Bavianen en Slijkgeuzen De werksters bij Koos Postema In een stampvolle kerk daarginds Beroepingswerk Raad van kerken in VS op de korrel Zuster J. Rijkhoek overleden Trouw Kwartet TROUW KWARTET ZATERDAG 4 JANUARI 1975 KERK T2/K2 Het boek 'Bavianen en Slijkgeuzen' onlangs in het licht gekomen van de hand van A. Th. van Deursen, hoogleraar in de geschiedenis aan de Vrije Universi teit te Amsterdam, is een voortreffelijk boek. Van deze soort en deze kwaliteit verschijnen er in ons land niet vele, en zeker niet ieder jaar. prof. dr. D. Nauta Beweringen en opvattingen die men bij diverse vooraanstaande ge schiedschrijvers kan aantreffen, zo als bij Geyl, Romein, Rogier, Enno van Gelder om het bij deze namen te laten worden hier op goede en veelal ook afdoende gron den weersproken. Dat de auteur een resultaat van die aard heeft kunnen bereiken, is te danken aan het door hem met voorbeeldige ijver ingestelde onderzoek in ar chieven en het gebruikmaken van de in aanmerking komende primai re bronnen alsmede aan de door hem aan de dag gelegde scherpzin nige ontleding van het verzamelde materiaal. Periode De behandelde periode uit de ge schiedenis wordt in de ondertitel van het boek vrij nauwkeurig aan geduid: Kerk en kerkvolk ten tijde van Maurits en Oldebarnevelt (meer terecht in het boek zelf en in het register: Oldenbarnevelt). In werkelijkheid zijn de grenzen van de aldus afgebakende periode, noch naar achteren noch naar voren, geheel in acht genomen. Met name is dit het geval met de jaren welke er aan voorafgaan in de zestiende eeuw. De inhoudsopgave wil dat er twee delen zijn. het eerste getiteld: de hervormde kerk, het tweede geti teld: het conflict van de bestands jaren. Het boek zelf kent alleen een doorlopende indeling in hoofd stukken, waarvan er in het geheel zeventien zijn. In wat onder het eerste deel valt nu grijpt de auteur telkens terug naar een periode lig gend vóór Maurits en Oldenbarne velt, tot de jaren 1568 en 1571 toe. Iets wat bij de door hem gekozen opzet ook een onvermijdelijke zaak moet worden genoemd. Kerkvolk Naast de kerk vinden wij afzonder lijk het kerkvolk vermeld. Dit hangt samen met de uitdrukkelijke bedoeling van de auteur om vooral aandacht te schenken juist aan de gewone leden der kerk en aan de door hen ingenomen positie bij de behandeling van de toen gerezen kwesties. Ik a cht dit een van de bijzondere verdiensten van dit ook overigens zo geslaagde werk. In zijn 'Woord vooraf' geeft hij te kennen in dat opzicht gaarne nog meer te hebben kunnen leveren. De kerkganger van die dagen had hij scherper nog willen tekenen 'tegen de bredere achtergrond van de ge hele Hollandse volkscultuur in de ruimste zin van het woord'. Prakti sche bezwaren hebben de verwe zenlijking van dat plan verhinderd. Niettemin kan hem zonder reserve de verzekering worden gegeven, dat ook binnen het hier aanwezige be scheidener bestek zijn boek bij draagt 'tot het begrijpen van gewo ne Hollanders in de vroege zeven tiende eeuw', met name dan in hun kerkelijke gedragingen. Scheldwoorden Het. hangt met de bedoelde strek king samen dat het boek de niet voor ieder op het eerste horen be grijpelijke hoofdtitel: Bavianen en Slijkgeuzen, voert. Deze keert terug boven het zestiende hoofdstuk, daar met de toevoeging: het volk ln de kerkelijke strijd. De vermelde be namingen waren de scheldwoorden, waarmee Contraremonstranten en Remonstranten, vanaf een bepaald tijdstip in de kerkelijke strijd van hun dagen, wel gewoon waren el kander onderling aan te spreken. In dat verband komt het sociolo gisch aspect van de toenmalige verwikkelingen aan de orde, waar bij de auteur gelegenheid vindt op overtuigende gronden de door Ro mein gegeven vooretelling van za ken af te wijzen. Kersen In het zo juist genoemde hoofdstuk kan de jager naar historische anec- doten het een en ander van zijn gading vinden. Ook elders in het boek kan iemand voor dat doel terecht. Ter illustratie haal ik hier aan wat er in 1603 te Oudewater is voorgevallen. Daar deed toen Jo hannes Lydius als predikant zijn intrede. Hij vond er als collega naast zich Stangerus, die gewoon was ook een winkel te drijven. Hij maakte bezwaar tegen die combi natie. en voerde als bewijs aan dat de Levieten volgens de Schrift geen eigen erfdeel hadden, maar van tienden moesten leven. De ker- keraad ging hierop in en verbood toen aan Stangerus het winkel houden. Maar wat gebeurde? Van Deursen vertelt: 'Zes weken later deed overal het gerucht de ronde, dat Lydius 's nachts inet een ladder in de boomgaard van Stangerus geklom men was en zich daar tegoed ge daan had aan de kersen. Men trachtte de bron van dit gerucht op te sporen, kwam terecht bij het meisje van Stangerus, en van het meisje bij diens vrouw. In de ker- keraad geroepen, bekende zij deze geschiedenis zelf te hebben verzon nen. Ze had er spijt van, verklaarde ze. en wilde zich graag weer met Lydius verzoenen. Maar dan moest hij ook zorgen dat ze haar winkel tje terug kreeg. Haar man wist haar zo ver te krijgen dat ze Lydius zonder voorwaarden de hand gaf, maar ze deed het zwijgend, met afgewend gelaat. De verhouding tussen Lydius en Stangerus bleef zo gespannen, dat zij tenslotte voor de kerkeraad een overeenkomst moes ten sluiten. Wie het eerste de vrede verbrak, verbeurde een gulden aan de armen (blz. 76). Kerkvolk in de zeventiende eeuw. Hendrick Maertensz. Sorg (1611 tot 1670) maakte dit schilderij van een zingende gemeente in een kleine protestantse kerk. Bijdragen Het is echter niet enkel vanwege dergelijke anecdotes dat het boek aanspraak kan maken op een meer algemene belangstelling, ook buiten de engere kring van de geschiedbe- oefenaars. Wat deze laatstbedoelden betreft, zij nog aangetekend dat hun speciaal welkom zullen zijn de zestig bladzijden aan bijlagen, met allerlei interessant bewijsmateriaal Kerk gaat uit in Semarang. voor het in het boek opgenomen verhaal. De auteur heeft knap werk geleverd, dat zonder meer toegan kelijk is ook voor de ruime kring van belangstellenden in de geschie denis der kerk. die de bijlagen en voorts de talrijke verwijzingen aan de voet der bladzijden zullen laten voor wat ze zijn. Het boek dat zoveel waardevol materiaal uitstalt en tevens een helder inzicht biedt in de toenmalige verhoudingen, is geschreven niet in de taal 'der ge leerden. Heilzaam Serieuze kennisneming van de in houd kan heilzaam zijn voor wie in de mening verkeren dat de kerk van die dagen een ideaal beeld vertoond heeft waarop wij met alle verwikkelingen in onze kerken niet anders dan met jaloersheid zouden moeten heenblikken; voor wie de voorstelling huldigen, als zou toen- dertijd de plaatselijke kerk geheel zelfstandig zijn geweest en alles hebben kunnen beslissen en de classis of een andere meerdere ver gadering weinig beslissende be voegdheid hebben bezeten: en in het algemeen voor allen die, met een beroep op de gesteldheid in de kerk der reformatie van het begin, over de kerk van hun eigen tijd hun verontrusting uitspreken en hun kritiek uitstorten. Hetzelfde geldt evenzeer met be trekking tot degenen die de idee lanceren van eenkerk. "waarin naast elkander op gelijke voet christenen'verenigd moeten worden met een zeer uiteenlopende opvat ting omtrent kernstukken, van de leer der kerk. Holland Voor de volledigheid zij nog opge merkt dat het boek zich beperkt tot de strijd, tussen Remonstranten en Contraremonstranten in de beide Hollanden. De overige gewesten zijn niet in de beschouwing betrok ken geworden. Eenbezwaar is dit allerminst. Want in Holland be vond zich de brandhaard van de kerkelijke strijd, die de" staatkundi ge verhoudingen niet onberoerd liet. Wat in dat gewest zich voltrok, mag als typerend worden be schouwd en was beslissend voor de afloop van het gehele conflict. Op détailpunten kan ik liier niet ingaan. Vreemd vind ik het gebruik van de benaming Hervormde kerk als doorgaande aanduiding .voor de kerk van die dagen, terwijl zij zelve zich Gereformeerd- placht te noe men. Ook versta ik niet de veelvul dige verwijzing naar het handboek je uit het jaar 1861 voor de tekst van synodale vergaderingen uit de 'zestiende eeuw, terwijl goede meer recente uitgaven ons ten dienste, staan, zoals die. door F. L. Rutgers, een uitgave aan de auteur bekend en een enkele maal ook door hem aangehaald. Prof. dr. D. Nauta, emeritus hoogle raar in de kerkgeschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam be spreekt: 'Bavianen en Slijkgeuzen. Kerk en kerkvolk ten tijde van Maurits en Oldebarnèvelt' door A. Th. van Deursen. Uitg. Van Gorcnm Comp. b.v.. Assen, 1974. Histori sche Bibliotheek, no. 92 4XII, 472 blz., geb. ƒ59,-.). NED; HERV. KERK Beroepen: te Eist J. de Vreugd te Haatten. Aangenomen: naar Burbach (Ev. Reform. Gemeinde) J. Pannekoek te Houtrijk en Polanen. Bedankt: voor Monster T. Lekker- kerker te Leerdam; voor Wouters- woude C. Evers te Leerbroek. GEREF. KERKEN BeToepen: te Amsterdam-Noord mevr. G. van 't Slot kand. te Am sterdam. Aangenomen: naar Hoorn H. Bone stro te Raamsdonk. Intrede: te St. Pancras kand. M. Los te Amsterdam. GEREF. KERKEN (VRIJGEM.) Beroepen: te Zuidhorn, Spaken burg-Zuid en te Heemse T. Boers- ma te Assen. Beroepen te Wapenveld: S. A. van der Veer te Hardinxveld. GEREF. GEMEENTEN Beroepen: te Arnhem K. de Gier te Den Haag. Bedankt: voor Beekbergen N. W. Schreuder te Goes. GEREF. GEMEENTEN IN NED. Beroepen: te Terneuzen M. van Beek te Opheusden. NEW YORK De nationale raad van kerken in de Verenigde Staten is een van de 99 als ondermijnend gebrandmerkte organisaties, die in de periode van 1969 tot 1973 door de speurders van de Amerikaanse belastingdienst op de korrel werden genomen. Dit is eerst nu bekend geworden door een aanklacht van de Amerikaanse onderzoeker Ralpb Nader. Volgens dr. Claire Rendall, de secretaris van de raad van ker ken, was het onderzoek, dat twee en half jaar duurde, et»n openlijke bevestiging van het feit, dat het Witte Huis onder Nixon trachtte de belastingdienst te gebruiken om de kerken onder druk te zetten. Volgens Ralph Nader heeft de be lastingdienst haar eigen gedragsre gels overtreden, volgens welke ker ken en kerkelijke instellingen uit gesloten zijnvan belastingcontrole Volgens Nader was dit een overtre ding van de wet op de gewetens vrijheid. Claire Rendall heeft gezegd dat de belastingdienst niet alleen de boe ken van de raad van kerken heefl nagezien, maar dat ook verslager en publicaties van de raad werdei: onderzocht. Vólgens haar was hel vooral verontrustend, omdat niei duidelijk werd, waar de ambtenarer naar zochten. De nationale raac van kerken, waar 31 kerken in de VS lid van zijn, heeft tenslotte, aar de belastingambtenaren de toegang geweigerd, waarna in juni 1972 aar de raad werd meegedeeld, dat ei niets zou veranderen aan de belas tingvrijdom van de kerken. door A. J. Klei Het jaar van de vrouw was ver leden week zaterdag naar we al len weten nog niet begonnen, maar Koos Postema kon het niet meer houden en bracht als voor proefje de buiten de deur wer kende moeder op het scherm. DEN HAAG. Op tachtigjarigf leeftijd "is overleden zpster. Jeanette Rijkhoek, die in de zending van d< .vrije, evangelische gemeenten eer. belangrijke plaats heeft ingenomen Na een opleiding in de diaconesse- ninrichting van Kaiserswerth in Duitsland werkte zij eerst enige ja ren in de Salatiga-zending op Mid den-Java en vervolgens, dertig jaar, van 1927 tot 1957, op Samosir (Su matra) Minder woningbouw Van een verslaggever DEN HAAG De woningbouw in ons land is vorig jaar teruggelopen. "Volgens gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden in de eerste elf maanden ■133.478 woningen voltooid, vijf pro cent minder dan in de vergelijkbare periode in 1973. Het aantal wonin gen met de bouw waarvan men in de eerste elf maanden vorig jaar be gon was 104.628. Dat is 21 procent minder dan in de periode januari- november 1973. door Ton van der Hammen Het is natuurlijk strikt individueel, maar hoor je een stampvolle Indonesische kerk een lied als 'Heilig, heilig, heilig! Here God almachtig' inzetten, dat je aarzelend in die taal tracht mee te zingen, dan kan je dat ontroeren. Wat is daar de oorzaak van: de eerbied en overgave waarmee woord voor woord gezongen wordt? Je onderdompeling in een haast tastbare gewijde sfeer, die je onwillekeurig vergelijkt met soms routineuze diensten thuis? De gemeenschap der heiligen, die je in een zo ander milieu ineens versterkt beleeft? Er zal wel van alles iets bij zijn. Hoe dan ook. bij dit eerste vers is voor mij de dienst meteen goed. Al heeft de dominee het mis schien alleen maar om de tweede regel: 'Vroeg in de morgenstond worde U ons lied gewijd' gekozen. Want deze gemeente van de Indo nesische christelijke kerk (GKI) in Semarang zit al vóór zes uur 'gepind en gedreven' in de ban ken. Jongeren hebben hun eigen dienst in een bijgebouw. Het bedehuis aan een weg, ge naamd Karangsaru, is van 1952: een laatbloeier van het Neder landse type villakerk, kruisvormig gebouwd met laag naar beneden lopend dakwerk. Binnen: ban- kenslagorden, allemaal direct ge richt op de woordverkondiging: de 'doorlopende' preekstoel, met aan de ene kant een 'erop' en aan de andere kant een nooit gebruik te 'eraf. Kortom, keurige symme trie tot in de finesses: deuren ter weerszijden van de preekstoel en daarboven dan weer' liedborden. Geen pijporgel (duur en moeilijk te onderhouden in dit land) maar een elektronisch instrument, waarvan de toetsen door een al lerliefst meisje in geel bevallig worden beroerd. Een zware zoemer galmt door de ruimte. Dominee en kerkeraad (de vrouw in het ambt!) verschijnen. Nu twee keer dat geluid: de ge meente gaat staan. De liturgie is vertrouwd. Gastdominee Kunimit- su Ogawa uit Japan houdt een preek naar aanleiding van 1 Ti- motheus 2, 7: 'Ik ben als verkon diger en apostel gesteld, spreek waarheid en geen leugen, als een leermeester der heidenen in ge loof en waarheid', wat hij ook op zichzelf, als een getuigenis zal gaan betrekken. Eerst vertelt hij over de broeders en zusters ln Japan, die er als christenen een verdwijnende minderheid vormen, maar daardoor juist te meer tot verkondigen worden gestimuleerd. De kerk groeit, net als hier. Hij zelf voelde zich tot verkondiger geroepen, toen hij al halverwege een andere dan de theologische studie was. Maar God tilde hem boven veel persoonlijke moeilijk heden uit en leidde zijn weg. waarop hij veel zegen mocht on dervinden. De Japanse kerken hunkeren naar contacten met buitenlandse kerken, ook de Indo nesische. Vandaar zijn bezoek. Uitdrukking van: in Christus één! De kerk luistert aandachtig naar dit woord en wordt niet in het minst afgeleid als er een paar vogels door de open ramen in en uit de kerkruimte zweven of een hond zich door de gangpaden rept. Dat is kennelijk even ge woon als de kleuter die, het zitten moe. een tochtje in het voorge stoelte gaat maken, gedurende een minuut met opgeheven hoofd je de gesticulerende dominee van dichtbij bekijkt, om tenslotte weer naar zijn vader en moeder te kuieren. Collecte. Aanbieding van de offer gaven. Slotlied: 'Welk een vriend is onze Jezus'. Zegen waarop de gemeente met driemaal 'amen' antwoordt. Opgenomen in de dichte rijen naar de uitgang er zijn kerken op Java waar zesmaal per zondag diensten worden ge houden realiseer ik me hardop dat er veel gospel-liederen en geen psalmen zijn gezongen. Een pië tistisch trekje van ons, glimlacht m'n gastheer. Hij praatte ook met twee werksters (Ik mag toch wel 'werkster' zeg gen? - Allicht wier mannen grif bereid zijn thuis een hand toe te steken. Koos opperde dat de buurt dit misschien gek zou vinden, maar de beide dames spraken: gunst nee meneer, waarom? Dit antwoord deed me bijzonder veel deugd. Ik heb nooit het ver schil begrepen tussen vrouwelijke en mannelijke klussen in en om huis. Mijn vader kon geen hamer vasthouden maar hanteerde de vaat- kwast met grote virtuositeit, ik zet de traditie voort, en nog maar nau welijks had ik het ja-woord op zak of ik ontdekte dat mijn schoonva der een voortreffelijk beddenopma ker en stofzuigeraar was. Noch in het ouderlijk, noch in het schoonouderlijk huis liep iemand rond met het gevoel dat we er een ongebruikelijke, laat staan vooruit strevende, rolverdeling op na hiel den. We vonden op dit gebied niks gek. Gunst nee, waarom? Ik vond en vind juist gek wanneer een man het onderscheid tussen een theedoek en een handdoek niet kent en ook niet wenst te kennen. Je hebt kerels die druk in de weer zijn voor de emancipatié der ge kleurde volkeren en meeslepend al le hoeken en gaten van een armza lige Afrikaanse hut kunnen be schrijven. maar die geen poot in hliri keuken zetten. Daar hebben ze hun vrouwtje voor (Zulke mannen heb ben altijd een 'vrouwtje'). Er is nog iets dat ik vreemd vind. Dat de vrouwen nooit in opstand komen tegen de tuttige gewoonte dat in het openbaar nooit haar leeftijd wordt genoemd. Je koopt grammofoonplaten van een opera of oratorium. Er hoort een album bij met bijzonderheden over de so listen. De dames zijn allemaal ge boren. dat wel. maar wanneer staat er niet bij. Alleen de heren mogen een jaartal hebben. In christelijke kring is de vrouwenbeweging met zeer gemengde ge voelens bekeken. In De Houten Pomp, een a.r,-blad, van 15 december 1922 stonden deze beide tekeningen met daarboven: 'Waartoe de vrouwenbeweging niet mag leiden'. Onder het linker plaatje werd verhaald hoe mevrouw stormachtig applaus verwierf met een opmer king van de gereformeerde professor Bavinck, dat het niet aangaat de werkkring van de vrouw te beperken tot de vijf k's (kamer, keuken, kelder, kinderen, kleren). Onder het rechter plaatje stond de droeve klacht van de kinderen der spreekster tot hun kinder juf dat ze door 'maatje' zelf ingestopt wilden worden... Je zit op een concert. Een Ameri- staat ook bij vrouwelijke dominees kaanse pianiste voert het eerste het geboortejaar vermeld en in het pianocohcért van Liszt uit. Tjonge, jaarboek van de gereformeerde ker- wat speelt die meid! Hóe oud zou ze eigenlijk zijn? Het programma boekje zwijgt erover, we mogen al leen de leeftijd van de uitheemse dirigent wéten. i Ik voer al jarenlang hiertegen een klein privé-strijdje. En toen ik- des tijds.in deze krant de eerste-num mers van hét feministische maand blad Opzij .aankondigde, legde ik er direct de verontwaardigde vinger bij dat wel de leeftijd van de man nelijke medewerkers gemeld, werd. maar niet die van de vrouwelijke scribenten. Er was één uitzonde ring: Nel Noordzij, maar die is dan ook een kerks meisje geweest. In de kerk, die overigens niet staat te dringen in de voorste rijen der vrouwenbeweging, hebben ze name lijk deze belachelijke gewoonte niet. In Van Alphens kerkelijk handboek, waarin je alle vader landse predikanten tegenkomt. ken zelfs de geboortedatum. Vindt niemand dat gek? Gunst, nee me neer, waarom? De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 9274. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fliro X 500. (ADVERTENTIE) BIJENHOF'S FIJNHOUT BEWERKING INDUSTRIEWEG D7d VORDEN

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1975 | | pagina 2