Ds. Koole: kerk moet met tv oerfunctie vervullen In rust gerijpt is rijker. Wereldraad vraagt hulp voor Vietnam KOLONISTEN IN MINNESOTA door Vilhelm Mober)] /1RISTONA, Bemepingswerk Ggarros Autenticos. kleuren-ty gemaakt om lang plezier van tehebben. TROUW/KWARTET ZATERDAG 29 MAART 1975 'Ik ben hoopvol met het medium bezig' door Riet Diemer HILVERSUM 'De kerk moet in zijn programma's een soort oerfunctie vervullen: wie in de puree zit en achtervolgd wordt kan er thuis zijn. Ik hoop dat in de IKOR-programma's herken baar is: het in vrijheid opnemen van gekwetsten, bedreigden en achtervolgden. In de praktijk betekent het dat vragen worden gesteld die elders wel eens wor den vergeten'. Wat IKOR-televisie beoogt vat ds. Wim Koole als TV-directeur samen met bovengenoemde uitspraak. Het is genoeg bekend dat vanuit de kerken die de opdrachtgevers zijn van het IKOR nogal eens kritiek is geuit op de programma's. Ze zouden te informatief zijn, er was te veel dialoog en er kwam te weinig evangelie-verkondiging en te wei nig van het eigen kerkelijke leven op de buis. Daarnaast zijn er regel matig de positieve reacties plus een hele rij trofeëen in de werkkamer van ds. Koole, die herinneren aan prijzen voor programma's, uitge reikt door vakmensen. Ds. Koole werkt aan een nota, die het toekomstbeleid uitstippelt. Hij zegt: 'De een ziet kerkelijke onder werpen beperkter dan de ander. In die discussie ga ik graag terug naar het nieuwe testament. Waar laat Jezus van Nazareth zich beperken, als het om het wel en wee van mensen gaat? Door niets en nie mand. Niet door de synagoge, al komt hij er wel, niet door het gezag of de bezetters. De hervormde synode heeft als sleutelwoord voor onze programma's 'herkenning' en 'pluriformiteit' gekozen. Maar dan vraag ik: hoe zit het met navol ging?' In de nota maakt ds. Koole een inventaris van de verbinding tussen theologie en massacommunicatie. 'Zo wetenschappelijk mogelijk wil ik opmaken wat deze twee met elkaar te maken hebben. Op zo'n manier wordt het IKOR-beleid wat vrij gemaakt van argumenten uit de discussiesfeer. Zo'n nota wordt gemaakt in samenspraak met alle betrokken partners. Dat zijn de IKOR-medewerkers, maar ook de opdrachtgeevrs.' Verwacht wordt dat waarschijnlijk begin 1976 de IKON een feit wordt. Dan maakt het letterwoord IKOR plaats voor de 'Interkerkelijke Om roep Nederland', waarin het Con vent van Kerken wordt opgenomen. Er moest een nieuwe stichting ko men. want IKOR was onderge bracht bij de Oecumenische Raad van Kerken, maar die heeft plaats gemaakt voor de Raad van Kerken in Nederland. De statuten van de IKON bena drukken op een aantal punten dui delijk de invloed van de kerken op het programma. De gereformeerde kerken hebben als laatsten 'ja' ge zegd tegen de IKON met de uit drukkelijke wil dat alle IKON-me- dewerkers solidair zijn met de in stitutionele kerken. Een voorstel van de IKOR-medewerkers om zich als programmamakers ook te rich ten tot mensen, die niet direct tot de kerk behoren, (ook inzake ad vies over de programma's), is afge wezen. Ds. Koole betreurt het dat zo wei nig ruimte is gelaten. 'Of het be perkend is zal de toekomst leren. Puur juridisch wordt iets vastgelegd wat vroeger niet het geval hoefde te zijn. De medewerkers ervaren het als een duidelijke beperking'. Zijn hoop is dat door de nota het gesprek tussen de kerkelijke op drachtgevers en de programmama kers meer perspectief krijgt. Onder meer met vragen als: wat is de kerkelijke omroep in het Neder landse bestel? vriend, hoe verwerkt het meisje dat? De documentaire was winnaar van de Prix de la Jeunesse Internatio nale. Verder zijn er onder meer twee afleveringen over autistische (contactarme) kinderen en hun vorderingen.' Aan het eind van het interview komt ds. Koole nog even terug op de vraag van synodeleden om meer kerkdiensten op de buis. 'Iedere zondagmiddag zijn er de vespers, de radio zendt veel diensten uit, er is het lied van de week en er is Woord voor Woord. Vijf en dertig procent bestaat al uit directe ver kondigende programma's. De vijf enzestig overige procenten moeten er nauw mee verbonden zijn, maar gemaakt vanuit een vrijheid die verkondigend is. Je moet niet in elk programma jezelf dwingen let terlijk de kerk en de bijbel ter sprake te brengen. Het moet daar gebeuren waar het vanzelfsprekend bijhoort, niet als dwang. Als je het plichtmatig doet wordt het een ge woontegebaar dat je ontslaat van de noodzaak om juist vanuit het ge loof creatief te zijn. Ds. Wim Koole Het gevaar is groot dat we een neutraal plekje worden waar de kerk zichzelf mag zijn. Dat is met heel veel Omroepsystemen in het buitenland het geval. Tussen zo en zo laat zit de kerk, zit de gods dienst. Zo'n situatie kan je inhou delijk bedreigen' In de praktijk be tekent het dat er vragen worden gesteld binnen de zendtijd van de kerken, die elders wel eens worden vergeten. Een paar aangekondigde program ma's met onderwerpen uit oorlogs tijd zijn daarvan een voorbeeld. Op vrijdag 18 april wordt uitge zonden 'Dr. Eduard Wirths, SS-arts in Auschwitz', een eigen produktie waarin regisseur Rolf Orthel spreekt met de vader, de weduwe, de dochter en de zoons van Wirths. Ook zijn er interviews met de slachtoffers. Toen Wirths bij de be vrijding werd geconfronteerd met zijn verantwoordelijkheid koos hij de dood. Ds. Koole: 'In het programma gaat het erom: hoe zagen onze ergste vijanden eruit. Ons idee, dat SS- artsen volstrekte monsters waren wordt een beetje Ingewikkeld ge maakt. Dat gebeurt op geen enkele wijze om maar iets te rechtvaardi gen, maar om ons ervan bewust te maken dat het meest afschuwelijke van Auschwitz en Dachau is ge weest dat het een menselijke moge lijkheid bleek. Als we daar niet attent op zijn lopen we het gevaar dat we als gewelddaden wéér voor komen, machteloos zijn omdat we ons niets kunnen voorstellen. Hoe komt een man. wiens studie gericht is op eerbied en behoud van leven, ertoe zich te laten gebruiken in een huiveringwekkend systeem, gericht op de totale vernietiging van mensenlevens? Wirths laat zien hoe iemand stap voor stap in zo'n systeem kan worden ingescha keld. Bij het IKOR proberen we een relatie te leggen met: wat leer ik van de geschiedenis, wat kan ik nu doen? Nadenken is de taak en functie van een, kerkelijke omroep, dat is het geheugen voor geschiede nis en met geheugen bedoel ik iets heel actiefs. Bij de werkloosheid van nu verleen je een dienst als je kijkt naar de werkloosheid van de jaren dertig, omdat het toen ge vaarlijk was door de opkomst van het fascisme.' Vari Randwijk Kampen In de zomervakantie heb ik met mijn kinderen van twaalf en vijf tien jaar concentratiekampen in Polen bezocht. Hoe kon zoiets ge beuren en waarom deed niemand iets? Deze ingewikkelde vragen stellen ze. Ik kijk heel consequent naar 'Wereld in Oorlog'. Het pro bleem is dat het historisch blijft en er nergens relatie is naar deze tijd. GENEVE De Wereldraad van Kerken doet een dringend beroep op de wereld onmiddellijk minstens een miljoen dollar bijeen te brengen voor de vluchtelingen in Zuid-Vietnam, de door de Voor lopige Revolutionaire Regering beheerste gebieden inbegrepen. (ADVERTENTIE) De Wereldraad zegt dat naar schat ting meer dan een miljoen mensen direct door de huidige strijd zijn getroffen. De plaatselijke hulporga nisaties werken op voLle toeren. De nood is groot en de getroffenen zijn wanhopig, zo verklaarde Jean Fischer, waarnemend directeur van de afdeling hulpverlening van de Wereldraad. Donderdag is een begin gemaakt met de overbrenging van meer dan een half miljoen vluchtelingen uit Danang. Een gecharterde Boeing 727, ontdaan van alle zitplaatsen om meer ruimte te maken, haalde enkele honderden vluchtelingen op van het zuidelijk van Danang gele gen vliegveld, dat door oprukkende VVR-troepen wordt bedreigd. De stad is door de troepen van de regering-Thieu prijsgegeven. Ooggetuigen spreken van schrij nende tonelen op het vlietveld. Ge zinnen werden gescheiden terwijl Zuidvietnamese militairen probeer den zoveel mogelijk mensen in het vliegtuig te proppen, dat vierhon derd personen in een keer kan meenemen. Vandaag of morgen zou een Boeing 747 voor de luchtbrug worden ingezet. Dit toestel heeft een capaciteit van meer dan dui zend plaatsen. Het eerste transport vluchtelingen is overgebracht naar Nha Trang, ruim 300 km noordoostelijk van Saigon. De meesten zullen worden ondergebracht in een haastig ge bouwd opvangcentrum in Cam Ranh, eens. de grootste marine- luchtvaartbasis van het land. In Danang zelf is het uitgaansver bod verscherpt nadat de plaatselij ke autoriteiten hadden bekendge maakt dat circa vijfhonderd zich als vluchtelingen voordoende VVR- commando's in de stad waren geïn filtreerd. Als gevolg van de grote stroom vluchtelingen is de bevol king uitgegroeid tot circa 1.2 mil joen. NED. HERV. KERK Beroepen te Vrlezenveen: D. Voort man te Lutten Overleden: L. J. G. Veenendaal (71) em. pred. te Doetinchem. Was pred. te Hornhuizen, Waaxens, Oudshoorn en te Zeddam. GEREF. KERKEN Beroepen te Coevorden: G. SneJ te Rotterdam Zuidwijk. Aangenomen naar Drachten: D. H. Elderman te Katwijk aan de Rijn. Bedankt voor Drachten (Stations wijk); C. Padmos te Maasland. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Leerdam: R. Boo gaard te Leiden. GEREF. GEMEENTEN LN NED. Bedankt voor Alblasserdam: F. Mallan te Vlaardingen. 'OORLOG OM DE OLIE' De mislukte diplomatie van minister Kissinger, de naderende afloop van de overeenkomsten in de Sinaï en de Golan-hoogte en andere recente ontwikkelingen in het midden-oosten vormen een ernstige bedreiging voor de vrede in de wereld. Wat kunnen christenen en kerken in deze situatie doen? 'n Actueel weekend bij Kerk en Wereld. In Driebergen. 4-5 april 1975. Kosten: f 25,- per persoon. Kinderleiding is aanwezig. tel. Opgave: 03438-2241. 150: Om een goed beeld te krijgen van het spilzieke karakter van Pax- se, is het misschien wel interessant deze schavuit te volgen op zijn weg door de stad Gravendrecht. Omdat hij als dorpeling niet zo goed op de hoogte was van de verhou dingen in de grote stad, kwam hij voor de aanschaf van een uniform tenslotte terecht bij de costuumver- huurderlj en handel in tweede handse operette-uniformen. Piente re lezers hebben de fraaie figuur natuurlijk onmiddellijk herkend, die hier bezig is Janus een werke lijk oogverblindend uniformtuniek je te tonen. Dat is namelijk nie mand minder dan Lodewijk Kleere- boer van Kletserhoven, costuum- verhuurder, regisseur en leraar spraakverbetering. Was hij niet de man, die destijds ook de vermom ming aan Willem Halsker geleverd had? Geen wonder dus, dat deze kundige deskundige ook nu vol vuur trachtte zijn klant het betref fende uniform aan te smeren. Blijkbaar lukte dat erg goed, want even later stond er een pronkstuk van een operette-koddebeier voor de spiegel. Overal waar het maar even mogelijk was, hing hij vol mj tressen, koorden, borduursel stiksels. Ook zijn borst deelde in i feestvreugde en rinkelde van verguld-blikken schertskruisen namaak-zilveren nepmedailles. Maar dat-alles was de domme J nus Paxse om het even. Als hij maar mooi uitzagOok Jam 'f 1 liefelijke gade kwam volkomen oni der de indruk van de schittert ;hri haars echtsgenoots. 'O snoes! Wv0(: zie je d'r prachtig uit', riep ze u Ze vloog haar man om de hals gaf hem een zoen, die klonk een klok PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN Open Je moet weten: het IKOR is resultaat van een stuk zeer open Nederlandse theologisch denken. Ik j denk aan namen als Van der 1 Leeuw. Banning, De Jong, Kuitert. en andere. Dat is een stuk open Nederlands verleden dat je zomaar niet weg kunt gooien. Ik voel het ook niet zo van: die vreselijke ker ken komen aan mijn winkeltje. Openheid komt ergens vandaan en is niet zomaar een persoonlijk vrij heidsverlangen. IKOR heeft een traditie. Ik houd heel veel van dit vak. Ik ben hoopvol met het medium bezig. Het heeft fantastische mogelijkhe den. Wat betreft het gebruik van TV staan we nog aan het begin, al zijn we technisch heel ver. Het zou een daad van ongeloof zijn er niets in te zien'. DB PUP ZIT VAST. GEEF NU HET WIEL Een van de volgende programma's voor de vrijdagavond is dat over H. M. van Randwijk. 'Van Randwijk werd heel sterk gegrepen door de werkloosheid. Als Nederland in het gedrang komt gaat hij op de bres staan als verzetsstrijder. Na de oor log trekt hij de consequenties: hoe kunnen we blij zijn met de bevrij ding en Indonesië niet vrij laten? Dat is hem erg kwalijk genomen. De samenhang raken de mensen kwijt, maar we proberen bewust die samenhang te vinden'. Voor de vroege woensdagavond staan programma-series van geheel andere aard op stapel. Volgende week woensdag wordt begonnen met 'Als je toch in de buurt bent'. Dan geeft het IKOR met eigen en aangekochte programma's vakan- tietips. De eerste keer wordt Lim burg aangedaan waar verschillende bedevaartsplaatsen herinneren aan de Maria-processies. Dan zijn er twee documentaires van de BBC over de Spaanse pelgrimsplaats Santiago de Compostela en de pel grimsweg door Frankrijk erheen. Andere programma's gaan over de omgeving waar Franciscus leefde, de Elzas waar Schweitzer vandaan kwam. een dagtocht naar de kathe draal van St. Davind ln Wales en oerplaatsen van het christendom in Ierland. Gezinsprogramma's Daarna komen op de vroege woens dagavond gezinsprogramma's uit het buitenland, die veel weg heb ben van 'Heeft de regen een va der', en 'Jouw beurt'. Het eerste is een Fins programma over een dochtertje van een gescheiden moeder. De moeder krijgt een (ADVERTENTIE) De CK131, een Corona Grande van La Paz: rijpt in alle rust tot volle aromarijkdom. Een eerlijk natuurprodukt met een gaaf Sumatra-dekblad zonder opsmuk. Een corona van formaat. Een dierbaar rookgenot voor 54 cent. t— Copyright HoHandia B.V. Baan De radio- en tv-programma's voor het paasweekeinde staan op pagina 13. Karl Oskar kwam beschaamd over eind. De koolrapen die hij zijn gast voor had willen zetten, hoefden niet meer gekookt te worden! Dat komt door die vroege hitte, zei Olausson. Ik heb vergeten een luchtgat te maken, kwam Karl Oskar. Je hebt er een veel te dikke laag opgelegd, zei Olausson op school meesterachtige toon. Tien duim is veel te dik. Vijf was net goed ge weest. Dan waren ze van de winter vast bevroren. Niet. als je de kuil goed afge dekt had. Je hebt er veel te veel opgelegd, je hebt het bij het ver keerde eind, Nelson. Karl Oskar kreeg er een kleur van. HIJ wist immers heel zeker dat er tuin duim op moest, wilde de in houd van de kuil 's winters niet bederven. Maar nu was het zo vroeg al heet geworden, dat hij geen gelegenheid had gehad om een gat in het dak te maken en lucht binnen te laten. Ze liepen weer naar huis terug. Karl Oskar droeg de lege mand, hij was boos en voelde zich vernederd: en waar moesten ze hun gast nu op trakteren? Maar al bij de deur roken ze een heerlijke etenslucht, Kristina stond bij het fornuis en had zo juist de koekepan op het vuur gezet: Ik wil helemaal geen koolraap. Ik bak pannekoeken, gat gaat veel vlugger. Ze had er alle ingrediënten voor en er was ook nog een rest van de cranberries, die ze verleden jaar ingemaakt had. Nu kregen ze pan nekoeken met jam. Ga maar zitten, mannen! Onder het bakken bedien ik jullie wel! Karl Oskars geërgerde stemming verdween, toen hij de pannekoeken rook: Ik geloof dat je kunt toveren, Kristina! Ze deed de pannekoeken op een schaal, en ook de boer uit Helsing- land zette een vergenoegd gezicht: Dit is een feestmaal, missis Nel son. Zweedse kost! Karl Oskar zou al gaan zitten, maar hij bleef staan, toen hij Petrus Olausson achter zijn stoel zag staan met gebogen hoofd en gevouwen handen: hij bad eerst, voor hij aan tafel ging zitten: Naar Gods gebod en in Jezus' naam eten en drinken wij hier saam. Met dank aan God die ons behoedt, doen w' ons in Jezus' naam te goed. Kristina zei het gebed mee op, gin der bij het fornuis. Ze voelde zich zo schuldig: tegenwoordig vergaten ze het gebed altijd. En Karl Oskar en zij moesten nog wel een goed voorbeeld aan de kinderen geven! Alleen Danjel Andreasson zou dit oude Zweedse tafelgebed nooit ver geten. Kristina had al tegen Karl Oskar gezegd: ze deden tegenwoor dig net als kinderen, die op het eten afvlogen en zich volstopten. Het was onchristelijk en dierlijk om de Schenker van al die goede gaven te vergeten. Het verschil tus sen mensen en dieren was juist, dat de onnozele dieren geen tafel gebed konden opzeggen. Maar hun nieuwe buurman bad voor tafel, zo welbespraakt als een predikant. Hij moest een godvruch tig man zijn. Na een tijdje kwam ook Kristina aan tafel zitten, waar de mannen haar pannekoeken reeds alle eer aandeden. Nu hoorde ze uit zijn eigen mond dat hij van plan was met vrouw en kinderen hier in de buurt te 'gaan wonen. Ik had niet gedacht, dat ooit iemand zo ver weg wilde wonen, zei ze. Wel maar het is hier best land en het meer heeft plenty of vis. Karl Oskar gaf volmondig toe dat het hier dankbare grond was; ver leden jaar had hij vier bushels aardappelen gepoot en er achten veertig en een halve bushel voor terug gekregen bijna het dertig- voud. En rogge en maïs wilden ook erg goed: het zaaizaad was nog maar nauwelijks uit je hand en in de grond, of de korrels kiemden al en zwollen en weldra stond het er prachtig bij. Je kon hier wel zaag sel gaan zaaien, dan zou het nóg ontkiemen! Kristina peinsde: hoe goed het bouwland ook was, toch kon het een mens nooit vervangen. Hoe vet en vruchtbaar de grond ook mocht zijn, het hielp niet tegen de een zaamheid hier. Wij streven niet enkel naar een behoorlijk bestaan in Amerika, zei Petrus Olausson, wij zoeken geeste lijke vrijheid. Hij verklaarde dat hij en zijn vrouw zich van de valse en schade lijke godsdienstige begrippen van (ADVERTENTIE) (kléuren-tv, recorders en hifi) de Zweedse kerk afgewend hadi); en hun heil gezocht hadden bij klare taal en de waarheden van Bijbel. Toen waren ze door de minee zo getreiterd en in het nat] gedreven door de overheid, dat n genoodzaakt waren te emigre: o Ze hadden zich bij Erik Janson biskopskukka aangesloten en wa met zijn volgelingen naar Bls!;e Hill in Illinois getrokken, waar de prairie het nieuwe Jeruza opgebouwd zou worden. Maar e maal hier in Amerika vond Janson zichzelf nog veel belang ker dan God en toen waren verstandige mensen hem gaan rrfei achten. Toen hij drie jaar on a de plak van Janson gezeten verliet hij de profeet van Bis»]; Hill een jaar voordat deze i moord werd. In Andover was hij een vrije Lutherse gemeente toet treden. Olausson nam nog een panneko Heb jij je ook van de Zwed1 staatskerk losgemaakt, Nels Karl Oskar zei: hij was met vriii en kinderen vrijwillig weggegs i Ze waren niet het land uitgezet" evenmin op de loop gegaan. M een oom van Kristina en een on trouwde vrouw die tot zijn rei: noten naar Amerika behoord h den, waren door een rechtbank het oude land verbannen om verkeerde godsdienstige opvat gen. Daar hoorden ze een schrapend luid bij het raam achter de s van de gast. Johan hing bulten de vensterbank en gluurde door raam naar de grote mensen die lekker zaten te eten. Hij kon er bij, zijn ogen staarden begerig n de schaal met pannekoeken en mond bewoog, of hij op iets kaïj de. Verder was er nog een bl plukje haar te zien van kl( Marta, de vensterbank was te h voor haar. Ze ruiken de pannekoeken, Karl Oskar. Het ls alleen maar gulzigli zei Kristina. Ze hebben net gehad. Straks mogen ze er nog van proeven. (Wordt vervol

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 4