Formosanen ervaren Chinese nationalisten als bezetters Nooit om Tsjang of Mao gevraagd JUW/KWARTET ZATERDAG 12 APRIL 1975 BUITENLAND DE HELDERE STEM VAN SACHAROW ior P. Klijnsma >n heldere en volhardende stem is nu al jarenlang volgen, dwars door'het malen van de propagan- imolens van Oost en West heen. Het is de stem van Jcharow, die dwingt tot luisteren omdat hij iets te ggen heeft voor de volken van de Sowjet-Unie en or de mensheid. Beter dan met de woorden 'Sa- iarow spreekt' is de Nederlandse vertaling van in gebundelde geschriften niet aan te duiden. idrej Sacharow, in 1921 te Mos- I geboren in de tumultueuze tijd de Russische Revolutie en We ioorlog I, ging in het voetspoor zijn vader, een natuurkundele- fysica studeren. Hij was een jant student. Na afgestudeerd te i, werd hij door de Sowjetautori- en ingeschakeld als ingenieur in 'militaire fabriek', een jaar na jers Invasie in de Sovvjet-Unie. Wereldoorlog II maakte het rjetreglem Sacharow tot een rt nationaal bezit. Hij werd in- et voor de ontwikkeling van een isisch kernwapen. De leiding het project was in handen van ia, Stalins kwade genius. In 9 vond de eerste geslaagde proef een atoombom van Russische kelij plaats. De Sowjet-Unie had de nucleaire bewapening de Ver gde Staten ingehaald. Maar men de méér: de VS moesten worden irbijgestreefd ■oestsjew stelt in zijn memoires: (Sacharow) stelde voor, dat we waterstofbom zouden ontwik- i\ Inderdaad zette Sacharow nucleaire onderzoekingen na 9 voort, maar Chroestsjews be ing is een vertekening van de en. Het initiatief lag natuurlijk de autoriteiten. Sacharow zegt in de inleiding van zijn boek dit 'Achttien jaar draaide ik mee de bijzondere wereld van mili- constructeurs en uitvinders.' was ingeschakeld, hij draaide Voor Beria en de andere lei- s gebruikt hij ten aanzien van nucleaire programma de woor- 'beginselloos' en 'blind'. De ag kan nu rijzen: Is Sacharow nu niet even blind en beginsel- 5 geweest als zijn opdrachtge- s? Hij heeft de waterstofbom h maar helpen ontwikkelen en zelfs de Stalinprijs voor toege- 1 gekregen en geaccepteerd, antwoord van 'de vader van de ssische waterstofbom' een ïduidlng, die hij relativeert is, hij in dat stadium de ontwikke- g van atoomwapens voor zijn van levensbelang achtte, oestsjew bracht het zo onder iden'De wetenschapsman in ozag zijn vaderlandse plicht en relde die voortreffelijk'. Chroestsjew voegde aan boven staande zin deze toe: 'De pacifist in hem deed hem aarzelen'. Chroests jew zelf gaf daartoe in 1956 min of meer de stoot met zijn geheime rede op het 20ste Partij-Congres. 59 pagina's lang. In de sfeer van des talinisatie en dooi kwam Sacharow tot bezinning, bezinning op het vernietigingsmiddel, dat de mens heid met ondergang bedreigde. Hij maakte In dit opzicht dezelfde ont wikkeling door als zijn Amerikaan se collega Oppenheimer: van het zich verdiepen in de kleine wereld van het atoom naar betrokkenheid bij de door een mogelijke kernoor log bedreigde mensheid. Albert Schweitzer, schrijft hij, heeft hem hierbij sterk beïnvloed. Diens axio ma 'Eerbied voor het leven' kreeg voor Sacharow door de mogelijk heid van radio-actieve aantasting van het leven op ongekend grote schaal een indrukwekkender bete kenis. De ommekeer in Sacharows denken bracht hem tot een niet aflatende campagne tegen voorgenomen kernbomproeven in de Sowjet- Unle. Die begon in 1958. Chroests jew wilde zijn harde Berlijn-aan- pak met de proeven kracht bijzet ten. Op een vergadering van atoomgeleerden met premier Chroestsjew speelde Sacharow deze een waarschuwend briefje in han den. Deze stopte het in zijn borst zak. Aan het diner na de vergade ring sprak de partijleider: 'Sacha row is een goed geleerde, maar ik zou een slappeling zijn, als ik luis terde naar mensen als hij. Tegen de hervatting van de proeven in 1961 protesteerde Sacharow op nieuw heftig bij Chroestsjew. Nu per telefoon. Resultaat: de proefne ming werd vervróegd! De ontzet ting hierover is Sacharow zijn ge hele leven bijgebleven. Toch ble.ven zijn bemoeiingen niet geheel vruchteloos. In 1963 ondertekenden Chroestsjew en president Kennedy in Moskou een beperkt kemstop- verdrag: kernproeven in de atmos feer, in de kosmos en onder water werden verboden. Sacharows in vloed op de totstandkoming van dit accoord is onmiskenbaar. Sacharow, wiens beminnelijkheid en bescheidenheid van de foto ach ter op het boek zijn af te lezen, zal de eerste zijn om alle pathos en fanfare rond zijn optreden af te wijzen. Maar zijn onverschrokken heid dwingt bewondering af. Tegen alle intimidatie en verguizing in draagt hij sinds 1958 zijn ideeën uit. Hij deed dat ih het eerste geschrift van zijn bundel, getiteld 'Gedachten, over vooruitgang, vreedzame coëxistentie en intellec tuele vrijheid' ondergrond gepubli ceerd tijdens de Praagse lente (1968), in protestbrieven aan .de Opperste Sowjet en in memoranda aan partijleider Brezjnew. Hij deed dat door zijn afkeurende aanwezig heid bij politieke processen, door zijn posten vaak bij vrieskou voor het gerechtsgebouw, waaruit hij in 1971 "was verwijderd, toen het proces tegen de dissident Boe- kowsky werd gevoèrd. Deze was op gekomen tegen de opsluiting in psychiatrische klinieken van mede dissidenten. Sacharow richtte zich ook tot het buitenland, onder meer door het interview met een Zweed se T.V. commentator, waarover de 'Literatornaja Gazeta' haar gal uit spuwde in het artikel 'Leverancier van laster'. Zelfs zijn ondervraging in augustus 1973 door de substituut procureur-generaal Maljarow, dat begon met de dreigende woorden: 'Dit gesprek is bedoeld als een waarschuwing.' liet hij in de 'Sa- mizdat', de ondergrondse geschrif ten in de U.S.S.R., circuleren. Het staat ook in zijn boek afgedrukt. Het document van het Comité voor de rechten van de mens verdient aparte vermelding. Het comité, door Sacharow in 1970 samen met twee andere dissidente fysici ge vormd, vestigde in dit document de aandacht op de opsluiting van af- wijkelingen in psychiatrische kli nieken en op het feit, dat personen, die hierover onthullingen doen slachtoffer worden van Justitiële wraakoefening. Reeds in 1964 gfif Chroestsjew aan de KGB opdracht Sacharow 'een les te geven'. Deze had zich verzet tegen de candidatuur voor de Sow jet Academie van Wetenschappen van Trapjeznikow, de 'tsaar van research en opvoeding' in de Sow jet-Unie, een stalinist. Van het les je kwam niets. Chroestsjew kwam zelf ten val. Brezjnew, zijn opvol ger. een vriend van Trapjeznikow, liet de zaak betijen. Hij paste op Sacharow toé, wat hij op zijn voor ganger Chroestsjew toepaste. Hij trachtte de tegenspreker dood te zwijgen. Op Sacharows memoran dum van maart '71 aan Brezjnews adres, waarbij hij documenten over het Comité voor de rechten van de mens insloot, reageerde de partij leider niet. Op een Nawoord even min. Sacharow sprak verder. Dood zwijgen is er niet bij. Ook het Brezjnewregiem is gaan reageren met 'lesjes geven'. Officiële schrij vers suggereerden, dat Sacharow uit was op 'de complimenten van het Pentagon', agitatoren hoonden hem op partijbijeenkonïsten, politiemen sen 'bewaakten zijn woning en een keer drongen rechercheurs zelfs zijn huis binnen en doorzochten dat. De climax werd bereikt in het dreigende onderhoud met Maljarow. Dit laatste is overigens tevens een staaltje van Sacharows scherpzin nigheid. zijn onafhankelijke wijze van denken yan zijn onverschrok kenheid. Over de druk op zijn gezin maakt Sacharow zich grote zorgen. In de tijd, dat hij politieke processen ging bijwonen, ontviel zijn vrouw hem. Toen de druk van het regiem toenam, begonnen zijn drie kinde ren hem te mijden. Na een Jaar weduwnaarschap hertrouwde Sa charow. Jelena Bonner, zijn tweede vrouw, had hij ontmoet tijdens een protéstwake bij de rechtzaal. Zij kon meepraten over rechteloosheid. Haar moeder had onder Stalin 16 jaar in een kamp doorgebracht. Je lena maakte herhaaldelijk mee, dat in huize Sacharow de telefoon rin kelde voor de zoveelste bedreiging. Ook zij werd door de autoriteiten op h'et matje geroepen voor een urenlange ondervraging (november '73). Haar dochter Tatjana werd in haar vierde studiejaar de toegang tot de Universiteit ontzegd. Tatja- na's broer Alexei werd er ondanks zijn goede eindexamencijfers, zelfs niet toegelaten. Per gratie mocht hij gaan studeren aan het LenJn- instituut voor paedagogiek, waar Sacharows vader nog een tijdlang had gedoceerd. De kring van medestanders van Sacharow werd gaandeweg kleiner. De intimidatie werkte. Op verschil lende manieren nam het Brezjnew regiem de dissidenten in de tang. Sacharow zette de strijd voort, be dreigd en meer en meer vereenza mend. Welke strijd? De strijd, gebaseerd op twee fundamentele uitgangspun ten, die hij in zijn eerste publicatie, 'Gedachten', noemde. Het eerste is: door haar verdeeldheid wordt de mensheid met de ondergang be dreigd en het tweede: intellectuele vrijheid is van levensbelang voor de menselijke samenleving. Sacha row strijdt voor het naar elkaar toegroeien Van de twee supermach ten. de U.S.SH. en de U.S.A. (Zijn mening over China blijkt in het boek nog niet uitgekristalliseerd te zijn). Het tweede doel dat Sacha row zich stelt acht hij een onont koombare voorwaarde voor het be reiken van het eerste. De Sowjet- Unie zal moeten democratiseren en liberaliseren. Zonder een Russische lente zullen de volken van de Sow jet-Unie verder wegzinken in apa thie en overschilligheld. En de we reld zal daarvan de noodlottige ge volgen ondervinden. Sacharow heeft een boodschap voor de gehele mensheid, een boodschap van hoop en universele bevrijding. In zijn geschriften blijkt niet of hij te rade is gegaan bij het Evangelie. Maar stellig kunnen ook 'de kinderen des lichts' bij hem te rade gaan. x) Sacharow spreekt. Van atoomge leerde tot dissident. Met een na woord van Harrison E. Salisbury. Uitg. De Boekerij, Baarn, 184 bldz. prijs 15,90. Veteranen sterven nooit, zij vervagen gewoon. Dit oude soldatenlied is zeker van toepassing op maarschalk Tsjang Kai-shek, die de afgelopen week op 87-jarige leeftijd overleed. Hij is onopval lend uit het strijdperk getreden, maar in zijn politieke testament riep hij zijn aanhangers op nieuw op om met uitzonderlijk geduld te volharden in het streven naar herwinning van het Chi nese vasteland (communistisch China). Een hersenschim heeft Trouw dat genoemd (7 april j.l.). En terecht. Van groot belang wordt nu echter de vraag, wat er met Formosa (Taiwan) en de christelijke kerken aldaar gaat gebeuren. door Dick Kooiman Formosa Is een eiland' ter grootte van Nederland en ligt ruim *100 mijl buiten de Chinese kust. Afge zien van een voorbijgaande kolo- nlsatig-poging door de nederland- se Oost-Indische Compagnie (17e eeuw) had geen enkele mogend heid ooit aanspraak gemaakt op dit eiland. Pas in die 17e eeuw kwam daar verandering in. Toen de Mandsjoe's vanuit het noorden China veroverden zochten aan hangers van de regerende Ming- dynastie op dit eiland een wijk- plaats. Zij beschouwden het als l een basis voor een toekomstige herovering -van het vasteland, maar na een korte tijd werd For mosa door de Mandsjoe-troepen in bezit genomen. Nadien maakte Fqrmosa deel van het Chinese kei zerrijk. De oorspronkelijke eilandbevol- ;klng, een stammengemeenschap |van onduidelijke herkomst, was °ok vóórdien reeds geleidelijk aangevuld en verdreven door Chi nese immigranten. Gedreven door ekonomische crisis of politieke discriminatie zochten Chinezen mt de kustprovincies een heenko men naar Formosa in de hoop op een beter bestaan. Thans bedraagt het aantal op het eiland geboren Chinezen (Formosanen) meer dan U l- miljoen. In het oostelijke. 34 moeilijk toegankelijke bergland vonen nog afstammelingen van de oorspronkelijke stamvolken maar hun aantal is gering. Wijkplaats Toen in 1949 het vasteland van China door de communistische troepen werd veroverd zochten opnieuw de aanhangers van het, oude regime een wijkplaats op dit «land. Nu waren het de nationa listen onder leiding van Tsjang Kai-shek, die Formosa Inrichtten mis een lanceerbasis voor een toe komstige herovering van China. °eze vasteland-chinezen, zoals de nationalisten op Formosa worden itenoemd. vormen met hun aantal van ruim twee miljoen eén domi- hmnte minderheid. Zij wisten de economische en bestuurlijke orga nisatie van het eiland onderge schikt te maken aan hun ideaal v*n toekomstige hereniging. Een opstand van de Formosanen werd bloedig gesmoord eri het verlenen van politieke voorrechten werd uitgesteld totdat verkiezingen zouden zijn gehouden in héél Chi na (dus inklusief het door de kommunisten beheerde vaste land). En daarvan is het zoals bekend nooit gekomen. Een herstel van het nationalisti sche bewind over heel China kan inderdaad als een hersenschim worden beschouwd. De terugkeer naar. het vasteland is een holle frase en de pretentie van de natio nalisten de enig.wettige regering van China te zijn is de laatste jaren danig verbleekt. Vooral de toewijzing van de Chinese verte genwoordiging in de V.N. aan de regering van Mao Tse-toeng en het bezoek van president Nixon aan Peking hebben de nationalis tische aanspraken een geduchte knauw gegeven. De vraag wordt klemmend wat de toekomstige status van Formosa moet zijn. Zo lang de oude maarschalk leefde werd aan de bestaande situatie althans nog lippendienst bewezen. Maar nu met de dood van Tsjang Kai-shek de hoogst bejaarde vete ter wereld die tussen Mao en Tsjang Is begraven komen ook andere mogelijkheden aan de or de. De belangrijkste zijn hereni ging onder Peking of zelfstandig heid als republiek Formosa. Hoewel Peking zich al geruime tijd opmaakt om Taiwan te be vrijden lijkt een militaire verove ring van dit eiland niet waar schijnlijk. Een gewelddadige be zetting zou ernstig afbreuk doen aan China's nieuw gewonnen pres tige en een verdere toenadering tot Amerika belemmeren. Een vreedzame lnkorporatie ligt meer voor de hand. Het is niet onwaar schijnlijk dat verschillende mo gendheden (b.v. Amerika), die uit respekt voor Tsjang nog niet tot volledige erkenning van Peking zijn overgegaan, dit nu alsnog zullen doen met als resultaat een volledig Isolement voor het natio nalistische bewind in Taipei (For mosa). Bovendien doen reeds ja ren geruchten de ronde dat pre mier Tsjang Tsjing-Koeo. de zoon van Tsjang en Formosa's nieuwe sterke man, bereid zou zijn een regeling te treffen, waarbij For mosa met behoud van enige for mele rechten zou worden geinkor- poreerd in de Chinese Volksrepu bliek. Een inlijving zou op die manier zonder slag of stoot verlo pen. Hoe denken' de ruim twaalf mil joen Formosanen zelf over hun toekomst? Daarover is niet zoveel bekend. Eigenlijk zijn er maar twee kanalen, waarlangs wij Iets over de politieke aspiraties van de Formosanen te weten kunnen ko men, n.l. de onafhankelijkheids beweging en de Presbyteriaanse kerken. Duizenden Formosanen zijn naar het buitenland gevlucht waar zij organisaties stichtten voor de on afhankelijkheid en bevrijding van Formosa. In 1970 verenigden ver schillende groeperingen zich in een wereldfederatie (de WUFI) met afdelingen op Formosa, in Japan. Amerika en Europa. Blij kens haar publikaties stelt de on afhankelijkheidsbeweging zich o.a. ten doel de wereldopinie te infor meren 'dat de fundamentele vrij heden en mensenrechten, zoals die zijn vastgesteld in de Univer sele Verklaring van de Mensen rechten. worden ontzegd aan het volk van Formosa onder de rege ring van Tsjang Kal-shek en door de dreiging van overheersing door communistisch China'. Tsjang en Mao worden dus beiden afgewe zen. Met een beroep op een eigen, niet Chinees karakter van Formo sa's geschiedenis en kuituur wordt gestreefd naar een zelfstandige bestemming voor het eiland. Naar aangenomen wordt spreekt de on afhankelijkheidsbeweging namens de overgrote meerderheid van de politiek bewuste Formosanen. Maar de mogelijkheden voor een vrije politieke meningsuiting zijn op Formosa te beperkt om deze veronderstelling met zekerheid te bevestigen. Na het reeds genoemde bezoek van Nixon aan China én de daar op gevolgde amerikaans-chinese toenadering is de WUFI ultéénge- vallen. De hoop dat Amerika een lans zou breken voor toepassing van het zelfbeschikkingsrecht op Formosa vervloog. Sommigen kie zen nu voor Peking, anderen voor Taipei. Een romp-groepering blijft aan de eis om onafhankelijkheid vasthouden. Peking zowel als Tai pei wedijveren nu om de gunsten van de vroegere WUFI-aanhan- gers. Presbyterianen De Presbyteriaanse kerk tenslotte kan worden beschouwd als een vrij zuivere expressie van de For- mosaanse gevoelens. De oorzaak daarvan ligt in de zendingsge- sohiedenis. Tot 1949 waren de Presbyterianen praktisch de enige protestantse denominatie die op Formosa zending dreef.' Na 1949 kwamen met de nationalisten meer dan 60 andere zendingsge in de Soen Jat-scn gedenkhal in Taipeli brachten duizenden vasteland-Chinezen deze week een laatste groet aan Tsjang Kai-sjek, de man die in 1949 Formosa als het ware op de vlucht an nexeerde. nootschappen en kerkorganisaties naar het eiland over. Maar deze, zoals b.v. de R.K. kerk, staan vrij wel zonder uitzondering onder lei ding van vasteland-Chinezen. De verenigde Presbyteriaanse kerk echter, die haar aanhang uitslui tend betrekt uit Formosanen en de oude stamvolken, Is de grootste zelfstandige organisatie die niet onder kontrole staat van vasteland- Chinezen. De opinie van deze kerk met haar meer dan 200.000 leden is daarom wel van groot belang. v Eind 1971 gaf de Presbyteriaanse kerk op Formosa een verklaring uit over de toekomst van het ei land. Deze verklaring sprak met zorg over Nixons voorgenomen bezoek aan China. 'Wij verzetten ons', zo luidde de verklaring, 'te gen elke machtige natie die het recht en de wensen van 15 mil joen mensen negeert en die uni laterale beslissingen neemt ten eigen voordele, omdat God heeft verordend en het Charter van de V.N. heeft bevestigd, dat ieder volk het recht heeft om over zijn eigen lot te beslissen. Onze natie dreigt het slachtoffer te worden van internationale politieke belan gen en als deze tendens niet wordt gekeerd zal Formosa het lot delen van de volken in Oost Europa'. Bij de regering van Tsjang werd- er op aangedrongen verkiezingen" te houden voor de hoogste bestuursorganen om de vertegenwoordigers die 25 Jaar ge leden op het vasteland werden gekozen te vervangen. In de meeste kerken werd deze verklaring van de kansel voorge lezen, maar er waren maar weinig kranten die het waagden deze verklaring af te drukken, aan de wereldpers ging deze verklaring vrijwel onopgemerkt voorbij. In 1973 werden er op Formosa Inderdaad verkiezingen gehouden. De nationale bestuursorganen, waarvoor sedert 1947 geen nieuwe leden meer waren aangewezen, hadden aanvulling nodig. Van groot belang daarbij was, dat het onderscheid tussen Formosanen en vasteland-Chinezen verviel, zo dat hiermee een eerste stap werd gezet op de weg naar een grotere participatie van Formosaanse ele menten in het bestuur. Geen van tweeën De internationale politieke ten dens is echter sindsdien niet ge keerd. Steeds meer staten gaven hun relaties met Taipei op in ruil voor vriendschappelijke betrek kingen met Peking zonder dat ook maar in het voorbijgaan over de toekomst van de eilandbevol king wordt gerept. Eind 1973 geeft de Presbyteriaanse kerk opnieuw een verklaring uit ten gunste van het zelfbeschikkingsrecht. Deze beweging van Formosaanse chris tenen voor zelfbeschikking gaf duidelijk te kennen nóch door kommunistische nóch door natio nalistische Chinezen geregeerd te willen worden. Bij dit verlangen sloo t een campagne voor een rechtvaardig referendum aan, die werd geleld door dr. Tsjoeng Hoei-Hoeang, oud-bestuurder van de Presbyteriaanse kerk en, mo menteel direkteur van het fonds voor theologische opleidingen bij de Wereldraad van Kerken. Nu Mao's grote tegenspeler Tsjang van het toneel is verdwenen mag worden aangenomen dat de chris tenen op Formosa zich in toene mende mate zullen kanten tégen nauwere aansluiting van hun el- land bij de Chinese Volksrepu bliek. Verwacht mag worden dat zij uit angst dat er beslisssingen zullen vallen over Formosa en zonder Formosa met hernieuwde kracht zullen aandringen te wor den gehoord. Als Nederlanders, herinneren wij ons ongetwijfeld dat West-Irian pas werd overge dragen aan de Indonesische Re publiek nadat onder toezicht van de V.N. hierover een volksreferen dum was gehouden. Voor de toe komst van Formosa verdient een dergelijk referendum evenzeer alle aanbeveling. Een andere overweging die voor de christenen speelt is dat de volksrepubliek weliswaar op veler lei terreinen indrukwekkende vooruitgang heeft geboekt, maar dat de vrijheid van godsdienst al daar een dode letter is gebleven. Onder de nationalisten op Formo sa daarentegen bestaat een vrij grote vrijheid van godsdienst, al is het in andere opzichten be paald geen paradijs voor mensen rechten. Wie luistert? Het is van vitaal belang dat For mosanen gehoord gaan worden als de toekomstige status van hun eiland in het geding is. En dat laatste is na de dood van Tsjang meer dan ooit het geval. En er zal op moeten worden aangedrongen dat de politieke rekenaars met hun militaire en handels-balansen niet vergeten de belangen van zelfbeschikking en geloofsvrijheid in hun berekeningen op te ne men. Bij het uitermate belangrij ke streven om de contakten met de Chinese volksrepubliek aan te halen zal ër op moeten worden toegezien dat dit agendapunt niet wordt vergeten of verwaarloosd. Dick Kooiman is medewerker voor de Aziatische geschiedenis aan de Vrije Universiteit.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 11