Medische ethiek in de branding 0 Uit de kerkbladen Kerk en Vrede bestaat 50 jaar Open brief hervormde kerk naar Zuid-Afrika Vandaag Gereformeerde bonders confereren in Lunteren Trouw K wartet Ongerustheid over martelingen Rechtshulp in Chili van kerkelijk comité Anglikaanse synode keurt oecumenische rapporten goed Godsdienst en samenleving altijd samen TROUW/KWARTET DINSDAG 12 NOVEMBER 1974 KERK/BINNENLAND T2/KJ door ir. J. van der Graaf De medische ethiek ondergaat in onze tijd ingrijpende wijzigingen, gestimuleerd door de geweldige verwereldlijking, die aan de gang is. Vele christenen in de medische sector ondervinden daarvan pijn lijk de consequenties, zodat ik niet te veel zeg als ik beweer, dat velen daardoor in grote gewetens nood komen. Velen vragen daarbij om bezinning, om ontmoeting met adderen, die voor dezelfde gewetensvragen ko men te staan. Daarom organiseer den de gereformeerde bond in de hervormde kerk en de hervormde bond voor inwendige zending op gereformeerde grondslag gezamen lijk een conferentie over medische ethiek, waarvoor de belangstelling zó groot was driehonderd deelnemers konden worden toegela ten dat tientallen niet konden worden ingeschreven voor deelna me. aldus situatie-ethiek, terwijl ander zijds vanuit evolutionistische ziens wijze stellingen geponêerd worden, die levensgevaarlijk zijn. Stelling Ombuiging Wat is er aan de hand in de medische ethiek? Prof. dr. G. A. Lindeboom (Vrije Universiteit. Am sterdam) schetste in zijn inleiding de ombuiging van de medische ethiek. Tot voor kort konden èn christenen èn humanisten zij het vanuit verschillende mensbe schouwing zich vinden in de eed van Hippocrates, ontstaan op Griekse bodem, maar vanwege het uitgangspunt in de onaantastbaar heid van het leven, juist ook voor de eerste christenheid en sindsdien voor alle christenen volkomen aan vaardbaar. Maar méér en méér is de medische wetenschap van zijn geestelijke wortels losgeraakt. Medische weten schap werd toegepaste biologie. De medische macht nam intussen toe. Moet of mag nu alles wat technisch mogelijk is? Dat is de vraag gewor den. De medische ethiek dreigt nu haar normen te verliezen en vanuit de ontkerstende, toegeeflijke sa menleving worden steeds hardere eisen aan de artsen gesteld. De mondige mens zo heet het heeft recht op gezondheid, op abor tus, op zijn dood. op nakomelingen schap. Steeds meer wordt de ethiek Prof. Lindeboom hekelde in dit ver band de stelling van prof. Drogen- dijk jr., dat het biologisch belang het kader is voor de ethische regels. Het bestaan en de kwaliteit van de soort gaan daarbij boven de plich ten en de rechten van het individu. Bij allerlei beschouwingen blijkt intussen de tendens aanwezig te zijn om de begingrens van het menselijk leven voortdurend te verleggen. Sommigen gaan zó ver, dat ze het begin van menselijk leven leggen drie dagen na de ge- geboorte, zo dat men nog de kans heeft kinderen, die 'kwalitatief' niet aanvaardbaar zijn, te doden. Maar aldus Lindeboom, mense lijk leven begint bij de conceptie. Vanaf de conceptie is dat menselijk leven genetisch bepaald van vaders en moeders zijde. Er mag geen' onduidelijkheid over bestaan dat abortus in welke fase ook, vernieti ging van menselijk leven is. Tot Zijn eer De conferentie ln Lunteren stond onder de noemer van het geloof in het menselijk leven als schepping van God. God is schepper en heeft recht op het leven, terwijl hij ons, mensen, dat leven in beheer heeft gegeven, maar zó, dat het dienen moet tot Zijn eer (Psalm 8). Alles is onder de voeten van de mens gelegd (ook in de medische weten schap) maar het moet dienen tot lofprijzing van de schepper. Ons lichaam is zo een tempel (1 Cor. 3). waarin de liturgie gestalte moet krijgen. Wie de tempel schendt, zal God schenden. Prof. Lindeboom stelde dan ook, dat het menselijk leven in gezond heid en ziekte het veiligst is bij een door bijbelse motieven van wet en evangelie geïnspireerde mensbe schouwing. Prof. dr. W. H. Velema met de chirurge mevrouw M. M. Plomp-van Harmeien, zuster A. de Lier en de arts K. F. Gunning deelnemers aan het forum tijdens de conferentie concretiseerde dit in de stelling, dat in verband met abortus en euthanasie uitgegaan dient te worden van de eerbied, die God voor het leven vraagt: abortus of euthanasie is vergrijp aan het leven van een medemens, al is dat nóg zo pril of deficiënt (onvolkomen). Ab ortus is dan ook alleen geoorloofd als leven (van moeder) tegenover leven (van kind) staat. En in ver band met euthanasie: sterven rekken is wat anders dan leven verlengen. Indrukwekkend De conferentie had een indruk wekkend slot door de vertoning van een inmiddels bekende film van de arts K. F. Gunning over abortus. Wie de beelden van de vernietiging van een compleet mensje niet alleen weefsel, maar botjes en handjes en schedeltje op zich laat inwerken vraagt zich verbijsterd af in welk een decaden te cultuurperiode de mens zich be vindt als dit mogelijk is. Zou ons volk het wéten wat er gebeurt? We huiveren bij de oorlogsbeelden, die ons van her en der de vernieti ging van menselijk leven laten zien, ook van kinderen. Maar waar om huiveren we hier niet, of min der? Kunnen christenen hier nog vergoelijkend spreken? Wie de tempel van God schendt, die zal God schenden! Het laat zich verstaan, dat vele artsen en verpleegkundigen in grote gewetensconflicten komen. Vandaar de vraag om voortgaande bezinning. Vandaar ook de oproep van zuster Lier op de conferentie om zo veel mogelijk gezamenlijk in het ziekenhuis te weigeren aan ab ortering mee te werken. Wat niet wegnam de opmerking van een maatschappelijk werker, dat men toch geroepen is vrouwen, die zich lieten aborteren, te helpen. Maat schappelijk werk bestaat hoofdza kelijk vanwege de doorwerking van en de gevolgen van de zonde. Ik voor mijzelf heb mij afgevraagd of bij verschijnselen als abortus op grote schaal niet in toegespitste mate op ons afkomt het apocalyp tisch element, dat de bijbel ons voorhoudt, namelijk dat er een tijd komt, waarin men niet meer ko pen of verkopen kan als men niet het merkteken van het beest draagt. Bevinden de mensen in de medische sector zich hier al niet op een vooruitgeschoven post? Me dunkt, dat de kerk de roeping heeft hier profetisch te spreken, juist ook terwille van de leden van de ge meenten, die zich hier in grote gewetensnood bevinden. Telegram De conferentie zond een telegram naar minister Van Agt, waarin hem wijsheid werd toegebeden voor zijn beleid en waarin de hoop werd uitgesproken, dat mede door zijn beleid vernietiging van menselijk leven, dat op steeds groter schaal in Nederland plaatsvindt, krachtig zal worden tegengegaan. Menselijk leven vanaf de conceptie! Met één van de conferentiegangers ietwat inlegkundig gezegd: Wat God sa mengevoegd heeft (bij de bevruch ting) scheidde de mens niet. Zou men het anders mogen zijn? Ir. J. van der Graaf is algemeen secretaris van de gereformeerde bond in de hervormde kerk. Illustratie uit het herdenkingsnummer van Militia Christi'', het maandblad van Kerk en Vrede. Van een onzer verslaggevers AMERSFOORT Kerk en Vrede, de vereniging van christen-an timilitaristen, herdenkt zaterdag 19 november haar vijftig-jarig bestaan. Dat gebeurt in een bijeenkomst, die om kwart voor elf begint in de Johanneskerk, Westsingel 30 te Amersfoort. UIT VAN LEZERS Haché-pil Een korte reactie op de haché-pil. Bedankt Fred Haché. Leg maar een met bloemen versierde lijst aan van de doden en levenslang ver minkten. veroorzaakt door Haché- blazers. Een ongehoorde aanval op het leven van iedereen. Laat iedere Weldenkende Nederlander, ook al lust hij graag een borrel, de Haché- horecabedrijven boycotten. Driebergen F. J. v. d. Broek Korte, duidelijk geschreven, liefst aan één kant getypte, brieven kunnen worden gestuurd naar: Secretaris Hoofdredactie Trouw/ Kwartet, Postbus 859, Amsterdam. Bij publikatie wordt de naam van "de schrijver vermeld. theologen hebben werkeli j kheidszin Pronk. Soestdijk blijkbaar meer dan minister Haché-pil (2) -Wij zijn van mening dat de presta ties van apothekers moeten dienen om het leed van de mens te ver zachten en niet om het tegenover gestelde te bewerkstelligen. Im mers. de pil moge voor wat de 'onmiddellijke gevolgen betreft voor de gebruiker zelf onschadelijk zijn; de indirecte gevolgen zaaien dood en verderf. Deze apotheker is ons inziens een raddraaier; hij draait "behalve pillen ook nog een rad -voor de ogen van benevelde wegge bruikers. Deze man blijkt schrome lijk tekort te schieten daar waar het gaat om het tonen van maat schappelijke verantwoordelijkheid bij het uitoefenen van zijn beroep. 'Groningen mr. W. Vissclier, B. Bokdam Egypte en ons geld Minister Pronk beweert dat het Ne derlandse geld voor Egypte 'uitslui tend bestemd is voor concrete pro jecten. gericht op de soc.-econ. vooruitgang'. Een gulden kan men echter slechts éénmaal uitgeven, dus ligt de conclusie voor de hand, dat het geld. dat Egypte door onze hulp zelf niet aan deze 'soc.-econ. projecten' behoeft uit te geven, vrolijk in de bewapening tegen Is raël gebruikt kan worden. De 71 De Rotterdammer Nieuwe Haagse Courant Nieuwe Leidse Courant Dordts Dagblad Uitgaven van B.V. De Christelijke Pers Directie: Ing. O. Postma, F. Diemer. Hoofdredactie: 'J. Tammlnga. Hoofdkantoor B.V. De Christelijke Pers: N.Z. Voorburgwal 276 - 280, A'dam. Postbus 859. Telefoon 020-22 03 83. Postgiro: 28 9274. Bank: Ned. Midd. Bank (rek.nr. 69 73 60 768). Gem.fllro X500l Liedboek in braille Ik ben bijzonder blij met het feit, dat het nieuwe Liedboek in braille is verschenen en mij in staat stelt, beter dan voorheen, deel te nemen aan de liturgieviering in de kerk. De blindenorganisaties hebben fi nancieel niet onaanzienlijk bijge dragen tot de verwezenlijking van deze uitgave en hebben ook een stem gehad bij de totstandkoming van de opzet ervan. Ik wil niet ontkennen, dat in dit verband mis schien enige communicatiestoornis sen zijn opgetreden en dat niet alle kritiek van ds. v. d. Weide ten onrechte wordt gegeven. Maar het punt is, dat wij gekend zijn bij de totstandkoming van deze uitgave en we kunnen ook in onderling overleg wel uitmaken, of en in hoeverre het mogelijk is, aan be paalde punten van kritiek nog iets te doen. Aan een dergelijk overleg kan ds. v. d. Weide als iemand, die dit boek ook beroepshalve steeds nodig heeft, natuurlijk een con structieve bijdrage leveren, maar dan zeker niet door het schrijven van ingezonden stukken. Eindhoven J. Vellema Taalmoeilijkheden Een krantebericht meldde over het conflict met Spaanse arbeiders bij Philips, dat dit gedeeltelijk te wij ten was aan taalmoeilijkheden. De ze zouden in 't vervolg zo te ver mijden zijn: Als de bedrijfsleider Esperanto leert en de buitenlandse arbeiders, die aangeworven worden, b.v. twee weken enige uren per dag Esperanto-les krijgen verplicht natuurlijk als deel van hun werk, dan kunnen ze elkaar na korte tijd verstaan. Esperanto is nl. veel gemakkelijker dan de nationa le talen. Er bestaat een directe methode, waaraan mensen van ver schillende taal tegelijk kunnen deelnemen. Amsterdam Drs. J. Tensen Dr. Franken De mededeling van dr. Franken tij dens de vergadering van de evan gelisch lutherse mannenbond Maarten Luther over de vierhon derd palestijnse dorpen, die door de Israëliërs zouden zijn vernietigd, vind ik ronduit verbijsterend. De Westbank is dus een maanland schap! Ieder die het gebied heeft doorkruist, weet daarentegen hoe krotten plaats maken voor comfor tabele woningen. Als archeoloog moest dr. Franken op de hoogte zijn van de verwoestingen tijdens de Jordaanse bezetting onder meer in de joodse wijk (oude stad) van Jeruzalem en van 38.000 joodse graven op de Olijfberg. Nu volgens premier Den Uyl de publieke opinie in Nederland 'kritischer'staat tegen over Israël, als gevolg van de olie crisis, moet men uiterst voorzichtig zijn met onzorgvuldige informatie: op den duur is de uitwerking daar- leert. Vlissingen Y. v. d. Schoot Van een verslaggever DEN HAAG In een open brief aan het moderamen van de Ne derduits gereformeerde kerk in Zuid-Afrika hebben praeses, ds. J. C. H. Jörg en secretaris-generaal, dr. A. H. van den Heuvel, van de generale synode van de Nederlandse Hervormde Kerk opheldering gevraagd over herhaalde berichten over martelingen van een aan tal mensen, die op 25 september in Durban gevangen zijn genomen. Naar het oordeel van briefschrijvers worden de gevangenen, leiders van dc zogenaamse bewustwordingsbe weging, ten onrechte in afzonde ring gehouden en worden ze boven dien gemarteld. De bijeenkomst die ze in Durban organiseerden had tot doel solidariteit te betuigen met de nieuwe regering van Mozambique, het Frelimo. Ondanks een verbod verzamelden zich vier- tot vijf duizend mensen. De politie sloot de emnigte in en viel aan met wapenstok en honden. Vele mensen, onder wie vrouwen, moesten met diepe hondebeten in ziekenhuizen worden opgenomen. De veertien gearresteerden ver tegenwoordigen zo goed als de gehele leiding van de South African Student Organization, Black Peop le's Convention en de Black Allied Workers Union, in de brief worden de gevangenen met naam en toe naam genoemd. Volgens de briefschrijvers zijn de details van het gebeurde op afstand moeilijk na te trekken maar is men diep geschokt naar aanleiding van het uit Zuid-Afrika verkregen ma teriaal. Fotocopieën van hospitaal- lijsten zouden bovendien arrestaties van patiënten vermelden. Aanklacht Uit Amerikaanse en Engelse bron nen is het moderamen van de synode ter ore gekomen dat de aanklacht tegen de gearresteerden tweemaal werd gewijzigd en tens lotte onder niet minder dan de wet tegen hetterrorisme werd gebracht. Daardoor kunnen de gearresteerden in afzondering gehouden worden. Blijkbaar hebben zij tot op heden noch hun familie, noch een advo caat mogen ontvangen. Tegen deze laatste maatregelen, zo schrijven ds Jörg en dr. Van den Heuvel, heerst in Nederland en in onze kerk grote verontwaardiging. Hun zorg, zo vervolgen zij, wordt nog eens verdiept door herhaalde berichten, dat de in de brief ge noemde gevangenen zouden worden gemarteld in de gevangenis van Pretoria. Daarbij zouden methoden gebruikt worden, waarbij vooral de gewrichten van handen en benen worden beschadigd. Het programma bevat een forumge sprek over pacifisme (van half drie tot kwart over vier) waaraan o.m. deelnemen dr. H. M. von Meyen- feldt (gereformeerde deputaat voor bestudering van het oorlogsvraag- stuk), prof. dr. H. A. M. Fiolet (secretaris van de raad van ker ken), dr. G. H. ter Schegget en oud-voorzitter prof. dr. J. de Graaf van Kerk en Vrede. Deze dag wordt het door de theolo gische werkgroep van Kerk en Vre de samengestelde boekje 'De bijbel is geweld-ig' aangeboden. De bezoe kers kunnen dit voor drie gulden in de kerk kopen, daarna kost dit boekje van een kleine honderd pa gina's 5,75 (te bestellen bij Kerk en Vrede, Utrechtseweg 159 in GENEVE In meer dan zeshon derd gevallen heeft de kerkelijke commissie voor samenwerking en vrede strafvermindering bewerk stelligd bij de Chileense krijgsraad. Volgens mededelingen van de lu therse wereldbond heeft de com missie, die onder leiding staat van de lutherse bisschop Frenz en de r.k. hulpbisschop Ariztia, bij meer dan drieduizend processen rechts hulp gebodep. De meeste van deze processen werden gewonnen. De commissie geeft bovendien steun aan studenten, die van staatswege geen toelage meer krij gen. Er wordt ook hulp verleend aan gezinnen van werklozen en aan gezinnen, die door de militaire staatsgreep familieleden hebben verloren. Amersfoort). Bij Kerk en Vrede kwam ook nog uit een gestencild geschriftje '50 Jaar Kerk en Vre de'). LONDEN De rapporten van de internationale commissie van rooms-katholieke en anglikaanse theologen over de eucharistie en over het ambt zijn met instemming ontvangen op de generale synode van de anglikaanse kerk. De r.k. bisschop Clark, mede-voorzitter van de commissie, kreeg een staande ovatie na zijn rede, waarin hij de beide rapporten toelichtte. Het was de eerste keer, dat een rooms-ka- tholiek was uitgenodigd de generale synode van de anglikaanse kerk toe te spreken. De aartsbisschop van Canterbury, dr. Ramsey noemde de aanwezig heid en toespraak van bisschop Clark 'een oecumenische gebeurte nis'. Tijdens het debat werd gezegd, dat het werk van de commissie niet alleen voor de beide betrokken ker ken van belang is, maar voor de gehele oecumenische beweging. Bo vendien vormt het een belangrijke bijdrage voor de verzoening binnen de kerk van Engeland zelf. De ge nerale synode van de kerk van Engeland heeft de aanbeveling ge daan, de beide rapporten te bespre ken op plaatselijk niveau, met na me binnen de parochies. Rome Het is duidelijk dat in deze weken belangrijke zaken aan de orde sijs op de wereldvoedselconferentie. Hel gaat om niet minder dan leven enj dood van miljoenen. Minder duide lijk is dat ongeveer 3000 afgevaar-[ digden zo nodig in een special audiëntie door de paus moesl ontvangen worden, Dit soort oni vangsten dienen tot het verleden behoren. Ze gaan er nog van dat de kerk een grootheid is dl speciaal aangehoord moet wordi als het een bepaald probleem geldj Die tijd is voorbij. Daar kan mt over treuren, maar 't is wel zo. Er 't moet ook zo zijn. Het past di kerk namelijk helemaal niet om op' die manier mensen uit hun werk te; halen. Wanneer zij iets te zeggei heeft, wat op deze audiëntie beslis niet het geval was. dan kan zij toegang vragen. Zij heeft het er ir het verleden niet bepaald naar ge maakt dat aan haar aandachtig ge hoor verleend wordt. Zij is ook niei zo geloofwaardig dat het haar pasi om deze conferentiegangers onmid dellijk verwijten te gaan maker over enkele voorzichtige voorstellei tot geboortematigingin die landei waar tot nu toe over deze dinger ten enenmale niet nagedacht werd waar zelfs de onthoudingsmethodf niet toegepast wordt. Een kerk dii de moed heeft zulke dingen op rakelen moet dan zelf over de bruj komen als het gaat om voedsel schaarste en een noodzakelijke her verdeling van het eten in de we; reld. Daarin zou zo'n kerk voorop moeten lopen. Nu bestaat de vrees dat ze alleen maar voor de voetei loopt. En in dat geval moet ze ziel achteraf niet beklagen niet begre pen te worden. NED. HERVORMDE KERK Beroepen te Eibergen: W. L. Schipper te Kolderveen c.a. Aangenomen naar Katwijk aar Zee: W. C. Hovius te Ede, die be dankte voor Capelle aan de IJssel wijkgem. West, voor Monster, voo Wezep en Woudenberg. Overleden: C. Warmolts (67) te Ba- rendrecht. Stond te Stavoren, Heem- se en (Rotterdam)-IJsselmonde; '72. GEREF. KERKEN Beroepen te Leeuwarden-West: B Berends te Enschede. Aangenomen naar Baarland 's Gravenpolder: J. Blok, kand. t< Hoofddorp. GEREF. GEMEENTEN Bedankt voor Poortvliet: N. W Schreuder te Goes. CHR. GEREF. KERKEN Aangenomen: naar St. Thomas (Ont Can.) voor zendingswerk in Preto ria, M. Rebel, miss. pred. van Rot terdam, te Sibasa (Z. Afr.) Abortus (slot) Er wordt al gauw van 'ongewenst' gesproken wanneer de gezinsplan ning anders was. Er zullen altijd problemen op dit gebied blijven, maar abortus lost deze niet op. integendeel. Zo hoorde ik dat een a.s. moeder die afstand van haar kind zou doen, dit even voor de geboorte toch ongedaan wenste te maken. Laten we zeker als christe nen voorzichtig zijn met het leven van de ongeborenen en eerbied hebben voor het beginnende leven. Henriëtte Roland Holst zegt in een gedicht: 'Bij de moeder begint de wereldHoe kan er ooit van vrede sprake zijn als er hier in beginsel al sprake is van moord. Utredht mw. R. de Boer-Vos Zeeland De hulp van de soldaten in Zeeland om te redden wat er te redden valt, is grotendeels gericht op de grote boeren. Bovendien schijnt de hulp slecht gecoördineerd te worden, vertelde mijn tante uit Zeeland. De regering zou haast moeten maken met het benoemen van een com missaris van de koningin. Die zou dan gelijk kunnen laten zien wat hij waard is. Als dit kabinet werke lijk de kleine man steunt, laat het dan een progressieve antirevolutio nair zijn. Amsterdam C. Galjon Het Tijdschrift voor Theologie komt met een speciaal nummer uit voor hoofdredacteur prof. dr. E. Schillebeeckx, die vandaag 60 jaar wordt. Thema is 'de positie van de theoloog'. Onder de vijftien mede werkers is prof. dr. H. M. Kuitert. Hij noemt als functie van de theo loog, godsdienst en samenleving op elkaar te betrekken: 'Godsdienst bemoeit zich altijd met de samenleving, welke vorm we ook maar als voorbeeld kiezen. Ook de conservatieve godsdienstigheid doet het, maar dan anders. Theologen die deze relatie ontkennen, ver gissen zich dan ook in wat er feitelijk en constateerbaar gebeurt. De godsdienstigheid die zij voor staan is net zo goed een godsdien stigheid die een samenleving struc tureert, maar die samenleving is erg klein geworden; het is hun eigen (kerk) groep geworden en meer niet, en de godsdienstigheid die er heerst, structureert een be paalde subcultuur, meestal een waarin theologen de groep in toom plegen te houden: in de toom van wat de theoloog dan voor de groeps- traditie houdt (en die hij en pas sant meteen maar als criterium voor godsdienstige waarheid laat gelden). De samenleving echter kent de groep niet of nauwelijks, laat staan de theoloog die hem in toom houdt. In vele gevallen: ge lukkig maar. Mijn gedachte is dat theologen, wanneer het hun zo ver gaat, niet meteen roepen dat de waarheid Gods altijd en overal ge haat geweest is en dat daarom hun geluid de mist in gaat. Ze moesten en moeten de ontdekking doen dat ze geen goede theologen zijn. Goe de theologen timmeren langs de weg, met slechte of goede theologie dat laatste is een andere kwes- Dr. B. de Gaay Fortman tie, maar ze timmeren langs de weg. Het zijn publieke personen omdat godsdienst een res publica is. Zoals filosofen en juristen langs de weg timmeren. Een volk kan niet zonder filosofen, niet zonder rechtskundigen: Het kan evenmin zonder 'theologen, en hoort te weten dat die theologen bestaan. Daar moeten die theologen zelf voor zorgen, door hun vak goed te beoefenen, dat wil zeggen: door samenleving en godsdienst op el kaar te blijven betrekken, en wel zó dat die samenleving van de godsdienst in ons westen: het christendom merkt dat die hem draagt'. Demonie Bas de Gaay Fortman schrijft (in het zelfde Tijdschrift voor Theolo gie; het is voor 9,25 te bestellen bij uitgever Desclée De Brouwer te Utrecht), dat de bijdrage van de theoloog aan de politiek ligt in de ontmaskering van religieuze onzin delijkheid en zelfs demonie. Bas de Gaay Fortman: 'In mijn studententijd ben ik sterk onder de indruk geraakt van de houding van Brillenburg Wurth. Als gereformeerd hoogleraar in de zedenleer had hij steeds alle3 netjes op een rijtje gezet waar het ging om vragen van personele ethiek. In onze kerken was hij dan ook een zeer gewaardeerd man, typisch deel van het gereformeerde establish ment. Maar dat werd anders toen hij een radikaal neen uitsprak tegen de kernwapens. Talloze po gingen, o.a. van bezorgde collega's uit Kampen, werden aangewend om Wurth weer in het gareel te krij gen. Zij faalden volkomen. Wurth verklaarde dat als hij zich niet duidelijk mocht uitspreken over een zaak als de kernwapens waarbij de hele schepping op het spel stond, al zijn duidelijke uitspraken over 'voor of na het huwelijk' en andere personeel-ethiSche kwesties van hem gestolen mochten worden. In de atoombom had Wurth de demonie herkend'. Nooit goed In Getrouw, het maandblad van de internationale raad van christelijke kerken (ICCC), gaat dr. J. C. Maris in op de kritiek, dat deze organisa tie zo anti-communistisch is: 'Wie eenvoudig bijbels denkt en leeft, kan niet anders dan zich ver zetten tegen het atheïstische com munisme. In kerkelijke kringen wordt dat vaak niet meer gezien. Men stelt dan de vraag waarom de ICCC anti-communistisch is en waarom niet andere euvels even zeer bestreden moeten worden. Als of niet het communisme om het in de woorden van wijlen prof. Emil Brunner te zeggen 'een wereldbe weging in grote stijl' is, die reeds ongeveer een derde van de wereld bevolking in de greep houdt; alsof niet de grote meerderheid der sta ten socialistisch georiënteerd is en alsof niet dat socialisme uit dezelf de wortel van ongeloof en revolutie stamt als het communisme. Overi gens is het geheel onjuist om te stellen dat de ICCC alleen maai het communisme bestrijdt. In de aanhef van de constitutie worden rooms katholicisme, modernisme en communisme met name genoemd Maar als dan de ICCC behalve deze dingen bijvoorbeeld ook wijst op de gevaarlijke tweeslachtigheid van nieuw-evangelische stromingen, als die van dr. Billy Graham, dan wordt haar dat al even kwalijk genomen als de bestrijding van het communisme. Het is ook nooit goed'. Systeemverslaving Het r.k. weekblad De Bazuin schrijft dit over het ontslag van prof. H. van Luik aan de katholieke theologische hogeschool te Amster dam: Kan de hogeschoolgemeenschap een opvolger voor v. Luik accep teren die toch weer akkoord gaat met de anti-huwelijkse voorwaar den? Moeten de huidige docenten, inclusief de overtuigd celibataire niet massaal (en landelijk) ont slag nemen of staken? Dat soort dingen snijdt in eigen vlees, maai echte solidariteit wordt altijd alleen maar in daden geloofwaardig. Bis schoppen en curatoren hebben hierin helaas niet het goede voor beeld gegeven: de sabbat van een opgeklopt celibaatsideaal, vlag die nog steeds de kwalijke lading van systeemverslaving moet dekken, heeft het bij hen weer eens gewon nen van de mens. Welke ordever stoorder zei ook al Weer dat het precies andersom moest? Missieaktie Missieaktie. het tweemaandelijks tijdschrift ter bezinning op en be geleiding van de missieaktie. uit gegeven door de pauselijke missie werken in ons land, wijzigt zijn formule. Na 29 jaargangen krijgt het in 1975 een minder documen tair karakter. Actuele informatie uit de kerken, zowel uit de eigen kerkprovincie als uit de jonge kerken, krijgt meer plaatsruimte.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Nieuwe Leidsche Courant | 1974 | | pagina 2