Jack van Belle wil mensen aan het denken zetten Uw probleem ook het onze 'Ik heb er geen behoefte aan sympathiek of aardig over te komen' Waar doet U het eigenlijk allemaal voor? In privé leven een buitengewoon kritisch mens TROUW/KWARTET MAANDAG 17 MAART 1975 BINNENLAND door Fred Lammers HILVERSUM In een voor oorlogs huis aan een laan in een van de Hilversumse buitenwij ken woont Jack van Belle, de man die nu al vele jaren regel matig op de televisie het veel bekeken programma 'Zienswij ze' presenteert. Gisteravond was het weer zover: het al dan niet bestaan van het toeval in ons leven werd aan de orde ge steld. Negen keer per seizoen en dat nu al bijna zeven jaar lang. praat Jack van Belle met een aantal deskundi gen. die hij vooraf zorgvuldig uit zoekt, over de meest gevarieerde onderwerpen, die allemaal met el kaar gemeen hebben, dat ze hebben te maken met fundamentele zaken in een mensenleven, vragen die ie dereen. of hij zich nu gelovig of ongelovig noemt, bij tijd en wijle stelt. 'Mijn programma heeft als doel de mensen aan het denken te zetten. De vragen over het waartoe en waarheen mag iedereen op zijn ma nier oplossen", zegt Jack van Belle. Zelf is hij sterk geïnteresseerd in de zaken die in 'Zienswijze' aan bod komen. Die belangstelling ont stond al zo'n jaar of dertig geleden, toen Jack van Belle, nu 52 jaar en vader van drie zoons en een doch ter en naar hij er vol trots aan toevoegt ook al opa, nog leraar geschiedenis was. "Vooral de middeleeuwen boeien mij en dan speciaal de kunstge schiedenis.' Het leraar zijn werd geen levensfunctie voor Jack van Belle. Vijftien Jaar geleden ging hij bij de VARA werken en dar vooral film-documentaires regisseren. In 1965 werd hij chef van de schoolte levisie bij de NOS. destijds nog de NTS. In die functie maakte hij in 1967 een uit drie programma's be staande televisieserie voor leerlin gen van de hoogste klassen van het middelbaar onderwijs over kleine geestelijke groeperingen. Het sloeg bijzonder aan. zodat het program ma een half jaar later bewerkt en aangevuld opnieuw werd uitgezon den, maar nu in de avonduren. Daar de omro'epwet in die tijd juist werd gewijzigd in die zin dat de NOS opdracht kreeg ook aandacht te gaan schenken aan zaken op geestelijk en maatschappelijk ter- rien, lag het eigenlijk voor de hand dat Jack van Belle zich daarmee ging bezighouden. Het programma 'Zienswijze' het eerste Jaar nog aangeduid als 'Denkbeeld geestelij ke strmingen', was geboren. Méér dan dagtaak Jack van Belle heeft er nu naar hij vertelt 'meer dan een dagtaak 'aan. 'Er zijn tal van mensen die denken dat je een programma van een uur per maand zo maar even uit je mouw schudt. Ze hebben er geen idee van wat er allemaal voor komt kijken. Je moet kandidaten uitzoe ken. die verstand hebben van be paalde zaken en er in een program ma over willen komen meepraten. Die mensen ga ik van te voren allemaal vrijblijvend bezoeken. Ik reis er het hele land voor door, omdat ik er de voorkeur aan geef de mensen die ik op het oog heb in hun eigen omgeving te ontmoeten. Lang niet iedereen, met wie ik ga praten, komt uiteindelijk in 'Ziens wijze'. Bij dat zoeken naar potentië le kandidaten moet ik lang vooruit denken. Nu ben ik al druk bezig met oriënterende gesprekken voor volgend jaar. Om beslagen ten ijs te komen is het verder noodzake lijk. dat ik me van tevoren oriënteer over een onderwerp. Voor het ge sprek over het toeval heb ik zeven vrij stevige boeken doorgewerkt. door Mink van Rijsdijk Kunstenaars hebben het image als zouden zij totaal an dere mensen zijn dan gewone stervelingen. Dat zal mis schien niet helemaal ten onrechte zo zijn. Hoe dan ook dat beeld wordt in stand gehouden door hen zelf en door het publiek. Men heeft vaak een aan onzindelijkheid grenzende belangstelling voor het privéleven van artiesten. Het blad Story heeft daar zijn succes aan te danken. 'Gewone' mensen gluren graag naar binnen bij nationale bekendheden. Kunstenaars en topsporters hebben dan de voorkeur. Als zij onze heilige koe de beeldbuis halen, zitten ze goed. Daardat zij hun zegje mogen zeggen, wordt hun bekendheid en populariteit bevestigd. Dat 'zegje' wordt met een zekere autoriteit de rustig kijkende en luisterende Nederlander aangeboden. Men wordt er op getrakteerd alsof het volstrekt uniek is. Dat kan soms wat griezelige vormen aannemen. In het naar mijn smaak overigens goede programma van Sonja Barend was dat laatst typish het geval. Toneelspeler Henk Molenberg zei op een moment: 'Als ik 's avonds in bed lig, denk ik wel eens: waar doe ik het eigenlijk allemaal voor'. Hij keek daarbij de argeloze miljoenen in ons land met wat gepijnigde ogen aan. Dat droeve van de tyvijfel kende ook violiste Vera Beths. En zelfs de internationaal bekende atleet Jos Hermens is, zo bekende hij met iets van prang in zijn stem, al dravende diawijls overvallen door dezelfde ontmoedi gende gedachte: waar doe ik het eigenlijk allemaal voor. Dan denk je al gauw: ach wat is het eenzaam op de hoogte. Wat missen die lieden veel omdat hun leven zo ingekapseld zit en ze zo weinig vrije tijd hebben. De jeugd van een wonderkind dat op vijfjarige leeftijd viool speelt, schaatst of schaakt wat is die gepro grammeerd. Hoe geïsoleerd davert hun levenskarretje op de monorail en waar doen ze het allemaal voor? Maar de zucht vol twijfels, de vraag waarom-waar om, hoe oprecht ook de huiskamer ingespeeld, kan niet geclaimd worden door artiesten, topsporters of hoog waardigheidsbekleders. Het is de kernvraag van ieder menselijk individu. Het is mogelijk die vraag een poosje te ontlopen en te negeren, maar dan ineens is hij weer levensgroot j sent. Laten we eten, drinken en vrolijk zijn, want mor sterven wij, is de meest luchthartige schijnoplossing aan die vraag te ontsnappen. Ook mensen met ein loos veel vrije tijd cn ontspanningsmogelijkheden den regelmatig door die vraag besprongen. Iedereen op een bepaald moment totaal andere dingen wi doen dan waarmee hij of zij bezig is. Dit heeft alles te maken met menselijk heimwee i volmaakte harmonie. 'Waar doe ik het eigenlijk l maal voor' is de vraag naar de zin van het men» bestaan. Welk beroep mannen en vrouwen hebben is daarbij interessant, zelfs niet eens belangrijk. Bakker, on wijzeres, dominee, verpleegster, groenteman of jufr'r, van de retirade iedereen breekt van tijd tot tijd nek op die vraag. Het meisje aan de lopende band wi niet minder door die vraag overvallen dan de mid e bare scholier. Alleen: niemand van hen krijgt de g genheid om dat in een programma van Sonja Baren r komen vertellen, met een air alsof het exclusief ziji 1 haar probleem is. Sonja Barend zelf zal trouwens vraag ook regelmatig in zich voelen opborrelen. En dat is uitstekend. Want die vraag onderscheidt de mense van het diei de oboL Die vraag is een zegen, omdat hij verplicht a nadenken en antwoorden. Tot balans opmaken, steeds nieuw bewust kiezen. Een enkele keer kan kiezen misschien een volstrekte verandering van g ven situaties opleveren. Nodig is dat niet. Kiezen ook betekenen het opnieuw aanvaarden van een keuze en die meer zinvol invullen. Dat is weieens vermoeien en slopend, maar het 1 een boeiend bezig zijn met de werkelijke waarde van leven. Daarom mogen we het nooit toestaan dat vraag 'waardoen we het eigenlijk allemaal voor' ons wordt afgenomen, of wordt gereserveerd door bepaalde groep. Het is de meeset eigen vraag van ii® mens, of hij nu een prominente figuur is, een onbel de soldaat of eer. dagdromende huisvrouw. Overigens waar doet het eigenlijk allemaal v< r Jack van Belle voortdurend afvragen wat je los maakt Iets grondig voorbereiden vind ik reuze belangrijk. Ik ben een perfec tionist, een ontzettende pietepeut, iemand die niets aan het toeval P0Sltl6T overlaat.' denken dat zij de enigen zijn die reageren.' Aan mij persoonlijk He beantwoorden van de post neemt ook veel tijd in beslag. 'Op de uitzendingen komt zoveel res ponse van het publiek, dat het mij vaak boven het hoofd groeit. Het ongelukkige en dat bedoel ik niet onvriendelijk is dat de re acties voor zeker 94 procent aan mij persoonlijk worden gericht. Dat betekent dat ik al die brieven, soms wel een paar honderd per uitzen ding, allemaal zelf moet doorne men.' 'Ik lees elke reactie van de kleinste briefkaart tot aan de langste brief. Alleen anonieme brieven gaan zon der meer de prullemand in. Voor de beantwoording van de brieven schrijf ik het concept, dat op mijn bureau bij de NOS door een secre taresse wordt uitgetikt. Alleen in noodgevallen, als er erg veel reac ties binnenkomen, die in grote lij nen allemaal over dezelfde zaken gaan, is het dat ik met bloedend hart naar een stencil grijp. Ik blijf de voorkeur geven aan een per soonlijk antwoord. De mensen moeten zich echter wel realiseren dat ik een brief van drie kantjes niet met drie kantjes kan beant woorden. Er zijn briefschrijvers, die De brieven die binnenkomen lopen sterk uiteen. Jack van Belle zegt er over: 'De reacties zijn over het algemeen erg plezierig. Ik heb een ontzettend fijn publiek. Hetgeen mij bijzonder treft is de positieve wijze waarop de mensen reageren. Ik krijg brieven van heel eenvoudi ge mensen tot hoogleraren toe en verder van alles wat er tussen ligt. Het programma blijkt echt in een behoefte te voorzien. Vooral de laatste tijd krijg ik veel reacties van mensen die mij vragen er als jeblieft nog jaren mee door te gaan. Er zijn mensen die mij schrijven dat ze bijna nooit naar de tv kijken maar 'Zienswijze' al tijd volgen. Zoiets vind ik uiteraard plezierig om te horen. Het is fijn als een rooms katholiek je laat weten dor 'Zienswijze' heel anders te zijn gaan denken over protestanten en dat in positieve zin. Dat begrip wekken voor anders denkenden is een van de uit gangspunten van mijn programma. Mijn opdracht is mensen van di verse geestelijke stromingen met elkaar te confronteren en daarbij sterk de nadruk te leggen op die groeperingen die elders komen. Je niet aan hun trekken komen. Je krijgt dan te maken met niet-alle- daagse figuren, vandar dat men mijn programma wel eens spottend een rariteitenkabinet noemt. Toch pro beer ik dit laatste zoveel mogelijk te voorkomen, al blijf ik het hoogst belangrijk vinden de mensen eens met hun neus te drukken op aller lei zaken, waar ze mogelijk niet eerder bij hebben stil gestaan. De mensen moeten daar over na gaan denken, er met anderen over praten'. Er kan nog méér In 'Zienswijze' is tegenwoordig meer mogelijk dan in de beginja ren. 'Wij komen nu met onderwer pen, waarvan wij vroeger niet had den durven denken ze nog eens voor de televisie te kunnen behan delen. Dat geldt met name voor de onderwerpen die liggen in wat men noemt de occulte sfeer. Die onder werpen passen helemaal in deze tijd. Je kunt er niet aan voorbij gaan. Als Je dat wel doet loop je met oogkleppen voor. Er zijn in het leven veel vreemde zaken. Als je er eenmaal op gaan letten wordt je daar hoe langer hoe meer bij be paald. Persoonlijk ondervind ik dat. al stel ik voorop dat het mijn overtuiging is dat tal van zaken, die men nu occult of boven-na- tuurlijk noemt helemal niets heb ben te maken met de wereld van de geesten en de demonen, maar naarmate de wetenschap zich ver der ontwikkelt zllen blijken te be horen tot de nu nog onontdekte gebieden van de natuur en de men selijke psyche. In Zienswijze komen soms mensen aan het woord, die dingen bewe ren, waarvan Je op het eerste ge zicht zegt: hoe bestaat het. Het is dan juist om wantrouwend te zijn, maar je moet niet vooroor- delend gan roepen, zonder te we ten waarover je praat. Als je de moeite neemt je er een beetje in te verdiepen moet je wel tot de con clusie komen dat er veel onver klaarbaar is. Dan merk je hoe be perkt onze kennis nog is.' Minder interesse Overigens heeft Jack van Belle de indruk dat het verzadigingspunt wat die belangstelling voor occulte zaken betreft is bereikt, sterker nog dat de interesse er voor een beetje begint terug te lopen. 'De belang stelling voer het christelijk geloof wint veld ten opzichte van de oc culte verschijnselen en de gods diensten van het Oosten. Vooral voor het charismatische christendom komt steeds meer belangstelling, ook bij de jongeren. Zij moeten niets hebben van het horizontalis me in de kerken. Onlangs kreeg ik nog een brief van een jongen die zijn nood klaagde. Hij schreef in de kerk over God te willen horen, over Jezes Christus, over het Evangelie en niet zoals tegenwoordig zo vaak gebeurt over de Sahel-landen en dergelijke zaken. De mensen komen naar de kerk om zich te laten opladen, al het andere met name de hulp aan de ontwikkelingslan den vloeit daar dan uit voort.' In 'Zienswijze' geen bekvechterij. Jack van Belle merkt dat dit wordt gewardeerd. 'Het publiek houdt er niet van als er met messen op tafel wordt gediscussieerd. Daar houden wij rekening mee bij het antrek- ken van gesprekspartners. In het begin kopen wij vaak mensen uit die zeer verschillend dachten over een onderwerp. Wij gingen er toen vanuit dat uit de botsingen van meningen een stukje waarheid naar voren zou komen. Tegenwoordig nemen wij meer mensen, die hoe wel ze verschillen wat hun basis betreft, open staan voor anderen, naar anderen willen luisteren.' Nog veel onderwerpen Jack van Belle heeft nog tal van onderwerpen op de lijst staan. Hoewel hij nu al weet dat sommige plannen nooit zullen worden uitge voerd kan hij de eerste twee jaar in elk geval vooruit. Hoewel nu meer mogelijk is dan vroeger blijft het toch steeds een afwegen of een onderwerp wel kan. 'Tegen de euthanasie heb ik heel lang aangekeken. Uiteindelijk heb ben we dat gebracht. Een onder werp waar ik ook al lang over denk is de gebedsgenezing. Dat is een bijzonder moeilijk onderwerp. Ik ben het nog steeds niet met mezelf eens of ik dat in 'Zienswijze' moet brengen. Als je over gebedsgene zing gaat praten ontneem je men sen mogelijk illusies en wek je bij anderen verwachtingen, die niet gehonoreerd worden. Je moet je voortdurend afvragen wat je los maakt met een programma. Dat is mijn grote bezwaar tegen sommige tv-programma's. De makers realise ren zich vaak onvoldoende welke onheilen ze aanrichten.' Aan de hand van de reacties op zijn programma heeft Jack van Belle zich een vrij duidelijk beeld kunnen vormen van de opvattingen van veel Nederlanders. 'Mij is voor al opgevallen dat veel mensen zo ontzettend eenzaam zijn. En dan bedoel ik niet oude vrouwtjes die thuis bij een vogelkooi voor het raam zitten, maar mensen die vl- op in het leven stan en mij schrijven dat ze eigenlijk alles heb ben wat ze wensen, een mooi huis en een leuk gezin, maar die zich toch niet begrepen voelen.' wel eens mensen die denken een kleurloos figuur ben. Dai ik wel eens, julüe moesten m 1 kunnen zien in de voorgespi Dan stel ik mij juist buiteng controversieel op. In mijn leven ben ik ook een erg mens. Overigens bekommer niet erg over hetgeen ander 3 mij zeggen. Dat is in mi|f heerlijk. Als ik onvriendelijk gen lees, die mensen ov< 1 schrijven, heb ik daar geer sÈ ze nachten van. Ik heb n behoefte lief, sympathiek of over te komen. Ik wil ovei *J zoals ik ben, als iemand du" staat voor anderen.' li Privacy Erg kritisch In 'Zienswijze' stelt Jack van Belle zich volkomen neutraal op. 'Dat is een rol die ik speel. Het kost mij geen moeite mijn mond te houden in mijn programma, al zou ik het wel leuk vinden eens in een t.v.- programma te komen, waarin ik wel een mening mag geven. Er zijn Waar Jack van Belle wel van heeft zijn de gevolgen in de publiciteit staan, het t mensen op straat nagewezei den, het niet meer onopgï naar een concert kunnenf (daarom laat hij dat tegen^J maar). 'Ik ben iemand die i op zijn privacy is gesteld. 1 niet een van die mensen nodig op de buis moeten, baas bij de NOS op een daig me zou zeggen: Jack ik t andere presentator aanstel mag je met de nevenzakei1 houden, zou ik niet eens mfl ogen knipperen.' Een vraag die velen bezig ho hoe Jack van Belle pen cl denkt over de zaken die in wijze' worden besproken. 'Ajij sentator heb ik geen menüp tuurlijk heb ik privé wel een mening, maar als ik mej" ver zou uitlaten zou ik v< heleboel kijkers niet meei vaardbaar zijn als neutra spreksleider. Ik wil echter wel zeggen duidelijk een religieus mens zou zelfs graag programma' televisie willen brengen d meer op het geloof toespits 'Zienswijze.' Ik ben van men het geloof voor heel veel riei als het op de juiste wijze f neert, een positieve betekiE! hun leven kan hebben. Hete; kan een heel belangrijke rol», bij het vinden van inj harmonie.' n. Aanvulling: Een onzer lezers zond ons het prachtige paarden blad: In de Strengen, uitgave van het W(armbloed) P( aardenstamboek) N(ederland) en het Ned. Welsh Pony Stamboek, Soestdijkseweg 260Z, Bilthoven. We stuurden het meteen door naar de Engelse paar denfokker en geven naam en adres gaarne aan liefhebbers en kenners door. Vraag: Enige tijd geleden kocht ik het boekje: 'De Bijbel op postze gels' van dr. J. M. Fuchs. Tot mijn verwondering vond ik geen enkele opgave van in Nederland versche nen zegels. Maar ze zullen er toch wel geweest zijn. Antwoord: In 1964 werd een /.egel uitgegeven bij het 350-jarig .<t- <n van de Groningse Univershe i jp deze zegel kwam voor Psalm 119 vs 103: Verbum Domini Lucerna Ptdï- bus Nostris (Het Woord des Heren is een lamp voor onze voet). Te vens was dit het Jaar van het 150- Jarig Ned. Bijbelgenootschap. Het aantal religieuze (en mythologi sche) motieven op postzegels is le gio. De Studie-groep Religie en Mythologie-secretariaat. volgens gegevens van oktober 1974: Chra Brummens, Bomanshof 249, Eind hoven, houdt zich met bestudering en verzameling speciaal bezig. Dit is een onderdeel van de vereniging: De BeeldfilateLlst. Vraag: De duiven paraderen en koeren weer op de vensterbanken en balcons van onze flat. Wilt u naam en adres van de kleef strip nog eens opgeven? Antwoord: Wij noemen o.a.: de Ri- wa duivenstrips (6 m voor ongeveer 9.20), Beeresteynseweg 4a, Hilver sum, tel. 02150-44186. De vogels schrikken van de kleverige sub- s antie en komen niet meer terug. Y.aag: Is er een mogelijkheid verf uit een woltapijt te krijgen? Antwoord: Hardgeworden verf met thinner aanstippen. Afvloeien met toiletpapier. Van bulten af naar het centrum toewerken. Niet te vochtig en steeds deppen. Beslist niet met sopjes of bleekmiddelen werken. Een vast kleed kan men nu een maal niet uitspoelen en zeepresten kunnen soms nog meer opvallen dan de oorspronkelijke vlek. Is het een kostbaar kleed, laat dan liever een expert het kleed reinigen. Dit is wel een kostbare geschiedenis. Vraag: Wie is de dichter en welke is de complete tekst van het vol gende couplet van 'De jonge moe der': 'Hoe vreemd, dat mij gegeven is. Wat niet mijn eigen leven Maar sluimrend in het mijne hing. En ging. en brak de draad en wezen wou in eigen staat'. Antwoord: Wie van de lezers kan ons hierbij helpen? Vraag: Wat Is nu het beste boek voor kamerplanten? Antwoord: Niets is subjectiever dan de beoordeling van het beste op een of ander gebied. Onze ervaring is: hoe eenvoudiger en hoe over zichtelijker hoe beter. Heeft u niet zo erg veel planten en zijn dat planten die veel andere mensen ook hebben, dan kunt u veel plezier beleven aan het boekje: 100 kamer planten, in kleur door mevrouw Muller Idzerda. Heeft u een tuintje, dan is er bijna geen eind te zien aan de boeken, die behalve uw kamerplanten, ook uw tuininrich ting betreffen. In de meeste open bare bibliotheken is een grote sor tering van boeken op dit gebied. U kunt op uw gemak daar eens kij- Vragen (één per brief) zenden naar: Uw probleem ook het onze, Postbus 507. Voorburg. Naam en adres vermelden. Eén gulden aan postzo""1l>i; luiten. Geheimhou ding is verzekerd. ken. veik boek u het meest aan- i.cKt. ü\<uwens daarvoor is ook gelegenheid in elke goede boekhan del. Viaag: Jaren geleden stond in i'rouw een artikel over Cornelis Vecuhuizen. Hij knipte uit liefheb berij allerlei famlllegegevens en ge- oeunenissen uit allerlei periodieken en had een unieke collectie gege vens verzameld. Weet iemand ook, waar deze heer Veenhuizen nu woont? Hij moet al heel oud zijn. Heeft hij zijn waardevolle archief nog? Antwoord: Noch onze eigen Trouw- archivaris, noch het Centraal Bu reau Genéalogie kon ons iets ver tellen. Misschien één onzer lezers? Aanvulling: Zomerkampen voor kinderen van 8-12 jaar: V(rijz.) C(hr) J(eugd C(entrale) Nieuwe Gracht 23. Utrecht; kinderoord In de ruimte, Klein Engendaalseweg 52, Soest; De Hezenberg te Hattem, Parousia, Rijksstraatweg 426, Was senaar. Ouders, die hun jonge kin deren enthousiast uit een der ge noemde vakantiekampen zagen te rugkeren, zonden ons deze adres sen. Vraag: Wij willen ons huisje de Latijnse naam geven voor 'Ons hutje' of 'lieflijk hutje'. Antwoord: Casa (huisje) Amoena (lieflijk). Het bezwaar is dat dit woord als Ameuna moet worden uitgesproken, maar dat niemand dat natuurlijk doet. Casa nostra (ons huisje, maar dat komt men vaak tegen). Casella cara (dierbaar hutje, de uitgang ella maakt het hutje nog kleiner). Casella Amoena (zie boven, wat het bezwaar van de uitspraak betreft, maar het is wel een naam. die men niet dikwijls tegenkomt). Vraag: Mijn poes zit vol kleine beestjes-. Ze krabt en likt zich voortdurend. Hoe krijgen we die beestjes weg? Antwoord: U kunt het beste bij de drogist of dierenhandelaar een gro te spuit of strooibus kopen, van de beste kwaliteit, en de poes voorlo pig eenmaal per week daarmee be handelen. Waarschijnlijk zit het ar me beest onder de vlooien. In deze tijd van het jaar zoeken de katten elkaar steeds op en is het zeer moeilijk ze zonder ongedierte te houden. Het is wel noodzakelijk dat u uw vloerbedekking in de gaten houdt: Elk jaar komen de klachten van vlooienplagen, na een soms zeer korte vakantie, weer terug. Daar is ook wel iets tegen te doen, maar voorlopig moet u die arme poes een beetje helpen in haar gevecht tegen de ongewenste gas ten. Vraag: Waar zou ik bouwtekeningen kunnen krijgen om een model van een orgel te bouwen? Antwoord: In het speciale museum: 'Van speeldoos tot pierement'. Ach ter de Dom 12, Utrecht, tel. 030- 312789, heeft men weliswaar geen bouwtekeningen, maar men kan u toch zover helpen met aanwijzin gen, dat het mogelijk is daarmee te werken. Vraag: Wat is de oorsprong en officiële basis van de omslachtige 'titulatuur' in Nederland (zie zak agenda!). Antwoord: Hoewel de ingewikkelde titulatuur van de vele officiële en ntet-officiële almanakken en agen da's al heel oud is, valt er over wettelijke regelingen weinig te melden. Slechts bij de rechterlijke macht worden de aanspreektitels nauwkeurig omschreven in de reg lementen. De staatsbladen van 13 februari 1815 en 22 januari 1822 gaven wel een regeling van titels, maar niets over aanspreektitels. De aanspreektitel juffrouw, mejuf frouw, vrouwe en mevrouw zijn nergens geregeld. Nog niet 1; rst leden hadden deze benamiifjj verschillende provincies een betekenis en de overgang uitsluitend toe te schrijven gebruik. Vraag: We wonen in een 1 flat met een groot balcon.r planten kan ik op het balct 1 den? Antwiovd: Dat hangt o.m. de ligging van de flat. van b '5 ting tegen tocht en wind. Iser hek of een stenen-betonnen1 tje? Kan aan dat hek of een bloembak hangen? Is u wezen op lage bakken of Kunt u een grotere bak voo planten metselen of timmer 1" u op deze vragen een ai;ei heeft gevonden, zoekt u f bloemenhandel of zaadwinl J zaad uit dat u daarvoor node's of binnenkort met behulp bloem- of plantenhandelaar een weekmarkt; o.m. in h« 'Twaalf maanden tuinieren JJe Readers Digest) vindt men zingen en afbeeldingen van ee bakken gevuld met bloeiend ten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 6