Er zitten heel wat minder rijke mensen in de kerk 1 spaarpremie aanvragen. Nü. Anders is het te laat! fhsilislil V Vandaag UW Premie Spaarplan Moboetoe messias Naudé raakt pas kwijt Utrechts au-pair meisje 'even' naar Argentinië Trouw Kwartet Islam voert koude oorlog met oliegeld Pastoor wil geen romantische mis Ierse kerken roepen samen op tot vrede Nieuwe boeken TROUW/KWARTET DONDERDAG 12 DECEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2/K1 door Aldert Schipper De laatste maanden zie je heel wat minder rijke mensen in de vroeger zo respectabele methodisten gemeente van Mendoza, een middelgrote universiteitsstad aan de Argentijnse kant van de Andes. Je ziet er wel meer berooide en arme mensen dan vroeger. Soms zelfs gehavende vluchtelingen. De ge meente is nogal veranderd. De 'schuldigen' zijn dr. Ezequiel Ander-Egg en 'pastora' Alieda Verhoe ven, een Nederlandse jonge vrouw, afkomstig uit Utrecht. Zij waren vorige week samen op een con ferentie van de wereldraad van kerken. Deze week is Alieda Verhoeven in ons land, om hier te ver tellen wat er in Mendoza is gebeurd. Na de middelbare school besloot ze naar Argentinië te gaan voor een half jaartje. In Utrecht had ze een aardig Argentijns ingenieursgezin leren kennen. Daar mocht zij als au-pair meisje komen. Ze nam de boot en arriveerde in Buenos Aires, in 1959. Ze begon wat om het land te geven en het halve jaartje werd langer en langer. En op een goede dag besloot Alieda Verhoeven in Buenos Aires theologie te gaan stu deren aan de protestantse faculteit en met een Argentijnse beurs. Alieda is nu dominee en werkt van 's ochtends zeven uur tot 's nachts een uur of een-twee, voor de acht honderd vluchtelingen uit Chili, die onder haar hoede zijn. Soms komen er zo'n 30 tot 40 mensen per dag de grens over. Bijna altijd zijn ze eerst gemarteld. Ze komen uit de gevangenissen en worden verban nen. Ze hebben geen geld en geen hoop. Het zijn bange mensen, die in Argentinië doorgaans gemeden worden, omdat ze verdacht worden van links radicale ideeën. In Mendoza zijn zij min of meer veilig, maar blijven kunnen ze er ook niet. De Argentijnse samenle ving is bang met de vluchtelingen een nieuw probleem in huis te ha len. Daardoor blijven ze in Mendo za wachten totdat een ander land hun gastvrijheid biedt. Dat gebeurt mondjesmaat. Achthonderd men sen, moeders en vaders, kinderen, oude mensen zitten te wachten en zijn intussen overgeleverd aan de zorgen van uitvoerend secretaris Alieda Verhoeven. Dat wachten vindt plaats in enkele goedkope hotels in Mendoza. Alieda eet met hen samen en deelt hun angst en verdriet. Maar de geldzorgen voor het werk draagt zij zo'n beetje alleen. Het werk wordt zo goed en zo kwaad als mogelijk door de methodisten be taald. Soms komt er wat geld van de wereldraad. Maar toen Alieda veer tien dagen geleden haar kantoortje sloot, lag daar een onbetaalde ho telrekening van dertigduizend dol lar, bijna honderdduizend gulden. Vroeger was de methodistenge meente in Mendoza. rijk en welva rend. Sinds in de kerk een nieuwe theologie haar intrede heeft gedaan zijn veel rijke gemeenteleden ge woon verdwenen. Het kerkelijk le ven is echter veel intenser gewor den. Alieda Verhoeven vindt de ge meente nu veel rijker, omdat zij nu een hand biedt aan de vervolgden en gemartelden. 'Ontzettend veel mensen, die de kerk al hadden afgeschreven blijken nu ineens weer wat in het geloof te zien. De vluchtelingen verbazen zich vaak dat ze van de kerk hulp krijgen', aldus Alieda Verhoeven. De kerk, die deze hulp verleent, is de laatste jaren sterk onder invloed komen te staan van de moderne Zuidamerikaanse theologie. Talrijke van de theologische voormannen zijn niet in de gelegenheid, zelf gestalte te geven aan hun bevrij dingstheologie. Alieda Verhoeven wel. Zij noemt de richting die in haar kerk invloed heeft de theolo gie van de vrijheid. Dat wil zeggen je theologisch opstellen in een be vrijdingsproces dat al aan de gang is. In Zuid-Amerika zoekt de on derdrukte mens, zo'n 93 procent van de bevolking, onder die druk uit te komen. De mensen doen dat, ook al zou de kerk zich er niet mee bemoeien. Ze wachten niet totdat de theologie hen volgt. De theologie kan wel zin geven aan hun bevrij- dingsstrijd. 'Wij laten ons inspireren door de God die bevrijding heeft gegeven uit de macht van de Egyptische farao, een overheid die het volk van de joden onderdrukte als sla ven. God is een bevrijdende god en Christus is een bevrijdende heer. De Zuid-amerikanen zoeken bij het geloof in deze God inspiratie voor hun strijd. De theologie bij ons is niet een rij boeken, maar een le vende theologie, die met de mensen meegaat'. Dit klinkt sommigen misschien als horizontalistisch in de oren. 'Dat is helemaal niet het geval. Het gaat uiteindelijk niet alleen om een politieke bevrijding. Het proces is veel ruimer. De politieke bevrijding maakt deel uit van de totale verlos sing van de mens. Al zien lang niet alle mensen in Latijns Amerika dat bewust in, toch voelen heel veel mensen, dat er in deze bevrijdings- strijd een kracht werkt, die boven hen uit gaat. Je moet rekenen, Zuid-Amerika is het enige christe lijke werelddeel in de derde wereld. De mensen vatten het proces van Solidaridad, si Het werk van domina Alieda Verhoeven heeft al steun uit Nederland gekregen: 25.000 gulden van de vorige actie Soliradidad. Zij hoopt ook dit jaar wat te krijgen voor haar vluchtelingen. De actie Solidaridad is de in terkerkelijke adventsactie, die speciaal gericht is op Latijns Amerika, waarvoor het giro nummer 1804444 in Den Haag is opengesteld. Het motto van de actie luidt dit jaar: Aalmoezen, no; ge rechtigheid, si! Aan de actie doen mee de rooms katholie ke kerk, de hervormde kerk, de doopsgezinden, de evange lische broeders, het leger des heils, de protestantenbond, de pud-katholieke kerk, de re monstrantse broederschap en de baptisten. De doelstelling van Solidari dad is steun te geven aan acties van kerken en christe- lijk-sociale organen die ge richt zijn op maatschappij hervorming in Latijns Ameri ka. bevrijding op als onderdeel van hun totale geloofsleven. Nog niet zo lang geleden moesten geestelijken met dit soort ideeën, net als Camillo Torres, hun ambt opgeven en als guerrilla-strijder de bergen in trekken. Er is de laatste jaren een geweldige verandering aan de gang in de kerk. In de katholieke kerk is ook zo langzamerhand een grote groep, die samen met de protestanten be zig is met de bevrijdingsstrijd. Steeds meer ontmoeten de gewone christenen elkaar en gaan samen aan het werk. We staan op de drempel van het kerkelijk leven dat de grote instituten wegvallen. Dat maak ik mee op dit moment. Jullie kerk heeft veel rijke mensen zien vertrekken. Heeft dat het werk niet in gevaar gebracht? Nee, dat is juist het grote wonder. De rijken zeiden: als jullie door gaan met je sociale werk, dan hou den wij ons geld achter. Voor onze kerk, waar het de gewoonte is tien den te geven, betekende dat nogal een gevaar. Toch hebben we ons niet laten intimideren. We zijn doorgegaan met het preken en met het opvangen van mensen. Toen zijn ze een voor een weggegaan. Twee tot drie maanden heeft dat een terugslag gegeven. Maar nu is het kerkelijk leven zo verbeterd, dat er veel meer mensen aan mee doen. Er. wordt niet meer gerod deld. Het doet niet meer ter zake wat voor jas je aan hebt in de kerk. En voor het eerst sinds tien jaar heeft de kerk geen schuld meer. We hebben zelfs genoeg voor ons sociaal actie-programma. De mensen komen sinds maart echt om elkaar rond de tafel van de Heer te ontmoeten. Nu ik samen met mijn collega weg ben, weten wij dat het leven van de gemeente gewoon doorgaat. De mensen voe len zich veel meer verantwoorde lijk. De kerk moet zich ontdoen van haar band met de rijken. Het is voor het wezen van de kerk nodig om een relatie met de armen te hebben. Als ze die niet heeft, dan kan ze wel ophouden. Er moet in de kerk zelf een bevrijdingsproces plaats hebben. MARTELINGEN In de kerk is advent een tijd vai boete en inkeer. En eigenlijk pas in die tijd heel goed dat wij gedachten zijn bij de velen dj overal ter wereld gemarteld wor den. Om hun overtuiging, om huj aandeel in een rechtmatig vera tegen geweld en onderdrukking fl om hun geloof. Af en toe bereikej hun verhalen ons. Ze zijn van eei verbijsterende inhoud. Als de dokt menten van Amnesty Interna/tio naai er niet waren, men zou ze ni^ willen geloven. Wie er zich in ve^ diept zou er al zijn geloof in wie i wat ook door kunnen verliezen. 1 durft 't verhaal dat via de radio j kamer binnenkomt niet te onderbre ken, want dan is 't net alsof d gemartelden vragen: kan je da niet even bij ons zijn? Christt heeft ons niet in het onzekere gela ten over de identiteit van mense die gemarteld worden. Wie hen i hulp komt, komt Hem te hulp. W. onbewogen aan hun doodsangs voorbijgaat, gaat aan Zun doods angst voorbij. Men kan over vei verschillen, men kan over allerli zaken een andere mening hebbei maar hier is een grens bereikt. El .geestelijk of lichamelijk geweld ge bruikt om mensen tot bekentenis sen of tot andere inzichten t dwingen is zonder meer sataniscl Het heeft niets meer te maken me menselijk leven. Het behoort tot d onmogelijkheden, ze kunnen nie zijn. Het zijn alleen maar uitinge van grenzeloze beestachtigheid ei smerigheid waarmee geen mens wie hij ook is, ooit te maken zo moeten willen hebben. En toch zijl het mensen die het doen. Mense: van gelijke beweging als wij. Men sen die allemaal ooit gehoord heb ben van de liefde Gods. Een da van inkeer en boete dan?' 't Zal t weinig zijn, zolang nog één men gemarteld wordt. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. VAN LEZERS Wiersinga (13) Het komt mij voor dat 'Vandaag' van 4 december er nogal ver naast is. Op grond van kwantitatieve ge gevens schrijft u dat de overgrote meerderheid van de gereformeerden geen behoefte had aan een nieuw besluit. Die conclusie is voorbarig: men kan alleen stellen dat zij niet geschreven hebben ergens behoefte aan te hebben. Overigens blijft u wel in gebreke besluiten te noemen die nog meer reacties dan de genoemde aantallen hebben opgeleverd. U zou dan ook ver in het verleden hebben moeten zoeken. Tenslotte kunnen kerk scheuringen ook beginnen met na latigheid in het reageren op brie ven zoals de generale synode die nu ontvangen heeft, en waarvan al thans ik aanneem dat die geschre ven zijn met de eerlijke bedoeling het karakter van de gereformeerde kerken als belijdende kerken te be waren, en niet met de bedoeling koppen te laten rollen. Aalsmeer J. Weststrate Wiersinga (14) De dwaling van dr. Wiersinga is al zo oud als de vrijzinnigheid, alleen deze werd in zijn proefschrift in een nieuwe verpakking gepresen teerd. Het hart van deze leer werd aangetast. De synodebrief is duide lijk en snijdt de pas af voor hen, die die weg willen opgaan. Oldebroek (ADVERTENTIE) Wiersinga (15) We hebben in onze jeugd op cate chisatie de verklaring en uiteenzet tingen in de catechismus met vraag en antwoord moeten leren nazeg gen. Ik voor mij geloof dat hier de kern der verwarring en de vele kortsluitingen liggen. Men heeft met zeer goede bedoelingen ge tracht het Goddelijk mysterie van de verzoening doorzichtig te ma ken. Er is al zoveel 'voor' ons ge dacht en onder woorden gebracht, dat we ons nodig moeten bezinnen op de vraag: Wat bedoelen we hier eigenlijk mee? Dit vraagt een heel andere benade ring, en wel vanuit 'de Verzoener' zelf. Bij Hem alleen leren we de noodzakelijkheid om 'verzoend' te worden, door zijn geheiligd leven, zijn verkondiging in de vier evange liën, en bovenal uit de regels voor zijn koninkrijk, geopenbaard in zijn vele gelijkenissen. Deze bevat ten alle aspecten voor het gewone menselijk leven en bovendien troostrijke beloften voor een nade rend levenseinde, zodat ook die voorganger op de synode zich niet ongerust behoeft te maken. Dan is ook het goed weten van de val en moedwillige overtreding van Adam 'niet zo' belangrijk meer. Daarom is het zeer goed dat dr. Wiersinga deze vragen ter discussie stelt, 'ver zoening als verandering' dus. Wormerveer M. Bakker U kunt nog tot het eind van deze maand uw spaar premie aanvragen over het bedrag dat u in 1969 hebt gespaard volgens de voorwaarden van het Premie Spaarplan. Dat sparen kon gebeuren door middel van spaar- bewijzen, effecten effectenbewijzen, levensverzekering, spaarkasinschrijving, via aflossing op hypotheek of garantiekrediet of via een bedrijfsspaarregeling. U weet dat die 20% spaarpremie belastingvrij is en dat u die alleen kunt aanvragen bij de instelling waar u in 1969 hebt gespaard. Niet vergeten. Want 't is geld waar u recht op hebt! En na 31 december is het te laat! Publikatie van het Ministerie van Sociale Zaken. KINSJASA (AFP) 'De volksbeweging van de revolu tie (MPR), de nationale par tij van Zaire, moet voortaan worden beschouwd als een kerk en haar stichter, gene raal Moboetoe Sese Seko, als een messias.' Dit heeft de staatssecretaris voor politieke aangelegenheden van Zaire, Engoeloe Bangampongo, tegen over onderwijskrachten uit het gehele land gezegd. Hij zei, dat de revolutie van het volk van Zaire nu in een zeer belangrijke fase is gekomen, waarbij in het bijzonder op het de mentaliteit van de mensen moet worden inge werkt. Eerder dit jaar heeft Moboe toe het kerstfeest afgeschaft. Wel is 24 december een feest dag. Op die dag wordt het invoeren van de grondwet en de eigen munteenheid her dacht. Gevraagd naar de re actie van de kerken heeft ds. Itofo Bokeleale, de leider van de protestantse eenheidskerk van Zaire, verklaard: 'De christenen van Zaire moeten voor het gedenken van de ge boorte van Christus een da tum vinden, die is afgestemd op de eigen aard van het land.' H. Boere Wiersinga (16) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. Het is merkwaardig dat in deze rubriek niemand naar de werkelijke oorzaak van de kwestie Wiersinga verwijst. De enige grond, waarop de leer en niet de persoon Wier singa door de meerderheid van de synode afgewezen wordt, is te vin den in de Heilige Schrift, het eeu wig woord van onze God. Dit geldt met name ten aanzien van het mooie hoofdstuk Jesaja 53. En ver der zijn in dit verband de volgende teksten te noemen: Lucas 22 vers 37, 1 Petrus 2 vers 24. 2 Corinthe 5 vers 21 en nog wel meer. En als men dan tegen de besluiten van de synode wil ageren, dan zwamme men maar niet wat in de ruimte wat een ieder goeddunkt, maar men fundere zijn schrijven op bij belse gronden! Noord wijk J. Oosting Wiersinga (17) J. Keep uit Landsmeer schrijft: 'Al leen verzoening na belijdenis van schuld aan de naaste'. Dat is goed bedoeld, maar het helpt niets! Schuld belijden tegenover God en dan aan de naaste, dat gaat er dieper door en het helpt de hele wereld. Daarom moeten de predi kers oproepen: Laat u met God verzoenen! Dan gaat de hele mens er aan, maar uiteindelijk wordt het goed, echt goed, goddelijk goed ook tegenover de naaste. Schildwolde J. D. Stuurwold Marechaussee (2) Dat de doorsnee-burger niet altijd een juist begrip heeft van de plaats en de taak van de politie in de samenleving, is tot op zekere hoog te te begrijpen. Maar dat dit begrip ook bij serieuze instanties als de raad van kerken en Amnesty Inter national blijkt te ontbreken, vind ik teleurstellend. Wanneer actie groepen om hun doel te bereiken tot het niet-democratische middel van geweld overgaan, dan is het de plicht van de politie die verstoring van de rechtsorde tegen te gaan, waarbij zich helaas situaties kun nen voordoen, als waarvan de ge wraakte foto een beeld geeft. Als men hierbij van martelen zou wil len spreken, dan gaat dit m.i. eer der uit van de actievoerders, die de politie sarren en aanvallen. Met het opnemen van deze foto zijn de samenstellers van de bro chure te veel doorgeslagen naar de verkeerde kant. Jammer dat prof. Fiolet, de secretaris van de raad van kerken dit tracht goed te pra ten. Een goed gesprek met betrok kenen om de zaak in het reine te brengen lijkt me vooralsnog beter dan een gerechtelijke actie, waar toe de Marechaussee-vereniging in haar, overigens begrijpelijke, ver ontwaardiging schijnt te hebben besloten. Hilversum J. J. Haije YAOUNDE (KIPA) De Islam voert met oliegeld een koude oorlog in grote delen van zwart Afrika, volgens het r.-k. weekblad van Ka meroen 'L'effort camerounais'. Het blad citeert koning Feisal van Sa- oedi-Arabië, die verklaard heeft, dat de christenen in Afrika de wes terse belangen steunen. Deze aan val gaat aldus het blad hand in hand met een geweldige finan ciële inzet voor missionering. Als voorbeelden van het inpompen van Arabisch kapitaal noemt het blad het oprichten van moskeeën en ko ranscholen, het financieren van communicatiemiddelen en van be devaarten naar Mekka. In Nigeria wordt een islamitisch radiostation gebouwd, dat in geheel Afrika ont vangen zal kunnen worden. VALKENBURG Pastoor J. van Amstel is tegen het opdragen van een romantische kerstnachtmis in de gemeentegrot van Valkenburg. De WV van het Limburgse toeris tenplaatsje wil deze mis als trek pleister voor kersttoeristen. De pas toor vreest teveel versnippering ge durende de kerstnacht onder zijn eigen parochianen. Hij zal geen priester uitnodigen de mis op te dragen. JOHANNESBURG Dr. C. F. Beyers Naudé en verscheidene an dere tegenstanders van de apart heidspolitiek in Zuid-Afrika zijn hun paspoort kwijt. Leden van de veiligheidspolitie hebben de pas poorten ingenomen van Naudé, Theo Kotze, directeur van het bu reau in Kaapstad van het Christe lijk Instituut en Peter Eandall, di recteur van de uitgeverij Assoxiated Publishing Company. Ds. Roelf Meyer, de hoofdredacteur van Pro Veritate weigerde zijn paspoort af te geven, omdat hij van mening is dat iedereen -recht heeft op vrijheid van beweging, tenzij de staat vol doende kan aantonen redenen te hebben, om deze vrijheid af te ne men. Dr. Beyers Naudé was zaterdag in Zuid-Afrika teruggekeerd, na in Chicago de Reinhold-Niebuhrprijs te hebben ontvangen. In Kaapstad hebben geestelijken van verschillende richtingen in de nacht van dinsdag op woensdag een wake gehouden in de St. Joris- kathedraal als protest t egen het gevangenhouden van veertig zwarte militanten, die al sinds september zonder proces vastgehouden wor den. Een van de geestelijken zei dat de wake zal doorgaan totdat de gevangenen worden vrijgelaten of berecht. BELFAST (AP De' vier voor naamste kerken in Noord-Ierland hebben voor het eerst gezamenlijk een dringende Oproep tot vrede ge daan. De oproep gaat uit van de rooms-katholieke, de presbyteriaan se. de methodistische en de angli caanse kerk. Zondag zal in al deze kerken wor den gebeden voor de binnenlandse vrede. De campagne zal daarna worden voortgezet door middel van preken, advertenties, in de kranten en uitzendingen van radio en tele visie. 'Wij voelen aan, dat er overal zo'n walging tegen het geweld be staat, zo'n gevoel van schande voor de naam van Ierland en zo'n vrees, dat er nog ergere dingen gaan ge beuren, dat wij vinden dat onze campagne uiterst noodzakelijk is en met de grootste spoed moet worden gevoerd,' aldus een zegsman van de kerken. (ADVERTENTIE) Deze week in Hervormd Neder land o.a.: Moeten we nu versoberen of meer consumeren? De kwestie Wiersinga: Niet God, maar wij moeten ver anderen. Graag gedaan: Leve de burenhulp. 9 Kerkstrijd in Berlijn rond bisschop Scharf. We laten ons machteloos heid aanpraten. De Hervormde Kerk van Borger tot Berkhof. Guus Weizei en het Schip van de week. Ik abonneer mij op/vraag een proefnummer van Hervormd Nederland. NAAM: ADRES: WOONPLAATS: GIRONUMMER: TELEF.NR Abonnementsprijs 23,— per half jaar; 46,— per jaar. Abonnementen kunnen elk ogenblik ingaan. Bon ingevuld in BLOKLET- TERS in envelop (zonder postzegel) verzenden aan: Antw.nummer 1776, Den Haag. Hervormd Nederland, NED. HERV. KERK Beroepen te Wouterswoude: Evers te Leerbroek. Bedankt voor Oldebroek (toez.): Schipper te Dordrecht. Benoemd tot leraar godsdienst Leiden (chr. lyceum): G. Allers Lemelerveld. GEREF. KERKEN Beroepen te Assen: drs. A. Bonna te Alphen aan de Rijn. Beroepbaar: kand. M. J. Watte Achterveldweg 4, Neede. Reflexive water, the basic concern of mankind; edited Fons Elders Souvenir Press (Condor book) geïmporteerd door Meulenhoff-Bru na BV in Amsterdam; 307 blz. pa perback 16.50 en gebondei 28.20. De NOS zond in 1971 vier keer eei filosofendebat uit, waarbij elke kee twee filosofen van wereldnaam on der leiding van Fons Elders me elkaar praatten over hun eigen fi losofieën. Zo verschenen A. J. Ayei Arne Naess, Sir Karl Popper, Si John Eccles, Noam Chomsky, Mi chel Foucault, Leszek Kolakowsk en Henri Lefebvre op het Neder landse televisiescherm, een uniek belevenis, niet in het minst omda kijkers de debatten met een klei: beetje goede wil en moeite bes konden volgen. Filosofie terugge bracht tot een begrijpelijk gespre tussen twee keurige heren en onde leiding van een jongeman die per fect speelde dat hij het, net als d kijkers, vaak maar wat moeilij vond. Die debatten (en dan niet alleei de uittreksels van een uur die voo de televisie kwamen) zijn nu in ee Engelse vertaling uitgekomen. 0 vertaling: oorspronkelijk werdei twee van de vier gesprekken in he Engels gehouden, een derde half ii het Engels en half in het Frans ei de vierde helemaal in het Frans. E was indertijd geen woord Neder lands bij, behalve dan de toelich tingen van de Groningse hoogle raar Nauta. Dat deze weergave vai de debatten nu ook in een ander taal verschenen zijn, zal wel me het oog op het grotere Engels taalgebied gebeurd zijn, maar jam mer is het wel. Daarmee word filosofie toch weer in een hokje gestopt, met het etiket moeilijk toegankelijk. Of komt nog een Nederlandse vertaling? Xingu, the Indians, their myths door O. en C. Villas Boas; Souveni: Press (Condor book) geïmporteeri door Meulenhoff-Bruna BV in Ara sterdam; 270 blz. prijs (paperback 16.50 en gebonden 28.20. Drie broers Villas Boas, Orlando Claudio en Leonardo, gingen ii 1943 het Braziliaanse oerwoud ii om met een expeditie Aito-Xingu indianen op te zoeken. Vanaf dal moment bleven ze bij deze mensei en probeerden ze te beschermen te gen de verwoesting, die de bescha ving (onze beschaving dan) ove; hen bracht. Dit boek is een be schrijving van het leven van de Xingu-indianen, die vooral dankzi de bemoeienissen van de Villas asbroers een nationaal park toege wezen kregen van de Braziliaanse regeringom in te wonen. Het groot ste deel van het boek gaat over de 31 mythen van de Xingu-indianen. verhalen over de oorsprong van licht en donker, zon en maan, man en vrouw, over het einde van de wereld etc. Heel boeiende lectuur.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2