* Intrede te Zaamslag: ka Smit uit Groningen. CHR. GEREF. KERKEN Afscheid van Mussel: H. Eindhoven. GEREF. GEM. IN NED. Bedankt voor Chillwack van Beek te Opheusden OUD. GEREF. GEM. IN N! Intrede op 28 mei te Wi J. W. Slager uit Rijssen. GEREF. KERKEN Afscheid van Zuidlaren Broek Roelofs wegens em1 AMSTERDAM Er gebeurt nogal wat in de katholieke kerk In ons land. Als je alles bijeen ziet, dat er na een jaar te melden ls, raak je diep onder de Indruk. De gelegenheid om dat alles nog eens op je te laten Inwerken bestaat nu, omdat Ton Oostveen en zijn vrouw Fieke een kroniek van katholiek Nederland in het jaar 1974 hebben samengesteld. Met Ton vraag ik mij af, waarom zo'n boek niet een wat ruimere opzet heeft ontvangen. Zo'n probleemkind als Gijsen heeft een uitstraling en invloed die ruimer is dan de roomse kerk. De kerkenconferentie, de kwesties als van vernieuwing van onze levensstijl en van abortus, daarover praten we toch allemaal mee? Maar goed, Ton en Fieke hebben zich beperkt tot het katholieke kerkelijke leven en komen tot een nogal optimistische conclusie van het jaar 1974. Dat optimisme lijkt mij maar betrekkelijk. De katholieke kerk bevindt zich in een niet zo rooskleurige positie: Er komen zowat geen nieuwe priesters meer bij. Het kerkbezoek gaat snel achteruit. Het episcopaat spreekt onduidelijk en dat wordt steeds erger. In 1974 legden de twee conservatieve bisschoppen weer meer hun stempel aan de kerk op dan in het jaar ervoor. En elk jaar wordt meer overschaduwd door de katholieke nachtmerrie van de jaren zeventig: wie volgt de kardinaal Alfrink straks op als aartsbisschop van Utrecht. Het boek van Fieke en Ton Oostveen heet: Kroniek 74, Wel en Wee van Katholiek Nederland, 169 pagina's, prijs 25,-. Het plaatje is uit 'Monnikenwerk' van Hugh Burnett). Nicholas Ingraan: Het ve de muziek. Illustr. Berm Uitg. Ploegsma, Amsterdai 18,90. Of het nuttig en nodis kinderen 'van elf jaar dergelijke anecdotische over muziek en musici t blijve in het midden. Vi dat het zin heeft, vindt goed voorbeeld van hoe moet. De toon is die van soort scriptie die de kim gemaakt zouden kunnei Dat spreekt dus wel aan. zijn naast de platgeprate heden en miskende gen minder algemeen bekem werpen aangesneden. Wa over het ontstaan van d de eerste instrumenten, over de muziek van va morgen wordt verteld, sche muziek, jazz en I zijn niet vergeten. En Tij die het uit het Engels werkte het ook op Nederla standen bij. De illustratie zijn met weinig fantasie gevoel voor kleur gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2