Shakespeare pleegt zelfmoord bij Centrum Waardig vaarwel van de 'koning' van Scheveningen Geen deugdelijk anti-alcoholpil NIJENRODE JProf. Muntendam boos pver woorden Van Agt ïin abortusdebatten Ziekenfondsvoorzitter 'Tegen fraude optreden' Boek vol herinneringen en heimwee speren blijven =ch oogsten Boek 'De Gijzeling' moet uit de handel Problemen rond directiekandidaat Van Abbemuseum Don Juan bij De Appel opzienbarend toneel ^UW/KWARTET ZATERDAG 30 NOVEMBER 1974 BINNENLAND, KUNST T9-K9 door Hans de Bruijn |e koning van Scheveningen heeft zijn mémoires geschreven, pant hoewel hij zelf van een vorstelijke betiteling niets wil [eten, heeft mr. Anthony Adama Zijlstra in de 35 jaar dat hij b scepter zwaaide over Scheveningen, meer voor deze badplaats etekend dan wie ook. Het boek 'Vaar wel, Scheveningen', dat fezer dagen bij Sijthoff van de persen rolde, is daarvan een istbaar bewijs. de bulldozers in Scheveningen vertrouwde verschijning zijn vorden, praten tallozen wee- edig over het Scheveningen 'toen'. Maar. evenzovelen we- nauwelijks wat dat Scheven- ben van toen was. Het boek van Adama Zijlstra geeft op veel bgelijke vragen een antwoord. trad in 1927 als 25-jarige jon- aan in denst van de ook toen bestaande exploltaitiemaat- happij Scheveningen, zat In de rectie van de EMS en mag ge- fet de man worden genoemd die aeveningen 35 jaar lang *ge- akt' heeft. haalde tal van grote en min- grote artiesten naar Scheven- n. was een der aanstichters het Holland Festival en be- Idde mede de bouw van de puwe Scheveningse pier voor. was ook de man die in 1962 de overname door Zwolsman de EMS aan de kant werd feet. De laatste jaren woont lama Zijlstra in Frankrijk, waar de rust heeft gevonden om de Zangrijkste periode uit de ge- hiedenis van Neerlands grootste jdplaats op papier te zetten. ;t is een boek vol heimwee ge erden. Uit elke bladzijde blijkt zijn ook vrijwel allemaal herinneringen die Adama aan het papier heeft toe- In een stijl die mis- tiien niet helemaal meer van tijd is, maar die wonderwel - past bij de geschiedenis van Scheveningen, een badplaats die ten onder ging omdat hij niet meer bij de tijd was. Het zou geen probleem zijn vele kolommen te citeren uit de 360 pagina's herinneringen. Herinne ringen aan het mondaine Sche veningen, waar het nog kon voor komen dat een rijke Duitse hotel- gaste na een maand verblijf in het -Kurhaus de portier een fooi van duizend gulden in de hand stopte. Waar t al van beroemde dirigenten in de Kurzaal triomfen vierden. Neem Schneevoigt, die dronken voor het orkest stond, neem Schurigt, Abendroth en zelfs Strawlnsky, die door Adama Zijlstra naar Scheveningen werd gehaald. De lijst zou met talloze namen van beroemdheden kun nen worden uitgebreid: Mengel berg, Bartok, Huberman. 'Waar wel Scheveningen' is in be langrijkste mate een boek voor de muziekliefhebber en -historicus geworden. Adama Zijlstra haalde in 1929 Richard Tauber naar Scheveningen, de man met de 'di va allures', zoals de schrijver dat noemt: witte mercedes, een com plete hofhouding bij zich, en al tijd logerend in de duurste ka mers. Maar ook andere fameuze zangers en zangeressen beleefden hun Nederlandse premire in de Kurzaal, waarvoor zij door Adama Zijlstra waren gecontracteerd: Greta Keller, Sophie Tucker, Josef Mfgiiae HP1 Het nu verdwenen Kurhauscabaret, volgens Menno ter Braak 'Het middengebergte vóór het Hooggebergte van de Kurhaus- Schuricht-Cultus'. Schmidt, Charles Trenet, Maurice Chevalier, en later Marlèn e Die trich en Edith Piaf, en dan zijn we bij lange na niet volledig. KLEINE K Maar Scheveningen was ook het Scheveningen van de kleine K. De kleinkunst kwam aan zijn trekken in eerst het Kurhaus en later het Kurhauscabaret, het lelijke bouw sel dat vóór het Kurhaus stond en waarin groten als Louis Davids. Speenhof. Fien de la Mar en Cor Ruys successen vierden (de laat ste kreeg de leiding over het Kur hauscabaret). Ook in de naoorlog se periode komen vele kleinkunst- kunstenaars aan bod, onder wie Wim Sonneveld, die diverse jaren de Kurzaal bespeelde. Adama Zijlstra was, zoals gezegd, nauw betrokken bij de organisatie van het eerste Holland Festival. In Scheveningen gaf Leonard Bernstein op 15 juni 1948 het openingsconcert. Twee periodes zijn voor Adama Zijlstra van groot belang geweest. De weder opbouw na de oorlog, toen men een andere naam zocht voor het Kurhaus omdat dat te Duits klonk, (een grappenmaker wilde er 'hokonvavresmetvrij' van ma ken. wat 'hotel koncert van vreemde smetten vrij' moest bete kenen). Belangrijker was echter de intre de van Zwolsman in Schevenin gen. Eerst toen deze al in het begin van de jaren vijftig met het plan voor een nieuwe pier aan kwam, de EMS-leiding wist over te halen met hem in zee te gaan en daarna niet in zijn plannen slaagde. Later, toen Zwolsman in 1961 de hele EMS-directie uit kocht en dit bedrijf Adama Zijlstra's bedrijf, dat was het in tussen wel geworden overnam. De schrijver besluit zijn boek met enkele toch wel harde opmerkin gen aan het adres van Reinder Zwolsman. 'Het Zwolsman-avon- tuur eindigde in een volslagen fiasco'. Volgens Adama Zijlstra zou Scheveningen nog steeds dé badplaats zijn geweest, als de ou de EMS alle plannen had kunnen uitvoeren. 'Nergens ter wereld kan een voorbeeld worden gevonden wij thans in Scheveningen wor- van een zo totale ineenstorting Adama Zijlstra met dit boek den geconfronteerd. Het oude van een badplaats, als waarmee waardig 'vaar wel' gezegd. De ko- Scheveningen heeft mr. Anthony ning heeft gesproken. Open brief aan minister van justitie - Tan een onzer verslaggevers AMSTERDAM Prof. dr. P. Muntendam is zeer verstoord [ver opmerkingen die minister Van Agt heeft gemaakt in het lbortusdebat. De minister heeft gesproken over het verloren fliaan van de medische ethiek bij de artsen. De heer Van Agt - leeft die opmerking herhaald in een interview in een Neder- inds weekblad, en eraan toegevoegd dat die opmerking nodig pas om de medici in hun hemd te zetten. 12.1ut rof. Muntendam reageert in Z fen open brief, die gepubliceerd 43.5I in het jongste nummer van Medisch Contact', het officiële f^Tgaan van de Koninklijke Ne- 26.aerlandse vereniging tot bevor- lering van de geneeskunde. 20 deze brief herinnert prof. 'funtendam aan de formulering in de Wereld Gezondheidsorga- satie, die in 1946 in haar sta- heeft vastgelegd dat ook "et geestelijke en sociale welbe- Inden een element van gezond- 16,«id vormen. Ook de Nederland en regering heeft deze definitie ^nvaard. ^lespeet geëist Z let zou de arts niet sieren zo ihrijft prof. Muntendam als 16.2j bij het stellen van een me- wïjsche indicatie niet tevens de Raciale indicatie daarin zou be- lekken. Prof. Muntendam zegt jspect te hebben voor mensen m le abortus op principiële gron- Bn afwijzen. Ook voor de arts e geen abortus wenst uit te beren. Maar hij eist eenzelfde egrip voor die artsen, die in 642*epaalde gevallen menen wèl tot riEs')ortus te moeten overgaan. 'In 1Q2.{___ het opbrengen van wederzijds begrip kan ik bezwaarlijk uw uitspraak plaatsen, dat de me dische ethiek als houvast-bie dend gegeven uit het beeld is verdwenen', aldus prof. Munten dam. En even later schrijft hij: 'Voor mij en vele anderen is het richtsnoer: geen abortus als ge boorteregeling, wel abortus voor vrouwen in psycho-sociale en daardoor medische nood'. In eer aangetast Prof. Muntendam zegt: 'Per soonlijk voel ik mij in mijn eer en hoedanigheid van arts aange tast als een minister van justitie zegt dat het nodig was de artsen in hun hemd te zetten'. Hij spreekt tenslotte de hoop uit dat de minister wil verklaren dat zijn uitspraak, die in zo ern stige mate het vertrouwen ln de geneeskundige stand kan onder mijnen, niet zo gezegd of be doeld is. De brief eindigt met de bekende woorden 'met verschul digde hoogachting', maar prof. Muntendam tekent daarbij aan waarachtig te hopen dat de in houd van die woorden bewaard zal blijven. DEN HAAG Geen enkele pil, capsule of tablet is in staat het alcoholge halte in het bloed of in de adem te verminderen. Dat is gebleken uit een groot aantal proeven, die gedaan zijn door TNO en het gerechtelijk labora torium. Het ministerie van Volksgezondheid en de levensmiddeleninspectie hebben dit gisteren meegedeeld. Het innemen van anti-alcoholpreparaten heeft dus geen enkele zin. Door geloof te hechten aan de werking ervan, stelt men zichzelf en anderen aan grote gevaren bloot. Het alcoholgehalte in het bloed kan slechts in gerin ge mate worden beïnvloed door bijvoorbeeld het eten van een maaltijd, aldus het ministerie en de levensmiddeleninspectie. De invloed die een maaltijd heeft op het alcoholgehalte in het bloed is zo gering, dat op de gunstige werking daarvan niet kan worden vertrouwd, aldus het mini sterie. (ADVERTENTIE1 Sint geeft kind s§ iH I J'aigWinn leen verslaggever S De gedupeerde boeren ln »west Nederland zullen, ook in- JjS de regering mocht besluiten SUK^ergoeding te geven per hecta- mgeoogst gewas, toch blijven 80-6)feren zoveel mogelijk aardappe- bieten uit de grond te krij st 'De opbrengst daarvan zou al- nog hoger zijn dan het bedrag 'de minister zal toezeggen, om- 26 dit niet boven een normale tó invergoeding zal uitgaan', aldus ainator J. Goeman van het thulp-actiecentrum in Goes. Landbouwchap heeft al uitge- $0 pd dat er 'vele tientallen mll- 100 £n guldens' aan te pas komen 500 Ie gevraagde wateroverlastrege- i^ordt goedgekeurd. rVDM heeft inmiddels geprotes- tegen de verplichte oogsthulp illitairen, en deelt mee dat er wat huisvestingsklachten zijn ingekomen op een door haar 'ichte 'kleipost' In het oogstge- Met name een bowlingcen trum en een levensmiddelenmaga zijn in Sas van Gent zouden 'on dermaats' onderdak zijn. De WDM vind het verder misplaatst dat vijf dienstplichtigen tot donderdag in een tentje moeten overnachten als straf voor het al of niet opzettelijk beschadigen van een vakantiebun galow. Van een verslaggever AMSTERDAM De uitgeversmaat schappij Bonaventura BV ln Am sterdam moet voor zover er nog exemplaren van haar boek 'De Gij zeling' bij de boekhandel in voor raad zijn deze binnen een week terugvragen. In een kort geding heeft de vice-presidente van de Amsterdamse rechtbank, mevrouw mr. C. J. G. H. van Lom-Van Marle gisteren het Reformatorisch Dag blad te Apeldoorn in het gelijk gesteld waar het ging om het zon der bronvermelding opnemen van werk van N. van Nleuwenhuysen in het hoofdstuk 'Geheime dossiers'. ADVERTENTIEi Surprises maken? g SI 3 -aagSüuiH Voor zover deze gevallen bij de ziekenfondsen bekend zijn of wor den, zal volgens de heer Van An- beek moeten worden opgetreden. 'Er is geen enkele reden om de indruk te wekken dat er ln ons land met twee maten zou worden gemeten. Klasse justitie moeten wij in Nederland niet hebben.' Hij wees erop, dat niet alle geval len die de heer Beekmans heeft genoemd in hetzelfde vlak liggen. Soms kan van diefstal worden ge sproken, maar er zijn ook situaties waarbij onnodig kosten zijn veroor zaakt zonder dat de arts daar zelf beter van is geworden. Bij medisch handelen heeft iedere arts een individuele verantwoorde lijkheid jegens zijn patiënt en die moet ook blijven bestaan. Boven dien is het onmogelijk, over de schouder van iedere medicus een controleur te laten meekijken. Het belangrijkste vindt de heer Anbeek de vraag, of stelselmatig en zonder voldoende rekening te houden met de kosten, behandelingen worden voorgeschreven of geneesmiddelen worden verstrekt, waarbij een ln redelijkheid te verwachten zuinig heid niet wordt betracht. Zwaarwegend advies De heer Anbeek herinnerde eraan dat indertijd de regeling voor het voorschrijven van geneesmiddelen niet bindend voorgeschreven is maar dat het een 'zwaarwegend ad vies' was. De meerderheid van de Ziekenfondsraad vond deze kwestie toen geen conflict waard. Als de beslissing vandaag opnieuw geno men moest worden, zou ze volgens de heer Anbeek misschien anders uitvallen. Hij zei dat de zieken fondsorganisaties hun best doen de verstrekkingen zo doorzichtig en controleerbaar mogelijk te maken door W. Wielek-Berg De Engelse toneelschrijver Edward Bond, wiens stukken door Toneelgroep Centrum in Nederland zijn geïntroduceerd, laadt zichzelf in 'Bingo, Beelden van geld en dood', een deksels zware last op de schouders, door Shakespeare als hoofdpersoon te kiezen. De tekst die men zo'n figuur in de mond moet leggen ga daar maar eens aanstaan! Maar er is meer: hij laat hem in zijn buitenhuis zelfmoord plegen, uit schuldgevoel over het aandeel dat hij heeft gehad in een soort herverkavelings project, waardoor vele kleine pachters dakloos en brodeloos werden. Bond heeft hiermee, zo zegt hij zelf, het beeld van Shakespeare 'een beetje geflatteerd. Als hij niet aan zijn einde gekomen is als in het stuk verbeeld, dan zou hij het prototype zijn geweest van de reac tionair of een ander soort dwaas'. Hoe nu? Hier wordt Shakespeare verdoemd tot de keuze tussen zelf moord en onwaardigheid, door hem een klasseschuld aan te praten die hij in het begin van de zeventiende eeuw niet kon voelen. Hij was een groot schrijver, dat is zo ongeveer de enige Shakespeariana waarover iedereen het eens kan zijn. Als zodanig leefde hij in zijn tijd en van zijn tijd. De gruwelen en de lieflijkheden, de wreedheid, het bloed, het onrecht, daar kan hij als mens wel van genoten en gerild hebben, maar als schrijver waren ze spekkie voor zijn bekkie, het voer voor zijn pen. Dat hij maatschappij-kritiek leverde (als het maatschappij-kritiek was en geen woede en bitterheid vanwege het menselijk tekort) betekent nog niet, dat hij in sociaal en politiek opzicht niet was onderworpen aan de beperkingen van zijn tijd. Bond maakt van hem een soort tijdreizi ger, een mens uit de negentiende of twintigste eeuw, toevallig neer gestreken ln de zeventiende. En daarmee wordt hij een oninteres sante schim wiens relaties met de mensen om hem heen irrelevant zijn. Wie zijn die mensen om hem heen in Bond's stuk? Zijn dochter. Ju- gelijkheden dan het alsmaar stotte ren van de woorden 'Was anything done?' (knarsend vertaald met: 'Werd wat-dan-ook-gedaan?'). Hij kon bijvoorbeeld zijn ganzeveer pak ken en het sonnet 'Tired of all this.('Moe van dit al') schrijven, waarin hij heel zijn weerzin en walging neerlegde. Spiegel Bond heeft gelijk als hij zegt dat het zijn goed recht is met een paar Jaartallen en historische feiten te husselen, als het stuk maar geba seerd is op de psychologische waar heid. Maar het ongeluk is. dat nu juist aan die psychologische waar heid bijkans alles schort. In de spiegel die hij ons met 'Bingo' voorhoudt (de spiegelfunctie van het stuk geeft hij van ganser harte toe) ontstaat daardoor een vertrok ken beeld, dat nergens op slaat en waar geen mens wat aan heeft. Wat de opvoering betreft: ik vind het moeilijk om te oordelen over de prestaties van regisseurs (Peter Oosthoek en Carel Alphenaar) en acteurs binnen het kader van zo'n pretentieus, kinderachtig stuk. Het toneelbeeld was soms mooi (het opgehangen meisje), er werd naar behoren aan choreografie gedaan en Karin Haage speelde de rol van de oude vrouw, de beste van het stuk, heel goed. Van de anderen, Han Bentz van den Berg niet uit gezonderd, vond ik dat zij van het begin af op de punten van hun heeft en nooit bestaan kan hebben, tenen speelden, erg ongemakkelijk, Iians Bentz van den Berg als Shakespeare. »lnh'hv(fi.r^7heaIfeekst' onzichtbaar ook al hee[t Han Benu ïan den met allé trucj'es ïaaröver ?e be ón een bovenkamer Ber= zi'n uiterlijk voortreffelijk na- schikten. Het zwerfstertje was zo of,rt. kindse Wlnman en zijn üebootst. Juist door het moderne druk bezig met kronkelen, grom- Srfe v?m,w Een zwertSS d"e gek schuldgevoel en de zelfmoord, men en villen dat je de helft van goede vrouw. Een zwermer, nie ges waarmee Bond hem wil flatteren' baar tekst niet kon verstaan ik is geworden door geselingen, hulzen in brand steekt en wordt opgehan waarmee Bond hem wil 'flatteren' wordt Shakespeare een holle man. gen'len gmmgrlndb7zlUer"dirmët Verdraaid, hij had toch andere mo- dreef gezien weliust de doodsklok luid voor de kleine pachters en Shakespeare medeplichtig maakt. Opstandige boeren, die in een goedsdienstroes verkeren. En zijn collega Ben Jon- son, die hem tijdens een drinkgelag de huid volscheldt. de haat bij brengt en het vergif geeft waarmee hij een eind aan zijn leven zal maken. Dit alles levert wel eens een frappant toneelbeeld op en een aardig stukje dialoog of monoloog, maar het blijft een bleek scha duwspel. Omdat die hoofdpersoon er eenvoudig niet is, niet bestaan haar tekst niet kon verstaan. Ik heb Centrum wel eens beter op 'Klassejustitie moeten we niet hebben' Van een verslaggever UTRECHT 'Als er fraude gepleegd wordt is dat gewone diefstal en diefstal behoort te worden ontdekt en gestraft'. Dit zei de voor zitter van de Unie van Ziekenfondsen, de heer A. J. Anbeek, op de gisteren in Utrecht gehouden ledenvergadering van de Unie. Hij ging hiermee in op de beschuldigingen van het Tweede Kamerlid Beekmans (D'66) aan het adres van artsen en ziekenhuizen. Wat dat betreft heeft staatssecreta ris Hendriks met zijn verzoek aan de fondsen om zoveel mogelijk aandacht te besteden aan de door zichtigheid van overeenkomsten volgens de heer Anbeek dan ook een open deur ingetrapt. EINDHOVEN Twee van de drie stafleden van het Stedelijk Van Abbemuseum te Eindhoven zullen hun ontslag indienen als de ge meenteraad zijn goedkeuring geeft aan de door B. en W. voorgestede kandidaat voor de vakante direc teursfunctie, drs. S. Fuchs. De beide stafleden achten de kandidaat niet in staat optimaal uitvoering te ge ven aan de doelstellingen van het museum, de moderne kunst een functie geven in de samenleving. Het derde staflid onderschrijft deze mening, maar zal zijn functie blij ven vervullen als de venoeming doorgaat. De met ontslag dreigende stafleden wensen de benoeming van drs. F. Haks, die als tweede kandidaat op de voordracht staat. Zij hebben steun gekregen van ruim twintig conservatoren en wetenschappelijk medewerkers van Nederlandse mu sea, die er bij B. en W. schriftelijk op hebben aangedrongen het advies van de stafleden te volgen. Een scène uit 'Don Juan' van De Appel. Op de stoel Carol Linssen, die de hoofdrol speelt, daarachter Christine Ewert als Dona Elvire. Op de achter grond is nog net een glimp van Peter van der Linden als Eganarelle te zien. Rechts twee bedienden van Dona Elvire (Monique Smal en Jolinn Ley sen). door Dammis de Geus SCHEVENINGEN Toneelgroep De Appel is in luttele jaren een ensemble geworden waarmee toneelminnaars, getuige produkties als Macbett (Ionesco) en Peer Gynt (Ibsen), geducht rekening dienen te houden. (ADVERTENTIE) Instituut voor Bedrijfskunde te Breukelen. 3-Jarigo Intensieve studie In de bedrijfskunde voor mannelijke en vrouwelijke abituriënten van hat Voorbereidend Wetenschappelijk Onderwijs (V.W.O.). Informatiedag op Nijenrode zaterdag <4 december 1974 van 13.00 -17.00 uur. Inlichtingen en dokumentatlemateriaal: Administratie Nijenrode ta Breukelen; ook telefonisch: 03462 -1944. Sinds vrijdagavond kan een hoogst opmerkelijke, door de inventiviteit van regisseur Erik Vos verrassende voorstelling van Molière's Don Ju an aan dit lijstje worden toege voegd. Want, wat Vos met zijn Ap pel-acteurs en actrices ln het intie me Theater aan de Haven met een maximum aan expressie-mogelijk heden wist te bereiken was opzien barend. Het is bijzonder interessant deze nieuwe Appel-produktie met de Don Juan-voorstelllng van de Haagse Comedie te vergelijken. Maakte Joris DIels bij dit gezel schap van de schelmenkomedie een afgewogen, boelende voorsteling, Erik Vos is veel verder gegaan door te trachten achter de beweegreden te komen van Don Juans handel en wandel. Carol Linssen die de adellijke schurk speelt als een soort slacht offer van een leugenachtige wereld die hem gedwongen heeft zo te handelen, beeldt Indringend de twijfels uit waarmee Don Juan leeft. Fantasie en werkelijkheid zijn in deze figuur dooreengestrengeld, wat Erik Vos mede heeft geaccen tueerd door de 'stenen gast' (een geestverschijning van de ridder die door Don Juan is gedood) via de mond van de sympathieke schelm te laten spreken. Zo liggen leugen en waarheid door elkaar heen. Belde tegenstellingen zijn ook verenigd ln de persoon van de trouwe knecht Sganarelle, die de ene keer zijn meester een spiegel van diens wandaden tracht voor te houden en de andere keer Don Juan met zijn vervelde escapa des naar de mond praat. Sganarelle wordt door Peter van der Linden onnavolgbaar vertolkt. Hij heeft er terecht geen commedia dell'arte rol van gemaakt, want de ze Don Juan is eerder een tragische dan komische figuur. Christine Ewert is de smartelijke, aanvankelijk nog wraakzuchtige Dona Elvire, wier leven door de schelm wordt vernield. Nlek Pan- cras speelt de rollen van de vader, de kluizenaar in het bos en van de jonge boer, die zijn meisje door Don Juan ingepalmd ziet, behendig. Geert de Jong en Monique Smal waren de eenvoudige, giechelige meisjes van het boerenland, die gehypnotiseerd zijn door de man ln het mooie pak. Bij deze voorstelling worden de toeschouwers als het ware ln het spel betrokken. De produktle van de Haagse Comedie had ln het lijsttoneel uiteraard wat afstande lijks. Over het algemeen komt De Appel dat met de bedoeling de dra matische gebeurtenissen uit het le ven van Don Juan te relativeren bovendien nog muziekinstrumenten bespeelde wist zich gesteund door een geraffineerde belichting, die veel kon suggereren. Niels Hamels taak toch nog Iets aan het kale speelvlak te doen was bijzonder moeilijk, alleen een stuk of twaalf rieten kamerschermen en wat stoe len vormden bruikbare attributen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 9