Dominee Buskes zonder stukken en brokken
Wie klapte voor
wie en waarom?
VJ
De Amro Bank
verlaagt de rente op
spaarbiljetten en
op spaarrekeningen
met vaste looptijd.
®l amro bank
w
Vandaag
Theologie en hulpwerk van wereldraad
Trouw
Kwartet
Solzjenitsin ontmoet Graham
De bisschop
woont
te groot
Zendingsraad houdt
werkdag met
moslims
Proces Vins
komt naderbij
Pinkstergeld
voor Allende
Vrijgemaakt Kampen
heeft 138 studenten
TROUW/KWARTET DINSDAG 10 DECEMBER 1974
KERK/BINNENLAND T2/K2
door A. J. Klei
Zondagochtend had dominee Buskes een
mooi verhaal voor de radio. Blijkens een
kerkbodeverslag had een gemeente in het
oosten des lands na een bezielende toe
spraak van haar voorganger spontaan 'God
roept ons, broeders, tot de daad' aangehe
ven. De aanwezigen voegden onmiddellijk
de daad bij bijn gezongen woord en repten
zich na het gezang naar de koffiekamer
van het hotel, waar zij hun bijeenkomst
hielden.
Dominee Buskes gaf te kennen dat hij
niks tegen koffie en nog minder tegen
bezielende toespraken heeft. Maar hij
heeft alles tegen het lied, waarin het
begeesterde gehoor in het oosten des lands
losbarstte. Hij vind het een vrome pendant
van 'Ferme jongens, stoere knapen' en de
mededeling in het eerste couplet dat 'hij
slechts wint die waagt' houdt een burger
mans wijsheid, maar stellig geen bijbelse
wijsheid in.
Aldus dominee Buskes, die vervolgens de
samenstellers van het nieuwe liedboek lof
toezwaaide omdat zij dit gezang niet in de
bundel hadden opgenomen. Nu misgun ik
niemand de eer van door dominee Buskes
geprezen te worden, maar in dit geval was
toch sprake van onverdiende zaligheên.
Want 'God roept ons, broeders' staat wel
degelijk in het liedboek, compleet met de
regel over het wagen en winnen. Het is
nummer 474. Op de 31ste oktober heeft
dominee Spijkerboer nog zijn misnoegen
daarover neergeschreven op deze pagina.
Wie nu meent dat dit stukje in de wieg is
gelegd om dominee Buskes in 't publiek op
een vergissing te betrappen, heeft het mis.
Ik wil hem juist een compliment maken.
Ik werd er zondagmorgen namelijk op
nieuw bij bepaald hoe boeiend hij spreekt
en hoe gewoon en menselijk hij dat doet.
Je zou allerlei andere dominees wel naar
de microfoon willen slepen en ze adviseren
luister daar nou es naar, je hoeft niet zo
dierbaar te doen of zo'n gewichtig toontje
op te zetten!
Verleden week nog was er een dominee
voor de radio aan de gang op een manier
die me eerst deed denken dat ik met een
persiflage te maken had, met een oude
opname van het Utrechts studentencaba
ret van Johan Noordmans. 'Vele kinderen',
zo galmde het, 'zingen dezer dagen dat
hun hart vol verwachting klopt. Oh, luiste
raars, ik zou u willen vragen: klopt uw
hart vol verwachting?' Een blik in de
omroepgids maakte me duideluk dat ik te
vroeg in de lach was geschoten, het was
een echte dominee die daar sprak.
Een verticalistische rakker natuurlijk met
dat gepraat over ons hart, stelt een kenner
vast. Best, dan nemen we nu een horizon
talistische vogel bij de kop, want in die
hoek houden ze er net zo goed een mal
taaltje op na. Dan verneem je, al dan niet
door de microfoon, dat we hier een .stuk'
verantwoordelijkheid hebben liggen en
daar een 'brok' schuld. Maar dominee Bus
kes, wiens niet weg te vlakken horizonta
lisme uit zijn duidelijk verticalisme van
daan komt en op wie dan ook geen van
beide etiketten past, heeft geen sinter
klaasversjes nodig om zijn boodschap aan
de man te brengen. Hij zei zondag ook
niet dat in 'God roept ons' een 'stuk' of
een 'brok' activisme zit, hij vindt lied 474
gewoon een vervelend, activistisch versje.
Hij heeft geen stukken en brokken nodig
om dat aan ons door te geven.
door Aldert Schipper
MONTREUX In Montreux is het beraad over het hulpwerk van de wereld
raad dit weekeinde er niet helemaal uitgekomen. De bedoeling van het beraad
was de eenheid twee, getiteld 'Gerechtigheid en Dienst' opnieuw te doorden
ken en aanbevelingen te doen voor een nieuwe opzet er van.
Dat doordenken was verhelderend
en waarschijnlijk ook wel vrucht
baar. Dat moet nader blijken in de
arbeid die een commissie nog gaat
verrichten op basis van wat vorige
week in Montreux aan grondwerk
is verricht. Maar er bleek nogal wat
onzekerheid hoe de eenheid twee
georganiseerd moet worden. De we
reldraad van kerken weerspiegelt in
deze besluiteloosheid de onzeker
heid binnen de leden-kerken inza
ke de richting die de oecumenische
hulp en ontwikkelingssamenwer
king op moeten. Deze onzekerheid
is ook al terug te vinden in de
theologie, die achter de vragen van
dienst, gerechtigheid, bevrijding en
ontwikkelingssamenwerking zit.
De Argentijnse theoloog dr. José
Miguez-Bonino formuleerde in het
begin van het beraad reeds de
doelstelling van elke hulp, namelijk
bevrijding. Reeds toen zaten enkele
afgevaardigden van westerse geld-
geef-organisaties donor-agenzles
van zuurzoet te kijken. Ze leefde
pas op, nadat de Indiase orthodox
Paul Verghese had verzekerd dat
alle bevrijding tenslotte geen werk
van mensenhanden is, maar alleen
door een transcendente God tot
stand gebracht kan worden. Na de
theologische beschouwing van dr.
Miguez-Bonino zat de derde wereld
te klappen en na dr. Verghese gin
gen de handen op elkaar van onder
meer de Nederlandse afgevaardig
den mevrouw Annie Went en de
heer Teun van Weelie, die in Mon
treux waren, respectievelijk namens
de Stichting Oecumenische Hulp en
UIT
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
VAN LEZERS
Wiersinga (10)
Bij Wiersinga valt het licht van
Gods genade langs Christus heen.
Er treedt een verandering op. Men
sen kunnen dat licht weerkaatsen
en het wordt wat lichter in deze
donkere wereld. Misstanden worden
aangetoond, een leed gelenigd.
'Volle maan'! Dank je wel. Herman
Wiersinga, dat je de mogelijkheid
van verandering in deze wereld ter
discussie hebt laten stellen.
Diemen Hessel Bakker
Wiersinga (11)
Het gaat niet goed met de kerk
zoals die zich openbaart in het
maatschappelijk leven. D. Wiersin
ga ziet dat. Ik sta volkomen achter
hem en trouwens iedereen die wor
stelt met de vragen die hiermee
verband houden. Na Constantijn is
het mis gegaan met de kerk, de
Europese mens heeft zich meester
gemaakt van het christendom. In
die situatie zijn ook de belijdenis
geschriften ontstaan. Wat heeft het
Europese christendom in de loop
der eeuwen een bloed laten vloeien
op het altaar van de oorlogsgod!
Verandering van de maatschappij
liet dit christendom over aan het
bastaardkind: het marxisme. Denk
er aan, heren synodeleden, er is
alleen verzoening na belijden van
schuld tegenover de naaste. Luister
niet naar de bokken in de gemeen
ten.
Lansmeer J. Keep
Onenigheid
enkele jaren een raad van kerken
die ons nu weer meent te moe
ten oproepen tot vasten en een
werkgroep heeft een brochure uit
geeft met dubieuze foto's. Wie de
naam 'raad van kerken' heeft uit
gevonden weet ik niet, wèl dat deze
clericale onder-onsjes helemaal
niets met een kerk of kerken te
maken hebben en ook niets en
niemand vertegenwoordigen. Als
die dingen, landelijk of plaatselijk,
morgen ophielden te bestaan, zou
niet één gemeentelid met zijn ogen
knipperen. Er zullen wel sommigen
sip zitten te kijken als een kind,
dat een stuk verboden speelgoed
afgenomen werd.
Bennekom J- Vos
Vasten (4)
Prof. Dijk
Bij vluchtig doorbladeren van 'De
dominee gaat voorbij' las ik wèl de
naam van dr. K. Dijk en zelfs in
touw: hij leest 't vonnis voor op
blz. 40 in'de zaak-Geelkerken.
Toch wel om niet zomaar over te
slaan!
Maar naast het woord óók het
beeld: blz 74 laat ons op de buur-
pagina zoeken achter Colijn
naar prof. Dijk!
En daar staat hij weliswaar iets
jonger dan op de foto in Tr/Kw
6/12 - genoeglijk en behaaglijk tus
sen de bondsdaggangers in. Middel
burg (p 75 laat hem zien, waar hij
staat tussen het zittende echtpaar
Colijn).
Kampen
W. J. W. Scheltens
Naast de synode hebben wij sinds
Wateroverlast
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
J. Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 28 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.glro
X50Q.
In uw berichtgeving schrijft u
niet over de wateroverlast in
Noord-Holland. Maar op Texel is
het meeste water gevallen, hier in
en om Middenmeer zijn er nog
boeren die tien tot twintig hectare
aardappels in de grond hebben,
waar geen uitkomst voor is. Is dat
soms niet erg? En niet te vergeten
de bolgewassen enz. Verschrikke
lijk!
Sleepbootje
Middenmeer
D. Stroo
Onbevangen (2)
Ik kon mijn ogen niet geloven,
toen ik las over de oprichting van
een stichting voor onbevangen be
oefening van wetenschap en onder
wijs. Elk onderzoek wordt toch, of
men het wil of niet. beïnvloed door
de vooronderstellingen van de on
derzoeker. Deze vooronderstellingen
hangen samen met de levens- en
wereldbeschouwing, of men het wil
of niet. Ik heb een vermoeden, dat
de Initiatiefnemer van de nieuwe
stichting een slechte raadgever
heeft gehad: angst voor het linkse
gevaar met betrekking tot het Ne
derlandse wetenschappelijke be
drijf. Is het marxisme een reëel
gevaar? Een econoom moet toch
weten dat de waarheid van Marx
een leugen is?
Amsterdam G. Dozeman
de hervormde Sectie Internationale
hulp.
Deze tegenstelling is door de twee
dagen discussie in maar liefst ne
gen gespreksgroepen niet weggeno
men. Zij kwam ook terug in de
voorstellen van werkgroep acht, die
zich bezighield met de nieuwe
structuur van eenheid twee. Over
deze voorstellen werd zaterdag niet
gestemd, wel langdurig en indrin
gend gesproken. Gesproken werder
ook over de rapporten van de an
dere groepen, waarvan de theologi
sche groep opviel door een opmer
kelijke samenhang. Indien theolo
gisch nadenken vooraf gaat aan de
praktijk van het oecumenisch be
drijf (dat komt herhaaldelijk voor),
dan is er nog wat hoop voor de
hulpsectie van de wereldraad van
kerken.
In de theologische commissie speel
de de vraag een belangrijke rol op
een kerk, die zelf verbonden is met
de onderdrukkers van de armen,
wel gerechtigd is tot hulpverlening,
die tenslotte de bevrijding op het
oog moet hebben.
De in ballingschap levende Russische schrijver Alexander Solzjenitsin
(links) en de Amerikaanse evangelist Billy Graham hebben in Stockholm
een uur met elkaar gepraat. Volgens Graham ging het gesprek over de be
hoefte aan een godsdienstig reveil op de wereld. 'Solzjenitsin heeft het soort
intellect en morele moed, dat de wereld thans zo hard nodig heeft. Zijn
kennis van de geschiedenis en de theologie is verbazingwekkend', aldus
Graham. De Amerikaan maakt een rondreis door Europa voor gesprekken
met vooraanstaande theologen. Morgen spreekt hij in Londen de nieuwe
aartsbisschop van Canterburry, dr. Donald Coggan.
Na het theologisch gesprek kwamen
tenslotte de praktische kwesties
aan de orde. Het was toen inmid
dels zaterdagmiddag geworden. Ver
scheidene deelnemers aan het be
raad waren al naar hun huizen en
pastorieën vertrokken, waar hun
gezin of de voorbereiding van de
zondagse preek op hen wachtte.
De leiding van het beraad koos
deze weg omdat binnen de staf van
de wereldraad aanzienlijke onenig
heid bestaat over de vraag hoe de
verhouding moet zijn, met name
tussen de Cicarws (de afdeling voor
hulp bij rampen en aan vluchtelin
gen en waar de hulpprojecten wor
den begeleid) en de CCPD, de com
missie voor het deelnemen van de
kerken in ontwikkelingssamenwer
king. Cicarws is een grote, finan
cieel sterke afdeling. De CCPD is
kleiner en heeft een kortere ge
schiedenis: de commissie werd ge
vormd in 1970 teneinde de ontwik
kelingssamenwerking te maken tot
een centrale zorg van de wereld
raad. Inmiddels begon de CCPD
ook aan geldwerving voor ontwik
kelingssamenwerking en begaf zich
daarmee op het terrein van Ci
carws. Er ontstond een onduidelijk
beeld van de twee afdelingen,
waarbij Cicarws ten onrechte de
nam kreeg uitsluitend te doen aan
barmhartigheid. waartegenover
CCPD er was voor de gerechtigheid.
De commissie uit het beraad die in
dit dilemma een weg moest wijzen
kwam er niet uit. Zij beperkte zich
tot het naast elkaar plaatsen van
vier mogelijkheden: handhaving
van de huidige, onbevredigende
structuur, (2) meer samenwerking
tussen de twee afdelingen, (3) Ver
eniging van de twee in een nieuw
geheel en (4) herziening van de
structuur in het kader van een
totale nieuwe opzet van de organen
van de wereldraad. De eerste en de
laatste opties vervielen.
CHELMSFORD (UPI) De
(anglicaanse) bisschop van
Chelmsford in Engeland zal
zijn villa van dertig kamers
moeten inruilen voor een huis
met drie slaapkamers, als zijn
vrouw haar zin krijgt. 'Het is
niet bij te benen', zegt me
vrouw Patricia Trillo. 'Ik ben
bezig van het ogenblik dat ik
opsta, tot ik naar bed ga'.
Bisschop Trillo's voorganger,
die zestig jaar geleden als
eerste de villa betrok, be
schikte over zeven bedienden.
Maar de tijden zijn veran
derd. Mevrouw Trillo heeft
maar vier ochtenden per
week een werkster. Haar man
is het met haar eens.
AMSTERDAM -r- Zaterdag 14 de
cember zal in het Evert Kupersoord
te Amersfoort een werkdag worden
gehouden over het onderwerp 'mos
lims en christenen in Nederland'.
Daarbij gaat de aandacht vooral uit
naar het religueuze aspect van de
aanwezigheid van moslimse buiten
landse werknemers in de Neder
landse samenldving.
Het woord 'werkdag' geeft aan, dat
het niet alleen gaat om een beter
inzicht in deze problematiek, maar
tevens om de vraag welke initiatie-
MOSKOU Deze week wordt in
Moskou het driejaarlijkse congres
gehouden van de bond van evange
lie-christenen baptisten, de offici
eel door de staat erkende unie, die
lid is van de wereldraad van ker
ken. In ingelichte kringen bestaat
enige vrees dat met dit congres de
aandacht zal worden afgeleid van
het proces, dat in Kiew gehouden
zal worden tegen de leider van de
initiatief-baptisten, Georgi Vins.
Hij zit thans zowat negen maanden
in gevangenschap, de maximum-
tijd voor een voorarrest volgens de
Sowjet-wetgeving.
Vins werd in maart van dit jaar in
de Oeral gepakt en is sindsdien
geïnterneerd geweest in de KGB-
gevangenis in Kiew. Vins heeft een
slechte gezondheid, mede als gevolg
van eerdere gevangenschappen.
Vins staat een bijzonder zware straf
te wachten, indien hij schuldig
wordt bevonden aan de beschuldi
gingen op basis van drie wetten. De
belangrijkste aanklacht tegen Vins
is 'schending van de persoon en
van de mensenrechten onder het
voorwendsel een religieuze plech
tigheid te leiden.'
De wereldraad van kerken heeft
nog geen antwoord van de Sowj et-
autoriteiten ontvangen op zijn aan
bod een waarnemer namens de oe
cumenische beweging naar het pro
ces tegen Vins te zenden. In zijn
brief aan de Sowj et-leiders vroeg
Philip Potter, de secretaris-generaal
van de wereldraad van kerken, in
formatie ovër de zaak-Vins .en om
een faire kans voor de kerkelijke
leider om zich te verdedigen tegen
de aanklacht.
ven genomen dienen te worden en
welke personen of groepen daar
voor het meest in aanmerking ko
men
Ter voorbereiding van deze werk
dag van moslims en christenen sa
men heeft de Nederlandse zen
dingsraad een werkboek samenge
steld met bijdragen van prof. dr. D.
C. Mulder, die ook de leiding van
de dag heeft, de stichting De Mos
kee, de werkgroep moslims Neder
land, P. Stolwijk en S. van Boeyen,
E. R. Kramer, dr. A. Dronkers, drs.
J. J. Sorber én J. H. van der Veen.
RECHTEN VAN DE MENS
In de oren van oudere christen
mensen klinkt deze uitdrukking on
danks alles toch nog vaak als eer
soort opstandige kreet. De mem
heeft geen rechten, als hij wal
krijgt is het genade. En een an
der: altijd maar praten over d<
rechten van de mens, ze kunnen '1
beter eens over zijn plichten heb
ben'.
't Merkwaardige is, dat deze reactii
helemaal niet vreemd behoeven tt
zijn aan het spreken en denker
over de rechten van de mens. J<
zou het best bv. zo kunnen zien
dat je zegt: het is genade dat we ir
deze tijd eens wat meer oog krijger
voor eikaars rechten. De rechter
waarover het hier gaat staan name
lijk helemaal niet tegenover de ge
nade van God. Het gaat om die
rechten die wij ten opzichte var
elkaar hebben te eerbiedigen en t*
erkennen. Is dat in strijd met Gods
genade om te erkennen dat iemanc
die van iets verkeerds verdachl
wordt, recht heeft op een verdedi
ger, op een bijzonder behoorlijks
behandeling en al die dingen meer'
Laten we zeggen dat we ten opzich
te van God geen van allen rechter
hebben. Maar ten overstaan var
elkaar kan toch moeilijk ontkent
worden dat we recht op leven heb
ben en dat daarom zij die honge:
hebben, recht op brood hebben. D
rechten van de mens strijden nie
met de belijdenis van de genade
Strijden ze dan met onze plichten'
Moeten we daaraan meer aandach
besteden? Het antwoord is niet zt
moeilijk. Wie de rechten van zijl
naasten ontdekt, wordt meteen ge
confronteerd met zijn plichten, nl
ook die naasten aan hun rechten ti
laten komen, hun leven niet lange
aan de ellende prijsgegeven te la
ten zijn. Nu, om die dingen gaai
het precies op deze dag van di
rechten van de mens.
NED HERV KERK
Beroepen te Maarssen (toez.)K. A
Abels-ma te Wateringen.
GEREF KERKEN (VRIJG)
Beroepen te Terneuzen: D. Noort
Buitenpost.
GEREF KERKEN (VRIJG.; BV)
Aangezocht voor een benoeming to'
vlootpredikant: S. A. van der Vee
te Hardinxveld-Giessendam.
GEREF GEMEENTEN
Bedankt voor Middelburg: Chr. vai
de Poel te Uerseke.
CHR GEREF KERKEN
Bedankt voor St. Janskloostër: J. I
Geels te Haarlem.
(ADVERTENTIE)
De meerderheid van de deelnemers
aan het beraad, die in de plenaire
vergadering spraken, bleken voor
mogelijkheid twee of drie. De Ne
derlanders Jone Bos (van het IC-
CO) en mevrouw Went waren voor
nummer twee. En ook de gerefor
meerde afgevaardigde Henk Koet
sier sprak zich voor die structuur
uit. Drs. Koetsier, die als laatste de
gelegenheid kreeg zijn ideeën uit
een te zetten kreeg bijval van men
sen uit de derde wereld met een
vergelijking van CCPD en Cicarws
met een sleepboot en een zeeschip.
De ontwikkelingscommissie moet
een actiegroep zijn, die wendbaar
is, net als het programma tot
bestrijding van het racisme, terwijl
de Cicarws een logge paketboot
mag blijven. Wordt echter de CCPD
in Cicarws opgenomen, dan wordt
het een reddingsboot, aldus drs.
Koetsier.
Omdat de gelegenheid op zaterdag
kwam te ontbreken om over de
structuur verder te praten, spraken
de deelnemers aan het beraad af
een commissie voor de assemblee
van volgend jaar in Nairobi een
voorstel te laten opstellen, dat zal
bestaan uit de elementen van optie
twee en drie: meer samenwerking
en opgaan van Cicarws en CCPD in
een afdeling.
Van een onzer redacteuren
FLORENCE Een van de grote
kenners van de Pinksterbeweging,
Walter Hollenweger, heeft in de
theologische faculteit van de Wal
denzen in Rome gezegd dat de Chi
leense pinkstermensen (tien pro
cent van de bevolking) geld hebben
aangenomen voor steun aan de
boycot die aanleiding was voor de
val van de regering-Allende. Dit
meldt het Italiaanse persbureau
Nuovi Tempi.
Een onderzoekteam van Nuovi
Tempi ontdekte naar aanleiding
van deze mededeling van Hollen
weger dat er een wereldwijd finan
cieel net is. waarin de Nederlander
Fred Ladenius in Rome de centrale
rol speelt. Ladenius komt uit de
beweging van Werenfried van
Straten 'Oostpriesterhulp', waarvan
vermoed wordt dat deze samen
werkt met de Amerikaanse centrale
inlichtingendienst CIA. Ladenius
vestigde in 1971 een pinkstergroep
in Rome, na te zijn herdoopt in
een protestantse pinkstergroep van
John McTernan, de leider van de
•Internationale Protestantse Kerk.
Ladenius en McTernan ontvangen
steun van de Volle Evangelie Za
kenlieden broederschap, .die in 1953
in de Verenigde Staten werd ge
sticht.
Oostpriesterhulp stelde in 1973 vier
en half miljoen dollar ter beschik
king van 'bedreigde kerken', waar
van twee en half miljoen naar La-
tijns-Amerika ging. Op de lijst van
de ontvangers van het geld prijkt
de naam van pater Vekenans, een
theoreticus van de Christen Demo
cratische Partij en tevens een sleu
telfiguur in de campagne tegen Al-
lende.
Kortgeleden heeft Ladenius volgens
Nuovi Tempi gezegd dat het totale
budget waarover hij kan beschik
ken 60 miljoen dollar bedraagt.
KAMPEN In ons bericht betref
fende de theologische hogeschool
van de gereformeerde kerken (vrij
gemaakt) gisteren sloop een zet
fout. Aan deze hogeschool studeren
thans elf studenten in de voorop
leiding, veertien voor het propae-
deutisch examen, 88 voor het kan
didaats en 25 voor het doctoraal
examen, totaal 138 studenten.
I
Door ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt zien
wij ons wederom genoodzaakt de rente op spaarvomen
met een beleggingskarakter te verlagen. Deze rente
verlaging heeft uitsluitend betrekking op bedragen die
worden gestort na 15 december 1974.
De rentevergoeding wordt als volgt:
Spaarrekening met vaste looptijd van 5 jaar 9V2%* (was 10%).
Spaarrekening met vaste looptijd van 4 Jaar 8V2%* (was 9%).
Spaarrekening met vaste looptijd van 3 jaar 7Va%* (was 8%).
Spaarrekening met vaste looptijd van 2 jaar 7%" (was 7'/2%).
Spaarbiljetten met vaste looptijd van 5 jaar
(was 10%).
Spaarbiljetten met vaste looptijd van 2 jaar 7% (was 7'/2%).
De rente voor Amro woninghypotheken was reeds
verlaagd tot 11 en daarom wordt de rente van het Amro
Eigen Huis Spaarplan met ingang van 16 december 1974:
91/2%(was10%). -
De rente op de overige spaarvormen blijft ongewijzigd;'
van 51A op 't bekende Amro Spaarboekje tot 71A op
het unieke Amro Spaar-Plus-Boekje.
Op reeds gestorte bedragen op lopende vaste looptijd
rekeningen wordt gedurende de looptijd géén rente
wijziging doorgevoerd.