Kernwapen-voor-ieder is tegen te houden Ki Potter roept op tot soberheid Personalia Nationalisme belet orthodox concilie Geloof van Britten wordt steeds vager Vandaag fllsillalll Getuigenismars voor ds. Georgi Vins Roemeense predikant Visky gearresteerd Trouw K wartet Op wereldvoedselconferentie Raad van kerken roept op tot gebed Steun Christelijke Pers had haast Nieuwe boeken TROUW; KWARTET WOENSDAG 13 NOVEMBER 1974 KERK BINNENLAND T2 K2 Mr. Everts van Interkerkelijk Vredesberaad door Aldert Schipper DEN HAAG Als maandag de behandeling in de Tweede Kamer begint van de defensienota, zal althans een kerkelijke groepering met speciale belangstelling uitzien naar wat de volksvertegen woordigers zullen opmerken. Deze groep, het interkerkelijk vredesberaad (IKV), heeft spnen met Pax Christi in niet mis te verstane woorden de defensienota, met haar enigszins pretentieuze titel 'Om de veiligheid van het bestaan' fundamenteel gekritiseerd ert deze kritiek ook ingedragen tijdens de parlementaire behandeling voorafgaande hoorzitting. De kritiek van het IKV spitst zich toe op de beperktheid van de de fensienota. De kerkelijke groep vindt dat uit de nota een beperkte opvatting van de veiligheid naar voren komt en een nog grotere beperktheid in de keus van de mid delen om dié veiligheid te garande ren. Het meest verontrustende in de nota vindt het IKV dat zij tekortschiet in de analyse van de internationale politieke en strate gische situatie. Het IKV vindt dat het militaire veiligheidsbeleid daar van behoort te zijn afgeleid. In het interkerkelijk vredesberaad zijn alle grotere kerken van ons land vertegenwoordigd met deskun dige mensen. Een van de hervorm de vertegenwoordigers is mr. Ph. P. Everts (36). directeur van Instituut voor internationale studiën van de Rijksuniversiteit in Leiden. Hij is dit jaar voorzitter voor het vredes beraad. Aan hem vroegen wij enige nadere verduidelijking van het standpunt van het IKV inzake de defensienota. 'Wij hebben een tweeledig doel met onze standpunt bepaling: we proberen er het beleid van de overheid mee te beïnvloe den en we trachten bovendien er een vorming van de publieke opinie mee te stimuleren'. Philip Everts wijst er op dat het commentaar op de defensienota een voortzetting is van de in 1972 gepubliceerde stand puntbepaling van het IKV inzake de toekomst van Europa en op het kernwapenrapport van de Neder landse hervormde kerk. In deze huidige standpuntbepaling ontbre ken inderdaad de alternatieven voor het huidige beleid, die wij in 1972 wel noemden. Wij werken op het moment aan een nieuw stuk, waarin juist aan deze andere moge lijkheden wat meer aandacht wordt geschonken en waarin de alterna tieven aan de actualiteit worden aangepast'. Mr. Everts vervolgt: *Wij pleiten in ons stuk voor een totaal beleid, een samenhangend geheel. Defensiebeleid en ontwapening kun Je niet van elkaar losmaken. Dat is onze eerste kritiek. Verschillende politieke partijen zijn ons hierin min of meer gevolgd. Dat was moeilijker inzake het tweede element van onze kritiek. de uitgangspunten van deze defen sienota. Deze legt een verband tus sen het handhaven van de status quo in Europa en de veiligheid. Volgens ons moet er veel meer nadruk komen op een ontwape- ningspolitiek. Bijvoorbeeld met kleine eenzijdige stappen van ons land. Wij verwachten veel van de komende ontwapeningsnota van staatssecretaris Kooymans. die, voordat hij toetrad tot de regering, enige tijd voorzitter is geweest van het IKV. We zijn benieuwd in hoe verre zijn Ideeën uit de IKV-perio- de weerspiegeld zullen worden in zij beleid als staatssecretaris Tot dusver hebben wij nog zo weinig van hem gemerkt" Waarom vindt u handhaving van de status quo als doel van een veiligheidsbeleid niet juist? Er is een aanzienlijke kloof tussen wat er op politieke gebied en wat er op militair gebied gebeurt. Op politiek gebied zien zij dat de blok ken elkaar steeds meer toenaderen. In de ontwapeningsnota van Luns uit 1964 stond ai dat de veiligheid door de bewapeningswedloop wordt be dreigd. Op dat gebied is de situatie in die tien jaar alleen maar ver slechterd. Sommigen zeggen nu natuurlijk dat de politieke ontspanning maar schijn is. Anderen menen juist dat de wapenwedloop haar impuls niet ontvangt uit de internationale spanning, maar uit de staten zelf. Er is bijvoorbeeld de wens om de werkgelegenheid in stand te hou den of om de economie een nieuwe injectie te geven. Maar dat geldt niet in Oost-Europa. In Oost-Europa gelden dergelijke drijfveren. Een Russische generaal ziet zijn leger ook graag in zo ruim mogelijke mate uitgerust met de - modernste wapens. Het milltair-in- dustriële complex blijft niet tot het 4 kapitalisme beperkt, al werken hier factoren die in het oosten ontbre- ken. i Vindt u dat een uitgebreide bewa pening op zichzelf gevaarlijk is? In Europa vermindert de spanning tussen de twee blokken. Dat proces is nu al ruim tien jaar aan de gang. In zo'n proces kunnen con flicten uitbreken. Die hoeven niet met wapens te worden opgelost, maar als de bewapening erg hoog is is de kans ook groter dat wapens gebruikt zullen worden voor het oplossen van conflicten. Maar tot dusver is - u zegt on danks. anderen zeggen dankzij - de bewapening de vrede in Europa dan toch maar bewaard. Ja, dat is gebeurd door het af- schrikkingsevenwicht. Maar vergeet niet.hoeveel onrecht door dit zoge naamde evenwicht is veroorzaakt. We moeten van dat afschrikkingse- venwicht af. Dat kan niet ineens. Er moeten kleine stappen worden gedaan. Maar dat moeten wel we zenlijke maatregelen zijn. Er is ook het gevaar dat mensen met kleine successen tevreden zijn en zeggen 'we gaan de goeie kant op' als er een minimaal resultaat is, bijvoor beeld in de Salt-besprekingen. Ook in geval van het afschrik- kingsevenwicht trek je een wissel op het verstand van de tegenpartij. Maar er is nog iets. Het afschrik- kingsevenwicht is gebaseerd op een dreiging met volkenmoord. Ik vind het effect daarvan op onze maat schappij onaanvaardbaar. Bovendien: als men zegt dat een zijdige stappen de stabiliteit van het systeem in gevaar brengen, dan breng ik daar tegen in dat de voortgaande bewapeningswedloop op den duur het de stabiliteit nog meer bedreigt. Overigens wordt de instabiliteit van het internationale systeem meer veroorzaakt door de politieke dan door de militaire krachtverhoudingen. Betekent het eenzijdig afzien van het gebruik van kernwapens, zoals het IKV bepleit, niet een finlandise- ring van Europa? Ik spreek liever niet over een fin- landisering. Ik heb het liever over een 'zwedenisering'. Sommige vre deswetenschappers willen dat Euro pa een soort Zweden wordt. Dat kan betekenen dat wij ons defen siebudget moeten laten stijgen. Dat vind ik persoonlijk aanvaardbaar, wanneer er tenminste een totale visie achter zit. We moeten naar een maatschappij die geen kernwa pens meer nodig heeft. Misschien moet dat via een opvoering van de conventionele bewapening, hoewel ik weinig heil verwacht van ont spanning via toenemende bewape ningsinspanning. Aan de andere kant moeten we de kans onder ogen zien dat Europa een finlandisering tegemoet gaat. Maar het zou wel een heel bepaalde soort finlandisering zijn West-Eu ropa heeft een grote technologische en economische kracht. Daarmee kan het Oost-Europa binnendrin gen. Maar niemand, ook de ultra linkse studenten niet. vindt de Oosteuropese maatschappij voor ons aantrekkelijk. Is het risico van het aan ons op dringen van sommige Oosteuropese samenlevingsvormen toch niet groot in geval van eenzijdige bewa pening? De omvang van de risico's is moei lijk vast te stellen. Mensen die de risico's van de bewapening hoog vinden zijn vaak geneigd de risico's van laten we maar zeggen een fin landisering te laag te achten. Maar eigenlijk moet je beide aspecten los van elkaar zien. Men moet de his torische ontwikkeling in Oost-Eu ropa niet uit het oog verliezen. Oost-Europa leefde voor de oorlog onderworpen aan West-Europa. Er was iets van een, koloniale verhou ding. Daarvan heeft Oost-Europa zich nu bevrijd. Er heeft daar een andere ontwikkeling plaats gehad dan hier. Minister Vredeling wil dat we voor lopig 3,5 percent van ons nationaal inkomen voor defensie beschikbaar stellen. Wat vindt u van dat per centage? Ik vind het niet te hoog of te laag. Ik vind wel dat het werken met zo'n. percentage lijkt op het vast stellen van een verzekeringspremie. Dat is misleidend, want het is geen verzekeringspremie voor onze vei ligheid. Bovendien vind ik dat je nu geen beslissing over de hoogte van het budget kunt nemen voor de komende tien jaar. Ik aarzel te zeggen dat het percen tage van mij best hoger zou mogen, omdat een verhoging politiek on wenselijk en gevaarlijk is. Maar desnoods zou het budget van mij best omhoog mogen. Wat vindt u van de mogelijkheid een beroepsleger in te stellen? Als we een beroepsleger zouden krijgen, zou de maatschappij zich te makkelijk van het probleem af maken. Maar ik vind niet dat er veel zit in dat gepraat over een fascistische kliek in de staat als we een beroepsleger zouden krijgen. Zoiets is in ons land niet mogelijk. Het militaire denken wordt nu ook al door het beroepskader bepaald, onafhankelijk van de dienstplichti gen. Maar als we een beroepsleger zouden hebben, zouden er ook geen gewetensbezwaarden meer zijn. Door hen blijft de maatschappelij ke betrokkenheid van ons volk met de militaire problematiek levendig. Ik vind dat de maatschappij er zich te gemakkelijk zou af maken als we een beroepsleger hadden. Het oor logsprobleem is een probleem van de hele maatschappij. Je kunt niet aan de militairen verwijten dat we een leger hebben. Bovendien: het militairisme beperkt zich niet tot de militairen. Het IKV is tegen kernwapens. Maar iedereen verwacht, dat steeds meer landen kernwapens zullen krijgen. Is het IKV wel realistisch? Ikzelf vrees ook, dat steeds meer landen over de kernwapens zullen komen te beschikken. Maar de pro liferatie is tegen te houden, als we dat echt willen. Onze beste bijdrage daarin bestaat in het afwijzen van kernwapens voor onszelf. Van een onzer verslaggevers DEN HAAG Zaterdagmiddag 30 november zal in Den Haag een getuigenismars worden gehouden naar de Russische ambassade, geor ganiseerd door het Actiecomité ds. Georgi Vins. Dit comité werd dit voorjaar ge vormd naar aanleiding van de ar restatie van dominee Vins, die een van de leiders is van de initiatief baptisten in Rusland. Het is de bedoeling, dat de deelnemers zich om twee uur verzamelen op het Malieveld. Het comité wil op de ambassade duizenden handtekeningen aanbie- den en een petitie, waarin gepleit wordt voor de verdrukte christenen in Rusland en voor ds. Vins in het bijzonder. Ook zal de moeilijke po sitie der Joden worden besproken, 's Avonds om zeven uur zal in de Nieuwe Kerk te Scheveningen (Duinstraat, hoek Scheveningse- weg) een getuigenisdienst worden gehouden, waarin dr. J. C. Maris, mr. L. van Heijningen en ds. A. Vlietstra zullen spreken. Van een onzer verslaggevers AMSTERDAM Volgens informa tie van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC) is in Roemenië dominee Ferenc Visky gearresteerd, omdat hij christelijke lectuur verspreidde. Vermoedelijk betreft hét lectuur, die langs niet officiële weg uit het buitenland geïmporteerd is. Ds. Visky (55) is leider van de Roemeense Bethanië-groep en een bekende figuur in het Roemeense protestantisme. Reeds eerder zat hij acht jaar gevangen. Ook evangelist Vasile Rascol zit gevangen vanwege de verspreiding van lectuur. Naar aanleiding van deze arresta ties heeft ds. Richard Wurmbrand dr. Billy Graham in een open brief aangespoord, in de bres te springen voor de vervolgde christenen in communistische landen. Hij verwijt Graham, dat hij nog nooit een woord tot hun verdediging gespro ken heeft. 'De communisten zouden niet zulke grote onrechtvaardighe den en wreedheden kunnen begaan, als "evangelische mensen zoals u en de politici die uw voorbeeld volgen, zich zouden uitspreken', aldus Wurmbrand. Volgens hem zijn er onder de lectuur, waarom de Roe meense predikanten gearresteerd zijn, ook boeken van Graham zelf. UIT Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd mar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet Postbus 859, Amsterdam. BIJ publikatle wordt de naam van "de schrijver vermeld. VAN LEZERS Derde wereld (1) Ir. G. Klijnstra van Unilever beweert in een toespraak dat niet de multi-nationals in de derde-we- reld-landen zoveel macht hebben 'als idealisten in het Westen wel beweren, maar dat het de regerin gen van die landen zijn die tegen over Westerse bedrijven alle macht hebben. De meeste landen in de derde wereld, waar Unilevei en an dere multinationals zo gaarne in vesteren, hebben echter regeringen, die op geen enkele wijze hun volk van arbeiders en boeren vertegen woordigen. Zij zijn veel meer ver bonden aan de buitenlandse en binnenlandse kapitalisten dan aan hun volk. Werkelijk machteloos zijn bijvoorbeeld in Latijns-Amerika de vertegenwoordigers van de arbei dersbeweging daar; zware terreur, ontvoering en moord is het loon van hun moeizame arbeid. Amsterdam Kees van Kortenhof Derde wereld (2) Als de olielanden hun geld gaan gebruiken, samen met de ontwikke- De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Per» Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 26 92 74. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.glro X 500. lingslanden. om de grondstoffen uit hun eigen gronden zélf te verwer ken, verdwijnen hier uiteraard raffinaderijen, hoogovens, scheepswerven, kunstmestfabrieken,, textielbedrijven, terwijl chocolade fabrieken, koffiebranderijen, thee pakkers enz. wel kunnen Inpakken. Werkgelegenheid slechter, ons mi lieu beter? Voorlopig mogen wij daarginds met technische kennis helpen: werkloze bouwvakkers kun nen daar als 'gastarbeiders' hand en spandiensten verrichten. Ir. Louw van Ballast-Nedam zegt nu over deze fundamentele wijzigin gen: '...onze diensten aanbieden aan ontwikkelingslanden; geen overdreven eisen stellen, geen goud verdienen doch eerlijk werken; wij-zijn-daar-gastarbeiders!' Prof. ir. Datzko in dezelfde krant (kern energie/milieu) Joegoslavische en Spaanse lassers zijn nodig voor steungelden voor werkloze Neder landse sociologen'. Minister Pronks mogelijkheid: exporteren van werk loze sociologen, politicologen enz. (spreiding van dure kennis). Minder welvaart hier. meer wel vaart ddar (overal meer welzijn?). Voor ons niet leuk. wel onafwend baar. De 'gekleurde arbeiders' b.v. delven voor hongerlonen ijzererts, daarna hier verwerkt door 'blanke werknemers' onder bevoorrechte sociale omstandigheden. Vakbonden en b.v. prof. Verkuvl de vervolger van blanke Zuidafrikanen willen niet zien dat ónze koloniale-waren- politiek ook deze tegenstellingen vergroot. Haarlem C. Baars sr. Monnik Een Benedictijner monnik heeft de beslissende revolvers in de Sche- veningse gevangenis gesmokkeld. Het wordt steed6 duidelijker, dat het maatschappelijk werk in de ruimste zin ls geïnfiltreerd door halfzachten, die door hun zweverige eindeloze getheoretiseer volstrekt wereldvreemd zijn geworden. Den Haag P. v. d. Abeelen Zondekennis Ik zou ds Vroegindewelj tot voor zichtigheid willen manen. De psychiatrische Inrichtingen zitten al vol van mensen met zondebesef. De grootheid van het predikambt zit in het 'goede ultdelers te mogen zijn van de menigerlei genade Gods'. Diepe tragiek ls, een rijke Heiland te hebben, maar er zo pie tepeuterig uit te leven. Rotterdam G. Groen ROME Hebben we werkelijk zoveel nodig als we thans gebrui ken? Moeten we wel zoveel vlees eten als we nu doen? Kunnen we niet zonder veel van de nieuwe produkten die voortdurend op de markt komen? Wat is werkelijk onmisbaar voor een gezond leven? Dat is een aantal vragen die Philip Potter, de algemeen secretaris van de Wereldraad van Kerken opwerpt tijdens zijn bezoek aan de voedsel- conferentie in Rome. Volgens Potter is de huidige econo mische crisis verankerd in de eco nomische orde, dat de mensen niet werkelijk betrokken worden bij de beslissingen die over hen, ook over hun consumptiepatroon, worden geAomen. Tijdens zijn toespraak op de conferentie, die hij een interna tionale jamboree noemde, zei Pot ter dat de wereldraad tot de over tuiging is gekomen dat het idee van economische groei die automa tisch de ontwikkeling ten goede komt, moet worden vervangen door een proces dat is gericht op eco nomische en sociale rechtvaardig heid. 'selfreliance' (het groeien op eigën kracht van landen) en het betrekken van iedereen bij de be slissingen over de economische groei. In dat kader ziet Potter ook de Voedselcrisis. De armen en verdruk ten aanvaarden niet langer hun lot omdat ze tot de slotsom zijn geko men dat de mensheid de mogelijk heden heeft een verantwoorde sa menleving op te bouwen. Sommige oplóssingen die worden besproken op de voedselconferentie noemt Potter niet terzake doend, 'pogin gen tot zelfovertuiging' of zelfs 'de magogisch'. Er wordt bijvoorbeeld gepraat over geboortebeperking, zo dat de ontwikkelingshulp meer ef fect zal hebben. Maar het is juist de sociaal-economische ontwikkeling, die de inkomens-ongelijkheid ver groot. Potter zei dat als wordt gestreefd naar het groeien op eigen kracht en een economische politiek wordt gevoerd, die gericht is op sociale rechtvaardigheid, zoals in China, het volkrijkste land ter wereld, het hongerprobleem kan worden opge lost. Ook wordt gezegd dat de olie landen zouden moeten investeren in de ontwikkelde landen, maar de hoge olieprijzen geven deze landen nu juist zelf de kans door te investe ren in de rijke wereld, zichzelf in de toekomst te beschermen als hun olievoorraden uitgeput raken. Ook de kerken zelf gaan niet vrij uit. Individuen en groepen heben weliswaar veel gedaan om de men selijke noden en het menselijke lijden te verlichten, maar de ker ken hebben al te vaak deelgenomen aan een verkeerde samenleving en verkeerde structuren: door hun gro te rijkdommen, door hun liefdadig heid binnen het bestaande econo mische en politieke systeem en door hun steun aan het handhaven van de status-quo. De kerk moet zich nu stellen achter eerlijke financiële- en handelsprak tijken, landhervorming, maatrege len die de deelneming van de men sen in het economisch ontwikke lingsproces bevorderen en meer mogelijheden bieden voor de klei ne boeren. De taak van de kerken vat Potter zo samen: Bewustmaking door prediking en onderwijs; speci ale aandacht voor de armsten on der de armen; samenwerking tus sen alle geloven en met allen die vechten voor rechtvaardigheid: en het in bewerking nemen van onge bruikt bouwland van de kerken. AMERSFOORT De raad van ker ken vraagt om in alle kerkdiensten op zondag 24 november voorbeden te doen voor het welslagen van de beleidsbijeenkomst, welke de kerke lijke leiders van ons land op 25 en 26 november te Lunteren houden. Het is voor het eerst in de geschle- dénis van de kerken in Nederland, aldus de oproep, dat zij zich op dit niveau zullen bezinnen op hun ge zamenlijk beleid ten aanzien van een aantal actuele vragen over ge rechtigheid, geloof en gemeenschap. .V Philip Potter LONDEN (NCNS) Nog maar 29 procent van de Britse bevolking gelooft in een persoonlijk God. Maar liefst 35 procent gelooft niet ln een persoon lijk God, maar wel in een soort geest of levenskracht. Dit heeft een opinie onderzoek van de BBC uitgewezen. Elf jaar geleden geloofde nog 38 procent in een persoonlijk God. Maar ook het zuivere atheïsme daalde: van negen naar zes procent. De sterke groei van niet-kerkelijk-gebonden gelovigheid blijkt ook uit andere cijfers: slechts veertien procent van de Britten gaat geregeld naar de kerk en tien procent gaat bij persoonlijke moeilijkheden naar een gees telijke. De meesten die nooit naar de kerk gaan. gaven als reden op. dat kerkbezoek niet nodig is om toch godsdienstig te zijn. NIJMEGEN Hoewel het besef bij de orthodoxe kerken groeit dat zij geroepen zijn tot samenwerking in een liefdesbond, vormt de extreem nationale opvatting van het begrip zelfstandigheid (autokefalie) in sommige kerken nog steeds het grootste struikelblok voor een pan orthodox concilie. Aldus dr. A. Kallis, grieks-orthodox en weten- DEN HAAG Volgens minister van Doorn zou uitstel van een be slissing over de steunverlening aan de Christelijke Pers de integratie plannen in gevaar hebben gebracht en naar alle waarschijnlijkheid hebben geleid tot opheffing van Trouw Kwartet. De minister zegt dit in antwoord op vragen van de Kamerleden Wiegel, Keja en Van Dijk (WD). In het antwoord wijst de bewindsman er op, dat de aanvraag tot steunverle ning aan de Christelijke pers al in een beslissend stadium was toen het bestuur van de stichting 'be drijfsfonds voor de pers' kon wor den benoemd. Het alsnog inschake len van dit bestuur zou een al te grote vertraging in de behandeling •van de aanvraag hebben betekend. Minister Van Doorn zegt dat het de leden van het bestuur van de stich ting bekend was dat de beslissing over de aanvraag van de Christelij ke Pers door hem zonder tussen komst van dat bestuur genomen zou worden. MEDISCHE ETHIEK Het Verslag dat gisteren in onze krant stond met als titel De medi sche ethiek in de branding, kan niet na laten een aantal vragen op te roepen. Het uitgangspunt, door prof. Lindeboom geformuleerd, lijkt ons onverkort juist: Het menselijk leven in gezondheid en ziekte is het veiligst bij een door bijbelse motie ven van wet en evangelie geïnspi- reerde mensbeschouwing. Dit is zq juist, dat men zich kan afvragen of de ten beste gegeven beschouwin gen niet een eenzijdigheid vertonen in de richting van de wet. Over het evangelie lezen we niets meer. Het klinkt wat wettisch als men sim pelweg stelt: Het leven is van God en daarom mag men het onder geen enkele omstandigheid moed willig beëindigen. Intussen geeft het artilel toch een uitzondering,' namelijk als het leven van de moe der tegenover dat van het kind staat. Ik ben het met die indicatie eens. maar past die wel in de rede nering die hier gevolgd wordt? Men' gaat dan toch het pad op van de indicaties die abortus mogelijk, ja noodzakelijk maken. Met welk recht? De film van dokter Gunning zal weT indrukwekkend geweest zijn, maar men kan moeilijk aan nemen dat men daar een illegale abortus liet zien. En dan heeft de heel vergadering dus zenitten kijken naar wat men zelf in de bovenge noemde uitzondering geoorloofd acht. Ik schrijf dit niet om daar mee alles wat in Lunteren gezegd is weg te vegen, maar men kan moei lijk ontkomen aan de indruk dat hier weinig omvattend, over het probleem gesproken is. Waar kwa men de mensen, de levenden, ei genlijk in zicht? Die mensen in nood die in bijna onoplosbare sitia- ties om abortus vragen? Is dat geen r: leven dat geëerbiedigd dient te worden? En wat betekent het eren ei van God als geen rekening wordt ni gehouden met de bijbelse notie dat or eren van God ten allen tijde is or verbonden met onze relaties tot Ir medemensen! En om maar iets te noemen: Staan deze verontrustenbc ten aanzien van abortus (waarlijk geen geringe zaak) ook achter de lij brief van het moderamen van de cc hervormde kerk aan dat van de b( Nederduits Gereformeerde Kerk in V; Zuid-Afrika. Daar gaat het toch evenzeer om vernietiging van men senleven en dan nog wel van bewustjw mensenleven. Gepromovèerd tot doctor in de landbouwwetenschappen: - G. E. Ka merling (L.H. Wageningen). Bescherming Bevolking De heer C. E. Baron van Asbeck is met ingang van 15 november benoemd tot directeur van de hoofdafdeling organisatie bescherming bevolking van het ministerie van binnenland se zaken. Tot die datum was hij werkzaam in de functie van plv. chef staf civiele verdediging bij hetzelfde departement. NED. HERV. KERK Beroepen te Voorthuizen :J. Kruyt te Wierden. Bedankt voor Zwijndrecht: J. de Vreugd te Haaften. GEREF. KERKEN Beroepen te Hoogeveen: P. C. van der Wel te Baarn: te Klummeri j pomp: W. Wester te Tijnje. Prcp. geëxamineerd: P. C. Schoe- man, Vermuydenstr. 224, Kampen; F. H. Conradie, Loriéstraat 40, Kampen. Beiden stellen zich niet i, beroepbaar, maar willen de kerken'' wel dienen als voorganger. GEREF. KERKEN (VRIJG. B.V.) Aangenomen naar Langerak: H. AL Strating kand. te Emmeloord, die c bedankte voor Neede-Aalten-Win- r terswijk, Culemborg, Urk en Zwartsluis. GEREF. KERKEN (VRIJG.) Bedankt voor Hattum: T. J. Keeg-c stra te Arnhem: voor Rijnsburg: J. C. Post te Den Helder. GEREF. GEMEENTEN Beroepen te Tricht: Chr. v. d. Poel1 te Yerseke. 3 Bedankt voor Rotterdam C. Gregman te Rijssen. d< schappelijk medewerker aan het oecumenisch instituut van de uni versiteit van Munster, in een lezing op een studiedag van het apostolaat der hereniging. Een duidelijk voorbeeld van zo'n extreem nationale opvatting is de zelfstandigverklaring geweest van de russisch-orthodoxe kerk in Ame rika door de kerk van Moskou. "Het is een schandaal datde diaspora het slagveld is geworden van de twisten tussen de orthodoxe ker ken', aldus dr. Kallis. 'Enerzijds is er wel begrip aanwezig van de uni versaliteit van de kerk, anderzijds is er de voortdurende vrees dat die universaliteit ten koste zal gaan van de eigen zelfstandigheid'. Maar tekenen van een doorbraak zijn er ook, met name bij de jeugd en bij de theologen. Van die kant wordt erop gewezen, dat een panor thodox concilie alleen werkelijk heid kan worden of althans kans van slagen heeft, als het orthodoxe geloof zich innerlijk zodanig ver nieuwt dat het de mens van deze tijd weer aanspreekt. Dat zou de dienst kunnen zijn, die de seculari satie aan de oecumene van de or thodoxe kerken kan bewijzen. De vrees voor verlies van eigen zelf standigheid speelt versterkt mee als het gaat om een echt oecumenisch concilie, dat in de opvatting van de orthodoxie de hoogste autoriteit in de kerk bezit. AMERSFOORT De herdenking van vijftig jaar Kerk en Vrede is a.s. zaterdag 16 november in de Johannes-kerk, Westsingel 39 te Amersfoort (verb. ber.). Achter de Muren van het Vaticaan, j door Hieronymus, uitgave Becbi Amsterdam, 255 pagina's, pri.ise 22.50. Als Jezus zou tyugkomen en in het Vaticaan zijn plaatsbekleder op aarde zou opzoeken, zou hij dan het gevoel hebben in zijn eigen huis tt zijn teruggekeerd of zou hij een proces van de congregatie voor de geloofsleer aan zijn broek krijgen? Met deze retorische vraag eindigt het onthullende en onthutsende boek 'Achter de muren van hel Vaticaan', dat geschreven is door twee anonieme Vaticaanse (ex)> functionarissen. Het boek is ge schreven voor de Duitse markt en daar heeft de overigens goede ver taling van Volkskrant-journalist Richard Auwerda ook niet zoveel aan kunnen veranderen. Het boek is onthutsend door d( gezellige praatjes die het bevat over de kardinalen, monseigneurs, bis schoppen en andere hoogwaardig heidsbekleders. die behoren tot c 'pauselijke familie' in het Vaüicaar Het boek beschrijft de paus zelf al een zwakke overgevoelige man. di gekweld door onzekerheid voortdu rend belust is op het bevestige van eigen onfeilbaarheid tegenove een wereld die nog nooit zot schitterend pausschap heeft ge kend. Het boek getuigt van menselijk zwakheid, ijdelheid en beperktheif onder pretenties van heiligheid ei majesteit, niet alleen bij de stal maar ook bij de paus zelf. dil wordt getekend als een moedert kindje, een eenzaam mens ln eert immens paleis.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2