Wereldraad herinnert aan Parijse akkoorden Shlomo ergert zich een beetje Uil! Uit de kerkbladen Vandaag Experiment in kerk moet mogelijk zijn itaÉll Groeiende mannenbond verontrust over kerk Conferenties* Geen podsdienstige zenders in Zwitserland Beroepingswe Nieuwe boek Heel de kerk, heel het volk Onze adressen TROUW/KWARTET MAANDAG 21 APRIL 1975 KERK/BINNENLAND Van een onzer verslaggevers GENÈVE Het uitvoerend comité van de wereldraad van kerken heeft in zijn voorjaarsbijeen komst een verklaring aangenomen waarin gepleit wordt aan de bewoners van Indo-China geen oplossingen op te legen, die deze mensen zelf niet wensen. Het comité besloot verder een op roep te doen in de kwestie Cyprus een oplossing na te streven die overeenkomt met de wil van de bewoners van het eiland. Het uitvoerend comité drukte zijn grote zorg uit over de wederzijdse overtreding van de accoorden van Parijs inzake Indo-China. Het riep op tot de vorming van de in deze akkoorden voorziene raad van nati onale verzoening, die uit drie par tijen zou bestaan. Ook moest de VS afzien van verdere militaire steun aan het regime in Saigon. De meeste bewoners van Vietnam blij- Van een onzer verslaggevers UTRECHT Als er geen profetie is, wordt het volk ontbloot, zegt de Spreukendichter. De grote nood van deze tijd is, dat er te wei nig profetie is. Dit zei zaterdag op de huishoudelijke vergadering van de Hervormde mannenbond op gereformeerde grondslag voorzitter ds. A. Vroegindeweij uit Veenendaal. ven op hun plaats bij het wisselen van de macht in hun streek, aldus het comité. Daarom moet de wens van de bevolking om zich ergens te vestigen gerespecteerd worden. Tegelijkertijd veroordeelt het comi té het misbruik van vluchtelingen, in het bijzonder kinderen, om daar mee politieke propaganda te bedrij ven of militair voordeel te berei ken.' Het comité waarschuwde te gen 'over-emotionele reacties ten aanzien van weeskinderen en legde de nadruk op het belang dat de kinderen hebben bij achterblijven in hun eigen cultuur. De leden- kerken zouden een tweede bedrag van vijf miljoen dollar bijeen moe ten brengen voor hulp aan Vietna mese vluchtelingen. Van hen zijn volgens Muriel Webb, de directeur van het hulporgaan van de wereld raad. twee miljoen in de gebieden van de voorlopige revolutionaire re gering en één miljoen in het ge bied dat door de regering Thieu wordt beheerst. door Jac. B. Looijen Een aardige stelling van Carel Hendrik Koetsier, de voorlichter van de gereformeerde kerken over ontwikkelingssamenwerking. Hij promoveerde afgelopen vrijdag aan de Vrije Universiteit tot doctor in de godgeleerdheid. En hij stelde o.a. dat in het kerkelijk verkeer akademische titels geheel achterwegen moeten worden ge laten. Hij vindt trouwens dat zulke titels in het algemeen zo weinig mogelijk moeten worden gebruikt. Want, zegt hij, ze worden niet zonder medewerking en soms zelfs ten koste van de gemeenschap verworven. Moeder Teresa, de 64-jarige ka tholieke religieuze, die werkt onder de armen van Calcutta, is voorgedragen als kandidate voor een Nobelprijs. Ik dacht, dat moet de praeses van de gereformeerde synode ook goed lezen. Want in die synode wordt soms gezwaaid met titels, dat het een lieve lust is. Komt er een gepromoveerd man naar voren om Juist nu de antichristelijke machten zich sterk maken, is het nodig, de boodschap van bekering met alle ernst te brengen. Zolang God de gelegenheid geeft, dienen wij te getuigen en te bidden, dat ons volk terugkeert tot het Woord van God. aldus ds. Vroegdindeweij. Verleiding wederkomt en dan Zijn Paradijs zelf meebrengt.' Ds. J. van Wier uit Kampen ging in p o ;j. TZ zijn referaat in op de gezagscrisis. Dllcl Uil lYOlca Op Meer dan ooit wordt geschopt tegen *r alles wat gezag heet, aldus ds. Van KflmDPr SVIlOde Wier. die het vooral verbijsterend 0-'"vuv vond, dat nu ook door vele theolo gen opstand en revolutie wordt gepredikt. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Op de christelijke gereformeerde ouderlingen conferentie heeft ds. J. de Jong uit Zaandam ruimte binnen de kerk gevraagd voor het experiment. Met droefheid constateerde hij, dat de kerk niet meer het profetische woord spreeekt. Zij spreekt meer van de spijze die vergaat, dan van het brood des levens. Zij verleidt volgens de Veenendaalse predikant zelfs de schapen met een horizon taal gerichte boodschap van vrij heid. vrede, gerechtigheid en soli dariteit. Ds. Vroeginr'pTV'i signaleerde een zwoegen om door menselijke krachtsinspn." een paradijs op aarde tot stand te brengen, een roodgekleurd eenheidsparadijs. dat hij het paradijs van de antichrist noemde. Dat paradijs zal er volgens hem nooit komen. Veel joden keerden zich af van Jezus, toen zij bemerkten, dat het Hem niet ging om een aards rijk en zij ergerden zich aan Hem. 'Maar onze Koning is de Gekruisigde en Opgestane Christus, die eenmaal God is de enige soeverein, zo be toogde hij. Alle gezag in de aardse verhoudingen is daarom afgeleid gezag, 'bij de gratie Gods'. Met wegdenken van de personen heeft men zich daarom aan het gezag te onderwerpen om Gods Wil. Ander zijds dient dat gezag zich te onder werpen aan Gods normen. Ledental Aan het jaarverslag van secretaris ds. Joh. Verwellus uit Veenendaal ontlenen we, dat het aantal leden van de hervormde mannenbond het afgelopen jaar gestegen is van 3898 naar 3926, verdeeld over 169 plaat selijke verenigingen. De heer Oost hoek, die vele jaren bondsadmini- strateur geweest is, legt 30 april zijn werk neer. Hij wordt opgevolgd door de heer J. van de Broek uit Scherpenzeel. UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatle wordt de naam van de schrijver vermeld. Teilhard (1) Ben denkbaar voor het artikel van Aldert Schipper 'De dood van een optimist.' Ik wist haast niets van deze geleerde, maar nu toch iets. Zijn ontdekkingen van de fossiele overblijfselen van pré-historische mensen In China en op Java. die waarschijnlijk meerdere honderd duizenden jaren vóór Adam leef den (welke laatste slechts 6000 jaar vóór ons leefde) brengen de aan dachtige bijbellezer ertoe de ver schillen tussen Genesis en 2 nog eens na te gaan. Dan bemerken we. dat de bijbel zich niet verzet tegen de gedachte van een pré-Adamiti- sche wereld, met welke gedachte veel gelovigen het vaak moeilijk hebben of waar ze afwijzend tegen over staan. Uithuizen J. Wierenga ment van het tweede Vaticaanse concilie en dus géén pauselijke encycliek. Daarin komen zeer actu ele onderwerpen aan de orde zoals abortus prvocatus, euthanasie en sterilisatie, eveneens in strijd met ons Wetboek van Strafrecht (mis drijven). Ondergetekende poogde diverse malen pater Teilhard te Pa rijs te ontmoeten. Dat mislukte tel kens; hij was of juist vertrokken of nog niet terug. De heer Schipper zegt terecht: meestal afwezig. Nijmegen Dr. J. E. Schulte Teilhard (slot) Teilhard (2) Het artikel van Aider Schipper doet het vermoeden rijzen als zouden de ideeën van Teilhard de Chardin niet die aandacht krijgen die zij verdie nen. Niets ls toch minder waar. Het verbaast mij dat ln het artikel met geen woord gewezen wordt op de grote betekenis van Teilhard voor de oecumene hier te lande. Het valt toch niet te ontkennen dat juist aan Teilhard de verdienste toekomt een weg geopend te hebben voor eensgezindheid ln het nleuwe-kerk- zijn. Met name ln het zuiden van ons land zou de zeer nauwe samen werking en de integratie op het religieuze vlak niet denkbaar zijn zonder de eenstemmigheid rond de theorieën van Teilhard. De oecume ne blijkt in de praktijk zeer moei lijk te verwezenlijken waar die -eenstemmigheid ontbreekt. Den Bosch Mw. C. Sinke-Dees In het artikel van Aldert Schipper over Teilhard de Chardin. getiteld 'De dood van een optimist' in uw editie van 16 april komt tot twee maal toe een onjuiste vermelding van de sterfdatum van deze geleer de voor. Het artikel begint met de zin; 'Het is deze maand tien jaar geleden dat.In werkelijkheid overleed Teilhard twintig jaar gele den, op 10 april 1955. Oegstgeest Drs. W. J. H. Baart (ik heb mij tien jaar vergist, waar voor mijn excuus. AB.) Teilhard (3) In het geestdriftige en sympathieke betoog van dhr. Aldert Schipper over pater Teilhard de Chardin in "Tr-Kw van 16 april jl. pag. 2 ko men enkele vergissingen voor. die m.i. correctie behoeven. Schrijver meent dat het kerk het werk van Teilhard ervoer 'als een bedreiging.' Is dat wel Juist? Het is mij niet bekend dat de kerk ooit ter wille van haar orthodoxie een uitspraak over hem heeft gedaan. De tegen werking kwam eerder van de ande re zijde, van confraters en van natuuronderzoekers e.a. Dhr. A. S. schrijft verder dat Teilhard de pl- thecanthopus ontdekte. Dat ls niet juist; die eer kunnen wij opeisen voor een landgenoot, namelijk voor Eugène Dubois, geboren te Eysden (L). Dat feit blijft, al was zijn opvatting een abuis. De vondst heet nu anthorpus erectus, op grond van andere vondsten. De heer Schipper gewaagt voorts van 'de pauselijke encycliek gaudium et spes.' Ook een vergissing. 'Gaudium et spes' ls een onderdeel van de pastorale constitutie over de kerk ln de we reld van deze tijd. Het ls een docu- KAMPEN De presbyteriaanse kerk in Korea heeft een beroep gedaan op de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) om hulp bij de nieuw bouw van de tehologische hoge school te Poesan. Prof. J. Kamphuis, die verleden week terugkeerde van een bezoek van twee maanden aan Korea, las een brief van de Koreaanse kerk voor in de synode, die in Kampen vergadert. Met de nleuwbouwkosten is ruim een half miljoen gemoeid. Prof. Kamphuls heeft gastcolleges gegeven aan de hogeschool. De ge reformeerde kerken (vrijgemaakt) houden al enkele jaren contact met deze Koreaanse kerk De synode zal zich nader met deze zaak bezig houden. UTRECHT De algemene verga dering van beraad van de remon- strantse broederschap wil de vrijla- lljdgeest ting van twee medewerkers van Amnesty International in de Sow- jet-Unie. De vergadering besloot zaterdag in Utrecht de raad van kerken voor te stellen, bij de Rus sische ambassadeur in ons land om vrijlating van de twee gearresteer de medewerkers te vragen. pe institutaire vorm van de kerk jkan niet zonder bijbels patroon, staat niet los van de historie, maar :mag ook aan de situatie niet voor- sbijgaan, aldus ds. De Jong. Met jname vroeg hij naast de bekende iruimte voor andere vormen van [kerkdienst, gepraktizeerd op een jwijze, die voor velen meer herken- ibaar is en aansluiting geeft (de 'kerkdienst als leerproces'). Groepen gemeenteleden kunnen zich door ,duidelijker inbreng meer op de jkerk betrokken voelen, pe Zaandamse predikant benadruk te, dat deze andere vormen niet jmogen opkomen uit geestelijke ar- jmoede. Ze moeten ontstaan uit ,-nauwere omgang met de bijbel. Ze (dienen geen behoefte-bevrediging ;te zijn, maar eigentijds middel om (te leven door de Heilige Geest als (veranderde mensen in een veran derende wereld. ps. De Jong refereerde over de (vraag 'Heeft de kerk in haar huidi- jge institutaire vorm nog toekomst?' pe kritiek op het kerkelijk instituut (hangt samen met een antl-institu- jtionalistische trek in de tijdgeest, (maar ds. De Jong vroeg de motie- ADVERTENTIE) En ü,hoe komt u aan uw Amro Privérekening? f™"-' u* „Bij de Amro hebben ze dat speciale Eigen Huis Spaarplan, met die hoge rente en andere plussen, maar dat doet er nou niet toe. Wel, toen ik daarvoor kwatn, vroeg die man of ik ook een privérekening bij ze had, want dan zouden ze eventueel daarvan elke maand automatisch een vast bedrag voor dat huis apart kunnen zetten. En omdat ik ondertussen ook weieens aan die Euro cheques wilde, hebben we. dat toen gelijk j gedaan. jven van de kritiek zorgvuldig te jtoetsen en de psychologische ach- (tergrond uiterst serieus te nemen anet pastorale bewogenheid, pe crisis rond het kerkelijk insti tuut vraagt hernieuwde doorden- (king van de nieuwtestamentische (gegevens betreffende de kerk als lichaam van Christus, de verhou- iding ambt en charisma, die van ambt en gemeente. De institutaire vorm, die de Reformatie voor het recht doen aan de bijbelse gege vens heeft gevonden, honoreert volgens ds. De Jong wel de grond lijnen. Zij laat echter ruimte voor grotere modificatie, waardoor in belangrijke mate aan legitieme kri tiek tegemoet gekomen kan en zou moeten worden, op straffe van ont kerkelijking en ontkerstening. De sociale wetenschappen kunnen daarbij onmisbare hulpdiensten verlenen. Overigens signaleerde ds. De Jong wel het gevaar, dat de sociologie aan de kerk conclusies opdringt, die haar wezensvreemd zijn. Vol gens hem is een bepaalde theologie zo door de maatschappijleer bein- vloed. ook juist waar het gaat om bijbelse begrippen rond kerk en ambt, dat men de theologie sociolo gisch laat buikspreken. Het Woord wil verkondigd, geleerd, gevierd en uitgedragen wor den. Het huidige instituut moet daarvoor worden doorlicht. Zonder instituut is er geen toekomst. De Geest neemt de instituten in zijn dienst tot wasdom van de gemeente, die ftaar Here en Heiland verwacht, aldus ds. De Jong, BERN De Zwitserse regering heeft besloten voorlopig geen zend vergunning te geven aan drie gods dienstige radiozenders. Om een ver gunning was gevraagd door de 'ver eniging voor een internationale evangelische radiozender' (EPI), door Vox Fidei, waarachter ver schillende r.-k. groeperingen staan, en door de 'evangelische radio van vrije kerken'. Alle drie verzorgen reeds radioprogramma's, waarvoor zij zendtijd huren bij radio Luxem burg. Sines in Portugal of Trans World Radio in Monte Carlo. De regering wil eerst een grond wettelijke regeling van radio en tv afwachten. Bovendien is zij van mening, dat het gebruik van de beschikbare golflengten vrijwel reeds aan zijn top zit. De kerken krijgen via de bestaande radio en televisie al gelegenheid godsdiensti ge uitzendingen te verzorgen. iets te zeggen, dan wordt hij nadruk kelijk aangekondigd als doctor zus en zo. Nog sterker. Op een gegeven moment staat er een gereformeerde legergeneraal achter de katheder in Lunteren. En jawel hoor: we geven nu het woord aan generaalIk zag vooraan een majoor zitten, die met een een lichte buiging maakte. De generaal zelf vond dat allemaal, zo begreep ik later van hem, niet eens leuk. Hij wilde in de synode liever gewoon 'broeder' heten. Terwijl die stelling van dr. Koet sier, ik mag nu wel gewoon Henk zeggen, op m'n schrijftafel lag, zat ik vorige week te praten met m'n vriend Abush uit Israel. Abush? Nee de heer Abraham Genez, gouver neur van het district GaSton in Galilea. Maar niemand in gans Is rael komt ooit op de gedachte om te zeggen: meneer Genez. Ze zeg gen allemaal: Abush, dat is Bram- metje. Trouwens in de bijbel staan toch ook geen brieven van prof. dr. P. van Tarsus? Nee, die noemen we allemaal gewoon Paulus. De joden houden dat nog altijd in ere. Ze noemen elkaar bij de voornaam. Niemand in Israel heb ik ooit ho ren spreken over mevrouw Meïr. Iedereen zei: Golda. Zover is het in de raad van kerken in Nederland nog niet. Niemand zegt zo maar Marga tegen mevrouw Klompé, die ook lid is van de raad. Maar wel heeft voorzitter Hendrik Berkhof, ik zeg nu opzettelijk niet: professor Berkhof, allerlei aan spreektitels afgeschaft. Als de oud- katholieke aartsbisschop het woord vraagt, zegt hij niet: monseigneur. Maar: de heer Kok. En hij zegt ook niet: doctor Klompé. Maar me vrouw Klompé. Of meneer Van den Heuvel als Albert weer wat wil zeggen. Nog even terug naar de joden. Een jaar of wat geleden was ik in Israel met de Amsterdamse rabbijn Jakob Soetendorp bij een oude vriend van me, Shlomo Bezek van de kibboets Ayeleth Hashahar. Hij was de zoon van een aardappelhan delaar in Scheveningen en ging al voor de oorlog naar Israel, na bij een gereformeerde boer in Alten iets van landbouw en veeteelt te hebben geleerd. Soetendorp wilde wat vragen en zei: 'Meneer Be zek. Kortaf en een tikje bits kreeg hij meteen te horen: 'Ik heet Shlomo.' Ik dacht Shlomo ergert zich 1 een beetje, waarom tóch? La ter snapte ik het. Dat was toen die generaal in de gereformeerde syno de, liever 'broeder' wilde heten. 0 Artsenconferentie van zaterdag middag 3 mei vier uur tot zondag middag 4 mei vijf uur op Hydepark te Driebergen, georganiseerd door de prot.-chr. artsenorganisatie en het samenwerkingsorgaan inzake gezondheidszorg van de hervormde kerk en de gereformeerde kerken. Het programma vermeldt o.a. 'Dia gnose van de arts daarin' door drs. C. Aalders en 'Sensitivity training Pro en contra' do:r drs. J. J. Bakker en J. E. de Vries. Inf. tel. 070-254970. #Toen was geluk heel gewo...on! Nu dan niet meer? Weekend op De Drie burg te Driebergen (tel. 03438-3193) 10 en 11 mei. Verhouding christendom, jo- jdendom, islam. Donderdag 1 mei (van half elf tot half vijf ln het (Zendingscentrum te Baarn m.m.v. drs. H. Mintjes. Opg. tel. 02154-7636. Links facisme Kruisinga had gelijk met zijn spre ken over links fascisme in Portugal. De rode kolonels zijn niet langer paternalistische beschermers van het tere pas ontloken democrati sche plantje, maar bikkelharde fa scisten. Jammer dat Ton Hydra de NCRV geen pluim gaf. die ln Hier en Nu de rode kolonelstroep bij de ware naam noemde. Schoorl Tj. Epema Zuid-Molukkers Als de in ons land verblijvende Zuidmolukkers hun droom werke-, iijkheid willen maken, dan moeten zij het toch anders aanpakken. Je krijgt geen eigen staat door hier in Nederland te demonstreren, het vermoorden van een Nederlands politie-agent, vernielingen aan te richten in het Vredespaleis etc. Een paar tips: 1. Noem Jezelf de 'Bevrij dingsbeweging voor de Zuid-Moluk- ken'. Dat garandeert de onmiddel lijke steun van links Nederland. 2. Benoem een Voorlopige Regering en vestig die In Hanoi. De Kamer leden De Gaay Fortman en Ter Beek kunnen wel voor een intro ductie zorgen. 3. Pas de tactiek toe. die Soekarno ook gebruikte: de in filtratie. Het lijkt mij niet moeilijk landingen uit te voeren op de el- landen van de Zuid-Molukken en als Ik de media moet geloven, dan wordt hier ln Nederland behoorlijk getraind. Deze raadgevingen zijn wel bedoeld voor die Zuidmolukkers die hun leven hier in Nederland willen opgeven en naar de Zuid- Molukken willen gaan op illegale wijze en daar ter plaatse gaan vechten voor hun RMS. Vlaardingen P. G. Broekman NIET MET VERGANKELIJKE l GEN God is anders, heette een bo| uit de vijftiger jaren. Het was j voor zijn afwezigheid die latei; zijn 'dood' zou uitlopen. Het een boekje dat toen al duid; maakte, dat er met ons godst iets aan de hand was. Wij hel van elkaar nieuw leren luist; naar de bijbel en opgemerkt God veel meer door mensen 1 werk doet dan wij wel eens di ten. Wij leerden ook wat beteil niet in paniek te raken, als we zijn aanwezigheid in aanral kwamen. Hij zag ons in de me| aan. Ook in de anderen wilde aanwezig zijn. Wij leerden ooi zien, en hoeveel daarvan was eens zo nieuw als wij dachten, veel heil dat ons overkomt degelijk heil is door verganké dingen, zoals goud of zilver ei zouden eraan kunnen toevce peniciline en streptomicine, ps] sche hulp en maatschapp* zorg. Daarom is het misschien heel goed om dat zinnetje i maar bij ons te hebben. Go anders. Petrus herinnert er ons 'dat gij niet met vergankelijke gen, zoals goud en zilver, zijt lost uit het zinloze bestaan ds van uw vaderen had geërfd. Gi verlost door het kostbaar bloed Christus, het lam zonder vle gebrek.Deze woorden behc ons voor overmoed. Ze kunnen er voor bewaren dat we ooi grote wending van ons bestaar onzin naar zin, van duister licht, van dood naar leven zc gaan zien als ontwikkeling© ons bestaan of toevalligheden ons gunstig lot. Dat is van van het kostbaar bloed van d.w.z. van zijn inzet tot de als een lam. het lam Gods, was de kerk in het groot Gloria als een blijvend respons o] boodschap van Johannes de I God is anders. Wie dit ve verliest in zijn ongedachte 1 (1 Petrus 1, vers 17 tot 21). NED. HERV. KERK Beroepen: te Groot Ammen Vreekamp te Oosterwolde (Gld GEREF. GEMEENTEN Bedankt: voor Rotterdam-I monde: A. Vergunst te Veen. GEREF. GEM. IN NED. Beroepen: te Hilversum: M. Beek te Opheusden. ZELFSTANDIGE GEM. Beroepen: te Bergambacht: 0 treden uit herv. kerk) Joh. va Poel, oud-geref. pred. te Ede. Margaret Seagroatt: TAPIJ VEN. Oorspr. titel: 'Rug Wt for Beginners'. Vert. H. v. d. Uitg. Cantecleer BV, de Bilt, Tijd Paperback nr 34 103 blz; 8,90. 'Tapijtweven' is nauwelijks et riant te noemen op wat mei maal onder 'weven' verstaat, tapijtweven gebruikt men uit wel doelmatig materiaal. Ma Seagroatt komt dus eigenlij; een gewoon, aardig weefl waarin het weven van a tot z beschreven: in eerste instanti beginners. Zij laat leerzame lapjes zien en geeft nuttig (afwerking). De heldere be ving van de werkwijze (ook fende knoopwerk en lussen) veel duidelijke foto's en wei ningen toegerust. I Ds. M. Groenenberg heeft onlangs gezegd, dat de hervormde kerk aan de kant van de vrijzinnigheid ge weldig afkalft. Daarop haakt ds. A. Faber in Kerk en Wereld, het blad van de vrijzinnige hervormden ita: Juist ook in dat milieu is de liefde voor de hervormde kerk zo schrik barend verkoeld, omdat zij het niet wensen te pruimen. Ik durf de stel ling te verdedigen, dat een van de belangrijke oorzaken van de afkal ving van de kerk deze is: doordat in vrijzinnige en in linkse, ook in liberale kringen de hervormde kerk zo weinig vertrouwen wekt, daarom representeert zij niet meer de volkskerkgedachte, namelijk een kerk te willen zijn voor zo velen mogelijk. Voor al diegenen name lijk, die van harte in het grote verband van de hervormde kerk hun geloof willen beleven, zónder dat zij het gevoel hoeven te heb ben, dat aan hun persoonlikke am bities geweld wordt aangedaan. An ders gezegd: de historische traditie van de hervormde kerk om kerk voor het Nederlandse volk te zijn, die traditie is sinds de kerkorde ingevoerd werd, niet spontaan ver bleekt. Zij is niet onderhouden, niet spontaan gevoed, maar steeds met een hoon bejegend. Het is een subtiel spel om het volk bij de kerk te houden, daarvoor moet ln de eerste plaats de kerk néér het volk toekomen en dus dan néér ieder een, die haar oprecht liefheeft. Het is werkelijk nog steeds niet te laat Vnllc<5picrp'n#a om déér wat aan te doen. v uiis-oeigeiic Schrift-beweging In het blad van de buitenverban- ders Opbouw schrijft drs. H. de Jong over de identiteit van deze groep: Aan de Vrijmaking ligt een Schrift beweging ten grondslag. Zij wordt evenwel vandaag geconfronteerd met de Verontrusting, die een be lijdenis-beweging is. De verleiding is nu groot om terwllle van de Verontrusting (die terecht veront rust is!) die Schrift-beweging maar te vergeten en als Vrijgemaakte kerken een belijdenis-beweging te worden. Maar dat is dan wel een verloochening van de oorpronkelij- ke afkomst, die, vrees ik, niet an ders dan met confessionalisme ge straft kan worden. Voor ons buitenverbanders echter zie ik nu zeer in het bijzonder de taak weggelegd om in studie, maar vooral in prediking en catechese, naar binnen en naar bulten, de goede vrijmakingstraditie voort te zetten. Niet om ons tegen iemand af te zetten, maar om allen te dienen. Daarom stel lk met diepe vreugde vast, dat eT voor onze vrij gemaakte kerken (bulten verband) wel degelijk een weg naar voren loopt, de toekomst in. Een weg waarop we misschien ook nuttig mogen zijn voor de. kinderen van hen die ons nu zo sterk veroorde len. Heus, het wordt wel actueel wat wij bedoelen. Het ls het al en het wordt 't nog meer. We maken een moeilijke tijd door, maar het zal, als de Here het zegent, niet tevergeefs zijn. Over het streven naar een eigen Afrikaanse theologie schrijft prof. dr. J. Wytzes in het Gereformeerde Weekblad (uitgave Kok): Er is geen sprake van dat Franken, Friezen, Saksen en Angelen en later Polen en Hongaren ge streefd hebben naar een inbreng van hun oorspronkelijke godsdienst in de leer van de Katholieke kerk. Integendeel, toen er langzamerhand theologen van formaat uit deze vol keren voortkwamen, hebben deze niet anders gedacht dan hun colle ga's uit landen, waar de kerk reeds ouder was. Resten van de oude godsdienst vervielen tot volksfees ten en folklore. Ketterijen en een zijdigheden zijn er in de kerk ge noeg geweest, doch er heeft maar een theologische richting bestaan als men die tenminste zo wil noemen die het 'volkseigene' met het Crhistendom heeft willen verbinden: Het 'Duitse' Christen dom. En dat bleek een vorm van heidendom te zijn. Dit is ook het gevaar dat degenen bedreigt, die streven naar een Afrikaanse theo logie. Ik wil nu even een onder scheid maken tussen theologie en ethiek. Zij behoren bij elkaar, maar vallen niet samen. Men hoort zeg gen dat Afrikaanse theologie de theologie der bevrijding is. Men mag er de Afrikanen dankbaar voor zijn, dat zij de ogen van de Chris tenheid openen voor de eis van bevrijding. Het is een evangelische eis en wel een ethische eis. Het is geen speciale Afrikaanse theologie. Belijdenis In de discussie over de belijdenis vragen in de hervormde kerk doet dr. H. Schroten in Woord en Dienst de suggestie, de drie bestaande vra gen te vervangen door één nieuwe, waarin het belijden van Jezus cen traal blijft: Ik zou het alles veel eenvoudiger willen. Door b.v. de drie belijdenis vragen te vervangen door één vraag: 'Belijdt gij te geloven in Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, door de Vader in de wereld gezonden om ons God be kend te maken, onze zonden te verzoenen en weg te nemen, en ons Zijn Geest te geven opdat wij door Hem, met Hem en voor Hem le ven'? Wat verder in de 'oude' belij denisvragen staat, moeten ze uiter aard op belijdeniscatechisatie wel leren: over de drieënige God. de roeping van een lidmaat, en de gemeenschap der Kerk. Maar vraag niet te veel ln één keer. Vraag wél naar de kern, de Hoofd-zaak. Vrienden In het baptistenweekblad De Chris ten mijmert ds. J. A. Brandsma na over de recente ontmoeting tussen Nixon en Billy Graham: En dan zijn er nog een paar din gen, die mij niet erg lekker liggen. Dat is om te beginnen Grahams mededeling, dat Nixon wel ont goocheld, maar niet verbitterd ls. Nee maar, dat moest er ook nog bijkomen! Ook vertelde de evange list, dat Nixon nog steeds last heeft van de aderontsteking in zijn been. Ik wilde wel, dat hij ons had kun nen vertellen, dat de expresident ook en vooral last van Watergate heeft. Maar déérover is ln San Cle mente met geen woord gesproken. Ik vind dat onder de gegeven om standigheden onbegrijpelijk. Vrien den moeten elkaar niet sparen, maar de waarheid zeggen! HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorbur 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rott< dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Hl Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leidei Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Doi drecht. Tel. 078-3337I Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 2 Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, ZwoIH Tel. 05200-17030. Postbus 3.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2