De man die in het boek gemist wordt
Kaunda: Afrika kan niet
zonder geloof in God
1
u
Ds. Velema zegt nee tegen
oecumenische ontwikkeling
NIEUW
Remia dieet halvarine
met60-65%HLO.v.
Vandaag
Conferenties*
Trouw
K wartet
Lactose vrij
Voor zijnhartenhaar lijn.
Op 1 mei treedt
Dietzfelbinger af
Memisa bestaat
vijftig jaar
Meer eenheid
in Duitse kerk
Maria-Horebeke
niet langer
zelfstandig
Nieuw gesprek over
Spaans concordaat
DE GROTE
SCHEIDING
TROUW/KWARTET VRIJDAG 6 DECEMBER 1974
KERK/BINNENLAND T2,
door A. J. Klei
Gisteren heb ik mijn vader 'De domi
nee gaat voorbij' cadeau gegeven en
dit rbengt me in herinnering dat
Scheps-van-Kerknieuws nogal knorrig
over dit fotoboek van Ben van Kaam
en Anne van der Meiden heeft ge
schreven. Scheps was er vooral niet
over te spreken dat in een werk,
dat driekwart eeuw protestants leven
in ons land bestrijkt, met geen woord
en geen beeld gerept wordt van de ge
reformeerde professor dr. K. Dijk.
Nu wordt zo n boek niet in elkaar gezet
met de bedoeling compleet te zijn, maar ik
ben het eens met collega Scheps: een man
als professor Dijk wordt in 'De dominee
saat voorbij' gemist. Hij had er in moeten
staan, want hij was iemand waar de gere
formeerden van vóór de oorlog en voor
een deel ook van na de oorlog niet om
heen konden. Bovendien had professor
Dijk ook in het confessionele 'kamp' goede
relaties, die hij prees als 'kloeke mannen'.
Om 'De dominee gaat voorbij' een beetje
aan te vullen, wil ik vandaag graag kwijt
dat professor Dijk, die overigens heus geen
vernieuwer was, z'n tijd vooruit was in
zijn omgang met journalisten. Zo'n kwart
eeuw geleden waren hooggeleerde theolo
gen meestal nog echte kerkvorsten die op
synodale vergaderingen voor eenvoudige
ouderlingen een genadig handje en voor
de nog eenvoudiger mensen achter de
perstafel een neerbuigend knikje over
hadden. Maar professor Dijk hoorde tot de
weinigen, die met je werk meeleefden en
die je na een verward debat belangstellend
kwam vragen: wat doe je daar nu mee?
Ik denk vaaak terug aan de plezierige
manier waarop hij me tijdens een synode
zitting in 1955 van de verdiensten van de
Vervangingsformule op de hoogte bracht.
Over die fvrmule, die we in onze synode
verslagen als Vf aanduidden, werd veel
Prof. dr. K. Dyk
gepraat en ik meende te begrijpen dat het
ding uitgedacht was om wat klaarheid te
brengen in de verhoudingen tussen wel en
niet-vrijgemaakte gereformeerden. Serieus
als ik ben. meende ik dat je in de krant
niet in 't wilde weg over de Vf kon gaan
schrijven zonder uitgelegd te hebben wat
die Vf zo ongeveer voorstelde. Hoe zou je
dat beknopt kunnen doen zonder kerkelij
ke bokken te schieten en toch de lezers de
zaak duidelijk te maken?, vroeg ik aan
.professor Dijk. en die leverde me toen een
fraaie volzin die zo'n twintig jaar terug
meermalen in de kolommen van deze
krant met vrucht geparadeerd heeft.
Jaren achtereen heb ik professor Dijk
meegemaakt als voorzitter van de unie
'Een school met den bijbel' (nu: 'School
en evangelie'). Hij besteedde aan alles, dus
ook aan zijn openingsspeech, veel zorg.
Steevast bracht hij voor de perstafel een
paar doorslagen mee, we hoefden dus geen
aantekeningen te maken. Je luisterde ge
boeid, je had met een echte 'spreker' te
maken, maar als je later probeerde voor
de krant de toespraak samen te vatten,
viel dat niet mee: er stond eigenlijk wei
nig inHiermee is niet gezegd dat pro
fessor Dijk een kletskous was, integendeel,
maar on vele rustige jaren was er vaak
niets om je over op te winden en dan
moest een voorzitter gewoon de welge-
baande wegen gaan. Welnu, die ging pro
fessor Dijk voortreffelijk in zijn gepolijste
retoriek.
Het is een beetje verdrietig geweest dat
professor Dijk die in zijn glorietijd grote
scharen oudere en jongere gereformeerden
om zich heen verzamelde, in het laatst van
zijn leven zijn greep op de mensen verloor
toen niet aan alle vooroorlogse draden
verder geknoopt kon worden. Zo weet ik
dat hij geestdriftige ijveraars van Jeugd
en evangelie bezeerd heeft door ze streng
naar de kerkelijke jeugdvereniging te wij
zen. Het gebeurde overigens met de beste
bedoelingen en op goede toon.
Zelf heb ik ook wel met professor Dijk
gepraat en geschreven, over de wereldraad
met name, waar hij fel tegen was. Maar ik
ben er trots op dat hij boven zijn brieven
altijd zette: 'Waarde en gewaardeerde heer
Klei', Dat heeft na hem niemand ooit
gedaan
LOESAKA (Kathpress) 'Ontneem aan de Afrikaanse traditie op het gebied van kunst, gebrui
ken, taal en recht haar godsdienstige dimensie, en er blijft bitter weinig over van ons verleden. De
brokstukken, die nog overblijven, vormen een weinig belovende basis voor de toekomst'. Aldus pre
sident Kenneth Kaunda van Zambia in zijn boek, getiteld: Brief aan mijn kinderen'. President
Kaunda is protestant.
(ADVERTENTIE)
'Ik weet' zo schrijft hij 'dat
het bij de jongeren van Afrika
mode is godsdienst af te doen als
primitief bijgeloof. Van het ogen
blik af. dat zij geen gebruik meer
maken van de medicijnman, maar
naar een ziekenhuis gaan om van
ziekte en pijn af te komen, willen
zij niets meer met de godsdienst
van doen hebben. Of zij het chris
tendom als een Instrument van ko
lonialistische onderdrukking be
schouwen en zij zijn de mening
toegedaan, dat na de onafhanke
lijkheidsfeesten God het land heeft
verlaten met hetzelfde vliegtuig als
de gouverneur.'
Kaunda schrijft dat het werkelijk
Afrikaanse in wezen een religieus
verschijnsel is. 'Wat wij zijn. zijn
wij vanwege onze houding, die ge
kenmerkt wordt door geboorte en
dood. oogst en hongersnood, voor
ouders en ongeborenen.Voor mij
zo vervolgt Kaunda is God
meer een aanwezigheid dan een
filosofisch begrip. Ik ben mij ervan
bewust dat ik ook in de eenzaam
heid niet alleen ben. dat mijn roep
om hulp of troost of kracht ver
hoord wordt.Thans begrijpt u.
waarom ik zoveel waarde hecht aan
het gezinsgebed, aan het midden
voor en na tafel, aan een zo moge
lijk dagelijkse, gemeenschappelijke
bijbellezing. Wanneer God de be
langrijkste realiteit in het leven
der ouders Is, zijn zij verplicht hun
UIT
VAN LEZERS
De Rotterdammer
Nieuwe Haagse Courant
Nieuwe Leidse Courant
Dordts Dagblad
Uitgaven van
B.V. De Christelijke Pers
Directie:
Ing. O. Postma,
F. Diemer.
Hoofdredactie:
Tammlnga.
Hoofdkantoor B.V. De
Christelijke Pers: N.Z.
Voorburgwal 276 - 280,
A'dam. Postbus 859.
Telefoon 020 - 22 03 83.
Postgiro: 26 92 74. Bank:
Ned. Midd. Bank (rek.nr.
69 73 60 768). Gem.glro
X 500.
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publikatie wordt de naam van
de schrijver vermeld.
Humor
Onder het kopje 'Beuzelarij' geeft u
commentaar op het voornemen van
het PPR-bestuur om bij de VARA
protest aan te tekenen tegen de
wijze van verslaggeving. U koppelt
daarbij humorloosheid aan een
linkse politieke keuze. Als lid van
het vorig PPR-partijbestuur heb ik
in de afgelopen anderhalf jaar het
genoegen mogen smaken om con
gressen/partijen (voor zover al
openbaar) van haast alle politieke
partijen mee te maken. Als links al
moeite zou hebben met humor: de
loodzware bijeenkomsten van
rechts liggen nog immer als een
steen op mijn maag. U roept op tot
ordelijke congressen. Dit nemen wij
ons al sinds Dronten voor. Als het
werkelijk ooit eens gaat lukken,
verliezen wij veel leden, vrees ik.
Schiedam
Hans van de Wilk
Veevoer
De heer Lokhorst van de Gelderse
maatschappij van landbouw zegt
dat tweederde van de veevoer-
grondatof bestaat uit restanten van
.ie voedselverwerkende industrie.
De bestanddelen die hij dan noemt,
maken zelfs de leek duidelijk dat
hij ongeluk heeft. Zo is het immers
niet Juist dat alleen de bloem en
niet de hele tarwekorrel voor men
selijke consumptie bruikbaar is. En
waarom worden de in krachtvoer
veel verwerkte sojabonen niet ge
noemd: Een uitstekende eiwitbron
voor de mens. Het is te hopen dat
deskundigen de wensdroom van de
heer Lokhorst niet onweersproken
zullen laten.
St. Johannesga
yv. Thoomes
Unesco (4)
De verwijdering van Israël uit de
Unesco betekent een veroordeling
van de joodse cultuur. Deze veroor
deling vond ook in de jaren dertig
plaats toen de nazi's de joodse lite
ratuur verbrandden. We weten, dat
spoedig daarop de joodse mens zelf
aan de beurt was. Slechts een deel
van ons volk verklaarde zich toen
solidair mét het joodse volk in zijn
rampspoed. Bovendien namen toen
onze vooroorlogse regeringen een
weinig dappere houding aan. Nu
lijkt zich dat te herhalen. Daarom
sluit ik me dan ook gaarne aan bij
hen. die van onze huidige regering
een krachtiger houding verwachten.
Zwolle
W. J. v. d. Zwan
Onbevangen
Uw commentaar over de oprichting
van een stichting ter bevordering
van een onbevangen beoefening
van wetenschap en onderwijs, geeft
weer eens blijk van een soort bo-
jectiviteit, die de christelijke pers
zich per definitie niet kan permit
teren. Als onze rijksuniversiteiten,
in de geest van marxisme en anar
chisme. met name in de menswe
tenschappen onderzoek verrichten,
waarvan de uitkomsten politiek ai
lang van te voren vaststaan, dient
de christelijke pers verheugd te zijn
over georganiseerd verzet tegen de
ze rode vloed. In een regionaal
nieuwsblad verscheen een commen
taar op dezelfde zaak. Het wijst
onbevangen de verwording aan in
dusgenaamd wetenschappelijk soci
ologisch onderzoek. Trouw/Kwartet
hekelt liever de houding van een
hoogleraar die tot de Stichting toe
trad en zelf de wetenschap wil be
drijven op de grondslag van het
christelijk geloof.
Groningen
dr. T. J. Poppema
plaats de mens als hoogste werke
lijkheid geplaatst. Dat heeft weinig
te maken met hetgeen i k onder
humanisme versta. Een humanist is
voor mij een mens. die opkomt
voor de mens en zijn menselijke
waarden zonder hem echter met
goddelijke attributen te bekleden.'
Aldus president Kaunda van Zam
bia in zijn boek 'Brief aan mijn
kinderen.'
gelden beschikbaar stollen voor het
kankeronderzoek, en niet het Ne
derlandse volk. esnoods meer belas
ting. maar naar mijn mening kan
defensie, dat nergens toe dient, be
ter het geld weggeven voor de ver
dediging van het menselijk leven.
Amsterdam
Jos Jeansou
Israël-comité (3)
Met grote instemming staan wij
achter de oproep van het Israël-
co'mity om geregeld voor Israël te
bidden. Zowel In de gemeente als
persoonlijk zouden we dat graag
animeren, en dan óók voor de Ara
bieren! O, mocht God zich nog
maals laten verbidden, en mochten
beide volken hun wegen overden
ken èn de gevolgen daarvan, en
zich tot God wenden om verlossing.
Veenendaal
mevr. L. Kleefsman-Nijhuis
kinderen uit te leggen, waarom dat
zo is en welke betekenis dat alles
voor hen heeft gehad.'
'Voortbouwend op de macht en de
resultaten van de wetenschap heb
ben de humanisten van het westen
God opzij geschoven en op zijn
BAYREUTH (EPD) Hermann
Dietztelbinger. bisschop van de
evangelisch-lutherse kerk van Beie
ren. heeft aangekondigd op 1 mei
1975 te zullen aftreden. Hij is dan
precies twintig jaar bisschop ge
weest. Dietztelbinger, die dan 67
jaar is. was van 1967 tot 1973 te
vens praeses van het moderamen
van.de evangelische kerk in Duits
land.
Dietztelbinger staat bekend om zijn
piëtistische vroomheid, zijn sterk
pastorale inslag en zijn vermogen
om tegenstellingen te overbruggen.
In 1954. toen hij nog rector was
van de diaconesseninrichtingen te
Neuendettelsau, was hij de man. die
op de gedachte van het 'diakonaal
jaar' kwam, een appèl op jongeren
om één jaar van hun leven aan
diakonaal werk te geven.
ROTTERDAM Volgend jaar be
staat Memisa, de medische missie
actie vijftig jaar. Memisa is actief
op het gebied van uitzending van
artsen en ander medisch personeel.
Cursussen worden bekostigd. Missi
onarissen en andere vrijwilligers
worden tijdens hun verlof medisch
verzorgd. Verder is er een brillen-
actie. maar de belangrijkste taak
blijft de verzending van 'medisch
materiaal, variërend van pleisters
tot ziekenhuisapparatuur. Memisa
hoopt, dat haar gouden jubileum
vooral zal blijken uit een recordop
brengst bij de jaarlijkse collecte op
1 en 2 februari.
BERLIJN (EPD) Na meer dan
vier jaar discussie heeft de evange
lische kerk in Duitsland zich een
nieuwe kerkorde gegeven. Het vijf
de ontwerp werd door de synode
aanvaard met 103 stemmen voor,
bij vier onthoudingen.
In de nieuwe kerkorde blijft de
federatieve structuur van de EKD.
die samengesteld is uit twintig re
gionale kerken, bewaard. Maar de
eenheid krijgt zwaarder accent. De
kerkorde treedt in werking, zodra
alle lidkerken haar goedgekeurd
hebben.
Volgens de nieuwe kerkorde zal de
EKD niet langer alleen maar een
'kerkenbond' zijn, maar ook nog
geen 'bondskerk'. De EKD wordt
beschreven als een 'kerkengemeen-
schap' in de zin van de Leuenber-
ger concordia. de leerovereenkomst
van lutherse en calvinistische ker
ken in Europa, die voorziet in kan
sel- en avondmaalsgemeenschap.
Onder de Westduitse landskerken
zijn zowel lutherse, aid" calvinisti
sche en ook geuniëerde kerken.
De EKD krijgt beduidend meer ge
meenschappelijke taken toegewe
zen. Ook krijgt ze ruimer financiële
armslag door een regeling, waar
door de EKD een bepaald percenta
ge krijgt van de inkomsten van de
lidkerken.
Bezwaren kwamen in laatste in
stantie alleen nog van de lutherse
kerken van Beieren en Württem-
berg. Zij werden echter door com
promissen overwonnen, zodat men
aanneemt, dat ook deze kerken de
kerkorde zullen ratificeren.
Van een onzer verslaggevers
BRUSSEL De oude geuzen-
enclave in Vlaarderen Sint-
Maria-Horebeke gaat verdwij
nen als zelfstandige gemeen
te.
In het kader van een ge
meentelijke herindeling van
België heeft minister Michel
deze week de plannen bekend
gemaakt voor de provincies
Luik en Oost-Vlaanderen. Het
is de bedoeling, dat in totaal
drie kwart van de meer dan
2500 gemeenten in België
worden opgeheven. Sint-Ma-
ria-Horebeke zal met nog drie
mini-gemeenten gevoegd
worden bij het naburige
Munkzwalm.
Sint-Maria-Horebeke. dat ten
zuiden van Gent ligt, is de
enige plattelandsplaats in
België, waar het protestantis
me zich sinds de zestiende
eeuw onafgebroken heeft we
ten te handhaven, al vormt
het ook daar een minderheid.
De plaats telt vijftienhonderd
inwoners.
(ADVERTENTIE)
7
Bolls nieuwste
De verloren eer
van
Katharina Blum,
of: Hoe geweld kan ontstaan
en waartoe het kan leiden, sluit
in schrijftrant en thema geheel
aan bij zijn laatste, veel gelezen
roman Groepsfoto met dame.
Weer is een vrouw de centrale
figuur in de gebeurtenissen:
Katharina Blum, jong en mooi,
wordt op een carnavalsfeestje
verliefd op een door de politie
gezochte radicale wetsover
treder.
Gevolg: zij wordt het middel
punt van sensatie en politieke
hetze, veroorzaakt door een
groot boulevardblad. Eigenlijk
is niet Katharina Blum de
hoofdpersoon, - maar - zoals
Böll duidelijk laat blijken -
Axel Springers Bildzeitung en
zijn hetze tegen de Baader-
Meinhof-groep. 192 bladzijden,
voor 16,90 bij elke boek-
hudd. ELS
EISEVIERS LITERAIRE SERIE
Geven voor Leven (4) Monteur
Heerlijk, die 60 a 70 miljoen gulden
opgebracht voor dit doel. Jammer,
dat de man die ons volk en ook
alle mensen in het buitenland na
mens de NCRV bedankte voor hun
tijd en gaven, vergat om ook zijn
dank uit te spreken tegenover Hem.
die gever is van alle leven en
eigenaar van alle miljoenen.
De Lier
J. van Dijk Tz.
Geven voor Leven (5)
Natuurlijk vind ook in het gruwe
lijk dat jonge kinderen aan kanker
moeten sterven. Iedere poging om
dit te voorkomen heeft mijn steun.
Maar nu we zo eensgezind zijn over
de afschuwelijks gevolgen, de kan
ker. wordt het niet eens tijd om
met z'n allen de artsen, consu
mentenbond e.a. actie te voeren
tegen een van de oorzaken, de ver
giftiging van voeding, lucht en wa
ter? Wordt het geen tijd dat de
overheid verplicht stelt dat op het
etiket staat welke stoffen zijn ver
werkt? Beter zou zijn alle kanker
verwekkende stoffen te verbieden.
Een tweede verschrikkelijke zaak is
de verwaarlozing door de overheid
van de volksgezondheid! Zij moeten
Naar aanleiding van uw bericht
over het overlijden van een nog
vrij jonge vrouw door een techni
sche fout in de narcose-apparatuur,
vraag ik me af hoe zo'n vergissing
mogelijk is aan toch niet al te
ingewikkelde apparatuur. De onder
houdsmonteur. zo staat in de krant,
heeft Immers toegegeven de dag
tevoren bij vergissing de aanslui
tingen van de gashouders te heb
ben verwisseld.
Hoe is het mogelijk dat om een
dergelijke fatale vergissing te voor
komen geen voorzieningen zijn ge
troffen? Het is namelijk zeer een
voudig op te lossen. Ik vraag me
verder af of hier geen sprake is van
grove nalatigheid, gepleegd door de
narcotiseur. Het lijkt mij dat hij
een zo grote dosis verantwoorde
lijkheidsgevoel moet bezitten, niet
eerder aan de narcose te beginnen
dan na zich ervan te hebben verze
kerd dat zijn te gebruiken appara
tuur goed is aangesloten en functi
oneert. De angst zou je om het hart
slaan naar het ziekenhuis te moe
ten voor het ondergaan van een
operatie.
Noordwijk
W. P. Versteeg
Van een onzer redacteuren
AMSTERDAM De Apeldoomse christelijk-gereformeerde predikant J. H. Velema zegt 'krachtig ja
tegen Gods toekomst en neen tegen de huidige oecumenische ontwikkeling die gericht is op het
hiemumaals'. Hij verklaart dit aan het slot van zijn 70 pagina's tellend geschrift 'Profeet, sta öp!\
dat zojuist bij de ICCC (tegenhanger en tegenstander van de wereldraad van kerken) uitgekomen
is.
baar voor de oprichting van de EO.
de verschijning van Koers en het
Reformatorisch Dagblad.
Tot zover een enkele uitspraak uit
dit boekje, wellicht voldoende als
'signaal' voor de belangstellende le
zer. 'Profeet, sta op!"(dat geïllus
treerd is) kost tot 1 januari vier
gulden en daarna vijf. Bestellen
door te storten op girorekening
52.49.90 t.n.v. alg. secre. ICCC, Fe-
deriksplein 24, Amsterdam.
Ds Velema. voorzitter van de stich
ting Nederland-ICCC, wijst een
paar signalen van de oecumenische
ontwikkeling aan. Om te beginnen
het boek van prof. dx. H. Berkhof,
'Christelijk geloof'. Ds. Velema:
'Berkhofs dogmatiek is een oecu
menische gebeurtenis. De betekenis
daarvan zal in de komende jaren
blijken. Het zal duidelijk worden
dat de Jezus-voorstelling die Berk
hof geeft, velen zal aanspreken en
inspireren. Het humanisme viert
hier zijn triomfen, juist omdat het
zo aantrekkelijk wordt voorgesteld'.
Over een tweede signaal zegt ds
Velema: 'De charismatische bewe
ging is een signaal van de groeien
de oecumene, die niet vraagt naar
de waarheid en daar ok allerminst
op gebaseerd is. maar die gevormd
wordt op basis van menselijk ge
voel, scheidslijnen verdoezelend en
zelf eenheid forcerend'. Derde sig
naal is voor ds. Velema het jonge-
renconcilie in Taizé, waar hij dit
waarneemt: 'leg de basis nie+ in de
waarheid, maar in het gemeen
schappelijk doen'.
Schrijvend over 'tegenstuur' dat ge
geven wordt (o.m. verklaring van
Frankfurt en 'Lausanne') wijst hij
ook op de rol van de IVVV hierin.
Voor ons land is ds. Velema dank-
MADRID (KNA) Mgr. A. Casa-
roli. de minister van buitenlandse
zaken van het Vatikaan, is gisteren
in Madrid een nieuwe gespreksron
de begonnen over het concordaat.
Reeds zes jaar wordt ovér de her
ziening van het concordaat uit 1953
onderhandeld. Vooral het laatste
jaar zijn de kontakten zeer inten
sief geweest. De kerk is bereid een
aantal voornamelijk financiële
voorrechten op te geven, als de
staat afziet van het laatste woord
bij bisschopsbenoemingen.
WAT SIXT DE VROUWEN GAF
Twee dagen voor Sinterklaas werd
het bekend, vanaf één januari aan
staande heeft iedere vrouw bij ge
lijke arbeid recht op gelijk loon. Ze
kan ervoor naar de kantonrechter
lopen. Een mooi begin voor het
jaar van de vrouw, als je mij
vraagt. Wij mannen hebben toch
nog vaak een beetje de neiging om,
zij het traag, wat in de richting
van de vrouw af te schuiven, zo in
de geest van: toe dan maar, maar
dan niet langer zeuren. Dit wordt
een recht en dat is goed. Bepaalde
partijen schijnen bij de diskussie
erop gewezen te hebben dat de
plaats van de vrouw in de eerste
plaats in het gezin is. Misschien
geef ik het niet precies weer, maar
zoiets is het wel. Ik geloof niet dat
daarover getwist moet worden. Nie-I
mand zal kunnen ontkennen dat
vrouwen verschrikkelijk lang alsj
een soort tweede soort mensen be
schouwd zijn. Daar komt een einde
aan en dat is bijzonder goed. Maar
misschien willen die partijen erop
wijzen dat de vrouw in het gezin
nu vooral niet de indruk moet krij
gen dat zij minder gaat meetellen
dan de werkende vrouw. Het omge
keerde Is vaak het geval geweest.
Hoe konden sommige gehuwde
vrouwen niet vanuit de hoogte op
ongehuwde, en dan vaak werkende
vrouwen neerzien. Ondragelijke,
domme toestanden. Maar het zal
goed zijn om nu ook niet in het
andere uiterste te vallen. Het moet
mogelijk zijn, en dat is het ook, dat
de gehuwde vrouw zich in geen
enkel opzicht achteruitgesteld voelt
en. ook niet vanwege allerlei zaken
die met haar mens-zijn weinig te
maken hebben op een ongewenst
voetstuk wordt gezet. We moeten er
samen maar goed over nadenken
en discussiëren hoe dat allemaal
moet. Want we moeten natuurlijk
ook weer niet in 2075 een jaar van
de man krijgen.
NED. HERVORMDE KERK
Beroepen te Gouderak: M. B. v. d.
Akker te Stellendam.
Intrede op 8 december te Arnhem:
H. B. Meyboom uit Voorburg te
Delft: C. J. v. d. Plas uit Linscho-
ten.
GEREF. KERKEN
Intrede te Waalwijk-Heusden: H.
W. B. Ottevanger uit Gorredijk; te
Fijnaart: kand. A. G. E. Klap uit
Kampen voorheen Hilversum.
GEREF. KERKEN VRIJG.
Afscheid van Helpman: dr. W. G.
de Vries ber. te Haren.
CHR. GEREF. KERKEN
Beroepen te Ridderkerk: B. van
Smeden te Amersfoort: te Eindho
ven: H. Last te Mussel.
GEREF. GEMEENTEN
Beroepen te Wolf aartsdijk: A. F.
Honkoop te Moerkapelle: te Oude-
mirdum: R. Boogaard te Leiden.
Bedankt voor Zwijndrecht: J. Ka
rens te Opheusden.
GEREF. GEMEENTEN IN NED
Beroepen te Dordrecht: F'Mallan te
Vlaardlngen.
VRIJE EV. GEMEENTE
Intrede te Oldebroek: H. Postma
uit Hilversum.
NED. HERVORMDE KERK •--
Beroepen te Kootwijkerbroek: J.
den Besten te Huizen ,(NH)
Bedankt: voor Nieuwléusen: A. Lam
te Huizum: voor Hardinxveld: L
van Nieuwpoort te Nunspeet: voor
Tange-Alteveer: W. G. Gerritsen te
Nes.
GEREF. KERKEN'
Beroepen te Herwijnen: J. A.
Kwast te Haulerwijk: te Nieuw-
Lekkerland J. L. 't Hart te Hasselt.
te Oost-Vlieland: H. Buitink te
Amsterdam.
CHR. GEREF. KERKEN
Bedankt voor Zeist: P. Beekhuis te'
Noordeloos.
De Drieburg te Driebergen (tel.
03439-3193):
13-15 december: Leiding geven in
groep en vergadering, een trai
ningsweekend voor mensen, die in
hun vrije tijd betrokken zijn bij
het leiden van groepen:
27-31 december: Kreatieve vijf
daagse voor ieder, die aan het eind
van het jaar nog een dosis wensen,
kreativiteit of humor heeft.
De Olde Vechte te Ommen (tel.
05291-1963): zaterdagmiddag 14 de
cember drie uur tot zondagavond 15
december half acht een weekend
voor kader binnen het christelijk
jeugd- en jongerenwerk. Centrale
vraag: hoe kan de evangelische
boodschap functioneren in het
jeugdwerk?
(ADVERTENTIE)
Lange tijd uitverkocht
nu weer verkrijgbaar
C. S. LEWIS
5de druk
paperback 10,-
een uitgave van
Ten Have
in de boekhandel.