Dat had je nou niet moeten doen Uit liederen komen daden voort u Verdraagzaamheid mag niet vrijblijvend zijn fllsU Vandaag Adventisten groeien vooral in Zuid-Amerika Studiedag van Reveil-archief 1 Nieuwe secretaris zending Baarn Remonstranten bezinnen zich Onze adressen Christenen voor het socialisme Centraal comité 1976 Beroepingswe Nieuwe boek TROUW/KWARTET DINSDAG 22 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND door A. J. Klei Elke zaterdagavond zet de VARA-radio ons met kracht terug in het verleden. Voor wie het niet mocht weten: deze omroepvereniging viert haar gouden jubileum en besteedt daarom de laat ste uitzenduren van iedere week aan telkens één jaar van de afgelopen halve eeuw. Deze zaterdag was 1946 aan de beurt en ik wentelde me in heimwee naar de Andrew-sisters en professor Banning. Het kwam me voor dat we ln die tijd met vrij overzichtelijke problemen doende wa ren. Zou de doorbraak lukken en zouden we ons Indië echt kwijt raken? Ook de ethische vraagstukken, zo overpeinsde ik verder bij mijn transistor waren gemakke lijk hanteerbaar en opeens herinnerde ik me daarvan een gaaf voorbeeld. In dat jaar waren mijn vriend en ik prille kamerbewoners in Amsterdam. Onze toela ge was uiterst bescheiden en we aarzelden dan ook nooit een moment wanneer ie mand ons te eten vroeg. Zo wandelden we eens op eèn zondagmorgen met een dank baar hartje naar een domineesgezin, een relatie van de ouders van mijn vriend, waar we uit de kerk koffie zouden drinken en vervolgens de warme maaltijd gebrui ken. Omdat we ons graag wilden gedragen zoals 't behoort, hadden we besloten een bloe metje mee te nemen voor onze gastvrouw. Nu was noch mijn kamer noch die van mijn vriend er op gericht om een bos bloemen een nacht te herbergen. Vandaar dat we de aankoop van ons huldeblijk tot de zondagmorgen uitstelden. Dat kon best. want je had overal in de stad van die bloemenst-alletjes. We troffen het. want vlak bij de pastorie stond ook zo'n kar. We zochten met zorg en zuinigheid een boeket uit en belden aan. De vrouw des huizes deed ons open. We staken haar de fleurige struik toe en zij sprak: dat had je nou niet'moeten doen. We meenden dat dit tot de beleefdheids frasen behoorde en beijverden ons met te verklaren dat we 't Juist zo fijn vonden om bij haar te eten en dat we daarom Maar zij herhaalde, hoofdschuddend: dat had Je nou niet moeten doen. Opnieuw barstten wij los in betuigingen van dank voor de uitnodiging, en we wilden toch ook graag een beetje laten merken.... Ten derde male klonk het: dat had je nou niet moeten doen. Ze zijn vers, sprak ik animerend, op de bloemen wijzend. - en toen werd ons de zaak duidelijk. Dat was het nu juist, dat die bloemen vers waren. Dat we ze op zóndag gekocht hadden. Want dat had mevrouw ons door het venster zien doen. Goed, ze zou de aangeboden ruiker niet laten verkommeren (deze lieve dame zou trouwens niemand laten verkommeren) en meteen in 't water zetten, maar wij moes ten.... We knikten bedeesd dat we het begrepen hadden. In de huiskamer werd, met de dominee er .bij, onze zondagse en deswege zondige aankoop voorwerp van discussie. Niet dat mijn vriend en ik er op uit waren bij voorkeur op de eerste dag der week het geld te laten rollen, we liepen aardig in het zondagse gareel, maar omdat we bei den uit een degelijk dorp kwamen hadden we, om zo te zeggen, nog niet leren leven met de verleiding van een zondagse- bloe- menkar en we tuinden er dan ook prompt in. Je zag zoiets vroeger ook bij telefone ren op zondag. Mensen die sinds jaar en dag telefoon hadden, belden niemand op zondag op, want telefoneren was zoiets als zaken-doen. Anderen die pas telefoon kre gen toen dit toestel algemeen ingeburgerd was, namen 's zondags in alle gemoedsrust de haak op. dat lag op hetzelfde vlak als de kraan opendraaien of het gas aandoen. Tegen het einde van ons debat waren we het er zo ongeveer over eens dat het misschien toch beter was even een bloe metje te kopen voor een gastvrouw dan een hele zondag langs de straat te slieren. Hiermee wilde de dominee vooral niet beweren, dat-ie zijn gemeenteleden een vrijbrief gaf om zich voor of na kerktijd bloemen aan te schaffen, maarre.... jullie worden bedankt voor de bloemen! Daarna gingen we eten. Ons boeket was goed besteed. Soms verlang ik heel erg terug naar die argeloze tijd, maar ik vrees dat dit verlan gen zondiger is dan bloemen kopen op zondag. door dr. Peter L. Schram UTRECHT Deze week bestaat 'Tot Heil des volks' in de Amsterdamse binnenstad honderdtwin tig jaar. Wie de naam van deze vereniging noemt, moet daaraan meteen die van ds. Jan de Lief de verbinden. De Liefde heeft ongelooflijk veel meer gedaan, deze geboren journa list, musicus, organisator, prediker, verteller - ja dat vooral. Als er een is geweest, die werkelijk leefde on der de paria's en tot hun hart sprak, is het deze mens geweest van wie Allard Pierson schreef, dat hij 'bij uitstek goedlachs was. Be nepen. afgepast, berekenend kwa men in zijn woordenboek niet voor. Hij droeg het hart op de tong. Zoveel ik weet was twijfel niet zijn deel, maar wel smart...' Als Allard Pierson dat schrijft, deze kritische agnosticus die fel kon ful mineren tegen alle schijn en leu gen, ook in de kerk, verdient De Liefde wel weer eens uit de verge telheid te worden teruggeroepen. HIJ kwam zaterdag ter sprake op de studiedag, uitgaande van het Reveil- archief. Natuurlijk was er veel meer te bepraten: het ging over Isaac da Costa en diens vrouw, over Gefken die gewerkt heeft voor de afschaffing van de slavernij in Su riname, over Willem de Clercq de 'koopman-christen' en over de klei ne man twee eeuwen geleden, die zijn troost en kracht zocht ln 'het gezelschap'. Onrecht Een grote lijn in alle besprekingen was daarbij steeds wat ook Jan de Liefde heeft beziggehouden: de ontstellende maatschappelijke nood, veraf en dichtbij, in de ne gentiende eeuw. We waren het ero ver eens, dat hier allerlei kritiek mogelijk is. Er had véél meer ge daan kunnen worden. Dr. A. C. Honders, die het hoofdreferaat hield - het zal nog wel ergens gepubliceerd worden - formuleerde het zo: T)e theologie toen bepaalde wel de aard van het maatschappe lijk onrecht, maar de aard van het maatschappelijk onrecht bepaalde niet de theologie' en alle aanwezi gen voelden de uitdaging om het in onze tijd beter te doen. Maar toén werd gevraagd: hoe kon De Liefde temidden van zoveel el lende die hij meemaakte, het vers schrijven 'Hoe kent Gij al mijn noden, waarin Gij trouw voorziet' en werd gevraagd of zulke geloofs uitspraken niet hebben bijgedra gen aan de versluiering van de werkelijkheid. Daar valt inderdaad niet veel tegen in te zeggen. Behalve dan dat blijkbaar een lied kan helpen! Vooral als het uit de pen komt van een die zelf de bit terste armoede heeft doorleefd. Veel dominees-dichters uit de ne gentiende eeuw schreven hun poë zie vanuit hun ivoren toren. Het is makkelijk troosten als je zelf een pelsjas draagt. De Liefde had niet anders dan zijn geloof, waaraan hij niet twijfelde, zoals Allard Pierson schreef. Het is blijkbaar mogelijk om midden in existentiële ellende ertegenin en er boven uit te zingen. Onvergetelijk Daaraan danken we dat onvergete lijke lied 'Van U zijn alle dingen, van U o God alleen, van U de zegeningen, O Hoorder der gebeên', waar dan ln een volgende strofe De Liefde zijn belijdenis, tegen zichzelf in en boven zichzelf uit, neerlegt: 'Hoe kent Gij al mijn noden, waar in Gij trouw voorziet'. Z^lf plaatste hij boven dit vers het opschrift 'Gods ontferming'. Dat werd in de vervolgbundel van 1866 Ds. Jan de Liefde 'Lofzang aan God'. Natuurlijk niet onjuist, maar het accent wordt daarmee toch verlegd van boven naar beneden. In het huidige Lied boek heeft dat ook naar de inhoud doorgewerkt. Het is nu geworden: 'Van u zijn alle dingen, van U o God en Heer, van U de zegeningen, die 'k biddende begeer'. Misschien omdat de samenstellers bang waren dat de generatie van nu het woord 'gebêên' niét meer kent? Of omdat men De Liefdes theologie toch te 'verticaal' heeft gevonden en het wat vreemd vindt over de 'hoorder der gebeden' te spreken voordat is gezegd dat ikzelf behoor te bidden? Iets om over door te peinzen. Kortcm, het blijkt wat het bete kent, te kunnen zingen en te weten wat men zingt. Uit liederen komen daden voort. Zie Jan de Liefde. Zo'n Reveildag werkt stichtend. HUIS TER HEIDE In honderd jaar tijds zijn de adventisten uitgegroeid tot de meest verbreide protestantse zendingsorganisa tie. In enkele landen van Zuid-Amerika zijn er meer adventisten dan andere protestanten samen, zoals in Peru en Bolivia. In Bra zilië, waar de adventisten vierde op de ranglijst van kerken staan, zijn alleen al in de stad Sao Paulo 150 kerken met meer dan tachtigduizend leden. Tijdens de tweedaagse predikanten vergadering van het kerkgenoot schap der Zevende-dags Adventis ten in de kapel van de theologische academie te Huis ter Heide gaf dr. G. Oosterwal deze cijfers, toen hij sprak over de geweldige verande ringen in de wereld en de invloed daarvan op de zending. Dr. G. Oos terwal is missioloog en hoofd van het departement voor zendingswe tenschappen van de Andrews-uni versity, een van de universiteiten .van de adventisten in Amerika. Oosterwal is Nederlander en woon de van 1957-'59 onder de Papoea's in het gebied van de Tor en de Apauwar. Dr. Oosterwal signaleerde de pro blemen die zich gaan voordoen in de snel groeiende kerk van de ad ventisten. Het ledental van 2,5 mil joen neemt elk jaar met ruim tweehonderdduizend toe. Door de enorme inspanningen in de derde wereld doet zich het probleem voor dat ruim zeventig procent van de adventisten daar woont en slechts dertig procent in het rijke westen. Het meeste geld voor de wereldom vattende zendingsactiviteiten komt echter van deze dertig procent. De investeringen in scholen, zieken huizen, uitgeversbedrijven en voed selfabrieken worden dus gedragen door de kerk in het westen en naarmate de groei van .de kerk in ontwikkelingslanden toeheemt wor den er meer investeringen ge vraagd. Doordat de leden van de kerk tien procent van hun inkomen afstaan UIT VAN LEZERS Politieonderzoek De 'primeur' van de Rotterdamse ■politie is geen primeur. Het is al •minstens één keer eerder voorgeko men dat de politie het nodig vond vingerafdrukken te nemen van alle bewoners van een complete woon- fwijk. Bij de gelegenheid die ik me herinner heeft Tr./Kw. nogal wat bezwaren laten horen tegen een dergelijke procedure. En terecht. Het Nederlandse strafrecht herbergt op zijn minst naar de geest het principe dat men niet in een poli tieonderzoek zal worden betrokken als er geen aanwijzingen bestaan dat men als persoon betrokken is bij een strafbaar feit. (Als persoon: Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. niet als Fries, als communist, als jood of als mannelijke bewoner van Kralingseveer)De noodzaak om hierop inbreuk te maken zal wel weer beargumenteerd worden met een beroep op de efficiency van het onderzoek. Maar hoe efficient kan zo'n onderzoek niet worden als men bereid is de rechtszekerheid evenre dig te verminderen? Het is dan goed er op te wijzen dat we ons des te efficiënter zullen kunnen verzet ten tegen grove inbreuken op onze rechtszekerheid, als we tijdig be ginnen met te protesteren tegen kleine inbreukjes. Utrecht D. Betlem Soja-kroketten tensbezwaren van dienstplichtigen, nu ook een bond, of zijn er kamer leden die op grond van hun princi pes, opkomen voor de ambtenaar, die ontslagen werd omdat hij het niet nam dat zijn chef vloekte? Solidariteit is toch niet alleen een mooi woord? Zwolle J. M. Enklaar-Reulman Kernenergie (2) Wat is vooruitgegaan, waar de heer Kohier (18 april) over schrijft? Stijging van bruto nationaal pro- dukt is om. mogelijk door meer ongelukken te maken: is het dat? Zijn we er echt op vooruitgegaan vergeleken bij tien Jaar geleden? Nederland mag geen achterstand krijgen op andere landen. Neder land heeft een achterstand in werkloosheid vergeleken bij Ameri ka, moeten we echt deze achter stand inhalen? Tenslotte, kan het gebruik van kernenergie werkelijk in goede en doelmatige banen ge leid worden? Steeds meer tekenen wijzen er op dat dit niet mogelijk is en zeker nog niet gebeurt. Utrecht ing. H. Venema BAARN Het centraal orgaan van de gereformeerde zending heeft de heer M. de Vries (49) uit Zoeter- meer per 1 juni benoemd als secre taris van het Indonesië-orgaan voor de Java/Suma tra sectie. Hij volgt ln deze functie drs. C. H. Steenwinkel op, die ln december de zendingsdiienst verliet, na hierin negentien jaar werkzaam te zijn geweest, Momenteel is de heer De Vries hoofd van het bureau project- zaken van de stichting Nederlandse vrijwilligers op het ministerie van buitenlandse zaken. HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1. Dor drecht. Tel. 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Vegetariërs zijn mensen die hunke ren naar vlees. Ir. Francke van het Unilever-Research-Laboratorium acht tenminste zijn kroketten met soja-eiwit. dat een vlees-structuur vertoont, een oplossing voor vege tariërs. Maar ir. Francke vergist zich: vegetariërs verafschuwen vlees- en visproduktcn en hun on vervalst plantaardige voedsel bevat alles wat nodig is om hen een uitstekende gezondheid te verschaf fen. St. Johannesga W. Thoomes NS en gehandicapten Enige malen maakte Ik gebruik van de gelegenheid die de NS biedt tot vervoer van gehandicapten en hun invalidenwagen (deze gratis)!. Dat ik in een schoon bagageruim plaats kreeg, vond ik heel gewoon; dat daarbij mijn motorwagen aan een stang werd vastgebonden om slin geren te voorkomen, een buitenge wone voorzorg: dat onderweg een beambte nu en dan kwam vragen of het goed ging, gaf mij rust. Personeel van hoog tot laag was behulpzaam en vriendelijk, men telefoneerde naar plaats van aan komst alsof lk een VIP was! Heer lijk om als tachtigjarige nog eens van de trein gebruik te kunnen maken. Hulde en dank NS! Bussum J. C. W. Wellenslek Ambtenaar Is er in deze tijd, waarin het bijna onmogelijk is een werknemer te ontslaan, en waarin zozeer reke ning wordt gehouden met de gewe- Drs. Schouten Wie de heer Schouten wel eens gehoord heeft er tijdens verkie zingsredevoeringen, verwondert zich in het geheel niet dat hij bezwaren heeft tegen de vage sta tuten van het CDA. Hij was een van de weinige AR-voormannen die in zijn politieke toespraken duide lijk rekening hield met Gods Woord en die de tijdgeest goed doorzag. Er wordt wel vermeld dat genoemde heer lid blijft van de AR. maar gezien het principieel stand punt van de heer Schouten zal dit op de duur wel onmogelijk worden. Meppel C. Fred riks Drs. Schouten (2) Hopelijk ziet onze partijleiding nu in. dat men op de verkeerde weg is, en dat er een belangrijke stroming in onze AR aanwezig is, die niet wenst op te gaan in een naar hun mening kleurloos CDA. Tevens blijkt uit de stemming, dat slechts 62.5 procent heeft 'gestemd. Als een kiesvereniging ja stemt lijkt het dat er geen tegenstanders zijn. Toen we destijds over de nota van de contractraad moesten stemmen was de verhouding 60 procent voor, 40 procent tegen. Ondergetekende, nu nog lid, meent de partijleiding er op te moeten wijzen, dat er nu geen weg terug meer is, tenzij men abrupt het roer omgooit. Moge drs. Schouten zich door vele partijgeno ten gesteund weten, die deze door onze partij genomen beslissing be treuren. Emmcn W. M. Wesseling Van een onzer medewerkers UTRECHT De remonstranten willen er wel voor uitkomen, dat er ln hun gemeenten tegenstellingen gegroeid zijn, vooral rond het vraagstuk van het maatschappelijk spreken en handelen van de kerk. Tegenstellingen die soms tot on aangename proporties uitgroeien. Wat, zo vroeg de commissie tot de zaken (het dagelijks bestuur van de remonstrantse broederschap) afge lopen winter aan de gemeenten, betekent voor ons nog het lang hoog gehouden vaandel van de ver draagzaamheid? Verdraagzaamheid was ook het the ma van de jaarlijkse algemene ver gadering van beraad. Deze voor de derde maal samengekomen verga dering, afgesplitst van de (besluit vormende) algemene vergadering van bestuur, blijkt, in de opinievor ming binnen de broederschap een steeds belangrijker plaats ln te ne men. Aan de hand van de rappor tage uit de gemeenten, die serieus met het genoemde thema bezig ge weest waren, had een commissie een aantal voorstellen geformu leerd, bedoeld om richting te geven aan het komende beleid. Verschuiving Deze commissie signaleerde daarbij een verschuiving in de betekenis van het begrip 'verdraagzaamheid'. Toen de remonstrantse broeder schap ontstond (in de zeventiende eeuw) was het een kritisch begrip, dat zich richtte tegen staatsgods dienst en confessledwang. Bij het grotendeels verdwijnen van deze intolerante vormen van christen dom kreeg het begrip een ander karakter en wel van 'vrijheid en meningsuiting voor iedereen'. Daar bij ontstond het gevaar, dat men van de ander tolereerde zonder daarop wezenlijk in te gaan. Tole rantie kreeg daardoor vaak de vorm van vrijblijvendheid. Hieraan heeft de broederschap vol gens de commissie ook haar tol betaald: velen zijn verdraagzaam, omdat zij in feite niet betrokken zijn op de zaak waarom het gaat. Dit leidt tot verslapping van het gemeenteleven en is even gevaar lijk als een conflictsituatie. Omdat verdraagzaamheid een begrip is, dat in hoge mate gebonden is aan de situatie, waarin het wordt beleefd, is het nog maar de vraag, of het als beginsel kan dienen. Niet altijd en overal kan men verdraagzaam zijn. Maar waar liggen de grenzen? Zorg Uit de discussie bleek de zorg, waarin een groot aantal afgevaar digden verkeerden. Is, zoals dr. H. M. de Lange stelde, de kerk nog de enige plaats, waar de diepsnijdende politieke controversen bespreekbaar gemaakt kunnen worden? De ver gadering meende, blijkens het be sluit juist op dit punt een prioriteit in het gespreksgroepenwerk te leg gen, van wel. De controversen rond het anti-ra- cismeprogram van de wereldraad van kerken bleken ook in deze vergadering het hevigst. Toch bleef de afgevaardigde, die de wereldraad wilde verlaten, een eenling. In gro te meerderheid bleek de vergade ring van mening, dat het gevoerde beleid strookte met het beginsel van vrijheid en verdraagzaamheid. Zelfs vroeg men de commissie tot de zaken met een standpunt te komen omtrent de desinvesterings- resolutie. Als vervolg op de beleidsconferentie van de raad van kerken te Lunte- ren hield men zich bezig met de vragen van oecumene en avond- maalsgemeenschap. Op het laatste voor het wereldwijde programma van hun kerk heeft men altijd de zendingsactiviteiten kunnen finan cieren, maar de verschuivingen van de laatste twitig jaar geven aan dat dit steeds moeilijker zal worden. Op de wereldconferentie van de adventisten in Wenen in juli a.s. waar twintigduizend afgevaardigden uit alle landen bij elkaar komen, zullen deze problemen zeker om aandacht vragen. LYON Op een bijeenkomst van vertegenwoordigers van 'Christenen voor het Socialisme' in Lyon is besloten een Europese organisatie te vormen die de verschillende lan delijke bewegingen zal bundelen. Op de bijeenkomst waren vertegen woordigers uit Portugal, Spanje, Italië, België, en West-Duitsland. Ook in Nederland bestaat een groep Christenen voor het Socialisme. In Lyon is het plan geopperd om contact te zoeken met gelijknamige groepen in Amerika om te komen tot een ontmoeting van deze groe pen op wereldschaal. HELSINKI —De Finse kerk heeft van de wereldraad te horen gekre gen dat de vergadering van het centraal comité van de raad in 1976 mogelijk niet naar Finland zal komen. De reden hiervoor is de voortdurende noodzaak voor de we reldraad, zuinig met het geld te zijn. Oorspronkelijk zou het centraal co mité in 1973 reeds naar Helsinki komen. Toen werd de plaats van samenkomst ook al veranderd in Genève. Vorig jaar kwam het comi té in Berlijn samen. Dit jaar wordt geen vergadering van het centraal comité gehouden omdat in Novem ber de assemblee bijeenkomst ln Nairobi (Kenia). TOCH HEMELVAARTSDAG V< DE JEUGD Mij is gebleken dat ik de ve week te snel geloof hechtte aan informatie van gereformeerd ontruste zijde als zou er op Hei vaartsdag van de kant van gereformeerd jeugdwerk niet* doen zijn. Het is anders (he trouwens bijna altijd anders), landelijk centrum voor gen meerd jeugdwerk heeft Juist bijzonder zinnige landelijke bij komst belegd. Het wordt een ii matieve werkdag onder de 'Een nieuwe levensstijl? Wat h< daarmee te maken?' Er wo films gedraaid, er zijn gespreks ken, er is gelegenheid tot bijbe die, men kan er eten, wandel© als het mooi weer is in het liggen bomen, terwijl voor de formatie uitgenodigd zijn de h Okke Jager, G. Manenschijn B. Opschoor. Peter Schaap z« zingen. En dit alles in Drieberg (Men kan zich afvragen, of dit zo'n echte jeugdbijeenkomst if als vroeger. Dat zal het wel worden. Er wordt hier gereken actieve mensen of mensen die len leren hoe ze actief kui worden ten aanzien van een c telijke levensstijl anno 1975. D een goede zaak. De organisat hopen op een grote deelnam dat is hun ook van harte gef Ik schrijf dit omdat ik gezien goedgelovigheid van de vorige iets goed te maken heb. Het me voor veel jongeren een u' kende besteding van de H( vaartsdag, de dag waarop de ons hier in verantwoordëlijkhe aarde achterliet. NED. HERV. KERK Beroepen te. Gameren en te I Lekkerland: H. Visser te Barrn te Ede: J. den Hoed te Sliedre< Aangenomen naar Dev (Toez.); H. Buning te Blija. Bedankt voor Rendum (toez.): Plaat te Zwolle. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Coevorder Snel te Rotterdam-Zuidwijk. Overleden C. van der Tas (6 Boskoop. Stond tevoren: tn -S] nisse, Honselaarsdijk-, en ln Ar dam-West. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Beroepen, te Assen: W. Wiener Berkel; te Schiedam-Pernis: Bijzet, kand. te Damwoude. Aangenomen naar Neede: drs Velde kand. te Hardenberg, d: dankte voor Applngedam, Av Bellen-Hooghalen, Damwoude- sum. Gees, Harkstede-Overs Kantens, Mussel, Oegstgeest en Zutphen. Bedankt voor Bergentheim en lingen: W. Pouwelse te Ureter- Beroepbaar gesteld door de Amersfoort prep. geëx. J. A. sma, Neptunisplein 3b, Amersl punt was men opvallend ingetogen: avondmaalsgemeenschap kan een bekroning van de erkenning van eikaars kerkzijn betekenen, maar zij is geen doel in zichzelf. Overi gens kent de remonstrantse broe derschap al vanouds het open avondmaal. Gereformeerden Prof. dr. G. J. Hoenderdaal rele veerde met kennelijke instemming van de vergadering, hoe vanuit de hervormde wereldbond (HWB), waarbij de remonstranten zijn aan gesloten, is gezocht naar avond maalsgemeenschap met de kerken van lutherse traditie. Echter be staat tussen twee HWB-leden in ons Land, de gereformeerde kerken en de remonstrantse broederschap, onderling deze gemeenschap niet. De algemene vergadering vroeg de commissie tot de zaken dan ook, in de geest van Lunteren het ge sprek te bevorderen 'met vooral diegenen, waarmee de broederschap op internationaal niveau verbonden 1s'. De poging van de voorbereidings commissie, vanuit het beginsel der verdraagzaamheid zich in enkele voorstellen positief uit te spreken over de ruimte voor individuele be sluitvorming ln een pluriforme sa menleving,. leek enigszins te ver zanden. De vergadering was kenne lijk onvoldoende hierop voorbereid en een concrete discussie over ab ortus en euthanasie werd uit de weg gegaan. De vergadering, hoewel door voor zitter L. de Waal strak geleid, bleek te overladen om alle onderwerpen af te ronden. Daarom besloot men het komend jaar verder te studeren op het thema en elkaar daar op de volgende algemene vergadering van beraad over te rapporteren. Mark Insingel. Dat wil z Nijgh van Ditmar/Sonr 's Gravenhage/Brugge, 1974, 8 15.90. Met de roman 'Een tijdsvi heeft Mark Insingel naar mij de beste Nederlandse experirri roman geschreven. Hij bei zich daarin een meester in d tiele taalverschuivingen en hi het zelfs op de lange baan uil te boeiend te houden. Daarv< daarna is ander werk van verschenen, maar dat haald kwalitatief niet bij 'Een tij loop'. De korte tekst "Dat wil z bereikt ook die hoogte niet, i wel weer op hoe consequent gels werkwijze is. In dit werkt hij met een vast tekstfragmenten, die door wi: de teksten worden doorschot soms ook zelf veranderen. Ei een merkwaardig, verontr taalverloop (géén verhaalv allerminst) tot stand, waarii nig zeker is, alle mogelijke 1 nissen verglijden. In synti op2icht gaan de zinnen ook kaar over, zodat dubbele bet< sen telkens aan de orde zijl vallend is dat Insingel, zoals wens wel weer van de experii listen, zo abstract formuleer! sonages zijn meer woordei typen, voorvallen worden zé en algemeen gehouden dat legio manieren invulbaar zij ls dan ook de taak van de le: zich deze teksten toe te ei het materiaal ligt er voor, ritmisch geordend: 'Je mag z vullen, je mag je eigen w kiezen binnen de hoofdzin» bijzinnen, je mag je eigen L binnen de lijnen, de verhout binnen het ritme mag Je je melodie (binnen de melodie i je eigen ritme), je bent v vrij binnen dit huis ben je v gevangen binnen de mui (etc.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2