prt Staartjes is bang
fgens vast te roesten
Een bezienswaardig
warenhuis in Parijs
iv probleem ook het onze
Avondje Lemmer
Regenmantels
oet van Woord voor Woord geen Marken en Volendam maken'
y
'Geld komt bij mij
op de tweede plaats'
Internationale collectie
NIEUW-ENGEIAND
Je kunt niet zo
gek bedenken
of het is er
KWARTET MAANDAG 21 APRIL 1975
BINNENLAND
L
gTred Lammers
•J 'Als iets me niet
Jeert begin ik er niet aan.
erwerp moet me fasci-
lat is het geval met de
werking van het boek
'inter van Jan Terlouw,
:g regisseren. Dat houdt
'lopend bezig. Die hele
ik in mijn hoofd al wel
keer afgedraaid. Ik leef
het moment dat ik
-Jtdat ik in bed stap en
ts droom ik er vaak nog
(37) vertelt er geest
eer als hij tussen de bedrij-
>ef een paar uur vrij heeft
eanaken voor dit gesprek. De
etylm over Oorlogswinter is
jerste plaats bedoeld voor
itten komt vanaf oktober bij
d in dertien wekelijkse af-
Jtr- van een half uur op de
ex buitenopnamen in het
alk bij Kampen zijn nu
urn mei beginnen de opna-
üjle studio.
h en uitdaging voor mij er
Jj fijns van te maken. Ik
lance, Hetgeen inhoudt
«Hl goed werk moet leveren
p )g eens worden gevraagd,
jewust voor deze manier
ken gekozen. Ik ben er
lauwd voor ergens in vast
Twaalf jaar ben ik bij
:1 geweest, met name bij
n Studio. Daar heb ik mee
acteur moet je een con-
dat zeker voor een
It. Je weet van tevoren
niet welke stukken je
in spelen. Soms kunnen
ge stukken zijn maar door
;ract kunnen ze je ook
stukken te spelen
lelemaal niet achter staaf.
is dat een martelgang,
tegen mijn natuur in', zegt
rtjes.
gt: 'Ik hou er van nieuwe
doen. Programma's ma-
anderen al hebben ge-
aar vind lk niks aan. Er
0 vreselijk veel braak. Om
if je in mijn vak niet
;e zitten. Als collega's van
;n, dat is niets, dat lukt
dan is dat voor mij
er juist wel aan te be-
mijn ervaring is dat het
1 lukt als je je er maar
ioor inzet'.
vindt Aart Staartjes zo boeiend
omdat er voor kinderen zo weinig
wordt gedaan op de televisie, al
geeft hij toe dat er de laatste tijd
wel een kentering ten goede valt
waar te nemen. Maar dat is nog
maar een begin. 'Ik ga er van uit
dat je kinderen moet beschouwen
als normale mensen. Je moet ze
niet behandelen als debielen. Tot
voor kort werden de dubbele
kneusjes naar de kinderprogram
ma's verbannen. Het is toch maar
voor kinderen, zei men dan. Het re
sultaat was ernaar'.
Stuif es in
i
en
ledig geven doet Aart
zich aan zijn kinderpro-
Het is niet toevallig dat
in dat soort programma s
doet spreken. Werken met
ónderen is de rode draad
toe door het leven van
rtjes loopt. Het verklaart
r zelfs over heeft gedacht
er te worden. Nadat hij
den in contact was geko-
een pantomime groep in
m, de stad waar Aart is
n nog steeds woont, kreeg
maak te pakken van het
alles wat daarmee heeft
me zo boelen, dat ik alle
chter me heb verbrand en
toneelschool ben gegaan,
in dat soort dingen erg
Je hebt maar één leven
en. Mensen die tot aan
tegen hun zin van negen
op kantoor blijven zitten
liet begrijpen. Ze sluiten
Het is net zo met vakan-
n. Ik zal nooit twee keer
elfde plek gaan. Dat is
ondenkbaar. Ik wil de
jben dat er wel eens iets
;unnen gaan'.
en aan kinderprogramma's
Aart Staartjes heeft ook een hekel
aan programma's die te braaf zijn.
'Stuif-es-in' is daar volgen hem een
voorbeeld van. "Dat is een groot
moeder-programma. De kinderen
die erin optreden moeten allemaal
iets presteren, waarmee hun familie
voor de dag kan komen. Ouders
zien graag dat hun kind oppassend
is. Voor mij hoeft dat niet. Je moet
beseffen dat kinderen net zo verve
lend kunnen zijn als volwassenen'.
Vandaar dat de kinderen in het
programma rond Ome Willem,
waarbij Aart Staartjes zeer nauw is
betrokken, rustig hun gang kunnen
gaan. 'Ze mogen zichzelf zijn. Met
hun vragen en opmerkingen maken
ze het ons soms moeilijk. Er wor
den dingen gezegd die vele ouders
het liefst maar zo snel mogelijk
vergeten. Bij ons hoeven ze geen
goede indruk te maken. Er zijn vele
mensen die dat niet zo kunnen
waarderen'.
Bijbelvertellingen.
Kritiek is er ook op het programma
'Woord voor Woord', dat Aart
Staartjes elke zondagavond bij het
Ikor brengt. Het was met die Bij
belvertellingen voor de jeugd dat
Aart Staartjes ruim acht jaar gele
den kennis maakte met het medi
um televisie. Het Ikor noch Aart
Staartjes zelf heeft er een geheim
van gemaakt dat de verteller niet
bij een kerk is aangesloten. Dat zit
velen niet lekker, zo blijkt nog
steeds. Er zijn mensen die denken
dat Aart Staartjes die Ikor-pro-
gramma's alleen maar doet omdat
zoiets financieel mooi meegenomen
is.
Zelf zegt hij er over: 'Ik zal nooit
iets doen om het geld. Natuurlijk is
geld in het leven belangrijk. Je
moet per slot van rekening je gezin
onderhouden. Maar het komt bij
mij toch op de tweede plaats. Het
werk zelf is voor mij het voor
naamste. Het is erg aantrekkelijk
een vaste baan te hebben. Als je nu
ziet welke salarissen toneelgezel
schappen aanbieden kan ik best
begrijpen dat collega's de verlei
ding niet kunnen weerstaan. Als je
eenmaal ja hebt gezegd is er eigen
lijk geen weg terug meer. Je salaris
opzettelijk halveren is erg moeilijk.
Ik verdien nu soms veel meer dan
die collega's, maar er zijn ook tij
den dat we heel zuinig moeten zijn.
Sparen is er bij mij niet bij. Als je
veel verdient betaal je je arm aan
de belasting. Ze houden er geen
rekening mee dat er ook tijden zijn
dat je verdiensten bijna stil staan.
Dat vind ik niet eerlijk'.
Volle overtuiging
Wat 'Woord voor woord' betreft
zegt Aart Staartjes dat hij dat pro
gramma, ondanks zijn niet kerke
lijk zijn, 'uit volle overtuiging'
brengt. 'Ik sta er helemaal achter.
De Bijbel en de evangelische bood
schap die er in staat vind ik enorm
belangrijk in het leven. Ik voel me
geen evangelisator, daarvoor heb ik
geen roeping, maar ik vind het wel
erg fijn dat het zo is gelopen dat ik
er door mijn werk aan mag mee
helpen de Bijbelse boodschap over
te dragen'.
Het zijn zaken, waarover Aart
Staartjes, naar hij me vertelt,
Aart Sllurrtjes:een onderwerp moet me fascineren.
'moeilijk' praat. 'Elk woord dat je
in dit verband zegt komt gauw
verkeerd over. Sommige collega's
vinden het maar een stom gedoe,
bij het Ikor. Daar trek ik me niets
van aan. Alles wat met het geloof
heeft te maken is erg impopulair in
deze tijd. De belangstelling voor
Woord voor Woord daalt ook. Dat is
geen reden ermee te stoppen, maar
juist om te proberen meer mensen
erbij te betrekken. Gewoon door de
inhoud van de Bijbel zo recht
streeks mogelijk over te brengen.
We hebben een tijd geprobeerd het
te populariseren. Je kunt daar niet
mee aan de gang blijven. Je moet
er geen Marken en Volendam van
maken.'
(ADVERTENTIE)
o.a. uit Scandinavië, Engeland,
Zwitserland en Frankrijk
Kleding en service gesigneerd
Amsterdam
Koningsplein
Tel. 24 57 21
Eindhoven
Rechtestraat j
Tel. 44 32 08
door Mink van Rijsdljk
Ooit heeft een respectabele Fries een prachtig pand ir
Lemmer bewoond. Men kent en vindt zijn standplaats
nu niet meer. In het statige pand zijn dagelijks nering
doenden in de weer voor het dagelijks brood.
Alleen een fragment van het oude familiewapen her
innert aan vroeger: een woeste figuur met een levens
grote knots.
Hij is te zien in de gevel van het voormalige koetshuis,
nu hotel café 'De Wildeman'. Ik houd van zulke etablis
sementen, zeker in een Fries havenstadje, buiten het
seizoen. Het zijn verrukkelijke oorden, waar zich dik
wijls mensen ophouden uit een bijna vreemde wereld.
Nu dat klopte, alle tafeltjes rondom het groene bil
jart. waarop de witte en rode ballen roerloos lagen te
wachten, waren bezet door Duitsers. Ze overstemden
het enige Fries dat in een verre hoek werd gesproken.
Geen wildemannen overigens, maar vriendelijke, oude
re heren, die hun hassebassie dronken. Misschien praat
ten zij wel over vroeger, toen de haven nog niet zo uit
zijn voegen barstte en niet elk seizoen proüiger pretra-
men aan de steigers lagen?
Ik had me verheugd op de noodgedwongen overnach
ting in Lemmer, in de hoop geïnspireerd te worden
door het bonte uitgaansleven van de stad, zoals de
damclub, de fanfare of zomaar wat biljartende jonge
ren. Maar 'De Wildeman' leek uitgeblust en tam; behal
ve de niet aflatende eetlust van de gasten viel er niets
te beleven. Plotseling werd ik opgeschrikt door een
spreekkoor uit een belendend zaaltje. Het waren dui
delijk vrouwenstemmen, doch zo ze bedoelden een bood
schap uit te dragen, faalden ze. Het klonk wel hard,
doch onverstaanbaar. Dat leek me sneu. Per slot van
rekening worden boodschappen niet voor niets de we
reld in gestuurd. Daarom meldde ik me schuchter als
belangstellende aan hun deur.
De leidster van het gezelschap ontfermde zich over me,
na de opgewekte mededeling aan haar trawanten: 'We
gaan zo verder, dames. Eet maar vast uw appel.'
Circa vijftig monden hapten in appeltjes. Een gezond
geluid, dat wel, toch zouden slagroompunten me min
der verbaasd hebben dan vruchten des velds.
Hoe kortzichtig want juist het verschil tussen iets
lekkers van de bakker en snoep verstandig, neem een
appel, was het essentiële van de samenkomst.
Ik bevond mij namelijk in een club van vrouwen, die
solidair en stug doorzettend van overtollige kilo's vet
wilden afkomen. Bij nadere beschouwing viel het ook
niet te ontkennen dat praktisch alle rokken en bloe
zen overdadig gevuld waren. De leidster vertelde: 'In
zeven weken zijn zestig vrouwen samen 1240 pond af
gevallen'. Dat is dan met elkaar een gewicht van onge
veer tien personen, rekende ik snel uit. Het leed geen
twijfel dat ze er nog een dozijn of wat konden missen.
'Het geheim,' leerde de aanvoerster, 'zit niet alleen in
andere eetgewoonten, maar vooral in het samen door
zetten. Ik zelf ben al veertig pond kwijt.'
De appeltjes waren op, er werden oefeningen gedaan,
die behalve goed voor de spieren in het algemeen ook
best voor de lachspieren in het bijzonder bleken te zijn.
'En nu tot slot', sommeerde de vriendelijke leidster,
'nog even ja, toe maar aaa
Het spreekkoor barstte weer in geheimtaal los. De bood
schap die ik graag had willen horen, was een oefening
tegen de onderkin. 'Eerst had ik er wel vier', biechtte
iemand, terwijl ze trots de resterende anderhalf streelde.
Moedig vond ik hen, die vrouwen, vrolijke doorzetsters
met een goed gevoel voor bereikbare zaken. Wel vroeg
ik me af wat ze met hun solidariteit gaan doen als
iedereen het streefgewicht heeft bereikt Wat zouden de
Lemster dames vinden van het plan om straks eens de
zwaarlijvigheid in hun havens en kanalen aan te pakken.
U weet toch dat die zo gruwelijk aan het verzieken zijn?
Als vette poffertjes worden overal de bungalows uit de
pan gesmeten, met slagroompunten en roomsoezen van
boten voor de wal. Meer en meer, dikker en dikker.
Wie denkt er nog aan de gezondheid en de lijn van
Friesland? Wat een uitdaging, sterke vrouwen van Lem
mer en omstreken. Je hebt bewezen dat je samen wat
kunt. Een protesterend spreekkoor heb je al in huis. Bij
ongeregeldheden leent de Wildeman je subiet zijn knots.
Want hoe die man zich al jaren in zijn gevel staat op
te winden is met geen pen te beschrijven.
door Annemarie Lücker
PARIJS Een van de meest volledige en daarom waarschijnlijk een van de meest curieuze waren
huizen in Parijs is 'La Samaritaine'. De officiële ingang ligt aan de rue de Rivoli, maar vanaf de
pont Neuf, over de Seine, is het complex het beste te overzien.
De gevels maken een art déco-
achtige indruk met uitstekende bal
kons en naar binnen toe versprin
gende verdiepingen. De Samaritai
ne is onderverdeeld in vier waren
huizen, waar letterlijk alles en wel
zeer uitgebreid te koop is. Buiten
staan marktstalletjes met handel
die varieert van souvenirs (de Eif-
feltoren in alle soorten en maten)
tot gestreepte flanellen heren borst
rokken en onderbroeken uit het
jaar nul.
Het interieur is rommelig en ouder
wets. overal zijn kleine trappetjes,
tussen-verdiepingen, bruine rol
trappen en batterijen liften. Geluk
kig zijn er wel veel grote overzich
telijke borden, waardoor ieder z'n
weg kan vinden zonder te verdwa
len in dit enorme doolhof.
De bovenste verdieping wordt in
beslag genomen door een dieren
winkel waar ontelbare hoeveelhe
den kuikentjes, kippen en vogels in
hokken zitten: allemaal per stuk te
koop. Jonge hondjes, met en zonder
stamboom liggen aandoenlijk dicht
bij elkaar te wachten op een koper
en bij het zien van de apen waan
je je eerder in Artis dan in het
warenhuis. Natuurlijk vindt een
dierenvriend hier alles bij elkaar
voor het verzorgen en verwennen
van z'n huisdier. Prachtige marok-
kaanse vogelkooien van zeshonderd
francs staan naast kleine houten
doosjes met een schuifklepje voor
drie francs. Er zijn hondemanden,
versierde halsbanden, kluiven en
botten, maar ook belachelijke 'kle
ren' voor de lieveling.
De sportaf deling beslaat enkele
verdiepingen: de jager kan er te
recht voor een uitgebreid assorti
ment jachtgewerfen, maar ook
voor een bordje 'verboden te ja
gen'. De vissers vinden hier hun
juiste haakje, klapstoeltje, bewaar-
trommeitje en oliepak waarop en
kele tientallen handige zakjes.
Er is een enorme keus in kegelspe
len, jeux de boules en in het ou
derwetse croquet spel. Er zijn mo
toren, boten en fietsen met alle
bijpassende accessoires. Je kunt het
zo gek niet bedenken of het is er.
De keurige chefs van de afdeling
werkkleding en uniformen weten
niet goed wat hun overkomt sinds
hun overalls, bakkersjasjes en sla
gersschorten een rage zijn gewor
den bij het modeminnende publiek.
Het was bepaald géén gezicht te
zien hoe een groepje Amerikaanse
toeristen zich stond uit te dossen
met vormeloze bakkers-broeken en
echte Franse schilders-kielen. Zelf
vonden ze het prachtig! ('de Mof')
in Amsterdam verkoopt vermaakte
werkkeding).
De-doe-het-zei ver kan z'n hart op
halen aan gipsen plafondornamen
ten die er uit zien alsof ze uit een
paleis komen, aan gedraaide houten
deur en kastknoppen voor een paar
francs en aan overdadige geknoop
te gordijnkwasten. Een dorado voor
vrouwen is de fourniturenafdeling
waar honderden verschillende soor
ten passementen en banden te
koop zijn, het ene nog mooier dan
het ander.
Wie ooit wel eens een Frans kerk
hof bezocht heeft weet dat de
Fransen van het begraven van hun
dierbaren een ware cultus maken,
In een speciale ruimte in de kelder
klinkt stemmige muziek. Hier zijn
kant-en-klare marmeren platen,
versierd met vogeltjes en ornamen
ten, plus een sentimentele tekst in
overvloed te koop.
Onafzienbare rijen grafkransen,
palmen en bloemen, allemaal van
plastic, geven de indruk van een
weelderige bloementuin. Er staan
drie sterretjes bij de Samaritaine
in de groene 'guide Michèlin' want
vanaf het dak heeft men het aller
mooiste uitzicht over Parijs.
ftj gaan ons huurhuis ver
een eigen woning betrek
hebben we in het huurhuis
verbeteringen laten aanleg-
een douchecel, inplaats
tweede WC, een doorbraak
van twee kleine amers
gemaakt werd met een
toog van handvormstenen
mooi in de verf en goed
i. Nu willen we bij ons
een en ander overdoen,
huiseigenaar denkt er niet
wil dat we de oude toe-
erstellen. Wat moeten we
d: Dit is een heel nare
int als u zonder toestem-
n de eigenaar ingrijpende
Ingen heeft aangebracht.
Inderdaad van u verlangen
oorspronkelijke toestand
rdt hersteld. Uw argument:
in elk huis hoort een badgelegen
heid, is steekhoudend, maar de te
genwerping van de eigenaar: een
tweede toilet mag men niet op z'n
eigen houtje aan de oorspronkelijke
bestemming onttrekken, terwijl een
klein kabinet dat zonder veel moei
lijkheden ingericht had kunnen
worden tot een goed geoutilleerd
bad- en wasvertrek, nu deel uit
maakt van een prachtige zeer grote
slaapkamer ja als de eigenaar er
op staat, zit er voor u niets anders
op, dan weer aan het veranderen te
slaan. Tenzij de nieuwe bewoners
de tegenwoordige toestand zo aan
lokkelijk vinden, dat ze alles zonder
meer aanvaarden, echter met toe
stemming van de eigenaar. Met veel
flair en handelsgeest is het mis
schien mogelijk iets aan de nieuwe
bewoners over te doen, maar als de
handelsgeest van de nieuwe bewo
ners even groot is als de uwe, zien
we alleen maar narigheid en veel
onkosten voor u. We menen dat de
herstelkosten hoger zullen zijn, dan
uw verlieskosten. Als de eigenaar
toestemming daar toe zou willen
verlenen, laat dan alles maar zit
ten.
Vraag: Waar kan ik het beste een
clavecymbel kopen? Het is geen
instrument, dat men overal maar
tegenkomt. Graag zou ik ook iets
willen weten over de mogelijkhe
den, soorten en merken die er zijn
van dit instrument. Hoeveel zou
zo'n instrument kosten?
Antwoord: Het lijkt me de aangewe
zen weg dat u zich laat informeren
door vakmensen op dit gebied,
liefst door verschillende kunste
naars-docenten aan de conservato
ria hier te lande. Ir mers behalve
dat deze mensen het ihstrument
door emr door kennen en weten te
bespelen, moeten zij ook hun leer
lingen raad kunnen geven, en we
ten welk instrument met het ka
rakter en de mogelijkheden van
hun leerlingen overeenkomt. Wij
zenden u het adrss van een atelier
waar men clavecymbels vervaar
digt, maar met de commerciële zijde
van deze zaak kunnen we ons niet
bezièhouden.
Vragen (één per brief) zenden
naar: Uw probleem ook het onze,
Postbus 507, Voorburg. Naam en
adres vermelden. Eén gulden aan
postzegels bijsluiten. Geheimhou
ding is verzekerd.
Vraag: Al knutselende heb ik een
stel molenwieken ontworpen, waar
over ik graag eens met experts zou
willen praten. Hoe kom ik aan een
adres?
T-
Antwoord: Gaarne melden we u het
adres van de vereniging! 'De Hol
landse Molen', Reguliersgracht 9,
Amsterdam (2). Beter dan wij kun
nen de technische experts en rela
ties van deze vereniging met u over
uw project spreken.
Vraag: Heeft het werkelijk zin te
bepalen, dat men na z'n dood het
lichaam ter beschikking Varl de we
tenschap stelt? Welke stappen moet
men hiertoe nemen.
Antwoord: Een fotocopy van een
enige jaren geleden in deze rubriek
geplaatste vraag en het antwoord
over dit onderwerp zenden we u toe
(andere geïnteresseerdenkunnen
op de gebruikelijke manier zie
kop van de rubriek eveneens een
afschrift aanvragen). Wij voegen
hier nog aan toe: Pleeg wat deze
zaak betreft, overleg met uw huis
arts en vraag hem met welke uni
versiteit u het best in verbinding
kan treden.
Vraag: De betekenis van het Huee-
notenkruis is mij bekend. M&ar
waarom begon men het te 'dragen?
Antwoord: In het Frankrijk van
1560-1700 kozen de reformatorisch
gezinde Christenen, inplaats van
het bij Katholieken gebruikelijke
kruis, waarop vastgehecht het 'Cor
pus' als herkenningsteken het Mal-
thezerkruis, dat in het Frankrijk
van die dagen als sieraad werd
gedragen. Dit kruis was bekend als
teken van de wedergeboorte. Oor
spronkelijk hing aan dit kruis niet
de duif, maar een druppelvormige
parel (tot plm. 1690). Sommigen
zagen daarin het leed van de ver
volgingen, maar volgens Bourguet
was dit de peervormige kruik met
de heilige zalvingsolie waarmee de
Franse koningen werden gezalfd:
Trouw aan de gezalfde vorst voor
wiens welzijn men niettegenstaan
de alle vervolging blijft bidden. De
overige symbolen zijn algemeen be
kend.
Vraag: over Damart reumagordel.
Antwoord: De vraag had succes en
een onzer lezeressen schreef ons,
dat er nog vele Damartcentra In
België aanwezig zijn. Ze noemde
hierbij een telefoonnummer maar
geen adres. De rest was toen een
koud kunstje.
Vraag: Hoe kan men de ouderdom
van gegevens uit het grijs verleden
vaststellen, data van gebeurtenis
sen, aardlagen en vondsten?
Antwoord: We zouden u kunnen
verwijzen naar stapels dissertaties
en dikke handboeken, maar mis
schien kunnen we u het beste een
niet geheel vakkundig Juist, maar
toch heel aardig boek aanraden,
waarin men iets voelt van de sa
menhang van historie, onderzoe
kingen en vondsten zodat men het
verlangen in zich voelt opkomen,
meer over deze zaken te gaan lezen
(dat staat dan in die handboeken
en dissertaties). Het is het boek:
The Source (Nederl. de Bron) van
James A. Michener.
Vraag: Is het verantwoord voor ie
mand, die te kampen heeft met
hoogtevrees een autotocht te ma
ken, waarbij hoge passen genomen
moeten worden?
Antwoord: Men zou een heel lang
artikel kunnen schrijven als ant
woord op deze vraag. Uit uw brief
maken we op dat u voor uw plezier
met vakantie gaat en dat u veel
wilt genieten en uitrusten. We zql-
len daar dus op reageren: Degene,
die dit antwoord schrijft, gruwt ook
van hoge uitzichtpunten en slinge
rende bergpaswegen. Als er vakan
tie genoten en gerust moet worden,
nemen we gewoon de trein en
daarmee komt men heel ver, zonder
nachtmerries en klamme voor
hoofden. Laat die wagen maar thuis
of rij op plaatsen waar ook veel te
zien valt. In Sauerland, de Eiffel of
de Ardennen. In een vakantie moet
men zich ontspannen.
Vraag: van een lezer uit Zwitser
land betreffende een prachtige
gouden munt uit 1741.
Antwoord: Dit is een gouden du
kaat. Het gewicht moet zijn 3,51
gr., gehalte 0,986. Deze dukaten
werden geslagen op grond van de
ordinanties n.a.v. de Staten Gene
raal tussen 1586 en 1808. Voorzijde:
Staande geharnaste ridder met
zwaard en pijlenbundel (Symbool v.
d. 7 verenigde Nederlanden). Ter
weerszijden jaartal met opschrift
'Concordia Res Parvae Cre6cunt
(Eendracht maakt macht) en de
provinoienaam (In dit geval Tra-
jectum-Utrecht) Keerzijde: In een
versierde lijst met het opschrift
MO(netum) ORD(inum) PRCKvin-
ciarum) FOEDER (atarum) BELG-
(arum) AD LEG(em) LVP(er)
(Munt van de Staten van de vere
nigde Nederlanden (belgae voor
de lage landen) volgens de Rijks
wet. Sedert 1586 was de dukaat het
voornaamste goudstuk van de Re
publiek. De aanmunting als handels
munt werd onder het Koninkrijk
voortgezet tot 1960. Deze moderne
gouden dukaten hadden geen vas
te koers noch het karakter van
wettig betaalmiddel. In tegenstel
ling met uit andere muntslagen af
komstige dukaten, droegen de du
katen uit Deventer. Kampen en
Zwolle aan de voorzijde een staan
de geharnaste keizer met zwaard en
rijksappel, omschrift naam en titels
van de keizer. Het is wel een bezit
om heel zuinig op te zijn. Laat de
dukaat niet vermaken tot sieraad,
waardoor van twee kleine kamers
digd kan worden en ln waarde ver
minderen.
Vraag: Wie kan on6 Inlichten over
datum en plaats van de reünie van
Oud Watergraafsmeerders? Graag
een briefkaart of telefoontje (070-
861360).