Waarom dat telegram aan de synode? ni Beleidsconferentie met ingrijpende voorstellen Christenvervolging in Tsjaad Vandaag V VI Trouw Kwartet Centraal Bond opgeheven Ethiopische kerkleider zit gevangen Gi ft Geen wijziging"' van hervormd kerkbegrip i TROUW/KWARTET WOENSDAG 27 NOVEMBER 1974 KERK T2 K2l tOl door A. J. Klei Twee gereformeerde studentendo minees hebben een telegram aan de gereformeerde synode gestuurd, nadat de synode als haar mening had gegeven dat hun collega dr. H. Wlersinga met zijn opvattingen over de leer van de verzoening te kort doet aan de rechte prediking van het evangelie. Ds. J. de Jongh, campus-pastor van de technische hogeschool in En schede, telegrafeerde: 'Brief en vraag aan dr. Wiersinga beschouw ik ook als aan mij ge richt, aangezien ik meen en in voorkomende gevallen leer, dat de belijdenis, met name in de zonda gen 4 tot en met 6 van de Heidel- bergse Catechismus, in strijd is met de rechte leer over de verzoening'. Ds. L. Ringnalda uit Amsterdam stuurde dit telegram: 'De verzoeningsleer van dr. Wier singa doet niet méér te kort aan de rechte prediking van het evangelie dan de gereformeerde belijdeni dat doet. Ik beschouw daarom de brief aan hem als ook persoonlijk tot mij gericht'. Omdat ik het eerst vernam van het telegram van ds. De Jongh belde ik hem op met de vraag: Waarom dat telegram aan de syno de? Ds. De Jongh: Ik ben bang dat er alleen gepraat wordt over wat je noemt de zaak-Wiersinga en dat de eigenlijke zaken, namelijk die van de verzoening en van de aard van het Schriftgezag, op de achtergrond raken. Ik ga er van uit dat nie mand wil dat collega Wiresinga de kerk uit moet, maar als we op deze weg verder gaan kom je vroeg of laat terecht bij een schorsing. En over een klemmend beroep gespro ken, dat ze op Wiersinga willen doen, ik zou willen dat ze een dergelijk beroep eens deden op de mensen die steeds maar dreigen dat ze er uit zullen stappen, als. Die mensen moeten vermaand wor- Zit er in het sturen van dat tele gram ook niet iets uitdagends? Ik wilde duidelijk maken dat Wier singa niet alleen staat en daarvoor moest ik mijzelf kwetsbaar opstel len. Betekent dit dat er meer dominees zijn die zo denken als dr. Wiersin ga? Dat weet ik niet, maar dat is ook het punt niet. Het is meer een kwestie van communicatie dan van theologie. Ik bedoel dat iedereen op z'n eigen manier zo'n formule uit de belijdenis invult. Naar mijn in zicht praat de bijbel anders over de verzoening dan Wiersinga doet, maar dat hoeft nog niet te beteke nen dat-ie ongelijk heeft. We ge bruiken het woord verzoening alle maal. inclusief de opstellers van de belijdenisgeschriften, anders dan de Heilige Schrift doet. Het beeld van het offer, dat je vind in de brief aan de Hebreeën, is niet meer ons beeld. Toen in juni op de synode over Wiersinga gepraat werd, had een afgevaardigde het volgende beeld: een boom in zijn tuin viel om en richtte schade aan in de tuin van zijn buurman. Deze nam de excuses wel aan. maar wilde ook wat de Duitsers noemen: Siihne. We zouden zeggen: verzoening. Welnu, zo omschreef mijn collega zijn visie op de bijbelse verzoening en ik dacht: dat is je kreinste ketterij, de verontrusten mogen te gen hem ook wel een bezwaar schrift opstellen. Ik wil maar zeg gen dat het tijd wordt dat we met elkaar, in een raad voor kerk en theologie, over deze dingen praten (dat zal dan wel moeten duren tot de wederkomst) en dat synodale verklaringen over wat wel en niet deugt nergens toe leiden en ook nergens op rusten. Tot zover ds. De Jongh. Ik verneem nog dat onderling beraad van stu dentendominees geleld heeft tot de conclusie, dat zij niet gezamenlijk iets zullen doen: ze wensen geen machtsblok te vormen, dat keuren ze in anderen ook af. Ieder, studen tenpredikant of niet, moet doen wat hem in deze situatie het beste lijkt. UIT VAN LEZERS - Arafat (21) De staat Israël is niet gesticht in wat voordien Arabisch gebied was. zoals M. Ooms meent (Tr. Kw. 21- 11). Nooit is het land beschouwd als puur Arabisch (o.a. Mc Mahon Declaration 24-10-1915). Met mi nister van State M. Klompé lid v. d. pauselijke commissie 'Justitia et Pax', wijzen wij een Palestijnse eenheidsstaat af: stap op weg naar 'allesomvattende Arabische een heid' (Preambule Handvest P.L.O.). Israël is het staatsrechterlijk land van een volk: de Joden. Ekonomi- sche unie met een autonoom Pales tijns gebied is te realiseren bij gegarandeerd vredesverdrag. Daar moeten de V.N. en de E.E.G. op aansturen. Missingen Y. v. d. Schoot. Arafat (22) Er zijn ook politieke redenen voor onze sympathie voor de joden, nl. de Balfour-declaration van 1917 en het VN-besluit van 1948. Israël heeft in alle opzichten recht van bestaan en daarom moeten wij ons afkeren van al diegenen die aan dit voortbestaan een einde willen ma ken, en dan zal onze sympathie in deze tijd zeker naar de joden uit gaan. Dat Israël een westers brug- gehoofd zou zijn is een insinuatie aan het adres van de westerse we reld. Israël is westers georiënteerd, omdat veel joden uit het Westen kwamen en een aantal westerse landen de enigen zijn die Israël steunen in zijn strijd om het voort bestaan. Het is m.i. onmogelijk dat joden en Palestij nen in één staat samen kunnen leven. Er bestaan te grote verschillen wat betreft gods dienst, beschaving en welvaart. Xijverdal J. ter Horst Arafat (23) De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: «J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020 - 22 03 83. Postgiro: 26 9274. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro xsoa Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van de schrijver vermeld. over het abortus-vraagstuk, enkele korte opmerkingen willen maken. In de nieuwe versie van het rap port is het standpunt niet gewij zigd, maar wel is een aantal accen ten zo duidelijk verlegd, dat het voor de synode aanvaardbaar werd. Men kan eigenlijk de allervroeg ste stadia van de menselijke vrucht nog niet een menselijk wezen noe men: wel menselijk leven. Een hel dere begripsbepaling in het nieuwe rapport heft deze begripsverwarring op. 2. Nu wordt duidelijk gesteld dat de beslissing 'uiteindelijk ligt bij de erbij betrokken vrouw'. 3. Waar het gaat om de keuze tussen het leven van de vrouw en dat van de vrucht, zegt het rapport op blz. 45: 'Daarbij moeten wij wel beden ken dat 'leven' in bijbels perspec tief meer betekent dan alleen maar biologisch functioneren. Leven is welzijn, in lichamelijk, geestelijk, maatschappelijk en godsdienstig opzicht tot je recht komen. Essen tieel is daarbij de relatie tot God en de naaste: leven is ln-relatie- staan-tot, en de kwaliteit van het leven hangt nauw samen met het 'kunnen) aangaan van relaties'. Welnu, deze ruimte, die de nieuwe versie, blijkens de punten 2 en 3 duidelijk geeft, maakte het rapport voor de grote meerderheid van de synode-leden nu wel aanvaardbaar, al bleef er detail-kritiek. AMSTERDAM De Centraal Bond voor inwendige zending en christe lijk maatschappelijk werk. die in het begin van deze eeuw werd op gericht, houdt met ingang van 1 januari op te bestaan. Dit blijkt uit een rondschrijven aan de aangeslo ten instellingen, waarin tevens het vertrek van secretaris A. Otter, we gens het bereiken van de pensioen gerechtigde leeftijd wordt aange kondigd. 'We constateren, dat met beëindi ging der huidige werkzaamheden een onherhaalbare en onvang- bare periode van bijna driekwart eeuw in de geschiedenis van het Nederlandse diakonaat, met name van het vrije diaconaat, ten einde is. De kerken zullen elkaar In een oecumenische ontmoeting moeten vinden. Misschien zal de bond dan zijn zelfstandige functie hebben vervuld', aldus de heer Otter, die deze organisatie geruime tijd heeft geleid. GENEVE (Reuter) De praeses van de evangelische kerk Mekane Jezus in Ethiopië, oud-minister van mijnbouw Emmanuel Abraham, zit in Addis Abeba' gevangen en wacht op berechting. De lutherse wereld federatie heeft dit bericht ontvan gen van zijn vertegenwoordiger in de Ethiopische hoofdstad. De evan gelische kerk Mekane Jezus, die aangesloten is bij de lutherse we reldfederatie. telt 220.000 leden en is de grootste niet-orthodoxe kerk van het land. Oegstgeest Het is voor alle supporters van Arafat c.s. wel noodzakelijk om precies te weten waarvoor ze (in en buiten de VN) applaudisseerden. Het Palestijns Nationaal Handvest de beginselverklaring van de PLO) kiest principieel voor geweld (art. 9) met als kern guerrilla-actie (art. 10). De PLO ontkent het be staan van het joodse volk en van de band tussen 't joodse volk en Pales tina (art. 20). Uiteraard ontkent de PLO het recht op zelfbeschik king voor het Joodse volk en pro clameert open agressie tegen Israël (o.a. in art. 15) en tegen Jordanië (art. 5 van de Tien punten van Caïro). Vervolgens verklaart de PLO zich niets te zullen aantrekken van de met een grote meerderheid aangenomen beslissingen van de VN uit 1947 (het verdelingsplan) en uit 1967 (de resolutie 242, die o.a. het recht van alle staten in het MO op veilige en erkende grenzen vastlegt). Wie applaudisseert er nog? Amstelveen Dr. U. H. KoUaard Abortus en synode (2) Gaarne zou ik, als lid van de com missie van rapport der hervormde synode, in aanvulling op uw verslag Abortus en synode (3) Nu er in het verslag van de syno de-vergadering over abortus weder om uitsluitend uitspraken van mannen worden weergegeven, moet het mij van het hart. dat er naar mijn idee iets goed mis is als dit zeer moeilijke, tere vraagstuk uit sluitend door mannen wordt behan deld. Dit is al eerder opgemerkt, maar gezien het resultaat blijkbaar nog veel te weinig. Hoe goede echt genoten, vaders en grootvaders deze sprekers zeker zijn, nooit en te nimmer kunnen zij bij benadering peilen wat de vrouwen in alle da gen, weken en maanden vóór zij zich laten aborteren, doormaken. Je wordt immers van ogenblik tot ogenblik met de toestand gecon fronteerd. De spanning vanaf het eerste vermoedenzou ikzou het werkelijk zo zijnIk wil het hier nu niet over de omstandighe den hebben, hoe belangrijk die ook zijn voor de beslssing. Dat mannen daarin een belangrijk aandeel heb ben lijkt me een duidelijke zaak, maar hoe door christenen deze zaak zó eenzijdig wordt besproken is een onbegrijpelijk iets. Wat kan nu méér een zaak van mensen zijn? De volledige mens is man én vrouw Gen. 1:27 'God schiep de mens naar zijn beeld, naar Gods beeld schiep Hij hem, man en vrouw schiep Hij hen'. Zeker de gesprek ken over abortus moeten door mannen én vrouwen samen worden gevoerd, óók in 't openbaar, óók in de synode, 't Wordt er niet gemak kelijker door, wél menselijker, naar Gods beeld. Den Haag G. Oothuijs-Donner Vrouw in synode Zó stelt liet Zuidafrikaanse dagblad Die Burger zich dr. Beyers Naudé in ons land voor: als een soort heilige bedelmonnik in de gedaante van een orgelman. Cl staat voor het Christelijk Instituut, ANC en PAC zyn de letters van twee (verboden) zwarte bevrijdingsbewegingen in Zuid-Afrika. Dr. W. J. Maan Van een onzer verslaggevers LUNTEREN De beleidsconferentie van de Nederlandse kerkenconferentie, die gisteren en eergis teren in Lunteren is gehouden, is gekomen tot tien aanbevelingen, die liggen op het terrein van het thema van de conferentie: bevrijding tot gerechtigheid, geloof en gemeenschap. in een langere resolutie, roept de raad van kerken de leden-kerken op de kerkleden aan te sporen hun bijdrage te leveren aan de doelstel lingen van het internationaal jaar van de vrouw. 'De raad van kerken beveelt de leden-kerken aan te sti muleren dat vrouwen in toenemen de mate betrokken worden bij het beleid in de kerk', aldus deze reso lutie. De oudkatholieke aartsbisschop van Utrecht, mgr. M. Kok gaf tijdens de discussie blijk, niet zoveel voor deze 'te gemakkelijke doorbreking van de ambtstheologie' te voorin en stelde voor, in de resolutie niet verder te gaan dan 'te stimuleren dat vrouwen in toenemende mate betrokken worden bij het voorbe reiden en uitvoeren van het beleid in de kerk', daarmede de vrouw uitsluitend van het bepalen van dat beleid. Enkele aanwezige vrouwen, onder wie dr. Marga Klompé en de gereformeerde predikante ds. Nora van Egmond maakten hiertegen be zwaar. Van de conferentie kregen zij hun zin. Op maandag werden de voorstellen tot de aanbevelingen die afkomstig waren uit de drie deze herfst in Utrecht gehouden landelijke bij eenkomsten, in drie afzonderlijke werkgroepen besproken. In deze groepen ontmoetten elkaar de ver tegenwoordigers van de beleidbepa- lende top van de elf bij de raad aangesloten kerken en de vertegen woordigers van de gespreksgroepen. In de werkgroepen werden de voor stellen besproken en geamendeerd en daarna in discussie gebracht in de plenaire vergadering van de on geveer 130 deelnemers. Voor veel discussie was evenwel geen gele genheid. Op voorstel van de werkgroep ge rechtigheid besloot de raad aan de kerken te vragen zich te blijven bezighouden met de toekomst van de wereldsamenleving en noemde daarbij de conferentie die de wereld raad van kerken deze zomer in Beokarest gehouden heeft. De con ferentie droeg de raad van kerken op de voorstellen van Boekarest over de menselijke toekomst te be studeren en voor de Nederlandse situatie uit te werken. Van de werkgroep gerechtigheid was het voorstel afkomstig te komen tot een wekelijkse vastendag, die als oefenmateriaal kan dienen voor een nieuwe levensstijl, die noodza kelijk is (zie voorpagina). Positie vrouw In een derde voorstel sprak de con ferentie haar zorg uit over de schending van de rechten van de mens. die overal plaatsvindt. 'De kerken en hun leden hebben, le vend vanuit het evangelie, de plicht op te komen voor de zwakken en de rechtelozen', aldus de verklaring. De raad vraagt vooral aandacht voor gevangenen die zitten omdat zij op geweldloze wijze opgekomen zijn voor het lot van gemartelden, voor de slachtoffers van racisme binnen en buiten onze grenzen, voor buitenlandse werknemers en rijksgenoten. De raad verzoekt om realisering van de gelijkwaardig heid van de vrouw in kerk en maatschappij. In deze aanbeveling, die vervat was Met klem zou ik willen opkomen tegen de opmerking van mevr. ds. D. Stavenga-van der Waals in Tr/Kw van 22-11, dat vrouwen op de hervormde synode 'enorm char mant worden bejegend, maar als ze iets beweren, wordt het niet serieus genomen'. Ik weet niet waar me vrouw S. haar inlichtingen vandaan heeft, maar het is beslist niet waar, nu niet. maar daarvoor ook niet. Nog steeds wordt de naam van een van de vroegere vrouwelijke syno deleden met groot respect genoemd. De vrouwen die spreken zoals me vrouw S. doet, vergeten altijd dat er wel zinnige dingen gezegd moe ten worden, wil men als synodelid (niet als vrouw) meetellen. Maar dat geldt precies zo voor de man nelijke synodeleden. In de synode en het breed moderamen van de synode heb ik mij nog nooit gedis crimineerd gevoeld als vrouw. Inte gendeel. ik meen dat er naar mij geluisterd wordt en kan dat ook vaak constateren. Dat zelfde geldt voor het andere vrouwelijke syno delid. Wij worden volstrekt serieus genomen door de hele synode, ook door de gereformeerde bonders. Dat men veronderstelt dat wij bij wijze van spreken alleen aardig etalage materiaal zijn. vind ik onaanvaard baar. Het is een te kort doen aan onze inbreng en aan de teamgeest die er in de synode heerst. Utrecht mr. J. A. van Ruler-Hamelink PARIJS (KNA) Vele christenen in de centraalafrikaanse repu bliek Tsjaad hebben hun weigering het geloof af te zweren met de dood moeten bekopen. Aldus heeft ds. Pierre Widmer van de in Tsjaad werkzame Franse protestantse alliantie gereageerd op de uitspraak van president Tombalbaye van Tsjaad, dat hem van christenvervolgingen niets bekend is. Ds. Widmer heeft de president, die momenteel in Parijs is, verzocht de vrijheid van geweten te eerbiedi gen. Vorige week zijn in Tsjaad twee Zwitserse zendelingen gevangen ge zet om het verzet van de christenen tegen de inwijdingsriten te breken. Inmiddels is een van hen weer op vrije voeten. Veel weerstand is er overigens niet meer sinds de execu tie van twaalf inheemse baptisten - predikanten en de uitwijzing van alle baptisten-zendelingen. President Tombalbaye verklaarde in Parijs, dat een jongere die zich niet onderwerpt aan de traditionele initiatie geen volwaardig mens is. Volgens hem is deze strenge tucht uitstekend om de jeugd te harden. Door missionarissen en zendelingen wordt de president verweten dat hij in het kader van zijn culturele revolutie en onder het onderwend- sel van de initiatie talloze Jonge burgers bloedig laat folteren. Daar bij worden de jongeren vaak ver minkt en ingegraven. De president ontkende dat initiatie strikt ver- lpicht is. Degene die zich er echter niet aan onderwerpt, wordt niet als volwaardig burger beschouwd. Tombalbaye wees de beschuldiging van de internationale liga tegen het racisme en het antisemitisme van de hand. dat hij dertien predi kanten en vele andere christenen had laten vermoorden. In Tsjaad heerst godsdienstvrijheid, aldus de president, die zei zelf nog steeds belijdend protestant te zijn. Verantwoording- De tweede werkgroep van de be leidsconferentie had als thema 'be vrijding tot geloof'. Deze werkgroep stelde vast dat elke gelovige op grond van de bijbel verantwoording dient af te leggen van de hoop die in hem is. 'Deze hoop verantwoor den wij', zo zei de beleidsconferen tie, 'vanuit ons geloof in Jezus Christus'. 'Wij kunnen deze hoop nooit verantwoorden, tenzij dit blijkt uit ons maatschappelijk han delen'. waarin wij als leden van verschillende kerken geroepen zijn elkaar te helpen. De raad van ker ken wil,aldus de beleidsconferen tie, opnieuw opwekken tot persoon lijk vertrouwen in Christus, tot het ontdekken van nieuwe vormen van geestelijk leven, de eredienst gere geld te vieren en met elkaar om te gaan zoals ons dat in het Evangelie en in de Brieven wordt voorgehou den. De tweede werkgroep riep de sectie theologische vragen van de raad van kerken op een manier te vinden voor het tot stand brengen van oecumenische catechese en voor oecumenische vorming inzake de kernen van het belijden. Beschamend Iii de derde werkgroep, die bevrij ding tot gemeenschap als thema had. werd vastgesteld dat het be schamend is dat christenen niet in staat zijn samen avondmaal/'eucha- if1 rin pit ei ristie te vieren. Over deze vaststel ling ontstond gistermiddag een dis cussie, waarin kardinaal Alfrink, dr. A. Kruyswijk de voorzitter van de gereformeerde synode en secreta ris-generaal dr. A. H. van den Heu vel van de hervormde kerk zich mengden. De katholieke aartsbis schop zei dat het ontbreken van avondmaalseenheid niet iets was, dat wordt veroorzaakt door ver schillen in kerkrech t of theologie, maar dat het voor hem een geloofs kwestie is. Hij werd hierin bijgeval len door dr. Kruyswijk. Dr. van den Heuvel zei echter dat hij herhaal delijk e n vanuit zijn geloof mee doet aan eucharistie- of avond maalsvieringen samen met leden van andere kerken. De Leidse pas toor Van der Wel zei zelfs dat hij niet kon begrijpen, hoe iemand door zijn geloof tot verdediging van de verbreking van de eucharistische eenheid kan komen. De kardinaal kwam er niet toe, uit te leggen, waarom zijn geloof hem dwingt tot een gebroken eucharistie. Drs. A. Kik, die hem naar een verklaring vroeg, kreeg te horen dat hij en andere belangstellenden maar eens naar Utrecht moesten komen voor een gesprek met de kardinaal. De beleidsconferentie was het be sluit van de Nederlandse kerken conferentie, waartoe het initiatief in 1972 is genomen, toen het cen trale comité van de wereldraad van kerken in Utrecht bijeenkwam. Met de afsluiting van dit beraad is de oecumenische beweging in ons land in een nieuwe situatie gekomen. De besluiten van de raad van kerken, die gisteren en eergisteren geno men zijn, liggen thans in beginsel op de tafel van de kerkelijke verga deringen. Zij liggen er evenwel met meer dan gebruikelijke nadruk, omdat de leiding van de kerken zelf aan de tot stand koming van de besluiten heeft meegewerkt. Veel van de besluiten zullen uitgevoerd moeten worden door de raad van kerken zelf, die daarvoor nauwe lijks een voldoende bezetting heeft. Een van de laatste besluiten van de beleidsconferentie betrof deze lich te bezetting van het oecumenisch apparaat in Nederland. Een drin gend verzoek meer geld en/of man kracht ter beschikking te stellen stuitte op een afwijzing van de hervormde synodepraeses ds. J. C. Jörg, die met spijt betuigde dat zijn kerk moet bezuinigen en dat hij niet de vrijmoedigneid had zonder ruggespraak met zijn synode geld of mankracht toe te zeggen. Ds. Jörg werd schielijk gevolgd door de kardinaal en door dr. Kruyswijk. Het gevolg hiervan was, dat er toch enige twijfel werd gezaaid aan de vaste wil van de kerken, samen een nieuw leven te beginnen. DE ELEKTRISCHE TANDEXBOl STEL In het gesprek tussen de hert Groenevelt en Sickinghe van zoi dagavond jl. kwam even de elekti sche tandenborstel ter sprake. recht noemde de heer Groenevej dit als een voorbeeld van vaartsverdwazing, waarbij de pr< ducent zich geen ogenblik afvraai of zijn produkt zin heeft of ni< maar alleen een mogelijk rendi ment op het oog heeft. Of mensi daar nu mee geholpen zijn is vraag die blijkbaar niet opko: Want welke idioot loopt daar nu zou je je kunnen afvragen. Zijn mensen die zoveel geld hebben d: ze zeggen: hé. een elektrische ta: denborstel, die heb ik nog moet ik ook hebben? En heb je daar dan een steek verder mi gebracht in de richting van werki lijk leven? Er zijn heel wat appar: ten die ons helpen en die we moeilijk meer kunnen missen, ds denken we tenminste, maar moet zo'n apparaat eigenlij Groenevelt had gelijk met daarachter liggende stelling dat ondernemer zich werkelijk wel eei mag afvragen of hij met zijn wart mensen ten dienste is, wil hij tei minste niet tot het niveau van geldzuchtigen afzakken. Maar moet toch in de concurrentie blijln ven, ook terwille van Je werknen mers. Ja, en daar hebben we dairz< de hamvraag, of er niet nodig eem zo breed mogelijk overleg moet kojed! men over wat er geproduceerd modke worden. We zullen wel nimma ontkomen aan een zekere belacheprc lijkheid, maar om daar welbewujvo toe bij te dragen gaat mij te ver. I.OC P* XED. HERV. KERK p Beroepen te Nieuw Lekkerland: jnc C. Schuurman te Putten: te Schelp® luinen: M. B. Plette kand. te Ermeruc lo; te Zwartebroek: A. Vlietstra tl1111 Doornspijk; te Groot-Ammers: I' van Nieuwpoort te Nunspeet; t» Wijk bij Heusden: C. Evers te Leei^d broek. w Aangenomen naar Voorschoten af1^ pred. voor bijz. werkz. (geest. ver? zorger bij psych. centrum Schaken]? bosch te Leldschendam)A. Ir Lentz te Den Haag-Loosduinen,. naar Huizen: H. Jongerden tr Veenendaal. GEREF. KERKEN L Aangenomen naar Hoogeveen: P. d. Wel te Baarn; naar Goes: Wj Stolte te Aalten. j GEREF. KERKEN ira Overleden: M. Pos (71), em. pred. tjn Wezep. Was hulpprediker te Edanjnc Slikkerveer en te Andijk en vervoies gens predikant te Oosterend (Deft Burg), Vollenhove en te Wezep. 'ie GEREF. KERKEN' (VRIJG.: B.V.) >rl Beroepen te Emmeloord: C. I* 1 Plooy te Ede. ft' CHR. GEREF. KERKEN Beroepen te Nunspeet: J. van Am stel te Enschede W.: te Westzaanh Chr. Verhage te Den Haag-CenM trum: te Soestdijk: B. Bijleveld th< Bussum. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Herkingen F epi Utrecht: Chr. v. d. Poel te YersekeJi voor Aalburg: P. Blok te DirkslandP: Beroepen te Borssele: J. Karens tja Opheusden (verb. ber.). ar 1 h te Apeldoor^ Ds. J. C. H. Jörg schrijft ons: Als praeses van de generale synoi der Nederlandse hervormde kerL handelend in opdracht van haaS breed moderamen, wil ik enkelir verhelderende kanttekningen male ken bij het artikel 'Hervormd kerkin begrip gaat op de helling' in u* blad van 20 november. De generale synode heeft niet hi sein op groen gezet voor afscha: fing van het begrip 'geboorteleden] maar voor een discussie in de ker| over deze zaak. De lezers van blad krijgen onwillekeurig de ii druk, dat de hervormde kerk degi nen. die in haar kerkorde wordei omschreven met de term 'zij die ui hervormde ouders zijn geborei niet meer zou willen beschouwei als tot deze kerk te behoren. Niel is echter minder waar. De generale synode heeft besloten het rapport 'geboorteleden theo« logische aspecten' tegelijk met d6 samenvatting van de wezenlijkti punten uit de gevoerde synodalli discussie aan de ambtelijke verga» deringen der kerk voor te legger* teneinde de meningen te peilen. Dh formulering van een nieuw artikai II der kerkorde uit het genoemde rapport, welke in uw blad is afge. drukt, heeft dus niet de status va« een kerkordelijk voorstel, maar i' bedoeld als toelichting bij de inf houd van het rapport. Tegenovel deze formulering staat de formule' ring van andere principes, die in d samenvatting van de discussie worl den vermeld. Of het ooit tot een wijziging dejj kerkorde in de toekomst zou kun; nen komen, valt op het ogenbli), nog in het geheel niet te voorzien, Van een wijziging van het her-, vormd kerkbegrip is derhalve volt strekt geen sprake.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2