Pop op de plaat Kroket zonder vlees uit soja-eiwit ia Boudier-Bakker-museum in Vianen Lynyrd Skynyrd: geen flauwekul Plantaardig produkt kan goede vervanging zijn ns Edinga: 'Zij zong graag liedjes van Koos Speenhof Meer variatie in voeding mogelijk [CADENA sigaren BINNENLAND 17 rinnr Willem-Jan Martin In een meer algemene beschouwing over het bepaald weelderige muziekleven van de zuidelijke Amerikaanse staten Alabama en Georgia hebben we het al eens eerder gehad over Lynyrd Skynyrd. Een formatie bestiande uit zeven stuks potige knapen, nooit te beroerd om een stevig partijtje te matten of zich eens flink te laten vollopen, maar bovenal in staat tot een uitergt swingende portie muziek op basis van de in bovengenoemde contreien ruim voorhanden zijnde oorspronkelijke elementen: blues, country en alles daartussenin. Nuthin' Fancy (MCA Records MAPS 7884) is van dit groepje alweer het derde werkstuk, nadat eerder een gelijknamige debuut-elpee en de schijf Second Helping het licht zagen. Met name deze laatste plaat demonstreerde treffend, waartoe Lynyrd Skynyrd in staat was: weggestuurd op een betonnen schema van een vettig doorpokende ritmesectie bouwden de drie leadgitaristen aan een serie uitgekiende patronen, zonder elkaar ook maar een moment in de weg te lopen, maar'élkaar daarentegen juist prima aanvullend, terwijl er bovendien voldoende ruimte bleef voor de potente vokalén van zanger Ronnie vaü Zant. Wat een genadeloze krachtmuziek. Zo'n plaat is Nuthin' Fancy helaas niet geworden. Hoewel er op dit werkstuk, zoals de titel al aangeeft 'niks geen flauwekul' te vinden is. musiceren de zeven toch op een aanmerkelijk bedaarder peil dan op Second Helping het geval was, terwijl bovendien ook de composities over het geheel genomen niet dat flitsende hebben, elke song Iret bijvoorbeeld moet afleggen tegen Sweet Home Alabama. Lynyrd Skynyrds grandioze uithaal aan het adres van Neil Young en een typerend nummertje voor het kaliber van Second Helping. Niettemin staat Nuthin' Fancy nog altijd borg voor een handzame portie luistergenot. Dat geldt met name kant-twee. waarop we na de swingende opening On The Hunt (let op de zuigende Gibson van Gary Rossington) belanden in country-blues-achtige sferen met een Allman Bros.- (Am I Losing) respectievelijk Ry Cooder-verwante aanpak.(Made I The Shade). Alleen jammer van de wat lompe afsluiter. Na meer dan een jaar stilte vervolgens de met spanning verbeide nieuwe van Stealers Wheel. Right Or Wrong (A M Records AMLH 68293). Spanning vanwege het feit, dat de heren Egan en Rafferty tot en met hun voorlaatste elpee Ferguslie Park steeds bewezen'hadden te beschikken over een fraaie vokale en instrumentale aanpak en een beslist uniek songschrijverspennetje. Het is dan ook droevig te moeten constateren, dat op Right Or Wrong aan beide pijlers van het Wheel-bouwsel zo het een en ander mankeert. Deels, dat moet gezegd, min of meer buiten de verantwoordelijkheid van de tandem: in de figuur van 'producer' Mentor Williams troffen zij niet bepaald een persoon adequaat aan hun muziek, doch een wat grofbesnaard type zonder veel gevoel voor verhoudingen. Zo 1 worden de gevoeliger momenten al te obligaat aangezet met triangels en strijkerspartijen, terwijl In de sector Rock-and- roll Egan en Rafferty door de te lompe orchestratie naar een niveau geblazen worden, waar hun betrekkelijk iele stemgeluid het feitelijk moet laten afweten. Anderzijds deelt het duo willens en wetens in de malaise in die zin. dat met uitzondering van enkele teksten hun composities als totaal niet de vertrouwde scherpte bereiken, maar eerder en teleurstellend neigen naar een irritant wordende monotonie. Eigenlijk springt alleen het openingsnummer Benediction er echt uit. Wat droefgestemd beginnen we zo aan de traditionele categorie Restanten. Daarin figureren dit keer een zeer opgeruimde Doug Kershaw (Alive Pickin'), de Neder-jazzrockformatie Scope (Scope II), het duo Seals Crofts (I'll Play For You), de op zijn tweede produktie toch ietwat teleurstellende 'newcomer' Orleans (Let There Be Music) en de heer Randy Edelman met een zorgvuldig gecultiveerd soort entertainment (Prime Cuts). Zoek maar uit. (ADVERTENTIE) /KWARTET ZATERDAG 12 APRIL 1975 oor Huib Goudriaan UIVEN Veredelde chemici laten ze me proeven: Napolitaanse pizza's n Hollandse kroketten, geheel zonder vlees maar mèt soja-eiwit. Ze sma- en uitstekend, evenals de Hamburger en de fricandel (deze met dertig rocent meer eiwit en twaalf procent minder vet dan de gewone vlees-fri- indel), die deels uit vlees en deels uit soja-eiwit zijn samengesteld. De «passing van soja zonder de in Europa niet bijster gewaardeerde soja- naak noemt ir. A. Francke van het Unilever-research-laboratorium in uiven bij Arnhem, 'een van de meest in het oog springende ontwikkelin- »n binnen de voedingsmiddelenindustrie van de laatste vijfentwintig jaar'. het laboratorium wordt sinds 71 onderzocht hoe plantaardig pit, met name uit de sojaboon, een aantrekkelijke manier in ze maaltijd kan worden ver- >rkt. Gold van oudsher ten on- chte dat dierlijk eiwit meer ogwaardig voedsel was, dan intaardig eiwit, naarmate de lesprijs steeg, kwam er in de ren zestig bij de Amerikaanse idingsmiddelenindustrie meer eresse voor het plantaardig ei- t, Begin 1968 was ook in Neder- ïd een nieuw soja-eiwit-produkt koop. De naam was TVP (tex- ed vegetable protein) dat be- md uit blokjes, iii allerlei scho- s te verwerken, en dat al gauw mstvlees' werd genoemd. Na- ivankelijk vooral door vegeta- rs 'en op dieet staande mensen thousiast te zijn verwelkomd, cte de max-kt in elkaar. De be- egelijke benaming 'kunstvlees' de nog steeds aanwezige sojar aak deden de belangstelling rk tanen. Francke: 'Wij kwamen in die i tot de conclusie, dat hier een rkterrein voor ons lag. We von- het van universeel belang te derzoeken of, tegen de achter- ind van de stijgende vleesprijs, or toepassing van plantaardig rit een grotere verscheidenheid onze produkten kon worden ngebracht. Het doel van ons lerzoek in Duiven was een we- ilijke verbetering van de smaak de geur van het soja-eiwit en bekijken van de mogelijkhe4-. Vraag aan Ir. Francke: waarom juist zoveel aandacht voor het be standdeel eiwit uit de sojaboon? 'Eiwit dient hoofdzakelijk om het eiwit in ons eigen lichaam op te bouwen; voor deze opbouw heb ben we acht van de in verschil lende eiwitten aanwezige bouw stoffen (aminozuren) altijd nodig. Teneinde die acht in voldoende hoeveelheden binnen te krijgen is een gevarieerde eiwitvoeding noodzakelijk, want genoemde acht bouwstoffen vinden we niet iri alle dierlijke en plantaardige ei witten. De laatste jai-en realiseren we ons dat grondstoffen niet van zelfsprekend aanwezig zijn en dat we ze dus zo doeltreffend moge lijk moeten benutten. Soja kun je ook wel aan het dier voeren, die het dan omzet in vlees, maar dan gaat een deel verloren. Overigens moeten we dit uitgangspunt niet zwart-wit benaderen, want voor gras geldt dit 'verloren gaan' niet omdat de mens geen gras eet. In het geval van soja dat de mens wel kan eten is de omweg via veevoeder echter minder efficiënt. Voor het gebruik van plantaardige eiwitten voor onze voeding hante ren we de volgende maatstaven: niet te duur, beschikbaarheid van de bron, eiwitgehalte (als er te -weinig .eiwit in zit, wordt het duur) en de kwaliteit van het eiwit (de acht essentiële bouw stoffen moeten in voldoende mate aanwezig zijn). Soja voldoet aan deze maatstaven.' Hoe wordt soja bewerkt om eiwit te verkrijgen? 'Nadat de sojabonen tot vlokken zijn geplet, wordt hieruit met hekaan de olie verwijderd. Deze ontvette vlokken worden weer verwerkt tot gries of "meel. Uit het meel worden óf niet-eiwitstoffen weggewassen of het eiwit zelf af gezonderd. De nu ontstane eiwit- halffabrikaten kunnen tot stan gen worden verwerkt, waarvan brokjes of draden worden ge maakt, die op de vezels- van vlees lijken. Tijdens de behandelingen worden ook de ongewenste geuren en smaken verwijderd en uit voe- dings-oogpunt ongewenste stof fen. Het spreekt vanzelf dat we een 'milde' technologie toepassen, zodat de voedingswaai'de van het eiwit onaangetast blijft.' Kan het eten va^ voedsel, dat dusdanig vaak "qhemiscb is bewerkt, op lange termijn geen gevaarlijke uitwerking hebben op het menselijk lichaam? 'De sojaboon is al vierduizend jaar onderdeel van het menu in Azië.'De bewerking geschiedt op grond van onze huidige chemisch- analytische kennis, waarbij alleen die procédés worden toegepast Proeven in het laboratorium van Duiven: geen vlees, maar smaak uitstekend waarvan we zeker zijn dat ze geen schadelijke uitwerking hebben. Uit proeven waarbij dieren soja meel eten, hebben we al jaren geen enkel negatief effect kunnen constateren. Dat eik gevaar abso luut is uitgesloten kunnen we we tenschappelijk bezien natuurlijk nooit zeggen, maar ook het sinds 1971 uitgevoerde schoollunch-pro- gramma in de Verenigde Staten toont geen negatieve verschijnse len. Hierbij eten 25< miljoen kin deren een lunch, die voor dertig procent uit soja-eiwit en voor ze ventig procent uit vlees mag be staan. Plantaardig eiwit werd hier toegepast om de kosten te druk ken, terwijl de voedingswaarde onaangetast bleef.' Op welke manieren kan soja-eiwit worden gebruikt? 'Soja-elweit kan dienen ter ver vanging van dierlijk vet, bij voor beeld voor diëetpatiënten en ve getariërs; voor de speciale behoef- ten^ van bejaarden en baby's, waarbij vet en koolhydraten of tarwe-eitwit kunnen worden ver vangen Soja-eiwit kan ook een voedingstechnische functie heb ben: bij toevoeging aan een ge haktbal wordt het krimpen tegen gegaan en het verbetert de op- klopbaarheid van sausen. In Is raël, bij voorbeeld, bevat liet brood acht procent soja om de voedingswaarde te vergroten.' Ir. Francke zet uiteen dat de wij ze, waarop Unilever de toepassing van sojaeiwit ziet. niet mag wór den verward met het vroegere Amerikaanse' produkt TVP of 'kunstvlees'. In de eerste plaats ziet het bedrijf in soja-eiwit geen vervanging van vlees, maar -een geheel nieuw pródukt met de mo gelijkheid van verschillende toe passingen (de so ja-kroket is de eerste op de markt gekomen vorm, met andere als de pizza en Hamburger worden proeven geno men). 'Het doel is de variatie van voedingsmogelijkheden te vergro ten, waarbij de klant zelf kan beslissen wat hem het beste smaakt. We willen bij voorbeeld geen vervanging van de vleeskro ket of een kunstrookworst maken. We bieden eén geheel nieuw pro dukt aan, zoals vroeger de cola een nieuw produkt was. Voor de ontwikkelingslanden zie ik met deze technologie mogelijkheden om inheemse produkten voor de voeding te benutten. Zo bewerken de Philippijnen reeds coprameel, dat daar in voldoende mate aan wezig is.' Wat is het oordèel van het Voor lichtingsbureau voor de Voeding in Den Haag? 'Dit is volwaardige voeding. De eiwitwaarde is te vergelijken met die van vlees: het is bij voorbeeld een oplossing voor vegetariërs. Het heeft ook ons uitstekend ge smaakt.' FRED LAMMERS SCHT Op het graf van de schrijfster Ina Boudier-Bakker op en Rust' in Bilthoven worden nog regelmatig bloemen gelegd, eblijken van anonieme bewonderaars die bewijzen dat de vrouw, en reeks van jaren tot onze meest geliefde schrijfsters behoorde, is vergeten. Hoewel haar generatie vrijwel is uitgestorven, staat loudier-Bakker nog volop in de belangstelling. geboortedag niet vergeten er vaak getuige van dat mevrouw Boudier zelf aan de afwas ging ln de huiskamer. Ze legde dan een zeiltje op tafel en ging aan de slag. om de bordjes in een koperen bakje met een penseel- achtig kwastje te reini gen. Zij en haar man dronken vijftig jaar lang uit dezelfde koffiekopjes, wel een bewijs hoe zuinig de Boudiers met hun spullen, hun dierbare boeltje zoals ze het noemden, omsprongen'. Bandopnamen In het museum in Vianen zullen veel van die zaken een definitieve bestem ming krijgen. Hans Edin ga heeft zijn souvenirs aan Ida Boudier-Bakker al gedeeltelijk afgestaan en zal de rest bij testa ment vermaken aan het museum, paar behoren dan ook de bandopnamen bij die hij heeft van de schrijfster. Ze werden op genomen toen zij. diep in de tachtig, een van zijn gedichten, dat op haar Vianense tijd betrekking heeft, voordroeg en zich zelf aan de piano begelei dend 'Knab' lein sah ein Röslein stehn' zong. 'Me vrouw Boudier had een heel mooie stem. Als jong meisje had zij jarenlang zangles. Als alt had zij zeker iets kunnen berei ken, maar zij beschouwde dat zingen uitsluitend als een hobby. Ze hield niet alleen van klassieke werkjes, maar ook van liedjes van Koos Speen hof. Daar was ze dol op, vooral om die liedjes met; een echt Amsterdams ac cent ten gehore te brenr gen*. Bescheiden Zou Ina Boudier-Bakker het zelf hebben gewaar- Hans Edinga ruim 900 brieven van Ina Boudier deerd dat een museum aandacht zou scjienken aan haar persoon eh haar spullen ging exposeren? 'Ze heeft er stellig nooit aan gedacht. Daar was ze veel te bescheiden voor. Maar ze zou het vast wel leuk hebben gevonden, vooral omdat op die manier zoveel van haar bezittingen bij elkaar blijven. Dat dit museum juist in Vianen komt zou ook haar instemming hebben gehad. Toen zij in Vianen woonde snakte ze er naar weg te komen. Later dacht zij er heel anders over. 'Vianen zie ik als onze zomertuin'. kon zij wel zeggen. Ze wildé er niet meer van weten dat haar jaren in Vianen eigenlijk heel moeilijk waren. Ze is er na haar vertrek niet meer geweest. Ik heb haar er later nog eens naar toe willen rijden, maar haar reactie was dat ze Vianen in haar herinnering wilde bewa ren zoals het was'. Honderdste april is het precies rd jaar geleden dat t Amsterdam werd ;H. In Vianen, het waar zij van 1917 22 woonde en werk-' rdt die dag een ex- over haar geo- die gedurende en- dagen te zien zal i de Burgerzaal van stadhuis. Die ten- elling loopt vooruit i permanente expó- die in 1976 in Via- legint, als het oude ntoor als stedelijk m in gebruik wordt len. vertrekken op de 'erdieping van dit r zullen worden in- ^.als Ina Boudier Mcabinet. Het zijn trekken, waarin de ster heeft gewoond laar man directeur iet postkantoor in was. Haar werk- zitkamer en huis- zullen zoveel mo- worden gerecon.- rd en worden inge- met meubilair dat ns stond. Dat is eenvoudige opgave, na het overlijden levrouw Boudier op e Kerstdag 1966 bezittingen her en Ijn verspreid. Een leel is zelfs geveild, 't niet de bedoeling n de schrijfster, ikheden met haar lent waren er de k van dat veel za- iet terecht zijn ge- I op de plaatsen die had bestemd. ;elukkig niet het t haar literaire !iap, die werd iwd aan de heer nga in Utrecht, mevrouw Bou- dertig jaar be is. oette haar voor als jongen van jaar. Ik zat de HBS en had bewondering voor [werk. Via een moe een klasgenoot, j mevrouw Boudier kende, werd ik op een dag uitgenodigd een kopje thee 'bij haar te komen drinken. Zij ont ving mij in haar woning aan de Oudegracht 333 in Utrecht, waar zij jaren heeft gewoond tot aan haar overlijden. Ik weet nog goed hoe ik op die septemberdag in 1935 mijn exemplaar van haar boek 'De straat' meenam en haar vroeg er haar handtekening in te zet ten. Ik verwachtte niet anders dan dat het bij één bezoekje zou blijven, maar mevrouw Boudier vroeg mij nog eens terug te komen. Dat was wel uitzonderlijk, ze was geen mefis om snel van stapel te lopen. Het klikte met een tussen ons, hoewel ze wat leeftijd betreft mijn grootmoeder had kunnen zijn'. vertelt Hans Edinga. 'Literair opgevoed' Sindsdien kreeg hij re gelmatig uitnodigingen eens langs te komen en er ontstond ook een in tensieve correspondentie, die in de loop der jaren uitgroeide tot ruim ne genhonderd brieven. 'We spraken en schreven over alles wat we lazen. Me vrouw Boudier, die mij literair heeft opgevoed vond dat ik dezelfde •smaak had wat boeken betreft. Dat gaf een band. Naar ik later heb begrepen speelde ook mee dat mevrouw Bou dier zich tot mij voelde aangetrokken uit een soort moederinstinct. Zij had zelf geen kinderen en heeft het daar erg moeilijk mee gehad. Ze schreef er eens over: 'Wij hebben geen kinderen gehad, maar mijn man en ik hebben ons daarbij neergelegd in een steeds gelukkiger samenleven'. Mevrouw Boudier kon komisch met kinderen omgaan. Ze was trouwens toch een heel vrolijk Ie mand. Je kon vreselijk met haar lachen. Zij was in werkelijkheid veel geestiger dan uit haar boeken blijkt. De meeste mensen hebben een veel te zoetsappige indruk van haar. Zij was heel pittig, in elk opzicht buitenge woon boeiend, ook in haar dagelijks gedrag. Ze kon niet tegen dom ge dweep en haatte het in teressant doen. Ze was een vrouw met een sterk karakter, met een gevoe ligheid die iets eigenzin nigs had! Verwend Zelf zei ze wel tegen me: 'Ik ben altijd verwend ge weest, eerst door mijn vader en later door mijn man.' Dat heefteenstem pel op haar gedrukt,' al dus Hans Edinga, die^na een theologische studie jarenlang werkzaam was bij de NCRV en de afde ling vertalingen van de NOS en tegenwoordig freelance vertaalt en bo vendien schrijft en dicht. Hij werd steeds meer een klankbord voor Ina Bou dier, vooral na het over lijden van haar man in 1952, vlak voor haar gou den bruiloft. 'Zij las mij nieuwe werkstukken voor en vroeg wat .ik ervan vond. Ik was het ook die titels voor haar nieuwe boeken moest bedenken. Daaraan had zij gruwelij ke hekel. Overigens kon zij er niet goed tegen dat je aanmerkingen maakte op haar werk. Ik hoor haar nog zeggen, als ik haar onderbrak met een opmerking: 'Wat kan niet?' Het eind van de discussie die dan ont stond was in de regel dat mevrouw Boudier diep nddacht, een beetje grimmig snoof en stelde: 'Goed, ik zal het verande ren.' Maar leuk vond ze het niet'. Veel bewaard Ina Boudier was een vrouw die ontzettend hechtte aan herinnerin gen. Daarover vertelt Hans Edinga: 'Ze was erg Ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Ina Boudier- Bakker verschijnt er postuum een bijzonder boek van haar. Onder het motto 'Met de tanden op elkaar'1 komt haar oorlogsdagboek uit. In zeventien schriften noteerde mevrouw Boudier van mei 1940 tot september 1945 haar belevenissen. Hans Edinga trof deze schriften in haar nalatenschap ,aan en bewerkte ze. 'Eén schrift is verloren gegaan, dat waarin de periode 30 april tot 18 november 1943 wordt beschreven. Waar dat is gebleven heb ik niet kunnen nagaan. Daar Ina JBoudier de gewoonte had haar paperassen op de meest vreemde plaatsen te verbergen, tot in koffiepotjes toe, heb ik me er bij neer moeten leggen dat dat schrift niet meer boven water komt. Ik heb die periode nu overbrugd door passages uit brieven uit die tijd aan te halen,' aldus de heer Edinga. 'De stijl van het dagboek doet denken aan 'De klop op de deur'. Het is bijzonder fel geschreven en juist omdat het zo authentiek is, aan grijpend,' meent Hans Edinga. tijd boodschappen schreef (zij waakte er voor dat de laatste noti ties die* haar moeder er op maakte niet werden uitgewist). haarlokken van overledenen en heel luguber het glazen kunst oog van haar grootmoe der. dat ook in Vianen te kijk zal worden ge legd. Mevrouw Boudier was, dat kan ik rustig zeggen, sentimenteel. Zo had ze porceleinen bordjes van haar grootouders, die ze elke dag gebruikte. Ze was er echter zo zuinig op, dat het personeel ze niet mocht afwassen. Dat durfde ze anderen niet toe te vertrouwen. Als ik in de oorlog bij de Bou diers ging lunchen was ik bewaarderig. Na haar overlijden kwamen er. hutkoffers vol met brie ven en knipsels tevoor schijn. Ze had talrijke fotoalbums, van die echte ouderwetse met fluweel bekleed en met koperen sloten, waarin ze familie foto's had geplakt, prent jes door haar man ge maakt, maar vooral foto's van haar ouders en grootouders. Aan zaken die haarzelf betroffen was zij veel minder ge hecht. Er is in dat op zicht door haar veel weg gegooid dat beter be waard had kunnen blijven Voor haar dierbaren had zij een geweldige devotie. Van hen bewaarde zij van alles: het leitje waarop haar moeder al- Ina Boudier Bakker fSk CADENA 't edele vakwerk I

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 17