Slachten op abattoirs soms martelpraktijken EEI WINTER V0I GEVAREN Geld lenen Hoopgevend programma TROUW KWARTET MAANDAG 23 DECEMBER 1974 'Elk jaar bereiken ons uit alle delen van het land weer klachten, dat kleine dieren als bij voorbeeld pluimvee en konijnen, op vaak afschuwelijke wijze worden gedood'. Dit schrijft de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren in een pers bericht, waarin wordt gewaarschuwd voor ondeskundig slachten in de Kersttijd en naar de abattoirs wordt verwezen, om lijden van het dier te voorkomen. Met be hulp van de brochure 'Zoiets doe je niet met een dief van ds. Hans Bouma, vestigt de dierenbescherming de aandacht op het schandaal van de bio-industrie. 'Wie op het dier trapt trapt op het hart van God', merkt ds. Bouma op. De vereniging vertelt niet (kennelijk uit onwetendheid), dat naast ondeskundig slachten door particulieren en naast de bio-industrie ('dieren die hun levens 'lij den' in duisternis, zonder zich te kunnen verroeren', aldus Ruth Harrison in haar boek Beestenmachinesook de abattoirs dieren onnodig doen lijden. Een keurmees ter, wiens naam ter redactie bekend is, deed hierover een boekje open bij me- vrouw C. M. van Oosten-Poortman te Raalte van de landelijke werkgroep 'Dier in Nood'. Hij deed dit op haar verzoek, na dat zij zelf wetsovertredingen in de slacht huizen had geconstateerd en dit door een deskundige wilde laten bevestigen. SMIDJE VERHOLEN door Huib Goudriaan ZWOLLE Keurmeesters moeten slachtmethoden toelaten, die alleen maar als mens- èn dieronterende martelpraktijken kunnen worden omschreven. Pure geldzucht ('de economische noodzaak') heeft de Nederlandse vleeskeuringsdiensten op een hellend vlak gebracht: er wordt een oogje dichtgedaan voor 'slachtsystemen', die volkomen in strijd zijn met de vleeskeuringswet. 'De leiding- dwingt ons, ons werk niet meer te doen zoals politie-agenten, die dronken automobilisten niet meer mogen bekeuren', aldus de keurmeester. In slachthuizen in het oosten van ons land (maar ook elders, naar schatting van de keurmeester in ze ventig procent van de slachthuizen) werden de laatste tijd dieren in 'n te hoog tempo gedood. 'In de ogen van de keurmeesters is dit tempo te hoog, maar een lager tempo wordt 'economisch niet verantwoord' ge noemd. Het personeel is het er niet mee eens. wordt ook moe, kregelig en opstandig, maar het moet Een steker zei me: Het is onmense lijk wat hier gebeurt, maar als ik bij mijn baas klaag wordt me het zwijgen opgelegd, anders kan ik oprotten'. Kunt u precies omschrijven wat er gebeurt? Mevrouw Van Oosten: 'De kistkal veren. die zoals u weet vanaf hun geboorte in stikdonkere hokken verblijven en nooit een stap heb ben gedaan, bleken bij aankomst op het abattoir in Apeldoorn uit de wagens te worden gedreven. Val lend en struikelend komen ze met de koppen tegen het beton tot stil stand'. De keurmeester: 'De dieren worden daarna levend gewogen en dan komt de knuppel eraan te pas. Er wordt op losgeramd en de kalveren worden bij de staart gepakt en die wordt omgedraaid; vaak zie je bij de slacht bloeduitstortingen in het kruis. En dit allemaal om ze op de weegschaal te krijgen. Bij een be hoorlijke outillage, dwanghekken, zou dit kunnen worden voorkomen. Vervolgens worden de dieren in het dodenhok geknuppeld. Ook dit knuppelen gebeurt weer omdat de outillage gebrekkig is. De kalveren moeten van licht naar donker en dat doen ze niet zomaar. Dan komt het schieten dat met de nodige fouten geschiedt. De dieren zijn doodsbang, kunnen bijna niet lo pen en mis schieten is dikwijls het geval. Door het te hoge tempo vah aanvoer en slachten ontstaan irri taties bij het personeel met als gevolg, dat het aantal fouten nog toeneemt'. Volgens een artikel in het Land bouwkundig Tijdschrift van C. Lugt en G. Goodijk over 'Mens en dier in bio-industrie'. is het aantal var kens. dat tijdens het vervoer naar slachthuizen aan heftige emoties sterft zeventigduizend per jaar. De ze zogenaamde transport-stress ontstaat door de onnatuurlijke fok- methoden van de bio-industrie. De keurmeester: 'Bij aankomst worden de varkens uit de wagens gesleurd, geduwd en geknuppeld. Hun voor de smalle poten te dikke lichamen (volgens genoemd artikel in het Landbouwkundig Tijdschrift leiden de fokmethoden van de bio- industrie vaak tot beengebreken red.) breken dikwijls, maar ze moeten en zullen lopen'. 'Door het te droge tempo van aan voer worden de varkens ook niet meer behoorlijk elektrisch bedwelmd, zoals de wet dat eist. De stroomstoten, die via de zoge naamde 'tang' aan de varkens wor den toegediend, zijn meestal van te korte duur. Daardoor duurt de be wusteloosheid zo kort, dat de dieren tijdens het steken (is het toebren gen van de doodsteek, waarna het bloed uit het lichaam kan lopen (bij bewustzijn komen Niet al leen lijden de dieren, maar ook kan het steken niet meer behoorlijk gebeuren en bloeden de varkens niet goed leeg. Niettemin worden ze (tempo, tempo verder getran sporteerd, gaan levend door een borstelmachine en daarna bij volle bewustzijn in het zogenaamde broei- water, dat een temperatuur van on geveer zeventig graden heeft. De dieren verdrinken hierin jammer lijk. TJ kimt. zich dit. voorstellen: opspattend water, alsof honderden eenden in een singel neerstrijken en afschuwelijk gekrijs en gegil'. 70. De hele avond liet Willem Halsker zijn leerlingen oefenen. Hij sloeg geen spiertje in het lichaam over en liet zijn mannen geen vijf minuten onnodige rust. Het was duidelijk, dat er op deze wijze een aanmerkelijke hoeveelheid zweet werd weggewerkt. En als we dan eens zien hoe Karei Klapstuk hier de roeibeweging oftewel 'rowing motion' uitvoert, dan moeten we eerlijk toegeven dat genoemde Ka- rel hiermee een prestatie levert, die door niet veel beginnelingen ver beterd zal worden. Karei was een stevige vent, van nature gezegend met enige spierkracht, en het valt dus niet te verwonderen, dat zijn heldendaad door alle aanwezigen met een dankbaar applaus werd begroet. Sijmen Swaevelblom dacht, dat hij ook wel in staat zou zijn Willem Halskers zware halters in de rowing mot-ion te nemen. maar ach, hoezeer de brave man- in-badpak zich ook inspande, hij kreeg het gevaarte met geen moge lijkheid van de grond. Ja, en nu kan de sportieve schrijver-tekenaar van deze strip wel eens laten zien dat hij zelf een kundig body-buil- der is, maar dat heeft niet veel zin, want daar schiet het verhaal niet erg mee op. We laten de body builders van ons verhaal dus maar rustig voort oefenen met hun benchpress, hun pronepress, hun goodmorning, hun houthakkers- zwaai, hun dead lift en hoe al die andere oefeningen ook heten mo gen. We volgen ze pas weer op hun pad door het moeilijke leven, toen ze na het oefenen in de eenvoudige huiskamer van smid je Verholen gezeten waren. Daar deelde dikke Toos met gulle hand kopjes thee uit, want thee behoort erbij, als men body-builder is. Er is namelijk niets dat na het oefenen zo verruk kelijk smaakt als een kopje thee, want het arme afgebeulde lichaam snakt naar de verkwikking van wat smakelijk vocht. Dat het lichaam van de m'eestè body-builders erg afgebeuld was, blijkt wel duidelijk1 uit de uitgeputte houding, waarmee het grootste deel om en tegen de^ tafel hangt. Maar Willem Halsker prees zijn mannen. 'Het ging prachtig, jongens', sprak hij vol daan. 'Jullie hangen nu wel alle maal moe en amechtig in je stoel, maar over een half jaartje of zo, dan zijn jullie sterk en gespierd. Dan heb je geen last meer van een beetje oefenen. Dan kun je de zwaarste training gemakkelijk aan en kijk je al met vreugde uit naar de volgende trainingsavond. En daarom, mannen, ik verwacht jullie allemaal overmorgen op hetzelfde uur hier terug. PELLI, PINGO EN HUN VRIENDEN FERDINAND Varkens na de slacht: in een te groot aantal gevallen hebben zij eerst een lijdensweg moeten gaan. of gebeurt het Is dit incidenteel, overal? 'Het gebeurt in het grootste deel van onze slachterijen, naar ik ver onderstel in zeventig procent van de Nederlandse slachthuizen. De leiding van de vleeskeuringsdien sten dwingt de keurmeesters slachtmethoden toe te laten, die in strijd zijn met de vleeskeuringswet. Wie erover klaagt krijgt te horen: 'U moet nog de juiste mentaliteit krijgen, u moet hier niet over den ken. aan het eind van de maand krijgt u uw geld en daar gaat het om'. Levend in broeiwater Ook bij de aankomst van varkens op abattoirs kunnen staaltjes van ergerlijke dierenmishandeling wor den geconstateerd. Tijdens het transport lijden de dieren reeds. Dodenhok Mevrouw Van Oosten vult aan 'Dieren die ziek zijn worden in een apart hok, het zogenaamde onthou- dershok gegooid. Daar blijven ze soms een of twee dagen. Als deze kreupele en zieke dieren daar lang genoeg gelegen hebben, worden ze eruit geknuppeld, geduwd en ge schopt. Ze moeten dan maar zien hoe ze hun zieke lichamen naar het dodenhok slepen'. Waarom komen de keurmeesters niet gezamenlijk in actie tegen de ze op z'n zachtst gezegd wan toestanden? 'Niemand durft, meestal uit angst voor zijn baantje, een mond open te doen. Ik ben met deze klachten naar de dienstdoende veearts ge gaan. Hij beloofde stappen te zul len ondernemen, maar er gebeurt niets. Bovendien wordt voortdurend geschermd met de economische noodzaak, zoals dat heet. Maar moeten economische motieven, dus winstbejag, dan dierenbeulen van ons maken? Te weten dat in theo rie, in de vleeskeuringswet, alles zo voortreffelijk is geregeld Dr. A. Boerma en W. L. Brugsma, hoofdredacteur van de Haagse Post, wisselden van gedachten over voedsel- en landbouwproblemen in de wereld. Het werd niet een gesprek waar de vonken afsprongen, want de directeur-generaal van de FAO, is met zijn Groningse afkomst en een lange ambtelijke carrière een be dachtzaam man. Hij uit zich niet gemakkelijk, bedient zich nooit van slogans, maar denkt genuanceerd. Daarom is dr. Boerma van mening dat de uitspraken van de Club van Rome te sterk overtrokken en te pessimistisch zijn. Hij vertrouwt op de vindingrijkheid van de mens, die al vaker in schijnbaar hopeloze situaties een oplossing wist te be denken. En dat is hoopgevend aan het eind van een jaar vol misère. Ik ben het met dr. Boerma van harte eens, dat we in plaats van al maar het einde van de wereld te voorspellen, wat meer moesten vechten voor verbteringen die bin nen bereik liggen. Er is echter dom weg te weinig politieke wil en be reidheid om grote problemen effectief aan te pakken. En daarvoor zullen we offers moeten brengen, want met onze consumptie- en wegwerpmaatschappij redden we het niet. Op het eerste net heb ik een poosje gekeken naar het VARA- programma over de Duitse compo nist Hans Eisler. Het hield geen verband met het voedselgesprek maar uitsluitend met politiek. Onder het motto Verander de wereld, ze heeft het nodig. Dat slaat na tuurlijk op niks. want niemand kan zeggen wat die wereld nodig heeft. Hoogstens kunnen we iets proberen te veranderen aan een bepaalde situatie. Daarom is die vooroorlogse leus uit het katholieke kamp veel reëler: verbeter de wereld, begin bij jezelf. En met deze overweging kan ik weer terug naar de NOS en wel naar het programma Zienswijze. Jack van Melle stelde het wezn en de aantrekkingskracht van de grote oosterse godsdiensten aan de orde. Het werd voor mijn gevoel een goed informerend gesprek. Het meest verrassende vond ik dat een pater jezuïet zich zo intens in deze materie bleek te hebben ver diept, dat hij het geloofsbeleven van de oosterling op bijna oosterse wijze benaderde. Het verhaal van De Wolveman is uit. En dat zullen veel kijkers erg jammer vinden. Begrijpelijk, want een goed verhaal van Dick Walda was door regisseur oes Odufré evenwichtig in beeld gebracht. Harmonieus zowel in het kleuren spel als in de scénische opbouw. Hij wist bovendien vrijwel alle medewerkers te brengen tot natuur lijk spel. Hartveroverend soms en telkens weer het bewijs dat Neder landers het toch wel kunnen. Dacht iedereen zaterdag de ge tekende Flintstones uit het stenen tijdperk terug te zien, en kregen we daarentegen van de KRO een realistische ijsshow voorgeschoteld Het vermommen van vier mede werkers tot menselijke stripfiguren had niet gehoeven. De rest was het aankijken waard. In Brandpunt heb ik een departe mentale woordvoerder horen zeggen dat hij een verbeterde ogentest voor automibilisten niet op stel en sprong verwacht. Redenhet verband tussen slechte ogen en toenemen van ver keersongelukken is niet weten schappelijk bewezen. Vreemd motief, want er is nog nooit een deugdelijk onderzoek ingesteld. Dus kan het best wel eens waar zijn. Een con trolerend geneesheer beweert trou wens al dertien jaar lang dat er maatregelen genomen moeten worden. TON HYDRA 48 'Ze wil niemand ontvangen. Sal. Ze heeft zich daar in St. Martin van alles afgesloten. Ik heb geprobeerd haar op te zoeken, zie je.nee, dat wist je niet. Ik was in Ztirich en heb haar opgebeld. Ik wilde naar haar toe gaan en haar het plan voorleggen. Ze kwam niet eens aan de telefoon.een secretaris of zo iets zei dat al haar zaken door haar raadslieden werden behartigd en dat ik die maar moest schrijven. Dat heb ik geprobeerd maar je weet hoe die lui zijn. Ze dachten waarschijnlijk dat ik het voor mij zelf probeerde. Ik elk geval heb ik geen antwoord gekregen. Ik ben volkomen vastgelopen'. Sally maakte een gebaar met haar glas. 'Mr. Hayward. u weet dat ik graag wil helpen. Maar ik zou niet weten hoe'. Hij haalde diep adem: 'Sal, ik heb mijn zinnen erop gezet iets derge lijks voor Dev te doen. Ik neem geen genoegen met dit zwijgen van Elizabeth. Als het moet, ga ik al leen met het plan verder, mar het zou niet te vergelijken zijn met wat zij ervan zou kunnen maken. Ik heb het gevoel dat er op het ogen blik niets tot Elizabeth doordringt. Ze moet wakker worden geschud. Brieven helpen niets, telefoontjes evenmin. Ik moet met haar kunnen praten. Dat betekent dat ik naar St. Martin zal moeten en als ze mij er niet in wil laten, moet ik toch binnen zien te komen'. 'En hoe wilt u dat doen?' 'Met Jouw hulp, hoop ik. Ik wil aankondigen dat er een herden kingsdienst voor Dev zal worden CATHERINE GASKIN gehouden.namen van grote man nen die komen. Zoveel mogelijk publiciteit.o, ik weet wel dat het wat cynisch klinkt, maar die ouwe Dev zou er hartelijk om lachen; al zijn vijanden erbij om hun naam in de krant te krijgen. Ik wil die aankondiging als het begin zien, en dat idee voor die stichting en de biografie van Josh tegelijkertijd be kendmaken. Alles moet erop wijzen dat het succes van de stichting van Elizabeth's hulp afhangt, dat die biografie niet zonder haar mede werking kan worden geschreven, omdat haar gegevens over hun ja ren samen belangrijk zijn. Zij moet niet kunnen weigeren. Zij moet voor een feit worden gesteld. Het is een valstrik, maar ik weet geen andere mogelijkheid meer. Ik ga bekendmaken dat wij drieën naar St. Martin gaan om het plan te bespreken. 'Nee', riep Sally uit. 'Nee, wacht eens even. Ik ga naar St. Mar tin. 'Ja. Jij. Sal'. 'Nee, ik ga niet'. 'Waarom niet?' 'OmdatZij zette het glas naast har op het tafeltje neer. 'U weet hel goed waarom niet'. Zij had de asbak van het tafeltje laten-vallen en bukte zich nu om de peuken op te rapen. Hayward zag dat haar hand trilde. 'Ik heb Elizabeth O'- Mara nog nooit ontmoet. Ze wilde me niet zien. Er is een tijd geweest dat wij tot elkaar gebracht hadden kunnen worden, maar ik geloof dat dat lang voorbij is. Ik kan niets voor u doen, mr. Hayward.' 'Ik heb je nodig, Sal. Ik moet kunnen zeggen dat jij naar St. Martin gaat. Ik kan daar zelf niet binnenkomen, en Josh helemaal niet. Jij bent mijn troef. Elizabeth heeft haar hele leven voor de krant gewerkt. ZIJ weet beter dan wie ooi? wat het zou betekenen als ik be kend maakte dat zij weigerde. Ik zou liever niet op diemanier pres sie op haar uitoefenen, maar ik moet iets doen. Zij is koppiger of onverschilliger of verder heendan ik dacht, als zij de publiciteit ne geert die, naar ik hoop, het gevolg van de bekdndmaking zal zijn. Ik wil haar bang maken, zodat zij denkt buitengesloten te worden. Als ik Elizabeth ook maar een klein beetje ken, zal zij, als zij weet dat het toch doorgaat, met of zonder haar. alles zelf ln handen willen hebben. Ik reken erop dat jij ons helpt om in St. Martin te komen en haar zover te krijgen dat zij alles met ons bespreken wil. Zij weet heel goed wat de krant zal zeggen als zij open.ijk de deur dichtsmijt voor de neus van De- vlins dochter'. 'Maar dat heeft ze privé al altijd gedaan. Zij heeft haar kans gehad. Zij heeft mij nooit willen ontmoe ten. Ze wilde u niet ontvangen, hoewel u vroeger al op St. Martin was geweest. Het is aan haar een begin te maken'. 'Denk eens goed na, Sal', zei hij rustig. 'Jij kunt je toch wel veroor loven wat milder te zijn. Jij hebt heel wat meer over in je leven dan Elizabeth'. 'Onzin. Zij is Immers Elizabeth O'- Mara Spence. Ze is beroemd en rijk'. 'Zij is een eenzame zieke vrouw'. 'Ziek?' Hayward keek naar Csnfield, en de ander kniktehaast onmerkbaar. 'Ze heeft niet lang meer te leven. Sal'. 'Niet lang meer te leven?'zei Sally verward. Radio vandaag HILVERSUM I NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende Woord. 7.08 (S) Preludium. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt. 8.00 Te Deum Laudamus 8.24 Op de man af. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. voor de hulsvr. 8.45 (S) NCRV - Spiegel of venster? 10.30 Nws. 10.33 (S) Advents- en Kerstlied. 10.50 (S) In 't zilver, 12.00 (S) De Klllma Hawalians Show. 12.21 Voor boer en tuinder. 12.26 Med. t.b.v. land- en tulnb. 12 30 Nws. 12.41 (S) Hier en nu. Aansl.: Makro. 13.00 (S) Metrop. Ork. 13.25 Onder schooltijd in de vakantie. TROS: (S) Het kind en wij. 15.30 Nws. 15.33 (S) - Moderne kamermuz. in de kerstsfeer. 16.00 (S) Een mondje Frans. 16.30 (S) Keerpunt 17.20 OVER- H.VOORL.: Ontmoetingen met Rijksgen. TROS: 17.30 Nws. 17.32 Aktua. PP: 18.19 DS '70. TROS: 18.30 Nws. 18.4.1 (S) A la carte. EO: 20.00 Bijbelstu die. 20.15 (S) Het Concertgeb.ork. 20.30 Kerk en zending Indonesië. 21.00 EO- metterdaad. 21.15 Avondoverd. uitz. van het NED. ISR. KERKGEN. NOS: 21.45 Nederlanders in Brazilië. 22.25 BOND ZONDER NAAM: lezing. NOS: 22.30 Nws. NCRV: 22.40 (S) Hier en nu. NOS: 22.50 Vervolg Nederl. ln Braz. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Spitsuur (8.00 Nws. 8.11 Dingen v.d. dag) 9.00 (S) Dansork. met solist. 9.35 Waterst. 9.40 Lichte muz. NOS: 9.50 (S) Muz. uit de Middeleeuwen en de Renaissance. 10.30 Meer over Minder-. Ü1.00 Nws.) RVU: 11.40 Een vreemde, arme snuiter... NOS: 12.00 Den Haag deze week. 12.15 Uitz. van SYMBIOSE. NOS: 12.25 (S) Prom. Ork. 13.00 Nws. VARA: 13.11 Dingen v.d, dag. 13.20 Ombudsman. NOS: 13.30 Vonken onder de as. 13.50 (S) Eurolight. .14.15 (S) Zoeklicht op Nederl. EO: 16 00 Nws. 16.03 Klankbord. 16.10 (S) Licht en uitzicht. 16.40 (S) Eigenwijs. 17.00 (S) Na vijven. OVER- H.VOORL.: 17.40 Den Haag aan de lijn. EO: 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.11 Klankbord, "'l8.30 (S) Jeugdtoer. PP: 19.00 D'66. EO: 19.10 (S) Kerstzang Dolfinarium. NCRV: 20.00 Nws. 20.05 (S) Overdenking. 20.15 (S) Uit het Waag-Theater. 20.15 Persoonsge gevens. 20.20 Waagstuk, toneelspel. 21.10 Klarinet en piano. 21.20 Vraaggesprek ken. 21.40 Hedend. kamermuz. en 22.15 Literama. 23.00 (S) Klass. kamermuz. 23.55 24.00 Nws. Speciaal TV vandaag 0 Vanmiddag voor velen onverge telijk jeugdsentiment uit 1935 met Shirley Temple als Krullekopje. Ned. 1/14.35 In de vooravond het afscheid van Michael Crawford als stunte lende Frank in Het zal je kind maar wezen. Ned. 1/19.23 0 Van Arthur Rubinstein is de uitspraak: 'Ik ben de gelukkigste man die ik ooit heb ontmoet'. De beroemde pianist sprak met een NCRV-team over zijn leven. Ned 2/21.50 0 Ander Nieuws vraagt: was 1974 met verontrusting en vernieuwing kerkelijk jaar van frustraties of een keerpunt? Ned. 2/22.30 Het door Wim Ramaker ge schreven Waagstuk wordt voor pu bliek opgevoerd in Delft en recht streeks als luisterspel uitgezonden. Drie genummerde mannen voeren een dialoog: een hoge piet, een mislukkeling en een rebel. Hilv. 2/20.15 De NOS brengt een zeven kwartier durende reportage over Nederlandse landbouwers die beho ren tot katholieke of protestantse kolonies in Brazilië. Hilv. 1/21.45 Het septet van Gijs Hendriks is te beluisteren in Jazzuur. Hilv. 3/21.02 NEDERLAND I TROS 14.00 De vogels in de tuin 14.25 Als de mens wil vliegen 14.35 Krullekopje, film NEDERLAND I NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal TROS 19.05 Arpad de Zigeuner 19.23 Het zal je kind maar wezen 20.00= Journaal 20.21 Alles of niets 21.20 De FBI 22.10 Aktua TV 22.50 Journaal NEDERLAND II NOS 18.45 Paulus de Boskabouter 18.55 Journaal NCRV 19.05 Zo vader, zo zoon 19.30 Doris Day 20.00 Journaal 20.21 Kojak 21.10 Mind-Voetbal-Show 21.50 Arthus Rubinstein 22.30 Ander Nieuws 22.55 Uitz. van SYMBIOSE 22.59 Journaal Even puzzelen HILVERSUM III AVRO: 7.02 Drie op Je boterham. (8.02 Radlojourn.) 9.03 (S) Pep-op-drle. 11.03 Radlojourn. 11.06 Drie draalt op verzoek. 12.03 (S) Drie tassen de middag. 14.03 Radiojoum. 14.06 Pop-Kontakt I. 15.03 Popt-Kontakt II. 16.03 De Hitmeesters. (17.03 Radlojourn.) NOS: 18.02 Joost mag niet eten. AVRO: 19.02 Drie loopt achter. VPRO: 20.00 (S) VPRO-maandag. (20.02 (S) TUt, een aktleprog. met bonus-top-tlen. 21.02 (S) Jazzuur. 22.02 (S) Rik Zaal. 23.02 (S) Wim Noordhoek. 24.02 (S) Jan Don kers.) NOS: 1.02 Tineke. 4.02 Het donker lacht.- VARA: 6.02-7.Ó0 Alfred Lagar- de. Kruiswoord-puzzel Horizontaal, 1. ingedikt vruchtesi 10. rivier, 11. god van de liefde, reeds, 14. platvis, 16. godin van toorn, 17. bloeiwijze, 19. vod, stoomturbine, 22. voorlichting, knaagdier, 26. akelig, 28. teken de dierenriem, 31. welgevormd, heks, 35. aardrijkskundige aandi ding, 37. kurk 39. Chinese lengt maat. 40. grondsoort, 42. ketti graadje in een uurwerk. 44. vet c melk, 45. vervoermiddel. Verticaal. 2. voertuig, 3. gebog been, 4. schijf vis, 5. muzieknoot, vriend (fr), 7. jonge kabeljauw muze van het minnedicht. 9. tal, 13. dreef, 15. kever, 18. getri fen, 20. bij. 23. rytmische bewegi 25. deel van een boom, 27. ver genheid, 29. lnsekteneter, 30. reedschap. 32. overzetveer, 34. terplant, 36. jongensnaam, 38. dol, 41. radio omroep (afk). 43. volt naam van de kauw. (ADVERTENTIE) Gemakkelijk en betrouwbaar, bij de NMB. Voor alle doeleinden. Ook voor het verbeteren van uw woning. Geen informatie bij werkgever. Kwijtschelding bij overlijden. Inlichtingen bij alle NMB-kantoren. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK voor uw keuken voor uw caravan voor uw aulo voor uw boot voor uw meubilair

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 4