Bisschop Bell sprak kerstavond '41 via radio Duitsers toe L Vertel ons toch wie Arie is Onteigening bedreigt seminarie in Alice Discussie in geref. kerken Vandaag Trouw K wart et Conferenties* Zuidafrikaanse kerken protesteren Yrijgemaakten selecteren uit psalmberijmingen Rusland laat 60 baptisten vrij Ontslag voor prof. Woudstra Doopsgezinden herdenken TROUW/KWARTET DINSDAG 24 DECEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2-Kff door dr. Ger van Roon Op 26 december 1941 schreef bisschop George Bell van Chicester aan Gerhard Leibholz: 'Misschien interesseert het u, dat ik op kerstavond om negen uur de onderdrukte christenen in Duitsland via de radio heb toegesproken. Hopenlijk hebben heel wat van deze vrienden het kunnen horen en moed kunnen putten'. Dit citaat haal ik uit de onlangs gepubliceerde briefwisseling tussen Bell dat ik vlak voor kerst aan- vanwege die kersttoespraak van Bell dat ik valk voor kerst aan dacht voor dit boek vraag, het is omdat deze twee mensen hebben laten zien dat er bij 'vrede op aarde' meer aan de hand is dan wapens neerleggen. Het onderwerp dat in dit boek aan de orde komt, heeft een algemene en een bijzondere kant. Eerst iets over de algemene kant. Het is een variant op een bekend thema. Ie mand heeft zijn land moeten verla ten, omdat daar een diktatoriaal regime aan het bewind is gekomen en hij gevaar loopt. Hij heeft zijn familieleden moeten achterlaten. In een ander land ontmoet hij ie mand, die al jaren de ontwikkelin gen in zijn vaderland met aandacht blijkt te volgen en herhaaldelijk voor de onderdrukten daar is opge komen. Hun in dit boek gepubli ceerde briefwisseling kent eigenlijk maar één thema: hoe kan men de mensen in nood en het verzet in dat andere land helpen? En dat is op zichzelf al daarom niet eenvou dig, want beide landen bevinden zich met elkaar in oorlog. Dat kan dus tot een keuze dwingen tussen e en christelijke solidariteit over grenzen heen of een nationalisme, waarachter het christen-zijn schuil gaat; tussen 'God boven de natie' of 'de natie boven God.' Daarmee kom ik bij de bijzondere kant van dit boek. Bisschop Bell Het zijn de jaren van de tweede wereldoorlog en de eerste jaren daarna. De vluchteling heet Ghe- rard Leibholz en komt uit Duits land. Als 'nlet-Ariër' heeft hij zijn land in 1938 moeten verlaten. Zijn gesprekspartner is George Bell, bis schop van Chicester en lid van het Hogerhuis. Bell had in de jaren dertig voor de gevaren van het natlonaal-socialisme gewaarschuwd, had aandacht gevraagd voor de vele slachtoffers hiervan in Duitsland en gewezen op het bestaan van een illegaal 'ander Duitsland' dat door het buitenland moest worden ge holpen. Bell zette hiermee veel op het spel. Hij ondervond er toen en later nadelen van. Heel oppervlakkig zou men kunnen zeggen: waar maakt zo'n man zich druk om? Wat dom om niet aan zijn karrière te denken. Want hij verspeelde er zijn kansen mee om nog eens aartsbisschop te worden. Het is echter wel natuur lijk de vraag of zo'n argument doorslaggevend mag zijn. Er blijkt telkens weer moed voor nodig te zijn om je nek uit te steken en tegen een heersende opvatting in te gaan. In de dertiger jaren had een groot deel van het officiële En geland Hitier door een toegeeflijke houding proberen te matigen, wat niet gelukt was. In die kringen had men over het algemeen weinig waardering voor Beils houding. Eden schreef eens bij een brief van Bell: 'this peStilous priest.' Leibholz Maar er was toch oorlog gekomen en de 'duiven' waren haviken ge worden. Alle Engelsen dienden nu als één man achter Churchill te staan om de vijand te bestrijden. Was die vijand nu het Hitler-regime of wa ren dat de Duitsters? Voor de geal lieerde oorlogspropaganda maakte dat weinig of geen verschil. Leibholz had het ondervonden. Toen de oorlog begon, was hij gearres teerd en samen met in Engeland verblijvende Duitse Nazi's in een interneringskamp opgeborgen. Dankzij Bell was hij weer vrij ge komen. Samen volgden zij de schaarse berichten die over het 'andere Duitsland' doordrongen. Discussie In deze jaren kwam in Engeland een discussie op gang over wat er met Duitsland na de oorlog diende te gebeuren. Een groep mensen waarvan de diplomaat Vansittart een van de woordvoerders was, vond dat men Duitsland niet streng genoeg kon straffen. Anderen waarschuwden voor de gevolgen van een al te sterke isolering. Als gevolg van de oorlogssituatie kre gen Vansittart en de zijnen nogal wat aandacht en adhesie. Bell en Leibholz volgden deze ont wikkeling en waren er niet gerust op. Zo ontstond het plan, dat Bell in het Hogerhuis de Engelse rege ring naar haar standpunt zou vra gen in in de loop van zijn betoog wat kritische en bezorgde kanttek- ningen zou maken ten aanzien van de op gang gekomen discussie. Dat in begin 1943 ook inderdaad ge beurd. Toen had zich de Engelse regering echter juist vastgelegd op de met Roosevelt overeengekomen eis van 'onvoorwaardelijke overga ve' van Duitsland. In haar ant woord aan Bell kon ze hier niet van afwijken, al kan men in de tekst van het antwoord toch een lichte relativering lezen. Verzoening Na de oorlog was Bell een der eersten die openlijk in artikelen, voor de radio en in het parlement aandrong op verzoening met Duits land. Hij deed dat onder verwijzing naar de eenzijdigheid van het door de oorlogspropaganda opgeroepen beeld, wat nu zelfs ook door Van sittart werd toegegeven. Maar hij deed dit ook, omdat er steeds meer gegevens bekend werden over Duit se slachtoffers van het Nazibewind en over het bestaan van het 'ande re Duitsland.' Dit boek bevat heel wat interessan te gegevens over de toon in Enge land op dit punt levende opvattin gen; gegevens die toen bezet Ne derland niet bereikten maar ook daarna merendeels onbekend ge bleven zijn. Daarom is het van belang er kennis van te nemen, omdat ze ook de Engelse houding na de oorlog in zake Duitsland helpen verklaren. Bisschop George Bell Niet minder belangrijk is het laat ste gedeelte van het boek, geschre ven in een tijd toen de tegenstel lingen tussen west en oost weer vrij spel kregen. Hier komen vra gen aan de orde, of de binnen- of de buitenlandse politiek in Duits land de voorrang zou moeten heb ben en of men niet wellicht een voorbeeld aan Gandhi zou moeten nemen. Bell en Leibholz kiezen voor het Westen, maar plaatsen wel enkele vraagtekens. Aan dit boek was ook een algemene kant. Er gaat een duidelijk appèl van uit aan ieder en juist ook aan christenen om bruggebouwers en solidair met onderdrukten elders te zijn. 'God above the Nation.' Dr. Ger van Roon, docent eigen tijdse geschiedenis aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, be speelt: E. Bethge- R. C. D. Jasper (Hrsg). An der Schwelle zum ge- spaltenenen Europa. Der Brief- wechsel zwischen george Bell und Gerhard Leibholz (1939-1951). Kreuz Verlag Stuttgart-Berlin 1974- 319 biz. DM 48.- UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant gétypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publlkatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS - Ds. Hugo van Dalen Dr W. S. Hugo van Dalen te Roc- kanje is lid geworden van de gere formeerde bond. Wel een V.D.M. met een bewogen loopbaan. Ik ben benieuwd of hij als gereformeerde bonder thans instemt met gezang 440 uit het nieuwe liedboek: 'Ik heb de vaste grond gevonden, waarin mijn anker eeuwig hecht'. Overigens werd in het artikel geen gewag gemaakt van het feit dat dominee Van Dalen ook lid is ge worden van International Ecume- nial Fellowship. Ik ben benieuwd of defce prediker zich op de duur nu wel thuis zal voelen in de gerefor meerde bond. niet in aanmerking komt voor vrijstelling van dienst en die daar om volgens die regels bestraft wordt, als politiek gevangene te beschouwen. Daarom zijn de 220 deelnemers aan het politiek avond gebed er geheel naast wanneer zij vinden dat de Nederlandse regering zich moet schamen omdat Amnesty International afd. Duitsland een volgens bovengenoemde regels be strafte als politiek gevangene heeft geadopteerd. Het is eerlijker de wa re reden van het gratieverzoek te vermelden. Van een onzer redacteuren AMSTERDAM De discussie in de gereformeerde kerken brengt veel brieven mee, waarvan een niet gering aantal op onze tafel terecht komt. De rubriek Uit brieven van lezers laat alleen zeer beknopte bijdragen toe. Vandaag plaatsen wij afzonderlijk twee wat uitvoeriger brieven. De eerste is van drs. R. van den Berg, predikant te Ermelo (de voorzitter van het confessioneel gerefor meerd beraad, maar hij bericht nadrukkelijk niet in die kwaliteit te schrijven) en de tweede is van ds. P. van den Beukei te Voor burg (diens stuk werd door de redactie sterk bekort) Doorn W. Anker Oostburg Karei H. M. V. d. Berg Honderd of sneller? Minister Westerterp gaat de snel heid aanpassen. Er wordt straks niet harder gereden dan 110 km. Waarom zal bij een maximum van 110 km de gemiddelde snelheid weer niet toenemen tot tien procent boven het maximum? Het aantal doden zal dan ook wel weer stijgen. Gorinchem Wiersinga (26) Ik kan me de reactie van die vijf Amsterdamse jongelui (Wiersinga 22 in Tr/Kw van 19 dec.) goed indenken. Jezus maakt vrij en geeft vrijheid. Oegstgeest mevr. C. A. Koen Gratieverzoek Het is een misslag van de Duitse afdeling van Amnesty International om iemand die, volgens regels in een democratisch land opgesteld. Beroep op kerkleden (4) Wat gebeurt nu binnen de gerefor meerde kerken: van binnen uit G. Pierhagen trachten mensen die klaarblijkelijk 'hervormd' denken synodebesluiten die gereformeerd zijn te ontkrach ten. Gereformeerden moeten her vormd gaan denken. Waarom? Wie dat wil kan zich bij deze kerk aansluiten. De ondertekenaars van 'het beroep' incluis. Delft R. E. Bosch De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordta Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Qem.fllro X 500. Beroep op kerkleden (5) In 1926 en 1944 dacht men aan beide zijden precies te weten hoe de Heer God het wilde, hoe je het moest zien wilde je echt christen (of eigenlijk, wat belangrijker scheen: echt gereformeerd) »ijn. Terecht zijn nu verschillende Kam per en Amsterdamse hoogleraren en theologen verontrust en velen leken met hen. Met hen verlangen we naar een 'kerkgemeenschap, die vrijheid laat om vanuit het evange lie te zoeken naar nieuwe antwoor den op nieuwe vragen'. Soestdijk O. Zeijl Beroep op kerkleden (6) Ik betreur dat de zestig bezorgden onder wie nogal 'upperten' Juist nu niet deze zaak naar voren komen. Was bij deze al langdurig lopende zaak nu zoveel haast nodig? Is hier tijd en wijze overdacht? Broeders en zusters van de 60 in vervolg graag wat minder somber in de adventtijd. Amstelveen G. Dekker Een groep leden van de geref. ker ken heeft haar ernstige bezorgdheid uitgesproken het synodebesluit van 22 november. Zij doen een beroep op kerkleden en kerkelijke verga deringen om een scheuring te voor komen en op weg te blijven naar een kerk van en voor de toekomst. Zij wijzen daarbij op een eventuele schade die aan de oecumenische relaties toegebracht zou kunnen worden. Hoewel onze bezorgdheid van een andere aard is dan die van boven genoemde groep, willen we hun be roep op kerkleden onmiddellijk overnemen en onderstrepen. Daar om willen we ons hier onthouden van elke vorm van polemiek. Ook geloven we dat de kerk die op weg is naar de toekomst nieuwe ant woorden zal moeten geven op de nieuwe uitdagingen waarvoor de grote problemen van mens en sa menleving ons stellen. Maar het is juit vanwege bovengenoemde 'oecu menische relaties', dat we ons ver heugen over de duidelijke uit spraak, waarin de synode met de kerk van alle eeuwen heeft willen belijden dat Christus het Lam Gods is, dat onze zonden op zich nam. Het gaat daarbij niet om een inge wikkeld theologisch probleem. Het gaat om het loflied van de gemeen te, dat niet mag verstommen. Als de wijze, waarop de verzoening met God geschiedt, door de kerk aan haar leden als een moeilijke multiple choice test wordt voorge zet, waarop verschillende antwoor den mogelijk zijn, ebt het loflied weg en ontstaat er een discussie over een zaak, waarover de Schrift zo duidelijk spreekt en de kerk zo duidelijk haar geloof heeft beleden. Dit heeft niets te maken met een krampachtig vast houden van een stuk traditie. Integendeel! Het heeft alles te maken met die vreemde vrijspraak, die ons hart vrolijk maakt: 'De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door zijn striemen is ons genezing geworden (Jes. 53 5)'. In dit geloof mogen we het Heilig Avond maal vieren en kunnen we straks vrijmoedig voor God verschijnen. De kerk is geen discussie-groep, maar een belijdende gemeenschap. En vanuit dit belijden zal het ge sprek met elkaar gevoerd moeten worden. De verzoening door het offer van Christus moet echter ook in ons kerkelijk leven effekt heb ben. Daarom zullen we al het mo gelijke moeten doen de band met elkaar vast te houden, ook al neemt de synode besluiten, die in wel ke zin dan ook onze 'ernstige bezorgdheid' oproepen. door A. J. Klei In het laatste nummer van Waarheid en Eenheid, het blad van de verontruste gereformeer den, staat een heel verhaal over onze krant. Nu 't is altijd fijn als e merkt dat de mensen je niet vergeten. Weliswaar is het artikel bestraffend van aard, maar daar staat tegenover dat het toontje ervan erg jofel is. In losse trant werpt de schrijver, die bescheiden schuil gaat ach ter de letters P.C.M., een uiterst verrassend licht op de aard en achtergrond van onze dagelijkse bezigheden. Maar het mooiste is dat hij ons allemaal bij de voor naam noemt. Op het eerste oog verleent dit het stuk in Waar heid en Eenheid een zweem van gemeenzaamheid, maar wie die per kijkt ontdekt dat dit juist getuigt van grote eerbied, om niet te zeggen: verering. Kijk, je hebt lieden die niks of weinig voorstellen. Die doen het in het openbaar zonder voor naam, die gaan eenvoudig door het leven met een of meer voor letters (voorbeeld: A. J. Klei). Dan krijg je degenen die in veler hart een plaatsje hebben veroverd. Zij worden aangeduid met hun complete voornaam er bij (voorbeelden: Abraham Kuy- pef, Feike Asma, Joop den Uyl). Tenslotte komen de persoonlijk heden die tot zulk een hoogte zijn gestegen dat we alleen aan hun voornaam genoeg hebben, omdat die een begrip is (voor beelden: Leonardo. Rembrandt). Welnu, voor P.C.M. behoren een paar scribenten in deze krant tot de laatste categorie. Hij schrijft op een gegeven mo ment: 'Maar deze duizenden christenen ergeren zich meerma len groen en geel aan de pro- dukten van Aldert en Henk en Arie.We zien dat P.C.M. maar een paar voornamen hoeft los te laten om bij zijn afnemers een wereld van misnoegen wak ker te roepen. Toch zitten we nog met een vraag. Wie Aldert en Henk zijn, is duidelijk. Ze staan 'meerma len' in de krant. Maar wie is die ergerniswekkende Arie? Om ons van deze kwellende onzekerheid te verlossen heeft een werkstu dent van gereformeerde komaf aan de hand van de personeels- lijst alle collega's met een voor naam die met A begint, opge beld. Zij (ik moet zeggen: wij, want ik hoor daar immers ook bij) antwoordden stuk voor stuk niet Arie te heten. Wie zou P.C.M. bedoelen?, bleef het knagen. Laten we de lijst van vaste medewerkers eens doornemen, stelde een schrander iemand na diep nadenken voor. Of ik dat wilde doen. Natuurlijk wou ik dat. Vlijtig ging ik aan de gang en bij de S had ik eindelijk beet. Ds. A. A. Spijker boer. Arie Spijkerboer. Want zo heet hij, daar hoefde ik hem niet over te bellen. Maar nu zijn we er naar mijn gevoel nóg niet. Ik heb namelijk nog nooit gemerkt dat lezers zich groen en geel ergeren aan de bijdragen van ds. Spijkerboer. We hebben nimmer een klacht gehad van P.C.M. en ook niet van die duizenden christenen. Vandaar nu onze vraag aan de eindredacteur van Waarheid en Eenheid: Evert, vertel ons toch, wie Arie is. Wie moeten we be halve Aldert en Henk in de ga ten houden? P.S. Bij dit stukje zet ik een cartoon van Len Munnik. Ht heeft volstrekt niets met het bo venstaande te maken, maar het bevat wel een goeie kerstpreek. Ds. P. van den Beukei: 1. Mocht de synode binnen afzien bare tijd inderdaad tot de conclusie komen, dat de positie van dr. Wier singa in de gereformeerde kerken onhoudbaar is geworden, dan zal dat zijn op een moment, waarop hoogstens de theologen enigermate kunnen overzien, wat precies de draagwijdte is van hetgeen dr. Wiersinga aan de orde heeft ge steld. Natuurlijk, in het blad Kerk informatie is al heel wat over deze kwestie geschreven, maar wat heeft de synode eigenlijk gedaan om heel deze problematiek bespreekbaar te maken voor de gemeente? De gere formeerde kerken zullen zich in een tijd, waarin in alle sectoren van de samenleving geprobeerd wordt een zo groot mogelijk aantal mensen over de dingen te laten meedenken en praten, enorm bla meren, als ze in naam van het belijden van de kerk op beslissin gen aansturen over een materie, waar de kerk zelf, i.e. de mensen van de kerk, nog maar nauwelijks weet van heeft. 2. Het grote verschil met vroeger is, dat de gereformeerde kerken thans meedoen in de oecumenische beweging. Natuurlijk ontheft dat een kerk niet van allerlei eigen verantwoordelijkheden. Zij heeft er zelfs één bijgekregen, namelijk om geen diepingrijpende beslissingen te nemen, die ook een oordeel in houden over wat in andere kerken in volle vrijheid geleerd mag wor den, zonder diepgaand overleg met die kerken, met wie zij zich in de raad van kerken verbonden heeft, in de allereerste plaats met de Ne derlandse hervormde kerk, met wie zij zich zelfs samen op weg weet. Als zo'n overleg nog niet heeft plaats gevonden, in elk geval niet op zo'n manier, dat de gemeente daarvan een duidelijk beeld kan hebben, is dat m.i. een tweede fun damentele reden voor de synode, om met alle mogelijkheden die zij heeft een snelle afwikkeling van de kwestie-Wiersinga tegen te gaan. 3. Mijn derde opmerking sluit hier op direct aan en betreft de zekere toon, waarop de synode over het in geding zijnde punt van de belijde nis spreekt als een punt waarmee de rechte prediking van het evan gelie staat of valt. Dat is een ander geluid dan dat van deputaten, die ook vonden dat er tussen hen en dr. Wiersinga een belangrijk ver schilpunt was gebleven, maar die nadrukkelijk stelden alleen te wil len spreken van een verschil bin nen een fundamentele overeen stemming. 0 Predikantenconferentie op De Hezenberg te Hattem (tel. 05206- 1648) van dinsdagmiddag 7 januari tot donderdag 9 januari. Zendingsconferentie voor jonge ren, vrijdagavond 14 en zaterdag 15 februari in De Rokende Turf te Sluipwijk. Thema 'In de laatste da gen'. Sprekers: drs. W. van Heest, chr. geref. miss.pred. te Rante Pao ('De gemeente van Christus in In donesië') en ds. T. Poot (herv.) te Nieuw Loosdrecht ('De gemeente van Christus in het westen'). Inl. en aanm. bureau van de IZB (tel. 033-11949). Legpenning herv. kerk voor mr. M. C. de Jong DEN HAAG Mr. M. C. de Jong. die onlangs zijn lidmaatschap van de commissie voor kerkordelijke aangelegenheden van de hervormde kerk wegens zijn leeftijs neerlegde, heeft uit handen van synodepraeses ds. J. C. H. Jörg de legpenning van deze kerk ontvangen. Deze penning eert degenen, die zich gedurende lange tijd op zeer bijzondere wijze verdienstelijk heb ben gemaakt voor de landelijke kerkelijke organen. Zij wordt zeer zelden uitgereikt. Mr. De Jong (ja renlang vice-president van het Haags gerechtshof en op internati onaal niveau betrokken bij het werk van de kinderbescherming) heeft nog meegewerkt aan de voor bereidingen van de kerkorde van 1951. Ook was hij actief voor de algemene kerkvoogdij raad. GENEGE De Zuidafrikaanse raad van kerken heeft bij de regering- Vorster geprotesteerd tegen de aan kondigde onteigening van het se minarie Alice in de Kaapprovincie. De wereldraad va erken heeft zich bij dit protest aangesloten. Het seminarie in Alice is het enige centrum voor de gezamenlijke op leiding van niet-blanke predikan ten en priesters ten behoeve van zeven kerken in Zuid-Afrika. Het kwam in de jaren zestig in de plaats van andere theologische op leidingen, die op last van de rege ring gesloten waren. De regering verzekerde toen, dat het voortbe staan van het seminarie in Alice gewaarboorgd zou zijn. Als officiële reden voor de onteige- UTRECHT Deputaten voor de psalmberijming in de gereformeer de kerken (vrijgemaakt) hebben de generale synode, die volgend jaar in Kampen bijeenkomt, een con cept-nieuwe psalmberijming voor gelegd. Krachtens hun opdracht hebben deputaten een selectiebundel sa mengesteld uit de voorhanden be rijmingen. In de meeste gevallen kozen zij voor de berijming van ds. H. Hasper (52 psalmen), gevolgd door ds. W. L. Muns (39), P. Mij- derwijk (32), ds. K. Wielenga (9), ds. G. A. Hoekstra (7), drs. Joh. Luijkenaar Francken (5). Johan de Weve (4), Adriaan van Boven (1) en ds. J. J. de Vries (1). Eerder hebben de gereformeerde kerken (vrijgemaakt) de psalmbe rijming in het Liedboek voor de kerken afgewezen voor het gebruik in de eredienst, maar tegen de be rijming van 1773 hebben zij ook bezwaren. Deputaten kregen de op dracht, te zorgen voor een berij ming, die aan vier eisen voldoet: bijbelgetrouw, tekstgetrouw, heden daags Nederlands en vlot zingbaar. ning is opgegeven, dat de universi teit van Ford Hard de grond nodig heeft voor uitbreiding. Volgens de Zuidafrikaanse raad van kerken is echter in de onmiddellijke nabij heid van deze universiteit nog ge noeg bouwgrond. De raad noemt de onteigening een reschtstreekse aanval op een der meest wezenlijke taken van de keren, waardoor de confrontatie tussen kerk en staat ernstig verscherpt wordt. MOSKOU Ter gelegenheid van het congres van de unie van bap tistengemeenten in Rusland heeft de Sowjetregering zestig gevange nen baptisten vrijgelaten. Een vertegenwoordiger van de re gering heeft westerse gasten op dit congres meegedeeld, dat nu nog honderd baptisten gevangen zouden zitten. Hij zegce toe, dat hun geval len aan een nieuw onderzoek zou den worden onderworpen. Het baptistencongres in Moskou nam een resolutie aan, waarin de Russische regering wordt opgeroe pen, alle baptisten amnestie te ver lenen. Het congres dat eens in de drie jaar gehouden wordt en 490 gemeenten vertegenwoordigt, koos ds. Klimenko tot voorzitter. Secre taris-generaal werd Alexej M. Bich- kov. De gapten uit het westen hadden een gesprek van twee uur met de plaatsvervangend voorzitter van het Sowjet ministerie voor godsdienst zaken Markantsen. In dit gesprek kwam ook de zaak van ds. Georgii Vins ter sprake. Deze baptistenpre dikant heeft al herhaalde malen gevangenisstraf ondergaan. Nu zit hij al weer maanden in voorzrrest in Kiew. De delegatie vroeg Mar- katsen, dat ee waarnemer uit het westen bij zijn proces zou worden toegelaten. nacht kan rust zijn de goedheid van loom te liggen omdat de dag zo jaagde nacht kan vrede zijn omdat alles zwijgt nacht kan goedheid zijn omdat een einde kwam aan wat bijna niet te dragen was maar nacht kan ook angst zijn als storm aan ons huis rukt nacht kan ook duisternis zijn die verwart en wanhopig maakt nacht kan ook betekenen de rust niet kunnen vinden omdat de dag niet losgelaten is in de nacht kwam Hij tot ons de nacht van hopeloos waken en de nacht van de doodsnood de nacht van ons onheil Hij maakte van de nacht een dag en misschien moest de nacht wel om de engelen met hun licht nu mag de nacht een licht om ons zijn een licht dat niet verblinden wil maar als een glans, een zacht schijnsel, ons voorgaat ons onheil verandert in heil en angst in vrede wanhoop in hoop NED. HERV. KERK Beroepen door het breed modéra- men van de provinciale kerkverga dering van Noord-Brabant en Lim burg tot predikant voor buiteng. werkzaamheden (prot. ziekenhuis Willem Alexander te Den Bosch) H. G. van Duyl, pred. met bepaalde opdracht (St Franciscus ziekenhuis en Bergwegziekenhuis) te Rotter dam. Bedankt voor Zwolle: K. Schaap te Marknesse; voor Genemuiden: M. B. van de Akker te Stellendam. GEREF. KERKEN Bedankt voor Nieuwlekkerland: J. L. 't Hart te Hasselt; voor Middel- stum. Kantens en Westeremden: R. Akkerman te Kampen en P. J. van Gulik te IJSselmuiden. Beroepen te Willemstad, kand. mevr. G. J. van 't Slot te Amster dam. Beroepen te Winschoten (voor de missionaire dienst op West-Irian) drs. J. H. Buikema, kand. te Leider dorp. GEREF. KERKEN (VRIJG.: B.V.) Bedankt voor de benoeming tot vlootpredikant: S. A. van der Veer te Hardinxveld-Gicssendam. Aangenomen de benoeming tot bij stand in het pastoraat te Heerde: E. Geuchies, a.s, em. pred. te Wa penveld CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen naar Eindhoven: H. Last te Mussel. Bedankt voor Rijnsburg: B. de Romph te Naarden; voor Gronin gen: J. H. Carlier te Leiden; voor Hilversum: A. Broersma te Goes. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Nunspeet: J. Karens te Opheusden, die bedankte voor Mij drecht. Bedankt voor Rotterdam-W: J. van Haaren te Amersfoort. VRIJE EV. GEMEENTEN Bedankt voor Utrecht-N.: J. Scho- Van een onzer verslaggevers GEELONG (Australië) Blijkens een bericht in het maandblad van de gereformeerde kerken in Austra lië 'Trowel ans Sword' is er aan de theologische hogeschool te Geelong een conflict uitgebroken rond de persoon van prof. dr. Sierd Woud stra. Prof. Woudstra doceerde te Geelong dogmatiek als opvolger van prof. dr. K. Runia, na diens terugkeer naar Nederland. Hij was daartoe uitgeleend door de christian refor med church in Amerika. Op verzoek van het curatorium van de hoge school heeft deze kerk prof. Woud stra teruggeroepen. De hogeschool te Geelong functio neert wel hoofdzakelijk als predi kantsopleiding voor de Australische gereformeerden, maar niet uitslui tend. De hogeschool is onafhanke lijk en in het curatorium hebben ook vertegenwoordigers van andere (kleine presbyteriaanse) kerken zitting. Uit wat ds. J. W. Deenick in Trowel and Sword schrijft, valt op te maken, dat vooral die ande ren hebben aangedrongen op het ontslag van prof. Woudstra. Ds. Deenick brengt de zaak in verband met de algemene onzekerheid en verwarring, waarin de Australische gereformeerde kerken zich bevin den als gevolg van hun (nog) op Nederland georienteerd zijn. Volgens het Reformatorisch Dag blad zou het onder meer gaan om prof. Woudstra's schriftbeschouwing (met name inzake Genesis 1-3) en om zijn opvatting inzake de uitver kiezing. AMSTEREAM De gisteren bij het artikel van dr. S. L. Verheus (over het komend herdenkingsjaar van de doopsgezonden) geplaatste af beelding was van de eerste pagina van de eerste Nederlandse druk in 1560 van 'Broederllcke Vereeninge van sommighe kinderen Gods aen- gaende seuen Arieculen'. Deze eer ste uitgave bevindt, zich in de doopsgezinde bibliotheek te Am sterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2