Niet armen, maar rijken
moeten bevrijd worden
Uit de kerkbladen
SMRA kan over zes
weken weer draaien
We gaan in mei
toch naar de Dom
Vandaag
Kookcursus voor
alleenstaande
pastoors
Hervormde nota voor Nairobi
Trouw
Kwartet
Ds. G. Spilt
synodepraeses
Zweden geeft geld
aan kleine kerken
Bidden voor het
slapen gaan
Zelfs geen
hazen meer
in Lunteren
TROUW/KWARTET DINSDAG 18 FEBRUARI 1975
KERK/BINNENLAND
MUNCHEN Het gebrek aan
huishoudsters dwingt vele
pastoors zelf hun potje te ko
ken. De kunst van het 'snel
koken, goed eten en toch
slank blijven' wordt hen ge
leerd op de eerste spoedcursus
in koken voor priesters, welke
na Pinksteren wordt gegeven
door de zusters Benedic
tinessen van Bernried (bij
München).
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN 'Jezus heeft niet in de eerste plaats armen bevrijd, maar rijken.' Aldus een zin
snede uit de nota 'De vrijheid van de christen en de rechten van de mens', die vanmorgen in de her
vormde synode wordt behandeld.
Deze nota Is geschreven door prof.
dr. A. Geense uit Groningen, in
overleg met dr. R. J. Mooi en dr. A.
H. van den Heuvel, als bijdrage van
de Nederlandse hervormde kerk aan
de assemblee van de wereldraad
van kerken in Nairobi. De kern van
de nota is, 'dat wij het zijn die
bevrijd moeten worden'. Wij moe
ten leren 'onszelf te zien met de
ogen van de ander en door zijn
ogen onze eigen gebondenheid ont
dekken'.
Het bijzondere van een ontmoeting
als in Nairobi is, aldus de nota, 'dat
wij elkaar ontmoeten op grond van
ons opgenomen zijn in de ene ge
schiedenis van Christus, maar dat
we tegelijk in die ontmoeting ook
onze eigen geschiedenis, onze be
paaldheid door onze situatie en on
ze belangen meebrengen.' De Ne
derlandse hervormde kerk dankt
haar bijzonder bestaan aan de
strijd voor dubbele vrijheid (poli
tiek en godsdienstig), die onze va
deren vier eeuwen geleden hebben
gevoerd. Tot in onze dagen plukken
wij daarvan de vruchten, aldus de
nota.
Deze vrijheid is een voorrecht. Vele
volken en kerken hebben nooit als
wij de kansen gekregen, om zich te
oefenen in de omgang met de vrij
heid. Tegeljk bedenken wij, dat met
de geschiedenis van ons volk als
vrije natie parallel ging de over
heersing over volken uit Azië en
Latijns-Amerika, die niet weinig tot
onze nationale welvaart heeft bij
gedragen.
Onzekerheid
De nota constateert dan onzeker
heid en onbehagen bij velen, als
het gaat om de bevrijdingsbeweging
elders in de wereld: het kan ons
een hap welvaart kosten, het kan
gepaard gaan met veel bloedvergie
ten, nieuwe onvrijheden komen er
soms voor in de plaats. Maar. zo
vervolgt de nota dan, christenen in
andere delen van de wereld kennen
meestal onze westerse vorm van
vrijheid niet en hebben daarom an
dere zorgen dan het bewaren en
verdedigen van een dergelijke vrij
heid. Zij hebben er ook een scherpe
blik voor, dat het genot van allerlei
fundamentele vrijheden en men
senrechten niet garandeert, dat die
formele vrijheid nu ook positief
wordt gebruikt. Vanuit deze waar
nemingen vragen zij ons naar de
zin en de waarde van onze klassie
ke vrijheidsrechten.
'Zo komt alaus het rapport
met grote klem de vraag op ons
af, of wij als kerken, die vanuit
verschillende situaties afkomstig
spreken, het woord 'vrijheid' nog
wel zo kunnen spreken en spellen,
dat het werkelijk een gemeen
schappelijk spreken is en niet de
chaotische muziek van de vele vrij
heden die wij tegen elkaar in het
veld voeren.'
Activisme
'Bij zo'n ontmoeting is het gevaar
niet denkbeeldig, dat wij als wes
terse, welvarende kerken in een
misschien spontaan, maar theore
tisch gebaar de anderen willen bij
springen in de strijd om de vrij
heid, die door henzelf is begonnen.
Wij zouden dan daarin nog weer
eens een keer onze westerse, acti
vistische beheersing van de wereld
situatie willen demonstreren, nu
onder de vlag van christelijk enga
gement of van christelijke solidari
teit. Als het daartoe zou komen, zal
het slechts een klein begin van
gehoorzaamheid kunnen zijn, dat
het niet verdient erover naar huis,
laat staan naar de hemel te schrij
ven. Het eigenlijke, beslissende
echter is pas geschied, als wij in
die ontmoeting leren onszelf te
zien met de ogen van de ander en
door zijn ogen onze eigen gebonden
heid ontdekken.
De vrijheid die zich daarin voltrekt,
is niet de bevrijding van de ander
(via een 'theologie' of een daad van
bevrijding), terwijl wijzelf daarbij
onveranderd kunnen blijven, maar
deze vrijheid is niet minder dan de
bevrijding van onszelf. Jezus heeft
niet in de eerste plaats armen be
vrijd, maar rijken. Dat is het ei
genlijke geestelijke gebeuren. En
het wonder is. dat als dit geeste
lijke gebeuren zich voltrekt, er te
gelijk ook voor de armen en onder
drukten wordt gezorgd. Want dan is
het belangrijkste obstakel op weg
naar hun bevrijding opgeruimd, en
kunnen wij samen met hen over
leggen wat er gebeuren moet om
deze vrijheid gestalte te geven.'
'Het eigenlijke geestelijke gebeu
ren ligt in onze bereidheid te belij
den dat wij zelf het zijn, die el-
kaars vrijheid in de weg staan, dat
wij onze vrijheid als de vrijheid
van onze privileges hebben gezien
en haar niet hebben gebruikt om
elkaar te dienen, dat wij het zijn
die bevrijd moeten worden. Het
wereldwijde gesprek over de vrij
heid, over de rechten van de mens
kan daarom niet worden voltooid
door de formulering van een ab
stract ideaal, dat nergens in de
wereld landt. Het kan slechts ge
voerd worden in een niet eindigen
de bereidheid onze eigen plaats in
dé> discussie te zoeken en die te
zien met de ogen van anderen. Dat
is de specifieke bijdrage, die de
kerken aan het gesprek over de
mensenrechten kunnen leveren,'
aldus de nota van prof. Geense.
UIT
VAN LEZERS
Omdat we voor deze rubriek
meer brieven ontvangen dan
we, gelet de beschikbare ruim
te, kunnen plaatsen, is het
prettig wanneer inzenders ons
hun volledige adres laten we
ten: het is ons dan mogelijk
in voorkomende gevallen hun
bijdrage terug te sturen.
Secr. Hoofdred.
Werkloosheidsbestrijding
Zoals talrijke deskundigen voor
hem al hebben gedaan, heeft ook
dr. J. Zijlstra, president van de
Nederlandsche Bank, gewezen op
HOOFDKANTOOR:
Nieuwe Zijds Voorburgwal
276-280, Amsterdam.
Tel. 020-220383.
Postbus 859.
ROTTERDAM:
Westblaak 9-11, Rotter
dam. Tel. 010-115588.
Postbus 948.
DEN HAAG:
Parkstraat 22, Den Haag.
Tel. 070-469445.
Postbus 101.
LEIDEN:
Steenstraat 37, Leiden.
Tel. 071-31441.
Postbus 76.
DORDRECHT:
Scheffersplein 1, Dor
drecht. Tel. 078-33370.
Postbus 118.
GRONINGEN:
Nieuwe Ebbingestr. 25.
Groningen.
Tel. 050-125307.
Postbus 1811
ZWOLLE:
Melkmarkt 56, Zwolle.
Tel. 05200-17030.
Postbus 3.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen v,'orden gestuurd naar:
Secretaris Ileofdredaelle Trouw/
Kvarici. l i- cbus rsfr. -Amsterdam.
v-nrdt «ie naam van
ti'. svernield.
het verband tussen loohhoogte en
werkloosheid. Behalve erkenning
van dit verband moet er volgens
mij ter oplossing van het werkloos
heidsprobleem worden voldaan aan
twee voorwaarden: een loonstop en
inkomensnivellering.
Een loonstop zal onze concurrentie
positie ten opzichte van het buiten
land verbeteren. Binnenlands zul
len evenwel door de import van
inflatie o.a. door duurdere grond
stoffen de reële lonen iets zakken.
Momenteel wil tachtig procent van
de bevolking geen genoegen nemen
met de gevolgen van de inflatie
(hogere prijzen). Bovendien wenst
men een groter aandeel in de wel
vaart (inclusief welzijn). Alleen bij
een werkelijk rechtvaardige inko
mensverdeling, met behoud van
aanvaardbare verschillen, is het ir
relevant een groter deel van de
welvaart te blijven eisen, omdat de
koek dan als gevolg van de nivelle
ring al naar billijkheid is verdeeld.
Terwille van de werkloosheidsbe
strijding zou iedereen overigens
van de prijscompensatie moeten af
zien.
Door de overheid wordt er naar
mijn mening nog te weinig gedaan
aan werkelijke inkomensnivelle
ring. Belastingverlagingen bijvoor
beeld werken vooral in het voordeel
van de hoogstbetaalden. Bovendien
weet deze groep ook door het aan
gaan van schulden (dure huizen
etc.) de fiscus op afstand te hou
den. Over het argument dat verdere
nivellering de kopstukken naar het
buitenland doet vluchten zou ik
willen zeggen: Laat ze rustig gaan.
In de eerste plaats is het aanbod
jonge kopstukken groot. In de
tweede plaats hebben de kopstuk
ken, die momenteel het beleid in
handen hebben er nog geen blijk
van gegeven dat zij oplossingen
kunnen aandragen voor het werk
loosheidsprobleem. Zo goed zijn z«
kennelijk ook weer niet.
Heiloo
K. S. Voetberg
Links en rechts
Bij het lezen van de rubriek 'Van
daag' krijg lk dikwijls de indruk,
dat de auteur allerlei ongerechtig
heden bij voorkeur ter rechterzijde
ziet. In een gepolariseerde tijd
moet men ervan uitgaan, dat de
déraillementen zich dikwijls exact
gelijk aan beide 'polen' voordoen.
Vorige week had 'Vandaag' in een
maandblad (rechts!) opgemerkt,
dat de 75 procent van de studenten
op Uilenstede die links stemmen,
werden veroordeeld. Hij merkte
daarbij op: 'De achterliggende stel
ling is natuurlijk deze. wie links
stemt doet dat niet vanuit, bijbels
licht'. Aangezien ook de linkse wet
geleerden zeer streng zijn en naar
me is gebleken met behulp van een
'testcase' menen te mogen vaststel
len of iemand al dan niet een
christen is, dan valt licht te raden
hoe zij denken over de nog steeds
'onverlichte' studenten die daar
rechts stemmen. De 'achterliggende
stelling' is natuurlijk ook hier, dat
ze dat niet doen vanuit bijbels
licht. Deden ze dat wel, dan hadden
ze 'moeten' hebben ontdekt, dat
'kameraad' Jezus een linkse rebel
was. In de dagen van de doorbraak
werd met name het uit politieke
overwegingen 'annexeren' van de
Heer door de Barthianen verfoeid
als een goddeloze heidense manipu
latie.
Schoorl
Tj. Epema
Milieubelasting
De poging van de provinciale over
heid met een boedelverkoop bij
twee van de duizenden gezinnen die
de milieubelasting weigeren te be
talen de centen toch te innen, is
mislukt door de solidariteit van de
honderden weigeraars. Dit heeft de
intimidatie politiek van het provin-
cieel bestuur een flinke knak gege
ven. In een spandoekleus was de
solidariteit van de weigeraars (ook
vanuit de provincie!) goed weer
gegeven: nl. 'boedelverkoop, laat ze
het maar proberen!, schoner produ
ceren zullen wij ze leren'. De
mensen die de milieubelasting van
1974 niet etaald hebben, hebben,
van het stijfkoppige provin
ciaal bestuur een herinnerings-
kaart gekregen. Laten allen die
tegen de milieubelasting zijn deze
herinneringskaart opvatten als een
oproep tot een eensgezind blijven
weigeren,
groningen
P. Wyma.
Anti-industrie
De heer C. W. van der Griendt
noemt in Trouw/Kwartet van 29
Januari het anti-industrieklimaat
een gevaarlijke modegril. Ik zal
geen kwaad woord zeggen over de
industrie; deze is nodig en nuttig
voor ondernemers, werknemer en
consument.
Er bestaat echter een andere pro
blematiek, die in dat vraaggesprek
niet aan de orde komt. Die vindt u
in de Derde Oriënteringsnota Ruim
telijke Ordening (1974), waarin
ondermeer staat: 'Met name in de
laatste jaren worden in brede kring
steeds meer vraagtekens gezet bij
een aantal doelstellingen, die se
dert de laatste driekwart eeuw wel
haast onaanvechtbaar leken. Dat
DRIEBERGEN De generale
synode van de hervormde kerk
heeft gisteren ds. G. Spilt uit Ede
tot haar praeses gekozen.
Ds. Gijsbert Spilt (57) behoort tot
de modaliteit van de gereformeerde
bond in de hervormde kerk. Sedert
1967 staat hij in Ede, daarvoor was
hij predikant te Klaaswaal, Ermelo,
Utrecht en twee jaar secretaris van
de sectie Kerk en Krijgsmacht. Van
1959 tot 1963 was hij al lid van de
synode, waarvan de laatste twee
jaar als assessor, sinds 1972 ls hij
.veer synodelid en tevens assessor.
Ds. Spilt is ook praeses van de
classikale vergadering van Arnhem.
In zijn plaats koos de synode ds. L.
de Liefde uit Vlissingen als assessoi
voor 1975. Assessor secundus werd
ouderling A. Ruiterkamp uit Almen
en assessor tertius ouderling me
vrouw mr. J. A. van Ruler-Hame-
link uit Utrecht. Verder werden in
het breed moderamen gekozen de
predikanten dr. K. Blei uit Haar
lem, P. Kloek uit Soest, W. J. Pronk
uit Rijsoord, J. Terpstra uit Borger,
de ouderlingen C. v.d. Griend uit
Haaften en G. J. van Kolmeschate
uit Delft, kerkvoogd W. J. Maan uit
Oegstgeest en diaken E. van der
Tol uit Heerlen.
Schaarbeek
In uw bericht van 10 februari over
Schaarbeek spreekt ook u weer van
'Vlaamssprekenden'. U mag toch
geacht worden te weten dat het
Nederlands en niet het Vlaams een
der drie officiële talen vn België is.
Wat de Vlamingen, in het bijzondr
in de Brusselse agglomeratie, willen
is dat er nu eens een eind komt aan
de neerbuigende, bij voorkeur van
Franssprekende zijde gegeven, aan
duiding van de door hen gesproken
taal als Vlaams of te wel een ach
terlijk dialect. Bij de betogingen in
Schaarbeek gaat het eenvoudig om
de door het gemeentebestuur gesa
boteerde toepassing van de wet:
Nederlandssprekenden moeten
door een Nederlandssprekende
ambtenaar te woord kunnen wor
den gesbtaan, en met Nederlandse
tekst voorbedrukte fomulieren
voorgelegd krijgen. Als u werkelijk
zo weinig van de onplezierige toe
standen in Schaarbeek en elders in
de Brusselse voorsteden weet, kan
lk u aanraden er eens een ver
slaggever heen te zenden. Hij zal
er een keiharde, grotendeels socia
le, strijd van een zich emancipe
rend volksdeel aantreffen.
Bern
H. Wagenmakers.
Lapje vlees (slot)
Eerder was het: 'Oh wat ben ik
vroom; ik dans niet'. Nu wordt het:
'Oh wat ben lk braaf; ik laat één
dag in de week m'n lapje vlees
staan'. En men gaat er braaf bij
zitten.
Echter volgens Trouw/Kwartet van
11 februari is er werk aan de win
kel. De wereld heeft nog enorme
voorraden grondstoffen. Alleen.
er moet gewerkt worden om ze t.e
voorschijn te halen.
Waar blijft de brochure: 'Hoe help
ik m'n medemens aan grondstof
fen'?
Hoogeveen H. de Boer
zijn de bevordering van de econo
mische groei, de technische voor
uitgang, het dienstbaar maken van
de natuur, de industrialisatie en de
verbetering van de communicatie.
In de ogen van velen heeft zich
zo'n snelle ontwikkeling voorge
daan. dat een verdere ontwikkeling
eerder een dreiging dan een zegen
lijkt.
Er is dus nog een andere organisa
tie nodig.
Amsterdam
H. H. Prell
De cantor-organist Willem Vogel
stuurt ons deze brief:
In de krant van 7 februari heeft A..
J. Klei ons en dat zijn dan met
name Frits Mehrtens en ik als le
den van de hervormde commissie
voor de kerkmuziek op een koste
lijke manier op de vingers getikt
omdat we ons een jaar vergist had
den in de leeftijd van het liedboek.
Maar ook al buigen we nu vol
deemoed het hoofd, we zijn toch
niet van plan ons te storen aan
zijn advies, af te zien van een
feest. We gaan op zaterdag 24 mei
naar de Domkerk in Utrecht.
Eerlijk gezegd, kan het ons als
commissie niet zo veel schelen hoe
lang het liedboek nu in de kerken
gebruikt wordt. Het gaat er ons om
dat we samen met een groot aantal
mensen de werking van de lofzang
zo goed mogelijk en in een passen
de ruimte, om zo te zeggen aan den
lijve ondervinden. Daarom hopen
we op een tjokvolle Dom, waarin
kerkkoren en gemeenteleden van
alle kanten samengestroomd zijn.
Een dergelijke manifestatie is overi
gens niets iets nieuws. Het Gesang-
buch Freylinghausen (1704) waar-
Van een onzer verslaggevers
DRIEBERGEN De stichting Mechanische Registratie en Admi
nistratie (SMRA) van de hervormde kerk verwacht, na de brand
van verleden week, de dienstverlening over vier tot zes weken te
kunnen hervatten, wanneer op korte termijn vervangende appara
tuur wordt gevonden. De kans hierop is zeer groot, zo deelde ir. H.
Mulder van de SMRA de hervormde synode gisteren mee.
Het verbrande pand in Delft, dat
door de SMRA was gehuurd, zal
vermoedelijk niet meer opgebouwd
mogen worden. De besprekingen
over andere kantoorruimte zijn
vrijwel rond.
Zoals gemeld zijn alle basisgege
vens van de gemeenten in tact
gebleven. Van groot belang is ver
der, dat -de programma-documenta-
ties van de computer ook bewaard
is gebleven. Dit houdt een voordeel
van vele maanden in bij de recon
structie van het bedrijf. De hele
inventaris met inbegrip van het
machinepark en de kantoorudtrus-
ting is echter door het vuur ver
nield.
Een tegenslag is dat gegevens van
de Actie Kerkbalans van circa der
tig gemeenten verloren zijn gegaan.
Met deze gemeenten wordt momen
teel overlegd, hoe deze gegevens
vervangen kunnen worden. Ook
zullen bijzondere voorzieningen
STOCKHOLM De Zweedse rege
ring heeft aan zeventien kerken en
kerkgenootschappen, waaronder
ook de katholieke en aan het Jood
se kerkgenootschap, een overheids
subsidie toegekend. De regering
heeft hiertoe besloten om te voor
komen dat de kleine kerken ten
opzichte van de evangelisch luther
se staatskerk benadeeld zouden
worden, wanneer straks een schei
ding tussen kerk en staat in Zwe
den wordt doorgevoerd.
moeten worden getroffen voor de
paascollecte. De schade wordt vol
ledig gedekt door de verzekeringen.
Gezien de noodzaak om op zeer
korte termijn weer op gang te ko
men, ls het niet mogelijk om nu al
meteen over te gaan op de tegen
1977 voorgenomen nieuwe werkwij
ze van de SMRA, waarbij nog min
der handmatige arbeid vereist zal
zijn. Deze omschakeling vergt na
melijk een ingrijpende reorganisa
tie van de bedrijfsstructuur en de
programmering, die een voorloop-
tijd van ten minste één jaar nodig
heeft. Ze zal bijvoorbeeld een te
ruggang van het personeelsbestand
betekenen van 110 tot zestig man.
Het is wel denkbaar, dat de reorga
nisatie nu eerder kan worden ge
projecteerd dan 1977.
Na kennisname van deze informa
tie zette de synode zich gisteravond
aan een discussie over de vraag, of
er buiten de SMRA goedkopere mo
gelijkheden zijn, zoals met name
betoogd is door de kerkvoogdij van
Rotterdam-zuid.
PARIJS Volgens een opi
niepeiling, waarvan de uitslag
door het Parijse dagblad
France-Soir is gepubliceerd,
bidt ongeveer 22 procent van
de Franse bevolking voor het
slapen gaan.
Interieur van de Domkerk te Utrecht. Het pas gerestaureerde grote
Batz-orgel is uit 1831 en zal ook op de 24e mei klinken.
uit voor ons liedboek royaal is ge
put, is niet los te denken van de
indrukwekkende en indrukwekkend
vele zangavonden in de diakonale
inrichtingen van August Herman
Francke, die duizenden deelnemers
trokken.
Wat nu de 24ste mei in de Utrecht
se Dom betreft, we beginnen de
dag om tien uur met koffie en na
het woord van welkom door dr. J.
v.d. Werf gaan we naar elkaar luis
teren en met elkaar zingen. Want
vooral dit laatste is, naar het getui
genis der oude Hernhutters, die in
1727 met hun drukbezochte dage
lijkse zanguren begonnen, 'de beste
methode om de goddelijke waarhe
den in het hart te brengen en ze
daarin te bewaren.'
Er kunnen twaalfhonderd mensen
in de Dom. Aanmeldingen en alle
inlichtingen vóór 1 maart bij City
pastoraat, Nieuwe Gracht 94 in
Utrecht. Men geve nauwkeurig op
met hoeveel personen men denkt te
komen. De deelnemersprijs is tien
gulden per persoon (overmaken op
giro 129.220 van de AMRO-bank te
Bussum t.g.v. Cie v.d. kerkmuziek
44.12.06.409).
BEWIJZEN
Een advertentie bracht mij ei
op. De annonce betrof een
waarin het bestaan van de
lijke Drieëenheid bewezen wei
daarom volgens de lovende
den zou kunnen dienen in hi
sprek met andersdenkenden,
was dat woord weer: bewijzen
testanten hebben altijd gew
om te spreken van godsbev
Een boek als 'De bijbel heefl
gelijk' mag dan nieuwsgit
trekken, maar kan voor hen
betekenen. Wat wil men troi
met het bewijzen van bijvooi
de Drieëenheid? Komt iemand
verder mee? Vroeger leerde
dat het begrip Drieëenheid
soort hulplijn was om wat diil
ker over God te denken i
spreken. Van Augustinus is b
dat hij wel van Drieëeinheid
spreken, maar dan: om niet
te zwijgen. Zijn er andersdei
den die wakker liggen van de
ëenheid? Toch schijnen er
weer mensen in te lopen met
gelijke weinig betekenende as
dingen. Zo las ik zelfs in eei
vervalste gereformeerde ker
de aanbeveling tot het lezen
'De planeet die aarde heette' t
de schrijver daarvan duidelijk
tendeert beter op de hoogte ti
van de wederkomst dan de
zelf (het zou in 1988 moetei
schieden). En ik maar altijd
ken dat het tot de barmharti
van God behoort dat wij geen
tallen krijgen en dat ons va
toekomst in beelden gespi
wordt. Er zijn waarachtig wel
ken aan te bevelen die mi
beter helpen om in deze tiji
mensen Gods proberen te leve
NED. HERVORMDE KERK
Bedankt voor Voorthuizen: L,
Nieuwpoort te Nunspeet; voor
nemuiden: T. Lekkerkerker te 1
dam.
Aangenomen naar Valkëit
(ZH)G. F. Overgaauw te Vri<
veen.
Benoemd tot bijstand in het p;
raat te Zuidhorn: C. Moens,
em. pred. te Gerkesklooster-Sfr
die deze benoeming heeft aang
men.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Beroepen te Gees en Heerent
H. M. Smit kand. te Kampen
Rouveen; J. Slotman te Dalfsei
GEREF. KERKEN VRIJG. B V.
Bedankt voor Zwolle-Dalfsen
Veldstra te Leerdam.
CHR. GEREF. KERKEN
Aangenomen naar Zwolle (li
godsdienst te Heerde)Dr. J
Vuyst te Zutphen.
Beroepen te Zeist: M. Vlietsti
Werkendam
Bedankt voor Rotterdam-O: P
den Velde te Zierikzee.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Herkingen: J.
Haaren te Amersfoort; te Wer!
dam: H. Ligtenberg te Terwoldi
Barneveld: A. Wink te Veenend
te Apeldoorn; C. v.d. Poel te Y
ke.
Belankt voor Meliskerke: A. H
gezand te Krabbendijke. voor KI
waal: H. Ligtenberg te,Terwoldi
GEREF. KERKEN
Aangenomen: naar Rotterd
Alexanderstad: J. Tevel te Aalt
Bedankt voor Haarlem Z en
Rotterdam-AlexanderstadC. v
Velde te Oosterhout die verder
beroepen in overweging kan
men.
BAPT. GEM
Beroepen te Westerhaar
Vroomshoop: J. Bouritius te l
hem.
NED. PROT. BOND
Benoemd: tot voorganger te E
nen en Vgenendaal: Mevr. dr. E
G. de Klark, rem. em. pred.
Lunteren, die deze benoeming h
aangenomen; tot voorganger
Bennekom-Renkum: T. R. Schc
herv. pred. te Hornhuizen, Kl<
terburen en Pietersburen, die 't
benoeming heeft aangenomen.
De laatste haas van De Blije
werelt.
In het Kerkblad van de gerefor
meerde classis Haarlem schrijft ou
derling T. Scheper over zijn bele
venissen als synodelid:
Wanneer ik ter synode op De Blije
Werelt rondkijk dan kan het an
ders of ik maak nu en dan een
vergelijking met de synode van
Sneek van 1969-1970, waaraan ik
eveneens als afgevaardigde mocht
deelnemen. Wat ik in het begin al
had gedacht, ls waar gebleken, deze
synode van Haarlem is bedachtza
mer. volgzamer en om het zo maar
eens uit te drukken rechtser dan
die van Sneek. Het valt mij daarbij
op dat een prae-adviseur als prof.
K. Runia in de synode veel invloed
heeft. Ik vind dat wel goed, want
deze professor is een praktische
man 'en hij kan verstandig uit de
hoek komen. Tenminste zo bekijk
ik het. Al moet u natuurlijk aan
deze mijn oppervlakkige gedachten
niet al te veel waarde hechten. Nog
een ander verschil tussen de syno
de van Sneek en die van Haarlem
schiet mij te binnen. In de schaar
se vrije tijd die mij op de synode
rest, wandel ik graag in de bossen
rondom de Blije Werelt. Soms 's
morgens vroeg, soms 's avonds heel
laat. Zag ik tijdens de synode van
Sneek, waarvan de zittingen even
als nu in de Blije Werelt te Lunte
ren werden gehouden, series konij
nen of hazen op de grasvelden tus
sen de bomen, de laatste tijd zie ik
er geen een. Hoe ik ook speur, ze
laten zich niet zien. Ook zij gedra
gen zich blijkbaar rustiger dan tij
dens de synode van Sneek. Toen
waren er dolle Mina's, Synoodkre-
ters en hazen of konijnen bij de
vleet. Nu van dat alles niets. De
wereld in Lunteren is een stuk
bezadigder en kalmer geworden.
Zwarte Piet
Drs. P. Oskamp schrijft in het her
vormde kaderblad Woord en Dienst
over de vraag: Kan een homofiel
dominee zijn?
Drs. Oskamp:
De kans lijkt mij dan ook groot
dat kerkeraden de candidaten en
predikanten van wie bekend is dat
zij homo zijn, als zwarte pieten aan
elkaar gaan doorspelen, met als ge
volg dat homofiele predikanten in
de kerk niet aan bod komen. Be
halve dat aldus kostbare talenten
voor de kerk verloren gaan, is zo
iets onbarmhartig tegenover de be
trokkenen. Je zult je maar geroe
pen weten door de Heer der kerk
en je zinnen gezet hebben op het
ambt van predikant om vervolgens
overal-in de kerk je neus te stoten!
Kan een kerkeraad met een goed
geweten besluiten zo iemand niet
te beroepen, enkel en alleen omdat
hij of zij zo geaard is? Men wil zich
in zo'n geval nogal eens beroepen
op de gemeente die er nog niet aan
toe zou zijn. Maar is dat niet dik
wijls de weg van de minste weer
stand? Wordt zo de goegemeente
niet eens te meer bevestigd in haar
burgerlijke moraal? Versterken we
op die manier niet de heersende
taboes? Werken wij aldus niet
de hand dat de bijbel Wordt
bruikt op een selectieve en heill
manier, waardoor we eerder i
gaan van bestaande vooroorde
dan van de gezindheid van Chi
tus?
Sjaloom
Tenslotte het predikbeurtenlij!
van Sjaloom in Odijk in de 1
reldkrant:
Als vervolg op de kursus 'de akti
liteit van de revolutie'1 start S,
loom op 16 februari met een kun
over de filosofiese grondbegrip!
van het marxisme. Een evalua
van de vorige kursus heeft duidel
gemaakt dat hieraan behoefte 1
staat. Aan de orde komen de 1
grippen en verhoudingen: mater
lisme-idealismeonderbouw-bov«
bouw; zijn-bewustzijn; subjektii
objektief; theorie<-praktijk; dial!
tiek en vraagstukken van organis
tie en stromingen binnen het m!
xisme. Deze kursus omvat 6 a
bijeenkomsten die alle door P
Reckman verzorgd zullen wordi
De bijeenkomsten worden, eveni
bij de vorige kursus, eens in de
dagen in de werkplaats van Sj
loom gehouden, op zondag, van hi
elf tot half één. Hebt u interesse
wilt u nog wat meer informatie, 1
dan even naar Sjaloom in OdiJ
03405-2804-2348.