'Gevulde algemeenheid' probleem voor kerkleden u Geboorteleden niet zomaar afschrijven UI Werkschrift vastenactie roept niet op tot eenzijdige politieke keus Vrije evang. vrouwen in het jaar van de vrouw Vandaag /IlSBlball Evangelisch welzijnsbeleid krijgt steviger vorm Onze adressen Reformatorische politieke federatie is nu opgericht Nieuwe boekt TROUW/KWARTET MAANDAG 17 MAART 1975 KERK-BINNENLAND door L. M. P. Scholten Op het brede terrein van de welzijnszorg heeft de laatste vijf jaar een snelle ontzuiling plaatsge had. De 'moderne algemeenheid' zet zich door, ondanks alle verzet. De professionalisering van het werk en het subsidiebeleid van de overheid noopten confessionele instellingen voor maatschappe lijke dienstverlening en gezondheidszorg overal mee te gaan met fusies en de daarmee gepaaid gaande veralgemenisering van het werk. Met de benaming 'algemeen' voor deze nieuwe gefusioneerde instel lingen is niemand gelukkig. Zij doet te veel denken aan de 'neutra le' organisaties van vroeger. De moderne algemene instellingen wil len iets anders zijn dan de vroegere neutrale. Prof. dr. J. Firet om schreef de moderne algemeenheid als 'het verschijnsel, dat mensen van verschillende levensbeschou wing en overtuiging een samenwer kingsvorm zoeken in een organisa torisch verband om elk vanuit el- gen overtuiging gezamenlijk een gemeenschappelijk doel te dienen'. De moderne algemene instellingen op het gebied van de welzijnszorg worden dus bepaald niet geacht neutraal te zijn. Ze moeten ruimte bieden voor de eigen levensbe schouwelijke inbreng. Maar hoe moet dat? Er is onder veel leden van de kerken, die in de 'algemene' instellingen meedoen, als bestuurders of medewerkers, een gevoel van onmacht over de vraag: hoe vinden wij in deze 'gevulde algemeenheid' de juiste weg voor een beleid, waarin bijbelse noties gestalte krijgen? Wat kunnen en moeten wij in ons werk met ons geloofsbezit, nu de vertrouwde ka ders in het welzijnswerk wegvallen? Hoe reageer je als individuele wer ker op de ethische en sociale pro blemen, die op Je afkomen? Vandaar dat enkele jaren geleden al het initiatief genomen is tot een evangelisch welzijnsberaad als een plaats, waar allen die vanuit de bijbel met de welzijnsvragen bezig willen zijn, elkaar kunnen vinden om met elkaar te praten over de relatie tussen hun geloof en hun werk. Na een aarzelend begin be gint dat evangelisch welzij nsberaad (EWB) nu steviger vorm te krijgen. Wij spraken hierover met dr. C. Blankestijn, voorheen directeur van het protestants centrum voor de geestelijke volksgezondheid, sinds de fusie in 1972 verbonden aan het nationaal centrum voor de geeste lijke volksgezondheid. Hij is secre taris van het EWB. Hij ziet vooral drie ontwikkelingen, die het ontzui- lingsproces bepalen. UIT VAN LEZERS HOOFDKANTOOR: Nieuwe Zijds Voorburgwal 276-280, Amsterdam. Tel 020-220383. Postbus 859. ROTTERDAM: Westblaak 9-11. Rotter dam Tel 010-115588. Postbus 948. DEN HAAG: Parkstraat 22, Den Haag. Tel 070-469445. Postbus 101. LEIDEN: Steenstraat 37, Leiden. Tel 071-31441. Postbus 76. DORDRECHT: Scheffersplein 1, Dor drecht. Tel 078-33370. Postbus 118. GRONINGEN: Nieuwe Ebbingestr. 25. Groningen. Tel. 050-125307. Postbus 181. ZWOLLE: Melkmarkt 56, Zwolle. Tel. 05200-17030. Postbus 3. Scheiding: De heer Blankestijn: 'In de eerste plaats is er in onze samenleving een scheiding gegroeid tussen de feitelijke gebeurtenissen en de geestelijke achtergronden daarvan. Je zou van secularisering kunnen spreken. Vroeger was er een veel sterkere natuurlijke verbondenheid in het gehele maatschappelijke le ven tussen de geestelijke en mate riële aspecten. Er bestond een rechtstreekse verhouding tussen de geestelijke drijfveren en de vor men, waarin ze uitgewerkt werden. Levensbeschouwelijke organisaties waren vanzelfsprekend. Die eenheid tussen de vorm en het geestelijk elan is goeddeels verloren gegaan. Dat wordt ieder geacht voor zich zelf maar uit te zoeken. Dat is, zegt men. een zaak voor de individuele werker vanuit zijn eigen achter grond. Ieder doet tenslotte toch hetzelfde werk. Deze tendens is heel sterk op het terrein van de welzijnsvoorzieningen. Een tweede ontwikkeling, ook heel belangrijk, is de professionalisering. Het werk eist technische vaardig heden, maar daardoor wordt die breuk steeds groter. De chirurg snijdt professioneel, de psychiater praat professioneel, Je hanteert de technieken en Je doet je vak. dat je geleerd hebt. In de derde plaats is er wat ik zou willen noemen de taboeïsering van de religie. De religie wordt een taboe. Het wordt vaak door andere mensen als niet terzake ervaren, wanneer je als christen praat over de toepassing van Je geloof in je werk. Er is trouwens bij christenen zelf een zekere géne. Wij mogen ons op allerlei manier uiten, maar zich op godsdienstige manier uiten, wordt nauwelijks meer gedaan. Dik wijls niet eens meer thuds aan tafel, en zeker niet in het restau rant. Daar schaam Je Je voor. Over geplant op de welzijnszorg betekent dit. dat geloofsproblemen ook daar onder de taboesfeer zijn komen te liggen. Wanneer artsen of maat schappelijk werkers met hun cliën ten over geloofszaken willen pra ten, wordt dat vaak doorgaans als vreemd ervaren. Ook dat vind ik een wezenlijk element in de hele ontwikkeling'. In verschillende sectoren van het welzijnswerk vonden mensen, die geen vrede met deze ontwikkeling hadden, elkaar. Daaruit is het evangelisch welzijnsberaad ge groeid. De heer Blankestijn ziet drieërlei functie voor dit beraad: 'In de eerste plaats willen wij de werkers op het gebied van het maatschappelijk werk, de kinderbe scherming, de reclassering, de ge zondheidszorg, de gezinsverzorging, de kruisverenigingen enz. de gele genheid geven, met elkaar te pra ten over de relatie tussen hun ge loof en hun werk. Huismoeder Dan zijn er buiten hen nog veel meer mensen, die niet direct be roepsmatig met het welzijnswerk te maken hebben, maar wel geïnteres- C. Blankestyn seerd zijn in vragen van de sociale ethiek, bv, rond de abortus, de con sumptiemaatschappij, de eigen ma nier van leven van de jeugd, de sex, het gezag, niet-huwelijkse sa menlevingsvormen. Een huismoeder heeft daarmee te maken, maar ook een wethouder (mag er bv in het jeugdcentrum hasj gerookt wor den). Het EWB wil ook voor deze mensen een ontmoetingsmogelijk heid creëren. Ik ben ervan over tuigd, wanneer wij een conferentie voor ouders met opgroeiende kinde ren zouden organiseren, er een groot aantal aanmeldingen zou ko men. Natuurlijk doen de vormings centra al veel op dit terrein, maar het EWB zou een katalysator kun nen zijn om dit op veel grotere schaal op touw te zetten. Samen met de vormingscentra zouden wij veel kunnen doen. Ik denk ook aan vragen betreffende de medische ethiek. Ten derde de meest eenvoudige functie: de organisatorische. Het EWB moet niet alles zelf willen doen. maar wel stimuleren. Niet een nieuw bolwerk van protestants - christelijke activiteit, maar wel een initiatiefrijk en dynamisch cen trum. waarvan tal van impulsen uitgaan, het land in. Wij willen niet meer zijn dan een inspiratie- centrum. Wij willen ons niet bezig gaan houden met het uitvoerend werk'. Van een verslaggever ZOETERMEER De besturen van het Nationaal Evangelisch Verband (NEV), de gespreksgroep van AR- gezinden, het Reformatorisch Poli tiek Jongerencontact (RPJC) en een aantal plaatselijke reformatori sche kiesverenigingen bijeen heb ben besloten de Reformatorische Politieke Federatie (RPF) definitief van start te doen gaan. De bestu ren van de aanwezige kiesvereni gingen traden onder voorbehoud van de goedkeuring van hun leden vergaderingen toe. Het NEV, de Ge spreksgroep van AR-gezinden en de RPJC maken er reeds deel van uit. Voorzitter is de heer P. Langeler te Veendam, secretaris: de heer A. H. D. Wagenaar te Mijdrecht, en pen ningmeester de heer H. E. Verwij te Zeist. De rooms-katholieken komen In dit verhaal (nog) niet voor. Zij hebben in hun kring dezelfde ontwikkeling. De heer Blankestijn acht het om meer dan een reden nog niet mo gelijk, samen te gaan. Maar hij ziet het wel in de lijn der ontwikkeling, dat men naar elkaar toe zal groei en. Weerstanden Is de heer Blankestijn toch niet bang, dat het EWB bij buitenstaan ders weerstand zou kunnen oproe pen als een verstoring van de ver algemenisering? De heer Blanke stijn: 'Wij willen meewerken aan een doorbreking van de taboeïse ring van het geloof, waarover ik sprak .Wij willen samen leren, weer openlijk over ons geloof te praten. Als dat zou leiden tot weerstanden, dan zouden die wel eens direct kunnen samenhangen met het doorbreken van dat taboe. Wanneer wij ons niet schamen voor ons geloof, roept dat onvermijdelijk weerstanden op. Wel zullen wij dui delijk moeten maken, dat het ons er niet om gaat, de antithese van vroeger terug te roepen, maar het geloof te doen functioneren in de algemene kaders van het welzijns werk'. Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij pubiikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Martiniks Het gezeur van de PTT-ambtenaren die naar het Noorden moeten ver huizen begint langzamerhand ver velend te worden! Er wordt een misbaar gemaakt alsof men naar de binnenlanden van Afrika verban nen wordt! En dat. terwijl de Gro ningers hen met open armen staan op te wachten. De prachtige stad biedt alle vormen van onderwijs, zelfs een universiteit, daar kan Den Haag niet aan tippen, alle sportac commodatie die men kan wensen en een prachtig recreatiegebied op de Waddeneilanden en in de pro vincie Drente. Ons gezin verhuist deze zomer voor de zevende keer in de 23 jaar dat we getrouwd zijn, omdat ook wij onder het sprei- dingsbeleid vallen. Wees blij. de drukke stinkende randstad te kun nen ontvluchten! Het is juist boei end in een andere omgeving te komen en nieuwe contacten te leg gen inplaats van zijn halve of hele leven in dezelfde woonplaats te blijven hangen. Ik hoop van ganser harte dat de regering bij het een maal genomen besluit blijft en zich van de PTT-aanstelleritis niets aantrekt! Monster mw. J. Dijkstra-van Randen AOW en belasting Per 1 april is de aow voor gehuw den 11.316 vrij van inkomstenbe lasting en 400 ziekenfondspremie. Dat is mooi en ze van harte ge gund. Maar nu heeft een aow-er nog wat op de bank en ontvangt 2.000 rente. Inkomen dus 13.316. Belastingvrij 7.192, be jaardenaftrek 2.015, de bekende 150, laten we zeggen ook 150 giften. Samen 9.507. Belasting van 3.809 is 950. Ziekenfonds premie 700 meer. Samen 1.650. Van zijn zorgen voor de oude dag blijft van 2.000 nog 350 over. Emmen H. Weggen Werkloosheid (12) Het is om bang te worden als je leest en hoort over de werkloosheid en werktijdverkorting, want werk loosheid is in werkelijkheid overbo dig zijn en als werknemer Je over bodig te gevoelen is heel erg Dat heb ik zelf ook meegemaakt in de jaren 23-24. Maar als de regering nu niet gauw ingrijpt dan gaat onze export verloren door landen die goedkoper kunnen leveren. Daarom zou ik voorstellen dat de regering de sociale lasten voor zijn rekening nam. Dan was er binnen zeer korte tijd weer volop werk en inkomsten voor het rijk. want waar niet gewerkt of verdiend wordt, is ook geen belasting te ontvangen. Pijnacker Trans World Radio In een berichtje betreffende de spoedige opvoering van het zend- vermogen van TWR-Monaco tot 1200 kilowatt, wordt opgemerkt dat een zo hoog zendvermogen in Euro pa verder alleen Luxemburg en de Saarlandse omroep hebben. Voor zover het de Europese middengolf- zenders betreft is dit juist. Op de langegolf treft men echter nog de volgende 'reuzenzenders' aan: Bra- sov (Roemenië) en Saarlouis (W. Duitsland') 1200 kW: Monaco, Kos- tantynow (Polen) en Moskou 2000 kW. Abcoude Anti-semitisme (3) Te vaak kom je tegenwoordig het argument tegen, dat Kissinger zelf ook een jood is en dat er daarom dus geen sprake kan zijn van anti semitisme bij de Arabieren. Anders zouden ze niet met hem onderhan delen en hem in hun landen toela ten. zo gaat de redenering. Het lijkt me nogal naïef. Misschien is hierbij de wens de vader van de gedachte. De nazi-Duitsers wisten ook zeer goed hoog geplaatste joden te ge bruiken om hun doeleinden te be reiken. Ik wil niet beweren dat Arabieren hetzelfde beogen als de nazi's, maar we moeten ons hoeden voor struisvogelpolitiek! Slied recht Anti-semitisme (4) Het is bijna komiek om te zien hoe bij elke. tegen joden gerichte, dis criminerende maatregel journalis ten zich uitsloven om de Arabieren schoon te praten van anti-semitis me. zoals dat ook gebeurde in het commentaar van deze krant van 12 maart Saoedi-Arabië weigert jood se Nederlanders als journalist toe te laten. Hun misdaad is: solidari teit met Israël en dat land is een vijand van Saoedi-Arabië. Waarom? Wel, het is de misdaad van Israël om zelfbeschikkingsrecht voor het joodse volk en dus bestaansrecht voor de joodse staat op te eisen. Deze grondrechten vragen de Ara bieren voor zichzelf (en terecht) maar die weigeren ze aan het jood se volk. En déze discriminatie is precies de antl-semitische kern van het Arabische anti-zionlsme. Daar om maakt het niets uit of het bordje 'joden niet gewenst' dan wel het bordje 'joodse staat niet ge wenst' voor het Saoedi-Arabische raam wordt gehangen. Discrimina tie tegen joden, dus anti-semitisme. is het allebei. Amstelveen Lepra Ik heb de film van Tros-Aktua ook gezien en me er aan geërgerd. De indruk die deze film maakte was. dat lepra ongeneeslijk is (ik wist dat dit geenszins het geval is) en dat je alleen via voedselvoorziening iets kunt doen om ze te voorkomen. De voorzitter van de ELEP (de internationale organisatie tot be strijding van lepra) heeft enkele jaren geleden gezegd dat het in principe mogelijk is in deze gene ratie de lepra onder de knie te krijgen en in de volgende generatie uit te roeien. Maar dat kan beslist niet als men lepra-patiënten alleen maar 'opbergt' en er niet met mo biele teams op uittrekt. De Neder landse Sichting voor Leprabestrij ding te Amsterdam publiceert zeer regelmatig zeer exacte cijfers over ontvangen giften en de besteding daarvan; in het blad van het Ne derlands Leprafonds worden die ge gevens nooit zo gepubliceerd. Daar in staat nu eens dat er vierduizend patiënten in Agua de Dios zijn en dan weer vijfduizend; dat de in komsten vijf of zeven miljoen zijn (scheelt nog wel iets!), maar wat veel erger is, dat daarvan een, twee of drie miljoen wordt besteed. Wat gebeurt er met de rest van het geld? Ik vind dit maar griezelig. Fondsenwerving is in Nederland gelukkig vrij, maar ik vind dat de gevers toch wel exact mogen weten wat er met hun geld gebeurt. Amsterdam Li. van der Drift Van een onzer verslaggevers ZEIST Het werkschrift voor de vastenactie roept niet op tot een eenzijdige politieke keus, zet de bisschoppelijke vastenactie uiteen in een vrij uitvoerig stuk, waarin gereageerd wordt op de kritiek van KVP-er mr. Andnessen. Deze had van de samenstellers van het werkschrift de indruk dat zij wel sterk in een bepaalde (linkse) richting keken. Uit de reactie van de bisschoppe lijke vastenactie het volgende: 'Waar in de tekst van het pastoraal werkschrift wordt geschreven over 'socialisme met een menselijk ge zicht' betekent dif geen eenzijdige politieke keuze maar, zoals in de tekst wordt verklaard, de uitstra ling van een boodschap uit de derde wereld, die ons oproept tot gezamenlijk zoeken naar democra tische en rechtvaardige vormen van samenleving in de wereldgemeen schap. In die boodschap wordt ge vraagd het respect voor de waar digheid en de ontplooiing van elke mens weer centraal te stellen, dit in tegenstelling tot de onderwer ping van de mens aan kapitalisti sche uitbuiting, die een groot deel van de wereldbevolking nog in zijn meest onmenselijke vormen moet ondergaan. Misschien hebben de samenstellers van het werkschrift onderschat dat de term 'socialisme' Overgenomen uit het spraakgebruik van de derde wereld, in onze samenleving gemak kelijk verstaan kan worden als een oproep tot een bepaalde partijpoli- tiee keuze. De term socialisme, zoals de samenstellers bedoelen, is door hen omschreven op blz. 21, namelijk een vorm waarin alle mensen gerespecteerd worden als makers van en partners in de ge schiedenis. De rijkdommen van de wereld, de kennis en de macht zullen in dit leefpatroon door ieder een gelijkelijk gebruikt moeten kunnen worden, zodat er hoop op leven is voor alle volkeren van de aarde'. J. de Groot U. H Kollaard UTRECHT 'Wij, vrije evangelische vfouwen, willen iets positiefs maken van dit jaar van de vrouw. Niet om ons op te trekken in de situatie van de man, maar we willen het zien als een appèl om ons helemaal in te zetten. We willen leren leven zoals Christus dat wil'. Met deze woorden opende mevrouw M. L. Timmerman-Hoekendijk uit Heerde als presidente de 26e jaar lijkse besturendag van de commis sie voor vrouwenwerk in de bond van vrije evangelische gemeenten in Nederland. Spreekster was mevrouw Gien Karssen-Leinenga uit Den Haag. over het thema: Leven met de Bij bel nü. Inhakend op het jaar van de vrouw, zei mevrouw Karssen dat het eigenlijk dwaas is om over dé vrouw te spreken. Iemand als dé vrouw bestaat niet. Ieder van ons vrouwen, is uniek. Origineel. Ieder van onze eigen tien vingerafdruk ken is zelfs verschillend. We zijn door God geschapen als gelijkwaar dige van de man. niet om met hem te wedijveren, maar om samen met hem Gods opdracht in huwelijk, kerk en maatschappij uit te voeren. Onze tijd heeft grote behoefte aan vrouwen, die vanuit hun geloof in Jezus Christus zich van hun speci- fiee taak bewust zijn. Daarom is het nodig dat wij als vrouwen da gelijks leven met de Bijbel. Teneinde nieuw impulsen te geven aan het vaak afgesleten bijbelge bruik, suggereerde mevrouw Kars sen om als vrouw eens de bijbel te benaderen met het oog op de vrou wen die daarin voorkomen. Aan de hand van een aantal vrouwen uit de bijbe, schetste zij de Invloed van deze vrouwen in de geschiedenis. De lijnen kunnen worden doorge- Evangeliseren tegen de klippen op' Van een onzer verslaggevers UTRECHT Op de jaarvergadering van de hervormde bond voor inwendige zending op gerefor meerde grondslag (IZB) heeft ds. T. van 't Veld uit Ede zich gekeerd tegen plannen om de geboor teleden niet langer tot de hervormde kerk te rekenen. Aan de andere kant was hij er wel van overtuigd, dat de huidige situa tie, waarin de hervormde kerk een miljoen geboorteleden heeft (dertig procent van het totale ledenbe stand) onbijbels is en ook om praktische redenen niet kan blijven bestaan. Krachtens de hervormde kerkorde kent deze kerk drie soorten leden: belijdende leden, doopleden en 'hen die uit hervormde ouders geboren zijn'. Ds. Van 't Veld vond, dat daarin te weinig tot uiting komt, dat Gods verbond van de mens een keuze vraagt. Het moet niet moei lijk zijn, van generale tot genera tielid van de kerk te blijven zon der het zelf te willen weten. Maar het voorstel, dat in de no- vemberzitting van de synode be sproken werd, om de geboorteleden niet langer tot de hervormde kerk te rekenen, maar in plaats daarvan alleen te zeggen, dat de kerk 'een bijzondere band' onderhoudt met de kinderen van de gedoopten en met meelevenden. ging hem veel te ver. Onbillijk Gien Karssen-Leinenga trokken tot op heden, betoogde de inleidster. Als achtergrond diende het boek 'Manninne Vrouwen in de bijbel schetste zij de invloed van mevrouw Karssen verscheen (uitg. Buijten en Schipperheijn, Amster dam; 2e druk; prijs 13,90). 'Per kerkordewijziging wordt zo be- slit over honderdduizenden mensen. Zonder dat er met hen gepraat is, zouden zij zo ineens en masse her- vormd-af worden.' Ds. Van 't Veld sprak van een 'crue tuchtoefening', die bovendien onbillijk is. Er zijn veel geboorteleden, die al zijn ze niet gedoopt, toch duidelijk meele ven met de kerk, terwijl dat met massa's gedoopten niet het geval is. Ook lost een dergelijke kerkorde- wijziging het probleem van de volle kaartenbakken allerminst op, want daarin blijft ieder geregistreerd, die bij de burgerlijke stand als 'NH' geboekt staat. Aan de hand van bijbelse voorbeel den liet ds. Van 't Veld zien, dat God geboorteleden niet zo snel schrapt. Tijdens de veertig jaar in de woestijn werd er niet besneden, zodat bijna het hele volk, dat Ka- naan binnentrok, bestond uit onbe- snedenen, die wij geboorteleden zouden noemen. Ook Timotheüs was naar onze begrippen in zijn jeugd geboortelid, zei ds. Van 't Veld. Op grond van de bijbelse gegevens kwam hij tot de conclusie, dat tot de kerk te rekenen zijn: belijdende leden en doopleden, hun huisgenoten en een rand van min of ipeer meelevenden. Zouden we de rest zomaar moeten amputeren? vroeg ds. Van 't Veld. In de plaats daarvan wees hij een 'uitnemender weg': evangeliseren tegen de klippen op. Daartoe zou ook het meelevende deel van de kerk meer bewust gemaakt moeten worden van haar roeping tot evan gelisatie. Verder een goede leden administratie en verantwoorde sa nering van het ledenbestand. Om de volle kaartenbakken meer hanteerbaar te maken, wordt ge werkt (o.a. door de SMRA) aan de mogelijkheid van splitsing in een actief en een passief ('slapend') ledenbestand. Ds. Van 't Veld zag hierin een oplossing, mits er daar voor algemene krïteria komen, zo dat niet de éne gemeente zus, en de andere gemeente zo selecteert. Dergelijke splitsing zal met grote Uitbreiding DOCH DE DISCIPELEN BESTB TEN HEN Nu komen de discipelen op tapijt. Hun entree op dit M toneel is niet joyeus, mtegeni hun bijdrage is van een bedej lijk allooi. Ze bestraffen deze ders in plaats van eèn stap ach Uit te doen. Het woord dat met bestraffen vertaald is heeft hardere klank. We komen het t< tegenover de doodsdreiging var storm op het meer (hoofdstuk Jezus bestraf* Petrus met dé w den: ga weg achter Mij," satan, is dus meer dan per ongeluk situatie een beetje verkeerd du! Er zit iets van boosheid in. met die kinderen! Waarom tn ze zo op? Vrezen ze voor de r heid van het geloof dat niet magie vermengd mag Worden? het verhaal valt iets anders a leiden. In deze omgeving wordt ders over kinderen gedacht. Kii ren betekenen niet veel, zijn i welijks nog mensen. Hier gaat om mensenzaken, denk maar het grote mensen gesprek dat dit verhaal vooraf gaat, over e scheiding en wat dies meer zij kerk heeft lang moeite met de deren gehad. Die kerken die z te zorgvuldig uit de vierende meen te afzonderden, in zond scholen en later aparte jeugdrj sten, hebben daar nu weinig pl< van. De jeugd blijft weg. steeds gedragen vele zich als discipelen: kinderen horen niet Jezus. Jezus -stelt grote menj problemen aan de orde. Zot daarom zoveel kerkdiensten zo h uit ongezellig zijn? En wat daar aan gedaan kunnen worde| zorg moeten gebeuren, van gezin tot gezin, na persoonlijke gesprek ken. Dan zal blijken, dat vele ge doopten tot het passief bestand zul len moeten worden gerekend en geboorteleden tot het actieve be stand. En dan nog wilde ds. Van 't Veld maatregelen, opdat het sla pende bestand niet 'uit het oog, uit het hart' zou raken. Ze zouden ten minste een maal per jaar door de kerk benaderd moeten worden. In zijn Jaarverslag merkte de secre taris van de IZB, prof. dr. C. Graaf land, op dat ook in het afgelopen jaar het werk van de bond zozeer is toegenomen in omvang en diepte, dat het bestuur er zelf verwonderd van is. Onlangs is de dertiende evangelist benoemd, tevens eerste jeugdevangeüst, de heer G. J. van den Bos. Het centrum van zijn werk zal in Sluipwijk zijn, waar in samenwerking met de Jeugdbond het streekcentrum 'De rokende turf' is gevestigd.Andere nieuwe activi teiten: in samenwerking met de bijbelkioskvereniging zal dit jaar een serie boeken van de pers ko men voor het godsdienstonderwijs op scholen voor voortgezet onder wijs. Met de gereformeerde sociale academie te Ede wordt overlegd over het organiseren van een con ferentie, gewijd aan sociale vragen. IZB-directeur ds. C. Snoei vertelde, dat de jubileumactie 'Noodzaak' (geld en nieuwe leden) bijzonder goed verloopt. Zaterdag 3 mei wordt de actie afgesloten met een open dag op het bondsbureau in Amersfoort. Hermann Hesse, door prof. dr. I van Hoik en K. H. R. de Josselii Jong. Uitg. Heuff, Nieuwkoop. Herman Hesse heeft een merkw dige hernieuwde belangstelling lezers van de jonge generatier is een come-back, zoals de Enj taal het zo eenvoudigweg maar intussen is het feit zelf a minst eenvoudig. Waarom en v om juist nu? In een woord v< zegt prof. Van Holk onder t dat een kenmerk van Hernj Hesse is de vermenging van a en erotiek. Zouden dat nu heij| redenen zijn, dat de uitgever kamp het bijvoorbeeld waagt complete uitgave van zijn wei zeven delen uit te geven? In Nederlands bestaat een biog van Barnhard Zeiler, vertaald Martin Mooij en Cees Pouw. Hoe 'took zij, ik heb genoten het bovengenoemde kleine door prof. dr. L. J. van Holk H. R. de Josselin de Jongj 't wekte het verlangen in mij uitgave van Hermann Hesses ven, 1964, weer eens met lus liefde te lezen. Wat een veelzi heid. verfijning van denken voelen, en bovenal wat een geformuleerde eerlijkheid Hermann Hesse. In het woord vooraf van het van Van Holk en de Josseli Jong kwam ik nog eens in ee zou 't haast wat stoutmoedig gen, persoonlijk contact met mann Hesse. die deze schri 'dichters-ziener-magiër' noe Het is ook zo soepel samenge Hesse in een gesprek te Monts la in 1933. de schrijvers noeme 'De Mens', waarin veel biograf elementen zijn verwerkt. De gende hoofdstukken behan zijn oeuvre afzonderlijk. Ik doe dit voortreffelijk boek dienst er lang en gewichtig ov schrijven, ik wil slechts opw< het te lezen, Hermann Hesse, ter-ziener-magiër, dpor prof. J. van Holk en K. H. R. de Joi de Jong. Henriëtte L. T. de Bea Hendrik Cramer. Vizioen en boorte. Meulenhoff, Amsterdam blz. Prijs 19,50. Het is in sterke mate aan Lal Vancrevel te danken dat er in taal allerlei publikaties die oj surrealisme betrekking hebben verschenen. Hij heeft bijvoor aan het eind van de zestiger in eigen beheer teksten uitgej als de Gedichten van Isidore casse. Nu hij een belangrijke tie is gaan bekleden bij, Me hoffs uitgever, valt zijn voorke veel uitgaven van dit fonds ter vinden. Tot deze voorkeuren hoort het werk van de Nederb 'randsurreallst' Hendrik Cr Diens 'Vizioen en geboorte' w 1940 bij uitgeverij A. A. M. verschenen: van deze bijna op bare pubiikatie heeft Vancrevi eef uitgebreide editie verzorgd, mers verhalen zijn nogal ab en droomachtig. De dubbelheii het bestaan, het besef dubbelgi te zijn. speelt in veel verhalél belangrijke rol. Daarop sluit aan de vraag of men wel zijh werkelijkheid is, of bijvoor een gedroomde werkelijkhèid: het leven ligt in de betekenis de tekenen, en elk teken ligt1 ziet. nacht van het oog dat enkele blik en je lot wordt ve derd: Maar als je langer wordt alles troebel, want de 1 nis van elk teken is altijd di Of, de afsluiting van het v^ 'Droom': 'Tenslotte droom ik wakker word en zie voor mijn tesoog heel mijn droom opnieii

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2