pieuwe serie 'Sprookjes
i/an de Lage Landen'
n
Relatie buiten huwelijk
wordt achtergesteld
■Broodschrijver herdrukt
1 Huis kopen?
RPS-hypotheek!
Slecht toe recht aan verteld, geestig geïllustreerd
Discussie over de PSP
Want die is van goeden huize.
Rijkspostspaarbank
COURVOISIER
Jiuw/KWARTET ZATERDAG 23 NOVEMBER 1974
BINNENLAND T21/K19
UIT
VAN LEZERS
Korte, duidelijk geschreven, liefst
aan één kant getypte, brieven
kunnen worden gestuurd naar:
Secretaris Hoofdredactie Trouw/
Kwartet, Postbus 859, Amsterdam.
Bij publlkatie wordt de naaih van
de schrijver vermeld.
ir C.G. van Zweden
weljlSTERDAM Eelke de Jong en Hans Sleutelaar hebben op-
jiiw ,een bundel 'Sprookjes van de Lage Landen' bewerkt en na-
teld. Evenals eind 1972, toen hun eerste bundel verscheen, is
dit nieuwe boek geestig en artistiek geïllustreerd door Peter
i. Er zijn zelfs zestien pagina-grote kleurplaten bij. Die tekenin-
zijn zó goed. Die vormen een verhaal apart.
zijn, of. 'schone prinses', -ze zijn
allemaal geboren en getogen op
diezelfde klei. Dat is ze aan te zien.
En daarmee passen ze helemaal in
de sfeer van deze oude vertellingen.
Verder tekent Peter Vos een hecht
verbond tussen mens en dier en
aarde. Dat is natuurlijk ook een
van de oer-voorwaarden voor het
sprookjesparadijs.
En hij doet kostelijke vondsten.
In één van zijn kleurplaten spot hij
bijvoorbeeld met het perspectief. Ik
doel op de plaat bij 'Jan Klaassen'.
In dat verhaal komt het motief
voor van 'tafeltje dekje'. De kijker
ziet een grote kamer van een kas
teel. Een gedekte tafel en een
enorme stoet vorstelijke spijzen ko
men dwars door het plafond heen
naar binnen zweven. Toch zit er
geen gat in het plafond.
Je moet er maar opkomen: Peter
Vos heeft 'twee perspectieven' door
elkaar heen getekend.
De beschouwing van onze redacteur P. L. van Enk in onze krant
van dinsdag 'Spookbeeld van Moskou achter conflict in de PSP'
heeft reacties uitgelokt van drie met name in het stuk genoemden.
jst de tekst. Eelke de Jong en
Sleutelaar heben weer geput
jjhet Vlaams-Nederlandse taalge-
Volksvertellingen van onze
Jrouders dus. Boertig opgediste
tokjes, waarvan de taal zó ge
tikt is in de lage landen, dat we
terlijk een bundel uit de klei
fokken verhalen op tafel heb-
Ischlen moet je er als lezer een
fenne voor hebben, maar ik heb
foten van die rauwe, vierkante
1 van deze vertellingen,
i voorbeeld uit 'Jan Klaassen":
daag gaan. morgen gaan. alle
jen gaandoor het vele gaan
Ie hij veel weg af. Viel hij niet,
hoefde hij niet op te staan;
hij niet tegen een boom, dan
hij geen builen; liep hij niet in
water, dan kon hij niet verzui-
en als hij vergat te drinken,
was hij niet bezopen.'
ander voorbeeld. Een soldaat
•talitrek heeft, zegt:
TzaZ mijn buik eens van katoen
pleden
'N is erg verleidelijk om te citeren
^r dan kun je wel aan dè gang
■en. De beide auteurs gebruiken
zo zuivere en directe taal, dat
grond van hun prestatie best
tje ueden van het 'Simplisties Ver-
ssemd' mochten worden. Hun taal is
Nfloos, en laat de sfeer van het
iokje onverlet. En dat is geen
igheid, want hun bronnen wa-
niet altijd even vlekkeloos.
heben in deze bundel veertig
bijeengebracht en be-
tof^kt. Blijkbaar met grote kundig-
bT
r. ...eningen
Vliéer Vos is met zijn tekeningen
■bidtuoos op dreef. Zijn figuren zijn
imaal zwaargebouwde gedrongen
die passen in de waterige
van de lage landen. Ze heb-
handen als kolenschoppen: ze
er schonkig uit. Of ze nu 'heks'
- 4-
VS,;
-
■■MHiBpi
v -V»
Grappen
Én dan zijn grappen.
Een goed voorbeeld biedt de goud
kleurige omslag van het boek. Die
omslag moet u van het boek afne
men en dan op tafel uitspreiden
om goed te kunnen kijken.
U ziet dan één grote tekening, die
beheerst wordt door twee voorstel
lingen: een heks in een (holle)
boom en een* koning-op-klompen
met zijn koningin op hun troon.
Die troon is eveneens een boom.
Ter weerszijden van deze prachtige
plaat zitten de waarnemers van
sprookjesland. Rechts in een bootje
op het water, zitten de schrijvers.
Eelke de Jong en Hans Sleutelaar
Ze dopen hun pen in het water van
het meertje.
En helemaal links, verscholen tus
sen de rietpluimen, zit Peter Vos
zelf. ?ijn potloodje houdt hij me
tend en schattend op armlengte
voor zijn ogen.
Als u nu, na deze inspectie, de
omslag weer om de blauwe liinnen
kaft doet, verdwijnen de beide au
teurs in hun bootje naar de voor
flap, en de tekenaar (bescheiden)
naar de achterflap.
Een gedekte tafel en een enorme stoet vorstelijke spijzen komen
dwars door het plafond naar binnen zweven.
Een gouden vondst.
Op diezelfde -tekening zien we een
nestje met drie vogeltjes en een
mensje: allevier met opengesperde
bekjes.
Zo is er veel te zien. Maar u bent
niet bekocht als u zelf op ontdek
kingstocht gaat. Het boek staat ar
tistiek op hoog peil.
'Nieuwe sprookjes van de Lage Lan
den' bijeengebracht bewerkt en van
aantekeningen voorzien door Eelke
de Jong en Hans Sleutelaar. Geïl
lustreerd door Peter Vos. Uitgave:
De Bezige Bij, Amsterdam. Formaat
34.5 x 24.5 cm. Omvang 176 pag.
Prijs tot 5 december 19.50. Daarna
32.50.
Als eerste de heer W. van Exter uit
Eemnes. Hij schrijft o.a.
Ik ben nimmer lid van de PSP
geweest en alhoewel ik de gebeurte
nissen daar zover als in mijn ver
mogen ligt volg, heb ik daar per
soonlijk niets mee te maken. Wél
ben ik lid van de PtfdA. Daar heeft
mijn streven steeds tot zin gehad
in landelijk verband een zo groot
mogelijke concentratie van demo
cratische krachten te bereiken om
op die manier voorwaarden te
scheppen om tot een andere lands -
politiek te komen dan door de
regeringen De Jong en Biesheuvel
werd gevoerd. In de jaren rond
1970 heb ik in het verband van
'Progressief alternatief' alles ge
daan om PvdA, D'66, PPR en PSP
in één blok te verenigen.
In 1973 is het ten dele gelukt zo'n
regeringsbeleid tot stand te bren
gen mét alle zwakten en gebreken,
maar toch ook met heel veel posi
tieve zijden. Dat deze ontwikkeling
opnieuw tot een crisis en waar
schijnlijk splitsing in de PSP voert,
kanmen jammer vinden, maar
neemt het feit niet weg, dat een
belangrijk deel van de PSP-leiding
tezamen met de kamerleden Van
der Spek en Van der Lek en de
redactie van 'Radikaal' onrealistisch
tegenover deze ontwikkeling staat en
hoopt door het uitbannen van hen
die bedoelde ontwikkeling wél als
noodzaak zien, de fijne sectarische
zelfgenoegzaamheid te herstellen.
Achter deze zéér op Nederland toe
gespitste strijd ziet de heer Van
Enk 'het spookbeeld dat de norse
trekken van de Sowjet Russische
leider Breznjew persoonlijk draagt'.
Nu leven we in een vrij land en
ieder mag schrijven en denken wat
hij wil. Als heer Van Enk de klok
van de koude oorlog wil terug
draaien, dan is dat zijn zaak. Maar
het is laakbaar en ontoelaatbaar
dat hij bij dit streven de integriteit
van een groot aantal mensen aan
vecht en ze denuncieert als 'agen
ten van Moskou' zonder het minste
spoor van bewijs. In de volksmond
wordt dit laster genoemd. Het op
treden van heer Van Enk over
schrijdt alle grenzen van journalis
tieke ethiek. Jammer dat zijn
'spookbeelden' een plaats in deze
krant hebben kunnen vinden.
Eenheid van actie
De tweede reactie komt van de
heer P. M. Brouns uit Groningen.
Hij is lid geweest van het partijbe
stuur van de PSP. Hij schrijft o.a.:
Waar het om gaat is niet 'de aloude
(ADVERTENTIE)
bew|
ice-i
ille
1716
de
ersi
bari
101
Auteurs van 'Twee mensen en het recht':
Alle inlichtingen:
bel gratis 0017
haal een folder in het postkantoor
schrijf - zonder postzegel'naar de
RPS, Amsterdam
IMPS uw nationale spaarinstelling
DEN HAAG Mensen die niet willen of kunnen trouwen, worden
door de wetgever achtergesteld bij gehuwden. Onder deze discri
minatie lijden niet alleen degenen die, al dan niet vooruitlopend
op een huwelijk, in 'concubinaat leven, maar ook bijvoorbeeld sa
menwonende homofielen, broer en zuster, ongehuwde moeders met
kinderen. De discriminerende bepalingen ten aanzien van hen die
niét gehuwd zijn, zouden uit de wet moeten verdwijnen.
De "Wageningse hoogleraar mr. J.
M. Polak schrijft: 'Als het mogelijk
blijk te zijn wettelijke regelingen
te ontdoen van de druk die huwe
lijk en gezin erop leggen, moet dat
gebeuren. Huwelijk en gezin moe
ten niet meer dan strikt noodzake
lijk is. de inhoud van de wetgeving
bepalen.' Men mag er in een maat
schappij als het onze van uitgaan
dat de mens wel zo zelfstandig is
dat regelingen, indien al nodig,
louter op hem persoonlijk gericht
worden en dat buiten beschouwing
wordt gelaten of, en zó ja, welke
relaties hij met anderen wenst aan
te gaan'.
Deze opvattingen huldigen de au
teurs van het boekje 'Twee mensen
en het recht', dat is uitgegeven
onder auspiciën van de redactie
van het Nederlands juristenblad.
Het boekje bevat bijdragen van een
aantal juristen en sociologen over
de rechtspositie van relatievormen
buiten het huwelijk.
In zijn bijdrage 'Alternatieve rela
ties in een wettelijk vacuum'
schrijft dr. mr. C. J. Straver: 'Er
lijkt geen enkele afdoende grond
aanwezig om relaties buiten het
huwelijk in hun functioneren te
beletten: het is juist een taak van
de overheid om belemmeringen in
de ontplooiing van mensen weg te
nemen en te bestrijden'. De auteur
schrijft dat het ontbreken van re
gels er de oorzaak van is 'dat op
het ogenblik niet-huwelijkse rela
ties meer moeite hebben om maat
schappelijk en juridisch goed te
functioneren en dat ze in een aan
tal gevallen aperte onbillijkheden
ondergaan'.
ben een broodéchrijver', verklaarde Herman de
in 1939 in De Nieuwe Eeuw en hij zei er bij:
is, geloof ik, geen slechte hoedanigheid, brood
ijver te zijn.' Nee. dat is het beslist niet, is de
:r anno 1974 grif geneigd te beamen, nu hij verse
Irukken van vier boeken van Herman de Man voor
heeft liggen.
;ever Querido in Amsterdam zorgde daarvoor en
iKfPte er twee in een (mooie) band: 'De kleine
J jreld' (tiende druk, eerste druk in 1932)/'De barre
iter van negentig' (achtste druk, eerste in 1929),
en 386 pagina's prijs 24,50: en: 'Rijshout en
in' (elfde druk, eerste druk in 1924)/'Marie of hoor
de wederpartij' (tweede druk, eerste in 1937),
tien 415 pagina's, prijs 27.50.
a broodschrijver.Herman de Man kon zich ver
floven zich als zodanig te 'verkopen', want zijn
wasjnans en vertellingen vlogen niet alleen de winkel
tair. ze werden ook door de officiële kritiek geprezen.
i A werd (en wordt, hopen we voor Querido) ver-
ilsïfht. omdat hij zo'n geweldig verteller is, hij werd
wordt bij dezen) daarvoor in krant en tijdschrift
oofd. Niet op de goeiige manier van: hij kan een
35.
lekker leesbaar verhaal weggeven, maar voor de rest
stelt 't niet veel voor, maar omdat zijn goed zittend
realisme altijd boven de anecdote uitkwam. Houten
Gert uit 'De barre winter van negentig' is toch meer
aan een type en De Mans schetsen zijn meer dan
gemakkelijk hanteerbare streeknovellen.
Het woord 'verkopen' viel. De Man was een koopman
en zijn laatste baan was er een in de autohandel
(toen hij in '46 bij een vliegtuigongeluk op Schiphol
om het leven kwam, was hij daarvoor naar Engeland-
geweest). Hij erfde daarvoor eigenschappen van zijn va
der die als lapjeskoopman de boeren in de streek rond
om Oudewater langs ging, samen met zoon Sally (De Man
'leette: Salomon Herman Hamburger), die in die
periode de mensen leerde kennen in het rivierenge
bied van Utrecht en Zuid-Holland, die later zijn
bjfxen zouden bevolken.
T> nieuwe uitgaven bij Querido maken na een paar
ïcizijden lezen duidelijk, dat De Man niet verouderd
's Los van elk jeugdsentiment zijn we met deze
heruitgave blij en ook met de ons verstrekte medede-
ng dat Querido nog meer werken van Herman de
Man gaat heruitgeven
Grondig gewijzigd
In de bijdrage van de sociologen ir.
M. Beuckens-Vries en ir. C. J.
Cramwinckel-Weeda wordt (bij
ontstentenis van recentere cijfers)
verwezen naar de gegevens van de
volkstelling uit 1960. In dat jaar
telde Nederland bijna 80.000 huis
houdens van twee zelfstandigen
tussen wie een andere relatie dan
het huwelijk bestond. Daarbij kwa
men nog dergelijke samenlevings
vormen met kinderen, waarvan het
aantal werd geschat op maximaal
28.000.
De auteurs, dié van 'twee-relaties'
spreken, wijzen erop dat dit beeld
inmiddels grondig gewijzigd kan
zijn. 'De doorbraak van een meer
tolerante houding tegenover homo
filie bijvoorbeeld dateert van na
1960, wat zeer waarschijnlijk in
vloed zal hebben op het voorkomen
van andere twee-relaties dan het
huwelijk'. Zij constateren dat in de
statistieken 'weinig aandacht wordt
geschonken aan samenlevingsvor
men, waarin geen huwelijk tussen
de zelfstandige personen is geslo
ten'.
Straver, verbonden aan het NISSO
in Zeist, noemt een aantal gevallen
waarin niet-gehuwden bij gehuw
den worden achtergesteld. Hij be
spreekt ook de mogelijkheden tot
verandering, waarbij hij ervoor
pleit bepaalde samenwonings- en
boekje, uitgegeven door Tjeenk
den: abonnees van het Juristenblad
Willink in Zwolle, kost 12.50 gul-
betalen 9.50 gulden.
onderhoudscontracten in de wet op
te nemen of wettelijk te erkennen.
'Een groot, en naar men mag aan
nemen. groeiend aantal burgers',
schrijft hij, 'heeft een aanmerkelijk
belang bij het totstandkomen van
de wettelijke erkenning van hun
situatie en de uit die erkenning
voortspruitende opheffing van de
onzekerheid en rechteloosheid in
ons huidige rechtsbestel'.
De Groningse hoogleraar mr. E. Co-
hen Henriquez vraagt zich af welke
rechtsgevolgen, die nu voortvloeien
uit het huwelijk en de maatschap
pij (een zakelijk samenwerkings
verband), ook zouden kunnen wor
den verbonden aan het concubi
naat. Een onderzoek daarna zou in
een latere fase ook andere samen
levingsvormen moeten omvatten.
Wie ervaring heeft met het maken
van overeenkomsten waarin onder
houdsverplichtingen tussen in con
cubinaat levende partners worden
geregeld, roept hij op zich met hem
in verbinding te stellen.
De bundel bevat verder nog bijdra
gen van prof. P. L. Dijk, die belas
tingkwesties aan de orde stelt, en
mr. J. A. Nota. die de rechten van
het in concubinaat opgevoede kind
belicht. 'Twee mensen en het recht'
is de eerste uitgave in de 'Boeken-
reeks NJB'. waarin jaarlijks een
nieuw deel zal verschijnen. Het
(ADVERTENTIE)
Le Cognac de Napoléon
vraag of en in hoeverre de PSP
zich met de linkse samenwerking
kan inlaten zonder daarbij haar
identiteit van radikaal-socialisme
en pacifisme te verliezen', zoals de
schrijver van dit stuk, de heer P. L.
van Enk meent. De vraag naar al
dan niet identiteit is een foutieve
vraag. Van oudsher heersen er bin
nen de socialistische en arbeiders
beweging diverse opvattingen over
theoretische uitgangspunten en
strategie. Daarmee wordt dan ui
ting gegeven aan de gecompliceerd
heid van de problemen die men als
beweging tegenover zich vindt.
Van oudsher ook is er, ondanks de
verscheidenheid van opvattingen,
aangedrongen op eenheid van actie,
omdat het voor socialisten een niet
te veroorloven luxe is zich verdeeld
op te stellen tegenover de heersen
de machten.
De vraag voor de PSP is daarom of
zij binnen of buiten die beweging
staat.
De PSP heeft dit al vroeg onder
kend. Als resultaat van discussies
die binnen de PSP in 1971 zijn
gevoerd, ontstond in dat jaar het
analyse- en beleidsplan, dat de di
recte taak van de partij als volgt
omschreef'De taak van de PSP
binnen de op gang komende bewe
ging dient er voor alles een van
bundeling te zijn'
Vanuit dit uitgangspunt zijn partij
besturen aan de slag gegaan en
hebben afdelingen en gewesten ge
werkt. Daar waar dit niet gebeurde
hebben personen en groepen in de
PSP een belangrijk partij besluit
naast zich neergelegd, zij waren
daarmee in strijd met de koers van
de partij.
Dat een georganiseerde oppositie in
de partij (ingeleid door het artikel
van Van der Lek in het PSP-blad
Radikaal) tot een crisis in de partij
leidde, kan iedereen bekend zijn.
Minder 'bekend misschien is dat
daarbij Hoogerwerf als voorzitter
aftrad (dezelfde die nu zulke ferme
taal uitslaat en allerhande ver
dachtmakingen in het rond slin
gert) om een week later weer op
deze post terug te keren, alsof er
niets gebeurd was. Een verbazing
wekkende geschiedenis. Inderdaad.
Het is dan ook niet vreemd, dat er
een verklaring van Oosterhesselen
is gekomen, ondertekend door par
tijgenoten, die partij besluiten se
rieus nemen en niet buiten (zoals
Van der Spek c.s.) maar binnen de
beweging willen staan.
Dat Trouw/Kwartet zich door deze
oppositie laat misbruiken door vuil
te spuiten met allerlei onbewezen
verdachtmakingen zegt meer over
de belangen achter deze krant en
haar plaats tegenover de socialisti
sche arbeidersbeweging, dan over
de door haar als 'Moskou-gezinden'
gekarakteriseerde personen.
Koude oorlog
Een derde, wat kortere reactie,
tenslotte kwam van Leo Klatser uit
Amsterdam. HIJ schrijft: Het is op
zichzelf een zeer lofwaardige zaak
dat de heer Van Enk zijn licht
heeft opgestoken over de narighe
den binnen de PSP. De manier
echter waarop hij dit alles aan de
lezers van zijn krant presenteert,
tart werkelijk alles wat men zich
kan voorstellen.
Ik weet over de interne aangele
genheden van de PSP niets of nau
welijks meer dan mijn vak voor
schrijft daarvan te weten. Maar
wanneer de heer Van Enk het no
dig vindt een dergelijk onderwerp
te presenteren op een manier die
ons doet denken aan de bloeitijd
van de heer Joseph McCarthy en de
ergste dagen van de koude oorlog,
dan vind ik dat het moment geko
men is tegen zoiets te protesteren.
Ik maak er de lezers van
Trouw/Kwartet op attent, dat de
op mij betrekking hebbende passa
ges in dit stuk op onvoldoende of
niet voldoende gedegen informatie
berust. Mocht de heer Van Enk
echter over zulke verreikende in
lichtingen beschikken waaruit zou
kunnen blijken dat ik er zulke wal
gelijke praktijken op na houd -
dan ben ik van mening dat hij
verplicht is met zijn hele hebben
en houden voor de dag te komen
om het Nederlandse volk In te lich
ten over de misdaden van een ze
kere Leo Klatser.
Aardappels
Nu er niet zoveel aardappels komen
stijgt de prijs. De huismoeders zit
ten daar mee. Hoe zulks in de
toekomst te vermijden? Wel, door
de boeren in het noorden des
lands, waar veel fabrieksaardappe
len verbouwd worden, gewoon de
verplichting op te leggen in plaats
daarvoor een groot oppervlak eet-
aardappelen te verbouwen. Met de
aardappelmeelfabrieken hoeft men
geen medelijden te hebben. Die
verkopen het meel naar Rusland.
En wat nog veel erger is: die laten
hun personeel op zondag werken.
Musselkanaal
J. Tipker
Ds. Visky
Woensdag publiceerde u dat da
Visky Ferenc in Roemenië zou zijn
gearresteerd. Wij' komen zojuist te
rug uit Roemenië en wij zijn ervan
overtuigd, dat dit een foutief be
richt is. Het gerucht van deze ar
restatie werd al eind september in
Nederland verspreid. In Roemenië
wist ook een goede bekende van ds.
Visky te berichten dat van een
dergelijke arrestatie geen sprake
was. Ds. Visky verricht zijn werk in
zijn gemeente vlakbij Oradea.
Utrecht
Hebe Kohlbrugge
Amsterdam
Klaas Eldering
Anders doen
De regering neemt maatregelen om
de economische crisis tegen te
gaan. De produktie moet worden
opgevoerd! Leve de consumptie
maatschappij met de verspilling!
Dit terwijl al vijftien jaar lang
deskundigen waarschuwen waartoe
dit uiteindelijk leidt. Dit terwijl
Juist het tweede rapport van de
Club van Rome verschenen is.
Volgens de Club van Rome en an
dere deskundige ecologen en biolo
gen zal het gedragspatroon van de
westerse mens fundamenteel moe
ten veranderen willen er in deze
eeuw geen miljarden mensen om-
kofnen door honger en milieuram
pen. Willen we het voor onze kin
deren en kleinkinderen nog een
beetje leefbaar houden, dan zullen
we nu moeten beginnen ons leefpa
troon radicaal te veranderen!
Allen, die beseffen dat het fout
gaat of er aan twijfelen moeten
zich nu verenigen en alles in het
werk stellen dat de stem van de
Club van Rome en die van andere
deskundigen doordringt tot in elke
huiskamer. Vandaar ook onze actie
'Anders denken Anders doen'!
We willen niet op de stoel van de
politici gaan zitten, maar wel ie
dereen bewust maken van datgene
wat dreigt!
Een natuurlijke leefwijze moet ge
richt zijn op gezondheid en welzijn
en niet op hebzucht en welvaart.
Het gaat om onze kinderen en hun
nageslacht. Door anders te denken
en ook anders te doen, kan de
fatale weg naar de ondergang wor
den verlaten. Het woord en de daad
is aan u!
Norg
Elsa Vleer-Jagerman
Beyerhaus
Jammer dat uw verslaggever in 7iijn
weergave van de Reformatorische
Getuigenisdag niet vermeldde, dat
prof. Beyerhaus in een moeizaam
zesjarig leerproces en door nauw
keurige analyse van de desbetref
fende documenten tot de ontdek"
king is gekomen, dat de wereldraad
geïnspireerd wordt door 'een huma
nistische ideologie van neo-marxis-
tische stempel'. Naar zijn overtui
ging staat in deze raad niet de
eenheid der christenen voorop,
doch de nieuwe idee van 'wereld
eenheid', die slechts te realiseren
is door wereldregering en (mis
schien) een wereldkerk. Deze we
reldeenheid aldus prof. Beyer
haus treft men nergens aan in
de bijbel. Zij kan slechts de een
heid zijn van de antichrist (verge
lijk Johannes 16 vers 14 tot en met
16; Openbaring 13 vers 3 en 4). Ik
tek^n hierbij aan, dat laatstge
noemde ontstellende conclu
sie, via een geleidelijk proces van
bewustwording de laatste jaren
steeds meer Ingang vindt onder
christenen over de gehele wereld.
Als woordvoerders moge ik o.m.
noemen prof. Hal Lindsey ('De pla
neet die aarde heette: pag. 126-128)
en Basilea Schlink ('het einde is
nabij'; pag. 150 e.v.) Beiden blij
ken de voleindigde prostitutie van
de kerk-van-de-toekomst ('hoer-
van-Babylon') met marxisme en
heidense godsdiensten te hebben
voorzien.
Amsterdam
J. Verschuure
Zondekennis (slot)
Ds. Vroegindewey en met hem veel
anderen, hebben een andere ge
loofsvisie dan de heer Groen. De
eersten gaan uit van het zondaar
zijn tot de dood. Dat schuldbesef is
vaak een theoretische zaak. Vasten,
zoals David deed, is er beslist niet
bij! De anderen juichen nu reeds
over het verlossingswerk van Jezus
Christus en weten hun grote schuld
verzoend. Als men werkelijk in ge
loof de toevlucht neemt tot Chris
tus, de grote schulddelger, dan mag
je volgens de schrift weten een
verlost zondaar te zijn.
Utrecht
A. Witzel
Arafat (18)
Waarom moeten de Palestljnen
boeten voor wat het Westen de
joden heeft aangedaan? Wij zijn
verantwoordelijk voor de dood van
zes miljoen joden. Wij hadden er
derhalve voor moeten boeten.
Waarom is er In t verleden nooit
geëist, dat Duitsland een deel van
zijn land aan de Joden afstond? Ik
ben niet antl-Israël. Ik erken het
bestaan van de staat Israël. Wel
vind ik dat men begrip moet heb
ben voor de visie van de Palestij-
nen.
Strijensas
G. Herweljer
Arafat (19)
Laten we nu alsjeblieft niet alle
gelijk aan de kant van de Israëli's
zetten en hun tegenstanders (die
óók voor hun vrijheid opkomen) als
de grootste bandieten afschilderen.
Want zulke lieverdjes zijn de HH
Israëli's ook niet! Alleen doen zij
hun 'zaken' op wat geraffineerder
manier. En bespaart u ons in elk
geval propaganda-foto's van schie
tende rabijnen of van heldhaftige
soldaten, die twee jongentjes ge
vangen hebben genomen.
Zoeterwoude
D. de Voogd
Arafat (20)
Laten we toch niet zo egoïstisch en
zo laf zijn. Alles beter dan nog
maals te moeten toekijken hoe het
volk van Israel naar de slachtbank
wordt geleid. En als de regerings
leiders niet durven.Onder het
'gewone volk' zijn er nog velen, die
achter Israël staan. Laten de Arabie
ren zich, wat dat betreft, niet ver
gissen!
Israël, houd moed!
Baarn
Jos A. Brusse
Abortus en synode
Het ls verheugend dat de hervorm
de synode zich heeft uitgesproken
ten gunste van de bescherming van
het menselijke leven ln de moeder
schoot. De synode komt op voor de
natuurredelijke zedenwet. Opge
merkt zij nog. dat botsing van twee
levens dankzij de vooruitgang van
de geneeskunde niet meer voor
komt. De praeventie stelt ons ln
staat, haar te voorkómen.
Nijmegen
Dr. J. E. Schultc.
T