Hulpwerk Wereldraad deze week in discussie Uit de kerkbladen Minister Pronk stelt directe hulp voorop W ereldbij eenkomst jezuïeten in Rome Vandaag lllslllalll Ter voorbereiding assemblee in Nairobi Nieuwe opzet bond vrije evangelischen Kuurpaleis Synode kiest derde weg BOEKEN* Bestsellers LAATSTE BOEKENNIEUWS Beroepingswerk Nieuwe boeken Nederland en PLO TROUW/KWARTET DINSDAG 3 DECEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2/K2 door Aldert Schipper MONTREUX In de huidige situatie is het niet langer de vraag wat de kerken doen voor de ar men, maar of zij kunnen samenleven met de armen. In deze zin vatte Konrad Raiser, de plaats vervangende secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken samen waar de afdeling gerech tigheid en dienst van de wereldraad deze week in Montreux over spreekt. In gewone woorden nagezegd: het hele hulpverlenings- en politieke apparaat van de wereldraad staat deze week ter discussie in een be raad dat het laatste is van een serie ter voorbereiding van de grote assemblee van de wereldraad, vol gend jaar november-december in Nairobi. De wereldraad kent reeds sinds lang de afdeling Cicarws, de instel ling die hulp geeft bij rampen en aan vluchtelingen. Deze afdeling coördineert massale hulpprogram ma's zoals na een orkaanramp. bij droogte en in geval van oorlogen. Daarnaast beheert deze afdeling een uitgebreid programma van hulpprojecten. die gefinancierd worden door de ledenkerken. Sinds 1968 kent de wereldraad naast de afdeling Cicarws de CCPD. de commissie van de kerken inzake vooruitgang en ontwikkelingssa menwerking. Deze afdeling legt zich meer toe op structurele hulp op lange termijn, onder meer door middel van een ontwikkelingsbank. Raakpunten dat land. En wie hulp verleent aan Bangladesh weet, dat hij daarmee tevens een corrupte en despotische regering in stand houdt. Cicarws heeft dan ook steeds nauw samengewerkt met de (politieke) commissie van de kerken voor in ternationale zaken. Soedan is daar een sprekend voorbeeld van. Ci carws verleende hulp aan de slacht offers van de burgeroorlog, terwijl de CCIA pogingen deed vrede in dat land te herstellen. Toen dat lukte, was dat mede te danken aan de faam die de wereldraad in Afri ka heeft veroverd met de strijd tegen het racisme. Na het tot standkomen van de vrede kon de CCPD ontwikkelingsprogramma's op langere termijn opzetten. Er zijn evenwel ook voorbeelden van minder goede samenwerking tussen de afdelingen van gerechtig heid en dienst van de wereldraad. Cicarws en CCPD hebben bijvoor beeld een eigen fondsenwerving en een eigen budget. Er is een afzon derlijke researchafdeling en een ze kere rivaliteit is soms onvermijde lijk. Er zijn daarom stafleden van de wereldraad, die pleiten voor het onderbrengen van alle afdelingen onder een leiding, teneinde de coördinatie en efficiëntie te bevor deren. Deze functionarissen pleiten temeer voor deze nieuwe opzet, omdat de behoefte aan hulp en ontwikkeling in de komende jaren naar ver wachting sterk zal toenemen. Kon rad Raiser noemde de uitdaging, die aan de kerken in de komende jaren gedaan zal worden, zelfs niet sche situatie. Na de orkaan Fifi deed zich de vraag voor. of de wereldraad zijn hulp in de eerste plaats zou richten op de armsten onder de bevolking van Honduras en daarmee zou voorbijgaan aan de prioriteiten van de regering van alleen meer kwantitatief van aard, maar kwalitatief. Er zal van de kerken gevraagd worden samen te zijn met de armen in de wereld. Het zal duidelijk zijn dat deze beide afdelingen elkaar in talrijke op zichten raken. Er is naast samen werking soms tevens sprake van een bepaald gebrek aan coördina tie. In de derde wereld worden de hulpprojecten van Cicarws de laat ste Jaren bovendien in toenemende mate gezien als stukken liefdadig heid, die de afhankelijkheid van de derde wereld eerder in stand hou den dan verkleinen. Met name in Afrika, waar door jonge kerken soms gedacht wordt in termen van een afsnijden van elke financiële (lei-) band met de rijke kerken, staat de afdeling Cicarws onder verdenking. Behalve Cicarws en CCPD omvat de afdeling gerechtigheid en dienst van de wereldraad ook nog de com missie voor internationale zaken (CCIA) en het programma tot be strijding van het racisme (PCR). Ten onrechte wordt soms gedacht, dat een natuurramp niets te maken heeft met politiek, terwijl een door de mens gemaakte ramp daarente gen wel politiek is. Dit onderscheid is oppervlakkig en achterhaald. Aan bijvoorbeeld Bangladesh en Hondu ras is de laatste jaren duidelijk geworden, dat hulp bij natuurram pen niet kan plaats hebben buiten het totaal van de politiek/economl- Van een onzer verslaagevers UTRECHT Met een gemiddelde meerderheid van 75 tot tachtig pro cent heeft de bondsvergadering van de bond van vrije evangelische ge meenten de voorstellen van de structuurcommissie in grote lijnen aanvaard. Kenmerkend voor de bond van vrije evangelische gemeenten is de zelfstandigheid van elke gemeente. Deze zelfstandigheid blijft in de nieuwe structuur bewaard, maar de zwakheden van deze kerkvorm (de vrijblijvendheid ten opzichte van elkaar en het 'ieder doet wat goed is in zijn ogen') zijn zo veel moge lijk tegengegaan. Het comité van de bond (te verge lijken met een synodemoderamen in andere kerken) zal nu voortaan bestaan uit vijf leden, die gekozen worden door de bondsvergadering, en verder uit vertegenwoordigers van de verschillende deelorganisa ties (zending. Jeugdwerk e.d.). Op deze wijze is het comité de instan tie. die inzicht en overzicht heeft op het geheel van de bondsactivi- teiten. Artikel 5 van de ontwerp-statuten ('De vrije evangelische gemeenten zijn zelfstandige gemeenten, die zich als leden van de bond ten opzichte van elkaar verplichten de reglementair tot stand gekomen besluit gezamenlijk tot uitvoering te brengen') werd aangehouden om een nieuwe formulering mogelijk te maken, waarin de verhouding tus sen de autonomie en de verbonden heid met het geheel van de bond scherper uitgekristalliseerd zou zijn. Nieuw is ook de gecreëerde be roepsmogelijkheid leden der ge meenten zullen onder bepaalde om standigheden beroep kunnen aan tekenen bij een commissie van de bond tegen besluiten van de plaat selijke kerkeraad. De heren J. Oost en G. S. WIjma uit Leeuwarden, die een groot aan deel hadden in de voorbereiding van de nu genomen besluiten, wer den aan het slot van de vergade ring met een krachtig applaus be loond. De bondsvergadering machtigde het comité en het bestuur van de Sa- mosirzending teven6 om weer een predikant in algemene dienst voor zending en evangelisatie te beroe pen in de vacature-ds. M. Vink. Deze vacature was in verband met de herstructurering aangehouden. Waarschijnlijk zal deze functie ge koppeld worden aan een predikant schap van een kleine gemeente. Ds Vink had ook de leiding van deze vergadering. De bond van vrije evangelische ge meenten telt 47 gemeenten met samen ruim achtduizend belijdende leden. In beraad Wereldraad van Kerken Van een onzer verslaggevers MONTREUX De Nederlandse minister voor ontwikkelingssa menwerking, drs. Jan Pronk heeft tegenover het beraad in Mon treux van de hulporganen van de Wereldraad van Kerken een plan van zeven punten ontvouwd voor de tweede helft van de jaren ze ventig. Dr. Raiser zelf is evenwel geen voorstander van de vorming van een grote afdeling, die volgens hem een te enorm gewicht zou gaan vormen binnen de wereldraad. Hij ziet meer in een verbetering van de samenwerkings- en overlegstructu ren. In zijn rede van zondag, waar mee het beraad werd geopend, stel de hij vast. dat nu het overleven van de mens aan de orde is, dit meer dan ooit een vraag is van geloof en hoop. We kunnen nu niet meer volstaan met technisch pra ten. maar we moeten weer aan theologie gaan doen en zoeken naar de hoop die de wanhoop door breekt, die ons soms overvalt. Gisteren werd het beraad voortge zet met een podiumgesprek, waar aan vier vertegenwoordigers deel namen van armen, omdat het be raad eerst naar hen wilde luisteren. De woordvoerder van de Ameri kaanse Indianen, Clyde Bellecourt, het hoofd van een stam van Sioux- Indianen. zei onder meer in een emotionele toespraak: jullie chris tenen kwamen naar Amerika en leerden ons uit jullie bijbel 'gij zult niet stelen.' Nu hebben wij nog maar anderhalf procent over van onze oorspronkelijke grond. Jullie zeiden: 'gij zult niet doden', maar we zijn nu de meest geïsoleerde minderheid in de VS en onze ge middelde levensverwachting is 37 jaar. Jullie leerden ons: 'eer uw vader en uw moeder', maar jullie lieten ons onze taal vergeten en we gingen onze afkomst haten.' Pedro Arrupe (voorgrond) Hij wees op het grotendeels misluk ken van de ontwikkelingssamen werking en de nu optredende inter nationale economische crisis. Hij verweet de wereld een gebrek aan politiek leiderschap bij het behan delen van het ontwikkelingsvraag stuk. 'Bijna geen enkel rijk land heeft' zijn beloften gehouden en bijna geen enkel arm land heeft voldoende gedaan aan het beperken van de verschillen tussen rijk en arm binnen zijn eigen grenzen.' Drs. Pronk meende dat de Derde Wereld haar eigen economische structuren moet gaan ontwikkelen, maar dat tot dusver in veel ontwik kelingslanden de rijken rijker en de armen armer worden. Minister Pronk pleitte voor een nieuw soort interventie in binnen landse aangelegenheden van ont wikkelingslanden. teneinde de soci ale gerechtigheid te bevorderen. Hulp moet daarom niet langer zon der voorwaarden worden verstrekt. Hij vroeg verder meer aandacht voor onmiddellijke noodsituaties. ■Investeringen op lange termijn blijken voor mensen in nood zin loos te zijn'. Zijn vierde voorstel voor de ko mende jaren is het opzetten van een distributiesysteem van schaarse goederen, zoals eten en energie, niet langer vla het marktmechanis me, maar via rantsoenering. Naast een streven naar nivellering in de rijke landen, zullen zij ook moeten streven naar alternatieve groei-, produktie en consumptiepatronen. Pronk zei van het zojuist in Neder land gelanceerde voorstel van een wekelijkse vasten, dat dat pas effectief wordt als het leidt tot een gezamenlijke vermindering van het gebruik van schaarse goederen en in een overdracht van hulpbronnen naar de armen. Drs. Pronk waarschuwde tegen een reactie in de westelijke wereld op de prijsverhogingen van olie door de olielanden via een verhoging van de prijzen in de Westelijke wereld, zonder daarbij de arme lan den te betrekken. Dit zou leiden tot een nieuw begin van het neo-kolo- nialisme. Hij vreest dat er een nieuwe sa menzwering van de rijken tegen de armen in de maak is. Korte tijd kunnen de olielanden hunpositie verbeteren, maar op de duur zal blijken dat de Westerse industrie- lande nhet probleem met het ge bruik van macht zullen oplossen. Het zal volgens de minister daarom nodig zijn dat er internationale structuren komen, waarbinnen aan de arme landen een volwaardige stem wordt gegeven in het besluit vormingsproces. Het beraad in Montreux, tij dens hetwelk de hele oecume nische hulp organisatie kri tisch moet worden doorge licht. vindt plaats in een stijlvol kuurhotel uit het ein de van de vorige eeuw. Het draagt terecht tie naam van Montreux-Palace. De hon derd dertig deelnemers aan het beraad zijn in deze bal lentent ondergebracht en worden hier gevoed voor tachtig gulden per man per dag. inclusief een eenvoudige wijn bij de twee warme maal tijden. Deze omgeving riep bij een aantal deelnemers aan het beraad enige weerzin op. Een Duitse afgevaardigde stelde zelfs voor, tenminste één dag van deze week te vasten. Ie mand uit de Derde Wereld vond dat voorstel echter weer schijnheilig. Wij vasten het hele jaar al. één dag is alleen maar voldoende om je gewe ten te sussen. Woordvoerders van de Wereld raad maakten intussen be kend dat het onilerbrengen van de bijeenkomst in dit ho tel goedkoper was dan enige andere mogelijkheid. Het overbrengen van de 45 man ontwikkelingsland zou meer Wereldraad-staf naar een hebben gekost dan wat men door een eenvoudiger accom modatie hdd kunnen uitspa ren. Hoewel het aantal leden in tien jaar met achtduizend is gedaald, is de sociëteit van Jezus nog steeds de grootste religieuze orde van de r.k. kerk. Als belangrijkste thema noemde de generaal-overste. de Spanjaard Pe dro Arrupe, bij de officiële aankon diging van de bijeenkomst de na dere omschrijving van de dienst van de orde aan de kerk in de huidige snel veranderende wereld. Verdere agendapunten zijn de ar moede, de speciale gelofte van ge hoorzaamheid aan de paus, de on derlinge solidariteit, de studie, de bestuursvorm en een zekere demo cratisering. Brief Paus Paulus heeft in een brief aan de generaal-overste geschreven, dat de bijeenkomst zich niet mag be perken tot reorganisatie maar zich ook opnieuw de beginselen van geestelijk en apostolisch leven voor de geest moet roepen. De paus be nadrukte sterk de absolute naleving van de geloften en wees overlegor ganen die de gehoorzaamheid aan tasten. van de hand. Hij onder streepte de trouw aan de Heilige Stoel en waarschuwde tegen ge waagde experimenten. De bijeenkomst is zeer intensief voorbereid. Ruim twaalfhonderd, soms zeer uiteenlopende en zelfs tegenstrijdige, voorstellen werden naar Rome gestuurd. Vanuit Neder land is sterk aanbevolen veel aan dacht te besteden aan een soberder levensstijl. De vorige algemene congregatie (in 1965 en 1966) kon onvoldoende rekening houden met de resultaten van het concilie, dat toen nog niet was afgelopen. Gelofte Men verwacht, dat de vergadering, die vermoedelijk twee maanden duurt, niet zonder rimpels zal ver lopen. Vooral bij de bespreking van de speciale jezuieten-gelofte van gehoorzaamheid aan de paus zullen de verschillende opvattingen van de plaats van de orde in de kerk naar voren komen. Voorgesteld is, deze gelofte, die nu slechts wordt afgelegd door een beperkt aantal. Prof. H. N. Ridderbos betuigt in het Gereformeerd Weekblad (uitgave Kok) zijn instemming met de jong ste synode-uitspraak in de zaak Wiersinga. Het geheel overziende mag men stellen dat de synode thans ten aanzien van de zaak tot een duide lijk en voor ieder onmisbaar oor deel is gekomen en ten aanzien van de persoonlijke benadering van dr. Wiersinga zich blijft bewegen in de weg van het broederlijk beroep en overleg. Zowel voor het een als voor het andere moet men m.i. dankbaar zijn. Er is geen enkele reden, waarom de kerk de oeroude belijdenis dat Christus in haar plaats voor de zonde heeft geleden overeenkomstig de Schriften zou moeten vervagen of in haar oor spronkelijke bedoeling zou moeten prijsgeven aan tegenspraak of be strijding. Integendeel, deze belijde nis is zo diep in de Schriften gegrond en behoort ook zozeer tot de onop- geefbare inhoud van het geloof der gemeente, dat de kerk ongeloofwaar dig zou worden, wanneer zij daarin geen duidelijk standpunt zou inne men. En dit alles geldt te sterker omdat dr. Wiersinga nauwelijks iemand van de gegrondheid van zijn bestrijding heeft kunnen overtuigen en dat de steun, die hij ontvangt eigenlijk alleen van diegenen komt, die bevreesd zijn dat hij in zijn vrijheid als theoloog zou kunnen worden beperkt. De Synode is duidelijk van mening en hoe zou zij ook anders? dat de kerkelijke belij denis en de rechte prediking van het evangelie zaken zijn. die niet aan de individuele vrijheid van de genen die het evangelie in de dienst der kerk verkondigen kun nen worden overgelaten. Vandaar haar krachtig appèl op dr. Wiersin ga. Zij heeft hem echter geen ulti matums gesteld, zij ziet ruimte voor voortgaand overleg en samenspre- king. Ik juich 'deze benadering toe. Want ik kan nog steeds niet gelo ven, dat het alternatief voor de oplossing van dergelijke problemen zou bestaan óf in een formele leer- tucht-procedure óf in een zgn. plu ralistisch kerkbegrip, waarin de in dividuele vrijheid het laatste woord heeft. Er moet een andere weg zijn, die overeenkomt met de aard van de kerk en met de in de Schrif ten ons zo duidelijk uitgelegde functie van de vele leden in het éne lichaam. Dat schept wederzijdse verplichtingen, soms ook zelfver loochening. Het zou goed zijn als de hele kerk zich achter dit appèl van de synode stelde en dat dr. Wiersinga zou bemerken, hoezeer zij hem op deze wijze binnen de band van de eenheid wenst te be houden. Langs afgrond Waarheid en Eenheid is niet vol daan. Op de voorpagina schrijft dr. E. Masselink: Dat het later ooit eens gezegd zal worden: 'De novembervergaderin- gen van de Synode waren een keerpunt in het bestaan van de Geref. Kerken' lijkt niet waar schijnlijk. Misschien zal er gezegd worden: het ging langs de rand van de afgrond! en in hetzelfde blad ds. M. Vreug- denhil: We zijn zo gewoon geworden, dat onze Synode, voorgelicht en beïn vloed door een menigte van niet- afgevaardigde praeadviseurs. dwaal leraars in bescherming neemt, dat we het al mooi vinden, dat onze synode eens een keer vast stelt. dat iemand afwijkt van de belijdenis. Er waren nog 19 stem men tegen die vaststelling en van zelfsprekend waren er 4 nist-afge- vaardigde preaeadviseurs ook tegen. Een was er gelukkig voor. Maar de Synode zou alleen maar naar haar roeping handelen als ze. wat haar mogelijk was. deed om de dwaling van dr. Wiersinga elke kans zich in onze kerken te nestelen of te ver breiden. af te snijden. Onze Synode had minstens aan de kerkeraad van Amsterdam moeten verklaren dat hij dr. Wiersinga beletten moest zijn dwaalleringen te verspreiden al was het maar daardoor, dat hij dr. Wiersinga desnoods geruime tijd met vakantie zond. Mild-evangelisch Tenslotte ds. A. A. Spijkerboer over zijn collega Wiersinga in het tijd- schrijft Kerk en Theologie: (hij schreef dit al in augustus): Het geval wil. dat ik in de jaren, waarin ik zelf studentenpredikant was in Amsterdam in het kader van de Evangelische Studentengemeen te nauw met Wiersinga heb samen gewerkt. en dat ik hem in zijn ambtsbediening ken. Over zijn proefschrift wil ik kort zijn: ik kan dat onmogelijk een goed boek vin den. Het is duidelijk, dat hij zich richt tegen een verzoeningsleer, die ertoe leidt, dat we heel goedkoop van de zonde afkomen en rustig een dutje kunnen gaan doen, en dat het hem te doen is om het effect van de verzoening voor het leven van de mensen onderling. Niet dui delijk is mij hoe je nog kunt spre ken over het effect van iets dat helemaal geen verzoening is. Ik meen ook, dat dr. Herman Ridder bos' 'Zijn wij op de verkeerde weg?' een afdoende antwoord op Wiersin ga's proefschrift is. Maar over deze dingen wil ik nu niet schrijven. Ik wil schrijven over wat ik van Wier- singa's ambtsbediening meemaakte. De afspraak was namelijk dat alle predikanten die bij de Evangelische Studentengemeente betrokken wa ren, zoveel mogelijk alle diensten mee zouden maken, en aangezien deze diensten pas om half twaalf begonnen kon dat ook nogal eens. Was ik om tien uur zelf in een Amsterdamse wljkgemeente voorge gaan. dan zorgde ik wel dat ik nog tijdig de kerk binnen kon glippen, waarin ie Evangelische Studenten gemeente bijeen kwam. Zo heb ik Wiersinga meer dan eens horen preken, en ik vond het vaak goed. Zou ik zijn preken moeten karakti- seren. dan zou ik zeggen: mild- evangelisch. Ik kreeg ook nooit de indruk, dat Wiersinga de these vart zijn dissertatie zo hoog nodig in de tekst moest wringen. Het was niet zo. dat zijn preken geen vragen opriepen (dat doen vrijwel alle pre ken. die ik beluister), maar het was nooit zo. dat je moest zeggen: de poging om de Schrift uit te leggen en de gemeente na aan het hart te leggen is hier niet eens gewaagd! Dat is de enige maatstaf, die je aan een preek aan mag en moet leggen. Maar ik ken Wiersinga niet alleen uit zijn preken: we hebben ook twee winters samen een kring voor studenten van de Evangelische Stu dentengemeente gegeven: de ene keer leidde hij in, de andere keer ik. Dan bleek er wel verschil van opvatting te zijn. maar dat was voor de studenten, die tenslotte hun eigen weg moeten vinden, in teressant. en het was nooit zo. dat hij wat ik te berde bracht hooghar tig terzijde schoof. De hooghartig heid, waarmee sommige vrijzinni gen hun onwelgevallige 'orthodoxe' opvattingen terzijde schuiven is theologisch onmogelijk en mense lijk onverdraaglijk, maar van deze hooghartigheid is bij Wiersinga niets te merken. Ondanks het ver schil van mening, dat ik met Wier singa heb en dat zit waar het zijn proefschrift betreft diep heb ik er nooit over gepiekerd om de band met hem door te snijden. Ik zal het ook wel uit mijn hoofd laten om te beweren, dat ik er in mijn ambtsbediening nooit naast ben geweest. Nu kan ik me inden ken. dat de mensen van 'Schrift en Getuigenis' niet in het minst onder de indruk raken van wat ik hier vertel: ik ben tenslotte maar een dominee van een kerk, die van oudsher 'de vrijzinnigheid duldt.' Maar ik zou hun wel willen vragen, of zij dan Wiersinga wel in zijn ambtsbediening hebben gevolgd, of ze hem regelmatig hebben horen preken en of ze zijn catechese heb ben gevolgd. Wat een predikant werkelijk bedoelt en voorstaat kun je alleen op grond daarvan beoor delen. ADVERTENTIE 1 GROOT INDONESISCH KOOKBOEK BebVuyk Bijna 600 bekende en onbekende Indonesische recepten. Een grandioos boek! geb.t 29,90 2 SATAN LEEFT ONDER ONS Hal Lïndsey Tweede bestseller van de auteur van 'De Planeet die Aarde heette...' Paperback f 13^0 3K00KKALEN0ER Hens Reinders- Siegers Spiraalband met plastic standaard. 365 menu'svooralle365dagen in het jaar.f 18,90 4 SNEL EN GOED LEREN ZEILEN James Moore AlanTurvey III. van Alan Turvey. Geschikt voor allo leeftijdsgroepen. 115,90 5 IK HEB JE NOOIT EEN ROZENTUIN BELOOFD Hannah Green De vreemde en verleidelijke vtereld van de waanzin. 2e druk f 18,90 6 PARTIJ-STELLINGEN C.H.O'D. Alexander Een systematische inleiding tot het combinatiespel.! 16,90 7 DE EXORCIST William Peter Blatty Ds duivelse bestseller, geb. f 15,90 8 OPMARS EN ONDERGANG William Craig De slachting bij Stalingrad. Het keerpunt van de 2e wereldoorlog. geb. f29,50 9 EENMAAL IS NIET GENOEG Jacqueline Susann Een dynamische roman waarin tiefdo centraal staat geb.t 24,50 -f STOF OP DE GOLVEN IU Edward L. Beach Een adembenemend zee-gevecht tijden» de 2e wereldoorlog, f 27,50 1 DIT IS JERRY FORD Bud Vestal Een volledig portret van de machUgst» man ter werold.Geillustreerd. geb.! 17,50 BOTSING Spencer Dunmore span nend boek over een tot in al!» ils uitgesponnen vliegtuigbotsing. 9 TUN EY TUNES Skip Voogd Een fascinerende selektie uït Nêerlartd# eerste muziekblad. Paperback f 17,90 BIJ Iedere boekhandel verkrijgbaar. •Uitg^ Hollandia-Luitingh/ Skarabee - Omega Boek ROME (CIC) Gisteren zijn 237 jezuïeten uit de gehele wereld de 32e 'algemene congregatie' van hun orde begonen. Zij vertegen woordigen de 29.436 jezuïeten uit ruim tachtig landen. voortaan door alle leden te laten afleggen om zo een eind te maken aan 'rangen' binnen de orde. Velen zien deze gelofte niet als een speciale gehoorzaamheid aan het leergezag van de Heilige Stoel, maar als dienstbaarheid aan de he le (ook plaatselijke) kerk. Anderen zijn van mening, dat tal rijke jezuieten de laatste jaren al teveel vrijheid hebben, verworven. Zij vinden het ongehoord, dat de 'stoottroepen van de paus' geen hechte eenheid meer vormen ter verdediging van de officiële kerk. door dik en door dun, in blinde gehoorzaamheid. Zo hebben achthonderd, vooral Spaanse, jezu ieten een beroep op de paus gedaan, in te grijpen en een eind te maken aan onrust en onhelderheid. Zij eisen dat de 67-jarige Arrupe een krachtiger beleid gaat voeren of an ders aftreedt. GEVEN VOOR LEVEN 7 Voor velen is de aktie 'Geven voor'j leven', een hartverwarmende zaak;^ geweest. Daar was ook alle aanlei-'" ding toe en zij die ae zaak georga niseerd hebben, zijn te feliciteren zoals de drie artsen die hun zorg 7 voor de jonge patiënten door velen hebben laten delen hun droom zan gen vervuld. Een beter startwoord voor de adventsweken had anders moeilijk bedacht kunnen worden: geven voor leven. De initiatiefnemers van deze aktie zullen - en terecht - tegen allerlei vragen oplopen. Voor; sommigen was deze aktie te natio- naai. te zeer op het welzijn van 7- eigen volk gericht. Anderen ergeren zich aan al die grote zaken die dan zo nodig met naam en toenaam iets moeten geven. Is het ook niet een deelprobleem waarvan men zich" kan afvragen waarom het. als het- dan zo nodig is. geen plaats kan', krijgen in het totaal van het ge zondheidszorg-pakket? Wordt de uiterste toewijding en verzorging waarop deze jeugdige patiëntjes recht hebben, op die manier niet getrokken in de sfeer van de wel dadigheid? Maar er zit misschien ook een andere kant aan. Laten we dan zorgen dat onze overheid over voldoende middelen beschikt om iets van betekenis te doen aan de nood in de wereld en dan kunnen, we elkaar liefdadigheid bewijzen. Dat zou ook kunnen. Geven is" blijkbaar niet alleen maar geven. Het schijnt vragen op te roepen zoals alles. Misschien wel omdat het uiteindelijk geven voor leven - wil zijn. SED HERVORMDE KERK Beroepen: te De Lier: W. G. Gerrit sen te Nes en Wierum; te Utrecht - (wijkgem. Marcuskerk): G. Jonkers" te Vriezenveen. Bedankt: voor Voorthuizen: J.1 Kruijt te Wierden. GEREF KERKEN Bedankt: voor Kollummerpomp: W. Wester te Tijnje. GEREF. KERKEN Overleden: K. S. G. Zijlstra (65), - koopvaardijpredikant te Rotterdam. Stond voordien te Lippenhuizen. CHR GEREF KERKEN Beroepen: te Rijnsburg: B. de Romph te Naarden; te Groningen: J. H. Carlier te Leiden. GEREF GEMEENTEN Beroepen: te Leerdam. Meeuwen en Mijdrecht: J. Karens te Opheusden. die bedankte voor Borsele. Beankt: voor Hilversum: R. Boog aard te Leiden. EV LUTHERSE KERK Bedankt: voor Erkelenz-Lövenich (Rheinland-Westfalen)J. Kraima- te Rotterdam. Dr. W. L. Dekker: Getuige Israel.7 Veenman Wageningen. 16.90. In dit proefschrift handelt dr. Dek— - ker over de plaats van Israël in het. denken van Karl Barth. In het - eerste deel geeft hij een weergave, van Barth's standpunt, waarbij ook - stilgestaan wordt bij de ontwikke-, ling, die zich in het denken van 1 Barth voltrokken heeft. In het tweede deel laat de schrijver zien hoe Barth de bekende hoofd- stukken 9-11 uit de Romeinenbrief interpreteert, en geeft daarop dan critisch commentaar. In het derde,, en laatste deel, 'Kruispunten env Uitzichten' komen dan de verschil-,; lende knelpunten aan de orde: God^'. in zijn openbaring. Christus en Is- raël. Kerk en Israël en Eschatologi-, sche vragen, waarbij het eigen standpunt van de schrijver duide-1 lijk naar voren komt. Dan worden dingen gezegd, die het critisch. doordenken ten volle waard zijn. Ik 7 citeer als voorbeeld twee zinnen (pag 142 en 143). 'Moeten we dan in het historisch gebeuren van het ontstaan van de staat Israël niet een verwijzing zien naar de concre- j te aard van de opstanding?' 'Zolang, Israël er is. kan de vraag naar de .t aardse realiteit van de maatschappij van de opgestane Messias niet tot rust komen'. Interessant is ook wat in het laat-" ste onderdeel van het boek staat^ over de 'twee-wegenleer' en de "jo-" denzending' en de drie mogelijkhe- 7 den van het contact tussen Israël en de kerk: hopen, spreken, getuigen. Een proefschrift is gewoonlijk geen gemakkelijke lectuur, en zo is ook dit boek bepaald geen lectuur voor iedereen. Maar theologen, die 'met Israël bezig zijn' doen er, naar mijn - gedachte, goed aan. om van deze gedegen studie kennis te nemen. C. B.B. In onze weergave van de toespraak van mr. W. Aantjes in de zondag - gehouden solidariteitsbijeenkomst voor Israël stond een onjuistheid. Nederland en de andere EG-landen stemden in de VN niet vóór soeve- reinltelt van de Palestijnen. dat; heeft mr. Aantjes ook niet gezegd, maar onthield zich omdat in deze resolutie niet van erkenning van Israël werd gerept. Het betoog van mr. Aantjes was nu, dat Nederland, desnoods als enige in de EG. zich niet slechts had moeten onthouden, maar tegen had moeten stemmen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2