Een protest tegen dominee Pijlman ii Akkoord in Suriname over Goede Vrijdag Kerk in de wereld 'Oranje van dichtbij' Vandaag Conferenties Mgr. Möller naar Bolivia waarschuwt missionarissen Hervormde bond nu 142 lid-kerken Ontwikkelingshelper ontvoerd uit huis in Bengaalse hoofdstad Onze adressen Als de baas slecht heeft geslapen Nixons geloof door Watergate verdiept Drs. Ahsmann neemt ontslag bij KTHA TROUW/KWARTET DINSDAG 25 MAART 1975 KERK-BINNENLAND door A. J. Klei In Hervormd Nederland schrijft dominee M. Groenen- berg dat, als hij eens somber gestemd zou zijn over nare zaken en mensen in de kerk, hij alleen maar de sportpagina's in de krant zou hoeven opslaan om weer helemaal met de kerk verzoend te raken. Dominee Groenenberg, die jarenlang aan het hoofd van de hervormde kerkvisitatoren heeft gestaan, vindt dat je honderd maal beter kerkvisltator kunt zijn dan scheidsrechter op een voetbalveld en veel beter domi nee die de heiligen toerust tot dienstbetoon (zoals Paulus zegt in Efeze 4) dan trainer van een voetbal club. Dominee Groenenberg: Ze gooien in de kerk nooit met bierblikjes naar je zoals dat zede is op het voetbalveld wanneer een wedstrijd hen om de een of andere reden niet aanstaat. Je hoeft als dominee nooit langs een achter uitgang de kerk te verlaten, omdat voor de vooruit gang een woedende menige klaar staat om je te molesteren. Er mag eens iemand in de dienst opstaan om te protesteren, maar gebeurde dat niet de laatste keer toen in de onrustige dagen voor de doleantie de ouderlingen Ruys en Knap in Amsterdam luidkeels hun bezwaren uitriepen tegen een bepaalde preek? Nee, die dagen zijn lang voorbij. Ik neem gelovig aan dat alle lezers van Hervormd Nederland uitstekend op de hoogte zijn van de voor geschiedenis van de doleantie, maar van onze afne mers durf ik dit niet te veronderstellen. Daarom eerst het volgende. Op zondag 7 november 1868 preekte in de Nieuwezijds Kapel te Amsterdam een vrijzinnige dominee en na afloop verklaarde ouderling Ruys, staande en met luider stemme, dat de zojuist beluis terde prediking uit de duivel was. Op 25 januari 1870 deed zich weer zo'n incident voor en toen was het ouderling Knap die hardop protesteerde tegen een moderne preek. Het Ruyst en Knapt in de Amster damse hervormde gemeente, spotte dr. E. Laurillard. Op 10 augustus 1870 deed Abraham Kuyper zijn ihtree als predikant van deze gemeente en onder zijn aan voering vond in 1886 de doleantie plaats: een uittocht uit de hervormde kerk en (mee) het begin van het bestaan van de gereformeerde kerken. Nu lag het niet in mijn bedoeling de voortreffelijke rubriek van dominee Groenenberg van verklarende kanttekeningen te voorzien. Ik wilde een vraagteken zetten achter zijn opmerking dat de dagen van luidkeelse protesten tegen preken lang voorbij zijn. Het zal een jaar of vijftien geleden zijn dat ik onder het gehoor zat van de hervormde dominee Barthold van Ginkel in de Muiderkerk te Amsterdam-Oost. Hij hing in zijn preek een uiterst geruststellend beeld op van het hiernamaals. Direct nadat hij amen had gezegd stond iemand op die te kennen gaf het oneens te zijn met dominee Van Ginkel, want waarom en waarvoor was Jezus dan gestorven? Dominee Van Ginkel ging er niet op in, hij maakte een handgebaar naar de organist en die gaf toen prompt een muzikale illustratie van de preek door de melodie van 'Ik zie De gereformeerde Keizersgrachtkerk in Am sterdam een poort wijd open staan' te spelen. Nu zal iemand zeggen dat vijftien jaar ook 'lang voorbij' .is. Best, dan heb ik nog een voorbeeld van amper een jaar oud achter de hand. Het gebeurde in de gereformeerde Keizersgrachtkerk in Amsterdam. Dominee Eduard Pijlman preekte en ter verheldering van zijn betoog deed* hij een greep in het volle leven en kwam met het voorbeeld van dat cacaobusje, waarop een verpleegster staat met zo'n busje bij zich, en op dat busje staat weer een verpleegster met datzelfde busje en op dat busje staatenzovoort. Omdat 't de prediker kennelijk om de grote lijnen ging sprong hij slordig om met het détail en vandaar dat hij achteloos sprak over de cacaobusjes van Blooker. Terstond verhief zich een gemeentelid om hiertegen te protesteren: die busjes waren niet van Blooker, maar van Droste! Er wilde nog iemand opstaan om de misstap van dominee Pijlman goed te praten, maar dit werd gelukkig krachtig de kop in gedrukt. Anders zou het net zijn of we in een dialoog-kerk zaten en dat zou niet best zijn, als ik Waarheid en Eenheid, het blad van de verontruste gereformeerden, geloven mag. Uiteraard doet het me deugd van dit voorval in de Keizersgrachtkerk melding te kunnen maken. Je hoort wel eens dat de gereformeerden tegenwoordig de touwtjes laten vieren, maar wij hebben nu weer gezien dat zij als het er op aan komt, niets over hun kant laten gaan, of het nu de onzienlijke of de zienlijke dingen betreft. AAI UIT VAN LEZERS Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Suriname Het is natuurlijk volkomen begrij pelijk, dat onze regering van dat blok aan het been 'Suriname' af wil. Maar de laatste dreigementen van de heer Lachmon wijzen op een burgeroorlog, het laatste wat je die mensen mag toewensen. En - ei genlijk zou dat dan nog onze schuld zijn, duidelijk een geval van de schuld der vaderen bezocht aan de kinderen. Want onze vade ren hebben in Suriname een on echt kind geteeld, en zij zijn het geweest die de grondslag legden voor wat nu gebeurt. Indiërs, Ja vanen, bosnegers, creolen, zij voe ren ons terug naar de tijd der plantages, en van de slavernij en de contractkoelies. Deze mensen met hun uiteenlopende, eigen ï^lllYWlAac QVlYirtAcillTYl volksaard, die zich niet laten ver- DUIUJICCS ÖJllipuaiUlll mengen, hebben wij naar Suriname grond van de ervaringen, die zijn opgedaan in Amerika. De minister heeft deze bezwaren geheel terzijde gelegd. Nu van een strikt individu ele zaak een politieke kwestie is gemaakt, is het van belang goed in de gaten te houden, welke partijen voor deze vergaande aantasting van de persoonlijke vrijheid zullen stemmen. Want na de fluoridering volgen onherroepelijk andere maat regelen van massamedikatie. Het betreffende wetsvoorstel laat hier toe alle ruimte. Rotterdam J. A. Vis jr. toegehaald, 't Lijkt mij helemaal mis, om, onder de gemoedsstem ming waarin ze nu verkeren, die afscheiding er door te drukken. Dat is een eigen (onecht) kind versto ten, die met alle recht aanspraak op ons mag maken. Wij hebben 'dat kind' met die tegenstrijdige karaktereigenschappen tegen zich zelf te beschermen in de hoop dat het mettertijd echt rijp is voor zelfstandigheid. Dat is 'het' dus nu nog lang niet. Deventer H. W. Bon Discriminatie (2) Dat de heer Maas abortus vergelijkt met discriminatie kan ik niet hele maal volgen. Een ander zou hem van discriminatie van zijn mede mens kunnen beschuldigen, daar hij tyen niet de vrijheid geeft om zelf te beslissen. Een paar andere voorbeelden van wat dan ook dis criminatie is: Kinderen die au towegen moeten oversteken. Wat kunnen zij namelijk tegen zo'n aanstormend stuk blik doen? 2) Voetgangers op een zebra. Zelfde reden. 3Mensen in Zuidoost-Azië die niets kunnen beginnen tegen de van hogerhand gezonden bom men enzovoort. Groningen Ipe van der Veen CHUR (KIPA) Bisschop Möller van Groningen en waarschijnlijk kardinaal Alfrink zullen de Neder landse bisschoppenconferentie ver tegenwoordigen op het derde Euro pese bisschoppensymposium, dat van 14 tot 18 oktober in de buurt van Rome zal worden gehouden. Onderwerp van dit derde symposi um zal zijn 'De zending van de bisschop In dienst van het geloof' Het thema zal worden Ingeleid door kardinaal Wojtyla van Krakau, kar dinaal Poma van Bologna en aarts bisschop Coffy van Albi. J. M. Do- menach, redacteur van het Partjse tijdschrift Esprit zal een inleiding houden over de culturele situatie in Europa. LA PAZ (Reuter) De regering van Bolivia heeft gezegd, dat bui tenlandse r.k. priesters betrokken zijn bij ondergrondse campagnes tegen de staat. Zij waarschuwde, dat zij kans lopen te worden uitge wezen. De regering heeft met name de campagne op het oog van de Boli viaanse afdeling van Justitia et P .om honderdduizend handteke- r ,en te verzamelen onder een petitie, waarin van de regering wordt geëist, dat zij de rechten van de mens eerbiedigt. Deze campagne zou gericht zijn op het verstoren van de vrede en maatschappelijke orde. Volgens de regering zouden bij de opstand op het platteland in Zuid- oost-Bolivia vorig jaar januari maar dertien mensen zijn omgeko men, in tegenstelling tot de twee honderd, waarvan een rapport van Justitia et Pax spreekt. Justitia et Pax zou zijn geïnfil treerd door subversieve elementen, ook waar zij pleit voor persvrijheid, heropening van radiozenders in mijnstreken, beëindiging van par tijdige uitwijzingen en terugkeer van twee uitgewezen priesters. GENEVE De hervormde wereld bond heeft de protestantse kerk van Senegal en de landskerk van Lippe (West-Duiitsland) als leden aanvaard. Hiermee is het aantal aangesloten kerken gestegen tot 142. De evangelische kerk van Lip pe, met 287.000 leden en 117 predi kanten, is overwegend hervormd, maar van haar zes classes is één, die 18 procent van de kerkleden omvat, geheel luthers. PARAMARIBO Het comité der christelijke kerken in Suriname en de commissie hindoe-gemeenten zijn er in onderling overleg in geslaagd, een netelig probleem op te lossen, dat veroorzaakt werd doordat de christelijke Goede Vrijdag en het hindoe Holi-feest dit jaar op dezelfde dag vallen- Beide vieringen zijn totaal verschil lend. Goede Vrijdag wordt door de christenen in Suriname als een echte rouwdag gevierd, terwijl voor de hindoes het Hold- oftewel Phag- wa-feest, te vergelijken met het begin van de lente, een dag is met veel vreugde en muziek. Men vrees de, dat het samenvallen van beide vieringen, en dat juist in het jaar van de onafhankelijkheid, tot moeilijkheden zou kunnen leiden. In onderling overleg hebben chris ten- en hindoeleiders een overeen komst getroffen, waardoor de chris telijke kerkdiensten en de holi-ac- tiviteiten in goede harmonie kun nen doorgaan. Vaste afspraken zijn niet gemaakt. Voornamelijk is een beroep gedaan op de verschillende groeperingen, om elkaar niet te hinderen en niet te provoceren. Niet provoceren Aan de hindoes is verzocht hun feestviering, die zich praktisch uit sluitend op straat afspeelt en met veel muziek gepaard gaat, niet te laten plaatsvinden in de buurt van de christelijke kerken. Met name is hun gevraagd, de (witte) rouwkle ding van de christenen niet te be sprenkelen met het traditionele ro de sap, dat bij de Phagwa-viering behoort. Op de christenen is een beroep gedaan, om niet provocerend op te treden in de buurt van feestvieren de hindoes. Het comité der christelijke kerken en de hindoecommissie beseffen wel, dat rouw en feestviering elkaar in één gemeenschap moeilijk ver dragen, maar zo zeggen zij beide vieringen moeten kunnen doorgaan op grond van onderlinge Van onze Haagse redactie DEN HAAG. In Dacca, de hoofd stad van Bangladesj, is het afgelo- pèn weekeinde de 27-jarige Haar lemse monteur Wim Bolkénsteijn ontvoerd. Over de motieven is, zo deelde het ministerie van buiten landse zaken ons gisteren mee, nog niets bekend. De Nederlander was in Bangladesj in het kader van het jongeren vrij- willigersprogramma van de Stich ting Nederlandse Vrijwilligers. Sinds maart 1973 was hij daar be last met het onderhoud van zieken- huisapparatuur. Bolkensteijn werd zondag vermist. De politie vond in zijn huis sporen van een roofover val. door Aldert Schipper Fluoridering Minister Vorrink heeft onlangs la ten weten, dat zij de drinkwaterflu- orldering wil doorzetten. De hier achter staande kleine groep tech nocraten ls kennelijk niet van plan dit waanzinnige Idee op te geven. Op de hoorzitting, die hierover vo rig jaar door de Tweede Kamer is gehouden, heeft een aantal medi sche deskundigen gewaarschuwd te gen de gevolgen van fluoridering op lange termijn, voornamelijk op HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel. 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11, Rotter dam. Tel. 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22. Den Haag. Tel. 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel. 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbu9 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Het oecumenisch programma tot bestrijding van het racisme (PCR) richt het oog wat meer op Latijns Amerika. Het PCR wil Iets gaan doen voor de indianen en bestu deert op het moment wat de moge lijkheden zijn. Die zijn niet zo erg groot. Daarvoor is in de eerste plaats een technische reden: de staf van het PCR bestaat uit twee man, onder wier beslag de hele wereld valt. Een tweede moeilijkheid is dat eT in Latijns Amerika weinig steun bij de kerken is. Blanken vinden indi anen inferieur en christelijke blan ken vormen daarop geen uitzonde ring. Ook de protestanten niet he laas. Je hebt in Zuid-Amerika drie categorieën protestantse kerken: de typische immigranten kerken, de kerken diie voortgekomen zijn uit het zendingswerk vanuit de VS en ten derde de pinksterbeweging. En dan is er natuurlijk de grote en veelvormige katholieke kerk, die zoals bekend, geen lid is van de wereldraad. In de landen waar indianen of mestiezen in de meerderheid zijn is de kerkleiding toch in handen van blanken, die in hun organisatie en stijl van werken meer Europees dan Latijns Amerikaans zijn. Deemoed José Chipenda, die namens het PCR vorige herfst een maand in Zuid-Amerika rondreisde, moest 'in alle demoed' erkennen 'dat de rol van de kerk niet gemakkelijk te vinden is in een continent waar de teleurgestelde Intellectuelen spre ken van bevrijding, waar de cam- pesinos (kleine boeren) het hebben over revolutie en waar de indianen praten over uitroeiing van een ras en volkenmoord'. Het bestuur van het PCR heeft reeds een beginnende samenwer king met het hulporgaan van de wereldraad en met de oecumeni sche commissie voor zending en evangelisatie aangegaan. Er is na melijk de schijn dat de zendingsor ganisaties in Latijns Amerika zich mede schuldig maken aan rassen discriminatie. Maar het PCR zal zich voorlopig wel gedwongen zien tot weinig meer dan aandachtig luisteren naar wat de Indianen ln der land geheel terécht roepen dat ze willen weten wat er met hun geld gedaan wordt, besteed ik wat meer dan gebruikelijk aandacht aan het resultaat, van deze mede door u en mij (voorzover u tenmin ste uw kerkelijke bijdrage niet ver geet over te maken) meebekostigde conferentie. De deelnemers aan de conferentie kwamen uit Argentinië, Brazilië, Venezuela, Bolivia, en Paraguay. Sommige indianen kregen van hun regering geen uitreisvisum. Een deelnemer kreeg alleen toestem ming, indien hij in het gezelschap van een katholieke priester zou gaan. Hij slaagde er tenslotte in iemand te vinden, die hem verge zelde naar Paraguay. Verrast Dit romantisch plaatje van een Indiaan stond vijf jaar terug op het omslag van de zendings(missie)-kalender en maakt duidelijk dat ook kerkmensen geneigd waren bij Indianen eerder aan avontuur en romantiek te denken dan aan harde werkelijkheden. Latijns Amerika te melden hebben. Initiatief Een eerste initiatief daartoe werd gevormd door de bijeenkomst van 32 indiaanse leiders, die vorig jaar oktober met steun van het PCR plaats had in hotel San Bernardino bij de hoofdstad Asuncion in Para guay. De bijeenkomst kreeg als ti tel: 'Amerikaans indiaans parle ment van het zuidelijk deel van het continent'. Hier is letterlijk van 's morgens vroeg tot 's avonds laat keihard gewerkt door een zeer ver schillend samengestelde groep indi aanse mannen en vrouwen, die met een rapport voor de dag kwamen, dat vermoedelijk de basis zal wor den voor de oecumenische activi teiten ten gunste van de Indianen in Latijns Amerika. Omdat sommige kerkleden in Ne- NEW YORK (AFP) 'Water gate heeft het geloof van Ri chard Nixon verdiept', heeft evangelist Billy Graham ge zegd in een Interview met het dagblad Tribune in Albuquer que. Graham, persoonlijk vriend van de ex-president, deed verslag van een gesprek, dat hij twee weken geleden in San Clemente met Nixon heeft gehad en dat twee en een half uur duurde. Overi gens kwam Watergate daarbij niet ter sprake. Godsdienst was het voornaamste thema, aldus Graham. Nixon is wel ontgoocheld, maar niet ver bitterd. Hij heeft nog 'steeds last van de aderontsteking in zijn been, zei de evangelist. ZIJ SLOEGEN DE HANDEN HEM Hier wordt, het geweld lijfelijk e meegedeeld in bewoordingen ons sterk toespreken. Daarvoof hebben we onze handen niet gekrej] gen. We hebben handen om naaste in liefde en vriendschap aal' te raken, om ermee te troosten, ote iemand er moed mee te geven, ermee te werken, om er eventue* onheil mee af te weren en mis schien ook hem die ons te nakom op een afstand te houden, maa zeker niet om ze aan iemand slaan. En het allerlaatste en du helemaal niet, om die te slaan aa de Mensenzoon. Zij sloegen de han den aan Hem. Ook dat gewei1 kwam hier onder ons, van onzent1® wege, op Hem af. Handen hielde Hem vast en nagelden Hem op di manier vast op een bepaalde plaati En moest er verplaatst worden, da had Hij daar voortaan zelf nit meer over te beslissen. Gedaan wa het met Zijn gezegende en zege nende wandelingen. Wij hebbel Hem zo menen te kunnen beknot ten in zijn bewegingsvrijheid. Da was onze bedoeling. Zijn bewegin gen kwamen ons verdacht voor ei betekende een aanval op onze g{ vestigde toestanden.- Die bracht in beweging en dat mocht niet daarom moest hij gestopt, onderuit gehaald worden. Alsof Hij in zij beweging tegen te houden Alsof we ooit zouden kunnen t* schikken over die zegenende haa den, door ze te binden, over di voeten die zich stuk liepen voor d ander (zie het drieluik van Grüne wald). Door ze te dwingen in ee door ons voorziene gang! Maar he geweld van dit alles leed Hij droeg Hij, nam Hij op in zijn nil te stuiten eeuwige beweging liefde en bevrijding. (Marcus vers 43 tot 50). Kleur bekennen. Voorjaarsweek voor vrouwelijke deelnemers in sa menwerking met het Vrijzinnig protestants vrouwencontact, maan dagmiddag 21 april tot vrijdagmid dag 25 april op Venwoude, Lage Vuursohe (tel. 02156-204). Over po larisatie, het verdwijnen vasn aller lei traditionele structuren en het opkomen van nieuwe vormen van gemeenschapsbeleving. Middernachtsroep. Voorjaars conferentie met Wim Malgo, van zaterdagmorgen 19 april tot zondag avond 20 april in Ons Centrum te Driebergen. Opgave Middernachts roep, Postbus 489, Leiden. Godsdienstige opvoeding. Speci aal bedoeld voor kerkeraadsleden en onderwijzers, over de vraag hoe kerk en school elkaar van dienst kunnen zijn. Zaterdag 12 april van half elf tot half vijf in het Toerus tingscentrum te Baarn (tel. 02154- -7636). NED. HERV. KERK Beroepen te Apeldoorn (toez.)J. Valk te Nieuw Buinen. Aangenomen naar Joure: J. A. Ka nis kand. te Utrecht, GEREF. KERKEN Beroepen te Den Haag-West: K. H Wigboldus te Wateringen; te Hille gersberg-Terbregge ('in samenwer king met de herv. gem. voor wij Ommoord)drs. A. V. de Nooij t Noord-Scharwoude; te Krabbendij ke, Kruiningen, Rilland Bath: L. L Pleysant kand. te Kruiningen, dit beroep heeft aangenomen. Beroepbaar en prep. geex. door d classis Goes: L. L. Pleysant, Boer haavestraat 25, Kruiningen. GEREF. KERKEN (VRIJG). Aangenomen naar Hattem: dr M. J Arntzen te Breukelen. Beroepbaar en prep. geëx. door d< classis Dokkum: F. J. Bijzet, Voor weg 19, Damwoude. GEREF. GEMEENTEN Beroepbaar te Leerdam: R. Boog aard te Leiden, die bedankte voo: Haarlem en Bodegraven. Bedankt voor Tricht A. Hofman t Scheveningen. BAPT. GEMEENTE Beroepbaar te Hoogezand: J. Mos tert te Almelo. José Chipenda zei dat hij als Afri kaan verrast was door de kalmte waarmee de indianen overlegden. 'Zij verheften hun stem niet, ook al waren zij emotioneel zeer betrok ken', aldus Chipenda. Het ging over de manier waarop de indianen hun bezitsrecht op het land zouden kunnen terugkrijgen en over hulp bij de ellende die de Indianen in Latijns Amerika naar het leven staat. Vooral de vraag naar land kwam de hele week dat de conferentie duurde terug ln de discussies. Steeds werd herhaald: De Indianen zijn de oorspronkelij ke eigenaars van de grond, ook al missen zij de bijbehorende wettelij ke paplerenindianen en hun grond vormen een eenheid. Het land moet teruggegeven worden, want het ontbreken van land brengt onveiligheid. Verder werd gesproken over onderwijs, gezond heid, werk. politiek en de behoefte aan het vormen van eigen indiaan se organisaties. Indianen moeten zich verenigen 'om samen htm rechten van hun onderdrukkers op te eisen. De indianen moeten zich aansluiten bij andere groepen on derdrukte mensen. In verband hier mee spraken de 32 gedelegeerden af. mee te doen aan de dit Jaar te houden conferentie ln Canada van alle oorspronkelijke bewoners van Amerika. De conferentie in het San Bernar dino hotel in Asuncion zei over de arbeidssituatie: 'Wij bewerken te genwoordig ons eigen land voor anderen - werkgevers, missionaris sen, staatsorganen. We exploiteren bergen en mijnen en onze werkge vers nemen de vrucht van onze arbeid met zich mee. De oorspron kelijke bewoners zijn arbeidskrach ten en als de baas op een zekere dag met een slecht humeur wakker wordt, dan worden we ontslagen'. Oranje van dichtbij' Uitg. La Riviè- re .Voorhoeve N.V. 132 blz. Prijs 18,50. 'In deze tijd dat traditie eerder een argument tégen dan vóór iets is, staat het koningschap stevig, niet wegens de door dik en dun getrou we schare van intimi, maar dankzij opdringerige journalisten en lastige persfotografen, die de leden van het Oranjehuis onder het volk brengen, niet als stijve staatsiepop pen maar als levende mensen'. Dat is de conclusie die wordt getrokken in het zojuist verschenen boek, waarin een aantal bekende Neder landers herinneringen ophaalt over de leden van ons vorstenhuis. Wie deze Nederlanders van allerlei plui mage heeft geïnterviewd blijft in nevelen gehuld. Mogelijk heeft de uitgever het zelf gedaan. Het resul taat is lezenswaard. Tot de onder vraagden behoren prof. jhr. dr. F. A. M. Alting von Geusau, die nauw met prinses Beatrix samenwerkte bij de actie voor het Perzische dorp Dausadj; de actrice Caro van Eyck, die over koningin Juliana zegt: 'Wij hebben allebei oude koppen gekregen, maar zij doet het nog altijd hartverwarmend'; burgemees ter Marijnen van Den Haag; oud- premier Schermerhornde freule maar ook radio- en tv reporter AMSTERDAM Drs. Piet Ahs mann, lector in de bijbelexegese aan de katholieke theologische ho geschool van Amsterdam, heeft met ingang van het nieuwe studiejaar zijn ontslag aangeboden. In een toelichting, gepubliceerd in het in terne KTHA-blad 'Katharsis', ver klaart hij met zijn ontslagaanvrage zijn konsekwenties te trekken uit het afgedwongen ontslag van prof. dr. Henk van Luyk. Prof. Van Luyk heeft namelijk per 1 september ontslag aangezegd gekregen vanwe ge zijn huwelijk. Het episcopaat had het ontslag van prof. Van Luyk geëist. Drs. Ahsmann, die 59 jaar oud is, doceerde sedert 1955 aan de theologische opleiding van de je zuïeten in Maastricht en sedert 1967 aan de toen opgerichte KTHA. Theo Koomen en Judoër Antoi Geesink, die overigens weinig inite ressants weet te vertellen in dll verband. Opzet van de uitgever is geweest di leden van ons koningshuis te teke nen als mensen die een stuk kroonde vakarbeid verzetten en be- slist geen marionetten statusfigu- ren of symbolen zijn. Deze opzet ii geslaagd. In het boek staan vele tol dusverre niet bekende gebeurtenis sen. Oud-minister Klompé, die ooi tot medewekersters behoort, verteil hoe de koningin nadrukkelijk vooi emancipatie is. Zij zegt over werklust en het uithoudingsvermo gen van de koningin: 'Ik mag van mezelf zeggen dat ik wel tegen stootje kan, maar tegen haar leg il het af'. De freule heeft veel op met prinse Beatrix.' Ik vraag me wel eens af o men haar doorheeft, of men v beseft wat een waardevol mens is', aldus freule Wttewaall vat Stoetwegen. Grappig is hetgeei Theo Koomen vertelt over prinsa Beatrix die hij goed leerde kenneC in verband met een t.v. uitzendinj voor het Nationaal Jeugdfonds, waarvan de prinses een actief be stuurslid Is. Aan de bewuste uitzen ding werkte de prinses ook mee Oud-Tros voorzitter Landré moes! de inleiding spreken. Tijdens opname versprak hij zich, zodat opnieuw moest worden begonnen De heer Landré had het inmiddeti door de hele gang van zaken warm gekregen dat hij flank tran spireerde. Prinses Beatrix zag da en riep ineens: 'Zo kunt u nie opkomen meneer Landré. U glimt teveel. Wacht maar even, wij vrou wen weten daar wel raad op'. Zij deed haar tasje open, haalde haat poederdoos tevoorschijn en begon de heer Landré te bewerken. The< Koomen stelt dat hij toen pas zal wie prinses Beatrix werkelijk geen snibbige tante maar een i wone vrouw die gewoon mee kal doen'. Van hem vernemen we ooi dat Beatrix haar man soms 'Claus- je' noemt. Het boek staat vol met dit soort aardige verhalen. Tenslotte nog eeo opmerking van burgemeester Ma- rijnen over de koningin. Hij zeg! het vooral in haar te waarderen dat 'zij nooit in negatieve zin ovet anderen praat'. F. J. I»

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2