Opmerking Pronk niet door iedereen in dank afgenomen 1 'In de ruimte' op toernee 5 december Crisis oudkatholiek jongerenwerk Vandaag Beraad wereldraad van kerken Trouw Kwartet Liberiaanse president preekt in Roemenië Na schorsing bij christ. onderwijs beroep op minister afwijkingen /Ilsill±\ll Nieuwe boeken Personeel van gevangenis wil taken scheiden Vrachtauto krijgt klapband: 2 doden TROUW/KWARTET DONDERDAG 5 DECEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2..K2 door Aldert Schipper MONTREUX De opmerking van minister Pronk in het wereldraad-beraad over gerechtigheid en dienst in Montreux, dat de rijke donor-landen zich weer moeten gaan bemoeien met de manier waarop de ontwikkelingslanden het ontvangen geld besteden, heeft gevolgen gehad. Nog tijdens Pronks aanwezigheid reageerde de Indonesische voorzitter van de raad van kerken,, generaal T. B. Simatupang met een vraag of dit het begin was van een nieuw neo-kolonialisme. Ook tijdens de groepsdiscussies, maandag en dinsdag, blijkt Pronks opmerking raak te zijn geweest. De Zweedse ambassadeur Olie Dahlen zei ln het verslag van zijn discus siegroep. dat in zijn groep gewaar schuwd was tegen een vereenzelvi ging met politieke ideologieën, bij het verstrekken van hulp. 'We heb ben geen slagzinnen nodig, maar we moeten de ontvangers van de hulp zelf laten beslissen over het soort systeem waarin zij wensen te leven', aldus de Zweed. In een an dere gespreksgroep werd opgemerkt, dat Interventie in de binnenlandse aangelegenheden van arme landen onvermijdelijk is. Nog weer een an dere groep stelde echter de vraag in welke richting de interventie moet worden uitgeoefend. Reikt het christendom hiervoor normen en waarden aan? In elk geval behoort de kerk in vele landen tot de rijke en overheersende bevolkingsgroep. Het zal dus noodzakelijk zijn dat de kerk inwendig hervormd wordt. Zij moet zich eerst maar eens richten op het veranderen van hetgeen ge noemd werd 'het kwantitatieve groei-syndroom'. waarmee bedoeld werd het idee dat we alleen geluk kig .zijn als we steeds meer goede ren hebben om te gebruiken en te verbruiken. 'Overconsumptie is net zo ontmenselijkend als ondercon sumptie', werd gezegd. Levensstijl In de discussiegroepen is nogal in het algemeen gesproken over vra- gen van ontwikkeling en hulp. Al- TheOiOgCn gemeen werd bevonden, dat er een relatie bestaat tussen onze persoon lijke levensstijl en de wereldsitua tie. Maar die persoonlijke levens stijl moet niet beperkt blijven tot het privé-terrein, er moet een ver band komen met politieke actie. Hoe die levensstijl er dan uit moet zien? Een Amerikaanse deelneem ster aan het beraad omschreef deze als: elegant maar niet overdadig. Onder de deelnemers aan het be raad bestaat enige onrust over het doel van de bijeenkomst. Velen zijn naar Montreux gekomen om aanbe velingen te doen voor een nieuw opzet van de afdeling gerechtigheid en dienst van de wereldzaad. Tus sen de verschillende onder-afdelin gen is geen eenstemmigheid over deze vernieuwing. De leiding van het beraad geeft de deelnemers nu mondjesmaat gelegenheid er over te spreken. Generaal Simatupang. die voorzit ter is van de commissie van de kerken inzake ontwikkeling, gaf onmiddellijk steun aan het voorstel van de voorzitter van het beraad, de Amerikaan Randolph Nugent, dat het beter is eerst naar de we reldsituatie te kijken, vervolgens te UIT VAN LEZERS Medelijden De aanval van de Springer pers op de Berlijnse evangelische bisschop Scharf staat niet alleen. Vele bla den. die niet behoren tot deze pers groep. deden dit. Vier jaar werkte ik als bouwvakarbeider in de stad Frankfort. Ik heb de terreur van de Baader Meinhof-groep meegemaakt. Zes doden en vele gewonden spre ken hun eigen taal. Deze misdadi gers hadden geen enkel pardon met hun slachtoffers. Hun leninlstisch- marxistlsch geloof liet het niet toe. Misdadig plaatsten zij brandbom men in het Kaufhaus op een uur dat het vol mensen was. De angst en terreur in Frankfort waren groot. Moeten ze nu met medelij den behandeld worden? Santpoort Bertus de Jong Atheïsme Het lid zijn van een algemene bond van onderwijzers zie ik niet als een criterium om een onderwijzer te ontslaan. Wel wanneer deze onder wijzer de dusgenaamde ervaringsfi losofie van het atheïsme zijn leer lingen 'aanpraat'. Want dan" komt hij niet alleen in strijd met het christelijk onderwijs, maar ook met o.a. de Kantiaanse wijsbegeerte. Wij hebben in ons land dr J. L. Snethlage en dr. A. J. Rasker die gepromoveerd zijn op het probleem van Kantiaanse filosofie en religie. Zo'n dissertatie behoort de onder wijzer Los minstens te hebben ge lezen. Amsterdam F. G. de Groot Israël-comité Fijne reacties van het Israël-comité en van de handtekenlngen-aktie van bekende Nederlanders. Ieder een moet weten dat God heeft ge zegd: Door Izaak zal men van uw nageslacht spreken, dit zijn de twaalf zonen van Jacob en hun nakomelingen. Ook de Arabische christenen moeten dit leren accep teren. zij -zijn Ismaëls zonen. De bijbel vertelt ook over hun rechten, maar niet ln Palestina. Beloften voor Ismaëls zonen staan ln Gene sis 17 vers 18. 20: Jesaja 19 vers 20. 21: Jesaja 19 vers 17, 22. Rotterdam mevr. J. G. Labots-Klaver Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. Unesco (3) Terecht keert de heer Van Hasselt te Ommen (29-11) zich tegen het uitstoten van Israël uit de Unesco. Hij moet echter niet Unesco en Unicef over één kam scheren. Unes- so is het wetenschappelijk en op voedkundig orgaan: Unicef het kinderfonds van de VN. dat prach tig werk doet voor vluchtelingen kinderen. Het zou toch wel heel erg zijn als men zijn bijdrage introk en dit kinderfonds benadeeld zou wor den doordat men het maar klakke loos verwart met een ander VN- orgaan. dat een verkeerde politieke beslissing nam. Amsterdam mevr. E. Noordmans-de Vink. De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie. J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, Adam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. Schande? In Trouw/Kwartet van 23 november wordt prof. dr. F. L. Meyler aange haald. die er schande van spreekt dat een verzekeringsmaatschappij in de ziektepolis van een 36-jarige man met een aangeboren hartaf wijking. een bepaling opnam waarbij behandeling wegens hart- aandoenlng werd uitgesloten. Wat is daar voor schandelijks aan? Een polis Is een contract tussen twee partijen op vrijwillige basis. De professor zou kennelijk de verzeke raars willén verplichten, alle men sen voor de nu gangbare premie te verzekeren, ook hen die een extra grote kans hebben, ziek te worden (of die het in feite reeds zijn). Hij zal er wel niet aan gedacht hebben dat alle premies, ook de zijne, dan wel zeer drastisch verhoogd zouden moeten wórden. Overigens hebben de maatschappij en samen, voor gevallen als deze. naar een oplossing gezocht en die gevonden. Bij de N.O.Z. zou deze man zeer waarschijnlijk terecht ge kund hebben, zij het tegen een forse premie. De professor heeft zich nu wijs laten maken dat de man dat niet geweten heeft, en dat de maat schappij en de verzekeringsagent het hem niet verteld hebben. Dat klinkt nogal onwaarschijnlijk. Dat er geen volledige sociale zeker heid in ons land is. moet mijns inziens wel allerlaatst aan de ver zekeringsmaatschappijen worden verweten. Beilen G. Kuik Israël-comité (2) Arafat met gejuich in de VN ont vangen; Israël in een ander VN- orgaan buitengesloten. Slechts 86 bekende Nederlanders hebben hun stem daartegen laten horen. Je zou verwacht hebben dat ook de kerken massaal protesteerden tegen dit grove onrecht. Of laten ze dat voor het gemak maar over aan organisa ties als Amnesty International. Landsmeer K. Plemp Vasten (3) Minister Pronk luisteren naar wat de theologen te zeggen hebben en vervolgens over te gaan tot de op tafel liggende praktische voorstellen. Een van de theologen, die spraken was de Argentijn prof. dr. Jose Miguez-Bonino. In een toespraak over het wezen van de kerk zei hij dat de armen essentieel - zijn voor de kerk. De strijd voor gerechtig heid in de wereld is een gevecht, dat de armen moeten leveren. Daarom zijn zij onmisbaar voor de kerk. De kerk zoals die zich aan ons voordoet, is echter niet golidair met de armen, aldus de Argentijnse methodistische theoloog. Wat de kerk nu doet is proberen nog iets voor de armen te doen. Daarmee is zij niet klaar, zo zei Miguez-Bonino. 'Christus kan nooit de bedoeling gehad hebben, dat een groep dieven tien prodent van hun buit zouden bestemmen om de bestolenen te vreden te stellen', zei hij. In de discussie die volgde op het verhaal van Miguez-Bonino protes teerde de Indiase syrisch-orthodoxe pater Paul Verghese tegen de in druk. die de Argentijn wekte, dat de gerechtigheid geheel binnen de grenzen van deze wereld zou moeten plaats vinden. Hij vroeg aandacht voor de transcendente kant van het christelijk geloof, waardoor wij ge rust mogen zijn, ook al falen onze handen in het tot stand brengen van aardse gerechtigheid. Vrouw en synode (2) Ik las met verbazing het verslag van de rede van mevrouw D. Sta- vinga-v.d. Waals, predikante te Engwierum, over discriminatie van de vrouw in onze hervormde kerk. Ik beweer dat ieder kerklid, hetzij man of vrouw, dezelfde rechten heeft. In sommige Haagse kerk- diènsten zie ik thans zelfs alléén vrouwen, die dienst doen als diaken of ouderling. Dus heus geen discri minatie. Ook behoeft de taak van de gehuwde vrouw heus niet uit sluitend in het gezin te zijn, maar het gezin gaat wel bij elke rechtge aarde moeder boven alle andere levenstaken. Dankbaar ben ik nu nog op mijn zeer hoge leeftijd dat ik van de Heere God een moeder heb gekregen, bij wie het gezin boven al het andere ging, en die zijn er thans gelukkig ook nog zéér velen. Elke jonge vrouw kan en mag toch zeker zelf beslissen of zij wel of niet wenst te huwen. Den Haag D. Knoeater Vrouw in synode (slot) Toen ik indertijd mijn verontwaar diging uitsprak over de formule van samenstelling van de delegatie naar de assemblee van de wereldraad van kerken ('een theoloog, een leek. een funktionaris... en een vrouw') alsof je als vrouw geen theoloog, leek of funktionaris kan zijn) werd mij na afloop ern stig verzekerd dat het merendeel der synodeleden geen idee had waar ik me druk over maakte. Het heeft wel degelijk zin om zulke krankzinnige formules te verande ren. Zo zijn er nog meer punten, geen 'belangrijke onderwerpen' misschien, maar kleine speldeprik- fen, die zo vaak voorkomen, niet uit bewuste driscriminatie, maar uit pure onachtzaamheid, dat je wel een laagje eelt om Je ziel moet hebben om rustig door te blijven gaan. Zeevang Lydeke Vroom-de Geus Vasten ligt niet op het terrein der kerken. De kerk' is geen inrichting des heils, maar een vergadering van gelovigen. De bijbel. Gods woord, is de ware kerk. Wij hebben ons rondom Gods woord geschaard, ons aan Gods woord verbonden. Wij dienen alle dagen matiging te betrachten. Rotterdam P. C. van Wijk BOEKAREST (EBPS) Tij dens een officieel bezoek aan Roemenië heeft de president van de Westafrikaanse repu bliek Liberia, William Tolbert, des zondags gepreekt in de kleine baptistenkerk van Constanta aan de Zwarte Zee. President Tolbert is een zeer actief baptist. Hij is president geweest van de baptistenwe- reldalliantie. Ook in Liberia preekt hij zoveel mogelijk. Hij had speciale regelingen ge troffen, waardoor hij tijdens zijn bezoek aan Roemenië zou kunnen preken. Om tien uur zondagmorgen kwam hij met dertien Liberi- anen onder wie drie paptis- tendiakenen in drie auto's aan bij het kerkgebouw. Ook vertegenwoordigers van de Roemeense regering waren meegekomen. Tolbert werd verwelkomd door ds. Xicolai Covaci, voorzitter van de Roemeense Unie van baptis tengemeenten. Hij preekte, zoals hij dat in Liberia ook altijd doet. een boodschap van verlossing en genade door Jezus Christus, de Zalig maker en Heer. Inmiddels heeft de Roemeen se regering toestemming ge geven tot de invoer van 2590 bijbels ten behoeve van de baptisten. Van de Veenendaalse lerares godsdienst en geschiedenis Riet Tigchelaar (schrijfster van de vier deeltjes 'Het hoogste Woord', het Nieuwe Testament naverteld voor kinderen) verscheen bij Boekencentrum in Den Haag een bijbels dag boek voor jongeren: 'Van, dag tot vandaag'. Omdat het van daag Sinterklaas is, drukken we hieronder af wat dit dagboek voor de vijfde december schrijft. Tussen haakjes: wie alle Sinterklaascadeautjes al in huis heeft, móet 'Van dag tot vandaag' dan maar in zijn achterhoofd houden als kerst- geschenkt. Het boek kost zestien gulden. Je hebt je denk ik suf gedacht om voor iedereen een goede surprise te maken. En echt leuke verzinnen valt niet mee, dat heb je wel gemerkt. Voor vader was je zo klaar. Hij heeft altijd wat moeite met uit bed komen. Van een doosje een wekker maken, daarin een cadeautje en een gedichtje als: Met deze wekker voor je toet, gaat het wakker worden goed. Voor moeder. die de aardappelen laatst heeft laten aanbranden, neeem je een aardappel. Jo holt hem uit, stopt de oorknopjes die je kocht erin, plakt de twee helften op elkaar en klaar is kees. Nu nog een gedicht: Met deze knoppen aan je oren, kun je het aanbranden haast horen. Voor je zusje, die graag haakt, een kluwentje wol. En het gedicht: Rol de draad er maar langzaam af. Van wat je vindt, sta je vast paf. Zo ga je voor de hele familie te werk. Je bedenkt een surprise, waarmee je ze een beetje plaagt. Je plaagt, maar niet zo dat het verdriet doet. Je spot. maar nooit zo, dat het pijn doet. Want dat is niet leuk, dat zou een beetje gemeen zijn. In de bijbel staat het zo: Is er onder u een vader die zijn kind een steen zal geven als het om brood vraagt? Of een slang als het om vis vraagt? Ondanks uw slechtheid weet u aan uw kinderen dus goede dingen te geven. Hoeveel meer zal dan uw Vader in de hemel goede dingen geven aan wie Hem erom vragen. Mattheüs 7 vers 9,10 en 11. Van een onzer verslaggeevrs ARNHEM De stichting oud-katholiek jeugdwerk in Nederland' heeft besloten met ingang van 1 januari geen jeugdwerk meer te bedrijven. Volgens het stichtingsbestuur is voor het jeugdwerk, zoals het dat voor ogen staat, in de oud-katho lieke kerk niet het juiste klimaat aanwezig. De kerk zou duidelijk te kennen hebben gegeven, geen be lang te hechten aan evangelisch- maatschappelijk relevant handelen ten dienste van de jeugd. Het stichtingsbestuur beroept zich op zijn beleidsnota van 1970, die toen door de synode 'met applaus werd aanvaard'. Uitgangspunt van deze nota was, dat wie jongeren behulpzaam wil zijn bij het Juiste verstaan van het evangelie, de niet- evangelische constructie van de Van een onzer verslaggevers EMMEN Jenny Manschot, verder gaande met haar strijd tegen wat zij als een onrechtmatige schorsing atj:h maatsfchappij voortdurend aan de kaak zal moeten 'stellen. Het bestuur meent echter, dat fun damentele op evangelische uit gangspunten gebaseerde kritiek ais gevaarlijk voor de huidige kerk structuur wordt ervaren. In de kerk zou meer belangstelling bestaan voor het individuele heil in het hiernamaals dan voor een konse- kwentvolle deelname aan verande ringsprocessen. Het wijst verder op wanbegrip, achterdocht, gebrek aan medewerking en belangstelling en starheid van denken bij beleidsin- stanties. kerkbesturen en veel pas toors. De druppel, die de emmer deed overlopen, was het min of meer door het episcopaat afge dwongen aftreden van Kees Kerntin als jeugdwerkconsulent. Het bestuur beraadt zich nog in hoeverre de kritische functie, die de stichting de laatste jaren ten op zichte der oud-katholieke kerk heeft vervuld, zal worden voortgezet. Wel heeft het de subsidie-aanvraag voor 1975 bij het ministerie van CRM al ingetrokken. aan de christelijke MAVO-school te pollo nroofotmurt Schoonebeek heeft ervaren, heeft 1 «U» Wdol »LIIU W l> Schoonebeek heeft ervaren, heeft de bemiddeling ingeroepen van mi- nister Van Kemenade. Volgens haar lP7111P|Pri VOOr brief aan de minister voert het ,UU1 christelijk onderwijs in Nederland 'een absoluut bewind in een demo cratisch land'. Dit onderwijs be paalt 'zijn eigen wetten en heeft een eigen vooringenomen recht spraak'. Mej. Manschot werd geschorst we gens haar activiteiten op school, als lid van de Jezusbeweging. Eerder schreef zij al een brief aan ""de Koningin. Het kabinet van de Ko ningin verwees haar naar de minis ter. De commissie -van beroep wei gerde haar zaak in behandeling ,te nemen. Onlangs deed mej. Man schot een beroep op een wethouder van Emmen. haar aan een baantje bij het openbaar onderwijs te hel pen. Zij vreest na de affaire Schoonebeek geen kans meer te hebben bij het christelijk onder wijs. ROME (AFP) In een toespraak op hun wereldconferentie heeft paus Paulus de Jezuïeten zeker twintig keer herinnerd aan de eerbied, die zij moeten betonen voor hun grond regels van trouw en gehoorzaam heid aan kerk en paus. Hij waar schuwde voor 'gevaarlijke afwijkin gen' en spoorde de jezuïeten aan hun 'aggiornamento' (vernieuwing) voort te zetten, maar dan op een evenwichtige en gezonde wijze en zonder het beeld te wijzigen, dat door Ignatius, de stichter van de orde is bepaald. De waarschuwing van de paus wordt beschouwd als een duidelijk antwoord op de gelui den van bepaalde jezuïeten om het hirarchisch systeepa van de orde te versoepelen. Wiersinga (5) Serieus ingaan op nieuwe theologi sche ontwikkelingen lijkt er nog steeds niet bij te zijn. Men volstaat met de constatering 'in strijd met de belijdenis' en doet vervolgens een oproep tot bekering: daar komt het in feite op neer. Paternalis tisch. gemakzuchtig en ondoelmatig! Rotterdam J. v.d. Berge Vasten (2) Het wordt tijd dat het dorp Lunte- ren de naam van Leuteren krijgt. Andijk Van een onzer redacteuren AMSTERDAM Zondagavond 8 december be gint om kwart voor acht in Krasnapolsky te Amsterdam de eerste van een serie van dertien avonden, die in het hele land gehouden wor den door en voor 'In de ruimte' te Soest. 'In de ruimte' is een vormings- en opleidings instituut voor jeugdwerk. Op gezag van oprich ter en directeur Herman ter Welle mogen we de 'ligging' van 'In de ruimte' als volgt om schrijven: wat fundamentalistisch en in de charismatische hoek. Herman ter Welle begon vijftien jaar geleden in Soest 'zomaar' met evangeliserend jeugdwerk en tegenwoordig is het zo dat de kinderkampen van In de ruimte' elke zomer veertienhonderd meisjes en jongens herbergen en dat het maandblad voor kinderen 'De Goede Herder' in een oplage van twintig duizend de deur uit gaat. Van het één komt het ander en 'In de ruimte' begint nu met een zorgvuldig uitgekiend en levendig opgezet leerplan voor godsdienston derwijs ten gerieve van leiders van zondags scholen en Jeugdclubs. Voor wie op de hoogte wil blijven van wat er verder in Soest gaande en komende is, verschijnt de Ruimte-koerier. Een en ander rolt van de eigen persen van 'In de ruimte', dat ook te boek staat als erkende uitgever en boekhandel. Op de hierbij afge drukte illustraties uit het aanstaande kerst nummer van 'De Goede Herder' kan duidelijk worden dat 'in de ruimte' veel aandacht be steedt aan de uiterlijke vorm van zijn perio dieken en overige uitgaven. Van die laatste noemen we een paar grammo foonplaten. volgezongen en volgespeeld door eigen jongere en oudere zangers en speellieden zal men ook kunnen beluisteren op de reeks bijeenkomsten, die geen evangelisatie- maar presentatie-avonden zijn: 'In de ruimte' wil laten zien en horen wat het wil en waarom. Jac Bakker LEVEN VOOR GEVEN De man die deze dag ongetwijfeld in ons land 't meest zal genoemd worden, door groot en klein, rijk en arm enz., mag dan niet de man zijn van geven voor leven, hij is wel het symbool van geven voor leven. Die man is al enige tijd bezig om te leven en hij blijft maar geven. Ik hoorde mijn grootmoeder al over hem spreken en nooit gewaagt ie mand van zijn naderend einde. Ook deze dag zal hij de dagen van zijn eigen leven weer verlengen, al ge vende. Ik houdt nu maar over hem op want hij is toch alleen maar 'gesteld op liedjes waarvoor ik deze ruimte moeilijk in beslag kan ne men. Maar wel gaf hij me in om dat eens om te keren. Je kunt geven voor leven en dat blijken we dus een'beetje te doen. maar leven voor geven, leven om te geven? Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat dat precies de bedoeling van het evangelie is, dat we zullen leven om te geven. Het is zaliger te geven dan te ontvangen, is een woord van Jezus waarvan de evangelisten niet maar Paulus wél wist. Nu is het met dat woord zo dat je eerst ontvangen moet hebben voordat Je kunt geven. En dat is precies vers één van het evangelie, dat wij wat ontvangen. Nou ja, wat? Zeg maar gerust alles, alles wat het leven de moeite waard maakt. Dat alles kan een mens ontvangen, als hij z'n handen tenminste open houdt (of nog open kan krijgen) en daar moet dan vreemde kracht voor aangewend worden. Maar dan kan hij ook geven en dan ga Je merken dat leven een bedoeling heeft, le ven voor geven. B. Traven De opstand der ge hangenen Uitgave: Meulenhoff Amsterdam. Prijs 24.50. Sinds B. Traven's opzienbarende boekdebuut in 1926, met "Het Do denschip' hebben velen zich bezig gehouden met de identiteit van de ze mysterieuze schrijver van appel lerend sociaal proza. Zijn weduwe heeft na z'n dood in 1969 verklaard, dat hij dezelfde was als de Duitse toneelspeler, publicist en schrijver. Ret Marut die na de eerste wereld oorlog ontgoocheld Europa verliet. Traven schreef onder meer z'n zo genoemde caobacyclus, zes romans over het leven, het lijden en de opstand van de Mexicaanse India nen. die uit geldgebrek gedwongen worden om in het oerwoud' maho- niebomen (caoba) te gaan vellen. De mishandelingen die zij onder gaan als ze niet aan de onmenselij ke eisen van de woudeigenaars vol doen, staan centraal in dit even huiveringwekkende als fascinerende verhaal. Voor Traven zijn de Mexi caanse Indianen in z'n tweede va derland het voorbeeld van een niet- individualistische. niet-eerzuchti- ge beschaving. Voor midden-Ameri- ka was Traven de Emile Zola van deze eeuw. Geen opbeurende lees stof maar wel grandioos ln haar vormgeving. De vertaling is van Wouter Donath Tieges. Rfs. DEN HAAG Het personeel van de Scheveningse gevangenis wil dat er strikte scheiding komt tussen het beveiligingspersoneel en de be waarders die de gedetineerden moeten begeleiden. De zogenaamde dienstcommissie uit Scheveningen heeft hierop gsiteren aangedrongen in een gesprek met de vast eTwee- de Kamercommissie voor justitie. De dienstcommissie wees erop dat er voor begeleiding van de gevan gene een vertrouwensrelatie nodig is. Zo'n vertrouwensrelatie is on mogelijk op te bouwen als je tege lijkertijd verantwoordelijk bent voor de bewaking en met de sleu-' telbos loopt te zwaaien, meende de commissie. De commissie geeft er daarom de voorkeur aan dat de beveiligingstaak niet alleen aan de buitenkant van de gevangenis maar ook intern wordt uitgevoerd door de daarvoor opgeleide gestlchts- wachten. Dit pleidooi is, aldushet PvdA- Kamerlid mevrouw Haas-Berger, positief in de commissie ontvangen. Het probleem is echter dat er mo menteel veel te weinig gestichts- wachten zijn. Als je meer ge- stichtswachten wil, moet daar extra geld voor op tafel komen e n dat gaat niet zo gemakkelijk', zei het PvdA-Kamerlid. De zaak zal over een aantal weken bij de behande ling van de begroting van justitie met minister Van Agt besproken worden. ROERMOND De 65-jarige we- garbeider A. C. Debonnes uit Genk (België) en de 34-jarlge M. van den Dool uit Vught zijn om het leven gekomen, toen een vrachtauto op de autosnelweg bij Echt een klap band kreeg en door de berm reed. Twee personen liepen verwondin gen op. De heer Debonnes was de vangrail aan het repareren, toen hij door de combinatie werd ge raakt. Daarna botste de vrachtwa gen op de auto van de heer Van den Dool. die op slag dood was.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2